Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:01

janderegelaa schreef:
knollentuin"/"Askja schreef:
Het verwijt dat Van der Schaft zich als bondscoach te passief heeft opgesteld tegenover 'zijn voormalige pupillen' Gal en Werner, vind ik ongelooflijk goedkoop. In plaats van de vinger echt op de zere plek te leggen, schuift Rosie nu Van der Schaft de zwarte piet toe. Lekker makkelijk. Nee, met die man ga je echt de oorlog winnen.

Heel makkelijk idd, jammer dat je op dit soort collums niet reageren kan.

Ja hoor, dat kan wel. Gewoon naar beneden scrollen.

Citaat:
Jammer dat een veelbelovend experiment schipbreuk leed. Jammer vooral dat Van der Schaft zijn besluit niet over Tryon heen kon tillen. Het was voor alle partijen beter en zoveel aardiger geweest als de bondscoach met een bronzen WK-medaille (mogelijk geworden door de verzwakking van het Deense team) was afgezwaaid.

Ik vind dit het verschil in inzicht tussen de schrijver en Rien van der Schaft goed weergeven.
Rien van de Schaft heeft weergegeven eerder in de weg te lopen dan iets toe te kunnen voegen en heeft op die basis liever geen deel in een mogelijke medaille omdat hem die eer niet toekomt.
Ik vind dat klasse in plaats van achteraf via de zachte makkelijke weg.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:03

Nou het valt en staat natuurlijk allemaal als je die mentaliteit hebt of je de KNHS achter je hebt staan die die keuze ook respecteert of je gewoon de laan uitstuurt als je een dergelijke keuze maakt.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat Rien die steun van de KNHS had om te zeggen, we gaan op mijn manier rijden of je gaat niet mee naar de kampioenschappen. Sjef had die wel want die had sowieso al de belangrijkste troef in die tijd, Anky, achter de hand.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:05

BMHP schreef:
Ik vind dit het verschil in inzicht tussen de schrijver en Rien van der Schaft goed weergeven.
Rien van de Schaft heeft weergegeven eerder in de weg te lopen dan iets toe te kunnen voegen en heeft op die basis liever geen deel in een mogelijke medaille omdat hem die eer niet toekomt.

Eens hoor. Zou het zelfs niet mogelijk zijn dat Rien zich zou schamen voor een medaille die behaalt is met een manier van rijden die totaal niet de zijne is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:07

oji schreef:
Nou het valt en staat natuurlijk allemaal als je die mentaliteit hebt of je de KNHS achter je hebt staan die die keuze ook respecteert of je gewoon de laan uitstuurt als je een dergelijke keuze maakt.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat Rien die steun van de KNHS had om te zeggen, we gaan op mijn manier rijden of je gaat niet mee naar de kampioenschappen. Sjef had die wel want die had sowieso al de belangrijkste troef in die tijd, Anky, achter de hand.

Ja dat is zo. Maar een bullebak zijn die er zo in staat is de enige manier om er eventueel nog wat te kunnen veranderen. De ruiters gaan t niet doen, misschien als ze in Tryon matig scoren...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:09

Of dat hij niet geassocieerd wil worden met het getrek, geduw en benengezwier dat men in Tryon gaat verkopen als zijnde "dressuur"...

Het is beter om er vooraf zijn handen vanaf te trekken dan zich erna te moeten verantwoorden...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:12

oji schreef:
BMHP schreef:

Eens hoor. Zou het zelfs niet mogelijk zijn dat Rien zich zou schamen voor een medaille die behaalt is met een manier van rijden die totaal niet de zijne is?

Dit en wat maximus zegt, volgens mij neemt ie er gewoon liever geen deel aan .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:24

_lautje_ schreef:
Dus nu komt de natte droom van Maarten van heijden toch echt uit. Hij mag met zn snufferd nu overal vooraan staan en ook nog een reden daarvoor hebben O:)

Hahaha...ken er wel meer in andere disciplines waar dit ook zeer zeker voor geldt.
Bobo gedrag.
Een reden waarom ik geen teamlid meer wilde zijn. Handjeklap en vriendjespolitiek.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:36

oji schreef:
BMHP schreef:

Ik denk dat Rien wel realistisch genoeg is om te beseffen dat ze praktisch nul kans op een medaille hebben, ervan uitgaande dat alle paarden van de concurrentie heel blijven.

Ik denk meer dat het ging om wat maximuss zei. Als hij niets toe mag voegen, maar vervolgens wel verantwoordelijk gehouden wordt voor het toestaan van de manier van rijden van sommige namen uit het team kan ik me voorstellen dat hij zijn naam er niet aan verbonden wil houden.

Janine1990

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:50

Op GHPC een foto met bijschrift 'teamtraining met Francis Verbeek'.

Neem aan dat zij niet jureert in Tryon?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:59

Nee. Ze hebben al eerder een teamtraining van haar gehad.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:33

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:04

Misschien moet hij zelf bondscoach worden en nieuwe directeur van het Kwpn, aangezien die altijd alles beter weet :')

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:08

NenaC schreef:
Misschien moet hij zelf bondscoach worden en nieuwe directeur van het Kwpn, aangezien die altijd alles beter weet :')

Mocht ie willen :D

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:37

Het zou voor de buitenwereld eleganter zijn geweest als de heer vd Schaft het nog een paar weken had volgehouden...maar ja, het moet hemzelf geen geweld aandoen. Rosie schrijft een opiniestukje, dat betekent dat er een mening in gevormd wordt. Natrappen is iets anders; je zou het ook kunnen lezen als “paarlen voor de zwijnen”.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:47

Ik vind het juist een statement dat hij er nu mee is gestopt. De manier van rijden staat zo ver van de idealen van Rien en zijn missie is mislukt. De harmonie is nog ver te zoeken bij afgevaardigde ruiters. En als je dan alleen maar aan de zijlijn mag kijken naar iets waar je niet achter kan staan, dan moet je er gewoon mee stoppen.

Maar voordeel, nu heeft hij meer tijd om clinics te geven en talentvolle ruiters/paarden te gaan begeleiden. De gevestigde top ga je toch niet meer veranderen, tenzij ze volledig weggejureerd gaan worden of dat het publiek als statement wegblijft. In dat laatste zit wel de kracht die wij als liefhebbers hebben. Ga niet meer naar evenementen waar rijden wat niet conform FEI regels is wordt beloond, ga niet naar de jonge paardencompetities waar spectakelrijden wordt beloond.

En daar zit Rien zijn kracht. Bij de basisruiters, zoals jij en ik. Hoeveel ruiters weten niet hoe een paard zich correct beweegt? Als ik kijk naar de vele ah en oh's als reactie op gehakkel wat als passage en piaffe moet doorgaan, denk ik dat daar de kracht zit. Deel je kennis met o.a. de basisruiters en de instructeurs. Leer weer hoe het wel moet. En daar is hij al fijn mee bezig met de online training van DressagePro en de masterclasses.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:35

Precies dat Damian23

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:39

damian23 schreef:
Ik vind het juist een statement dat hij er nu mee is gestopt. De manier van rijden staat zo ver van de idealen van Rien en zijn missie is mislukt. De harmonie is nog ver te zoeken bij afgevaardigde ruiters. En als je dan alleen maar aan de zijlijn mag kijken naar iets waar je niet achter kan staan, dan moet je er gewoon mee stoppen.

Maar voordeel, nu heeft hij meer tijd om clinics te geven en talentvolle ruiters/paarden te gaan begeleiden. De gevestigde top ga je toch niet meer veranderen, tenzij ze volledig weggejureerd gaan worden of dat het publiek als statement wegblijft. In dat laatste zit wel de kracht die wij als liefhebbers hebben. Ga niet meer naar evenementen waar rijden wat niet conform FEI regels is wordt beloond, ga niet naar de jonge paardencompetities waar spectakelrijden wordt beloond.

En daar zit Rien zijn kracht. Bij de basisruiters, zoals jij en ik. Hoeveel ruiters weten niet hoe een paard zich correct beweegt? Als ik kijk naar de vele ah en oh's als reactie op gehakkel wat als passage en piaffe moet doorgaan, denk ik dat daar de kracht zit. Deel je kennis met o.a. de basisruiters en de instructeurs. Leer weer hoe het wel moet. En daar is hij al fijn mee bezig met de online training van DressagePro en de masterclasses.

Heel goed geschreven!

Ook ik verbaas me zo vaak dat mensen een goed lopend paard niet meer herkennen en wat we de laatste jaren in de top mogen zien verdedigen als goed. Erg triest.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:24

Damian en meerdere hier _/-\o_

Het is alleen feitelijk diep triest dat goed lopende paarden niet meer worden herkend....
Men blijkbaar in de basis al niet eens weet hoe nageeflijkheid en goed ruggebruik en een durchlassig paard aanvoelt.

De meest simpele basis van alles

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:17

Dat is helaas al jaren zo, maar ik loop al aardig wat jaartjes mee en zie juist een grote verbetering door de inzet en naamsbekendheid van Rien oa. (en Carl Hester etc) voor wat betreft de bewustwording bij veel mensen. Het heeft alleen de tijd nodig maar volgens mij is de positieve kentering al in gang gezet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:55

Elisa2 schreef:
Dat is helaas al jaren zo, maar ik loop al aardig wat jaartjes mee en zie juist een grote verbetering door de inzet en naamsbekendheid van Rien oa. (en Carl Hester etc) voor wat betreft de bewustwording bij veel mensen. Het heeft alleen de tijd nodig maar volgens mij is de positieve kentering al in gang gezet.

Paar jaar geleden bij Carl op stal geweest.
Ze geven daar ook echt aan dat ze hopen een verandering te weeg te brengen in de paardensport. Keuren de Nederlandse rijderij ook enigszins af, zonder hun collega ruiters af te vallen.

Carl zelf traint bij Anne van Olst.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:58

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:

Paar jaar geleden bij Carl op stal geweest.
Ze geven daar ook echt aan dat ze hopen een verandering te weeg te brengen in de paardensport. Keuren de Nederlandse rijderij ook enigszins af, zonder hun collega ruiters af te vallen.

Carl zelf traint bij Anne van Olst.

En heb je Anne wel s op een paard zien zitten? Sorry maar ik vind t vreselijk....
https://youtu.be/AqiYf7xHsM4 heb t in real mogen bekijken en zat met m'n mond open. Wat een gehark

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:06

knollentuin schreef:
En heb je Anne wel s op een paard zien zitten? Sorry maar ik vind t vreselijk....
https://youtu.be/AqiYf7xHsM4 heb t in real mogen bekijken en zat met m'n mond open. Wat een gehark

Uhh... wat zegt haar rijden over haar les geven?
De beste stuurlui staan toch altijd aan wal?

En wat doet mijn mening over haar rijden er toe op het moment dat ik aangeef dat Carl bij haar traint?

Zou best eens bij haar willen trainen, misschien kan ze me nog wat leren over omgaan met mijn lengte te paard.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:13

Wanneer heeft Hester voor het laatst bij haar gelest, is dat niet al eeuwen geleden?

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:19

knollentuin schreef:

Ik zie hier geen probleem, heel krachtig paard dat wel. Maar het gehark (wat bedoel je daar zelfs mee, verklaar...) mis ik toch hoor, wat het ook mag betekenen. Totaal niet te vergelijken met menig ander ruiter die wel bekend staat om het betere ruk- en plukwerk zoals we dat hier noemen.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 27-08-18 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:19

Careri18 schreef:
Wanneer heeft Hester voor het laatst bij haar gelest, is dat niet al eeuwen geleden?

Joh, ik was er slechts op bezoek.
Op dat niveau ga je ook echt niet elke twee weken naar je trainer toe. Maar hij gaf toen wel aan daar nog regelmatig te lessen. Aannemelijker dat Anne af en toe naar Engeland gaat natuurlijk.

Hij raadde haar ook aan aan een vriendin van me. Die mocht er ook graag rijden hoor.

Wat ik zeg, de beste stuurlui staan aan wal. Is weinig sarcastisch aan dat hele spreekwoord.