Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:25

En die 400 grazers fokken zeker niet elk jaar aan....dat is toch geen oplossing!?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:27

Fijn dat er eindelijk wat meer aandacht komt na al die jaren ellende daar.

Ik heb het nooit begrepen.. 'wilde' paarden, in een afgesloten gebied, en dan niet bijvoeren, geen roofdieren, geen geboortebeperking, geen uitdunning, en dan verwacht je dat dat vanzelf goed gaat? 8)7

Als wij onze paarden op een stuk grond zetten zonder verzorging of voer, en ze verhongeren, dan is dat dierenmishandeling (en terecht).. Als een dierentuin hun wilde dieren niet voert dan is dat dierenmishandeling.. maar als SBB precíes datzelfde doet, dan is het natuur?!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:29

Popstra schreef:
En die 400 grazers fokken zeker niet elk jaar aan....dat is toch geen oplossing!?

Natuurlijk fokken ze, maar dan is handhaven op de juiste manier gewoon nodig. Indd zoals gezegd door verkopen/afmaken/castratie/natuurlijke dood. Je kan de natuur niet de vrije loop laten gaan. Je moet controle gaan houden. En js dan gaan er dieren weg of worden ze afgemaakt. Maar dat is wel beter uiteindelijk.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:38

NenaC schreef:
dat kost vele miljoenen.
er zijn veel meer natuurgebieden waar ze niet bijvoeren en de dieren het zelf moeten redden.

de meeste natuurgebieden zijn gewoon vol. dus dieren daar weghalen en ergens anders heen brengen heeft weinig zin. slachten doen ze uit dit gebied niet omdat ze o.a. niet aan de Europese regels voldoen om dieren aan te mogen leveren voor de humane voedselindustrie.

Ik ben wel benieuwd waarom niet? Want de dieren die elders geschoten worden (zwijnen en herten) worden ook gewoon verkocht om op te eten.
Tenzij de dieren in de OVP hormonen, antibiotica, pijnstillers of andere medicatie toegediend krijgen kan ik niet echt een reden bedenken. (maar dat kan ook aan mij liggen..?)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:45

Het moet duidelijk worden dat de Nederlandse Maatschappij dit niet accepteert.

Dit geeft heel veel negatieve reclame voor Staatsbosbeheer, dierenbescherming en partij voor de dieren dat ze dit verhongeren en sterfbeleid goedpraten.

Daardoor neem je hun andere boodschappen niet meer serieus.

Ik ben wel benieuwd hoe deze dubbele moraal en verschil in verplichtingen in de wetten en rechtspraak goedgekeurd kan worden... Kan iemand dat uitleggen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:08

klopt de wilde dieren, die wettelijk als wild gezien worden gaan wel het circuit in. maar bijv de paarden en runderen niet. die vallen onder landbouwhuisdier en o.a. de runderen moeten gemerkt worden en gemeld en daar heeft SBB een ontheffing voor om dat niet te doen, gevolg is wel dat er dus niet geslacht kan worden. verder denk ik ook niet dat slachten echt zoden aan de dijk zet. andere gebieden waar ze wel de paarden en runderen uit halen gaat een deel het reguliere vleescircyit in omdat mensen niet bereid zijn er wat meer voor te betalen. en vaak is de kwaliteit van het vlees ook niet erg best puur gelet op structuur en smaak. de paarden zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken als particuliere verkoop en ook in de slacht brengen ze niks op. een tijd gewoon de hengsten eruit halen lijkt dus een betere oplossing.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:35

en dan wat doen met die hengsten?
Ik denk op de lange termijn dat castratie de beste optie geeft, of nog beter: een soort onvruchtbaarheidsbehandeling voor de merries als dat zou bestaan. Maar ik zou op dit moment wel absoluut voor een soort noodoplossing zijn dmv slachten zodat er niet nog 5 jaar overheen gaat voordat die balans een keer gevonden is.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:43

Macs schreef:
NenaC schreef:
dat kost vele miljoenen.
er zijn veel meer natuurgebieden waar ze niet bijvoeren en de dieren het zelf moeten redden.

de meeste natuurgebieden zijn gewoon vol. dus dieren daar weghalen en ergens anders heen brengen heeft weinig zin. slachten doen ze uit dit gebied niet omdat ze o.a. niet aan de Europese regels voldoen om dieren aan te mogen leveren voor de humane voedselindustrie.

Ik ben wel benieuwd waarom niet? Want de dieren die elders geschoten worden (zwijnen en herten) worden ook gewoon verkocht om op te eten.
Tenzij de dieren in de OVP hormonen, antibiotica, pijnstillers of andere medicatie toegediend krijgen kan ik niet echt een reden bedenken. (maar dat kan ook aan mij liggen..?)

Dat vraag ik me inderdaad ook af, de dieren van oa het Utrechtse landschap worden namelijk wel verkocht voor consumptie.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:47

NenaC schreef:
klopt de wilde dieren, die wettelijk als wild gezien worden gaan wel het circuit in. maar bijv de paarden en runderen niet. die vallen onder landbouwhuisdier en o.a. de runderen moeten gemerkt worden en gemeld en daar heeft SBB een ontheffing voor om dat niet te doen, gevolg is wel dat er dus niet geslacht kan worden. verder denk ik ook niet dat slachten echt zoden aan de dijk zet. andere gebieden waar ze wel de paarden en runderen uit halen gaat een deel het reguliere vleescircyit in omdat mensen niet bereid zijn er wat meer voor te betalen. en vaak is de kwaliteit van het vlees ook niet erg best puur gelet op structuur en smaak. de paarden zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken als particuliere verkoop en ook in de slacht brengen ze niks op. een tijd gewoon de hengsten eruit halen lijkt dus een betere oplossing.

Duidelijk! Bedankt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:47

belle_boef schreef:
Maar als het merendeel van een kudde is uitgemergeld heb je gewoon teveel beesten op teweinig grond. Met onze winters mag het geen barre overlevingstocht zijn voor deze dieren. Als we nou in Siberië zaten was dat een ander verhaal.

Onze winters zijn juist zwaar omdat ze erg nat zijn, veel regen uren met wind.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:49

Nynke1 schreef:
Voor iedereen die steeds roept over een rechtszaak. Dat is allang geweest, in 2016. En de uitspraak was dat Staatsbosbeheer niet hoeft bij te voeren. https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... oeren.aspx

Citaat:
Staatsbosbeheer en de Staat voeren als beleid dat grote grazers die onnodig lijden of creperen door afschot uit hun lijden worden verlost. De voorzieningenrechter oordeelt dat dit beleid niet in strijd is met de zorgplicht.

Dan moeten ze maar heel snel beginnen met het uit hun lijden verlossen van alle dieren die daar nu aan het verhongeren zijn. SBB volgt dus op dit moment hun eigen beleid niet. Ik hoop dus dat daar wel een rechtszaak over gestart wordt.

wijsneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:02

nu bijvoeren, en structurele oplossingen bedenken voor volgende winter en alle winters daarna.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:14

Weet je wat ik niet snap, als een particulier vee/paarden in een wei zet en er niet meer naar omkijkt en laat verhongeren is dat strafbaar, maar als Staatsbosbeheer het op grote schaal doet is het okee....

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:21

Iemand die vanmiddag met ons mee wil om te voeren? We hebben een auto en trailer ter beschikking, maar niemand met trailer rijbewijs. Of we kunnen een aanhanger huren, maar zelf hebben we geen ervaring met rijden met een aanhanger, dus we zoeken een bestuurder eigenlijk :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:35

ElineS schreef:
Iemand die vanmiddag met ons mee wil om te voeren? We hebben een auto en trailer ter beschikking, maar niemand met trailer rijbewijs. Of we kunnen een aanhanger huren, maar zelf hebben we geen ervaring met rijden met een aanhanger, dus we zoeken een bestuurder eigenlijk :+

Dan weet je zeker dat een aantal dieren ter plekken sterft. Of heb je genoeg voor elk dier? Anders slaan ze elkaar de hersens in, de sterkste zullen misschien overleven maar zijn al snel zwak genoeg omdat ze al hun energie geven in het vechten.
Vraag me ook af hoe goed het voor hun spijsvertering is om ineens vol te gaan eten nadat ze maanden vrijwel niks gehad hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:37

Voeren moet je dan blijven doen, dagelijks tot het gras weer groeit. En wel eerlijk zijn: voeren aan alle dieren. !!
Heb je daar tijd en geld voor?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:40

martine096 schreef:
Amyyy schreef:
Waarom zetten ze er geen natuurlijke vijanden van de grote grazers neer? Wolven? Weet iemand dat?

Omdat er veel bezoekers komen lijkt mij.

Haha poepies ga eens zoeken hoe groot het territorium van een wolf is. Wacht ik heb het al voor je gedaan: 33 – 6.300 km² . Grootte Oostvaardersplassen: 56 km².

Misschien kan je er 1 of 2 wolven kwijt, die krijgen al die zieke en zwakke dieren echt niet op. Dan kan je ze rollen na een paar maanden.

Deze beestjes staan op een postzegeltje met een hek eromheen. In principe kan je ernaar kijken alsof het een eiland is. Alles zijn gang laten gaan zal niet resulteren in een evenwichtstoestand, dat hebben we al vaker gezien op andere eilanden waar we beesten introduceren die er niet horen. Ze verwoesten alles en de populatie blijft groeien tot het echt niet meer kan en dan zijn ze binnen een korte tijd allemaal dood. Het is een zinloos experiment waarvan ze 10 jaar geleden al hadden moeten concluderen dat het niks wordt.

Als ze dit 'natuurgebied' willen houden inclusief dieren dan moeten ze het gewoon goed controleren. Het is gewoon geen echte natuur, dus je moet niet willen doen alsof het dat wel is. Mislukt experiment, nieuw plan van aanpak en fatsoenlijk beheren. Zo moeilijk kan het niet zijn.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:43

Het jammere is dat wat ze ook doen het nooit goed is. Schieten ze dieren af krijgen ze tegenstanders, gaan ze bijvoeren dan worden het steeds meer dieren, naar de slacht is ook zielig. Het "natuurlijk" laten sterven van de dieren is ook niet goed.

Mij lijkt de dieren met een goed plan laten rondlopen (alleen vrouwelijke of alleen mannelijke dieren, of zorgen voor beperkte voortplanting) en dan naar de slacht in veel opzichten een goed idee. De dieren die naar de slacht moeten hebben in elk geval lekker rond kunnen lopen en vlees kan gebruikt worden. Afschieten en dan weg gooien van het vlees lijkt me ook zonde (misschien dan naar dierentuinen?).

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:43

Er is redelijk wat geld ingezameld ondertussen, 1225 en de teller gaat nog telkens omhoog, om daarvan hooi/kuil te kopen. Daarnaast zijn er mensen die gratis hooi ter beschikking stellen. Er is dus best veel en de actievoerders gaan elke dag heen om wat te dumpen.

Je red er natuurlijk weinig mee, maar wel wat, en het gaat vooral om de media aandacht en de bombardie die ervan komt, in de hoop dat het plan dan eindelijk eens word gewijzigd en dit volgend winter niet weer voorkomt, omdat men dan of afschiet, of aan geboortebeperking doet of in ieder geval iets. Nu sterven honderden dieren een hongerdood en dat moet anders! Er is al jaren gedoe rondom de oostvaardersplassen maar de media pakt het niet op. Nu, eindelijk, met de voeractie, word het wel opgepakt door de mainstream media en hopelijk komt er dan genoeg protest vanuit het land, dat ze genoodzaakt zijn hun beleid aan te moeten passen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:45

Denkt er nog iemand aan water? Of hebben ze dat nog wel?
Want als ze meer hooi hebben, hebben ze ook meer water nodig.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 26-02-18 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:45

Citaat:
Vraag me ook af hoe goed het voor hun spijsvertering is om ineens vol te gaan eten nadat ze maanden vrijwel niks gehad hebben.

Kom op zeg
"vrijwel niets"...
Ik was er vlak voor de 'kou' inviel: erg veel kort gras en veel hout.

Onze comfort temperatuur: plm +20
Paarden: comfort temperatuur: tussen de +10 en -5.

Vandaar de aanhalingstekens: min acht is niet echt koud voor een paard, dat begint bij min 30.

Maar als een dier opeens veel "rijk hooi" (engels raaigras gegroeid op kunstmest) krijgt is dat idd wel een omschakeling.
...en aangezien de sterkste dieren het meeste hooi zouden eten krijgen de sterksten koliek.

Dus nee: niet bijvoeren als het niet nodig is. (= Wekenlang een dik pak sneeuw ipv een temperatuur waar paarden uitstekend tegen kunnen.)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:50

Maar dat is dan leuk dat de media meer aandacht krijgt, maar je helpt er nu geen enkel dier mee. Die paar hapjes hooi die ze binnenkrijgen helpt ze de winter niet door. In tegendeel. Alle gevechten die hier van komen zorgen óók voor een pijnlijke dood..
Ik heb zeker waardering voor mensen die wél iets doen, absoluut. Maar dit is net zo slecht doordacht als het hele OVP-plan op zich..

Janneke wat bedoel je precies met "kom op zeg"? volgens mij bedoelen we hetzelfde... kort gras en veel hout is toch vrijwel niets? Over temperatuur heb ik niets gezegd, ik weet ook dat die dieren beter tegen koude kunnen dan wij.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:55

Veel bombarie is prima !! Hoe meer hoe beter!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:56

Ik snap niet dat ze eind van de herfst niet gewoon een groot deel afschieten of naar de slacht brengen.

Mooi scharrel vlees en geen onnodig leiden in een afgezet 'natuur' gebied.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:57

ElineS schreef:
Er is redelijk wat geld ingezameld ondertussen, 1225 en de teller gaat nog telkens omhoog, om daarvan hooi/kuil te kopen. Daarnaast zijn er mensen die gratis hooi ter beschikking stellen. Er is dus best veel en de actievoerders gaan elke dag heen om wat te dumpen.

<KNIP>

Kan dat zomaar? De beesten van een ander gaan voeren tegen diens wil?