Novalues schreef:LindyH schreef:Ik volg de MD nu al een aantal jaar, en bij het bekijken van de foto's vraag ik me steeds af hoe dat toch werkt met die stellage waar de paarden aan vastgebonden staan. Dat ziet er helemaal niet stevig uit. Je zou denken dat als die paarden in paniek raken of mee willen met een kudde, ze zo de hele boel om kunnen trekken en dan is de ellende natuurlijk niet te overzien met al die touwen.
Maar kennelijk gebeurt dat dus niet. Je ziet de paarden altijd rustig staan. Dat vind ik nogal opvallend voor paarden die op andere dagen gewoon in kuddes leven en dus niet echt gewend zijn om te worden beperkt in hun bewegingsvrijheid.
Ze zijn zo moeilijk te rijden, maar aan een touwtje staat doen ze beter dan de gemiddelde Nederlandse bejaarde knuffelpony.
Hoe werkt dat precies?
De horseline waar de paarden aanvast staan is inderdaad niet een heel stevige constructie, dat klopt wel. In feite zijn het gewoon twee boomstammen (of soms drie) die de grond ingeslagen zijn met daartussen een touwtje gespannen. De paarden staan aan hun halster of hoofdstel vast aan het gespannen touw. Ik denk inderdaad, dat als er een flink in paniek raakt, ze of het touw lostrekken of de hele stellage meeslepen. Maar wat je zegt klopt ook, de paarden staan heel rustig aan die lijn en ik heb tijdens mijn tijd in Mongolie geen paarden in paniek gezien aan een horseline. Op het moment dat ze gezadeld worden, worden ze eerst van de horseline gehaald, dus dat scheelt al. Waarschijnlijk is die horseline ook een soort van 'veilige haven' voor ze, denk ik.
Sowieso is het heel bijzonder hoe die paarden reageren. Want enerzijds leven ze dus in een weide zo groot als Mongolië zelf, bij wijze van spreken, maar tegelijkertijd laten ze zich wel (min of meer dan) vangen, vastbinden aan de horseline en bereden worden (de een soepeler dan de ander).
Wat ik zelf vooral interessant vind, is hoe de paarden worden vervoerd. Heb toch wel een aantal keer raar staan te kijken.![]()
Dankjewel voor je antwoord!
Misschien zijn die paardjes gewoon geestelijk stabieler, waardoor dat soort dingen allemaal goed gaan.