Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Citaat:De OVP is natuurlijk een pilot project en zodoende is er sprake van "voortschrijdend inzicht" doordat allerlei deskundigen zich er mee bezig houden.
Citaat:(...)ik (..) durf wel met de oplossing te komen.
Elk jaar 1/3 van de populatie af schieten en de rest verhongerend de winter (en vroege voorjaar) te laten door modderen op niks is ook niet humaan.
Natuurlijk trekt de PvdD (...)
Nikass schreef:Ik hoor (gelukkig) ook niet bij iedereen. Ik vind niet dat de OVP "gefaald" heeft.
Ik heb destijds bij het topic "de nieuwe wildernix" mij verdiept in de OVP en met de verschillende betrokken instanties contact gehad. Ook heb ik veel opgestoken van de zeer inhoudelijke bijdragen van bokker JewEmm.
Maar het is onbegonnen werk om een gesprek over de OVP te voeren met mensen die al besloten hebben dat het niet deugt, zonder al te veel kennis van zaken te hebben.
Over het meten met twee of meer maten heb ik het dan nog niet eens; ik zie hier niemand een regeringspartij afkraken vanwege het dagelijkse paardenleed dat ik hier in mijn omgeving bij particulieren zie, en dat niet bij wet verboden is.
De OVP is natuurlijk een pilot project en zodoende is er sprake van "voortschrijdend inzicht" doordat allerlei deskundigen zich er mee bezig houden.
Maar bokkers weten het uiteraard veel beter, door natuur te versimpelen tot een weiland met jongvee of door natuur te diskwalificeren door te zeggen dat het (in Nederland) niet bestaat.
Janneke2 schreef:2)"Niet humaan" - nee. So what?
Janneke2 schreef:Inoterry schreef:Ik heb afgelopen zomer een gesprek gehad met een reiziger in mijn trein. De man kwam uit het buitenland, was voor zaken in Nederland en we kwamen langs de OVP. De man vroeg aan mij wat voor ramp daar gebeurt was, omdat er overal kale bomen stonden en er zoveel grote groepen dieren bij elkaar stonden.
Paarden zijn steppedieren die graag bomen eten, maar in de OVP moeten ze het van gras hebben.
Paarden eten typisch kort gras, grazige weiden zijn niet nodig.
Dat het er typisch uitziet ben ik met iedereen eens, "maar schijn bedriegt".Citaat:Ik heb dus alles uitgelegd, dat dat een mooi natuurgebied was, dat ze daar grote grazers hebben uitgezet, die zich nogal snel hebben vermenigvuldigd, dat er nu veel teveel waren kon hij zelf ook al zien. en dat er in de winter een voedseltekort is waardoor er veel dieren dood gaan aan de honger.
Oeps.
Ondervoede dieren planten zich niet voort. (Op elke regel, ook op deze, zijn uitzonderingen.)
En met name de paarden en herten kunnen het gebied verlaten en kiezen hier niet voor.
Van honger is geen sprake.
Wel van dieren 'die de winter niet door dreigen te komen' in een gebied zonder roofdieren.
Elders in deze discussie kwam ik ook woorden als ramp, tragedie en mislukking tegen.
Sorry, ik vind dat niet terecht.
De dood hoort bij het leven.
Hoezo is het fout als de mens met een geweer de rol van roofdier op zich neemt...?
(Het is niet leuk en ik word er niet vrolijk van - dat voel ik met iedereen mee. Maar dat verdrietige deel hoort er wel bij.)
Accoord, ik kan leven met de uitspraak 'dat het geen batuur is omdat er geen/ te weinig roofdieren zijn.
Mijn Knollie wordt oud en tevreden 30, maar in de vrije natuur was het dier al minstens 4x hartstikke dood geweest.
That's nature...
Viel het jullie in de OP op, hoe de verhoudingen waren...?
Bijna alle "afschot" ging over de edelherten. Nauwelijks runderen (6 van de 700). Die doen het dus prima.
Welgeteld 62 koniks.
Citaat:Die man heeft voor zijn werk heel wat landen gezien en heel wat natuur. Die kwam tot de conclusie dat de mensen die dit nog natuur noemen echt knettergek zijn, nergens in de wereld zie je echte natuur wat er uitziet als een rampgebied. Behalve als er bosbranden zijn geweest.
Nergens in de wereld heb je Nederland, alleen maar hier.
Land dat 1200 jaar zee is geweest en daardoor enorm vruchtbaar - dat kom je niet overal tegen.
Jammer, want in de ramp 'klimaatverandering' verzilten de akkers en rukt de woestijn op. Zouden we het recept kunnen exporteren ('hoe haal je vruchtbaar land uit zee?') dan waren er minder vluchtelingen.
(Uiteaard wordt het vruchtbare land dan niet vermomd als natuurgebied, maar gewoon voor vlees"productie" of landbouw gebruikt.)
Kleine aanvulling: Provinciale Staten van Flevoland onderzoekt momenteel 'minder grote grazers'.
De enige andere optie die ik zie op dit vruchtbare land is wegvangen.
aadburg schreef:Nikass schreef:Ik hoor (gelukkig) ook niet bij iedereen. Ik vind niet dat de OVP "gefaald" heeft.
Ik heb destijds bij het topic "de nieuwe wildernix" mij verdiept in de OVP en met de verschillende betrokken instanties contact gehad. Ook heb ik veel opgestoken van de zeer inhoudelijke bijdragen van bokker JewEmm.
Maar het is onbegonnen werk om een gesprek over de OVP te voeren met mensen die al besloten hebben dat het niet deugt, zonder al te veel kennis van zaken te hebben.
Over het meten met twee of meer maten heb ik het dan nog niet eens; ik zie hier niemand een regeringspartij afkraken vanwege het dagelijkse paardenleed dat ik hier in mijn omgeving bij particulieren zie, en dat niet bij wet verboden is.
De OVP is natuurlijk een pilot project en zodoende is er sprake van "voortschrijdend inzicht" doordat allerlei deskundigen zich er mee bezig houden.
Maar bokkers weten het uiteraard veel beter, door natuur te versimpelen tot een weiland met jongvee of door natuur te diskwalificeren door te zeggen dat het (in Nederland) niet bestaat.
Je kunt "bokkers" wel als onnozel neerzetten, feit is dat deze schandvlek in stand word gehouden door een stel "deskundigen" die zelf misschien maar bij wijze van experiment moeten worden opgesloten op een terrein waar maar voor hooguit een derde van hun te eten is. De groene maffia is helaas al zo machtig geworden dat dit gewoon door blijft gaan, echt te triest voor woorden. Als iemand zijn paarden laat verhongeren hoeft ie ook niet met een kletsverhaal over een experiment aan te komen, die word gewoon (terecht) aangepakt.
Fennadev schreef:@Peluchy maar je kunt ook zeggen dat er nu evenwicht is in de vorm van beperking doordat de maximale graasdruk bereikt is, dus chaos is het niet. Ik vind de veranderingen doordat het klimaat verandert door het versterkte broeikaseffect veel meer chaos, omdat systemen de kans niet krijgen te reageren.
Mizora schreef:Het veroorzaakt een soort verwoestijning in Nederland. Het te veel vee laten grazen rond de sahara is een grote oorzaak van het groeien van de sahara (verwoestijning van die omgeving). Alles is natuurlijk, maar een evenwicht zou ik het niet noemen.
Fennadev schreef:Meidoorns waren een paar jaar terug in opkomst, waardoor andere soorten zich ook weer kunnen vestigen, want een meidoorn prikt. Daarnaast zorgt JKK er ook voor dat er plaats komt voor nieuwe soorten doordat dat de grond vergiftigd voor een groot deel van de soorten. Dus die afname ben ik het niet geheel mee eens. De enige reden waarom ze afschieten, is omdat mensen het lijden niet willen zien en dat is op zich logisch vanuit ons eigen soortsperspectief. En ik vind het ook goed dat ze nu alles afschieten wat de winter toch niet zou overleven. Nee wat ik bedoel is dat het aantal gras nu in evenwicht staat met de max aan graasdieren, dus er is een evenwicht. Alleen het merendeel van de mensen vind dat een ongewenst evenwicht. Het is absoluut geen chaos. Chaos vind ik dat wat het versterkte broeikaseffect doet met bv koralen.
Verwoestijning is het niet. Elke zomer is er weer genoeg gras. Dus er groeit wel degelijk iets.
Peluchy schreef:Fennadev schreef:Meidoorns waren een paar jaar terug in opkomst, waardoor andere soorten zich ook weer kunnen vestigen, want een meidoorn prikt. Daarnaast zorgt JKK er ook voor dat er plaats komt voor nieuwe soorten doordat dat de grond vergiftigd voor een groot deel van de soorten. Dus die afname ben ik het niet geheel mee eens. De enige reden waarom ze afschieten, is omdat mensen het lijden niet willen zien en dat is op zich logisch vanuit ons eigen soortsperspectief. En ik vind het ook goed dat ze nu alles afschieten wat de winter toch niet zou overleven. Nee wat ik bedoel is dat het aantal gras nu in evenwicht staat met de max aan graasdieren, dus er is een evenwicht. Alleen het merendeel van de mensen vind dat een ongewenst evenwicht. Het is absoluut geen chaos. Chaos vind ik dat wat het versterkte broeikaseffect doet met bv koralen.
Verwoestijning is het niet. Elke zomer is er weer genoeg gras. Dus er groeit wel degelijk iets.
Er staan studie's op internet die beschrijven welke vogels en planten er te kort zijn door overbegrazing in de OVP. Zal het eens opzoeken.
Fennadev schreef:Ik als ecoloog in opleiding vind dat een logisch bijgevolg van grote grazers. Waarom denk je dat er schapen worden ingezet om heide te begrazen? Ook dat is een stukje natuur wat hier van nature niet voor komt en anders overgroeit wordt door bomen. Het is meer dat die vogels en planten gewoon niet gedijen in dat natuurgebied, maar andere soorten kunnen er baat bij hebben zich daar te vestigen, zoals de meidoorn die ik eerder aanhaalde.