IHW-dekhengst Mocart blijkt niet goedgekeurd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:02

:+ Het grote probleem van het internet, interpretatie van toon

Gevoelsmatig is het dekgeld trouwens erg laag als je ervan uit gaat dat het een goedgekeurde paardenhengst is. Of is dat voor dit stamboek wel een normale prijs voor een rietje? Ik zou daar wat achterdochtig van worden, maar ik zit niet echt in de paarden dus mijn referentiekader is het KWPN tegenover de pony prijzen.
Laatst bijgewerkt door mooney op 04-10-17 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:03

mooney schreef:
:+ Het grote probleem van het internet, interpretatie van toon

:D
:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:39

NatasjavE schreef:
mooney schreef:
Die Inchalator is de vader juist niet, dat is het hele punt waarom hij niet is goedgekeurd toch. Wie de vader wel is, is onbekend, maar (deels) Fries is wel aannemelijk.

Dat was ook sarcastisch bedoeld van mij... :)

Zeker als je, dank je wel Cayenne, de moeder ziet.

Kwam met even googlen verscheidene Friese hengsten tegen die naar Polen zijn geëxporteerd. Dus het is niet ondenkbaar dat er toch een Fries aan te pas is gekomen.

Wel verbazend dat niemand zich achter de oren heeft gekrabd. Ik bedoel: als je een hengst uitzoekt verdiep je je toch in de lijnen die erachter zitten? En stel je jezelf toch op zn minst de vraag of je wilt fokken met een dier dat qua type zo afwijkt van zn 'voorouders'? Is er dan echt niemand geweest die zich heeft afgevraagd hoe dat kon?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:27

Ik had bij dat topic van de bokker die met Mocart gedekt had al zeer zwaar twijfels.
Weet nog goed dat ik wilde vragen of daar geen fries in zat, maar dat had een ander al voor me gedaan.
Toen dacht ik zoiets van: geloof wat je wil geloven, maar ik zie een bonte friese kruising en heb het dus weggeklikt.
Die twijfels zullen er vast geweest zijn, maargoed ik vind het sowieso een paard waar ik volgens mij zonder twijfel de ballen eraf had laten hakken. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:06

moonfish13 schreef:
Ik had bij dat topic van de bokker die met Mocart gedekt had al zeer zwaar twijfels.
Weet nog goed dat ik wilde vragen of daar geen fries in zat, maar dat had een ander al voor me gedaan.
Toen dacht ik zoiets van: geloof wat je wil geloven, maar ik zie een bonte friese kruising en heb het dus weggeklikt.
Die twijfels zullen er vast geweest zijn, maargoed ik vind het sowieso een paard waar ik volgens mij zonder twijfel de ballen eraf had laten hakken. :o

Zo klinkt het bijna alsof het de eigen schuld is van de mensen die hun merrie door deze hengst hebben laten dekken. Dat ze beter hadden moeten weten. Maar dat vind ik dan weer een beetje te ver gaan. Als het een goedgekeurde hengst is mag je ervan uitgaan dat alles klopt.

Maar mij lijkt wel dat handige fokkers zo'n hengst toch al lieten staan. Wie niet is gaan twijfelen over de afstamming zal toch op zn minst beseft moeten hebben dat een lijn waarbij uit zulke voorouders opeens zo'n verrassend barok paard tevoorschijn komt nooit een voorspelbaar type zal vererven?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:23

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:27

Dekgeld is laag maar volgens mij niet helemaal gek bij dat stamboek.

Bij de KWPN Gelderse zijn de dekgelden ook lager. Laurentz was destijds paar jaar terug 450 euro.

En je moet er maar in thuis zijn. Volgens mij was de gedekte merrie ook het eerst paard van de eigenaar.
Dan weet je ook niet alle details waar je op moet letten.

Vergeet ook niet dat je met het KWPN in een luxe positie zit dat van de gebruikte hengsten al het mogelijke wordt getest. Ook het DNA bij inschrijving van een hengst in het stamboek.

Ik moet bekennen,...ik heb ook niet gevraagd toen ik ging dekken met Alexandro of hij echt wel zoon was van Koss en Itilde is. (Scheelt wel dat ik hem zelf als veulen gezien heb bij zijn moeder en dat hij duidelijk een Koss kind is)

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:29

Ik jeb Mocard een aantal keren gezien op bv de hengstenkeuring en moet zeggen dat ik hem, zeker qua gangwerk niet echt fries vond aandoen, heb er verder ook niet echt naar gekeken omdat ik dat gangwerk ook niet zo bijzonder vond. Is dus niet in eerste instantie voor mij dan, geen twijfel dat de afstamming niet zou kloppen. Ken overigens ook de hengst niet die de vader zou zijn.
Heb blijft echt niet netjes van stamboek en eigenaar om zo met de hele zaak om te gaan. Zou er als veuleneigenaar ook zeker niet blij mee zijn.

nuka

Re: IHW-dekhengst Mocart blijkt niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:36

Wat was het dekgeld voor Mocard?
Mijn paard is ook dekhengst (geweest) voor IHW, Barockpinto en Bonte pasrdepaarden stamboek, en de prijzen liggen niet zo hoog, zeker niet in vergelijking met het KWPN.
Dit is ook 1 van de redenen dat Cool Willow Spring niet meer dekt, het is niet rendabel met alle verplichte testen etc en dan met de aantal dekkingen per jaar.
Of je moet natuurlijk laten dekken of een homozygote hengst hebben, dan zou het wel eens winst kunnen geven.
Ik moest er geld op toe leggen

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:57

Volgensmij ben ik de enige die niet meteen aan een Fries denkt bij het zien van deze hengst. :+ Hij doet me eerder aan een PRE achtige kruising denken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:14

275 staat op de site, wel excl.

Verder was het ook absoluut niet bedoeld als verwijt naar de eigenaar van het veulen. Het viel me gewoon op

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:25

Dekgeld was vorig jaar 550 euro.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:34

Het vervelende an dit verhaal is dat er overal iets mis ging. Ik ging ervan uit dat als de hengst al goedgekeurt stond dat dat ook zo was.

Want inderdaad, eerste gefokte veulen en we hadden verder niet erbij nagestaan dat er iets mis kon zijn. Verder hebben wij meer dekgeld betaald dan op de site staat.

Pandora_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:33

ten eerste is dit de eerste foto die ik van mocarts vader zie en hebben wij hem juist gekzown voor zij meer compacte bouw dan onze merrie die erg lang is in haar rug, maar erg mooi stel benen en front, dus echt verbeteren, mocart was goedgekeurd heb okk een papier gwzien met zij afstamming en bloedpercentage, op horse telex staat wel nog inchalator, en op de site stond dit ook toen wij gedekt hebben en lange tijd erna, ook dit jaar zijn er mensen die gedekt hebben zonder te weten dat hij niet goedgekeurd is(snel gefabriceerd verzinsel van het ihw om zich in te dekken) en zij afstamming niet klopt.. ook eigenaren van mocart wisten dit, dus zielig zijn ze niet meer. Afbeelding
hoe snel zal het zijn dat ze het ook hiervanaf halen? alle fotos zijn bewaard en tijd van fotos makwn staat erbij.. wij en ik denk veel fokkers die de duoe zijn, gingen ervanuit dat als meerdere stamboeken zeggen is goedgekeurd en heeft deze afstamming, dat dit gewoon klopt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:57

Horsetelex kan je zelf de afstamming op invoeren van je eigen paarden. Dat is geen betrouwbare bron voor het checken van de afstamming. Dat moet je altijd doen bij het stamboek waar binnen je dekt.

Overigens vind ik niet dat de merrie een te lange rug heeft. Mooi in het rechthoeksmodel....maar dat is een andere discussie.