Hond springt paard naar de keel in natuurgebied Ossendrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:52

PanamaD schreef:
_San87_ schreef:
Oei wat naar... Gelukkig komt het goed met het paard.

Ik vind Staffords, Pitbulls e.d. supermooie honden, maar hier komt er nooit een. Vind t veel te eng dat dergelijk gedrag naar voren kan komen...

Wat een aanname... die beesten zijn vaak juist hardstikke trouw.. maar doordat ze nu zo slecht naar voren komen de laatste tijd hebben de direct 'de naam'. Het begint bij de opvoeding. Als je niet consequent bent kan zelfs het trouwste ras aanvallen.

Vergeet niet dat een Chihuahua of jack russel vaak veel feller zijn. Maar omdat het kleine hondjes zijn is de kracht minder, maakt ze niet minder gevaarlijk. Ben juist eerder bang voor zo'n mini hond dan een groter beest.

Hier een stafford eigenaar, trouwer beest kan je niet wensen evenals onze kruising franse bull x stafford.

Onzin dus. Zo zonde

Slecht naar voren de laatste tijd? Dat is al minimaal sinds eind vorige eeuw.

Ik ben bang dat deze rassen ook te lijden hebben onder hun stoere uiterlijk. Zie genoeg tokkie-achtige eigenaren die dit sort dieren helemaal niet kunnen handelen. Dit soort honden moeten bij mensen die echt weten wat ze doen.

Daarnaast, ik weet van mezelf dat ik geen sterruiter ben en ook niet die finesse in de vingers heb. Ik zal voor mezelf dus nooit (bv) een Jazz*Gibraldi*Amor kopen. Gewoon omdat deze dieren doorgaans (!) te sensibel voor mij(n gebrek aan rijkunsten) zijn. Neemt niet weg dat het vaak plaatjes van beesten zijn.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:17

PanamaD schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind Staffords, Pitbulls e.d. supermooie honden, maar hier komt er nooit een. Vind t veel te eng dat dergelijk gedrag naar voren kan komen...

Wat een aanname... die beesten zijn vaak juist hardstikke trouw.. maar doordat ze nu zo slecht naar voren komen de laatste tijd hebben de direct 'de naam'. Het begint bij de opvoeding. Als je niet consequent bent kan zelfs het trouwste ras aanvallen.

Vergeet niet dat een Chihuahua of jack russel vaak veel feller zijn. Maar omdat het kleine hondjes zijn is de kracht minder, maakt ze niet minder gevaarlijk. Ben juist eerder bang voor zo'n mini hond dan een groter beest.

Hier een stafford eigenaar, trouwer beest kan je niet wensen evenals onze kruising franse bull x stafford.

Onzin dus. Zo zonde

Zolang eigenaren dus dit als onzin afdoen en de vergelijking met chihuahuas maken, zullen er helaas altijd dit soort incidenten blijven bestaan. Dan heb je dus geen inzicht in de rasspecifieke eigenschappen​ en ontken je de driften van deze prachtige honden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:24

AlwaysH schreef:
zanakuzies schreef:
Had toch van me paard gesprongen en die hond een doodstrap gegeven jeetje.

Dit soort honden worden dan alleen maar feller en zetten hun kaak op slot. Achterpoten pakken of een stuk in de mond duwen.

Onzin. Puur spierenwerk en mentale vasthoudendheid.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:25

Hmm, ik ben blij dat de meeste hondeneigenaren die ik tegenkom in het bos de hond altijd direct aanlijnen. Ze zijn als de dood dat mijn paard ervan schrikt of dat de hond iets overkomt. Either way, dat is echt fijn. Ik heb het wel een paar keer meegemaakt dat een hond op me af kwam. 1 keer een klein keffertje, die heb ik terug gejaagd. 1 keer een herder, toen is paard omgedraaid en aan de kletter gegaan (geen idee hoe lang de hond heeft gevolgd) en 1 keer een pitbul-achtige. Het was op een breed stuk in het bos en de meneer had zijn hond aan de band vast gepakt. Echter toen ik voorbij kwam, rukte de hond zich los en kwam achter me aan. Ik ben toen eerst een stuk door gegaloppeerd in de hoop de hond af te schudden. Toen dat niet lukte, ben ik omgedraaid en heb ik de hond terug naar de baas gejaagd (gepaard met veel geschreeuw). Ik had geluk dat het een hond was die vooral wilde spelen, hij was niet in "vecht" modus.

Eenmaal bij de baas kreeg hij de hond niet te pakken en heeft de hond heel lang om mijn (netjes stil staande) paard gerend en geblaft. Ik vond de eigenaar wel een beetje zo'n typische tokkie-man die eigenlijk niet voor dat ras had moeten kiezen. Hij vond het niet grappig wat zijn hond deed en was blij dat ik mijn paard zo goed onder controle had en hem had geholpen zijn hond weer enigszins terug te krijgen.

Ik denk dat speculeren over wat je zou moeten doen op zo'n moment echt compleet kansloos is. Als het echt gebeurd heb je niet de middelen bij je, staat je paard niet stil zodat je af kan stappen, is de situatie net anders dan je je had voorgesteld en is het puur instinctief wat je doet op zo'n moment. En achteraf denk je: had ik maar, had ik maar of "goh, dat had ik me niet zo voorgenomen om te doen, maar t ging toevallig goed". Bij dat voorval van mij vond ik achteraf dat ik echt geluk had dat het goed was gegaan en heb ik risico's genomen die ik misschien beter niet had kunnen nemen.

Mondy

Re: Hond springt paard naar de keel in natuurgebied Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:38

Hier ga ik als het even kan ook op de hond af ipv er vanaf weg te rijden :j
Is vaak een stuk bedreigender en minder leuk dan iets wat voor ze wegrent.

Een hond kan altijd losbreken of een keer oost Indisch doof zijn. Als de eigenaar zn best doet het beest te vangen en in geval van als het fout gaat doet wat hij moet doen.

Dat er telkens wordt gezegd "mijn hond doet dat niet en is hardstikke lief dus onzin dat een ras zo wordt bekeken" is hetgeen waar het fout gaat.
En niet alleen voor dit type honden want ook herders horen in dit rijtje thuis imo. Terwijl het grootste deel geweldige lieve honden zijn.
Als je als eigenaar je kop in het zand steekt met wat je hond zou kunnen doen ben je imo niet bewust bezig met het houden van een hond.

Super dat jouw hond nog altijd braaf luistert en dit nog nooit heeft gedaan. Maar dat wil niet zeggen dat het ras daardoor geen hoger risico met zich mee draagt mbt dit soort aanvallen.

En ja een klein hondje kan net zo slecht opgevoed zijn (zijn ze vaker ook naar mijn persoonlijke mening)
Maar die zijn nu eenmaal beter te stoppen bij een aanval. Een grote hond een stuk moeilijker... zeker als het ras er ook voor gebouwd is of mentaal al anders in elkaar zit.

Stop met het doen alsof er geen risico's aan zitten en behandel je hond zoals zou moeten. Als iedereen dat zou doen zou dat al een hele hoop van dit soort dingen schelen.

En nee ik heb geen hekel aan staffords pitbulls herders ed.. juist niet. Maar eigenaren die niet weten hoe ze met hun hond om moeten gaan of oogkleppen op hebben snap ik echt niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:50

PanamaD schreef:
_San87_ schreef:

Onzin dus. Zo zonde

Nee hoor geen onzin. Google even op foto's van ongelukken met staffords. Je bent meteen, acuut misselijk!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:59

Mooi he, ik post wat over deze beestjes en direct wordt ik aangesproken met dat het geen onzin is, niet moet vergelijken met andere honden en dat ik hun gevaren niet wil inzien.

Het probleem ligt dat bij een kleine hond minder schade maakt dan bij grote honden. Daar ligt direct het probleem. Van de week een chihuahua ontmoet die direct begon te keffen en te snauwen op een grote hond die helemaal niets deed. Eigenaar vertelde mij erbij dat hij ook bijt.

Zo'n mini hond wordt daar niet eens op afgestraft.
Maar pas op als t een stafford is, die wordt direct in het nieuws gegooit en krijgt de stempel 'gevaarlijke honden'.

Laat ik duidelijk zijn over mijn mening over de verschillen dat het puur oneerlijkheid is. Dit is mijn mening.

Ik ga hier niet verder op in gezien ik gelukkig weet hoe deze beesten over het algemeen, met goede opvoeding, kunnen zijn. Maar hoop dat jullie weten dat niet alle 'gevaarlijke honden' gevaarlijk zijn.

Verder ontstip ik het topic :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:17

Nou, inderdaad. Ik heb zelf 17 jaar een fantastische hond gehad. Een pitbull. EN dan als tweedehandsje, bij een tokkie vandaan. Nooit vervelende dingen mee gehad maar je moet wel weten wat je aan je riempje hebt ja. Geweldige hond, altijd blij.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:24

PanamaD schreef:
Mooi he, ik post wat over deze beestjes en direct wordt ik aangesproken met dat het geen onzin is, niet moet vergelijken met andere honden en dat ik hun gevaren niet wil inzien.

Het probleem ligt dat bij een kleine hond minder schade maakt dan bij grote honden. Daar ligt direct het probleem. Van de week een chihuahua ontmoet die direct begon te keffen en te snauwen op een grote hond die helemaal niets deed. Eigenaar vertelde mij erbij dat hij ook bijt.

Maar pas op als t een stafford is, die wordt direct in het nieuws gegooit en krijgt de stempel 'gevaarlijke honden'.

Laat ik duidelijk zijn over mijn mening over de verschillen dat het puur oneerlijkheid is. Dit is mijn mening.

Ik ga hier niet verder op in gezien ik gelukkig weet hoe deze beesten over het algemeen, met goede opvoeding, kunnen zijn. Maar hoop dat jullie weten dat niet alle 'gevaarlijke honden' gevaarlijk zijn.

Verder ontstip ik het topic :)

Ik zeg nergens dat kleine honden geen schade aanrichten. Ik vertelde dat mijn hond nooit naar een pit-achtige mag lopen. Maar dat neemt niet weg dat hij ook niet naar "keffertjes" toe mag die aan de riem zitten. Dat zijn de meest bijt-grage, irritante hondjes die ik ken. Maar daar ging de discussie niet over. ALs mijn hond in gevecht gaat met een teckel, wint hij het. Als mijn paard een trap geeft tegen een Chi, is de Chi dood, (probleem opgelost). Als mijn hond vecht met een pit, weet ik niet wat de uitkomst is, maar ik denk dat de schade aan mijn hond groot is. Als mijn paard een trap geeft tegen een pit hoor je BONK en gebeurt er niet veel ben ik bang.
Niet selectief lezen, niet selectief denken omdat je pit's zo leuk vind. Ze kunnen bijten, net als iedere andere hond. En als ze bijten gaat het vaak mis. Als je dat ontkent, stop je je kop in het zand. En eigenaren met een pit die hun kop in het zand steken, zijn gevaarlijk. Ze onderkennen het potentieel gevaar niet.
Daarom mag mijn hond niet naar een pit toe lopen.
Daarom mag mijn hond niet naar een aanglijnd keffertje toe lopen.
Mijn hond mag trouwens nooit naar een aangelijnde hond toe lopen. :D

rien10

Re: Hond springt paard naar de keel in natuurgebied Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:30

Jammer dat je dit topic verlaat. Ik denk dan twee dingen: als je zo in de bres wilt springen voor het ras, mis je een mooie kans voor discussie. Maar meer denk ik: aha, je steekt je kop in het zand.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:31

Ik mijd deze honden als de pest.
Er is maar een heeeeeeel selecte groep die in staat is een type hond dat gefokt is voor een discutabel doel in de hand te houden.

Vrijwel niemand heeft zijn hond echt onder appel. Maar wanneer de gemiddelde huishond iets te enthousiast op je paard afkomt helpt het wel wanneer je als ruiter duidelijk maakt dat dit ongewenst is.
Die honden willen er achteraan rennen, of zijn gewoon wat nerveus en uiten dat door te blaffen en springen.
Vrijwel altijd is dat prima op te lossen, zowel ik als de paarden worden daar niet warm of koud van.
Dergelijke honden gaan vrijwel nooit in de aanval.

Maar zie ik een 'type vechthond'.... dan ben ik weg. Ik 'scan' de hei continue wanneer ik daar rijd of met mijn eigen honden loop.
Erg vervelend voor leuke en capabele eigenaren... maar wat is nu toch de aantrekkingskracht van deze dieren? Ik begrijp het niet zo.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:37

PanamaD schreef:

Ook een stafford, pitbull of andere powerbreed komt niet in het nieuws als hij keft en snauwt naar andere honden.. :)

En als een chihuahua het voor elkaar krijgt om een kind/schaap/paard aan flarden te scheuren en net zoveel schade doet als een powerbreed haalt hij het nieuws ook - al was het alleen maar omdat het zo uitzonderlijk was.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:43

Ik word hier zo verdrietig van... moedeloos ook wel. Neem ver***mme je verantwoordelijkheid als je zo'n hond hebt. In godsnaam, zorg ervoor dat je er niet aan bijdraagt dat je geliefde ras zo negatief in het nieuws komt. Zo moeilijk is het niet. Aanlijnen, desnoods muilkorven. Overal. Geen uitzonderingen. Als je een powerbreed neemt, dan weet je dat het vroeg of laat met andere honden niet meer klikt. Net zoals iemand met een Teckel weet dat 'ie heus dat konijn wel achterna gaat als hij dat wil. Hier ook een powerbreed en ik weet wat hij voor schade aan zou kunnen richten en ik hoef niemand te bewijzen 'dat hij dat echt niet doet hoor'. Als het ras je lief is dan weet je wat je in handen hebt en ga je daar goed mee om. De eigenaar van dit loslopende geval dus niet. Walgelijk. En dat terwijl powerbreeds nu juist zoveel fantastische eigenschappen hebben (heb het niet over vage kruisingen van allerlei grote rassen waar ten onrechte een bepaalde naam op geplakt wordt, gefokt in een of andere schuur en aangeboden op MP).

Sterkte voor de eigenaren van het paard. Belachelijk en vreselijk dat dit soort dingen gebeuren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:46

PanamaD, natuurlijk zijn er heel veel onopgevoede kleine keffertjes, maar het gaat toch voornamelijk om wat een hond voor schade aan kan brengen in een bepaalde situatie? Overigens denk ik ook dat die kleine handtassies het niet echt in de genen hebben maar het vooral een kwestie is van slechte opvoeding.
Wij hebben een Mastin Espanol, die schijnt dus ook op de internationale lijst met gevaarlijke rassen te staan. Wij hebben deze hond gekozen omdat hij perfect op onze boerderij past. Erg waaks, zijn grootte schrikt dubieuze figuren af en hij is ontzettend lief en knap :D Af en toe wandelen we met hem, en omdat we in het buitengebied wonen komen we alleen bij hoge uitzondering eens iemand tegen die ook met de hond wandelt. Toch zullen wij onze hond niet naar andere honden toe laten gaan, ik heb de indruk dat hij niet zo sociaal is en als hij dan toch uithaalt dan zal de schade groot zijn. Dus beter voorkomen dan genezen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:51

Ninx schreef:
Ik mijd deze honden als de pest.
Er is maar een heeeeeeel selecte groep die in staat is een type hond dat gefokt is voor een discutabel doel in de hand te houden.

Vrijwel niemand heeft zijn hond echt onder appel. Maar wanneer de gemiddelde huishond iets te enthousiast op je paard afkomt helpt het wel wanneer je als ruiter duidelijk maakt dat dit ongewenst is.
Die honden willen er achteraan rennen, of zijn gewoon wat nerveus en uiten dat door te blaffen en springen.
Vrijwel altijd is dat prima op te lossen, zowel ik als de paarden worden daar niet warm of koud van.
Dergelijke honden gaan vrijwel nooit in de aanval.

Maar zie ik een 'type vechthond'.... dan ben ik weg. Ik 'scan' de hei continue wanneer ik daar rijd of met mijn eigen honden loop.
Erg vervelend voor leuke en capabele eigenaren... maar wat is nu toch de aantrekkingskracht van deze dieren? Ik begrijp het niet zo.....

Het zijn honden en ik hou van honden en dan speciaal DIE, die onbegrepen zijn en in het asiel zitten met een plaatsingskans van praktisch 0. Die neem ik dus.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:54

rien10 schreef:
Jammer dat je dit topic verlaat. Ik denk dan twee dingen: als je zo in de bres wilt springen voor het ras, mis je een mooie kans voor discussie. Maar meer denk ik: aha, je steekt je kop in het zand.

Zo werkt het helaas niet. Je kan mijn berichten op het forum zoeken en in de topic's over dit soort honden waar ik gereageerd heb.
Dan word er juist gezegd dat na aanleiding van de reacties iemand(of ik dus) zn kop in het zand steekt, dat zo iemand als ik bijdraagt aan het probleem van de bijtincidenten omdat ik niet inzie wat voor ''moordmachine'' ik aan mijn lijn heb zitten.
Ik zet mij voor de volle 100% in voor mijn honden, en dus voor het ras en de negativiteit. Ik weet wat ik in huis gehaald heb, en wat ik aan de lijn heb. Ik weet ook zeker dat als het fout gaat, de kans groot is dat het goed fout gaat. Maar ik heb ook een simpele en misschien soms harde opvoeding. Nee is nee, en haal het niet in je hoofd dat te negeren of er een ''misschien'' van te maken.
Mijn honden lopen behalve in huis of tuin nergens los. Nergens. Mijn honden mogen NIET op andere honden af, en komt er een hond op hun afgestormd krijgen ze een opdracht, kop naar voren en doorlopen. Negeren dus. Doen ze ook netjes want dat is deel geweest van hun opvoeding. En als ik een hond tegen kom met baasje die gewoon interesse toont mogen hun dat ook.
Ze hebben alleen op grote overzichte plekken de kans om aan het einde van hun lijn (10 meter) te lopen, verder lopen ze overal aan een kortere lijn. Mijn honden komen niet in een losloopgebied, omdat ik de luxe heb dat ik op plekken kan lopen waar ze niet tussen alleen loslopende honden hoeven te lopen, en dus de kans op problemen verklein.

Maar als ik vertel hoe ik met mijn honden omga, dat juist gedrag voor mij een reden een stamboomhond(twee inmiddels) te kopen was, krijg ik nog steeds te horen dat ik mijn kop in het zand steek omdat ik de vergelijking maak met kleinere honden.
En dat niet in 1 topic, door 1 bokker, maar in meerdere topic's door meerdere bokkers.

Dat heeft dus niets te maken met een discussie willen ontlopen, maar een onderwerp hebben waar niemand het over eens gaat worden. En moet ik dan echt mijn energie blijven steken in dit soort verwijten? Omdat het een nuttige discussie is?
Ik vind het oprecht jammer dat het zo moet gaan.
Maarja, ook dan krijg je te horen, dat wist je toch als je zo'n hond in huis nam.
Gelukkig hoor ik in mijn omgeving, familie en vrienden betere dingen over mij en mijn honden dan hier van een forum..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:55

Ik had het trouwens met mijn zusje over dat van incidenten met powerbreeds altijd aangifte/melding zou worden gedaan en van ongelukken met andere rassen niet; ook dat klopt niet.

Mijn zusje blijkt een week of drie geleden namelijk zelf aangevallen te zijn door een powerbreed tijdens een buitenrit: ze zag in de verte een man met een hond lopen, maar toen ze verder reed over het ruiterpad kwam de hond ineens uit de bosjes springen, hapte naar de singelplek van haar paard en bleef daar aan hangen. Ze heeft hem met haar zweep geslagen omdat ze bang was dat hij vervolgens haar been zou grijpen maar dat deed niets. Haar paard bleef gelukkig staan en heeft toen in een keer met beide achterbenen naar voren uitgehaald. Die klap heeft duidelijk iets gedaan want ze hoorde het kraken bij de hond. Die liet meteen los en is jankend weggelopen. Omdat mijn zusje zeker wist dat de hond iets gebroken had is ze erachteraan gereden om te kijken of ze de eigenaar kon waarschuwen dat hij meteen naar de dierenarts moest, maar die was nergens meer te vinden. Toen ze terug op stal kwam bleek gelukkig de enige schade te zijn dat er ineens allemaal gaten in de singel stonden.

Omdat verder niemand (behalve de hond) gewond is geraakt heeft ze geen melding of aangifte gedaan en ook niet de krant gebeld. Dat even om tegenwicht te bieden aan dat volgens sommigen in dit topic bij powerbreeds altijd alles meteen in de pers gegooid wordt. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:45

kiwiwitje schreef:
rien10 schreef:

Zo werkt het helaas niet. Je kan mijn berichten op het forum zoeken en in de topic's over dit soort honden waar ik gereageerd heb.
Dan word er juist gezegd dat na aanleiding van de reacties iemand(of ik dus) zn kop in het zand steekt, dat zo iemand als ik bijdraagt aan het probleem van de bijtincidenten omdat ik niet inzie wat voor ''moordmachine'' ik aan mijn lijn heb zitten.
Ik zet mij voor de volle 100% in voor mijn honden, en dus voor het ras en de negativiteit. Ik weet wat ik in huis gehaald heb, en wat ik aan de lijn heb. Ik weet ook zeker dat als het fout gaat, de kans groot is dat het goed fout gaat. Maar ik heb ook een simpele en misschien soms harde opvoeding. Nee is nee, en haal het niet in je hoofd dat te negeren of er een ''misschien'' van te maken.
Mijn honden lopen behalve in huis of tuin nergens los. Nergens. Mijn honden mogen NIET op andere honden af, en komt er een hond op hun afgestormd krijgen ze een opdracht, kop naar voren en doorlopen. Negeren dus. Doen ze ook netjes want dat is deel geweest van hun opvoeding. En als ik een hond tegen kom met baasje die gewoon interesse toont mogen hun dat ook.
Ze hebben alleen op grote overzichte plekken de kans om aan het einde van hun lijn (10 meter) te lopen, verder lopen ze overal aan een kortere lijn. Mijn honden komen niet in een losloopgebied, omdat ik de luxe heb dat ik op plekken kan lopen waar ze niet tussen alleen loslopende honden hoeven te lopen, en dus de kans op problemen verklein.

Maar als ik vertel hoe ik met mijn honden omga, dat juist gedrag voor mij een reden een stamboomhond(twee inmiddels) te kopen was, krijg ik nog steeds te horen dat ik mijn kop in het zand steek omdat ik de vergelijking maak met kleinere honden.
En dat niet in 1 topic, door 1 bokker, maar in meerdere topic's door meerdere bokkers.

Dat heeft dus niets te maken met een discussie willen ontlopen, maar een onderwerp hebben waar niemand het over eens gaat worden. En moet ik dan echt mijn energie blijven steken in dit soort verwijten? Omdat het een nuttige discussie is?
Maarja, ook dan krijg je te horen, dat wist je toch als je zo'n hond in huis nam.
Gelukkig hoor ik in mijn omgeving, familie en vrienden betere dingen over mij en mijn honden dan hier van een forum..

Ok. Je hebt een punt. Ik heb inderdaad niet al jouw Posts gelezen.
Maar,is bij jouw kennissen een hond/paard/kind/schaap aan flarden gereten?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:50

xyzutu2 schreef:
Ik had het trouwens met mijn zusje over dat van incidenten met powerbreeds altijd aangifte/melding zou worden gedaan en van ongelukken met andere rassen niet; ook dat klopt niet.

Mijn zusje blijkt een week of drie geleden namelijk zelf aangevallen te zijn door een powerbreed tijdens een buitenrit: ze zag in de verte een man met een hond lopen, maar toen ze verder reed over het ruiterpad kwam de hond ineens uit de bosjes springen, hapte naar de singelplek van haar paard en bleef daar aan hangen. Ze heeft hem met haar zweep geslagen omdat ze bang was dat hij vervolgens haar been zou grijpen maar dat deed niets. Haar paard bleef gelukkig staan en heeft toen in een keer met beide achterbenen naar voren uitgehaald. Die klap heeft duidelijk iets gedaan want ze hoorde het kraken bij de hond. Die liet meteen los en is jankend weggelopen. Omdat mijn zusje zeker wist dat de hond iets gebroken had is ze erachteraan gereden om te kijken of ze de eigenaar kon waarschuwen dat hij meteen naar de dierenarts moest, maar die was nergens meer te vinden. Toen ze terug op stal kwam bleek gelukkig de enige schade te zijn dat er ineens allemaal gaten in de singel stonden.

Omdat verder niemand (behalve de hond) gewond is geraakt heeft ze geen melding of aangifte gedaan en ook niet de krant gebeld. Dat even om tegenwicht te bieden aan dat volgens sommigen in dit topic bij powerbreeds altijd alles meteen in de pers gegooid wordt. :)

Tja en dat vind ik dus net zo goed fout..... om meerdere redenen..
Die hond kan losgebroken zijn ergens en dus een eigenaar hebben die niet weet waar die hond uit hangt..
Die hond kan dat nogmaals doen..wat als de verwondingen dan wel ernstiger zijn ??
En de hond is schijnbaar behoorlijk gewond....denk je niet dat die medische aandacht nodig heeft ????

Dit snap ik dan weer net zo min. Het maakt mij niet uit welk ras het is ...als dit zou zijn voorgevallen gaat er toch wel degelijk een melding uit !

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:02

Ach, zo wordt mijn persoonlijke overweging om geen Stafford/Pitbull/Molosser type te willen, omdat ik bepaalde ervaringen heb en bepaalde risico's niet wil, ook afgedaan als onzin :D. Terwijl ik zelfs nog bevriende pitbull-eigenaren een compliment maakte om hoe zij met hun hond omgaan.

Ik weet niet wat 'erger' is, mijn mening gevormd door ervaring wegwuifen als onzin of iets afdoen met kop in het zand steken.

Ik denk dus wél dat het risico dat dergelijke rassen kunnen vormen bagatelliseren een vorm van kop in het zand steken is, en kleine hondjes erbij halen vind ik drogredeneren.

Dat het gros van hondenbezittend Nederland met een boog om pitbull-achtigen heel loopt komt niet omdat het zulke hondstrouwe goedzakken zijn.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:04

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:05

Willemina_L schreef:
Horsa schreef:
Wat werkt, is de hond zich vast laten bijten in je arm, dan vast pakken, op de grond werken, .... en dan met je knie op zijn borst kas MET JE VOLLE GEWICHT door zijn ribbenkast breken.

Ja hoor, jij wel... wanneer kunnen we ons inschrijven voor zo'n cursus waarbij jij dat eventjes voordoet? _O-

Een pitbull in je arm vast laten bijten?? Yeah right...

Ooit de foto's gezien van die man die door zijn eigen hond een arm kwijt geraakt is en de andere arm zwaar beschadigd?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:27

PanamaD schreef:
_San87_ schreef:

Onzin dus. Zo zonde

Hoe kun je nou beweren dat een Chihuahua niet minder gevaarlijk is dan een stafford? De gevolgen van een aanval zijn zo ontzettend niet vergelijkbaar. Juist doordat mensen dit niet in willen zien, gaat het zo vaak fout. En worden er uiteindelijk maatregelen genomen door de overheid. Gelukkig.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:32

BulletjeBeer schreef:
Ik word hier zo verdrietig van... moedeloos ook wel. Neem ver***mme je verantwoordelijkheid als je zo'n hond hebt. In godsnaam, zorg ervoor dat je er niet aan bijdraagt dat je geliefde ras zo negatief in het nieuws komt. Zo moeilijk is het niet. Aanlijnen, desnoods muilkorven. Overal. Geen uitzonderingen. Als je een powerbreed neemt, dan weet je dat het vroeg of laat met andere honden niet meer klikt. Net zoals iemand met een Teckel weet dat 'ie heus dat konijn wel achterna gaat als hij dat wil. Hier ook een powerbreed en ik weet wat hij voor schade aan zou kunnen richten en ik hoef niemand te bewijzen 'dat hij dat echt niet doet hoor'. Als het ras je lief is dan weet je wat je in handen hebt en ga je daar goed mee om. De eigenaar van dit loslopende geval dus niet. Walgelijk. En dat terwijl powerbreeds nu juist zoveel fantastische eigenschappen hebben (heb het niet over vage kruisingen van allerlei grote rassen waar ten onrechte een bepaalde naam op geplakt wordt, gefokt in een of andere schuur en aangeboden op MP).

Sterkte voor de eigenaren van het paard. Belachelijk en vreselijk dat dit soort dingen gebeuren.

Zo zouden alle eigenaren moeten zijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:34

kiwiwitje schreef:
rien10 schreef:

En waarom zeggen ze dan dat je je kop in het zand steekt? Volgens mij ben jij best een verantwoordelijke eigenaar.