Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:38

Novalues schreef:
LindyH schreef:
Ik volg de MD nu al een aantal jaar, en bij het bekijken van de foto's vraag ik me steeds af hoe dat toch werkt met die stellage waar de paarden aan vastgebonden staan. Dat ziet er helemaal niet stevig uit. Je zou denken dat als die paarden in paniek raken of mee willen met een kudde, ze zo de hele boel om kunnen trekken en dan is de ellende natuurlijk niet te overzien met al die touwen.

Maar kennelijk gebeurt dat dus niet. Je ziet de paarden altijd rustig staan. Dat vind ik nogal opvallend voor paarden die op andere dagen gewoon in kuddes leven en dus niet echt gewend zijn om te worden beperkt in hun bewegingsvrijheid.
Ze zijn zo moeilijk te rijden, maar aan een touwtje staat doen ze beter dan de gemiddelde Nederlandse bejaarde knuffelpony.

Hoe werkt dat precies?

De horseline waar de paarden aanvast staan is inderdaad niet een heel stevige constructie, dat klopt wel. In feite zijn het gewoon twee boomstammen (of soms drie) die de grond ingeslagen zijn met daartussen een touwtje gespannen. De paarden staan aan hun halster of hoofdstel vast aan het gespannen touw. Ik denk inderdaad, dat als er een flink in paniek raakt, ze of het touw lostrekken of de hele stellage meeslepen. Maar wat je zegt klopt ook, de paarden staan heel rustig aan die lijn en ik heb tijdens mijn tijd in Mongolie geen paarden in paniek gezien aan een horseline. Op het moment dat ze gezadeld worden, worden ze eerst van de horseline gehaald, dus dat scheelt al. Waarschijnlijk is die horseline ook een soort van 'veilige haven' voor ze, denk ik.
Sowieso is het heel bijzonder hoe die paarden reageren. Want enerzijds leven ze dus in een weide zo groot als Mongolië zelf, bij wijze van spreken, maar tegelijkertijd laten ze zich wel (min of meer dan) vangen, vastbinden aan de horseline en bereden worden (de een soepeler dan de ander).

Wat ik zelf vooral interessant vind, is hoe de paarden worden vervoerd. Heb toch wel een aantal keer raar staan te kijken. :D

Dankjewel voor je antwoord!
Misschien zijn die paardjes gewoon geestelijk stabieler, waardoor dat soort dingen allemaal goed gaan.

Milkberry

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:45

Ik vind al je info echt heel leerzaam Chris! Bedankt daarvoor!

Ik ben ook benieuwd wat die voorste 2 gaan doen. Venetia kan een mooie voorsprong gaan maken als ze dat zou willen.

Volgens mij zijn ons NL meiden aan een inhaalslag begonnen.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:53

JSC maakt anders nu wel een raar bochtje zo vlak voor het horse station (moet je even flink inzoomen).

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:58

Ja! Ik zag het net! Paard met eigen wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:18

Zou mij niks verbazen :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:43

Het lijkt gezellig druk op station 8 :D
En Babs heeft zo te lezen een aanvaring met haar paard en de grond gehad :(:) Maar ze blijft lachen staat er bij het bericht +:)+

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:58

Ik vind de nieuwe regel wel interessant. Om de avonturiers niet op te houden (to finish is to win), vind ik het wel een mooie regel. Geeft toch meer ruimte.

Paardenwelzijn is wel een dingetje. Ik vermoed dat er met de oude regelgeving vooral tijdstraffen werden uitgedeeld, die 2 uur voor de hartslag is best pittig (en terecht) en een ruiter die daar niet goed mee omgaat, ligt er dan al snel uit wegens veel te veel penaltytijd.
Hoe je dat doet op het moment dat je tijdstraffen los laat is lastig.
Aan de andere kant denk ik dat je door 'gratis' vervoer aan te bieden ook ruiters krijgt die hun paarden niet afrossen, maar wat rustiger doen en dan maar s avonds nog een paar km met de auto gaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:01

Die hartslagtijd vind ik ergens een beetje apart. Enerzijds erg logisch, maar anderszijds, als je een knol onder je kont krijgt die enkel maar wil galopperen en niet in te houden valt, en die wil je perse stukken in stap of draf houden, moet je behoorlijk in die mond gaan rossen en andere trucen uithalen. Dan vraag ik me af wat er diervriendelijker is, de mond open trekken of paard laten lopen en binnen komen met een te hoge hartslag. Wordt er ook "gejureerd" op rijstijl? (soorten bitten en behandeling ervan, schoppen,zwepen, etc?)
Heeft iedere ruiter zijn eigen zadel mee, of moet je het doen met hetgeen je krijgt ?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:16

Qua zadel enzo is het daar natuurlijk ook anders. Op elk paard gaat hetzelfde zadel, maakt allemaal niet uit.
Ik vermoed dat je met dit type paard zonder sporen en zweep wilt rijden (nog geen zwepen gezien op foto's, sporen niet naar gezocht), dus dat probleem al opgelost.

En als je een Racer hebt kun je ook overwegen hem te laten gaan, sneller aan te komen en je tijdstraf te nemen. Ik ben wel benieuwd welke ervaring Novaluess daarmee heeft. Heb je zelf zo'n paard gehad, en overweeg je die methode dan ook? Of ga je sowieso voor de poging tot afremmen?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 15:29

@ Mirriezz: maar als je idd 'gratis' vervoer aanbiedt, haal je ook het wedstrijdelement weg.

@ Duhelo: Om te beginnen: zwepen, sporen en 'andere' bitten worden niet gebruikt. Ik zal vanavond even een foto maken van het hoofdstel (inclusief bit) dat wij gebruikt hebben. Verder wordt er niet gejureerd op rijstijl, maar mensen die niet kunnen rijden worden er vanzelf uitgehaald, danwel omdat de paarden het niet pikken en dus op de grond belanden, danwel omdat ze tijdstraffen kunnen verwachten door dingen als een te hoge hartslag.

Tijdens de derby in 2014 heb ik diverse paarden en situaties meegemaakt: éénmaal had ik een paard dat dus iedere keer een sprint trok met 50km per uur, om vervolgens weer te gaan stappen tot hij weer op adem was, om vervolgens weer af te gaan. Een aantal keer heb ik paarden gehad die zo sterk waren dat ze de hele weg een behoorlijk constant tempo konden galopperen, dus laten we zeggen zo'n 17 km/u. Beide type paarden zijn goedgekeurd. Mijn ervaring is dat je bij deze paarden niet altijd heel veel kan regelen qua tempo: dus als je zo'n sprinter hebt, dan kun je alleen maar erop blijven zitten en een beetje bijsturen. Zo'n steady tempo is natuurlijk het meest ideale. Maar aan de andere kant heb ik ook één paard gehad dat zo'n 3,5 km/u stapte. Daarbij was de enige optie om er maar gewoon langs te gaan lopen, omdat hij dan niet ook nog eens mijn gewicht hoefde te dragen en dus nog trager zich zou voortbewegen. Dus wat ik zeg, er valt niet altijd heel veel te regelen helaas qua tempo: ze gaan niet harder en vaak ook niet harder dan ze zelf willen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:36

Klopt. Het wedstrijdelement is dan weg. Maar ik vraag me af of het je daar nog om gaat op den duur?
Ik weet de grootte van de groep ook niet goed in te schatten, dus weet ook niet of de verhouding race-avonturiers goed is hoor.

Maar ik meen me te herinneren dat er vorig jaar zo'n 10 ruiters waren die door het schrappen van de laatste penalty's nog net op tijd binnen konden komen. Daar ben ik dan wel voor op zich. Maar in die groep ging het ook echt niet meer om plaatsing, maar om samen de finish halen

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:21

Oh mijn droom is nog altijd om een keer mee te mogen doen. Ik wil dit al zo lang :') Gaaf dat je deze blogs schrijft! Het leest erg fijn en die inside info van iemand die het zelf heeft meegemaakt is erg leuk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:36

Hihi Molfre, hier het tegen over gestelde. Ik ben graag supporter en fan, maar zou er zelf echt niet aan moeten denken.

Chris heb nog een vraag aan je. Gisteren genoten wij hier van het uitzicht tijdens een buiten rit met de paarden. Dus ik sprak over deze race met manlief en hardop vroeg ik me af of jullie tijdens de wedstrijd wel oog hebben voor het landschap, echt genieten van de rit, of is het daarvoor toch teveel top sport en dus wedstrijd?
Ik vind de beelden van Mongolië van foto's en tv films die ik gezien heb namelijk zo prachtig en vraag me af of jullie dat op zo'n moment wel oog voor hebben?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:32

Novalues schreef:
@ Mirriezz: maar als je idd 'gratis' vervoer aanbiedt, haal je ook het wedstrijdelement weg.

@ Duhelo: Om te beginnen: zwepen, sporen en 'andere' bitten worden niet gebruikt. Ik zal vanavond even een foto maken van het hoofdstel (inclusief bit) dat wij gebruikt hebben. Verder wordt er niet gejureerd op rijstijl, maar mensen die niet kunnen rijden worden er vanzelf uitgehaald, danwel omdat de paarden het niet pikken en dus op de grond belanden, danwel omdat ze tijdstraffen kunnen verwachten door dingen als een te hoge hartslag.

Tijdens de derby in 2014 heb ik diverse paarden en situaties meegemaakt: éénmaal had ik een paard dat dus iedere keer een sprint trok met 50km per uur, om vervolgens weer te gaan stappen tot hij weer op adem was, om vervolgens weer af te gaan. Een aantal keer heb ik paarden gehad die zo sterk waren dat ze de hele weg een behoorlijk constant tempo konden galopperen, dus laten we zeggen zo'n 17 km/u. Beide type paarden zijn goedgekeurd. Mijn ervaring is dat je bij deze paarden niet altijd heel veel kan regelen qua tempo: dus als je zo'n sprinter hebt, dan kun je alleen maar erop blijven zitten en een beetje bijsturen. Zo'n steady tempo is natuurlijk het meest ideale. Maar aan de andere kant heb ik ook één paard gehad dat zo'n 3,5 km/u stapte. Daarbij was de enige optie om er maar gewoon langs te gaan lopen, omdat hij dan niet ook nog eens mijn gewicht hoefde te dragen en dus nog trager zich zou voortbewegen. Dus wat ik zeg, er valt niet altijd heel veel te regelen helaas qua tempo: ze gaan niet harder en vaak ook niet harder dan ze zelf willen.

Leuk om allemaal te lezen! kreeg je die laatste dan echt niet harder? Dan was er ook wel iets misgegaan in de selectie voordien?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:07

Novalues schreef:
Maar aan de andere kant heb ik ook één paard gehad dat zo'n 3,5 km/u stapte. Daarbij was de enige optie om er maar gewoon langs te gaan lopen, omdat hij dan niet ook nog eens mijn gewicht hoefde te dragen en dus nog trager zich zou voortbewegen
#) dat zijn lange kilometers geweest met heel vaak tot 10 tellen.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 19:09

Grit schreef:
Novalues schreef:
Maar aan de andere kant heb ik ook één paard gehad dat zo'n 3,5 km/u stapte. Daarbij was de enige optie om er maar gewoon langs te gaan lopen, omdat hij dan niet ook nog eens mijn gewicht hoefde te dragen en dus nog trager zich zou voortbewegen
#) dat zijn lange kilometers geweest met heel vaak tot 10 tellen.

Zeg dat wel.. ;) En nee, kreeg hem echt niet harder. Verschrikkelijk.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:46

Wat ik me ook afvraag eigenlijk is hoe doe je dat met je paard als je buiten overnacht?

Ik neem aan dag je hem niet zomaar ergens vast kan binden en dat je hem toch wel afzadelt? Lopen ze dan niet weg?

Misschien een domme vraag hoor, maar ben hier echt nieuwsgierig naar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:49

Ik vermoed dat ze gewoon aangebonden of gekluisterd staan?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:23

Van wie zijn de paarden eigenlijk? Ze worden 'wild' genoemd, betekend dat dan ook dat ze nog nooit eerder onder het zadel zijn geweest? Dat zou wel verklaren waarom een valpartij geen uitzondering is in deze race

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 00:42

Of de tracker van Josefine werkt niet goed, of ze heeft problemen met dr paard; in eerste instantie met Babs vertrokken aan de stipjes te zien, maar Josefine lijkt zich nu niet meer te verplaatsen en Babs verder vooruit. Ruiters die na hen lijken te zijn vertrokken van ur8 hebben nu Josefine ook al ingehaald.

edit; lijkt toch een tracker malfunction te zijn, want nu na weer refreshen is ze weer voor Babs en ineens een flink stuk verder dan een paar min geleden. En zijn beiden gewoon de koplopers van de groep die bij ur8 waren ipv alleen Babs.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 01:02

Super leuk om die updates te lezen op Facebook en Twitter.
En vooral de info hier is leuk en interessant

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 06:34

Ze lijken goed op weg te zijn vandaag. Zou mooi zijn als het lukt een inhaalslag te doen en de 400km aan te tikken. Josefine zit al op de 350 km, Babs op 332km.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 06:55

Dat is inderdaad wel nodig willen ze binnen de tien dagen finishen. En, zoals het in de regels staat, moet Babs gewoon nog haar 4 uur tijdstraf uitzitten. Deze 'vervallen' pas nadat de eerste tien het tweede penaltystation hebben gepasseerd.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 07:04

Voor Babs gaat het wel lastig worden. En dan ook nog eens 4 uur moeten wachten, poeh.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 07:59

Verassend dat Venetia vanmorgen is blijven wachten! Nu hebben zij een behoorlijke achterstand opgelopen.