Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:22

BabsSunshine schreef:
Foutieve conclusies over een eigenaar is ik ook niet terecht. We kennen de situatie niet.

Maar de wolf moet maar weg/dood/opdonderen zonder dat we zeker weten of het wel een wolf was is wel correct?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:44

robert45 schreef:
tamary schreef:
Waarom zou die geschikte omheining volgens jouw om je hele 10ha moeten? Wolf jaagt vrijwel altijd 's nachts. die geschikte omheining zou dus enkel om een nacht stuk hoeven waar de dieren tussen 1 uur voor zonsondergang en 1 uur na zonsopgang op verblijven. Het 's ochtends loslaten zou (mits aangesloten aan de rest van de weides) zelfs via een automatische hekopener als een batt-latch kunnen. Avond niet, je wil wel zeker weten dat ze op tijd binnen zijn. Voordeel : je hebt meer zicht op je dieren en ze komen meer in handen waardoor je andere problemen ook sneller ziet. Bv omdat je ze allemaal elke dag ziet bewegen en ze zijn makkelijker te vangen in zo'n stuk dan op X ha wei waar ze klem zetten zonder de sloot in te gaan lastig is.

We hebben meestal zon 30 paarden en pony’s lopen. Die lopen verspreid tot zon 20km vanaf huis. Dus dat zou betekenen dat ik dagelijks/savonds alle dieren moet vastzetten op een klein stuk, dat moet dan in elk geval verhard zijn want anders dan is dat zo omgeploegd als het nat is. 1000m heb je dan al snel nodig om te verharden op alle locaties. dat mag niet bij huurland en de grondeigenaar ziet je aankomen. Soms heb je land voor jaren, soms maar korte periodes. Leuk bedacht maar totaal onwerkbaar en onbetaalbaar. Het aanleggen van simpele paddock kost je al duizenden euro’s. Laat staan als er ook nog een hekwerk omheen moet waar niets door kan.

Ik heb ook nog een leven naast de dieren en wil geen slaaf zijn van ze.

In Duitsland geven ze al flinke overlast terwijl de gebieden daar flink groter zijn. Hier is het allemaal klein en vol.
Ik bedoel dit niet lullig of persoonlijk, maar waarom zou jij als mens + bijbehorende dieren, recht hebben op zoveel grond/land en moeten andere dieren hier voor wijken?

Ergens zou er een grens moeten liggen, er zijn meer diersoorten dan enkel de mens.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:49

Ailill schreef:
Ik bedoel dit niet banketstaaf of persoonlijk, maar waarom zou jij als mens + bijbehorende dieren, recht hebben op zoveel grond/land en moeten andere dieren hier voor wijken?

Ergens zou er een grens moeten liggen, er zijn meer diersoorten dan enkel de mens.

Hier proef ik toch wel veel jaloezie uit, misschien werkt die mens wel heel hard om zijn stuk land en dieren te kunnen betalen? Snel oordelen zo....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:54

Sassy schreef:
Ailill schreef:
Ik bedoel dit niet banketstaaf of persoonlijk, maar waarom zou jij als mens + bijbehorende dieren, recht hebben op zoveel grond/land en moeten andere dieren hier voor wijken?

Hier proef ik toch wel veel jaloezie uit, misschien werkt die mens wel heel hard om zijn stuk land en dieren te kunnen betalen? Snel oordelen zo....

Jaloezie? :') Ik persoonlijk vraag me ook af waaron de mens vindt dat alle ruimte van hen is. En het kan me geen fluit schelen of je die ruimte wilt gebruiken voor vee, een moestuin of een natuurcamping. Feit is dat andere levende wezens ook ruimte nodig hebben.

Wat heeft dit met jaloezie te maken?

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:55

Sassy schreef:
Ailill schreef:

Ik denk niet dat je begrijpt wat er bedoelt wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:56

Misschien even wat meer verdiepen waarom de mens zoveel grond nodig is... Voedsel? En tegenwoordig wil iedereen biologisch eten. Prima, maar beseft men wel dat hier veel meer grond voor nodig is dan regulier?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:57

Sassy schreef:
Ailill schreef:

Dan moet je toch eens langs een dokter, want dan is er iets ernstigs mis met je smaakpapillen. Jaloezie? Verre van zelfs ;)

Maar ik ben wel van mening dat genoeg genoeg is, de mens wil altijd maar meer, meer en nog meer en vrijwel ieder ander levend wezen moet hiervoor wijken, tegen welke prijs dan ook. Ik snap oprecht niet waarom de mens van mening is het alleen recht te bezitten, dat is me werkelijk waar een raadsel.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:59

Reggledoos schreef:
Nederland is te vol.... (en niet alleen Nederland)
Precies daarom zou het zo goed zijn iets aan de groei van de populatie mensen te gaan doen...

Precies dit _/-\o_

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:59

Amy schreef:
Misschien even wat meer verdiepen waarom de mens zoveel grond nodig is... Voedsel? En tegenwoordig wil iedereen biologisch eten. Prima, maar beseft men wel dat hier veel meer grond voor nodig is dan regulier?
Volgens mij gaat het over veel grond i.v.m. dieren, ik gok paarden, maar dit laatste is een aanname. Lijkt me niet dat die vrolijk staan te grazen tussen groente en andere gewassen, maar ik kan me vergissen :+

En nogmaals, al die grond an sich is prima hoor. Maar dan ook de bijbehorende risico's, in dit geval, wellicht, wolven.

Anoniem

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:02

Smiley is niet nodig hoor, hier gaat het dan over paarden maar onder voedsel schaar ik ook koeien met bijbehorende kalfjes en schapen met hun lammeren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:05

Amy schreef:
Smiley is niet nodig hoor, hier gaat het dan over paarden maar onder voedsel schaar ik ook koeien met bijbehorende kalfjes en schapen met hun lammeren.
Dat kan ik prima zelf bepalen ;)

Ook schapen, lammeren, koeien en kalfjes heeft een mens niet nodig om te overleven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:06

Amy schreef:

Ik wist niet dat dit veulen onderdeel was van biologische vleesindustrie. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:07

Jullie denken echt heel kortzichtig _O-

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:08

Amy schreef:
Uiteraard en jij hebt de wijsheid in pacht :j

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:22

Wat vreselijk voor de eigenaar van het veulen. Niet leuk om je dier zo te vinden.

Maar om meteen zo hysterisch te worden omdat een wolf het misschien gedaan heeft vind ik wat overdreven. Om nu meteen alle wolven te willen uiroeien ook. De kans dat je dier dood gaat door een ziekte, gebroken poot/been, ongeluk etc is en blijft veel groter dan de kans dat je dier gepakt gaat worden door een wolf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:03

Amy schreef:

Dus diegene die zegt ik heb mijn paarden op verschillende percelen staan en heb geen zin om ze elke nacht binnen te zetten als er veulens komen heeft die dieren om het vlees te eten denk je?
Als 'wij' zo nodig dieren moeten houden dan zullen 'we' ons nu moeten gaan aanpassen. Dus of s'nachts dieren naar binnen of andere voorzorgsmaatregelen nemen om te zorgen dat wolven het weiland niet in kunnen. Heb je daar geen zin dan is het nu de tijd om te stoppen met je dieren denk ik want de tijd van zorgeloos alles buiten laten lopen is wel een beetje voorbij als het zo doorgaat.
Voor de bedrijven zou ik een vergoeding voor bijv. een goede omheining nog wel op zijn plaats vinden maar als het gaat om hobbydieren vind ik dat mensen daar zelf voor moeten zorgen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:26

Misschien eerst eens afwachten of het weldegelijk over een wolf gaat. Gezien het aantal honden in NL en het (geschatte) aantal wolven in NL is het voorbarig dit al aan wolven toe te schrijven.

pol013

Als ik dan moet kiezen tussen alle weilanden omheinen met heras hekwerk tot 2 meter hoog en een wolf dan mag die wolf van mij echt het loodje leggen hoor.
Dan gaat het welzijn van mijn paarden en het uiterlijk van het Nederlandse landschap voor op die paar beesten.

CoonArt

Ronduit vreselijk! Arm ding! ;(

Schot hagel voor wolvemans! -:(-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:30

pol013 schreef:
Als ik dan moet kiezen tussen alle weilanden omheinen met heras hekwerk tot 2 meter hoog en een wolf dan mag die wolf van mij echt het loodje leggen hoor.
Dan gaat het welzijn van mijn paarden en het uiterlijk van het Nederlandse landschap voor op die paar beesten.

Want? Jij en jouw paarden hebben meer bestaansrecht dan een ander levend wezen? Waar haal je die grootheidswaanzin vandaan?

@Coonart: is schieten de oplossing bij alles wat niet bevalt?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:37

Ik woon in Belgie en het bos "naast ons" heeft wolvin Naya uitverkozen tot haar woonplaats. Ik vind het gewéldig!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:42

"Naya"..... :o?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:13

beatje schreef:
Ik vind het ook nogal een hysterie om wat misschien een wolf gedaan heeft.Ten eerste worden er per jaar meer paarden gedood door mensen als door een wolf.
Mocht het toch een wolf zijn geweest ,dan zullen we onze dieren moeten gaan beschermen.

Nadat mijn kippen zijn uitgemoord door een vos,worden ze iedere avond opgesloten.Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt de vos uit te moorden.
Mijn paarden lopen ook dag en nacht buiten,mocht er ooit een wolf bedenken een poging te gaan doen ze aan te vallen ,dan gaan ze helaas voor ze, s'nachts op stal.Of idd een hond er bij ,vooral de kanten van Turkije en Rusland uit fokken ze speciale rassen ter verdediging van kuddes ,denk aan een Kaukaas ik dacht ook de kommedoor zo gauw uit mijn hoofd.Of de portugeese en spaanse mastins.Wat dat betreft best wat keuze. Ik heb 4 ha,Bij ons staat er 1.80 heras hekwerk rond en dat heeft best wat gekost.Maar het houd ook veel uit de wei oa de huishond die losloopt en ze godsegang maar mag gaan want hij luisterd niet als hij paardjes ziet.Voorlopig zijn er in NL en BE veel meer andere bedreigingen als de af en toe passerende wolf.Het is nu ook niet dat ze hier met 10.000 en een rugzak op aan de grens staan he.

De vos kan ook overdag toeslaan. Meegemaakt met onze eigen kippen en voor we er bij waren om hem weg te jagen had hij er al eentje te pakken en was er mee aan de haal.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:29

Lukasje schreef:
Ik woon in Belgie en het bos "naast ons" heeft wolvin Naya uitverkozen tot haar woonplaats. Ik vind het gewéldig!

:wow: Leuk !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:30

Kuggur schreef:
"Naya"..... :o?

Er wordt aan de wolven een naam gegeven, volgens mij door Natuurbeheer ofzo :+