Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:51

1 van de dingen die de OVP zo bijzonder maakt is dat het één van de weinige plekken is waarbij ook de merries (littekens van) bijtwonden hebben, veroorzaakt door drijfgedrag en kuddegevechten. Dit komt omdat doordat het aantal dieren per hectare te hoog is en het voedselaanbod te laag, waardoor op de meer voedselrijke gebieden veel te veel kuddes bij elkaar komen en hengsten permanent bezig zijn hun merries bij elkaar te houden en "veilig" te stellen.

Toch wel bijzonder dat zoiets dan precies in het natuurgebied voor komt waarvan een hoop mensen (inclusief ik) zeggen dat het gefaald is. Het is dus geeft dus eigenlijk ook onnatuurlijk gedrag.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:04

Janneke2 schreef:
Schapen zijn lastig voor een wolf: al die wol... (Qua gedrag zijn ze juist erg makkelijk, maar grof gebekt gezegd: de maaltijd valt zo tegen.)

Waar háál je het vandaan, wol lastig voor een wolf.... _O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:20

Ik hoor (gelukkig) ook niet bij iedereen. Ik vind niet dat de OVP "gefaald" heeft.
Ik heb destijds bij het topic "de nieuwe wildernix" mij verdiept in de OVP en met de verschillende betrokken instanties contact gehad. Ook heb ik veel opgestoken van de zeer inhoudelijke bijdragen van bokker JewEmm.
Maar het is onbegonnen werk om een gesprek over de OVP te voeren met mensen die al besloten hebben dat het niet deugt, zonder al te veel kennis van zaken te hebben.

Over het meten met twee of meer maten heb ik het dan nog niet eens; ik zie hier niemand een regeringspartij afkraken vanwege het dagelijkse paardenleed dat ik hier in mijn omgeving bij particulieren zie, en dat niet bij wet verboden is.
De OVP is natuurlijk een pilot project en zodoende is er sprake van "voortschrijdend inzicht" doordat allerlei deskundigen zich er mee bezig houden.
Maar bokkers weten het uiteraard veel beter, door natuur te versimpelen tot een weiland met jongvee of door natuur te diskwalificeren door te zeggen dat het (in Nederland) niet bestaat. :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:31

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:38

Citaat:
(...)ik (..) durf wel met de oplossing te komen.
Elk jaar 1/3 van de populatie af schieten en de rest verhongerend de winter (en vroege voorjaar) te laten door modderen op niks is ook niet humaan.
Natuurlijk trekt de PvdD (...)

1) De oplossing- geweldig.
Maar voor welk probleem precies?
2)"Niet humaan" - nee. So what?
(Fact check: 1% van de sterfte gebeurt 'natuurlijk', 99% door afschot - het woord 'verhongerd' is dus niet van toepassing.)
3) Het huidige beleid is nadrukkelijk niet het beleid dat de PvdD voorstaat, dat heb ik verder ook niet geciteerd. Off topic.

Ik krijg soms de indruk dat het trieste feit 'dat er dieren dood gaan'
(het zij herhaald: ik word er niet vrolijk van)
voor de meeste mensen het grootste probleem is.
Maar als dat zo is, zou ik werkelijk niet weten hoe dit op te lossen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:51

Nee, de PvdD was in de tijd dat het beleid aangepast werd (december 2010) nadrukkelijk tegen afschot, de natuur zou het zelf moeten oplossen.

Er staat in de quote verhongerend, niet verhongerd. Dat ze het redden betekent niet dat ze niet zeer ernstig honger geleden hebben.

Het stuk is niet groot genoeg voor echte natuur, want in echte natuur horen ook roofdieren. En dus dien je zorg te dragen dat het humaan blijft. Vroeg afschot is pas gekomen toen mensen hun weerzin tegen het vele verhongeren van de dieren steeds harder uit gingen spreken. Overigens worden nog steeds vrijwel alle dieren geschoten vanwege hun conditie, die ontstaat door verhongering.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:50

Nikass schreef:
Ik hoor (gelukkig) ook niet bij iedereen. Ik vind niet dat de OVP "gefaald" heeft.
Ik heb destijds bij het topic "de nieuwe wildernix" mij verdiept in de OVP en met de verschillende betrokken instanties contact gehad. Ook heb ik veel opgestoken van de zeer inhoudelijke bijdragen van bokker JewEmm.
Maar het is onbegonnen werk om een gesprek over de OVP te voeren met mensen die al besloten hebben dat het niet deugt, zonder al te veel kennis van zaken te hebben.

Over het meten met twee of meer maten heb ik het dan nog niet eens; ik zie hier niemand een regeringspartij afkraken vanwege het dagelijkse paardenleed dat ik hier in mijn omgeving bij particulieren zie, en dat niet bij wet verboden is.
De OVP is natuurlijk een pilot project en zodoende is er sprake van "voortschrijdend inzicht" doordat allerlei deskundigen zich er mee bezig houden.
Maar bokkers weten het uiteraard veel beter, door natuur te versimpelen tot een weiland met jongvee of door natuur te diskwalificeren door te zeggen dat het (in Nederland) niet bestaat. :O

Je kunt "bokkers" wel als onnozel neerzetten, feit is dat deze schandvlek in stand word gehouden door een stel "deskundigen" die zelf misschien maar bij wijze van experiment moeten worden opgesloten op een terrein waar maar voor hooguit een derde van hun te eten is. De groene maffia is helaas al zo machtig geworden dat dit gewoon door blijft gaan, echt te triest voor woorden. Als iemand zijn paarden laat verhongeren hoeft ie ook niet met een kletsverhaal over een experiment aan te komen, die word gewoon (terecht) aangepakt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:06

Janneke2 schreef:
2)"Niet humaan" - nee. So what?

Beste Janneke,

Ik heb zelden zo'n intrieste reactie gezien.
Wil mijn bijdragen hier afsluiten met:
“De beschaving van een samenleving valt af te meten aan de wijze waarop ze omgaan met dieren”- Mahatma Gandhi (1869 – 1948).
Denk daar maar eens over na.

Dag Janneke.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 01:19

Janneke2 schreef:
Inoterry schreef:
Ik heb afgelopen zomer een gesprek gehad met een reiziger in mijn trein. De man kwam uit het buitenland, was voor zaken in Nederland en we kwamen langs de OVP. De man vroeg aan mij wat voor ramp daar gebeurt was, omdat er overal kale bomen stonden en er zoveel grote groepen dieren bij elkaar stonden.

Paarden zijn steppedieren die graag bomen eten, maar in de OVP moeten ze het van gras hebben.
Paarden eten typisch kort gras, grazige weiden zijn niet nodig.

Dat het er typisch uitziet ben ik met iedereen eens, "maar schijn bedriegt".
Citaat:
Ik heb dus alles uitgelegd, dat dat een mooi natuurgebied was, dat ze daar grote grazers hebben uitgezet, die zich nogal snel hebben vermenigvuldigd, dat er nu veel teveel waren kon hij zelf ook al zien :+ . en dat er in de winter een voedseltekort is waardoor er veel dieren dood gaan aan de honger.

Oeps.
Ondervoede dieren planten zich niet voort. (Op elke regel, ook op deze, zijn uitzonderingen.)
En met name de paarden en herten kunnen het gebied verlaten en kiezen hier niet voor.
Van honger is geen sprake.
Wel van dieren 'die de winter niet door dreigen te komen' in een gebied zonder roofdieren.

Elders in deze discussie kwam ik ook woorden als ramp, tragedie en mislukking tegen.
Sorry, ik vind dat niet terecht.
De dood hoort bij het leven.
Hoezo is het fout als de mens met een geweer de rol van roofdier op zich neemt...?
(Het is niet leuk en ik word er niet vrolijk van - dat voel ik met iedereen mee. Maar dat verdrietige deel hoort er wel bij.)
Accoord, ik kan leven met de uitspraak 'dat het geen batuur is omdat er geen/ te weinig roofdieren zijn.

Mijn Knollie wordt oud en tevreden 30, maar in de vrije natuur was het dier al minstens 4x hartstikke dood geweest.
That's nature...

Viel het jullie in de OP op, hoe de verhoudingen waren...?
Bijna alle "afschot" ging over de edelherten. Nauwelijks runderen (6 van de 700). Die doen het dus prima.
Welgeteld 62 koniks.
Citaat:
Die man heeft voor zijn werk heel wat landen gezien en heel wat natuur. Die kwam tot de conclusie dat de mensen die dit nog natuur noemen echt knettergek zijn, nergens in de wereld zie je echte natuur wat er uitziet als een rampgebied. Behalve als er bosbranden zijn geweest.

Nergens in de wereld heb je Nederland, alleen maar hier.

Land dat 1200 jaar zee is geweest en daardoor enorm vruchtbaar - dat kom je niet overal tegen.
Jammer, want in de ramp 'klimaatverandering' verzilten de akkers en rukt de woestijn op. Zouden we het recept kunnen exporteren ('hoe haal je vruchtbaar land uit zee?') dan waren er minder vluchtelingen.
(Uiteaard wordt het vruchtbare land dan niet vermomd als natuurgebied, maar gewoon voor vlees"productie" of landbouw gebruikt.)

Kleine aanvulling: Provinciale Staten van Flevoland onderzoekt momenteel 'minder grote grazers'.
De enige andere optie die ik zie op dit vruchtbare land is wegvangen.

Nederland is niet het enige land waar grote groepen grote grazers in het "wild" rondlopen. Maar dus wel het enige land waar het kennelijk normaal word gevonden dat er dan een grote groep doodgevreten bomen staat en dat natuur noemt. Er staan gewoon teveel grote grazers op een omheind stuk land die in de winter te weinig vreten hebben. Moeilijker dan dit is het echt niet. Het is, vooral aan het einde van de winter, gewoon schrijnend om daar langs te rijden met de trein.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:23

aadburg schreef:
Nikass schreef:

Je kunt "bokkers" wel als onnozel neerzetten, feit is dat deze schandvlek in stand word gehouden door een stel "deskundigen" die zelf misschien maar bij wijze van experiment moeten worden opgesloten op een terrein waar maar voor hooguit een derde van hun te eten is. De groene maffia is helaas al zo machtig geworden dat dit gewoon door blijft gaan, echt te triest voor woorden. Als iemand zijn paarden laat verhongeren hoeft ie ook niet met een kletsverhaal over een experiment aan te komen, die word gewoon (terecht) aangepakt.

Jij bevestigd precies wat ik schrijf.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:02

De ecomaffia, zoals Nikass beschrijft, bestempelt zichzelf als 'deskundigen', die het denken van een 'bokker' ongezien overstijgt en zij daar in hun waan van hun grote godsheid de natuur gaan herschapen, waarbij ze de schoonheid van de natuur volledig kapotmaken door het laf-of sluw of zelfs domweg uitbuiten van hun overgeromantisereerde aanbidden van dat ene aspect: de wreedheid der natuur (en waar een domme bokker niets van begrijpt omdat hij dat zogezegd niet in de juiste context kan plaatsen), zonder ook maar enige aandacht aan de andere waarden toe te kennen: namelijk ecologisch evenwicht. Dat kon een simpel kind al berekend hebben dat het eerder chaos dan evenwicht zou uitdraaien op zo'n afgesloten terreintje.
Het is hier al gezegd, dat die natuurherscheppende goden uit hun illusionaire gouden torens komen en dat ze zelf mee figureren in dit wildverhaal, zonder enige luxe en totaal op zichzelf aangewezen.
In Oost Europa lopen ook dergelijke projecten, maar daar gaat het er meer doordacht aan toe. Er worden ganse studie's gemaakt over de invloed van de dieren op de biodiversiteit. Zij zijn wel slimmer en eerlijker wb de dieren, die worden minder talrijk gehouden en worden zelfs bijgevoerd in de winter.
De OVP is een klucht van imcompetente ecomaffia met grootheidswaanzin.
Laatst bijgewerkt door Peluchy op 09-02-18 12:12, in het totaal 3 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:03

Mensen zijn rare beesten.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:07

anjali schreef:
Mensen zijn rare beesten.

Vooral deze die denken dat ze meer en beter zijn dan de rest, daar begint elke miserie....want ze denken dat ze alles mogen en hun nooit geen schuld treft.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:09

@Peluchy maar je kunt ook zeggen dat er nu evenwicht is in de vorm van beperking doordat de maximale graasdruk bereikt is, dus chaos is het niet. Ik vind de veranderingen doordat het klimaat verandert door het versterkte broeikaseffect veel meer chaos, omdat systemen de kans niet krijgen te reageren.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:21

Fennadev schreef:
@Peluchy maar je kunt ook zeggen dat er nu evenwicht is in de vorm van beperking doordat de maximale graasdruk bereikt is, dus chaos is het niet. Ik vind de veranderingen doordat het klimaat verandert door het versterkte broeikaseffect veel meer chaos, omdat systemen de kans niet krijgen te reageren.

Ja, eerst moesten grote aantallen lijden en nu gaat men dit oplossen door massaal afschieten. Tja, als je dat ok vindt....om nog maar te zwijgen van de achteruitgang in biodiversiteit van planten, bonmen em insecten in de ovp
Ik begrijp je vergelijking niet goed met ons klimaat? Dat staat er toch los van? Dit gebied was toch al naruurgebied? Gaat hier denk ik over een beleid van een gebied en niet over de opwarming van de aarde.
In die zin kun je wel een punt hebben, de OVP zijn wel representatief voor wat in de wereld gebeurt:-nml het ongebreideld laten kweken en fokken van 'humans' door wegnemen natuurlijke vijanden, waardoor de ruimte te krap wordt, voedsel steeds schaarser zal wordendoor steeds extremer wordende klimaatveranderingen. Voor mijn part mogen ze daar ook eens goed in kuisen hoor, of geboortebeperkingen opleggen of uithongeren, maar ja, dat mag je dan weer niet zeggen. Met dieren mag het wel...
Laatst bijgewerkt door Peluchy op 09-02-18 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:24

Het veroorzaakt een soort verwoestijning in Nederland. Het te veel vee laten grazen rond de sahara is een grote oorzaak van het groeien van de sahara (verwoestijning van die omgeving). Alles is natuurlijk, maar een evenwicht zou ik het niet noemen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:29

Meidoorns waren een paar jaar terug in opkomst, waardoor andere soorten zich ook weer kunnen vestigen, want een meidoorn prikt. Daarnaast zorgt JKK er ook voor dat er plaats komt voor nieuwe soorten doordat dat de grond vergiftigd voor een groot deel van de soorten. Dus die afname ben ik het niet geheel mee eens. De enige reden waarom ze afschieten, is omdat mensen het lijden niet willen zien en dat is op zich logisch vanuit ons eigen soortsperspectief. En ik vind het ook goed dat ze nu alles afschieten wat de winter toch niet zou overleven. Nee wat ik bedoel is dat het aantal gras nu in evenwicht staat met de max aan graasdieren, dus er is een evenwicht. Alleen het merendeel van de mensen vind dat een ongewenst evenwicht. Het is absoluut geen chaos. Chaos vind ik dat wat het versterkte broeikaseffect doet met bv koralen.
Verwoestijning is het niet. Elke zomer is er weer genoeg gras. Dus er groeit wel degelijk iets.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:34

Mizora schreef:
Het veroorzaakt een soort verwoestijning in Nederland. Het te veel vee laten grazen rond de sahara is een grote oorzaak van het groeien van de sahara (verwoestijning van die omgeving). Alles is natuurlijk, maar een evenwicht zou ik het niet noemen.

+:)+
Net bossen en grassen zorgen voor betere afvoer van water.
Ook bepaalde planten en insecten nemen af, dat heeft allemaal invloed op de bodemcultuur.
Je zou toch denken dat een deskundige bioloog zich daar eerst mee bezig houdt...
Bvb, wist je dat salamanders kweken in vijvers, zorgt voor een daling van teken? Zo zijn er ontelbare voorbeelden. Voor ecologisch evenwicht heb je niet alleen grote grazers nodig die de structuur open houden, maar daarnaast moet de juiste vegetatie aanwezig zijn om de juiste insecten, vogels, ongewervelden en gewervelden aan te trekken. Daarvoor heeft een grond ook de juiste voeding en PH waarde nodig. Zelfs een kind moet weten dat teveel geote grazers al deze elementen kapot maken. Weg ecologisch evenwicht...dát zou hun prioriteit moeten zijn, ipv kaalgewreten vlaktes.
Laatst bijgewerkt door Peluchy op 09-02-18 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:36

Fennadev schreef:
Meidoorns waren een paar jaar terug in opkomst, waardoor andere soorten zich ook weer kunnen vestigen, want een meidoorn prikt. Daarnaast zorgt JKK er ook voor dat er plaats komt voor nieuwe soorten doordat dat de grond vergiftigd voor een groot deel van de soorten. Dus die afname ben ik het niet geheel mee eens. De enige reden waarom ze afschieten, is omdat mensen het lijden niet willen zien en dat is op zich logisch vanuit ons eigen soortsperspectief. En ik vind het ook goed dat ze nu alles afschieten wat de winter toch niet zou overleven. Nee wat ik bedoel is dat het aantal gras nu in evenwicht staat met de max aan graasdieren, dus er is een evenwicht. Alleen het merendeel van de mensen vind dat een ongewenst evenwicht. Het is absoluut geen chaos. Chaos vind ik dat wat het versterkte broeikaseffect doet met bv koralen.
Verwoestijning is het niet. Elke zomer is er weer genoeg gras. Dus er groeit wel degelijk iets.

Er staan studie's op internet die beschrijven welke vogels en planten er te kort zijn door overbegrazing in de OVP. Zal het eens opzoeken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:38

Mijn informatie is misschien inmiddels veroudert. Tis twee jaar terug dat in in het gebied was.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:42

Ik vind de recensie niet meteen, maar als je googled, vind je al genoeg terug dat de natuur daar gewoon kapot gaat door overbegrazing.
http://www.sgpflevoland.nl/nl/standpunten/reactieovp
Eerste wat ik tegenkwam
Grote grazers drukken een te prominente rol op de biodiversiteit in het gebied. De grote populatie is niet goed voor het welzijn van de grote grazers zelf, maar heeft ook een negatieve invloed op verschillende vogelsoorten. Het landschap in het droge deel van de Oostvaardersplassen is veranderd van een prachtig landschap van bos, ruigte en struweel in een graslandschap.
Voor mij is het menselijk 'ontwerpen' van meer natuur een goede zaak, maar doe het dan op basis van kennis en ook verantwoordelijkheid. Niet met een overgeromantiseerde gedachte: laat de natuur het maar oplossen. Dat zijn in mijn ogen zeer slechte natuurarchitecten...
Laatst bijgewerkt door Peluchy op 09-02-18 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:48

Peluchy schreef:
Fennadev schreef:

Er staan studie's op internet die beschrijven welke vogels en planten er te kort zijn door overbegrazing in de OVP. Zal het eens opzoeken.

En dan kom je serieus waar met een mening van een politieke partij als onderbouwing? _O-

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:51

Ik als ecoloog in opleiding vind dat een logisch bijgevolg van grote grazers. Waarom denk je dat er schapen worden ingezet om heide te begrazen? Ook dat is een stukje natuur wat hier van nature niet voor komt en anders overgroeit wordt door bomen. Het is meer dat die vogels en planten gewoon niet gedijen in dat natuurgebied, maar andere soorten kunnen er baat bij hebben zich daar te vestigen, zoals de meidoorn die ik eerder aanhaalde. Wij hebben toen zelfs jonge meidoornstruiken ontdekt van nog geen 50 cm hoog in het gebied waar alleen de heckrunderen waren uitgesloten.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:52

Fennadev schreef:
Ik als ecoloog in opleiding vind dat een logisch bijgevolg van grote grazers. Waarom denk je dat er schapen worden ingezet om heide te begrazen? Ook dat is een stukje natuur wat hier van nature niet voor komt en anders overgroeit wordt door bomen. Het is meer dat die vogels en planten gewoon niet gedijen in dat natuurgebied, maar andere soorten kunnen er baat bij hebben zich daar te vestigen, zoals de meidoorn die ik eerder aanhaalde.

Het gaat om verdwijnen van een soort door overbegrazing, niet over 'niet gedijen'.
Ik zei ook al in bovenstaand bericht: in Oost-Europa worden er ook srudie's gedaan ivm invloed grote grazers op biodiversiteit....maar wel iets meer doordacht. Tuurlijk kunnen geazers een positief effect hebben! Ik snor even het Tsjechische onderzoek op ;-)