Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:56

Wat mij betreft zou het uitgangspunt mogen zijn dat het dier in elk geval 24/7 toegang heeft tot sociaal contact of keuze om zich meer terug te trekken, en bewegingsvrijheid, toegang tot voldoende ruwvoer en schoon drinkwater. Eigenlijk gewoon: huisvesting die keuzevrijheid biedt aan het paard. Dat zou ik ideaal vinden. (Maar realistisch op dit moment? Dat denk ik helaas niet.) Ik vind dat "24/7 buiten" geen vrijbrief moet zijn om een dier verder geen prikkeling of afwisseling meer te bieden.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:53

In Noord-Holland zijn er een heel aantal maneges waar de paarden en pony's alleen in de zomer per dag een paar uurtjes buiten komen (en dan ook nog eens een veel te groot aantal op veel te klein land, zodat het binnen een week kaalgevroten is en ze uit verveling gaan lopen etteren. Dan moeten ze weer naar binnen 'want ze willen niet buiten staan' :')
[/quote]

Heb je voorbeelden? Woon zelf in NH en ben wel benieuwd eigenlijk, in NH is op zich al niet al teveel ruimte, de enige die me zo te binnen schiet en heel veel land heeft is Wennekers in Aalsmeer.[/quote]

Ik ga hier in dit topic geen voorbeelden noemen, maar Wennekers bedoel ik iig niet (nog nooit geweest ook).[/quote]

@Cayenne: Nee snap ik ook wel :D maar deze stal schoot me niet als negatief te binnen hoor, meer dat ze erg veel land hebben en dat dat best uitzonderlijk is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:23

Cayenne schreef:
In Noord-Holland zijn er een heel aantal maneges waar de paarden en pony's alleen in de zomer per dag een paar uurtjes buiten komen (en dan ook nog eens een veel te groot aantal op veel te klein land, zodat het binnen een week kaalgevroten is en ze uit verveling gaan lopen etteren. Dan moeten ze weer naar binnen 'want ze willen niet buiten staan' :')

Owww zo ontzettend herkenbaar dit -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:31

Tosadog schreef:
Cayenne schreef:

Heb je voorbeelden? Woon zelf in NH en ben wel benieuwd eigenlijk, in NH is op zich al niet al teveel ruimte, de enige die me zo te binnen schiet en heel veel land heeft is Wennekers in Aalsmeer.

Wennekers heeft niet heel veel land, althans, niet in verhouding tot het aantal paarden. En daarom is er ook niet voor elk paard een postzegel weitje beschikbaar.
Wennekers heeft (als ik het me goed herinner) 38 ha en 400 paarden.

De Hollandsche manege (Amsterdam) heeft (had?) 4 sterren FNRS, paarden komen niet buiten tenzij een paar weken vakantie in de zomer. De Amstelland manege (Amstelveen) 5 sterren: geen wei, een handje vol paddocks op 100+ paarden. Manege de Jong (Aalsmeer) heeft geen wei en geen paddocks, alleen een volledig afgesloten stoffig losgooibakje. Manege Van Poelenburgh (Schoorl) heeft 5 sterren. Paarden kunnen van 1 mei tot 1 oktober op de wei. Rest van het jaar geen vrije beweging mogelijk, op 1 losgooibak voor 100 + paarden na. Manege Funny Horse (Aalsmeer): in de zomer zoveel mogelijk de pony's (overdag) op de wei samen, maar buiten de vijf maanden weideseizoen moeten ze het doen met een uurtje postzegel paddock, meestal alleen.
Heb je behoefte aan nog meer voorbeelden?

Overigens kan ik je ook legio voorbeelden van pensionstallen geven waar het minstens zo beroerd aan toe gaat.
In het oosten van het land zie je meer paarden buiten, maar opvallend veel paarden staan altijd alleen en veelal nog achter prikkeldraad. Dit betreft paarden van particulieren.

Wat natuurlijk voor paarden eigenaren wel heel lastig is, is dat de Gemeente vaak geen toestemming geeft voor het bouwen van een schuilstal. En dat paarden dan soms niet zo lang buiten kunnen staan als mensen zouden willen, of wel buiten staan maar moeten afzien door slechte weersomstandigheden.

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:56

Nikass schreef:
Tosadog schreef:

Heb je voorbeelden? Woon zelf in NH en ben wel benieuwd eigenlijk, in NH is op zich al niet al teveel ruimte, de enige die me zo te binnen schiet en heel veel land heeft is Wennekers in Aalsmeer.

Wennekers heeft niet heel veel land, althans, niet in verhouding tot het aantal paarden. En daarom is er ook niet voor elk paard een postzegel weitje beschikbaar.
Wennekers heeft (als ik het me goed herinner) 38 ha en 400 paarden.

De Hollandsche manege (Amsterdam) heeft (had?) 4 sterren FNRS, paarden komen niet buiten tenzij een paar weken vakantie in de zomer. De Amstelland manege (Amstelveen) 5 sterren: geen wei, een handje vol paddocks op 100+ paarden. Manege de Jong (Aalsmeer) heeft geen wei en geen paddocks, alleen een volledig afgesloten stoffig losgooibakje. Manege Van Poelenburgh (Schoorl) heeft 5 sterren. Paarden kunnen van 1 mei tot 1 oktober op de wei. Rest van het jaar geen vrije beweging mogelijk, op 1 losgooibak voor 100 + paarden na. Manege Funny Horse (Aalsmeer): in de zomer zoveel mogelijk de pony's (overdag) op de wei samen, maar buiten de vijf maanden weideseizoen moeten ze het doen met een uurtje postzegel paddock, meestal alleen.
Heb je behoefte aan nog meer voorbeelden?

Overigens kan ik je ook legio voorbeelden van pensionstallen geven waar het minstens zo beroerd aan toe gaat.
In het oosten van het land zie je meer paarden buiten, maar opvallend veel paarden staan altijd alleen en veelal nog achter prikkeldraad. Dit betreft paarden van particulieren.

Wat natuurlijk voor paarden eigenaren wel heel lastig is, is dat de Gemeente vaak geen toestemming geeft voor het bouwen van een schuilstal. En dat paarden dan soms niet zo lang buiten kunnen staan als mensen zouden willen, of wel buiten staan maar moeten afzien door slechte weersomstandigheden.

Geboren en getogen in het prachtige wilde Oosten, maar ik ken toch echt niemand die prikkeldraad als weide afrastering gebruikt voor zijn paarden. Misschien voor koeien...Hier in België daarintegen %)

En dan nog eens, wat is er nou zo zielig aan paarden bij elkaar máár met een draad ertussen? Snuffelen, kroelen en dergelijke kan en heel het jaar door meerdere uren naar buiten, maar elkaar trappen of ernstig verwonden zit er niet in. Wat is daar nou toch zo mis mee?

Ik ben nog geen psychisch of sociaal gestoord paard tegen gekomen hierom, of eentje die (dood)ongelukkig is...Wel belangrijk dat er een vorm van contact is over draad of in de stallen:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:59

Nou toch echt meer prikkeldraad dan andere omheining. Ik verzin het helaas niet. Gaas is soms ook nog favoriet. En ik heb het niet over paarden met een draadje ertussen (wat in veel gevallen ook niet nodig is) maar paarden die volledig alleen zijn en zelfs geen andere paarden zien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:19

Nou, moet jij je eens bedenken dat je alleen maar contact kan hebben met andere mensen over een draadje heen. :n
Ik ben de laatste persoon om alle dieren te vermenselijken hoor maar om er maar gelijk vanuit te gaan dat een groepsdier het vast niet zo erg vindt om niet zelf te kunnen kiezen in welke mate ze contact hebben met soortgenoten, nee...
NikkiDeKerf schreef:
Wat mij betreft zou het uitgangspunt mogen zijn dat het dier in elk geval 24/7 toegang heeft tot sociaal contact of keuze om zich meer terug te trekken, en bewegingsvrijheid, toegang tot voldoende ruwvoer en schoon drinkwater. Eigenlijk gewoon: huisvesting die keuzevrijheid biedt aan het paard. Dat zou ik ideaal vinden. (Maar realistisch op dit moment? Dat denk ik helaas niet.) Ik vind dat "24/7 buiten" geen vrijbrief moet zijn om een dier verder geen prikkeling of afwisseling meer te bieden.

Ja! 24/7 buiten vindt ook niet elk paard leuk, het gaat erom dat er keuze is. Dus genoeg (leuke) buitenruimte én voldoende ruimte om droog en warm te kunnen staan

boswachter12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:23

een manege in haarlem heeft niet eens weidegang de treinen rijden er vlak langs schande om daar paarden te houden moest verboden worden

Alane

Re: Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 00:05

en wat gaat die stichting/vereniging er aan doen?
En al die bokkers hier die weten waar misstanden zijn op maneges?
FNRS getipt dat haar aangesloten manege niet paard vriendelijk bezig is?
de eigenaar aangesproken?

schoppen en vinger wijzen is leuk en aardig en oh en ah roepen... maar daar veranderd er niets mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 00:06

Wij hebben ze wel 24/7 buiten. Ze kunnen 2 stallen in, maar kiezen er vrijwel altijd zelf voor om buiten te staan, dus dat paarden buiten niet gelukkig zijn is onzin. Het zou voor maneges juist een oplossing zijn, omdat paarden vaak juist erg relaxed zijn als ze 24/7 in een kudde leven. Het scheelt ook in stro bijv.

Van mij is 24/7 geen must. MAAR, als je het gaat hebben over voldoende naar buiten gaat de een roepen dat 4 uur genoeg is en de andere wil 8 uur of 10/12 etc. Vaak zie je dan ook weer van die tijd afgepakt worden als het regent, paarden gebruikt moeten worden voor les etc.

Mensen moeten wel begrijpen, dat wat ze is aangeleerd, ze als normaal ervaren. Paarden vaak net zo. Ik hoor nog heel vaak dat mensen denken dat hun paard zelf naar binnen wil, maar elk paard wat bij ons komt, wil vanzelf niet meer op stal staan. Dat is gewenning en komt door afwisseling buiten, voer en een stabiele kudde.
Juist bij gebrek aan buiten ruimte is ene pp vaak een oplossing.

Bij de manege waar ik vroeger ben begonnen stonden ( bijna 40jr geleden ) de pony's op stand en liepen in het weekend wel 4 uur in de les. De eerste les was een gevorderde groep, want dan waren de pony's wat vlotter. Er waren ook dagen dat er geen les werd gegeven en dan stonden ze gewoon te staan. Kregen wel een schep biks en haver 3x daags. En maar 2x daags een plakje hooi.
Zomers gingen ze dan gewoon volop de wei op. Er gingen gek genoeg erg weinig mis, maar dat is nu echt uit den boze. We weten zoveel meer.

Maneges leren mensen dingen en hebben een voorbeeld functie. Als je mensen daar al als voorbeeld geeft dat paarden niet naar buiten hoeven, of kort, of alleen of ingepakt, dan gaan mensen dat met eigen paarden ook doen.

Het is heel goed dat ze duidelijk maken dat paarden die teveel op stal staan, juist degene zijn met problemen.

Het is ook niet voor niks dat er meer pp's opduiken. Niet altijd ideaal, maar wel een vooruitstrevende gang van zaken.
Ik begrijp ook werkelijk niet dat er nog steeds stugge stallen zich aan durven te bieden zonder buiten gang of zeer beperkt, slecht voer management etc. We leven in 2018. Er is vaak veel wisseling op stallen en mensen zoeken zich suf naar wel goede plekken. De mensen die inmiddels wel beter weten.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 00:09

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 00:14

Je zou kunnen denken aan een oplossing dat bijv manege paarden na de lessen naar buiten gaan en overdag naar binnen komen om klaar gemaakt te worden om de lessen in te gaan. Dan zijn ze makkelijker te pakken voor leerlingen en hebben ze de rest van de tijd vrijheid. Dat scheelt niet veel in werk en onkosten.

Je zou ook kunnen wisselen met de pension paarden die dan overdag naar buiten kunnen, wanneer de manege paarden op stal staan bijv. Er zijn echt altijd oplossingen. Niet alles kost altijd veel geld, maar het is ook een kwstie van willen en niet stug vasthouden aan oude ideeen.Heel veel gooien het altijd op; ik doe het al 30jr zo.
Luxe stallen, een molen, bergen hardvoer etc kosten ook veel geld.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 00:18

Ik ben er heel eerlijk in- toen ik vroeger op de manege reed, had ik de grootste lol!

Géén idee hadden mijn ouders en ik, tot iemand iets zei. We zijn overgestapt naar een andere manege. Beter, maar -achteraf- ook niet geweldig.

Degenen die er rijden, weten vaak niet wat er niet klopt aan het plaatje.

Dát er misstanden zijn staat als een paal boven water, maar dit onderzoek, voor zover ik gezien/gehoord heb, is niet helemaal duidelijk. Zijn ze er ook meerdere keren geweest, of 1 keer? Daarnaast zijn het erg weinig maneges die getest zijn.

Maar; goed dat er aandacht aan de misstanden in de manegesector

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 00:29

superpony schreef:
Je zou kunnen denken aan een oplossing dat bijv manege paarden na de lessen naar buiten gaan en overdag naar binnen komen om klaar gemaakt te worden om de lessen in te gaan. Dan zijn ze makkelijker te pakken voor leerlingen en hebben ze de rest van de tijd vrijheid. Dat scheelt niet veel in werk en onkosten.

Ik heb heel kort gereden bij een stal waar iedereen juist zelf de pony's uit de wei moest halen. :) Is leerzaam. Als je het niet durfde ging je maar weer naar huis (natuurlijk lopen ze de eerste keer mee). Maar ik heb op kamp ook vaak gezien dat kindjes niet de stal in durfden ofzo, maar er dan wel op willen gaan zitten? :o?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 06:23

khirshan schreef:
.... maar dit onderzoek, voor zover ik gezien/gehoord heb, is niet helemaal duidelijk. Zijn ze er ook meerdere keren geweest, of 1 keer? Daarnaast zijn het erg weinig maneges die getest zijn.

Ik kan me ook nog indenken dat ze niet eens gemeld hebben dat ze kwamen onderzoeken?
Maar daar heb ik te weinig informatie voor, later eens inlezen.

Absoluut interessant dat ze wat dingen tegen het licht willen houden. Maar het is niet constructief, eerder vernietigend.

We moeten ons wel beseffen dat paardensport/liefhebberij een kostbaar goed is, en niet voor velen bereikbaar. De manege speelt een cruciale rol in de kennismaking met paarden. De sector verdient dus kansen in plaats van beschuldigingen. Ook vanuit de paarden branche zelf. Er wordt teveel neergekomen op de paard rijscholen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:03

Hoe zou de FNRS hier iets aan gaan doen dan? Ik kan me niet voorstellen dat ze dingen echt gaan aanpakken, want dan verliezen ze leden. Alle maneges zonder land bijvoorbeeld. Want die gaan echt geen weetikhoeveel hectare uit hun grote hoed toveren. Dus ze kunnen wel strengere regels gaan opleggen, maar als die voor een groot deel van jouw leden niet haalbaar zijn ga je die verliezen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:15

Natuurlijk moet je ook kijken naar mogelijkheden, bijvoorbeeld vanwege beperkte ruimte. Of investeringen en wetgeving. Welk bedrijf met boxen van 15 jaar oud heeft de financiën klaar om te verbouwen naar socialere huisvesting?

Onderzoek net gelezen, en daar komt wel wat meer nuance in voor. De bezoeken waren anoniem, maar wel meerdere keren. Zo te lezen is niet alle verzamelde informatie bronzuiver, want wie stond ze te woord en welk antwoord krijg je? En als je goed leest zijn een aantal zaken wat naar het negatieve getrokken. Plus: voernijd, drukkingen en stereotype gedrag kan ook uit het verleden komen.

Veel bedrijven geen FNRS, en als ze dat wel waren was het welzijn ook beter begrijp ik. Dat is positief te noemen.

De FNRS gaat er ook op een. Constructieve manier mee om vind ik. De tijden en welzijnseisen veranderen en daar moeten we samen aan werken.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:39

Ik neem dat dier en recht ook met een grote korrel zout hoor! Zeg hiermee niet dat alle paarden die op een manege worden gehouden een super leven hebben!

Dier en recht hebben een jaar of 2 geleden ook de Golden retriever fokkers aan willen pakken op niet deugdelijk en volgens de richtlijnen fokken! Dier en recht heeft, toen ze uiteindelijk de golden retriever vereniging niet konden vervolgen ,2 golden fokkers individueel te grazen willen nemen! 1 van de die fokkers is een goede vriendin van mij! Ze(die 2 fokkers) hebben een rechtzaak aan hun broek gekregen door dier en recht maar die van dier en recht gewonnen!!! Het heeft haar 10.000 euro aan advocaatkosten gekost (waar ze nu nog een extra bijbaantje heeft) , dit was gewoonweg een schandalige actie van dier en recht om 2 willekeurige fokkers aan te pakken. En als 1 iemand met alle liefde en zorg haar dieren omringd dan is mijn vriendin het wel! Kapot was ze er van toen ze aangeklaagd werd.

Laat dier en recht zich maar druk maken wat daar op de OVP gebeurd!!
Laatst bijgewerkt door Hubbels op 12-04-18 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:45

Ik vraag me af hoe zn manege eigenaar/eigenaresse dit op durft te zetten en klanten te ontvangen alsof het de normaalste zaak is. Je wil toch geen eigenaar zijn van zoiets wat verre weg van diervriendelijk is?

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:37

KarinLF schreef:
Laat dier en recht zich maar druk maken wat daar op de OVP gebeurd!!

Het begint met echt vreselijk te irriteren dat mensen bij ieder artikel over een situatie met het dieren welzijn wat in negatief daglicht word gezegt (wat bijv. Bij deze ook begrijpelijk is!) Maar dat meteen de OVP erbij worden gehaald.. Dat weten we nu wel. Plus dat ik deze situatie met betrekking tot maneges die op een vreselijke manier met hun dieren omgaan toch wel net zo erg vind dan de OVP en misschien nog wel erger! Bah dit zou niet moeten mogen. Maarja geld geld geld. Daar draaide alles om..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:51

bartjeminoes schreef:
Maarja geld geld geld. Daar draaide alles om..

Dat speelt vast en zeker mee. Maar ik geloof niet dat dat de grootste beweegreden van een manege houder is, dan zijn er zoveel betere handeltje te bedenken die een stuk minder arbeidsintensief zijn....

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:32

Kelly_ann schreef:
bartjeminoes schreef:
Maarja geld geld geld. Daar draaide alles om..

Dat speelt vast en zeker mee. Maar ik geloof niet dat dat de grootste beweegreden van een manege houder is, dan zijn er zoveel betere handeltje te bedenken die een stuk minder arbeidsintensief zijn....

Klopt daar ben ik het ook mee eens..

Ergens ben ik ook heel kwaad op de eigenaar van zn manege maar aan de andere kant Hoe kan de gemeente zoiets goedkeuren? Zowieso Hoe kun je zn stallen complex laten bouwen terwijl er geen grond is voor weiland of dergelijke? Maargoed ik weet zelf niet hoe dat allemaal precies werkt bij gemeente ect. Maar ik denk dat sommige dingen toch wel gewoon logisch nadenken zijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:51

Maar hoeveel kennis is er bij de ambtenaar? Wettelijk is er niets geregeld....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:52

Kelly_ann schreef:
khirshan schreef:
.... maar dit onderzoek, voor zover ik gezien/gehoord heb, is niet helemaal duidelijk. Zijn ze er ook meerdere keren geweest, of 1 keer? Daarnaast zijn het erg weinig maneges die getest zijn.

Ik kan me ook nog indenken dat ze niet eens gemeld hebben dat ze kwamen onderzoeken?
Maar daar heb ik te weinig informatie voor, later eens inlezen.

Absoluut interessant dat ze wat dingen tegen het licht willen houden. Maar het is niet constructief, eerder vernietigend.

We moeten ons wel beseffen dat paardensport/liefhebberij een kostbaar goed is, en niet voor velen bereikbaar. De manege speelt een cruciale rol in de kennismaking met paarden. De sector verdient dus kansen in plaats van beschuldigingen. Ook vanuit de paarden branche zelf. Er wordt teveel neergekomen op de paard rijscholen.

Juist, volledig mee eens. Wat deze stichting heeft gedaan is niet het doen van onderzoek, maar het verkondigen van een potentieel schadelijke mening. Maar verhaal halen kan alleen via een contactformulier en op de website staan geen personen vermeld, geen bestuur, geen leden. Dapper hoor, verstoppen achter een stichting en zo je mening opdringen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:56

Manege waar onze dochter rijdt hebben we uitgekozen omdat ze goed voor de paarden en pony's zijn. Ze staan heerlijk dagelijks op het land met elkaar. Dat merk je aan de paarden en pony's. Was bij ons dicht bij huis niet te vinden, maar we willen er graag een stukje extra voor rijden. Op termijn komt er een eigen pony, maar eerst flink wat vlieguren maken is niet verkeerd.