Paardentrailer gekanteld met paard door gladheid in Leusden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:51

Cayenne schreef:
Dan vind ik het nogal naief dat je je zo laat overvallen, zeker wanneer je met paard op pad bent :=

Nee hoor, ik wist dat het risico er was.. Zoals ik al eerder zij ik heb door heftigere sneeuwstormen gereden die wij in Nederland niet kennen, en heb ik voor hetere vuren gestaan :) .

Als ik die ervaring niet had gehad was ik ook zeker niet gegaan ;)

De wegen waren trouwens erg goed begaanbaar in mijn regio, werd goed gestrooid en er waren veel sneeuwschuivers..

Jester_

Re: Paardentrailer gekanteld met paard door gladheid in Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:09

Maar zoals gezegd, 99% van nederland niet en dan ga jij glijden met je knol door een andere idioot op de weg. Fijn hoor

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:21

Nee hoor, geen problemen gehad en veilig en wel thuis gekomen :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:07

Dom bezig, die mensen denken alleen aan zich zelf en niet aan de dieren.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:17

CharmingS schreef:

Ze beweert dan ook niet dat jullie verongelukt zijn, maar dat de factor medeweggebruikers (en hun rijvaardigheid die niet altijd berekend is op winterse omstandigheden) ook mee gewogen dient te worden bij de afweging of de weg op gaan wel/niet verantwoord is. :)

Nu ben je op de terugweg ook vast alleen maar chauffeurs tegengekomen die net als jij menig sneeuwstorm getrotseerd hebben, maar dat sluit niet uit dat het wel degelijk iets is om rekening mee te houden.

En ja, uiteraard, op droge dagen met een mooi wegdek zijn die medeweggebruikers nog steeds een factor die het gevaar op verkeersongelukken doen toenemen. Maar de combinatie medeweggebruikers en winterse omstandigheden kan dus een cascaderend effect hebben qua risico's. Ook zonder trailer zou je je dan kunnen afvragen: is het niet slimmer om het bezoek aan oma een weekje over te slaan?

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:20

melissapupa schreef:
frankiej schreef:
mensen die nu voor de lol met een kar op pad gaan, zijn niet wijs. Het was vanmiddag gewoon gevaarlijk op de weg. Net wat hierboven ook al gezegd is: met alleen een auto remmen is al lastig, laat staan met een trailer erachter. Tja je hebt mensen met paarden en paardenmensen.

dat ligt dan echt aan je auto, vw Amarok kan het makkelijk hebben

Koekoek :(:)
Uhmmm er kunnen ook anderen tegen je aanbotsen. Ongeacht wat voor vette bak je rijdt. Afhankelijk van weersomstandigheden en medeweggebruikers zou ik het leven van m’n paarden niet op t spel zetten. Leven en dood risico is met dit weer vele malen hoger.
Laatst bijgewerkt door PaysBas op 11-12-17 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:20

Wat zal ik er van zeggen.....ze hebben nog geluk gehad,dat ze er zo goed vanaf zijn gekomen.

Ik woon in Luxemburg. Mensen zijn niet zo snel onder de indruk van een berg sneeuw en ben ook wel wat gewend ( bedoel; hier en in bijvoorbeeld Zwitserland gaat het ook niet lekker recht,maar heuvel op en af). Maar no way dat ik tijdens sneeuwbuien met de trailer op pad ga. Vandaag wel, wegen zijn goed en nog geen windstoten (die zijn voor vanmiddag voorspeld) .

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:05

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die met dit weer hun paard in de trailer zetten en op pad gaan ergens anders heen dan met spoed naar een kliniek. Gelukkig is iedereen er goed vanaf gekomen.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:42

Splash_ schreef:
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die met dit weer hun paard in de trailer zetten en op pad gaan ergens anders heen dan met spoed naar een kliniek. Gelukkig is iedereen er goed vanaf gekomen.

Het ligt grotendeels aan de rijstijl en goede kwaliteit winterbanden. Zijn de omstandigheden slecht, vertrek eerder en rijdt rustig en met verstand. Hier in Canada hebben we helaas niet de optie om het paard de hele winter niet te vervoeren en gaat het ook prima :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:46

Op wedstrijd ga ik nu ook niet, het enige wanneer ik nu met mijn paard op pad zou gaan is als we met spoed naar de kliniek moeten. Dan neem ik wel dat risico om over de weg te gaan met trailer en paard erop.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:50

CharmingS schreef:

En voor hetzelfde geld had er nu een nieuwsbericht van jouw omgeslagen trailer op Bokt gestaan.
Waarom dat risico nemen. Ik snap dat echt niet. Je hebt de verantwoordelijkheid over een levend dier, is een wedstrijdje dan zo belangrijk?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:12

Nee hoor, maar toen ik vertrok lag er geen sneeuw, zonnetje scheen.. Dus ik ben gewoon gegaan :)
Toen ik eenmaal op locatie aankwam begon het echt heel hard te sneeuwen..

Daarnaast is het mijn keuze, nogmaals ik heb wel voor hetere vuren gestaan.. Heb 1.5 jaar door besneeuwde gebieden (bergen) rond moeten rijden met grote truck en trailer waar vaak 5 paarden op stonden.. Dus dat kleine beetje sneeuw dat hier valt kan ik wel aan..

En inderdaad kwa andere weggebruikers hebben jullie wel gelijk, niet iedereen is even handig in de sneeuw, en daar had ik inderdaad niet zo goed over na gedacht. Maargoed kon mijn paard daar ook niet achter laten.. En we zijn allemaal nog heel dus rustig aan niemand is dood ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:43

Wat zijn dr een hoop bokkers die alle waarschuwingen aan hun laars lappen, en gewoon met trailer op pad zijn geweest..
Sorry vind zulke mensen verstandloos, dat men een leven van hun dier op spel zetten..

Vind t echt absurd

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:02

NathalietjeB schreef:
Wat zijn dr een hoop bokkers die alle waarschuwingen aan hun laars lappen, en gewoon met trailer op pad zijn geweest..
Sorry vind zulke mensen verstandloos, dat men een leven van hun dier op spel zetten..

Vind t echt absurd

Ben jij maar blij dat je in Nederland woont dan.. Moet altijd meteen paniek zijn als er sneeuw valt. Zijn landen waar het maanden achter elkaar sneeuwt, die mensen gaan ook met trailer/vrachtwagen op pad hoor..

Als je een onzekere chauffeur bent kun je inderdaad beter thuis blijven, en inderdaad als je geen ervaring hebt met rijden in de sneeuw kun je ook beter thuis blijven..
Maar om meteen te roepen dat je geen verstand hebt als je op de weg gaat en gaat roepen dat iemand dan het leven van hun dier op het spel zetten vind ik niet kunnen.

Ieder mag toch zeker zelf zijn eigen keuzes maken zonder meteen als dierenbeul of verstandloos genoemd te worden?!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:45

CharmingS schreef:
en inderdaad als je geen ervaring hebt met rijden in de sneeuw kun je ook beter thuis blijven..

:+
Hoe moet men dan ervaring opdoen? Ook als je kilometers gaat maken door sneeuwrijk gebied en sneeuwstormen, ben je de eerste kilometers nog altijd onervaren.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:54

Kahawa schreef:
CharmingS schreef:
en inderdaad als je geen ervaring hebt met rijden in de sneeuw kun je ook beter thuis blijven..

Hoe moet men dan ervaring opdoen? Ook als je kilometers gaat maken door sneeuwrijk gebied en sneeuwstormen, ben je de eerste kilometers nog altijd onervaren.

Door de weg op te gaan als het rustig is.. Een grote parkeerplaats opzoeken en zorgen dat je niet alleen bent. En zorgen dat je niemand anders in je omgeving in gevaar kan brengen..

Ik ging toen ik net mijn rijbewijs had savonds op een mega parkeerplaats waar op dat moment geen auto's stonden oefenen met bochten maken en remmen. Daarnaast heb ik meerdere slipcursussen gevolgd (wat ook nog eens ontzettend leuk is om te doen).

Nogmaals ben ik het er wel mee eens dat je zelf nog zo goed kan rijden, je het niet in de hand hebt wat een andere weg gebruiker doet. En dat is ook iets waar ik iets beter over na had moeten denken voor ik ging rijden :). Weer wat geleerd voor de volgende keer :)

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:57

CharmingS schreef:
NathalietjeB schreef:

Vind t echt absurd

Ben jij maar blij dat je in Nederland woont dan.. Moet altijd meteen paniek zijn als er sneeuw valt. Zijn landen waar het maanden achter elkaar sneeuwt, die mensen gaan ook met trailer/vrachtwagen op pad hoor..

Als je een onzekere chauffeur bent kun je inderdaad beter thuis blijven, en inderdaad als je geen ervaring hebt met rijden in de sneeuw kun je ook beter thuis blijven..
Maar om meteen te roepen dat je geen verstand hebt als je op de weg gaat en gaat roepen dat iemand dan het leven van hun dier op het spel zetten vind ik niet kunnen.

Ieder mag toch zeker zelf zijn eigen keuzes maken zonder meteen als dierenbeul of verstandloos genoemd te worden?!

Het gaat er ook niet om dat jij een onzekere chauffeur bent of dat jij niet genoeg ervaring hebt, dat geloof ik namelijk graag. Feit is dat, juist omdat er in NL niet vaak veel sneeuw valt, andere weggebruikers wel onzeker zijn of niet voldoende ervaring hebben. En die andere weggebruikers kunnen dan wel mooi tegen jouw trailer aan glijden met alle gevolgen van dien. Dus ja, ik ben het eens met de meerderheid in dit topic: onverstandig blijft het.

Edit: lees nu pas je laatste post, dit had je zelf inmiddels ook wel door dus ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:02

CharmingS schreef:
Kahawa schreef:

Door de weg op te gaan als het rustig is.. Een grote parkeerplaats opzoeken en zorgen dat je niet alleen bent. En zorgen dat je niemand anders in je omgeving in gevaar kan brengen..

Ik ging toen ik net mijn rijbewijs had savonds op een mega parkeerplaats waar op dat moment geen auto's stonden oefenen met bochten maken en remmen. Daarnaast heb ik meerdere slipcursussen gevolgd (wat ook nog eens ontzettend leuk is om te doen).

Nogmaals ben ik het er wel mee eens dat je zelf nog zo goed kan rijden, je het niet in de hand hebt wat een andere weg gebruiker doet. En dat is ook iets waar ik iets beter over na had moeten denken voor ik ging rijden :). Weer wat geleerd voor de volgende keer :)

Oh als je dat al onder ervaring schaart dan kan dat idd. Dacht dat jij het pas telde als ervaring als men daadwerkelijk sneeuwstormen getrotseerd heeft in de bergen. En tijdens de eerste sneeuwstorm heb je nu eenmaal nog geen ervaring daarmee, want eentje moet de eerste zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:11

Hier ook een jeep met 4×4 en meer dan genoeg rijervaring, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om nu de trailer erachter te gooien.
Gewoon onverantwoord.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:12

Mensen die zeggen, "oh ja, maar ik heb in het buitenland geoefend", "in het buitenland is het geen probleem" die vergeten dat we in nederland zoab en dab asfalt gebruiken.

Zoab wordt spekglad omdat pekel er doorheen gaat, alleen waar veel gereden wordt blijft het redelijk aan de oppervlak. Daarnaast koelen die wegen sneller af en vallen er gaten in. Zoab wordt in het buitenland nauwelijks gebruikt.
Gewoon asfalt wordt in veel landen met vorst al niet gebruikt. Dat scheurt en glijd namelijk ook al meer dan betonplaten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:17

Idd,je kan buitenland niet vergelijken met hier.
Daar zijn ze sowieso al meer voorzien qua ruimen,scheppen,strooien,juiste wegen,.....
Ook de auto's zijn beter voorzien op zo'n weer,vaak ook zwaardere auto's.

Ook hier vind ik zoiets onverantwoord.
Je kan wel zeggen van 'toen ik vertrok was alles nog ok', maar ze hebben dagen op voorhand gewaarschuwd voor wat komen zou.
Als je met paard op pad gaat,kijk/luister je toch altijd ff het weer,als je dan hoort wat komen zal,blijf je toch gewoon thuis?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:20

En toch vind ik het gek dat iedereen hier zo hard roept dat het onverantwoord is, maar bij glock’s hpc nergens een negatieve reactie te vinden is ondanks dat hun een rit van 7 uur door de sneeuw maken omdat vliegtuig was gecanceld. Kan dat dan wel omdat het om een ander niveau wedstrijd gaat?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:28

De paarden waren al op het wedstrijdterrein met een eerdere vlucht voor zover ik het heb begrepen.

Ik kan me nog herinneren van 2 of 3 jaar terug dat ik naar stal reed door de sneeuw. Het sneeuwde nog niet zo lang, volgens mij lag er nog geen 10cm maar mensen kwamen gewoon het viaduct niet meer over. Een paardenvrachtwagentje is toen van de weg in de sloot beland. Ik moet er niet aan denken dat er zo iets gebeurd met m'n paard achterin.

Ik heb in Oostenrijk ook flink sneeuw meegemaakt maar daar vroor het ook goed. Dan zijn de wegen wel schoon te rijden. Hier dooit het, vriest het weer aan, dooit het weer enz. Dat is veel verraderlijker dan sneeuw wanneer het flink onder 0 is. Hier rond Eindhoven lagen echt flinke ijsplakaten op de snelweg. Dan kan je nog zo'n goede chauffeur zijn, op ijs kan je helemaal niks.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:33

_Zoe schreef:
En toch vind ik het gek dat iedereen hier zo hard roept dat het onverantwoord is, maar bij glock’s hpc nergens een negatieve reactie te vinden is ondanks dat hun een rit van 7 uur door de sneeuw maken omdat vliegtuig was gecanceld. Kan dat dan wel omdat het om een ander niveau wedstrijd gaat?

Als ik daar een opmerking over maak dan vinden ze me niet lief. :D
Als ze de trailer achter hadden hangen dan vind ik dat ook debiel, maar dat geld daar de hoofdrol speelt is geen geheim. :) The show must go on, daar kan je lang en kort over discussiëren wat je daar van vind maar dat is wel zo bij ruiters van dat niveau. Het is hun inkomen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:36

Ook de organisatoren van wedstrijden zouden hun verantwoordelijkheid kunnen nemen.
Met dit weer met een trailer op stap gaan vind ik ook heel naief. Op het moment dat je trekkend voertuig zijn grip verliest gaat die combinatie alle kanten op en heb je niets meer te vertellen. met een vrachtwagen is het een berekend risico (dat ik persoonlijk niet zou nemen) maar wanneer de deelnemers met de vrachtwagens wel opdagen willen sommige mensen die een trailer hebben niet achterblijven.
Vergelijken met landen met een streng winters klimaat gaat niet op, daar wordt gereden op een flink aangedamd pak sneeuw, wat relatief probleemloos gaat omdat je op sneeuw best nog wel grip hebt. Het probleem van de voorbije dagen hier is dat het tussen dooien en vriezen zit en dat er een dun laagje ijs ontstaat op de weg, dat is een compleet andere en veel gevaarlijker situatie.
Ook de keuze van voertuigen is in 'winterse' landen anders dan hier, als je x maanden per jaar op sneeuw rijdt kies je je voertuig in functie daavan. Zo zie je in de alpen opvallend veel Fiat panda 4x4'tjes rondrijden. De perfecte keuze als je ergens op een berg woont maar als je hier woont en veel autsnelweg rijdt is dat nu niet de meest ideale auto.