Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:05

purny schreef:
Goed lezen ;)

Tja, ik lees het toch echt zo. Maar iemand hier kan vast uitleggen hoe het zit.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:41

Kinke schreef:
Huh? ik snap hem niet meer…Sjef Janssen wil dat bloedende monden zijn toegestaan oid??

Sjef gelooft in een 2e kans :(

Kinke

Re: Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:04

tja, zo kun je alles wel recht lullen ;)

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:12

_lotteeee schreef:
Ik denk dat zo iemand, is gewoon naar een stadaard concours moet gaan in het weekend.

Dan heeft ze wat om aan te klagen.

Amen _/-\o_ daar zie je pas een hoop dierenleed.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:20

plutolover schreef:
Dan kan je elke ruiter wel aan gaan klagen..

Verbeter de wereld en begin bij één?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:30

Laat ze in de USA eerst maar eens hun eigen zaakjes op orde maken. Kijk eens bij de tennessee walking horses of bij de quarter horses die vaak al voor hun 3e jaar ingereden worden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:33

Ann99 schreef:
Er zijn zoveel dieren die echt mishandeld worden. Waarom richt zij zich niet daarop? Maar nee, altijd weer de top.

Nou, dit zouden de mensen kunnen zijn die het goede voorbeeld geven aan veel nieuwe en jonge ( en trouwens ook oudere ) ruiters.
Alleen daarom al vind ik het goed om dingen daar aan te grijpen.
Want: oh als het op de OS niet mag, zal het wel niet goed zijn.

Dus ik vind het wel goed dat de Nederlandse top wordt aangepakt en ik hoop dat het gevolgen heeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:35

Dus...
Omdat er andere misstanden bestaan gesjor op hoog niveau bij dressuur ook maar laten bestaan?

Misschien gewoon ergens beginnen en een voorbeeld stellen?
Misschien dat mientje om de hoek dan ook begrijpt dat ze fout bezig is als ze een ander voorbeeld krijgt?
Misschien als Amerika ziet dat bij dressuur ook niet alles kan de Tennessee walking horse ook aangepakt gaat worden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:42

bruintje123 schreef:
Dus...
Omdat er andere misstanden bestaan gesjor op hoog niveau bij dressuur ook maar laten bestaan?

Misschien gewoon ergens beginnen en een voorbeeld stellen?
Misschien dat mientje om de hoek dan ook begrijpt dat ze fout bezig is als ze een ander voorbeeld krijgt?
Misschien als Amerika ziet dat bij dressuur ook niet alles kan de Tennessee walking horse ook aangepakt gaat worden?

De grootste misstand in de paardensport is de TWH... Dus als Amerikaanse kan zij zich beter op de misstanden in eigen land richten.
Wat daar gebeurt is gewoon martelen en pure dierenmishandeling.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:10

Zeer pijnlijk voor diegenen die aangeklaagd gaan worden en iedereen om hen heen. Maar "dierenwelzijn" is zo'n immens breed begrip dat bijna alleen maar uit "opinie" gemaakt wordt.

Het kon nog wel eens heel goed zijn om een goed proces te gaan voeren waarbij onderwerpen uitgeprocedeerd gaan worden. De grenzen tussen feit en mening zijn flink aan het vervagen met als gevolg dat "mensen die mensen met paarden kennen" denken dat ze de feiten kennen.

Misschien maar een crowdfunding actie om Adelinde te voorzien van voldoende budget om het proces eerlijk te kunnen voeren?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:49

Er komt helemaal geen proces want als de aanklacht ingediend wordt zal deze eerst beoordeeld moeten worden of deze gegrond is. Aangezien Adelinde door de FEI nergens van beschuldigd is of voor gestraft is zal er zeer waarschijnlijk niks gebeuren. Iemand schreef het al eerder, als je wilt aanklagen moet je een stapje hoger gaan, dan moet je bij de instantie zijn die de reglementen maakt en deze zou moeten handhaven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:53

De FEI zou veel strenger op moeten treden tegen het gebruik van hyperflexie..dat is immers verboden en toch word er zo losgereden. Dat vind ik erg vreemd..daar zou wat aan gedaan moeten worden. Om een duidelijk signaal af te geven dat dat echt niet kan.

Ik vind Adelinde vreselijk om te zien rijden, en erger me rot aan de hyperflexie. Maar ik denk dat er niks bereikt word door zo op een persoon te spelen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:27

De FEI moet gewoon zijn regels goed toepassen. Loopt een paard achter de loodlijn, toont ie gebroken diagonalen, valse knik waarbij de derde nekwervel/vlechtje het hoogste punt, onrustige mond of open mond, tense steps ipv piaffe, is gewoon punten aftrekken. Dan is het heel snel gedaan met die krachtrijderij.

ik kon geen filmpje van de olymische spelen vinden, maar ik word heel blij van Beatriz.
https://www.youtube.com/watch?v=RaxbrDqArbc

Probleem is dat dit er langzaam ingeslopen is en er heel veel mensen niet meer zien hoe een paard correct beweegt en wat een correcte aanleuning is. Hoe meer spektakel hoe mooier mensen het vinden en hoe meer ze denken dat het paard zo correct beweegt. Toto jr heeft pas de pavo cub gewonnen in het showrondje laten ze weer een hoop spektakel zien, maar wat voor gang is dat eigenlijk?? Gas geven en remmen en je krijgt een verkrampte zweefdraf (en een boos paard met zwiepende staart). Maar mensen vinden het prachtig. Op het eind gooit ze de teugels los en dan zie je pas wat een prachtige natuurlijke gangen dat paard heeft. Ik hoop dat er eens het besef komt dat dit voorbeengemaai gewoon geen correcte bewegingen zijn.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:29

Ik zeg niet dat rollkur niet erg is maar ze moeten eerst eens de mensen gaan aanklagen die de arme tennesee walking horses mishandelen want dat vindt dus serieuze dierenmishandeling met de gewichten aan de hoeven en zoveel geslagen worden dat ze niet anders kunnen en de staart gecoupeerd krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:29

@ damian: Dat heb ik al eerder hier geschreven. De ruiters tonen dat wat de jury beloont. Jury beloont tactfouten en achter de loodlijn lopen, tja, dan krijg je ruiters die zo gaan rijden.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:42

Ik denk dat het tij juist nu aan het keren is. Als je ziet wat er nu beloond wordt dan is het wel de happy athlete en het correcte rijden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:52

link2thepast schreef:
Misschien maar een crowdfunding actie om Adelinde te voorzien van voldoende budget om het proces eerlijk te kunnen voeren?

Adelinde heeft meer geld dan jij en ik dus waarom een crowdfunding?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:53

Samblabla schreef:
Ik zeg niet dat rollkur niet erg is maar ze moeten eerst eens de mensen gaan aanklagen die de arme tennesee walking horses mishandelen want dat vindt dus serieuze dierenmishandeling met de gewichten aan de hoeven en zoveel geslagen worden dat ze niet anders kunnen en de staart gecoupeerd krijgen.

Ik denk dat heel veel mensen de effecten van de rollkur echt onderschatten.

...resultaat onderzoek U2 : “Forse laesies van de mond thv de lagen en de tong”
Bovendien was er ter plaatse een omvangtoename van de onderkaak voelbaar”
“De oorzaak van de aangetroffen letsels op de lagen moet gezocht worden bij chronische druk
veroorzaakt op een bit”
“Letsel werd ontdekt aan beide kanten van de kaak, waarbij een verwonding wat ouder bleek te zijn, de
andere kaken nog steeds actief,”
“Duidelijke verlittekening beide lagen”
“Het beenweefsel van de onderkaak vertoont bilateraal een diepe depressie (botresorptie omgeven
door botaanwassen)”
“Onderkaak forse verhevenheid (nieuwe beenvorming) thv het rostraal en middelste deel van de linker
en rechter lagen, respectievelijk links meer uitgesproken dan rechts”
De botvorming in de kaak en schade aan de lagen was ook uitwendig zichtbaar.
Een paard met deze schade in zijn mond kan onmogelijk nog fijn kan lopen. Bovendien waren enkele botontstekingen nog actief.

Ik ben eigenlijk ook wel heel nieuwsgierig naar foto's van de kaak van Parzival. Maar die zullen we ongetwijfeld nooit te zien krijgen. Maar paard gooit niet voor niks zijn tong uit zijn mond (en dat zijn geen incidenten want dat doet hij al tijden)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:55

Dancer schreef:
Ik denk dat het tij juist nu aan het keren is. Als je ziet wat er nu beloond wordt dan is het wel de happy athlete en het correcte rijden.

Laten we het hopen!! Maar ik heb ook een beetje het idee dat het tij een beetje aan het keren is.
En het incident met Adelinde heeft daar misschien wel een steentje aan bijgedragen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:03

amo500 schreef:
_lotteeee schreef:
Ik denk dat zo iemand, is gewoon naar een stadaard concours moet gaan in het weekend.

Dan heeft ze wat om aan te klagen.

Amen _/-\o_ daar zie je pas een hoop dierenleed.

Daar is het inderdaad net zo erg, zo niet erger. Heb daar wel eens iemand totaal verrot gescholden, zoals die met zijn paard omging. Het paard had een balkje aangetikt en werd bij terugkomst in de inrij-/uitrijbak even helemaal in elkaar getrapt. De 'ruiter' was van zijn paard gesprongen en begon met de punt van zijn laarzen op het dier zijn buik in te hakken (het geluid kan ik na al die jaren nog horen en het beeld van de ogen van het dier krijg ik ook niet uit mijn hoofd). Daar heb ik ook direct een melding van gedaan bij de jury. Het enige wat ze zeiden was: "Tja, dat zijn helaas de rotte appels in dit vak. We kunnen er niets aan doen, omdat we het zelf niet hebben gezien." Ze gingen ook geen hoor en wederhoor toepassen... Later een brief naar BIT geschreven, of dit nu werkelijk de manier was van 'paardensport' beoefenen en daar kreeg ik exact hetzelfde antwoord. -O- Ik kan dus echt niet meer naar 'paardensport' kijken, niet op tv en niet in het echt. Wat een walgelijke manier van met dieren omgaan... :r

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:35

damian23 schreef:
Samblabla schreef:

Ik denk dat heel veel mensen de effecten van de rollkur echt onderschatten.

...resultaat onderzoek U2 : “Forse laesies van de mond thv de lagen en de tong”
Bovendien was er ter plaatse een omvangtoename van de onderkaak voelbaar”
“De oorzaak van de aangetroffen letsels op de lagen moet gezocht worden bij chronische druk
veroorzaakt op een bit”
“Letsel werd ontdekt aan beide kanten van de kaak, waarbij een verwonding wat ouder bleek te zijn, de
andere kaken nog steeds actief,”
“Duidelijke verlittekening beide lagen”
“Het beenweefsel van de onderkaak vertoont bilateraal een diepe depressie (botresorptie omgeven
door botaanwassen)”
“Onderkaak forse verhevenheid (nieuwe beenvorming) thv het rostraal en middelste deel van de linker
en rechter lagen, respectievelijk links meer uitgesproken dan rechts”
De botvorming in de kaak en schade aan de lagen was ook uitwendig zichtbaar.
Een paard met deze schade in zijn mond kan onmogelijk nog fijn kan lopen. Bovendien waren enkele botontstekingen nog actief.

Ik ben eigenlijk ook wel heel nieuwsgierig naar foto's van de kaak van Parzival. Maar die zullen we ongetwijfeld nooit te zien krijgen. Maar paard gooit niet voor niks zijn tong uit zijn mond (en dat zijn geen incidenten want dat doet hij al tijden)

En dan zou ik daarbij ook de kaak foto's van een Happy Athlete als Valegro willen zien en vergelijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:40

newt schreef:
En dan zou ik daarbij ook de kaak foto's van een Happy Athlete als Valegro willen zien en vergelijken.

Of die van Issabele....die rijd ook de met hyperflexie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:05

purny schreef:
link2thepast schreef:

Adelinde heeft meer geld dan jij en ik dus waarom een crowdfunding?

Daar heeft ze d'r sponsor toch voor.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:14

ruitje schreef:
Kan ik ook nog iemand aanklagen of zijn alle ruiters al bezet?

en rij zelf niet op Rio maar wil wel van dat mediacircus meeprofiteren.

>;)

Rij je met opzetteugels en proppen in de oren (je draver)?
Er zijn vast mensen te vinden die dan wel een schandaaltje voor je willen regelen. :+

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:24

Ja, als je een dagje gaat kijken op wedstrijden in de basissport schrik je je echt de tering. Ook de mensen die zelf denken dat ze goed en vriendelijk rijden en anderen oordelen op hun rijstijl.

Als je dat nou gewoon in de B al afstraft, op alle niveaus dit soort combinaties meteen diskwalificeren. En iemand hier opperde teugeldrukmeter, helemaal niet zo'n gek idee. Neem ze maar onder de loep, ze hebben het er zelf naar gemaakt.