LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:59

Nikass schreef:
Is dat zo, dat een hond dat niet kan? Lijkt mij toch dat er rassen zijn die dit soort schade ook kunnen aanbrengen, of klopt dat niet?

Jawel hoor. Veel huis-tuin-en-keukenhonden kunnen dat ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:12

Karl66 schreef:
Het is natuurlijk wel een beetje raar om een wolf te verhuisdieren door hem een naam te geven. Wolven zijn niet lief, schattig en aaibaar, ook niet als je ze een naam geeft...

Wolven zijn schuw en hebben een groot territorium nodig. De kans dat ze zich vestigen in Nederland is daarom niet zo heel groot, daarvoor is Nederland echt wel te vol. Maar we zullen er wel mee moeten leren leven dat ze door Nederland heen blijven lopen op zoek naar een geschikt territorium.

Naya heeft een naam omdat ze een zender heeft en door wetenschappers gevolgd wordt. Die doen dat wel meer met dieren die ze van zenders voorzien.

Naya heeft trouwens haar thuis gevonden in Belgisch Limburg, had ook niemand verwacht. Ik had er eerder eentje in Wallonië verwacht.

Mijn schoonzus is agent in het territorium van onze wolf. Blijkbaar wordt daar bijna dagelijks wild aangereden. Evers en reeën leggen ze gewoon aan de rand van het bos zodat roofdieren ze kunnen opeten. Naya zal daar ook wel haar weg naar vinden. Vind het super, zo worden de aangereden dieren niet verspild en het redt denk ik ook wel levens van huisdieren doordat roofdieren van de karkassen eten.

gohya

Re: LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:49

Vanmorgen op WNL over de wolf en de expért zegt ook hoge hekken er omheen zetten met aan de onderkant stroomdraad zodat de wolf er niet onderdoor kan graven. Probleem opgelost,want dan gaat de wolf weer achter de reeën aan.En ja,het is een flinke investering maar wél de oplossing voor de schapen.Ze hadden het ook over de kudde beschermingshonden en idd. die man zei ook dat mensen dan niet veilig zijn.
Je zal wel moeten,je kan net zeggendat de wolf moet wegblijven,want hoe wil je dat doen?
Elke wolf vangen en terug over de grens zetten? je zal ermee moeten dealen en echt hekwerk moeten plaatsen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:58

En wie gaat dat hekwerk betalen?
Niet iedereen heeft de middelen om zo maar ff een duur hekwerk te plaatsen.

SVRL schreef:
missanita84 schreef:
Tja, wolven zijn prachtig maar vrees dat er hier geen plek is voor hun. Moet ook eerlijk bekennen dat ik ze ook liever niet in de buurt heb. We hebben al genoeg overlast van de vossen hier.

Kennissen van mij wonen in de buurt van de grens met Duitsland, , die vertelden mij laatst dat niet alle wolven die gezien worden in NL ook worden gemeld. Er zijn boeren die het ‘probleem’ meteen zelf oplossen met een jachtgeweer en wegwerken onder de grond.

Yep dat hoor ik om mij heen dus ook (woon in duitsland)

Eerlijk? De eerste die mij verteld dat ie zoiets gedaan heeft, geef ik persoonlijk aan bij de bevoegde instanties en die mogen ze wat mij betreft pluimen. Wij mensen zijn soms toch echt walgelijke schepsels.

Mijn kennissen hebben dit niet gedaan, maar boeren bij hun in de buurt wel om hun vee te beschermen, de vergoeding die ze krijgen voor een dier wat gedood is door een wolf dekt de schade niet. De schade gaat verder dan alleen het gedode dier, andere dieren uit de kudde zijn ook overstuur en daardoor verwerpen ze of sterven zelfs van de stress. Ik vind het echt heel erg dat je zo ver moet gaan om je vee te beschermen, maar ergens kan ik het ook wel begrijpen, het is wel hun inkomen.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 03-04-18 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:06

In welk land waar een gevestigde wolfpopulatie is worden dergelijke gigantische hekwerken gebruikt als predator preventie? Ik vermoed nergens.
( En waarom moet ik aan Trump denken :) )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:06

En als je dergelijke hekken om je weiland met paarden wil doen is dat weer niet veilig voor de paarden -O-

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:23

Nikass schreef:
En als je dergelijke hekken om je weiland met paarden wil doen is dat weer niet veilig voor de paarden -O-

Waarom is dat niet veilig voor paarden? het Heras hekwerk is daar prima geschikt voor,de mazen zijn veel te klein voor een hoef om erin verstrikt te raken.

Ja hekwerk kost veel geld,maar dat is dé oplossing zei de Expért.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:37

Altijd makkelijk andermans geld uit te geven.
Ik neem aan dat de "Expert" geen oplossing had voor de financiële kant van de zaak.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:39

Kuggur schreef:
Altijd makkelijk andermans geld uit te geven.
Ik neem aan dat de "Expert" geen oplossing had voor de financiële kant van de zaak.

_/-\o_
Dat hebben ze natuurlijk niet, wat dacht je dan?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:25

gohya schreef:
Vanmorgen op WNL over de wolf en de expért zegt ook hoge hekken er omheen zetten met aan de onderkant stroomdraad zodat de wolf er niet onderdoor kan graven. Probleem opgelost,want dan gaat de wolf weer achter de reeën aan.En ja,het is een flinke investering maar wél de oplossing voor de schapen.Ze hadden het ook over de kudde beschermingshonden en idd. die man zei ook dat mensen dan niet veilig zijn.
Je zal wel moeten,je kan net zeggendat de wolf moet wegblijven,want hoe wil je dat doen?
Elke wolf vangen en terug over de grens zetten? je zal ermee moeten dealen en echt hekwerk moeten plaatsen.

een stroomdraad onderaan is niet voldoende om een wolf tegen te houden, je moet een mat in graven om dat te voorkomen.
Anders zou een afscheiding van alleen stroomdraad ze wel tegen houden.
En hoe hoog is een hoog hek? 1.20 of 1.80 of ertussen of hoger?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:56

SVRL schreef:
Eerlijk? De eerste die mij verteld dat ie zoiets gedaan heeft, geef ik persoonlijk aan bij de bevoegde instanties en die mogen ze wat mij betreft pluimen. Wij mensen zijn soms toch echt walgelijke schepsels.

Wat een stoere praat zeg. Niks zieligs aan een doodgeschoten wolf, mooi leven gehad in de vrije natuur en opeens gaat het lampje uit.
Het zal de laatste niet zijn die zo gaat hemelen, zijn het mijn schapen die bedreigd worden dan weet ik er ook raad mee.
Al dat natuurgewauwel, vaak lekker vanachter een toetsenbordje in een stadse omgeving. ''Zo leuk dat de wolf terug komt''. Hou op schei uit.
Zo was men ook zo blij toen er bevers uitgezet werden, heerlijk weer echte?? natuur. En nu ontdekt men dat het toch anders uitpakt dan gedacht. Schade aan dijken, jonge aanplant etc.
Nederland is een groot park, waar mensen het noodzakelijke beheer zullen moeten voeren anders loopt het uit de hand met dierenleed als gevolg.( Ovp bijv.)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:13

Die bevers zijn Uitgezet,de wolf komt zélf hierheen.
Wat en hoe wil je het dan doen om de wolf tegen te houden? afschieten dan maar? dat kan dus niet,een beschermd dier mag je niet afschieten.
Niemand kan de wolf tegen houden als die zelf Nederland in wil komen.

Nederland beseft niet dat als je wilde dieren uitzet hier je ook een natuurlijke vijand moet hebben.De bever heeft die niet,dus die breiden steeds verder uit met als gevolg idd. schade.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:20

gohya schreef:
afschieten dan maar? dat kan dus niet,een beschermd dier mag je niet afschieten.

Je bedoelt: "als je een beschermd dier afschiet, dan is het verstandiger dat stil te houden".

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:24

gohya schreef:
Die bevers zijn Uitgezet,de wolf komt zélf hierheen.
Wat en hoe wil je het dan doen om de wolf tegen te houden? afschieten dan maar? dat kan dus niet,een beschermd dier mag je niet afschieten.
Niemand kan de wolf tegen houden als die zelf Nederland in wil komen.

Nederland beseft niet dat als je wilde dieren uitzet hier je ook een natuurlijke vijand moet hebben.De bever heeft die niet,dus die breiden steeds verder uit met als gevolg idd. schade.

En welke natuurlijke vijand heeft de wolf?
Ze komen dan wel vrijwillig, waarschijnlijk omdat het aantal steeds groter wordt en ze meer ruimte nodig hebben. Aantallen worden groter door oa voedselaanbod maar ook gebrek aan vijanden.

In Duitsland merkt me nu al dat de wolven minder mensenschuw worden en tonen zich al overdag op boerderijen (erf) en kort in de buurt van dorpen.

In Brandenburg (even uit mijn hoofd ik zal zo de juiste deelstaat erbij zoeken de site ligt eruit) kun je een afschietvergunning aanvragen wanneer een wolf echt overlast veroorzaakt.

In Zwitserland zijn/waren kuddebeschermingshonden verboden ivm toerisme.
En blijken de voorgestelde maatregelen qua afrasteringen niet of onvoldoende te helpen om wolven tegen te houden.
Ik kan me dus goed voorstellen dat mensen het heft in eigen hand nemen en de natuurlijke vijand worden van de wolf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:17

CharleyT schreef:
SVRL schreef:

Wat een stoere praat zeg. Niks zieligs aan een doodgeschoten wolf, mooi leven gehad in de vrije natuur en opeens gaat het lampje uit.
Het zal de laatste niet zijn die zo gaat hemelen, zijn het mijn schapen die bedreigd worden dan weet ik er ook raad mee.
Al dat natuurgewauwel, vaak lekker vanachter een toetsenbordje in een stadse omgeving. ''Zo leuk dat de wolf terug komt''. Hou op schei uit.
Zo was men ook zo blij toen er bevers uitgezet werden, heerlijk weer echte?? natuur. En nu ontdekt men dat het toch anders uitpakt dan gedacht. Schade aan dijken, jonge aanplant etc.
Nederland is een groot park, waar mensen het noodzakelijke beheer zullen moeten voeren anders loopt het uit de hand met dierenleed als gevolg.( Ovp bijv.)

Nogmaals, ik woon niet in de stad maar midden in het territorium van de wolvin Naya en het is geen stoere praat. Tuurlijk geef ik de persoon die haar afknalt aan.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:44

Tot het een van jouw dierbare dieren betreft :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:20

Moratoetje schreef:
Tot het een van jouw dierbare dieren betreft :x

Heb ik al over gedacht en zelfs dan zal ik me niet tegen wolven keren. Als ze 1 van mijn paarden pakt, is het mijn eigen schuld, niet die van dat beest.
En ja, ik heb al dieren dood door vossen, marters en andere jagers en heb mij nog nooit tegen het roofdier in kwestie gekeerd, maar pas me aan.

En ja, ik ben al mensen die iets illegaals deden gaan aangeven bij de politie, heb totaal geen probleem daarmee. Moeten ze maar niets strafbaars doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:29

gohya schreef:
Het is geen 1 april grap hoor,die wolf in Staphorst.Was op 31 maart.
https://www.destentor.nl/kop-van-overij ... ~abccf927/

Pas over 2-3 weken is het zeker of de schapen in Staphorst gedood zijn door een wolf.

Tot die tijd zou het netjes zijn om een vermoeden niet als feit te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:34

Over het algemeen zullen er toch aanpassingen gedaan moeten worden. Of op een andere manier schapen houden, een andere omheining of de honden.. Als het hobbydieren zijn lijkt het mij logsich dat de overheid niet betaald.
Voordat we het paarden'gezeur' weer krijgen, ik zou er nu gewoon voor kiezen ze s'nachts binnen te halen als er een veulen bij loopt. Roedels zijn er nog niet dus de grote paarden zou ik nog wel buiten durven laten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:52

Kabayo schreef:
Gister een roedel in staphorst gespot...
Bah word nu wel eng. Wil mn paard nog niet kwijt...
"Gelukkig" lijken ze liever schapen te pakken

Dat was fake nieuws. Ik heb jaren aan de genoemde weg gewoond. Die weg is echt anders.
Dat was een filmpje uit 2015, roedel uit/in Duitsland.
Weliswaar vlak bij de Nederlandse grens.

Maar er loopt momenteel wel 1 of meerdere wolven in boswachterij Staphorst.

En die gezenderde heeft langs bos rand schapen gepakt, dna bewijs heeft uitsluitsel gegeven.
En ze is bij ons over het erf gelopen.
Achteraf bleek het nacht te zijn waarin schapen gepakt zijn.
Onze hond was woest, ‘s nacht met haar rondje over erf gemaakt.
Ze was woest en doodsbang.
Bovendien is die wolf gezien op bouwland en ze heeft ook bij bebouwing van dorp verder op gelopen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:56

SVRL schreef:
Nogmaals, ik woon niet in de stad maar midden in het territorium van de wolvin Naya en het is geen stoere praat. Tuurlijk geef ik de persoon die haar afknalt aan.

En terecht, je komt er in nederland nog relatief makkelijk mee weg. Slechts 2 jaar cel of 7.400 euro boete.

Zit je in Vlaanderen kun je er 5 jaar cel of 500.000 euro boete voor krijgen. In Duitsland ook 5 jaar cel of 50.000 euro boete. In Wallonie valt het ook nog mee 1 jaar cel of 100.000 euro.

Voor dat geld kan je een hoop schaapjes kopen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:20

Degene die een wolf afschiet zal dit echt niet naar buiten brengen, die zal wijs zijn (of haar) mond houden.

Ik zeg niet dat ik voor afschieten ben, maar ergens kan ik het wel begrijpen als ze aan je inkomen komen dat je tot zoiets in staat bent. Voor een jager maakt het niet veel uit wat hij/zij doodschiet, denk ik

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:39

Ik begrijp het ook, maar zou deze mensen ook aangeven zodra ik dit ontdekte.
Dit doe ik net zo goed met andere soorten stroperij hier in de omgeving en steun ook niet voor niets acties van bv het WNF voor behoud van tijgers, olifanten etc. De boeren daar lopen tegen dezelfde problemen aan als de boeren hier, dus waarom onderscheid maken?!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:46

Die boeren daar schieten ook roofdieren, dus ik begrijp dat je dat een goed idee voor Nederland vindt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:14

gohya schreef:
Nikass schreef:

Waarom is dat niet veilig voor paarden? het Heras hekwerk is daar prima geschikt voor,de mazen zijn veel te klein voor een hoef om erin verstrikt te raken.

Ja hekwerk kost veel geld,maar dat is dé oplossing zei de Expért.

Laag stroomdraad en gaas - ook met kleine mazen - is niet veilig voor een paard, laat staan een veulen, dat nog wel eens de bocht niet helemaal goed neemt of niet op tijd kan remmen.

Minikatje: ze zegt toch juist dat ze de bescherming van de dieren steunt? Dus tegen stroperij.

CharleyT ik vind het van jou anders ook erg stoere praat...