Rio: Dag 2 Eventing dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:54

Ik Ken niet veel van de dressuur sport maar was het niet verplicht om met een stang-trens bit te rijden (ben wel blij dat ze met een simpel trensje rijden)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:54

Janine1990 schreef:
Sunrise_ schreef:
Heerlijk hoe relaxed deze paarden overkomen.

Ik denk anders dat het een stuk lastiger is om deze paarden te rijden dan een dressuurpaard. Het dier moet zo vreselijk veelzijdig zijn en de disciplines zijn allemaal zo verschillend. Waarbij het zich in de dressuur op de ruiter moet focussen en zich moet concentreren en dat valt nog niet helemaal mee, als ik zie hoe dat ene paard schrok omdat hij zelf tegen de hekjes klapte (hoor je bij dressuur heel erg vaak, maar die paarden reageren er niet eens op omdat ze met andere dingen bezig zijn), of hoeveel er kijkerig worden op de lange zijde middendraf.

Deze dieren (mede doordat velen erg hoog in het bloed staan (XX bloed welteverstaan)) zijn volgens mij veel sneller afgeleid dan een doorgewinterd dressuurpaard.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind de kijkerigheid en de spanning op de een of andere manier anders overkomen dan wanneer ik naar de dressuur kijk (even enorm gegeneraliseerd hoor, Valegro en Totilas zijn/waren ook heel relaxed van nature). Iets met de spierspanning ofzo en de manier waarop ze de ring uitkomen.

Al is deze schim er wel 'alert' ;) .

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:55

klaas30 schreef:
Ik Ken niet veel van de dressuur sport maar was het niet verplicht om met een stang-trens bit te rijden (ben wel blij dat ze met een simpel trensje rijden)

Bij eventing dressuur niet

Jolien87

Ik ben er ook! :wave:

_lautje_

Deze paarden zijn aan de ene kant veel meer gekkeigheid gewend en dus in sommige dingen inderdaad veel relaxter.
Echter zijn ze veel scherper getraind en op conditie en zo hoog in het bloed dat rust wat voor dressuur belangrijk is echt heel lastig is.
Zie je ook aan de schimmel nu. Er is geen rust voor de stap.

Jeanine: sorry is bedoel het anders. Wij eventers zeggen als we een Ier zien die niet bloederig toont altijd 'ach ja het is een Ier'. Ondanks dat ze bloed hebben tonen die veel klassieker.
Ze tonen vaak niet bloederig, maar zijn het onverwachts wel.
En ja er zijn paarden die met 30% meer xx tonen dan eentje die 60% xx voert.
Vira van elaine Pen heeft maar 35% xx, mar toont zeer bloederig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:56

xChanelx schreef:
Oké, domme vraag...
Maar het stukje dat ze steeds in draf rijden voor het appuyement is toch schouderbinnenwaarts en moet op drie sporen gereden worden? Of zit ik fout?

Klopt inderdaad...

Ik doe een gokje waarom ze over de drie sporen gaan... Er zit een jury op C, op M en op E. Dat betekent dat er maar 1 de 3 sporen kan zien en er twee kunnen denken dat het paard niet op drie sporen gaat.
Dus ga je over de drie sporen zodat de jury's op M en E duidelijke lengtebuiging zien en daar je cijfer niet wordt gedrukt.

Zelf eens gehoord van een jury en van een GP ruiter: "Op de lange zijde SB altijd over de drie sporen, de jury zit er niet voor en kan dus niet exact die drie sporen constateren."

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:56

_lautje_ schreef:
Deze paarden zijn aan de ene kant veel meer gekkeigheid gewend en dus in sommige dingen inderdaad veel relaxter.
Echter zijn ze veel scherper getraind en op conditie en zo hoog in het bloed dat rust wat voor dressuur belangrijk is echt heel lastig is.
Zie je ook aan de schimmel nu. Er is geen rust voor de stap.

Jeanine: sorry is bedoel het anders. Wij eventers zeggen als we een Ier zien die niet bloederig toont altijd 'ach ja het is een Ier'. Ondanks dat ze bloed hebben tonen die veel klassieker.
Ze tonen vaak niet bloederig, maar zijn het onverwachts wel.
En ja er zijn paarden die met 30% meer xx tonen dan eentje die 60% xx voert.
Vira van elaine Pen heeft maar 35% xx, mar toont zeer bloederig.

Aaah thanks voor de uitleg! _/-\o_

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:57

Ik heb de score van de vorige even gemist, wat was het?

Maar SB is toch altijd drie sporen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:58

Ik word altijd zo duizelig van die ja-knikkers in de draf. :))

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:58

Deze combi vind ik niet prettig om naar te kijken ruiter heeft erg wiebelende benen en is druk mer de handen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:59

Sunrise_ schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind de kijkerigheid en de spanning op de een of andere manier anders overkomen dan wanneer ik naar de dressuur kijk (even enorm gegeneraliseerd hoor, Valegro en Totilas zijn/waren ook heel relaxed van nature). Iets met de spierspanning ofzo en de manier waarop ze de ring uitkomen.

Oooh op die manier... Ja het niveau is natuurlijk ook wel heel erg anders. Ik denk dat je deze paarden qua ontwikkeling beter kan vergelijken met paarden die bij jou in de buurt op Z2 misschien eens ZZ licht niveau lopen. Deze paarden hoeven een passage en piaffe te doen. Die hoeven ook niet zo vreselijk krachtig van de grond af te bewegen als een GP paard natuurlijk ;)

Jij doelt denk ik op de aanspanning die ze op GP niveau tonen in de ontspanning. Dat is hier inderdaad absoluut minder.

Utixo

Wat een sneu staartje heeft deze!

Janine1990

xChanelx schreef:

Ja dat hoort op drie sporen. Maar als 2 van de drie jury's dit niet goed kunnen zien, dan is de keuze snel gemaakt ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:00

Utixo schreef:
Wat een sneu staartje heeft deze!

Wel lekker praktisch met springen. :o

petraaken

Bij mij vliegt de app er elke minuut wel uit. Gelukkig werkt de stream op de pc wel nu. Proef van vanspringel dus niet echt kunnen zien. Wat ik zag was echter niet goed.

Himyar

Ik probeer al anderhalf uur de live stream op te starten, maar het lukt me niet.
Heeft iemand simpelweg een linkje voor me om op te klikken alsjeblieft?! Bedankt!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:02

Janine1990 schreef:
xChanelx schreef:

Ja dat hoort op drie sporen. Maar als 2 van de drie jury's dit niet goed kunnen zien, dan is de keuze snel gemaakt ;)

O, op die manier. Dus wat meer overdreven rijden om het zichtbaar te maken als ik het goed begrijp?

Ik ga er even een paar combinaties tussenuit, schakel bij Alice weer in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:02

Himyar schreef:
Ik probeer al anderhalf uur de live stream op te starten, maar het lukt me niet.
Heeft iemand simpelweg een linkje voor me om op te klikken alsjeblieft?! Bedankt!

http://nos.nl/rio2016/
Even wachten tot de streams geladen zijn en dan rechts naar paardesport scrollen.

Daihyo

Re: Rio: Dag 2 Eventing dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:03

Nog maar 1 combinatie te gaan voor Alice.

Himyar

Dat doe ik steeds, misschien klik ik op het verkeerde. Heb het tig keer geprobeerd.
Zie nu wielrenners :-(.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 07-08-16 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Hoi, ik klets ook gezellig mee *\o/*

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:04

Janine1990 schreef:
Sunrise_ schreef:

Oooh op die manier... Ja het niveau is natuurlijk ook wel heel erg anders. Ik denk dat je deze paarden qua ontwikkeling beter kan vergelijken met paarden die bij jou in de buurt op Z2 misschien eens ZZ licht niveau lopen. Deze paarden hoeven een passage en piaffe te doen. Die hoeven ook niet zo vreselijk krachtig van de grond af te bewegen als een GP paard natuurlijk ;)

Jij doelt denk ik op de aanspanning die ze op GP niveau tonen in de ontspanning. Dat is hier inderdaad absoluut minder.

De aanspanning is inderdaad van een andere orde. Ik vind het bij GP dressuur vaak net op (Totilas/Valegro) of over (Undercover op een slechte dag) het randje qua aanspanning/alertheid en dergelijke, al hoewel ik snap dat zonder die aanspanning en alertheid dressuur op een dergelijk niveau ook bijna niet mogelijk is. Topatleten die ook erg goed kunnen relaxen en spanning kunnen laten afvloeien, zoals Toot en Valegro, en ik vind Arlando ook prettig voor het oog, zijn er natuurlijk ook maar weinig. Maar sorry ik ga offtopic nu.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:04

Himyar schreef:
Dat doe ik steeds, misschien klik ik op het verkeerde. Heb het tig keer geprobeerd.
Zie nu wielrenners :-(.

Heb je al rechts in het menu gescrolld naar de paardensport en daarop geklikt?
Hij startte hier ook standaard op de wielrenners.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:05

Eerst pauze (denk ik)

Daihyo

Re: Rio: Dag 2 Eventing dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:05

Ja volgens mij ook :j