Fries festival serveert ponyvlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:36

[***] schreef:
Stelling: iedereen die vlees eet of wil eten, zou zelf eens een dier moeten doden/slachten.

Wat vinden jullie van deze stelling?
(Ik eet zelf overigens gewoon vlees).

En dan? Ik heb beiden gedaan had ik toen moeten bekeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:36

@chasey, dat vind ik echt top!

Wij krijgen kip van een vriend van ons. Hij slacht ze zelf. Ik weet niet of ik het zou kunnen, maar eerlijk gezegd denk ik van wel. Daarbij durf ik te zeggen dat ik behoorlijk hypocriet ben want ik heb liever dat de vriend van ons het doet.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:37

magda_90 schreef:
[***] schreef:
Stelling: iedereen die vlees eet of wil eten, zou zelf eens een dier moeten doden/slachten.

Nee je moet niks. Ik vraag alleen wat je van de stelling vindt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-17 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:38

Nu ik het terug lees zit ik te denken 'Die kippen niet, maar de HANEN!' Weer die 'overbodige' overschot aan mannen, waar je ook eigenlijk niks aan hebt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:39

Chasey schreef:
Nu ik het terug lees zit ik te denken 'Die kippen niet, maar de HANEN!' Weer die 'overbodige' mannen, waar je ook eigenlijk niks aan hebt :')

:D Klopt! Bij mijn vriend zijn het ook alleen de hanen. Die hij overigens eerst heerlijk rustig laat opgroeien.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:41

[***] schreef:
magda_90 schreef:

Nee je moet niks. Ik vraag alleen wat je van de stelling vindt.

Een rare stelling want wat is je doel met die stelling?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:42

[***] schreef:
Palmera schreef:

Ik denk dat het handiger is hier een ander topic voor te maken, desnoods met poll :)

Heb je gelijk in, maar ik ben wel benieuwd wat de mensen die hier vrij stellig reageren, vinden van deze stelling.

Daarbij gaat het mij niet om het proces te zien, maar zelf te doen.

Maar ik vind het nogal wat anders dan dit topic: drie pony's uit een natuurgebied die geslacht worden voor consumptie op een festival. Imo is jouw stelling volledig irrelevant in dit topic. Wél heel interessant, dus hoop ik dat je een topic opent met deze stelling. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:46

@magda, ik ben gewoon benieuwd naar de mening van mensen.

Heb helemaal geen specifiek doel met deze stelling, anders dan de meningen van anderen te lezen.

Ik heb de stelling ook niet zelf bedacht, maar van een vegetariër die mij deze stelling voorlegde.

Waarom vindt jij het een rare stelling?

Ik lees hier nl een aantal reacties van mensen die het onnodig vinden om deze pony's speciaal te slachten om ze op te eten, terwijl er dagelijks enorme hoeveelheden dieren geslacht worden om op te eten.
Mensen die wél rund, kip (er zijn slachterijen waar er 11.000 per uur geslacht worden), schaap, varken e.d eten, maar 3 shetlandpony's zijn ineens zielig. Ik zou graag de mening van die mensen horen over de stelling die ik heb geponeerd.

Ik weet nl zelf niet wat ik zou doen, als vleeseter zijnde.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:52

rare stelling.
Maar ja, bij honger zeker.
Nu nee, want het is niet nodig dat te doen.

Maak de stelling maar eens anders.
Er is geen eten en je hebt enorme honger, wel is er een kippenvleugel, eet je die?
Denk ondertussen eens aan de hongerwinter aan wat mensen allemaal aten om in leven te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:54

bruintje123 schreef:
rare stelling.
Maar ja, bij honger zeker.
Nu nee, want het is niet nodig dat te doen.

Maak de stelling maar eens anders.
Er is geen eten en je hebt enorme honger, wel is er een kippenvleugel, eet je die?
Denk ondertussen eens aan de hongerwinter aan wat mensen allemaal aten om in leven te blijven.

Waarom is het een rare stelling. Veel mensen hebben hun mond vol van dierenleed, lees de topics over slachterijen, melkvee bedrijven, bio industrie enz enz.

Bij honger is het nodig? Want als we geen honger hebben is dierenleed niet relevant? Want dan is het niet nodig? Dan wordt "het" voor ons gedaan en kunnen we gewoon lekker eten?

Begrijp me niet verkeerd, ik eet gewoon vlees, zowel uit de bio industrie als biologisch.

Wat jij nu doet is appels met peren vergelijken. Het gaat niet om het hebben van honger.

Daarbij is de stelling niet mijn mening, maar ik vind het gewoon interessant, wat men er van vindt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-17 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:58

Natuurlijk gaat het daar wel om.
Vegetaries eten geen vlees, maar zeker weten wel als er honger is.

Veel mensen die vlees eten slachten nu niet zelf, het ligt immers in de winkel.
Dus waarom zouden ze.
Maar zouden dat zeker gaan doen als de schappen leeg zijn.

Als je een stelling maakt, mag hij gewoon completer zijn vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:00

bruintje123 schreef:
Natuurlijk gaat het daar wel om.
Vegetaries eten geen vlees, maar zeker weten wel als er honger is.

Veel mensen die vlees eten slachten nu niet zelf, het ligt immers in de winkel.
Dus waarom zouden ze.
Maar zouden dat zeker gaan doen als de schappen leeg zijn.

Als je een stelling maakt, mag hij gewoon completer zijn vind ik.

Dat ben ik met je eens. Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. In dat opzicht zou de stelling completer kunnen zijn.

En nogmaals; ik heb de stelling niet gemaakt, maar hij werd mij eens voorgelegd door een vegetariër. Ik vind het gewoon een interessante stelling.

Ik denk nl wél dat de consumptie van vlees (en daarmee bio industrieleed) drastisch zou verminderen als mensen zelf zouden moeten doden/slachten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-17 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:02

Vroeger werd er overal thuis geslacht, of door de bewoner zelf of door de thuisslachter. Als kind stond ik er bij mijn grootouders met de neus bovenop. Pittig achteraf en ik zou er zeker moeite mee hebben om een koe/varken/paard naar de andere wereld te helpen. Maar ook geeft dit meteen de afstand van mensen tot een natuurlijk iets aan dat een aantal decennia geleden nog heel normaal was. Tegenwoordig kopen de mensen voedsel in de super en denken meestal liever niet aan het eventuele dierenleed wat er achter zit. Logisch want het staat mijlenver van de dagelijkse leefwereld af voor de meesten. Daarom word er ook zo fel gereageerd op de slacht van de drie hengsten. Het past niet in het plaatje van de huidige maatschappij.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 12-07-17 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:02

Ik zou minder moeite hebben om een dier te slachten (uit elkaar te halen) dan te doden.
Maar moest het noodzakelijk zijn, dier lijdt of ik, dan zou ik het waarschijnlijk wel kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:03

bigone schreef:
Vroeger werd er overal thuis geslacht, of door de bewoner zelf of door de thuisslachter. Als kind stond ik er bij mijn grootouders met de neus bovenop. Pittig achteraf en ik zou er zeker moeite mee hebben om een koe/varken/paard naar de andere wereld te helpen. Maar ook geeft dit meteen de afstand van mensen tot een natuurlijk iets toe dat een aantal decennia geleden nog heel normaal was. Tegenwoordig kopen de mensen voedsel in de super en denken meestal liever niet aan het eventuele dierenleed wat er achter zit. Logisch want het staat mijlenver van de dagelijkse leefwereld af voor de meesten. Daarom word er ook zo fel gereageerd op de slacht van de drie hengsten. Het past niet in het plaatje van de huidige maatschappij.

:j :j :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:04

Ik weet niet of het minderde.
Vroeger slachtte ook niet iedereen zelf de kip of het varken maar deed dat ook 1 persoon.

Ik weet nog dat wij vroeger kippen en varkens hadden voor de thuisslacht.
Mijn vader slachtte er geen 1. Hij kon dat wel, maar de handigheid van een thuisslachter had hij niet.
Dus toen werd dat al gedaan door 1 persoon.
En toen bestond vegetarisch nog maar amper.
Mijn moeder sorteerde het geslachte vlees weer en deed het in zakjes met naam in de diepvries.

Ik stond daar dus ook met mijn neus bovenop.
Mee verpakken deed ik wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:04

Onali schreef:
Ik zou minder moeite hebben om een dier te slachten (uit elkaar te halen) dan te doden.
Maar moest het noodzakelijk zijn, dier lijdt of ik, dan zou ik het waarschijnlijk wel kunnen.

Wanneer het dier dood is dan heb ik er geen enkele moeite mee om het verder te verwerken, uit te benen of wat dan maar ook.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:06

bigone schreef:
Vroeger werd er overal thuis geslacht, of door de bewoner zelf of door de thuisslachter. Als kind stond ik er bij mijn grootouders met de neus bovenop. Pittig achteraf en ik zou er zeker moeite mee hebben om een koe/varken/paard naar de andere wereld te helpen. Maar ook geeft dit meteen de afstand van mensen tot een natuurlijk iets aan dat een aantal decennia geleden nog heel normaal was. Tegenwoordig kopen de mensen voedsel in de super en denken meestal liever niet aan het eventuele dierenleed wat er achter zit. Logisch want het staat mijlenver van de dagelijkse leefwereld af voor de meesten. Daarom word er ook zo fel gereageerd op de slacht van de drie hengsten. Het past niet in het plaatje van de huidige maatschappij.

Dat dus :D :j

Het past ineens niet meer in de maatschappij van nu.
Maar vele herinneren het zich nog wel en is het geen ver van de bed show.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:11

bruintje123 schreef:
bigone schreef:

Dat dus :D :j

Het past ineens niet meer in de maatschappij van nu.
Maar vele herinneren het zich nog wel en is het geen ver van de bed show.

Het is natuurlijk ook niet passend te krijgen in de maatschappij van nu. Hobbyboeren op het platteland zullen echt wel hun eigen dieren slachten, maar een gezin in de stad met alleen een balkon kán niet eens aan zoiets beginnen.

Overigens: vroeger waren er in de steden ook niet veel dieren hè. De meesten kochten of ruilden vlees met familie op het platteland.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:12

Ik vind het prima, in vind dat we geen onderscheid moeten maken tussen welk dier dan ook.
Maar, dan vind ik dat we dus ook ALLE dieren zouden moeten eten. Dus dan ook honden, katten, konijnen enz.
Want waar is de grens? Zodra hij in je huis woont? Dat geldt dan weer niet voor konijnen. Als het een erg slim dier is? Varkentjes zijn heel slim.

Mijn punt is, dat mensen moeten stoppen met hypocriet zijn. Of je eet alles. Niet dat gemiep als iets dan oogjes heeft, je een botje ziet, als er is een muizenval moet worden gezet, als het aaibaar beest was of het een mogelijke hobby was. Dat zou al helpen en dat zou zeer zeker ook de bio-industrie tegen gaan. Dan hoeven we niet meer 3 soorten dieren in het heel groot op te fokken en te slachten, maar kunnen we het mooi verdelen over heel veel soorten.

Ik zelf kies ervoor om helemaal geen dieren te eten. Ik wil niet dat er een levend wezen voor mij dood moet, ik draag ook geen leer en koop geen stoffen waar dieren voor dood moesten.

En ik ben het ook eens dat iedereen een dier moet kunnen slachten, ook dat levert een veel realistischer beeld op en maakt mensen meer bewust van het leed en leven van alle vee-dieren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:13

[***] schreef:

Nee. Want goed slachten is een kunst, ik kan wel een kip onthoofden maar mijn man is zo'n spast, dan lijdt dat dier alleen maar langer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:13

Palmera,
Nee dat klopt, dat is ook niet passend te krijgen.
Maar wel wat jij schrijft de mensen gingen naar de boerderij om vlees te halen.
Nu schelden ze al op een boerderij zonder er ooit te zijn geweest. Geen idee te hebben hoe dingen er gaan maar alles van filmpjes denken te weten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:14

Palmera, dat klopt maar bij ons kwam de familie uit de stad op de slachtdag van varken of koe gewoon meehelpen, was feest. Natuurlijk kunnen mensen dit nu niet meer doen en het is zelfs verboden voor particulieren om zelf te slachten ivm hygiëne maatregelen. Maar ik heb wel het gevoel dat veel mensen echt te ver van de natuur afstaan maar wel veel kritiek op zoiets als slachten van drie pony's hebben.

palousa_boy

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:29

Ik slacht regelmatig konijnen voor consumptie en daar gaat het echt niet minder van smaken hoor :+
De kippen (ja de hanen wat eerder dan de hennen) gaan hier ook gewoon de pan in.

Ik heb er echt geen moeite mee.
Onze paarden komen, mits het nog veilig te eten is, ook gewoon in de vriezer te liggen als ze geslacht worden. Misschien is de drempel van wanneer de genoeg is geweest voor een paard daardoor ook wel lager hier. Als je alles probeert te rekken dmv een hoop chemische bende dan is het vlees vervolgens onbruikbaar en dat is zonden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:31

lieveli schreef:
Even de tenen intrekken Heleen, no worries!

Pardon? Je vindt je eigen one-liners best grappig zo te zien maar mij hoef je echt niet belachelijk te maken.