Onderzoek naar te strakke neusriemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:10

Cer schreef:
Inoterry schreef:

:j Zijn neusnetje moet ergens aan vast zitten tenslotte :D .

Ik reed toen met een halster onder t hoofdstel :P :j

Jamaardatvindikniemooi :+ :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:27

Citaat:
Inoterry schreef:

Ik reed toen met een halster onder t hoofdstel :P :j

Jamaardatvindikniemooi :+ :P

Jajeezusminazeghee :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:30

Ania schreef:
De komst van de "Bonfire" aansnoer neusriem deed de tijden van 2 vingers tussen veranderen. Het zit hem al in de naam. Vind momenteel maar eens een neusriem zonder een aansnoermechanisme.
Ik denk dat als men iets minder aansnoer neusriemen gaat verkopen en de gewone sluitingen weer op de markt komen, in combinatie met instructeurs en stewards die erop toezien dat de neusriemen daadwerkelijk goed zitten, we weer terug kunnen gaan naar de basisregels.

Die vind ik hier nogthans zat. Die gewone.
En ook bij een aansnoerneusriem staat er niet ineens iemand meteen geweer achter je die je dwingt om m aan te snoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:32

Ayasha schreef:
Ania schreef:
De komst van de "Bonfire" aansnoer neusriem deed de tijden van 2 vingers tussen veranderen. Het zit hem al in de naam. Vind momenteel maar eens een neusriem zonder een aansnoermechanisme.
Ik denk dat als men iets minder aansnoer neusriemen gaat verkopen en de gewone sluitingen weer op de markt komen, in combinatie met instructeurs en stewards die erop toezien dat de neusriemen daadwerkelijk goed zitten, we weer terug kunnen gaan naar de basisregels.

En ook bij een aansnoerneusriem staat er niet ineens iemand meteen geweer achter je die je dwingt om m aan te snoeren.

:D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:01

Ayasha schreef:
Ania schreef:

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat door de komst van deze neusriem deze trend is op komen zetten.

Anoniem

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:40

Ik denk het ook Ania. Net als dat de trend dat menigeen 'voorbeen-zwaaiers' wil hebben sinds Totilas (sorry off topic). Maar vond de opmerking van Ayasha erg grappig en waar.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:00

Waarom niet terug naar het melden bij de jury na de proef.
Controle harnachement en tevens een moment voor wat toelichting.
Toen ik jaren geleden wedstrijden reed was dat En het kost wat tijd maar had ook veel voordelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:20

Ania schreef:
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat door de komst van deze neusriem deze trend is op komen zetten.

Toen ik nog pony's reed was de trend "doe 'm maar een gaatje of 2 strakker dat ie z'n mond dicht houdt" er al. Toen had nog niemand een aansnoerneusriem. En nee ik ben niet inmens oud maar dat is pas een tweetal jaar later echt op gekomen. Tis er niet mee gebeterd, dat zeker niet. Maar er voor was het ook al triestig.

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:59

Ik heb voor mijn paard ook wel een aansnoernausriem omdat ik het een fijner systeem vind als die met het ' enkele riempje' maar heb er een neusbontje tussen waardoor hij zo en zo altijd speling heeft (al doe ik hem liever te los als te strak zelfde geld voor de sperriem ) maar ik ben op meerdere stallen geweest en geholpen met sportpaarden opzadelen en het is niet alleen de neusriem maar ook de sperriem is een aandachtspuntje denk ik !!

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:59

Als jullie nu foto's voorbij zien komen,bv bij uitgelicht,kijken jullie nu dan ook extra naar hoe het hoofdstel zit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:02

Knoetje schreef:
Als jullie nu foto's voorbij zien komen,bv bij uitgelicht,kijken jullie nu dan ook extra naar hoe het hoofdstel zit.

Ik kijk daar eigenlijk altijd naar, waar ik ook foto's zie van paarden met neusriemen. Dat doe ik niet naar aanleiding van dit topic of sinds er meer bekendheid aan wordt gegeven, maar eigenlijk altijd al. Neusriemen zijn zo'n beetje de meest misbruikte hulpmiddelen die er bestaan, vandaar!

Tijdens ons verblijf in Portugal vorig jaar ( bijna 2 maanden met onze paarden) kwamen we zelfs op gerenommeerde stallen muurvast aangesnoerde neusriem tegen, maar ook niet bij een voormalige kennis "met verstand van zaken" kon er geen vinger tussen......... :r

In de links nog even wat voorbeeld plaatjes hoe het niet moet -:(- :
http://paardenlifestyle.com/wp-content/ ... 1/mond.jpg

http://www.paarden-praat.club/media/kun ... strak3.jpg

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:31

Poeh,dat zit pittig strak.
Ik kan me niet voorstellen eigenlijk dat het bij iemand op komt ze zo strak te doen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:55

Jeetje ik krijg al pijn als ik er naar kijk. Hoe kun je dit aan jezelf verkopen vraag ik me af.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:04

Hoe hard moet je dan wel niet trekken?
Hoe kun inderdaad bedenken dat een paard dit prettig vind? Dat hij hier beter door loopt?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:10

Bij die onderste foto zit de sperriem door de mond :?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:14

horsies5 schreef:

Dat lijkt zo, ding zit zo enorm strak dat die helemaal in de kingroeve verdwijnt............. :?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:15

ElCid schreef:
horsies5 schreef:

Dat lijkt zo, ding zit zo enorm strak dat die helemaal in de kingroeve verdwijnt............. :?

Ow nu zie ik het ja.. Er zit speeksel op de sperriem vandaar dat het leek of deze niet doorliep onder de kin

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:20

Jammer dat het nog zo moet, hier wel een voorkeur voor aansnoer neusriem maar dat is eerder dat het gespje dan niet in de baart van mijn paard zit, of ergens onder de neus verstopt.
Mooiste is heb nu alleen maar gewone sluitingen en als mensen mij dan wel eens zien trekken en hannesen om alles goed te zien en vast te maken denken ze vast dat ik haar mishandel :Y)

Afbeelding

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:34

Wat mij ook vaak opvalt is dat de keelriem ook behoorlijk strak zit.
Of dat het bid nog net niet achter de oren zit zo strak als het achter in de mond getrokken wordt!

Wat mij betreft mogen ze het het hele totaal plaatje wel eens goed onderhouden de loep nemen.
En niet alleen de neusriem.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:44

butengeweun schreef:
Jammer dat het nog zo moet, hier wel een voorkeur voor aansnoer neusriem maar dat is eerder dat het gespje dan niet in de baart van mijn paard zit, of ergens onder de neus verstopt.
Mooiste is heb nu alleen maar gewone sluitingen en als mensen mij dan wel eens zien trekken en hannesen om alles goed te zien en vast te maken denken ze vast dat ik haar mishandel :Y)

[ [url=m/B7nmNO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wouw, gaaf hoofdstel, wat voor 1 is het?

En van mij mag het ook op wedstrijden allemaal gecontroleerd worden... van singel naar neusriem en keelriem.... maar daar gaat natuurlijk wel extra tijd in zitten :Y) alhoewel je een echte strakke neusriem ook wel ziet zonder dat je je vingers daarvoor tussen hoeft te steken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:45

Er moet een duidelijke meter te koop kopen. Voor een paar euro te koop bij de ruitersportzaak.
Dan kan iedereen meten hoe strak het mag en bestaat er geen twijfel over hoe dik een vinger is.
Na de proef kan er controle plaats vinden op het tuig en bit.
Was dit niet correct ben je gediskwalificeerd voor de hele dag.
Heel simpel. Van bixi tot Gp. Alle disciplines. Dit is wel zo simpel in te voeren.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:50

ElCid schreef:
Knoetje schreef:

Ik kijk daar eigenlijk altijd naar, waar ik ook foto's zie van paarden met neusriemen. Dat doe ik niet naar aanleiding van dit topic of sinds er meer bekendheid aan wordt gegeven, maar eigenlijk altijd al. Neusriemen zijn zo'n beetje de meest misbruikte hulpmiddelen die er bestaan, vandaar!

Tijdens ons verblijf in Portugal vorig jaar ( bijna 2 maanden met onze paarden) kwamen we zelfs op gerenommeerde stallen muurvast aangesnoerde neusriem tegen, maar ook niet bij een voormalige kennis "met verstand van zaken" kon er geen vinger tussen......... :r

In de links nog even wat voorbeeld plaatjes hoe het niet moet -:(- :
http://paardenlifestyle.com/wp-content/ ... 1/mond.jpg

http://www.paarden-praat.club/media/kun ... strak3.jpg

VERSCHIKKELIJK!! wordt er gelijk ZO boos en verdrietig van als ik ernaar kijk.
Is gewoon dierenmishandeling #)

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:01

bruintje123 schreef:
Hoe hard moet je dan wel niet trekken?
Hoe kun inderdaad bedenken dat een paard dit prettig vind? Dat hij hier beter door loopt?

Ik vraag me idd ook af hoeveel kracht je dan wel niet moet zetten paarden zullen het niet fijn vinden dus ook niet geheel meewerken neem ik aan ? #)

Ik denk als ik deze foto's zie wel een 'zeik' Friesje heb hoor als ik hem per ongeluk niet op het juiste gaatjes doe maar 1 gaatje strakker (kunnen dan net 2 vingers tussen en anders ruim 2 vingers zit ook nog een bontje aan de onderkant) dan loopt hij al niet fijn meer of met alleen al het vast maken blijft hij zijn hoofd omhooggevallen gooien :j

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:05

knollentuin schreef:
nessinator schreef:

Paspoorten van mijn pony's zijn nog nooit gecontroleerd op wedstrijd :D
Maar helemaal mee eens, en dat gelijk controleren op lengte van zwepen ed

Wat is er mis met een lange zweep?
Als ik nou een regel niet snap is dat ik op een paard van 180 met een kort zweepje zou moeten rijden. Het gaat mij er niet om om met m'n zweep te meppen, maar ik kan er wel hele kleine signaaltjes precies daar bij t achterbeen mee geven en dat lukt met een klein zweepje niet...
Verder het hele neusriem en singel gedoe, helemaal mee eens

Ik had het vooral over kids die op hun 1m40 pony aankomen met een zweep van 1m20 eigenlijk. Je kan een zweep inderdaad best gebruiken als ondersteuning, en bij een groot paard hoort dan ook een iets langere zweep (want inderdaad anders kom je er gewoon niet bij) maar soms zie ik bij ponywedstrijdjes meisjes die niet beter weten dan met überlange zwepen hun paard "ondersteunen". Vandaar... Verder heb ik ook niks tegen (correct gebruik van) zwepen hoor :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:27

Maar ik begrijp eigenlijk nog steeds niet wat de reden is om een neusriem zo strak te doen. Het is niet dat ze dan beter lopen, mijn ervaring is juist het tegenovergestelde.