Nederlandse paardensportteams FEI Wereldruiterspelen bekend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:26

mce, denk niet dat wij het eens zijn/worden, maar dat hoeft ook helemaal niet. Maar een paard is geen machine en denken dat je altijd dezelfde reactie van elk paard krijgt op dezelfde manier trainen geloof ik, ook uit ervaring niet. Catherine Dufour met Cassidy vind ik een hele mooie en fijne combinatie om naar te kijken, maar Cassidy is dus ook geen Charmeur. Zou Catherine dan wel eens met Charmeur willen zien rijden. Grote kans, weet ik natuurlijk niet zeker, dat ze het niet aan zou durven.

Jaren geleden was ik op selektiewedstrijd met een van mijn hengsten , en heel fijn, duwde tot 3x buiten de bakregels om iemand zijn hengstige merrie met haar achterhand onder zijn neus. Had ineens een heel ander paard waar ik idd ook wat grover in moest werken om de controle weer te krijgen, maar het gevolg was toch dat ik meerdere fouten door onoplettendheid kreeg dan normaal. Een hengst kan nu eenmaal, zeker een dekhengst, behoorlijk door zijn hormonen geregeerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:47

Mousmous schreef:
mce, denk niet dat wij het eens zijn/worden, maar dat hoeft ook helemaal niet. Maar een paard is geen machine en denken dat je altijd dezelfde reactie van elk paard krijgt op dezelfde manier trainen geloof ik, ook uit ervaring niet. Catherine Dufour met Cassidy vind ik een hele mooie en fijne combinatie om naar te kijken, maar Cassidy is dus ook geen Charmeur. Zou Catherine dan wel eens met Charmeur willen zien rijden. Grote kans, weet ik natuurlijk niet zeker, dat ze het niet aan zou durven.

Jaren geleden was ik op selektiewedstrijd met een van mijn hengsten , en heel fijn, duwde tot 3x buiten de bakregels om iemand zijn hengstige merrie met haar achterhand onder zijn neus. Had ineens een heel ander paard waar ik idd ook wat grover in moest werken om de controle weer te krijgen, maar het gevolg was toch dat ik meerdere fouten door onoplettendheid kreeg dan normaal. Een hengst kan nu eenmaal, zeker een dekhengst, behoorlijk door zijn hormonen geregeerd worden.

wij hoeven het toch ook niet eens te zijn dat is toch de bedoeling als je met elkaar "aan het sparren" bent
gewoon van gedachten wisselen /ervaringen uitwisselen
en mogelijk zit er iets tussen zitten wat voor mij/u van toepassing is/kan zijn,

door te kijken naar filmpjes leer ik hoe zij omgaan met storinkjes (mooier ervan is dat je steeds terug kunt kijken en in slow motion kan afspelen)

wat ik er vooral van opgestoken heb is dat "less is more" klopt

dat ik met korte stukjes inspanning en daarna ontspanning meer op-bouw

en dat ik stapje voor stapje het paard fysiek en mentaal in balans moet zien te krijgen

maar dat is bij elk paard/combinatie anders en daarin moet ik dan heel creatief zijn ,

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:49

Van filmpjes heb ik ook zeer veel geleerd, van alles heb ik gezien, laden vol dvd's en videobanden, ben ook niet meer de jongste :D , en heeft altijd zijn nut gehad.

Electra63

Re: Nederlandse paardensportteams FEI Wereldruiterspelen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:51

Je leert sowieso van kijken naar andere combinaties :D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:37

Oh zeker mee eens, maar vaak genoeg ook hoe je het niet moet doen :D

Fanatical

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:14

Ik weet wat er achter de schermen gebeurd, bij alle team ruiters/amazones. Het is bij allemaal geen pretje. Rien faalt dan ook ontzettend in zijn doel om meer harmonie in het team te krijgen. Ik kijk er naar uit om Dufour, Dujardin, Perry-Glass en de rest van de prachtige combinaties te volgen op de WEG, maar NL wordt uitgejoeld.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:31

Net de video's bekeken van Adelinde - Aquido en Madeleine - Cennin.

Bij Adelinde is het beeld stabiel en redelijk vriendelijk, alleen die superkorte hals blijft echt storend. Ze heeft duidelijk weinig gewicht in haar handen en het paard veert ook wel in de nek en kaak, maar er is geen mooie aanspanning in de bovenlijn van de hals. Het paard heeft natuurlijk ook een rare hals, hij lijkt me heel instabiel in het voorste gedeelte, klapt daar ook door, dus hij zal ook zeker niet gemakkelijk op lengte te rijden zijn. Maar wat zou het schelen als ze toch die hals wat nadrukkelijker van zich af zou rijden, desnoods ten koste van een stukje stabiliteit. Het is verder een heel talentvol paard met een mooie piaffe/ passage.

Madeleine zie ik vooral hard werken op haar paard en dat ziet er inderdaad niet erg fraai uit, vooral die onvriendelijk scherpe ophoudingen niet. Maar eeijk gezegd vraag ik me af wat dit paard ueberhaupt doet op dit niveau, met een dermate slecht en traag achterbeen. Ja, hij beweegt groot, maar zó traag achter dat hij soms gewoon stil valt. Beetje sneu dat hij zo aangeduwd en rondgesleurd moet worden aangezien hij het qua bewegingsmechanisme gewoon niet trekt.

Ik vind deze combi niet thuishoren op internationaal niveau.
Ik zou dan toch voor Adelinde en Aquido kiezen vanwege het veel harmonieuzere beeld, maar als ze die hals niet meer op lengte kan krijgen gaat zij denk ik internationaal ook niet scoren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:41

De hals van Aquido viel in het "echt" heel erg mee, op de filmpjes vertekend het beeld wel vind ik. Maar hij is wel arm bespierd in de bovenlijn dus ik ben het ermee eens dat goed voorwaarts/ neerwaarts rijden hem van daaruit en bovenin op lengte gaan rijden hem goed zal doen. Het beeld irl was super vriendelijk in ieder geval, geen terugwerkende hand, minimaal been..echt in harmonie. En een van de weinige die echt goed gaat zitten achter en gewicht overneemt in de piaffe/ passage. Ik denk dat ze internationaal juist beter gaat scoren dan nationaal, omdat harmonie daar hoger beloond wordt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:58

Zou kunnen. Maar toch hoop ik dat ze eens wat uitprobeert qua halslengte, want met haar gebruikelijke, gesloten manier van rijden verandert dat niet. Eens dat het beeld verder wel vriendelijk en positief is. Juist daarom, als ze die hals kan verbeteren is zij met haar paard m.i. de enige Nederlandse combi die echt een beetje richting het niveau van harmonie en gedragenheid gaat dat de buitenlandse topcombi's laten zien. Nouja, misschien Gal-Zonik ook wel enigszins, maar die piaffe blijft gewoon zwak.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:01

Ik schrik echt van het gebash op onze top. Zeker elke keer terugkomen op een uitspraak van Madeleine van twee jaar geleden. Wauw. Zeggen jullie nooit eens iets waarvan je later denkt "niet handig". Hopelijk worden jullie daar twee jaar na dato niet nog eens op afgerekend. Het zijn net mensen.............

Het enige wat me echt opvalt/ stoort aan Madeleine is haar teugelvoering, en dit is ook iets waar de juryleden erg op letten. Stang teugel onder. Maargoed, daar zal ze haar redenen wel voor hebben. Maar draagt niet bij aan het harmonieuze beeld/ makkelijk.

En dat mensen zich storen aan de losrijfilmpjes: ik vraag me af wat jullie zouden doen. Ik denk dat ik ook niet alleen maar "braaaaaaf" zou zeggen als mijn paard omhoog komt. Maargoed hahaha.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:10

astridastrid schreef:
Ik schrik echt van het gebash op onze top. Zeker elke keer terugkomen op een uitspraak van Madeleine van twee jaar geleden. Wauw. Zeggen jullie nooit eens iets waarvan je later denkt "niet handig". Hopelijk worden jullie daar twee jaar na dato niet nog eens op afgerekend. Het zijn net mensen.............

Het enige wat me echt opvalt/ stoort aan Madeleine is haar teugelvoering, en dit is ook iets waar de juryleden erg op letten. Stang teugel onder. Maargoed, daar zal ze haar redenen wel voor hebben. Maar draagt niet bij aan het harmonieuze beeld/ makkelijk.

En dat mensen zich storen aan de losrijfilmpjes: ik vraag me af wat jullie zouden doen. Ik denk dat ik ook niet alleen maar "braaaaaaf" zou zeggen als mijn paard omhoog komt. Maargoed hahaha.

Nee, had ze het maar gedaan, want dan zou het hele beeld veranderen!
Als het echt niet meer in de hand te houden is, vraag ik of mijn trainer mee wil lopen of stap ik af. Op wedstrijd is het de bedoeling dat je laat zien wat je wel kan en niet wat je niet kan... en dat geldt imo ook voor het losrijden

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:27

Askja schreef:
Zou kunnen. Maar toch hoop ik dat ze eens wat uitprobeert qua halslengte, want met haar gebruikelijke, gesloten manier van rijden verandert dat niet. Eens dat het beeld verder wel vriendelijk en positief is. Juist daarom, als ze die hals kan verbeteren is zij met haar paard m.i. de enige Nederlandse combi die echt een beetje richting het niveau van harmonie en gedragenheid gaat dat de buitenlandse topcombi's laten zien. Nouja, misschien Gal-Zonik ook wel enigszins, maar die piaffe blijft gewoon zwak.

Dat zal ze ook zeker wel doen, ze heeft de halslengte en alles al zoveel verbetert, Rome was ook niet in 1 dag gebouwd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:45

Daar heb je gelijk in. Toen ze Aquido net uitbracht, was het beeld echt veel en veel minder, daar was toen ook enorm veel kritiek op. Wat dan betreft heeft ze al veel progressie gemaakt met dit paard. Ik vind haar momenteel ook de ruiter die m.i. het meeste de gunfactor heeft. Hoe je het ook wendt of keert, dat speelt gewoon mee. Als je je (herhaaldelijk) niet sympathiek/professioneel/collegiaal gedraagt op een grote wedstrijd (of dat nu komt door stress of niet) en bovendien geen fijne manier van rijden laat zien, dan vind ik het niet zo gek dat je voor veel mensen die gun-factor niet hebt (Madeleine).

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:58

Ik ben gelukkig geen bondscoach, maar ik zou Anne Meulendijks meegenomen hebben. De gehele proef een mooi vriendelijk beeld. Heel stabiel en correct al. Ze gaat iedere keer dat ze start op dit niveau hoger scoren en beter rijden. Daarnaast heeft ze bewezen dat ze op kampioenschappen (bij de jeugd) haar hoofd koel kan houden. Ze had nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen op de WEG. Maar zoals ik al zeg gelukkig ben ik geen bondscoach en hoef ik niet met al die tegengestelde belangen en meningen om te gaan. Geen gemakkelijke taak lijkt me want je kunt het nooit goed doen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:41

astridastrid schreef:

Ik weet ook dat (ik droeg dit aan) dit niet redelijk is. Het vervelende is alleen dat dat blijft hangen en ik niet meer van haar ken dan dat. Ik weet ook wel dat er meer is dan dat dus probeer dat beeld ook wel aan te passen. Kijken naar de prestatie is altijd beter dan naar de woorden.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:40

Ik zie in de filmpjes van madeleine met charmeur een brutale hengst die serieus overweegt zijn eigen plan te trekken en een amazone die hem bij de les roept. Niks spannends aan en ik vind dat ze het nog netjes doet. Was het beter om af te stappen en te longeren? Zeker. Al was het alleen maar om de relschopper-met-camera-achter-bosje voor te zijn. Niet perse een fan van haar rijstijl, maar ik kan respect opbrengen voor het feit dat ze deze brutale aap daar wel rijdt en start.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 07:09

Ik heb er op zich ook helemaal geen problemen mee dat iemand een brutale aap aanpakt. Ik denk dat de officials dat ook niet hebben. Op dat niveau lopen er veel meer hormonen bommen rond als alleen Charmeur en ja die zullen allemaal in het gareel gehouden moeten worden anders wordt het een zootje.

Maar wat er niet gebeurt is dat er op het losrijterrein aan de lopende band door officials gele kaarten worden uitgedeeld. Dat betekent dat er in de ogen van iemand die ervoor aangewezen en opgeleid is het gedrag van ruiter en paard te controleren, die het niet van een paar stiekum genomen filmfragmentjes hoeft te hebben maar er met zijn neus bovenop stond, die ook nog eens aan topfitte dekhengsten op dit niveau gewend is, toch echt wel iets uitzonderlijks heeft gezien waarvoor hij het nodig vond haar op haar gedrag aan te spreken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 07:49

Sussie85 schreef:
Ik ben gelukkig geen bondscoach, maar ik zou Anne Meulendijks meegenomen hebben. De gehele proef een mooi vriendelijk beeld. Heel stabiel en correct al. Ze gaat iedere keer dat ze start op dit niveau hoger scoren en beter rijden. Daarnaast heeft ze bewezen dat ze op kampioenschappen (bij de jeugd) haar hoofd koel kan houden. Ze had nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen op de WEG. Maar zoals ik al zeg gelukkig ben ik geen bondscoach en hoef ik niet met al die tegengestelde belangen en meningen om te gaan. Geen gemakkelijke taak lijkt me want je kunt het nooit goed doen.

Haar niveau is nog niet echt te vergelijken met de rest, ik vond haar overgewaardeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:28

Electra63 schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:41

Mousmous schreef:
Van filmpjes heb ik ook zeer veel geleerd, van alles heb ik gezien, laden vol dvd's en videobanden, ben ook niet meer de jongste :D , en heeft altijd zijn nut gehad.

ik heb geen laden vol maar vind wel heel leuke en leerzame filmpjes op YouTube en die zijn

deze.b.v. op 1.16 gaat ze met de hengst Franziskus even de achterhand trainen

ik heb ontdekt dat het voor mijn paard prima werkt en het met veel plezier leert, doet en leuk vind zodat ik veel meer vanuit de ontspanning kan werken zodat het ook beter "beklijft"

ik kan het ook niet - alles - bij elk paard gebruiken maar het verruimt wel mij blik dat er ook andere trainings- methode / aanpak succesvol kunnen zijn en het voor mijn paard(en) prettiger maakt als het op zijn/haar manier kan/mag werken
'n inspanning vanuit ontspanning vragen levert meer op
zij werken / trainen veel meer aan / in de basis en zijn veel minder met het perfecte plaatje bezig, dat komt vanzelf - als je de tijd neemt (en krijgt)

https://www.youtube.com/watch?v=MNk_yiAOhiE
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-08-18 08:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:46

MCE schreef:
Electra63 schreef:

welke kijkt u dan? ik kijk b.v. als ik tegen een bepaald probleem aanloop b.v. graag naar Charlotte en Carl
of als het voor de cross is naar Fox Pitt of Michael Jung
en dan komt het telkens weer terug: uitademen en opnieuw aanrijden niet een fout willen corrigeren

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:33

Wat een inspiratie krijg ik uit dat filmpje van Ingrid. Wederom weer heel prettig gereden. Erg fijn ok naar te kijken :j

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 08:41

simongek schreef:
Snap de keuze voor madeleine niet. Laten we haar onsympathieke reactie en volledig onprofessionele post op social media niet vergeten.

En als je naar de resultaten kijkt had adelinde een logische keuze geweest.

Iets met geld, sponsoren etc :')

Ik snap die keuze ook niet. Wat een onsympathieke ruiter is dat.

https://www.horses.nl/sport/column-dirk ... ent-342765

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:10

damian23 schreef:
Ik snap die keuze ook niet. Wat een onsympathieke ruiter is dat.

https://www.horses.nl/sport/column-dirk ... ent-342765

Leuke column is dat... De reacties zijn nogal overdreven :') Maar dat terzijde.

Echter vraag ik me af: Is dit nu de schuld van Madeleine? Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedrag en keuzes. Dus de bondscoach ook. En daar staat de KNHS dan weer achter.

Als mensen het team dat wordt afgevaardigd voor Nederland niet kan waarderen, zou ik me tegen de bondscoach en/of KNHS keren, niet tegen bepaalde personen in dat team.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:29

Maar ik zou ook echt niet weten welke keuze de bondscoach dan had kunnen maken. Je kan eigenlijk de winnaars van de verschillende observatie wedstrijden niet thuis laten, ook al is het niet manier van rijden die de bondscoach voorstaat. Wat moet je dan?

Nog even los van de discussie Madeleine of Adelinde.