Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:07

foxy80 schreef:
Ik ben al blij dat je de conclusie zelf maakt: jouw standaard is niet de standaard van een ander. Als iedereen een dier dat hij/zij in eigendom heeft niet weg doet, dan moeten we allemaal vegetariër worden. Want dan doet de boer nooit afstand van zijn varkens of kippen.
Dan zou er ook geen paardensport zijn, want de paardenfokker verkoopt zijn veulens niet.

Dit komt dicht bij mijn ideale wereld......

terpentijn

Re: Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:11

Ik had begrepen dat het niet zo zeer om "geen geld voor schieten/inslapen" gaat, waar velen nu over vallen, maar simpelweg om de "guts" niet hebben om je oude trouwe paard in te laten slapen?

Het zal toch niet om die 50 gegaan zijn die het dier nog opleverde?

Geen lef hebben om er bij te zijn als je dier moet gaan (paard, hond, kat, wat dan ook) vind ik overigens vreselijk, dan moet je er helemaal niet aan beginnen als je het verhaal niet af kan maken.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:14

Ik vind het een mooi verhaal, hoor, maar hoe kent deze laatste eigenaar het hele verhaal? Ze koopt een oud paard voor $50 om het dier van zijn lijden te verlossen, maar hoe kent zij de hele voorgeschiedenis? Kende zij het paard al eerder? Ik geloof het niet. Ik denk dat het een mooi maar verzonnen verhaal is om aandacht te trekken.

Ik las ook ergens iemand die zei dat je geen paard moet kopen als je de euthanasiekosten niet kunt dragen, maar, ik begrijp uit het (wellicht verzonnen) verhaal dat het dier 30 jaar is en al die tijd bij de zelfde eigenaar heeft geleefd (tot het na heel wat omzwervingen bij de huidige eigenaar is terecht gekomen). 30 jaar geleden kon de toenmalige eigenaar het zich wellicht allemaal wel permitteren, maar wie weet wat er gebeurd is.

Ik geloof het verhaal niet. Punt. Maar ben wel blij dat het dier hoe dan ook uit zijn lijden is verlost.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:49

Ninx schreef:
foxy80 schreef:
Ik ben al blij dat je de conclusie zelf maakt: jouw standaard is niet de standaard van een ander. Als iedereen een dier dat hij/zij in eigendom heeft niet weg doet, dan moeten we allemaal vegetariër worden. Want dan doet de boer nooit afstand van zijn varkens of kippen.
Dan zou er ook geen paardensport zijn, want de paardenfokker verkoopt zijn veulens niet.

Dromen is nooit verkeerd _/-\o_ :j

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:57

Agossie schreef:
30 jaar geleden kon de toenmalige eigenaar het zich wellicht allemaal wel permitteren, maar wie weet wat er gebeurd is.

Kul, in 30 jaar kan je heus wel wat opzij leggen voor euthanasie.
De enige verschoningsgrond die je eventueel zou kunnen hebben: als de eigenaar opeens hemelt voor het paard en de nabestaanden niet weten wat ze met het dier moeten en dan meegeven met een }:0 voor een fistful of dollars en de belofte dat ie een lief huisje krijgt.
Maar eigenlijk gaat die vlieger ook niet op, want je kan perfect testamentair regelen dat jouw dier je niet lang (moet) overleven.

Kortom: een gevalletje van NIET WILLEN en paard is daar de dupe van. {:)-:(

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:47

foxy80 schreef:
Agossie schreef:
30 jaar geleden kon de toenmalige eigenaar het zich wellicht allemaal wel permitteren, maar wie weet wat er gebeurd is.

Kul, in 30 jaar kan je heus wel wat opzij leggen voor euthanasie.
De enige verschoningsgrond die je eventueel zou kunnen hebben: als de eigenaar opeens hemelt voor het paard en de nabestaanden niet weten wat ze met het dier moeten en dan meegeven met een }:0 voor een fistful of dollars en de belofte dat ie een lief huisje krijgt.
Maar eigenlijk gaat die vlieger ook niet op, want je kan perfect testamentair regelen dat jouw dier je niet lang (moet) overleven.

Kortom: een gevalletje van NIET WILLEN en paard is daar de dupe van. {:)-:(

Ligt eraan, als net de belastingdienst beslag heeft gelegd op je rekeningen en al je spaargeld geplunderd heeft omdat je de zorgtoeslag niet op tijd terug kon betalen kan je een serieus probleem hebben om nu geld uit te moeten geven

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:53

Dat is iets wat je ook al aan ziet komen. Dan kun je eerder maatregelen nemen.
Geen smoes dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:07

Misschien is het goed om te blijven beseffen dat dit zich in de VS afgespeeld heeft. Zorgtoeslag heeft er weinig mee te maken dus :+

Uit de OP maak ik op dat de laatste eigenaar van Skip contact geeft gehad met de eerste eigenaar. En dat die aangegeven heeft 'het niet te kunnen' vanuit emotioneel opzicht. Had die eerste eigenaar geen geld gehad, dan was de boodschap van Greenwood ongetwijfeld anders geweest.
Het gaat hier niet om geld, het gaat er om dat de eerste eigenaar de kop in het zand heeft gestoken en zich dat zelfs bewust was, want volgens de OP wist de eerste eigenaar ook dat de kans nul was dát Skip goed terecht zou komen.
En daar is de hele waarschuwing van Greenwood voor bedoeld: wees niet laf, maak er een eind aan als het paard op is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:41

Ninx schreef:
foxy80 schreef:

Hoe ben jij dan aan je dieren gekomen? :Y)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:06

Ibbel schreef:
Misschien is het goed om te blijven beseffen dat dit zich in de VS afgespeeld heeft. Zorgtoeslag heeft er weinig mee te maken dus :+

NEEEEE Ibbel! Volgens mij hadden we het over potjes hebben voor als je dier iets nodig heeft dat geld kost, en dan denk ik dat we hierbij ook de Nederlandse paardenbezitters kunnen rekenen die WEL misschien schulden heeft en last heeft van bankbeslagen enzo. Een op de 5 Nederlanders heeft problematische schulden, daar zitten heus wel wat paardeneigenaren bij.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:33

danzzz schreef:
Ibbel schreef:

NEEEEE Ibbel! Volgens mij hadden we het over potjes hebben voor als je dier iets nodig heeft dat geld kost, en dan denk ik dat we hierbij ook de Nederlandse paardenbezitters kunnen rekenen die WEL misschien schulden heeft en last heeft van bankbeslagen enzo. Een op de 5 Nederlanders heeft problematische schulden, daar zitten heus wel wat paardeneigenaren bij.

Heel erg, maar dan moeten ze ex-eigenaar worden. Ofwel door verkoop als paard nog ok is, of dier laten afmaken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:34

Kaitlyn schreef:
Ninx schreef:

Hoe ben jij dan aan je dieren gekomen? :Y)

Vraagt Kaitlyn liefjes terwijl haar avatar ostentatief op iets ligt te kauwen :')

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:41

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:41

danzzz schreef:
Ibbel schreef:

Wow gaan we schreeuwen?

Zo'n bankbeslag gebeurt meestal niet van de ene op de andere dag. Schulden meestal ook niet door 1 miskoop.

Ik zou graag willen dat mensen pas weer geld gaan uitgeven aan luxe artikelen als ze er geld voor hebben. Niet omdat Jan en piet en Truus ook een grotere auto / telefoon / bankstel / vul maar in hebben.

Uitzonderingen daargelaten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:48

mwah, was echt een beetje flabbergasted, ik heb Ibbel heel hoog zitten en deze rare reactie verbaasde me gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:52

Wat een kul, ja situaties kunnen veranderen maar ik neem aan dat als je dieren hebt je een potje achter de hand hebt? Prioriteiten stellen, dan maar geen nieuwe iPhone maar zorg voor zekerheid voor je beesten. Ik heb het ook niet breed maar heb zelf een potje achter de hand voor de veearts, no way dat ik daar aan kom. Zouden meer mensen moeten doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:53

Rare reactie? Er zijn meer dan genoeg topics over 'wat kost een paard'. Daar gaat het in dit geval zo te lezen totaal niet over. Dus alle discussie mbt "expect the unexpected" gaan voorbij aan de boodschap van dit specifieke topic, en ik herhaal 'm nog een keer: wees geen lafaard als het zover is en neem je verantwoordelijkheid.
En ik heb het gevoel dat díe boodschap ondersneeuwt onder: ja maar als je geen geld hebt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:01

ho, wacht :) ik ben absoluut voor eigen verantwoordelijkheid nemen en zeker in deze zaken, en ik ben daar best nog wel fel in ook. Waar ik flabbergasted van was, was het zinnetje wat ik quotte, want ik weet dat jij een stuk bijdehanter bent dan te denken dat de discussie zich alleen op de situatie in de US stoelt. We hadden het over de situatie hier in Nederland, dat is logisch toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:11

De discussie over kosten (of dat nu hier in NL is of in de VS) doet er in dit topic niet toe. Dat was mijn punt. Je kunt er van alles bij gaan halen qua kosten en schulden, daar gaat het helemaal niet over. Nergens wordt in de OP aangegeven dat de kosten de reden waren om dit paard de handel in te gooien. Dan moet je die discussie daarover ook niet opstarten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:22

Ibbel schreef:
De discussie over kosten (of dat nu hier in NL is of in de VS) doet er in dit topic niet toe. Dat was mijn punt. Je kunt er van alles bij gaan halen qua kosten en schulden, daar gaat het helemaal niet over. Nergens wordt in de OP aangegeven dat de kosten de reden waren om dit paard de handel in te gooien. Dan moet je die discussie daarover ook niet opstarten.

Ah op die manier.

Ik vind de mate van schuld redelijk afhangen van de situatie waarin iemand zich bevindt en natuurlijk doet ook de manier waarop daar aan bijdragen, echter is ook iedereen gerechtigd fouten te maken zolang men er maar van leert. En soms hebben die fouten heel verstrekkende gevolgen, ook voor de paarden, helaas.

Op die manier doet de discussie over kosten wel zeker mee, want OOK jij kan overnacht een keer pech hebben en het o zo zorgvuldige leven dat je hebt opgebouwd als een kaartenhuis in elkaar zien storten, maar daar had je ZEKER 20 jaar geleden, toen je jouw eerste eigen paard kocht wel over na moeten denken hoor, en goed ook! Dat is toch geen manier van redeneren? Alsof iemand van 18 er over nadenkt dat haar vriendje waarschijnlijk toch niet degene is waar ze mee gaat trouwen, alsof iemand van 25 op het altaar denkt over het feit dat haar man waarschijnlijk volgende week al zijn nieuwe scharrel ligt te douwen en op haar 28ste weer vrijgezel is.

Ik vind dat had je dit en had je dat altijd zo bekrompen een denkwijze van mensen die nog nooit iets hebben meegemaakt en in hun circeltje ook niet voorkomt, dus is het heus eigen schuld. En in mijn beleving ben jij een wijzere vrouw dan die opmerking je laat lijken, en daar was ik gewoon een beetje van, van mijn stuk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:26

Ik ben het helemaal met je eens dat je nooit vooraf kunt weten hoe je (financiele) situatie er over X jaar uit ziet. Daarom word ik ook altijd wat kriegelig van bokt, dat altijd maar roept: je koopt een paard voor het leven. Tja, totdat het om welke reden dan ook niet meer in je leven past.

Alleen, als het paard tegen die tijd (ook) wat mankeert, neem dan wel zelf je verantwoording. Maar dat mag dan óók weer niet van bokt :+ En wat er dan kan gebeuren is dit topic een voorbeeld van.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:33

Ibbel schreef:
Ik ben het helemaal met je eens dat je nooit vooraf kunt weten hoe je (financiele) situatie er over X jaar uit ziet. Daarom word ik ook altijd wat kriegelig van bokt, dat altijd maar roept: je koopt een paard voor het leven. Tja, totdat het om welke reden dan ook niet meer in je leven past.

Alleen, als het paard tegen die tijd (ook) wat mankeert, neem dan wel zelf je verantwoording. Maar dat mag dan óók weer niet van bokt :+ En wat er dan kan gebeuren is dit topic een voorbeeld van.

yep, yep en yep. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:40

Agossie schreef:
Ik vind het een mooi verhaal, hoor, maar hoe kent deze laatste eigenaar het hele verhaal? Ze koopt een oud paard voor $50 om het dier van zijn lijden te verlossen, maar hoe kent zij de hele voorgeschiedenis? Kende zij het paard al eerder? Ik geloof het niet. Ik denk dat het een mooi maar verzonnen verhaal is om aandacht te trekken.

Ik las ook ergens iemand die zei dat je geen paard moet kopen als je de euthanasiekosten niet kunt dragen, maar, ik begrijp uit het (wellicht verzonnen) verhaal dat het dier 30 jaar is en al die tijd bij de zelfde eigenaar heeft geleefd (tot het na heel wat omzwervingen bij de huidige eigenaar is terecht gekomen). 30 jaar geleden kon de toenmalige eigenaar het zich wellicht allemaal wel permitteren, maar wie weet wat er gebeurd is.

Ik geloof het verhaal niet. Punt. Maar ben wel blij dat het dier hoe dan ook uit zijn lijden is verlost.

De bewuste eigenaar die hem het langst gehad heeft, heeft hem gebruikt als lespaard. Dus ontelbaar veel mensen hebben dit paard gekend, dat kan niet anders.
Daarbij, als een paard zijn woonplaats niet eens uit is gekomen, wat mogelijk is, een van mijn paarden is een paar keer van eigenaar veranderd in mijn woonplaats, dan is de geschiedenis ook helemaal niet moeilijk te achterhalen.

En zélfs als het hele verhaal verzonnen is, het is iets dat gewoon gebeurt, en de boodschap blijft hetzelfde.
Het is een prima discussie starter waardoor mensen misschien anders gaan denken over het wegdoen van uitgerangeerde paarden.
Dat doel hebben ze in elk geval bereikt met dit verhaal.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:43

Dat oude kreng van mij word begin maart 29 jaar :+ . Dat had ik mij 21 jaar geleden op mijn 14de echt niet bedacht toen ik hem kocht. En een aantal jaar geleden heb ik het financieel heel zwaar gehad en mijn moeder ernstig ziek werd de keuze gemaakt om het vanuit de dure Randstad te verhuizen naar een rustplaats in de Achterhoek waarbij ik gewoon eigenaar bleef en alle kosten gewoon droeg. Van de ongeveer 20 paarden die er stonden woonde ik het verst weg maar kwam het vaakst kijken. Toen na een aantal maanden van aftakeling hij het daar niet ging redden heb ik hem naar huis gehaald ( woon inmiddels op een boerderij ) en hij staat hier heerlijk met een jong vriendinnetje die ik speciaal voor hem erbij heb gekocht. Maar echt, als ik van tevoren had geweten dat ik +21 jaar later nog voor hem had moeten zorgen had ik misschien andere beslissingen genomen. Maar ik heb hem en ik hou van hem en ik hoop dat hij nog in goede gezondheid 21 jaar bij mij blijft.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 02:14

Wat een onwijs triest verhaal.

Toch verbaas ik mij over de reacties hier over het in laten slapen als ze oud zijn of niet meer te gebruiken zijn. Hoe makkelijk mensen dit nu schrijven. Totdat de verhalen boven tafel komen dat ze een (ouder) paard in laten slapen omdat ze de kosten niet meer betalen kunnen. Dan is bokt te klein.. oordelen vanaf een schermpje is makkelijker dan dat je in zo'n situatie terecht komt.