Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:01

Ja jammer dan, dat is toch hun keuze?

Je fokt geen paard met een gecoupeerde staart. Je hakt ze eraf. daar kies je voor. al het geen nut meer heeft om dat te doen, zul je toch ook je ouderwetse iedeeen moeten laten varen, lijkt mij.
Dus het enige wapen wat we hebebn in de strijd is het nut weghalen.

Paarden worden geen dupe van het feit dat ze dan maar niet naar evenementen gaan.

Je kunt niet iets maar laten bestaan omdat invloedrijke mensen hun zin willen hebben. Dáár worden paarden de dupe van. Ze raken hun staart kwijt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:08

Tuurlijk wordende paarden daar de dupe van. Fokkers stoppen er mee en de markt raakt overspoeld - hierdoor zijn de paarden geen drol meer waard.

Door te roepen "hunnie dit en hunnie dat", ga je lijnrecht tegenover elkaar staan en wat denk je daarmee te bereiken?

De wet was niet compleet, daar lag de fout. Dan moet je niet gelijk roomser dan de paus zijn, want ze deden niks tegen de wet. Straffen is dus niet van toepassing, maar een oplossing die voor beide partijen te accepteren is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:12

Gloa schreef:
Nee Xanne ze hebben geen maling aan de wet. Er zit een compleet legale maas in en onder druk van de leden wordt daar tot op heden gebruik van gemaakt.

Dat zie je niet goed. Er zit inderdaad een maas in de wet, waarvan ze misbruik gemaakt hebben.
Immers, het gaat dan om medische redenen. Die zijn er bij deze paarden veelal niet, maar ze hebben dierenartsen gewoon betaald om te frauderen en valse verklaringen af te geven.

Dat maakt niet dat de wet faalt, maar wel dat de handhaving heeft gefaald.

En nee, ik heb geen enkel medelijden met deze fokkers/dierenmishandelaars. Ze hebben 15 jaar gehad om aan het idee te wennen.
Om even terug te komen op de vergelijking met de zwarte pietendiscussie: die is nog niet afgerond, de discussie rondom couperen was 15 jaar geleden al afgerond voor de wetgever.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:26

Even advocaat van de duivel spelen:

Ik zie nu steeds de vraag langskomen om een termijn in te stellen omdat het ras anders kapot gaat.
Heeft een ras met EN een groot erfelijk probleem (CPL ) en fokkers die niet met de tijd mee willen/kunnen gaan nog bestaansrecht?
Of is het beter om het dood te laten bloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:09

Door nu vanuit ons rechtvaardigheidsgevoel alle blokstaarten uit te gaan sluiten om die vervelende foute fokkers te straffen zijn de paarden dubbel de dupe. Ze zijn hun staart al kwijt en dan nemen we ze ook nog eens hun bestaansrecht af. Wat denken jullie dat er met al die paarden gaat gebeuren.......nee dat is lekker diervriendelijk. Is het gevoel om het die fokkers betaalt te zetten dan zoveel sterker dan het welzijn van de gecoupeerde paarden die er nu nog rondlopen?

@mooney; ja het ras heeft zeker weten bestaansrecht. Alleen vanuit cultuur historsich oogpunt zou het verschrikkelijk zonde zijn als het verloren gaat. Door het fokbeleid van de laatste decennia is er het grote cpl probleem in geslopen. Gelukkig zijn er nog wel veel gezonde dieren en is het voor zover ik weet geen dominant verervend probleem. Er is ook een steeds groter wordende groep liefhebbers en gebruikers van het trekpaard. Alleen zijn die mensen niet in staat om voldoende aanfok te hebben om een compleet ras te behouden. Daar hebben we net zoals bij alle andere stamboeken ook fokkers voor nodig. Helaas blijkt het moeilijk om die oude eigenwijze internetschuwe boertjes mee te krijgen in de hedendaagse behoefte aan het ouderwets gebouwde trekpaard (niet zo zwaar en met fijner/droger beenwerk) met een staart. Maar wie had dat probleem nou aan zien komen :+

Het is trouwens niet zo dat gebruikers en fokkers recht tegenover elkaar staan. Vorig jaar toen ik zoekende was heb ik een grote hengstenhouder benaderd. Duidelijk aangegeven wat ik zocht (goede benen en een staart) en daar werd helemaal niet gek naar gekeken. Hij wist me ook precies te vertellen bij wie ik moest zijn voor goede kwaliteit om mee te gaan werken en is ook mee geweest naar bezichtigingen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:20

Om antwoord te geven op de vraag over andere evenementen: ook op wedstrijd is een kortstaart niet welkom en ook daar gaat extra gehandhaafd worden door de nvwa.
Dat geldt dus voor knhs-wedstrijden, maar ook voor PHC. En boomsleepdemonstraties volgens mij ook (die laatste ben ik niet zeker van).

Daar gaan paarden wel degelijk de dupe van worden. Mensen die een paard hadden om te gebruiken en te starten, mogen dat nu niet meer. Ik kan me voorstellen dat je zo'n niet geschikt paard er dan uit doet en een koopt waar je wel mee kunt doen wat je leuk vindt.
Minder markt voor kortstaart= grotere kans op enkeltje slager=paard dupe.
Hoeft uiteraard niet in alle gevallen zo te werken, maar is wel een realistisch scenario.

Daarom voel ik ook wel iets voor Gloa's idee. Dicht de maas in de wet. Paarden geboren in 2017 en later moeten een staart hebben, conform de wet zoals die is zonder gaten. De eerder geboren dieren mogen alleen meedoen met medische verklaring, conform het gat dat in de wet zat.
Dan wordt er niemand gestraft of benadeeld. Wel is van belang dat er nu wel strikt gehandhaafd gaat worden én dat het kvth-bestuur eens ballen krijgt en actief leden gaat bannen die niet het juiste doen, beginnend met de eigen couperende bestuursleden (=niet allemaal, maar enkele wel).
Ook goed om nieuwe juryleden aan te wijzen die niet worden opgeleid door kortstaartfans.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:21

Gloa schreef:
Wat denken jullie dat er met al die paarden gaat gebeuren.......nee dat is lekker diervriendelijk. Is het gevoel om het die fokkers betaalt te zetten dan zoveel sterker dan het welzijn van de gecoupeerde paarden die er nu nog rondlopen?
.

En voor zulke "liefhebbers" moet deze hele poppenkast in stand worden gehouden. Het gaat dus alleen maar om geld.

Iedereen dacht dat met het rookverbod de complete horeca om zeep zou worden geholpen. Dat was in 2008. Nog geen 10 jaar later kunnen we het ons al bijna niet meer voorstellen. Ook dat kwam gewoon goed.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:24

Ik ben verder niet op de hoogte van het ras. Heb CPL opgezocht en volgens mij (wat ik kon vinden iig)is het nog niet wetenschappelijk bevestigd dat het erfelijk is.
Dus wettelijk kun je daar niks mee.

Ondanks dat ik tegenstander ben tegen de blokstaarten en door fokken met CPL, vind ik het wel belangrijk om de paarden op een eerlijke manier te beschermen.
De wet aanpassen met het doel om het stamboek en ras om te brengen is natuurlijk niet fair. Zo pak je ook de goede fokkers en liefhebbers. Ik ben van mening dat je slechts de slechte fokkers moet kunnen aanpakken.
Doordat de wet al zo lang niet goed is opgesteld, hebben de goede fokkers daar ook onder te leiden gehad.
Zover ik heb begrepen wonnen de blokstaarten het standaard van de lange staarten op de keuring - dus wanneer je toch je hobby wou voortzetten, je eigenlijk wel mee moest. Ik vind het niet terecht om deze fokkers te straffen omdat de wet niet volledig was al die jaren.

Wil je een gezond stamboek kom je met praten en een goede wet veel verder dan uitroeien. Je krijgt daar alleen maar onvrede en zelfs wou lede van tegenover de overheid.
Laten we niet vergeten hoe krom het rechtssysteem soms is. Hoeveel erger zijn de blokstaarten in tegenstelling tot andere gevallen die in mijn ogen ook onder dierenmishandeling vallen maar wel wettelijk gezien mogen.
Het gevoel dat je eerlijk wordt behandeld moet imo wel blijven, dat krijg je door een compromis.
En een beetje meer tijd maak na zoveel jaar toch ook niet meer uit?
Staarten kun je er niet meer aan maken, je moet de staarten beschermen van 2017.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:30

Jennyj01 schreef:
Gloa schreef:
Wat denken jullie dat er met al die paarden gaat gebeuren.......nee dat is lekker diervriendelijk. Is het gevoel om het die fokkers betaalt te zetten dan zoveel sterker dan het welzijn van de gecoupeerde paarden die er nu nog rondlopen?
.

En voor zulke "liefhebbers" moet deze hele poppenkast in stand worden gehouden. Het gaat dus alleen maar om geld.

Iedereen dacht dat met het rookverbod de complete horeca om zeep zou worden geholpen. Dat was in 2008. Nog geen 10 jaar later kunnen we het ons al bijna niet meer voorstellen. Ook dat kwam gewoon goed.

alleen maar om geld?
Het is een dure hobby die geen geld op levert.

En het rookverbod heeft veel ondernemers de das om gedaan. Zeggen dat het is goed gekomen, zou ik niet zeggen tegen de mensen die hun bedrijf en misschien hun huis zijn kwijtgeraakt en in de schulden zitten.
Hoop dat je naïef was ipv net te doen of de slachtoffers van die wet niet bestaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:07

Volgens mij zegt niemand dat de poppenkast in stand moet worden gehouden. We zijn het er allemaal over eens dat couperen keihard aangepakt en op elke manier verboden moet worden zonder mazen in de wet. Want het stamboek heeft duidelijk niet zelfregulerend kunnen optreden.

Met nieuwe wetgeving moeten we de paarden vanaf 2017 beschermen. Maar aan de andere kant verdienen de paarden van nu net zo goed bescherming door een fatsoenlijke overgangsregeling.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:08

sneeuwpop schreef:
Doordat de wet al zo lang niet goed is opgesteld, hebben de goede fokkers daar ook onder te leiden gehad.

Er is niks mis met de wet! Zie mijn eerdere post.
Het wordt tijd dat ze een keer uit de slachtofferrol komen. Maar ja, met je vinger naar een ander wijzen (al dan niet terecht) is altijd makkelijker dan kritisch naar jezelf kijken...
Citaat:
Wil je een gezond stamboek kom je met praten en een goede wet veel verder dan uitroeien.

Die wet is er gewoon. Dus laat dat deel van de 'oplossing' maar zitten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:10

Gloa schreef:
We zijn het er allemaal over eens dat couperen keihard aangepakt en op elke manier verboden moet worden zonder mazen in de wet.

Dus... als een paard daadwerkelijk vanwege een medische reden zijn staart heeft verloren, mag hij van jou niet meer deelnemen aan wedstrijden en shows? Want dat is wat je blijkbaar wilt?
Hoe eerlijk is dat?

Zoals eerder gezegd: je kunt de wet niet de schuld geven van fouten die zijn gemaakt in de handhaving en de fraude die door de dierenartsen is gepleegd, tegen betaling door de fokkers.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:52

Een hengst die om medische redenen is gecastreerd mag toch ook niet meer mee doen met de hengsten competitie? Dat is dan toch gewoon pech. Dat heeft niks met eerlijk en oneerlijk te maken. Lijkt mij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:01

sneeuwpop schreef:
Tuurlijk wordende paarden daar de dupe van. Fokkers stoppen er mee en de markt raakt overspoeld - hierdoor zijn de paarden geen drol meer waard.

En hoe precies is een paard daar de dupe van? Mensen kopen en verkopen. Maar het zal het paard worst wezen waar hij in de wei staat of dat hij naar de slager gaat en hoeveel hij of zij waard is. er lopen er sowieso al genoeg zonder papieren rond of die nog nooit keruingsgrond gezien hebben. Zelfs daar zijn liefhebbers voor te vinden.

Het is een godswonder dat ze nog bestaan, na de introductie van de tractor, dus er zijn genoeg liefhebbers, waaronder ook voldoende die ze met staart willen.
Dat overspoelen zal ook wel meevallen, want over hoeveel paarden hebben we het heel? En wie zegt dat ze die meteen weg gaan doen?

Wie niet horen wil, moet maar voelen.
Pas als er niet meer gecoupeerd wordt kunnen activiteiten weer herstarten. Het ras hoeft niet op te houden met bestaan, het stamboek hoeft niet op te houden met bestaan, maar er moeten gewoon geen gecoupeerde paarden op keuringen en evenementen komen, ook als dit betekent dat er voorlopig dan maar geen keuringen meer zijn.
Je kunt je niet laten dwingeloren door een aantal mensen die persee gecoupeerde paarden er door willen drukken.

En nogmaals, wat is dan de oplossing?

Wendy schreef:
Dus... als een paard daadwerkelijk vanwege een medische reden zijn staart heeft verloren, mag hij van jou niet meer deelnemen aan wedstrijden en shows? Want dat is wat je blijkbaar wilt?
Hoe eerlijk is dat?

Wat is er mis met niet meedoen aan wedstrijden en shows?
Je doet net of je iets ontnomen wordt, maar het is niet gewoon of voor elk paard gewenst om maar wedstrijden en shows te moeten lopen....
Dat is leuk voor zijn eigenaar. En die moet dan maar begrijpen dat het niet kan zonder staart en een ander paard kopen als die wedstrijden en shows het belangrijkste vindt.

Anders als bij rijpaarden is het is bij trekpaarden pas aannemelijk dat ze om medische redenen een staart zijn kwijtgeraakt als couperen al jaren helemaal niet meer gebeurt.

De mensen met paarden die hun staart zijn kwijtgeraakt door medische redenen zijn de dupe van de hardnekkige coupeerders, niet van mensen die daar iets tegen willen doen.
Dus weet op wie je dan boos moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:29

Even terugkomend op de cpl. Erfelijkheid is inderdaad nog niet aangetoond. Maar doordat het in bepaalde lijnen niet of juist heel veel voorkomt maakt dat er wel aan zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid is. Zie het maar een beetje als ocd. Er is een erfelijke trigger en onder invloed van diverse variabelen zal het wel/niet/meer/minder tot uiting komen.

@wendy; dat is nu net de motivatie die destijds door onder andere het stamboek in de lobby is gebruikt. Het is ook altijd een gevolg van wetgevingaak je hem te strak dan dupeer je een groep mensen. Maak je hem te ruim dan is er een groep die de mazen opzoekt. In deze situatie moeten ze de afweging gaan maken of het dichttrekken van de wet het belang van een grote groep trekpaarden meer dient dan dat enkele incident die echt door een ongeluk de staart verliest. Die laatste ben ik na 22 jaar nog steeds niet tegen gekomen. Daarnaast zijn er heel veel vaak voorkomende ongelukjes die een paard ongeschikt maken voor de sport, daar kan een staartamputatie dan ook nog wel bij. De documents fraude wordt overigens gepleegd door Franse artsen. Niet iets waar wij met onze wetgeving rechtstreeks wat aan kunnen doen.

@lusitana; de oplossing staat hier al herhaaldelijk genoemd. Maar je lijkt zo gebrand op vergelding van de fokkers dat je het grote plaatje niet wil zien. Het belang van het ras, de paarden en veel oprechte liefhebbers is in mijn ogen groter dan het gevoel voor rechtvaardigheid tegen de fokkers die een loopje nemen met de regels.

Ook de reeds gecoupeerde paarden verdienen een fijn leven en geen slacht. Ook de oprechte liefhebbers die ooit een blokstaart kochten verdienen een leuke tijd met hun beste gvr waarbij ze wel gewoon deel kunnen nemen aan evenementen. Want bij een geheel verbod gaat dat gelden voor keuringen, powerhorse competition, knhs wedstrijden, trec, endurance, wran wedstrijden enz. Dan is het nog maar een kwestie van tijd tot je bij andere georganiseerde initiatieven zoals bomen slepen, strao, ringsteken, dessert trail, clinics op bijv. horse event enz enz. ook niet meer welkom bent met je blokstaart, omdat de nvwa dat allemaal kan zien onder het tentoonstellen van een gecoupeerd paard en organisaties die boetes niet willen riskeren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:13

Nee, jouw(!) oplossing staat hier herhaaldelijk genoemd. Zegt niet dat dat ook dé oplossing is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:15

LadyMadonna schreef:
Nee, jouw(!) oplossing staat hier herhaaldelijk genoemd. Zegt niet dat dat ook dé oplossing is....

Ik ben niet de enige die tot die oplossing komt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:16

En er zijn ook mensen die andere oplossingen aandragen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:25

Een oplossing waardoor vele paarden de frikandellen in gaan kan je toch geen oplossing noemen? Want andere suggesties zie ik hier niet langs komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:13

Je mag nog steeds fokken met gecoupeerde paarden, dus waarom zouden goedgekeurde hengsten en geprimeerde merries in de frikandellen belanden?

Aan de andere kant verdwijnen er jaarlijks honderden paarden in de frikandellen (goed gefokte shetland hengstveulens, Friezen met een kolletje...)
Tja...
Als dit de nekslag zou zijn voor het stamboek, dan zijn de mensen die dat láten gebeuren imo geen liefhebbers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:02

Omdat veel fokkers gaan stoppen als er geen overgangstermijn komt. Ze zullen hun dierbaarste paarden wel houden maar een groot deel van de kudde zal de verkoop in gaan. Die zijn voor de hobbyisten ook waardeloos, omdat je er op geen enkel gebeuren meer welkom mee bent. De beste fokdieren worden er waarschijnlijk uit gepikt door fokkers die wel door gaan. Maar dan blijft er nog steeds een flink aantal boventallige paarden over. Tuurlijk gaan er van andere rassen ook veel de worst in maar die staan niet op de lijst voor bedreigd ras. Ook de mindere dieren zijn belangrijk om voldoende bloedspreiding te houden.

Het zijn liefhebbers van het trekpaard in zijn oorspronkelijke vorm en willen geen consessies doen aan het plaatje. Dat is een ander soort van liefhebben ten opzichte van de mensen die stoppen met couperen vanwege dierwelzijn.

De kwaliteit zal de komende jaren ook een flinke klap krijgen als de dekhengsten niet meer geshowd mogen worden. Want het vinden van de juiste hengst wordt lastig als je geen hengsten of nafok van een bepaalde hengst meer op een rijtje kan zetten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:19

We leven in 2016. Ik weet zeker dat mensen echt wel een hengst kunnen vinden als het nodig is :)

Verder stel je allerlei dingen met grote overtuiging, maar zo zeker is het natuurlijk niet. De teruggang in fokkers of kwaliteit is absoluut niet zeker of logisch. Het is een manier om de situatie in gijzeling te houden - ten koste van zowel de paarden als de mensen als de organisaties die het anders willen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:40

Hengsten met blokstaarten kunnen zich prima laten vertegenwoordigen door hun nafok (met staart). :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:18

Wat is nou het probleem van een overbruggingsperiode? ??
Voor wie is dat nadelig??

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:27

Dus de mensen die volgens jou oprechte liefhebbers van het ras zijn. Die houden van het dier in hart en nieren. Maar alleen van het dier zonder staart. Gaan allemaal stoppen en sturen hun paarden de frikandellen in. Alleen omdat ze niet meer naar de keuring kunnen?

Of omdat hun oprechte levensgeluk voortaan met staart in de wei staat. Ik kan dit plaatje niet combineren.

De mensen die jarenlang hebben geploeterd voor het ras laten nu alles uit handen vallen omdat paarden vanaf nu een staart moeten hebben. Zij gaan het stamboek kapot maken? Iets waar hun voorouders zo hard voor hebben gewerkt. Voor wat? Omdat ze hun zin niet krijgen? Ik snap het echt niet.