Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:16

In geldstromen zou je dat best kunnen doen die afsplitsing met de topsport. Maar we moeten niet vergeten wat de 'toppers' kunnen betekenen voor de basis en beginner. Denk aan het Anky-effect wat in het verleden een enorme boost aan de sport gaf. Onze toppers zetten paardrijden in de etalage en daar zijn best wel wat (financiële) belangen bij te bedenken.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:39

Kelly_ann, ik begrijp je gedachte en ik denk ook dat we altijd op moeten blijven kijken tegen de toppers die ons land vertegenwoordigen op grote wedstrijden en tegelijk onze sport laten zien aan de wereld buiten de paarden. Maar ik weet niet helemaal zeker of dat allemaal uit het hetzelfde potje moet blijven komen.

Roodvos

Berichten: 6768
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:55

Pipodipo schreef:
Kelly_ann, ik begrijp je gedachte en ik denk ook dat we altijd op moeten blijven kijken tegen de toppers die ons land vertegenwoordigen op grote wedstrijden en tegelijk onze sport laten zien aan de wereld buiten de paarden. Maar ik weet niet helemaal zeker of dat allemaal uit het hetzelfde potje moet blijven komen.
Goede overweging. Maar juist de toppers zijn degenen die de sport in de aandacht brengen. En dus zorgen voor interesse van bedrijven om te sponsoren.
Er kan wel meer duidelijkheid komen over welke manier de binnenkomende gelden gebruikt worden t.b.v. de ontwikkeling van de topsport. En welk deel van mijn contributie ten goede komt aan "mij". Denk daarbij aan ontwikkeling van het kader zoals instructeurs en officials (die je dan weer niet monddood moet maken, maar dat is weer een andere discussie).

Pipodipo schreef:
Oke, ik zal het even heel simpel uitleggen. De KNHS heeft op een zeker moment bepaald dat je per klasse 10 winstpunten nodig had om te mogen promoveren in plaats van 5. Dat heeft dus niets te maken met jouw kwaliteiten of die van ieder ander, je hebt hoe dan ook meer wedstrijden nodig om de benodigde punten te halen. Waar je nu in 5 proeven klaar bent, kon dat vroeger in 3 en dan had je nog over. Heel concreet betaal je dus bijna dubbel zo veel startgeld per promotie of per klasse. Dit heeft dus helemaal niks te maken met je kwaliteit van training of instructie en ook niet met het paard dat je hebt, maar gewoon cijfermatig.
Nou, dit is wel hele oude }:0 die je hier uit de sloot trekt. De motivatie om van 5 naar 10 winstpunten te gaan voor promotie was simpelweg de ontwikkeling van de mogelijkheid om 2 proeven te kunnen rijden. Op basis van geluiden uit het veld (juryleden) die wel erg veel combinaties kregen die nog niet toe waren aan het niveau is toen besloten de deelnemers tegen zichzelf te beschermen en de promotiegrens te verhogen. Zo, en nu stop ik die }:0 weer in de sloot.

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:46

Correct me if i'm wrong, maar volgens mij is de afdracht van een rijvereniging per wedstrijd slechts een paar tientjes? Dat levert KNHS niet direct heel veel op.....

Malbec
Berichten: 1956
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:10

cobiie schreef:
Benthhh schreef:
Weet iemand eignelijk hoe dat met KWPN zit? Dat zit wel op het terrein, maar staat dat verder helemaal los van elkaar?

Die hebben een eigen stichting huisvesting kwpn waar voor zo’n 3 miljoen aan materiële vaste activa in zit. Is dat een antwoord op je vraag?


Ja, zeker! Thanks.

Babootje

Berichten: 26629
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:42

Kelly_ann schreef:
In geldstromen zou je dat best kunnen doen die afsplitsing met de topsport. Maar we moeten niet vergeten wat de 'toppers' kunnen betekenen voor de basis en beginner. Denk aan het Anky-effect wat in het verleden een enorme boost aan de sport gaf. Onze toppers zetten paardrijden in de etalage en daar zijn best wel wat (financiële) belangen bij te bedenken.


Daar zijn de sponsoren voor vind ik.
(Ik betaal ook niet mee aan de carriere van Max Verstappen)

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:56

Kelly_ann schreef:
In geldstromen zou je dat best kunnen doen die afsplitsing met de topsport. Maar we moeten niet vergeten wat de 'toppers' kunnen betekenen voor de basis en beginner. Denk aan het Anky-effect wat in het verleden een enorme boost aan de sport gaf. Onze toppers zetten paardrijden in de etalage en daar zijn best wel wat (financiële) belangen bij te bedenken.

Vergeet niet dat nog geen 40.000 van 160.000 leden wedstrijdruiters en menners zijn, ik denk dat die al niet zo heel veel belang bij de topsport hebben laat staan de recreatie ruiters. Het aantal van 160.000 is overigens een getal dat de KNHS bij de factuur voor de startpassen heeft genoemd, hoeveel het er echt zijn is een raadsel. Er worden aantallen van 160.000 tot 200.000 genoemd en diverse varianten daartussen. Feit is wel dat er in 2016 maar voor ongeveer 108.000 leden contributie is betaald. Ook een feit is dat de wedstrijdruiters in de basissport met 8 miljoen euro aan startpassen en contributie de helft van de inkomsten binnen brengen terwijl er dit jaar alleen al 2,5 miljoen euro aan training en uitzending van de topsport word uitgegeven...

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:51

Meer transparantie zou dus wel prettig zijn....

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:39

Tja, terug naar 5 winstpunten om klasse hoger te mogen, verlaging startkaartkosten, meer plezier voor de basisruiters door betere jurering. Dan ga ik misschien wel weer starten.
Ik denk dat de hobbyruiters het belangrijkste zijn, niet die paar topsporters die toch al overal sponsorgelden van krijgen. Ik voel mij als hobbyruiter in ieder geval degene die mag betalen zonder iets terug te krijgen.

Anoniem

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:43

Terug naar 5 wp vind ik juist niet goed.. er reden teveel mensen in klasses waar ze niet hoorden. Betere jurering zijn ze aardig mee bezig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:45

Wat is er mis met de jurering dan? Ik vind dat die juist beter is geworden, kritischer ja, maar ook meer onderbouwd. Het geeft iig goede stimulans om jezelf te verbeteren. Ik denk dat bovenstaande geen oplossing is voor de grote problemen die opgelost moeten worden.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:46

Ik vind 5 winstpunten zat. Laat het dan aan de ruiters over. Je kunt hooguit 1 klasse te hoog starten immers. En het geld groeit mij niet op de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:48

germie schreef:
Ik vind 5 winstpunten zat. Laat het dan aan de ruiters over. Je kunt hooguit 1 klasse te hoog starten immers. En het geld groeit mij niet op de rug.


Dat is het probleem, ruiters zijn vaak totaal niet kritisch naar zichzelf.. sprokkelen minimale winstpunten bij elkaar en gaan meteen over.. met 10 wp duurt het tenminste wat langer en kunnen ze nog ff oefenen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:49

Ik vind 5 echt te weinig. Iemand die in 1 wedstrijd 6 winstpunten rijdt is dan in 1 wedstrijd al de klasse door. Niet dat ik zoveel punten rijdt :+ maar er zijn er die dat wel standaard voor elkaar krijgen.

Kruidenpotje
Berichten: 360
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Belgique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:56

germie schreef:
Ik denk dat de hobbyruiters het belangrijkste zijn, niet die paar topsporters die toch al overal sponsorgelden van krijgen.

Ik beschouw mijn dochter (kader young riders eventing) ook als topsporter maar de enige sponsor die ze heeft zijn wij, haar ouders. Zij is dus heel blij met de ondersteuning in de vorm van trainingen vanuit de KNHS.

Neemt niet weg dat een absolute transparantie noodzakelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:02

SusanH schreef:
Ik vind 5 echt te weinig. Iemand die in 1 wedstrijd 6 winstpunten rijdt is dan in 1 wedstrijd al de klasse door. Niet dat ik zoveel punten rijdt :+ maar er zijn er die dat wel standaard voor elkaar krijgen.


Maar zulke mensen zouden juist snel moeten en kunnen promoveren.. het gaat meer om de mensen die af en toe een keer een klein puntje scoren.. die redden het in een volgende klasse gewoon niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:32

Pipodipo schreef:
Een wedstrijdgevende vereniging hoeft aan het eind van het boekjaar geen geld over te houden, als het goed is zijn alle overgebleven euro's gebruikt voor de vereniging.



Tuurlijk wel. Een gezonde vereniging legt een spaarpotje aan voor grote investeringen voor de toekomst. Voor als het dak op de rijhal onderhoud nodig heeft, er nieuw hindernismateriaal nodig is, het hekwerk vernieuwd moet worden, investering in rijbaanverlichting, all weatherbodem etc etc. Dat zijn doorgaans geen uitgaven die een vereniging even binnen een jaar binnenhaalt en ook meteen weer uitgeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:40

SusanH schreef:
Ik vind 5 echt te weinig. Iemand die in 1 wedstrijd 6 winstpunten rijdt is dan in 1 wedstrijd al de klasse door. Niet dat ik zoveel punten rijdt :+ maar er zijn er die dat wel standaard voor elkaar krijgen.


Ik denk dat die paar winstpunten per wedstrijd nog de minste zorg is. Als door het huidige mismanagement de leden weglopen en de toko op de fles gaat, rijdt er voorlopig even helemaal niemand meer winstpunten.

Dus eerst de cultuur en financiën maar weer eens gezond krijgen, lijkt me zo. Dan komt de rest vanzelf wel.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:07

safina schreef:
Pipodipo schreef:
Een wedstrijdgevende vereniging hoeft aan het eind van het boekjaar geen geld over te houden, als het goed is zijn alle overgebleven euro's gebruikt voor de vereniging.



Tuurlijk wel. Een gezonde vereniging legt een spaarpotje aan voor grote investeringen voor de toekomst. Voor als het dak op de rijhal onderhoud nodig heeft, er nieuw hindernismateriaal nodig is, het hekwerk vernieuwd moet worden, investering in rijbaanverlichting, all weatherbodem etc etc. Dat zijn doorgaans geen uitgaven die een vereniging even binnen een jaar binnenhaalt en ook meteen weer uitgeeft.

Klopt hoor, en daar is op de balans dan ook een speciaal plekje voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:14

safina schreef:
Pipodipo schreef:
Een wedstrijdgevende vereniging hoeft aan het eind van het boekjaar geen geld over te houden, als het goed is zijn alle overgebleven euro's gebruikt voor de vereniging.



Tuurlijk wel. Een gezonde vereniging legt een spaarpotje aan voor grote investeringen voor de toekomst. Voor als het dak op de rijhal onderhoud nodig heeft, er nieuw hindernismateriaal nodig is, het hekwerk vernieuwd moet worden, investering in rijbaanverlichting, all weatherbodem etc etc. Dat zijn doorgaans geen uitgaven die een vereniging even binnen een jaar binnenhaalt en ook meteen weer uitgeeft.


Precies zo. Als wij met de vereniging niets zouden overhouden dan waren we binnen 5 jaar verdwenen.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:34

Roodvos, er leeft diep van binnen een nog oudere koe die zich kan herinneren dat je ooit 5 punten in elke helft van de klasse moest rijden en dat je dan op een wedstrijd wel in beide helften mocht starten, dus een Z1 en een Z2 proef op dezelfde wedstrijd. Daarna zijn de klassen allemaal opgesplitst en moest je ze apart gaan rijden om punten te verzamelen. Maar de move om naar 10 punten te gaan had misschien voor de kwaliteit van de sport een bedoeling, het had ook een effect op de kosten van de ruiter. Van mij hoeft er echt niet soepeler gejureerd te worden, ik vind het wel best zo. Het gaat mij er echt om dat het schijnbaar te makkelijk is om de kosten bij de leden neer te leggen.

Ben ook met je eens dat het inzichtelijker moet worden hoe een doorsnee lid baat heeft bij allerlei federatiezaken zoals -inderdaad- opleidingen. Topsport is heel belangrijk voor de plek van onze sport in de wereld en uiteraard moet daar geld naar toe, maar het financiele draagvlak komt van de doorsnee leden.

Het zou voor de KNHS goed zijn als er beter op de centjes gepast wordt, zeker omdat nu blijkt dat er wat teveel mensen boven hun macht hebben zitten werken en nu deze situatie is ontstaan. Want hoe kan het dat de leden- en wedstrijdadministratie volledig geautomatiseerd zijn, de acties meer bij leden zelf en bij wedstrijdsecretariaten zijn komen te liggen en dat er bij de KNHS dus niet zichtbaar is dat er verhoudingsgewijs bezuinigd is op bijvoorbeeld personeelskosten.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:04

Als je paard goed voormekaar is, dan ben je toch zo aan die 10 winstpunten toe? Je kunt tegenwoordig ook in de winter op zoveel plekken 2 proeven starten; dat was 10 jaar terug hier in het noorden wel even anders.
Ik vond 10 wp prima te doen.

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:15

10 wp is 5 wedstrijden als alles klopt.
In mijn beleving kan dat zelfs nog te snel zijn. Is een prima systeem idd.

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:12

Alsof terugdraaien van de winstpunten regeling aan de orde is? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Als de zaak failliet gaat zullen er heus nog wel wedstrijden zijn. Dat systeem draait praktisch zelfstandig. En er zullen echt wel mensen 'op het huis' passen in afwachting van een doorstart.

Nadeel van dat scenario is echter dat het verdomd lang kan duren voordat er slagvaardig gehandeld zal worden. Dus beter slaat men nu even op tafel, gaat de bezem door bestuur, komt er alsnog een directie die fris denkt en puin gaat ruimen!

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:23

En zo zie je hoe moeilijk het is om het goed te doen voor de KNHS. Zelfs over het aantal winstpunten kun je al discussiëren als ook de redenen daarachter.