Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RMW88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:13

Verschrikkelijk!!!!!

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:18

Jasses, een paard met duckface. En dan de eigenaren die dit bijna perfectie noemen... ongelooflijk.

Tieneke

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:28

Als er geen publiek voor was, zou het bij geen enkele soort/ras zo ver komen. Dit is al langer aan de gang.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:57

Tsja en als hier foto's gepost worden van een Frans bulletje dan is het ahhhh wat schattig...

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:19

Dat filmpje van de pleasure, was dat galop ergens rond 7 minuten? Als mijn paard zo uit de wei komt laat ik meteen de DA komen, dan is ie stuk hoor! En inderdaad, ze zien er allemaal uit alsof ze zwaar onder de dope zitten. Arme dieren

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:25

MariekeS_ schreef:
En even een knuppel in een hoenderhok:
https://www.youtube.com/watch?v=yEeGDWXG9v0
https://www.youtube.com/watch?v=E3Qd03wH7As

Deze is 3 jaar en dit valt voor mij ook wel onder extreem, vraag me echt af hoe duurzaam deze vorm van bewegen is...

Als ik die paarden zie lopen, kan ik de kettingen om de voeten zowat horen rammelen... maar dat gebeurt uiteraard achter gesloten deuren. Ooit 1 filmpje tegengekomen van een bokster die haar paard met kettingen reed... niemand zei daar iets over, ik kwam ook niet aan commentaar toe, was wel verbijsterd dat iedereen "goed zo meid" riep en geen woord over die sneaky kettingen, en ben de link nu kwijt...

Alles voor de extreme gangen en het uiterlijk van de paardjes... en pak een Amerikaan niet zijn bron van inkomsten af. Ik vond Magnum Psyche al op het randje (een van de voorouders van het arabische wrak wat in dit topic te vinden is...).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:27

Machie schreef:
Tsja en als hier foto's gepost worden van een Frans bulletje dan is het ahhhh wat schattig...

Als je daar iets van zegt, wordt je van topic verpesten beschuldidigd... -O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:31

NatasjavE schreef:
Kabayo schreef:
Ik vind ze beide mooi. De klassieke maar de luxe paarden vind ik ook prachtig

Ouderwetse Friezen zijn juist de luxe types. Friezen, Groningers en Gelderse leken 125 jaar geleden nog behoorlijk op elkaar.

Inderdaad... ik heb ooit een foto gepost van een Fries van meer dan 100 jaar geleden... was heel gewoontjes gebouwd, veel te gewoon naar de zin van de "klassieke" fokkers van tegenwoordig.
Maar in die tijd moesten paarden ook ècht werken, en moest hun bouw daarom doelmatig zijn.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:32

Machie schreef:

Yep dat is er ook zo een die kapotgefokt is. Buurvrouw aan het eind van het blok heeft er een, 5 maanden oude pup, die al adem haalt als een 85 jarige die zn hele leven zwaar gerookt heeft. Arm ding kan nog geen 20 minuten wandelen aan een stuk, en ik heb hem nog nooit als een echte pup uit zn dak zien gaan of zien spelen. Verschrikkelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:37

Zoolgangster: ik heb vroeger gegroomed bij hackneys, en mits je weet wat je doet is er met een kettinkje niet zo heel veel mis, evenals met "in de schoenen" trainen...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:53

LadyMadonna schreef:
Zoolgangster: ik heb vroeger gegroomed bij hackneys, en mits je weet wat je doet is er met een kettinkje niet zo heel veel mis, evenals met "in de schoenen" trainen...

Dit was een paard onder het zadel en geen hackney aan de hand die even op gang geholpen moest worden.

Als je een hackney traint zoals de trainers dat doen, en je filmt dat en zet dat op Bokt, zullen we eens kijken hoe niet-hackney kenners op Bokt daarop reageren. Leken kunnen soms beter beoordelen of iets in de haak is, dan "kenners' die gedeeltelijk bedrijfsblind zijn.

Ik weet hoe het bij hackneys gaat, en dat vind ik anno 2017 toch ook al op het randje komen van hoe we met paarden horen om te gaan, het paard tilt uiteindelijk tóch de benen hoger uit irritatie (nou ja, zeg maar pijn, lekker zal het niet voelen) door het klepperen van de kettingen op de kroonranden, als je er te lang mee werkt, krijg je wondjes, reden waarom men daar dik vaseline smeert. Daarbij trainen hackneytrainers met die kettingen en "de schoenen" meestal niet in het openbaar, maar uit het zicht, ze voelen de bui blijkbaar zelf ook al hangen. :\

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:06

Waar ik groomde trainde gewoon in z'n longeercircel langs de openbare weg.... En ik leg niet voor niets de nadruk op, als je weet wat je doet... In de schoenen altijd een lopende verbinding die je tijdens de training langer of korter kunt maken, geen vaste verbinding. En kettinkjes zonder scherpe uitsteeksels en zeéker niet dagelijks. Niet eens wekelijks.
Nooit wondjes gehad en dus ook geen vaseline hoeven gebruiken...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:45

troi schreef:
NatasjavE schreef:
Ohhh dat plesure :oo zijn die dieren allemaal aan de sedalin of zo :oo

Deels wel ja... en dan gok ik dat je wegklikte voor de galop. Een triestig halfkreupele dralop -O-

Maar ze zijn (langzaam..) bezig om het aan te pakken. Meer snelheid erin en meer aandacht voor correcte gangen.

Bij het aangaloperen inderdaad. ;( dacht inderdaad die ene is kreupel, o wacht die ook en toen krijg nu wat ze zijn allemaal kreupel.....ohhhhhh...tis galop :+ ...ahum

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:16

(Waarschuwing: onprettige beeld)
https://www.bokt.nl/img/m/ZIWp7M.jpg

Hier ga ik van binnen nou echt heel hard van huilen. Ik weet dat menselijke emoties niet op dieren geprojecteerd kunnen worden maar paniek is voor paarden toch zeker duidelijk te voelen, en dit paard kán niet anders dan in paniek te zijn geweest. Ik kan er echt niet bij dat mensen dit doen. Die arabier, die quarter, die saddlebred, en die tientallen andere rassen die kapot gemaakt worden voor 'de mooi'. En over honden en katten nog maar te zwijgen (wist je dat katten met dubbelgevouwen gefokte oortjes altijd worden aangevallen of vermeden door andere katten omdat dubbelgevouwen oortjes in kattentaal agressie betekend? Leuk man, je kat vanaf zijn geboorte al buitenspel zetten en in gevaar brengen omdat jij het zo koetsie koetsie schattig vond). Ik ben zelf ook al jaren op zoek naar een Duitse Herder fokker die gewoon rechte ruggen fokt, probeer die maar eens te vinden. Echt, de stommiteit van de mens drijft me regelmatig tot complete waanzin!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 16-10-17 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto in link geplaatst.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:21

Of bijvoorbeeld de Manx zonder of met hele korte staart, waardoor ook veel lichaamstaal gewoon niet meer mogelijk is. Om maar te zwijgen over het evenwicht wat ze daardoor missen. Bij m'n vorige kat was de staart geamputeerd en onze andere katten reageerden zo anders op hem.. Onvoorstelbaar dat je zoiets bewust voor een kat wilt.. :n

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:49

Echt niet normaal meer. Veel te extreem allemaal (alle fotos en linkjes en vido`s gezien)
Tranen springen me in de ogen bij het bekijken ervan. Afschuwelijk

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:53

Tieneke schreef:
Als er geen publiek voor was, zou het bij geen enkele soort/ras zo ver komen. Dit is al langer aan de gang.

Dit idd...bv ook dat meerdere mensen in dit soort topics roepen; geef mij maar de meer barokke Fries of de ouderwetse brede Haflinger ipv de sport Haflinger, maar het feit dat je steeds vaker de luxe Fries zit en de Arabo Fries ipv het meer barokke type..en zelfde geldt voor bv de sport Haflinger, geeft toch wel aan dat de groep fans groter is dan de groep klassieke fans (om het maar ff zo te benoemen).

Ik realiseerde het me vandaag nog op buitenrit; ik sneed een stuk af via een klein bosje en kwam langs een weiland met 2 Friese merries erin. Vooral de meest brede van de twee vond ons mega interessant en kwam met een straffe draf naar het draad. Toen ik dat brede barokke gevaarte recht op ons af zag komen dacht ik wel ff; zo dame, ben jij ff flink imponerend met hoe je er aan komt draven (en dan dus niet sarcastisch gedacht dus, maar serieus), want men wat was die brede merrie imponerend.....tweede wat ik dacht was; zo zie je ze nog weinig.

om ontopic te blijven; dat Arabische veulen is gewoon weg afschuwelijk...zelfde als die misvormde quarter met 4 voorbenen, om nog maar niet te spreken over de marteling die pleasure heet....why pleasure? Ik bedoel; waarom heet het pleasure?? Want waar zie je ook maar iets wat op pleasure lijkt?

Dat arabiertje krijgt zeker wel ademhalingsproblemen...als ik alleen al kijk hoe de neus verrimpeld, indukt, zelfs bijna naar binnen lijkt te vouwen...en dan doet het dier niks(in het filmpje). Ik heb nog nooit een paardenneus zo zien vervormen, bij volwassen paarden niet..en veulens niet, paarden in paniek niet of buiten adem...dit is de eerste keer dat ik een neus dat zie doen.
Dat het dier zo extreem is verbaasd me ook niet als ik me verder door het filmpje heen worstel en er beelden/foto's van de ouders en voorgaande generaties ouderdieren worden getoond; alleen die Magnum Psyche ziet er enigszins normaal uit. En hoe dichter je bij die El Rey komt hoe extremer de snuiten en hoofden worden van de vaderdieren tot en met de beide ouders van die El Rey zelf. Dus zo verwonderlijk is dit eindresultaat niet; is duidelijk in de lijn te zien dat hier al generaties naar toe is gefokt. Zou me niet eens verbazen dat ze nog verder zouden willen en El Rey niet eens de end of the line is, maar de volgende schakel in nog extremer.

Ik ben fan van de Arabier, maar nee; wat ze in Amerika ervan bakken (want deze fokker is echt niet de enige in de VS die streeft naar dit extreme uiterlijk) is gewoon afschuwelijk.

Alle paarden getoond in het topic zijn veel te extreem..die Secret dus net zo goed

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:25

[quote="
[ [url=m/ZIWp7M.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier ga ik van binnen nou echt heel hard van huilen. Ik weet dat menselijke emoties niet op dieren geprojecteerd kunnen worden maar paniek is voor paarden toch zeker duidelijk te voelen, en dit paard kán niet anders dan in paniek te zijn geweest. Ik kan er echt niet bij dat mensen dit doen. Die arabier, die quarter, die saddlebred, en die tientallen andere rassen die kapot gemaakt worden voor 'de mooi'. En over honden en katten nog maar te zwijgen (wist je dat katten met dubbelgevouwen gefokte oortjes altijd worden aangevallen of vermeden door andere katten omdat dubbelgevouwen oortjes in kattentaal agressie betekend? Leuk man, je kat vanaf zijn geboorte al buitenspel zetten en in gevaar brengen omdat jij het zo koetsie koetsie schattig vond). Ik ben zelf ook al jaren op zoek naar een Duitse Herder fokker die gewoon rechte ruggen fokt, probeer die maar eens te vinden. Echt, de stommiteit van de mens drijft me regelmatig tot complete waanzin!
[/quote]

Wat een afschuwelijke foto, met welk idee doen mensen dit??

Mocht je interesse hebben in gezonde, rechte Duitse herders, wel met een iets ander karakter dan de "standaard" DH, kan ik je een Harzer Fuchs aanraden ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:37

o men, dit is echt eng! zijn neus lijkt wel gebroken.

En het blijft verschrikkelijk wat wij mensen met dieren doen op alle facetten.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:25

Het moeilijke is denk ik dat mensen eraan wennen; pas als je de foto's van 'vroeger' naast de foto's van nu zet valt het je op. Het feit dat in Amerika zulke extreme paarden worden gefokt vergelijken wij met 'onze' arabieren en quarters. Dan is het opeens een wereld van verschil. Maar, zoals velen al zeiden, al die doorgefokte honden en katten vinden we niet meer dan normaal. Die bulletjes die zo lopen te hijgen als ze alleen al normaal lopen, daar zijn we aan gewend. En langzaam wordt dat dan iets dat bij een ras hoort..

Een paar pagina's geleden plaatste iemand een filmpje van een dressuurhengst, Secret? Ik klikte het aan en moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik in eerste instantie onder de indruk was. Imposant, elastisch, ruim bewegend.. Dit plaatje, daar zijn we inmiddels aan gewend. Gaan niet alle topics over het zoeken naar een hengst over elasticiteit, over ruimte in de gangen, over het 'verbeteren'?

Tot ik ging nadenken en de commentaren las over de hengst. Tja, drie is al wel erg jong om zo te lopen inderdaad. Wat voor druk zal dat eigenlijk geven op de gewrichten? En pezen? Hypermobiliteit is natuurlijk niet iets dat erg gewenst is.. Hoe zal dit beest het doen als het 10 is?

Maar dat dressuurplaatje, die extreme bewegers die enorme successen halen, dat zijn we inmiddels zo gewend dat we dat niet meer als abnormaal zien. De grens vervaagt en wordt steeds een stukje opgeschoven.. Want wanneer wordt zo'n dish te diep? Wanneer wordt een paard té elastisch? Waar ligt de lijn tussen perfectie en het dienen van een gebruiksdoel?

Gewenning is gevaarlijk..

Edit: het deed me denken aan dit artikel, 100 jaar hondenfokken: https://dogbehaviorscience.wordpress.co ... provement/

Afbeelding

Hoe interessant zou het zijn als we ditzelfde zouden doen met de verschillende paardenrassen. Ik zou erg benieuwd zijn wat daaruit naar voren kwam, maar heb zelf helaas te weinig materiaal/kennis om dat te onderbouwen..

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:37

Oh mijn god, wat een idioten daar :(

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:50

Drifter schreef:
Machie schreef:

Yep dat is er ook zo een die kapotgefokt is. Buurvrouw aan het eind van het blok heeft er een, 5 maanden oude pup, die al adem haalt als een 85 jarige die zn hele leven zwaar gerookt heeft. Arm ding kan nog geen 20 minuten wandelen aan een stuk, en ik heb hem nog nooit als een echte pup uit zn dak zien gaan of zien spelen. Verschrikkelijk.
hier in de straat heeft er ook iemand 2, 1 daarvan is maar 11 maanden geworden en nu gewoon weer een nieuwe pup. Ik hoor ze binnen al in het begin van de straat aan komen rochelen, de stumperds. Nu vind ik bulldoggen erg leuk, heb zelf jaren een herplaats-bulldog gehad(was een amerikaanse bulldog met een fantastisch goed in verhouding staand lijf, is een paar maanden geleden overleden door hersentumor. Was een zalige hond waar je uren mee kon wandelen.kanon van een hond en altijd blij.rust zacht lieve Bono

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:10

Kuggur schreef:
ikke schreef:
Amerikanen zijn geen volk, dat is een bij elkaar geraapt zooitje.

Tsja, ik denk dat dit nogal vage ( en twijfelachtig nationalistische) opmerkingen zijn gezien dit soort "qualzucht" ( mooie term van onze oosterburen) in Nederland net zo goed voorkomt.

Ik had, met name van jou, verwacht dat je 'm als sarcastisch had herkend.........

xxCYNNxx schreef:
Tieneke schreef:

Dit idd...bv ook dat meerdere mensen in dit soort topics roepen; geef mij maar de meer barokke Fries of de ouderwetse brede Haflinger ipv de sport Haflinger, maar het feit dat je steeds vaker de luxe Fries zit en de Arabo Fries ipv het meer barokke type..en zelfde geldt voor bv de sport Haflinger, geeft toch wel aan dat de groep fans groter is dan de groep klassieke fans (om het maar ff zo te benoemen).

Ik realiseerde het me vandaag nog op buitenrit; ik sneed een stuk af via een klein bosje en kwam langs een weiland met 2 Friese merries erin. Vooral de meest brede van de twee vond ons mega interessant en kwam met een straffe draf naar het draad. Toen ik dat brede barokke gevaarte recht op ons af zag komen dacht ik wel ff; zo dame, ben jij ff flink imponerend met hoe je er aan komt draven (en dan dus niet sarcastisch gedacht dus, maar serieus), want men wat was die brede merrie imponerend.....tweede wat ik dacht was; zo zie je ze nog weinig.

om ontopic te blijven; dat Arabische veulen is gewoon weg afschuwelijk...zelfde als die misvormde quarter met 4 voorbenen, om nog maar niet te spreken over de marteling die pleasure heet....why pleasure? Ik bedoel; waarom heet het pleasure?? Want waar zie je ook maar iets wat op pleasure lijkt?

Dat arabiertje krijgt zeker wel ademhalingsproblemen...als ik alleen al kijk hoe de neus verrimpeld, indukt, zelfs bijna naar binnen lijkt te vouwen...en dan doet het dier niks(in het filmpje). Ik heb nog nooit een paardenneus zo zien vervormen, bij volwassen paarden niet..en veulens niet, paarden in paniek niet of buiten adem...dit is de eerste keer dat ik een neus dat zie doen.
Dat het dier zo extreem is verbaasd me ook niet als ik me verder door het filmpje heen worstel en er beelden/foto's van de ouders en voorgaande generaties ouderdieren worden getoond; alleen die Magnum Psyche ziet er enigszins normaal uit. En hoe dichter je bij die El Rey komt hoe extremer de snuiten en hoofden worden van de vaderdieren tot en met de beide ouders van die El Rey zelf. Dus zo verwonderlijk is dit eindresultaat niet; is duidelijk in de lijn te zien dat hier al generaties naar toe is gefokt. Zou me niet eens verbazen dat ze nog verder zouden willen en El Rey niet eens de end of the line is, maar de volgende schakel in nog extremer.

Ik ben fan van de Arabier, maar nee; wat ze in Amerika ervan bakken (want deze fokker is echt niet de enige in de VS die streeft naar dit extreme uiterlijk) is gewoon afschuwelijk.

Alle paarden getoond in het topic zijn veel te extreem..die Secret dus net zo goed

Die pleasure is al net zo extreem doorgevoerd als alle andere voorbeelden die hier aangehaald worden.

Ik heb op een stal gestaan waar op enig moment les gegeven werd voor pleasure-ruiters. Een opmerking van die instructeur is hier "legendarisch" geworden: goed zo, nu galoppeert ie tenminste" en dan kwam er zo'n halfslachtig viertactgalopje uit, ook wel dralop genoemd......

Maar het is wat door jury's beloont wordt; precies als dat ik soms in de dressuurring paarden in de krul getrokken, op de voorhand duikend door het M zie gaan en daar dikke punten mee verzamelen.

In die context een typisch gevalletje van balken en splinters en zo.
En als je er dan wat van zegt, dan heb je er geen kennis van, heb je het niet begrepen en moet je niet zo negatief zijn.
Feitelijk zie je hier nu hetzelfde gebeuren.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:23

ben ik helemaal met je eens hoor Ikke, de dressuurwereld gaat ook steeds meer die kant op en is ook al jaren aan de gang.
Mag je idd dan niks van zeggen....tja of je moet een filmpje kunnen laten zien waarop jij je paard de moeilijkste dressuuroefeningen correct (liefst natuurlijk perfect) t uitvoeren...want anders weet je niet waar je over praat en mag je je mening niet geven.
Van de zotte natuurlijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:57

xxCYNNxx schreef:
Tieneke schreef:

Ik heb even de voorouders van de arabische zielepiet gecheckt... zitten paarden tussen die CA dragers zijn, is doodleuk mee doorgefokt... nou, daar fok je gezonde paarden mee, met wobblergenen. Dat is nog los van die misvormde snuit. Ik vond op het filmpje dat paard al onregelmatig overkomen... :(