Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:28

bruintje123 schreef:
Maar om hoog genoeg weer over de boomtoppen te komen is die stille brander zo stil niet meer.
En het gebied kennen, dan hupste ze hier niet.
Overal staat in de graslanden hier jongvee en bij de boerderijen/huizen paarden/hertjes of wat voor hobby dieren ook.

Papieren afpakken van zo'n hupser, graag. Maar dat zal wel niet zo maar gaan.

Van dit soort piloten inderdaad, maar nu gaan de goede piloten er ook onder lijden

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:31

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:34

}:) }:)
Gaat morgen even naar Belgie wat pijltjes halen :D

Geintje

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:37

Hahaha, dat filmpje, het idee is leuk :')

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:53

Het is maar waar je om kunt lachen...

Heb zelf geen ervaring met luchtballonnen, hoewel ik het wel altijd een machtig mooi gezicht vind.
Wel knap hoe netjes de luchtballon-bokkers hier op alle kritiek reageren.

8nnemiek

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:19

Goh, nooit geweten dat er zo veel mensen een hekel aan luchtbalonnen hebben :=
Ik vind ze prachtig, en vind het juist gaaf als ze laag over komen. Onze paarden vinden het vooral erg interessant, die zouden er het liefst in kruipen volgens mij }:0
Er is er wel eens een in het weiland naast mijn paard geland. Geen probleem gelukkig, goede schriktraining haha!
En ik heb ook regelmatig gezien dat een luchtballon net boven de grond blijft hangen en door het grondteam naar een stoppelveld of grasveld wordt gesleept.

Ik snap wel uiteraard dat mensen met schrikachtige dieren er niet blij mee zijn.

Wel vind ik het inderdaad best apart dat die balonnen gewoon bijna overal mogen komen, terwijl ik met mijn drone van nog geen kilo niet hoger mag dan 50 meter en in een enorm deel van NL helemaal niet mag vliegen.. >;)

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:21

Optiwolk schreef:
lindamusters schreef:
Waarom zou ik in hemelsnaam geen geld mogen vragen als er geen schade is ? Het is geen openbaar terrein, MIJN terrein waar een ballon, incl. wat zou het zijn, 15 personen?, gedumpt wordt. Dus dan moet ik maar blij zijn dat er geen schade is en daarmee is de kous af? Stel dat er geen schade is, geen dieren over de zeik helemaal niks, dannog heb ik echt wel het lef om geld te vragen. Zie het als huur, jij gebruikt mijn land (ongevraagd!) Dus ik breng de kosten in rekening. Genoeg boeren die hier in de regio land verhuren voor evenementen, zie het als een soort mini evenement dan.

:')

Dus als ik mijn paard bij die van jou in de wei plant is dat ook grappig ? :')
Flesje wijn voor de sprietjes die hij gegeten heeft, nou vooruit als er echte schade is die hij aangericht is vergoed de verzekering dat misschien wel, maar dan moet je het wel lief vragen hoor! En als ik m vervolgens kom halen zal ik nog even wat sporen trekken in je wei, lekker diep, ruim het zelf maar op maar ik betaal er wel voor, misschien, als je het lief vraagt.

Kijk ik snap dat dit kinderachtig is, en totaal geen vergelijking, maar zo kom je wel op mij, en vele anderen hier over. Misschien bedoel je het wel niet zo en wil je alleen opkomen voor de ballonvaarders die wel fatsoen hebben, maar door scheve reacties keert iedereen juist tegen je ipv dat ze de situatie leren begrijpen.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:25

Afbeelding
13 stuks in de lucht hier:P :P :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:27

Os wat je grappig vind dat filmpje, stel het raakt de mand je hebt meerdere flessen met brandbaar goed aan boord. Is hetzelfde als een ballon die tegen een hoogspanningkabel vaart, alles gaat in rook op en blijft zogoed al niks van de ballon over.

Is maar wat je een ander wenst

Anoniem

CestLaVie_97 schreef:
[ [url=m/2a5mCd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omgeving Barneveld zeker ?

Anoniem

Optiwolk schreef:
Ik zeg dus in dat gequote stukje nergens dat een ballonvaarder expert moet of kan zijn in dit alles.
Maar dat imo het allemaal wel beter zal gaan als je erover spreekt.

Overigens kan je de kost van een kreupel paard ook als paardeneigenaar niet correct inschatten.
Enkel wat ontstekingsremmers of cortisone? Enkel een buigproef of foto's? Twee weekjes rust of zes maanden out?

Wil de piloot er niet over spreken of geraak je er niet uit en dat kan, dan kan je er gewoon de politie - da bijhalen en je schade op papier laten zetten. Doorgeven naar de ballonfederatie en klaar.

Je schrijft letterlijk dat je als slachtoffer na de landing naar de piloot moet lopen en geld moet vragen voor de schade. Dan impliceer je toch dat je die schade ter plekke kunt beoordelen?
Mijn punt is dat je met heel veel schade - op hol geslagen paarden met verwondingen, gestresste koeien, schapen die hun lammeren verwerpen - pas veel later achter de omvang van de werkelijke schade komt. Dus dan kun je toch helemaal niet ter plekke geld vragen voor de geleden schade? Ik vind dat idee dat je beschrijft dat je gewoon eventjes om geld gaat vragen na de landing dan ook vrij naief, en bovendien de omgekeerde wereld.

Als jij schade bij mij maakt dan kom jij naar mij toe om je excuses te maken. Als je hier dan schrijft dat ik als slachtoffer maar naar jou moet komen om ter plekke de financiele afhandeling te regelen (wat niet eens kan in de meeste gevallen) - en dat ik dan wel een nette toon moet aanslaan want anders hoef ik ook niks meer van jou te verwachten - dan is dat toch vrij bizar? Ik vind dat een bijzonder arrogante instelling voor iemand die als hobby heeft om ongewenst andermans erf binnen te vallen.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:30

Rebecca schreef:
CestLaVie_97 schreef:
[ [url=m/2a5mCd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omgeving Barneveld zeker ?

Haha goed geraden

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:31

magda_90 schreef:
Sonja_vR schreef:
Hier dan weer geen last van landende ballonnen ... helaas wel defensie met hun pokke apaches etc die menen dat ze best de weides met paarden in kunnen duiken
Lang leve laagvlieggebied
Kennis van me heeft er al eens twee in kunnen laten slapen en denk maar niet dat defensie maar een stuiver vergoed

Dan ben je met verzekerde ballonnen beter af (hoewel ik daar idd ook echt niet!! Gelukkig van zou worden... mocht het echt mis gaan kan een geldsom het verlies van mijn paard echt niet goed maken )

Je kunt weten wanneer er oefeningen zijn en dat er überhaupt gevlogen wordt. ;)

Defensie zorgt ervoor dat je veilig achter je computerscherm kunt zeuren over het vliegen.
Ballonvaart daarentegen. ;)

Hier oefenen ze gewoon de hele zomer door
Of sterker
Die krengen janken hier het hele jaar door boven de ruime regio
Daar valt geen reet aan te vermijden
Klagen heeft geen zin , trust me , dat hebben al genoeg mensen gedaan
Das gewoon dikke jammer , we wonen nu eenmaal in Laag vlieg gebied en daar heb je het mee te doen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:39

xyzutu2 schreef:
Optiwolk schreef:
Ik zeg dus in dat gequote stukje nergens dat een ballonvaarder expert moet of kan zijn in dit alles.
Maar dat imo het allemaal wel beter zal gaan als je erover spreekt.

Overigens kan je de kost van een kreupel paard ook als paardeneigenaar niet correct inschatten.
Enkel wat ontstekingsremmers of cortisone? Enkel een buigproef of foto's? Twee weekjes rust of zes maanden out?

Wil de piloot er niet over spreken of geraak je er niet uit en dat kan, dan kan je er gewoon de politie - da bijhalen en je schade op papier laten zetten. Doorgeven naar de ballonfederatie en klaar.

Je schrijft letterlijk dat je als slachtoffer na de landing naar de piloot moet lopen en geld moet vragen voor de schade. Dan impliceer je toch dat je die schade ter plekke kunt beoordelen?
Mijn punt is dat je met heel veel schade - op hol geslagen paarden met verwondingen, gestresste koeien, schapen die hun lammeren verwerpen - pas veel later achter de omvang van de werkelijke schade komt. Dus dan kun je toch helemaal niet ter plekke geld vragen voor de geleden schade? Ik vind dat idee dat je beschrijft dat je gewoon eventjes om geld gaat vragen na de landing dan ook vrij naief, en bovendien de omgekeerde wereld.

Als jij schade bij mij maakt dan kom jij naar mij toe om je excuses te maken. Als je hier dan schrijft dat ik als slachtoffer maar naar jou moet komen om ter plekke de financiele afhandeling te regelen (wat niet eens kan in de meeste gevallen) - en dat ik dan wel een nette toon moet aanslaan want anders hoef ik ook niks meer van jou te verwachten - dan is dat toch vrij bizar? Ik vind dat een bijzonder arrogante instelling voor iemand die als hobby heeft om ongewenst andermans erf binnen te vallen.

_/-\o_ helemaal mee eens.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:56

Ik vind de term 'noodlanding' en dus de bijbehorende vrijbrief daarbij niet kloppen. Die ballon gaat geheel bewust de lucht in om ook geheel bewust een 'noodlanding' te maken. Er wordt eigenlijk gebruik gemaakt van het profijt wat erbij komt kijken.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:58

Ben een keer mee geweest op een ballonvaart en kan alleen maar beamen dat het eigenlijk ronduit asociaal is om op iemands grond zonder toestemming te landen. En de ballonvaarder wist wel degelijk dat ie fout zat, want hij was meteen op zijn hoede. Hij landde in een wei waarin geen koeien stonden, maar in de wei ernaast stond wel rundvee. Beesten natuurlijk overstuur. En het eerste wat hij tegen ons zei dat we ons hoede moesten zijn en zo weinig mogelijk tegen de boer moesten zeggen, voordat hij schade zou claimen. Vond de ballonvaart prachtig om een keer te doen, maar eigenlijk raar dat ze overal zo mochten landen.

Helaas bij mijn eigen paard ook een keer meegemaakt dat een luchtballon achter de wei landde waar de paarden stonden. Beesten werden helemaal en één liep bijna de draad in. Ging maar net goed...

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:30

xyzutu2 schreef:

Amen! _/-\o_

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:39

CaPrIoLe`79 schreef:
Een goede ballonvaarder kent zijn gebied en weet ook het gas goed te doseren. Ze hebben een speciale stille brander voor als ze langs dieren varen en daarmee geven ze pas gas als ze er voorbij zijn. Het valt me op dat er schijnbaar gebieden zijn waar iedereen ballonvaarders haat en gebieden waar iedereen het juist interessant vindt. Het lijkt mij dat dat veel zegt over de bestuurders ervan. Ze moeten gewoon de beruchte vaarders de papieren afpakken, dat zou al heel veel schelen.

"Een goede ballonvaarder kent zijn gebied" Alsof dat niet per dag kan veranderen. En hoe weet die ballonvaarder wat er op stal staat. En hoe weet hij wanneer er gehooid word? Verleden week was de wei nog leeg en nu staan er drie merries met veulens.
Een gebied en de ideeën van de eigenaren kunnen zeker in de kostbare zomermaanden per dag verschillen. Weet die goede ballonvaarder dat allemaal ook?

Die stille brander lijkt mij hoe dan ook niet stil genoeg, zolang al het vee nog op hol slaat.

Nee hoor, kulargumenten. :)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:46

Ik zit bij Schiphol dus de kans is klein dat ze hier een keer landen maar ik zal de hekken op slot zetten.
Ze krijgen hem niet mee en zeggen dat ze marktplaats maar goed in de gaten moeten houden.
Mochten ze van te voren komen om te vragen om te landen,dan kan er hier heel veel..
Laatst bijgewerkt door SARINO op 16-08-17 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:48

SARINO schreef:
Ik zit bij Schiphol dus de kans is klein dat ze hier een keer landen maar ik zal de hekken dicht zetten.
Ze krijgen hem niet mee en zeggen dat ze marktplaats maar goed in de gaten moeten houden.

:?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:52

Eerlijk gevonden op mijn eigen erf.
Word verkocht aan de hoogte bieder.
Heeft wel wat perforatie gaatjes gekregen omdat de hond van "balletjes" houd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:54

Ah, nu snap ik de post van sarino, tnx ;)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:54

Afbeelding

Hier ook al meegemaakt. Gelukkig nuchtere paarden gehad die de helikopter van een paar huizen verder gewend was.

Heb het ook al anders geweten...

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:04

jaren terug kwamen we met 2 paarden terug van een buitenrit en zagen dat er op het land in de buurt van onze wei 2 luchtballonnen geland waren. we zijn blijven kijken toen ze de ballonnen naar de kant haalden en dat was zo'n 20-30 meter van ons vandaan. beide paarden bleven rustig staan en vonden het wel interessant. top braaf dus gelukkig.

nu hebben wij achter onze wei een helikopter landplaats waar soms wel een paar keer per dag helikopters opstijgen en landen. de landingsroute gaat precies over onze wei. die vliegen dan zo'n 10 meter hoog nog. paarden kijken er nog niet meer van op en eten gewoon door. ook geen problemen gehad toen dit pas was.
maar ik begrijp dat de meeste paarden en koeien zich helemaal wild schrikken als zo'n gevaarte laag overkomt of in de buurt landt.
ik vind het niet kunnen dat er overal maar geland mag worden. en meestal krijgt de eigenaar van de grond een fles wijn en daar kan hij het mee doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:55

Ik zit ertussen in ;)

Ik vind ballonvaren een geweldige hobby! (Zelf ben ik geen piloot of crewlid, maar ken aardig wat mensen uit het wereldje). Daarnaast ben ik ook een paardenmeid welke nooit hoopt mee te maken dat haar paard door angst door de draden vliegt.

Zelf ken ik (namen van) piloten die rekening houden met de omgeving. Op een kaart staat globaal waar het weiland voor dient, zoals vee, landbouw etc en daar let de piloot op. Ook is daarop genoteerd waar eigenaren van het land bezwaar hebben. Ook wordt er, bij schade, gekeken naar een schadevergoeding, dit is eventueel verzekeringswerk. Zulke piloten mogen van mij echt blijven varen! Het is zo mooi!

Helaas zijn er ook piloten die lakser zijn. Deze zorgen ervoor dat het ballonvaren een slechte reputatie krijgt. (En toch raad ik jullie allemaal aan om geen vuurwerk naar de ballon te gooien :P , een ontploffende gasfles of een gat in de luchtballon is niet zo fijn....)

Over het landen: piloten van luchtballonnen zijn ontheven van de regel om op een daarvoor bestemd vliegveld te landen. (Waarschijnlijk omdat een luchtballon van zichzelf obestuurbaar is en qua afstand afhankelijk is van de wind.)