Oostenrijkse springruiter 5 jaar geschorst na wanvertoning

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:44

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 01:09

De lijn naar de eerste hindernis zie je al zoveel weerstand... Arm beest.. Hang die vent is een bit in mn mond en hang er zo aan als hij doet... Levenslang schorsen zo iemand... Een vos verleerd zijn streken niet...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:57

Alane schreef:
dat was geen excuus voor die rit, maar een reden waarom hij het paard reed. Na Qatar is het paard in Italië terecht gekomen en vandaar uit naar Oostenrijk.
Paard was aangekocht voor zijn dochter, paard was verreden en hij zou het paard eerst rijden voor zijn dochter er mee zou starten.

Dat hij vantevoren al verreden is, is ook geen excuus die trend verder te zetten. Geen klik hebben? Zeker, werkt tegen je. Een goede ruiter weet het karakter van zijn paard te waarderen en goed in te zetten. Ik ken genoeg ruiters die niet handig zijn, maar dit is ronduit schandalig. Deze man is - afgaande op filmpjes die ik heb gezien - geen springruiter- en al zéker geen paardenman, maar een man die geld verdiend met die vierhoevige dingen. Hij snapt het hele bewegen van het paard niet, aan zijn houding te zien, en probeert door onkunde maar te jagen, te drammen, te trekken en er maar aan te hangen. Dat andere paarden daar gevoellig voor zijn, maar Paddy's Darco daar niet van gediend is en meneer Maier daar niet mee om kan gaan, getuigt voor mij van de abominabele paarden-kwaliteiten van deze man.

Ayasha
Blogger

Re: Oostenrijkse springruiter 5 jaar geschorst na wanvertoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:06

Kijk het dier sprint als een hert en dat mag niet. Laat dat voorop staan. Maar in zijn ingrijpen zie ik eigenlijk niks wat ik niet in vrijwel elk parcours zie gebeuren. :? Als deze "ingrepen" en manier van rijden mishandeling is gaat de springsport flink uitdunnen. :j Alleen valt men er hier over omdat het paard kwa techniek beroerd springt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:18

Een keer naar voren schoppen is echt niet zo erg. Soms heeft een paard de overtuiging nodig en soms is het zelfs veiliger om hem zo niet in een hindernis te laten vallen, omdat hij anders te veel omhoog gaat springen.
Een springpaard kan die overtuiging nou eenmaal ooit nodig hebben.

Maar dan ga je niet met je volle lompe gewicht op de hindernis in de mond van het paard hangen. En zoals ik het zie, is dat de grootste reden dat het paard bijna elke hindernis crasht. Ruiter maakt het paard het lichamelijk gewoon onmogelijk om de sprong af te maken. En het paard leert dus ook niks zo, omdat hij compleet tegenovergestelde dingen van het dier vraagt. Eerst moet hij naar voren eroverheen en in de lucht mag hij niet meer naar voren en erover.
En dit is echt niet wat je gemiddeld op concours ziet, want geen enkel paardenbedrijf zou zo over een hindernis kunnen springen.

Dat dressuur filmpje vind ik van een heel ander kaliber. Ook vreselijk, dame zou absoluut niet met S&T mogen rijden en ook zeker niet mogen doorzitten. Maar aan het los door het lijf bewegen van dat paard te zien, rijdt deze dame hem niet thuis. Dat is ook zoals het met amateurpaarden in Amerika gaat. Worden de hele week gereden door een trainer en dan eens in de zoveel tijd rijdt de eigenaar ermee op wedstrijd. Dus als de amazone afstapt, is het ongemak verdwenen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:50

Ayasha schreef:
Kijk het dier sprint als een hert en dat mag niet. Laat dat voorop staan. Maar in zijn ingrijpen zie ik eigenlijk niks wat ik niet in vrijwel elk parcours zie gebeuren. :? Als deze "ingrepen" en manier van rijden mishandeling is gaat de springsport flink uitdunnen. :j Alleen valt men er hier over omdat het paard kwa techniek beroerd springt.

Het paard heeft een prima techniek, dat zie je ook in andere filmpjes. Hij sprint als een hert omdat de ruiter, zonder balans het paard naar voren jaagt, 0 ruimte geeft om de hindernis te zien, dan aan de teugels hangt en geen enkele vrijheid geeft om eroverheen te komen, en daarbij op geen enkele manier meebeweegt met het paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:00

Nou ik wou net zeggen, ik kom op aardig wat concoursen en eventingwedstrijden en ik heb er zo nog geen 1 zien rijden. Gelukkig maar want als je zo in de cross zou rijden verongeluk je samen met je paard. In het filmpje uit Ierland kun je zien dat het paard gewoon een nette sprong heeft. Maar daar zit een andere ruiter op die met een mooi basisritme in alle rust het paard het parcours rond stuurt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:12

khirshanta schreef:
Dat hij vantevoren al verreden is, is ook geen excuus die trend verder te zetten. Geen klik hebben? Zeker, werkt tegen je. Een goede ruiter weet het karakter van zijn paard te waarderen en goed in te zetten. Ik ken genoeg ruiters die niet handig zijn, maar dit is ronduit schandalig. Deze man is - afgaande op filmpjes die ik heb gezien - geen springruiter- en al zéker geen paardenman, maar een man die geld verdiend met die vierhoevige dingen. Hij snapt het hele bewegen van het paard niet, aan zijn houding te zien, en probeert door onkunde maar te jagen, te drammen, te trekken en er maar aan te hangen. Dat andere paarden daar gevoellig voor zijn, maar Paddy's Darco daar niet van gediend is en meneer Maier daar niet mee om kan gaan, getuigt voor mij van de abominabele paarden-kwaliteiten van deze man.

Die man zat in het nationale team van Oostenrijk. Vermoed dat ie wel een beetje kan sturen, daarnaast zijn ze een kleine week ervoor ook eerste geworden, zie je ook filmpjes van deze combi waar het wel goed gaat.

grappig dat iedereen aan de hand van 1 filmpje die man kan beoordelen op zijn kunnen en kennis in het algemeen.

Is het niet proberen te begrijpen ipv veroordelen. Rit was bagger en zegt verder helemaal niets over die man, het paard en deze combinatie voor de rit en na de rit... alleen over deze rit.

Het paard dat hij mishandeld zou hebben:
mensen vangen een loslopend paard in die op weg was naar stal met een wond aan zijn buik net voor de knie.
Verklaring Maier, paard stond vast gebonden aan een boom toen hij een hindernis, die de dag ervoor was omgewaaid weer op wilde bouwen, paard schrok van iets en rukte zich los, ging er vandoor, gleed uit, stond op en rende verder richting stal.
Paard was opgetuigd met een ophaal trens en chambon, van de ophaaltrens was touw geknapt. Mensen hebben het paard opgevangen, foto's gemaakt en oa naar de kranten gestuurd.
En daar loopt een onderzoek naar.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:56

Alane...denk je nou werkelijk dat iemand voor 5 jaar geschorst wordt als dit filmpje op wat voor wijze dan ook goed te praten zou zijn. Hij is niet geschorst door bokkers hè, hij is geschorst door de FEI. Dan is er echt wel wat meer loos.

Daarnaast wat jij goed vind gaan bij deze combi, vind ik nog steeds verschrikkelijk slecht en paardonteerend. Daarbij wordt de ruiter slechts gered door de kwaliteit van het paard maar zit de ruiter het paard ook het springen bijna onmogelijk te maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:52

oji schreef:
Alane...denk je nou werkelijk dat iemand voor 5 jaar geschorst wordt als dit filmpje op wat voor wijze dan ook goed te praten zou zijn. Hij is niet geschorst door bokkers hè, hij is geschorst door de FEI. Dan is er echt wel wat meer loos.

Niet geschorst door de FEI, door de Oostenrijkse bond, en niet vanwege die rit... maar hij heeft officials uitgescholden en er was een handgemeen. Echter is hij internationaal 'beroemd' geworden door deze video.

oji schreef:
Daarnaast wat jij goed vind gaan bij deze combi, vind ik nog steeds verschrikkelijk slecht en paardonteerend. Daarbij wordt de ruiter slechts gered door de kwaliteit van het paard maar zit de ruiter het paard ook het springen bijna onmogelijk te maken.

Ik heb volgens mij nergens gezegd dat dit een goede rit was, in tegendeel, heb enkel gezegd dat:
- hij niet geschorst is vanwege deze video, die rit ook geen reden is om iemand 5 jaar te schorsen
- Hij met dit paard een week eerder een GP gewonnen heeft en dat als reden aangegeven werd door de jury waarom men hem niet uitgebeld heeft.
- Die man in het nationale team van Oostenrijk heeft gezeten (wat volgens mij een beetje ontkracht dat hij niet zou kunnen rijden, niet weet wat hij doet etc)
- Dat dit paard in 4 jaar tijd meer van de wereld heeft gezien als immigrant dan menigeen.
- Dat hij dit paard rijdt omdat het paard volgens hem niet lief is en hij zo zijn dochter, voor wie het paard aangekocht is door de sponsoren, er niet op wil laten rijden.
- dat mensen niet gelijk moeten veroordelen (als in dat het terecht is dat hij hier voor geschorst is terwijl dat helemaal niet zo is) dat hij een slechte ruiter is vanwege die ene rit die over het internet gevlogen is. En dat mensen eens na moeten denken voordat ze zulke dingen doen, het schaadt niet alleen hem, maar ook het paard en de sport.

Ik ken die helemaal man niet, vond het alleen opmerkelijk dat hij 5 jaar geschorst wordt vanwege een rit, en heb eens verder gekeken dat dit nieuwsbericht en dat blijkt het verhaal heel anders in elkaar te steken dan de NL-nieuwsberichten doen geloven, en dat vind ik slecht heel slecht.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:03

Z'n rondje van die gp die hij won is ook nog gelinked in dit topic; was ook verre van goede reclame voor de springsport.
Dus dat hij de week ervoor nog een gp won zegt niet zo heel veel...behalve dan voor de skills van het paard zelf, die zich heelhuids door dat parcours weet te krijgen.

zowel bij hem als die Amerikaanse dressuuramazone kan je je alleen maar afvragen hoe deze mensen zich ooit voor hun klasse hebben weten te kwalificeren...want voor haar geldt; zo kom je nog niet eens een L proef door en hoe die man rijd kom je nog niet eens een B parcours door....beide paarden laten wel zien hoe goed ze eigenlijk wel niet zijn dat ze nog zo zich weten te presenteren, want beiden worden elke stap tegengewerkt door hun ruiter/amazone.

Al bij de eerste hindernis; paard heeft het aan zn beroerde ruiter te danken dat hij er dwars doorheen gaat. Paard probeert nog van de grond te komen, maar die mafkees op zn rug zorgt ervoor dat het dier niet meer van de grond kan komen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:39

Alane schreef:
khirshanta schreef:

Die man zat in het nationale team van Oostenrijk. Vermoed dat ie wel een beetje kan sturen, daarnaast zijn ze een kleine week ervoor ook eerste geworden, zie je ook filmpjes van deze combi waar het wel goed gaat.

grappig dat iedereen aan de hand van 1 filmpje die man kan beoordelen op zijn kunnen en kennis in het algemeen.

Is het niet proberen te begrijpen ipv veroordelen. Rit was bagger en zegt verder helemaal niets over die man, het paard en deze combinatie voor de rit en na de rit... alleen over deze rit.

Het paard dat hij mishandeld zou hebben:
mensen vangen een loslopend paard in die op weg was naar stal met een wond aan zijn buik net voor de knie.
Verklaring Maier, paard stond vast gebonden aan een boom toen hij een hindernis, die de dag ervoor was omgewaaid weer op wilde bouwen, paard schrok van iets en rukte zich los, ging er vandoor, gleed uit, stond op en rende verder richting stal.
Paard was opgetuigd met een ophaal trens en chambon, van de ophaaltrens was touw geknapt. Mensen hebben het paard opgevangen, foto's gemaakt en oa naar de kranten gestuurd.
En daar loopt een onderzoek naar.

Al zat hij in de intergalaxtische ruiterclub- sturen zal hij wel kunnen, maar dat lukt de meeste 7 jarige lesklantjes ook wel ;p

Hoe hij met dit paard omgaat- nogmaals; gebaseerd op meerdere filmpjes- is niet (spring)ruiter waardig. Andere paarden, minder karakter, betere klik, zal het inderdaad veel beter lukken.

Zoals dit paard rondgejaagd en rondgetrokken wordt, vind ik (persoonlijk) inderdaad mishandeling; zeker aangezien dit duidelijk, bij deze combinatie, veelvuldig gebeurt. Ook de week ervoor was écht geen schoonheid.

Casarell

Re: Oostenrijkse springruiter 5 jaar geschorst na wanvertoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:58

Als deze man echt zoveel paardenkennis in huis zou hebben, had hij zelf ook kunnen bedenken dat dit rondje geen goed doet aan het vertrouwen van het dier.
Paard doet zo zijn best om van t hout af te blijven, maar dat wordt hem zo onmogelijk gemaakt door de ruiter.

Als hij een paardenman was geweest, had hij in ieder geval dit rondje afgegroet..