Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janine1990 schreef:Sunrise_ schreef:Heerlijk hoe relaxed deze paarden overkomen.
Ik denk anders dat het een stuk lastiger is om deze paarden te rijden dan een dressuurpaard. Het dier moet zo vreselijk veelzijdig zijn en de disciplines zijn allemaal zo verschillend. Waarbij het zich in de dressuur op de ruiter moet focussen en zich moet concentreren en dat valt nog niet helemaal mee, als ik zie hoe dat ene paard schrok omdat hij zelf tegen de hekjes klapte (hoor je bij dressuur heel erg vaak, maar die paarden reageren er niet eens op omdat ze met andere dingen bezig zijn), of hoeveel er kijkerig worden op de lange zijde middendraf.
Deze dieren (mede doordat velen erg hoog in het bloed staan (XX bloed welteverstaan)) zijn volgens mij veel sneller afgeleid dan een doorgewinterd dressuurpaard.
xChanelx schreef:Oké, domme vraag...
Maar het stukje dat ze steeds in draf rijden voor het appuyement is toch schouderbinnenwaarts en moet op drie sporen gereden worden? Of zit ik fout?
_lautje_ schreef:Deze paarden zijn aan de ene kant veel meer gekkeigheid gewend en dus in sommige dingen inderdaad veel relaxter.
Echter zijn ze veel scherper getraind en op conditie en zo hoog in het bloed dat rust wat voor dressuur belangrijk is echt heel lastig is.
Zie je ook aan de schimmel nu. Er is geen rust voor de stap.
Jeanine: sorry is bedoel het anders. Wij eventers zeggen als we een Ier zien die niet bloederig toont altijd 'ach ja het is een Ier'. Ondanks dat ze bloed hebben tonen die veel klassieker.
Ze tonen vaak niet bloederig, maar zijn het onverwachts wel.
En ja er zijn paarden die met 30% meer xx tonen dan eentje die 60% xx voert.
Vira van elaine Pen heeft maar 35% xx, mar toont zeer bloederig.
Sunrise_ schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind de kijkerigheid en de spanning op de een of andere manier anders overkomen dan wanneer ik naar de dressuur kijk (even enorm gegeneraliseerd hoor, Valegro en Totilas zijn/waren ook heel relaxed van nature). Iets met de spierspanning ofzo en de manier waarop ze de ring uitkomen.
Al is deze schim er wel 'alert'.
Janine1990 schreef:xChanelx schreef:Ik heb de score van de vorige even gemist, wat was het?
Maar SB is toch altijd drie sporen?
Ja dat hoort op drie sporen. Maar als 2 van de drie jury's dit niet goed kunnen zien, dan is de keuze snel gemaakt
Himyar schreef:Ik probeer al anderhalf uur de live stream op te starten, maar het lukt me niet.
Heeft iemand simpelweg een linkje voor me om op te klikken alsjeblieft?! Bedankt!
Janine1990 schreef:Sunrise_ schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind de kijkerigheid en de spanning op de een of andere manier anders overkomen dan wanneer ik naar de dressuur kijk (even enorm gegeneraliseerd hoor, Valegro en Totilas zijn/waren ook heel relaxed van nature). Iets met de spierspanning ofzo en de manier waarop ze de ring uitkomen.
Al is deze schim er wel 'alert'.
Oooh op die manier... Ja het niveau is natuurlijk ook wel heel erg anders. Ik denk dat je deze paarden qua ontwikkeling beter kan vergelijken met paarden die bij jou in de buurt op Z2 misschien eens ZZ licht niveau lopen. Deze paarden hoeven een passage en piaffe te doen. Die hoeven ook niet zo vreselijk krachtig van de grond af te bewegen als een GP paard natuurlijk![]()
Jij doelt denk ik op de aanspanning die ze op GP niveau tonen in de ontspanning. Dat is hier inderdaad absoluut minder.