Edward Gal meldt zich af voor CHIO Rotterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:47

xMaxxiee schreef:
Ik ga mee in de reactie van Janine. Ik denk dat ze qua rijtechnisch een koudbloed echt wel kunnen rijden, maar een olympische spelen gaan ze er niet mee halen door het beeld die daar gesteld wordt.

Je kan als ruiter niet zomaar meedoen met de grand Prix, dus ik gok dat menig top ruiter wel kan rijden en kan aanvoelen hoeveel druk ze moeten zetten bij een paard :')

Maar we dwalen af :+ Ben heel benieuwd of Edward de volgende observatie wedstrijd meerijdt...

Ik denk niet dat iemand hier de illusie heeft dat die ruiters er wel mee naar de spelen gaan :P

Wat betreft je tweede alinea, ben ik het zeker met je eens... Ze weten echt wel waar de grens ligt. En voordat ik iedereen over me heen krijgt voor wat betreft Undercover, ik denk dat voorgaande theorie niet zo heel erg gek is en dat dan de grens wat vager is dan bij het doorsnee GP paard. Ik zal overigens ook zeker niet ontkennen dat menig GP paard uit de sport is verdwenen door het overschrijden van een grens.

Wat is de volgende observatie wedstrijd? Aken?

Oh en wat ik ook nog wel eens zou willen zien, aangezien een Fries geen koudbloed is en al wel op de WEG heeft gelopen... Hoe rijden de topruiters een Fries? De echte top. Charlotte Dujardin, Carls Hester, Edward Gal, Anky van Grunsven etc. Daar ben ik echt heel erg nieuwsgierig naar! Maar dat is mijn eigen voorliefde voor Friesen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:52

'Menig topruiter weet wel hoeveel druk hij moet zetten'. Ohja? Als jouw trainer zegt 'Ach rotknol, luistert niet. Spoor nog wat aan en geef m een ruk, dan luistert die zo wel' dan doe je dat. Betekend niet dat dat dé oplossing is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:37

xSlvna schreef:
'Menig topruiter weet wel hoeveel druk hij moet zetten'. Ohja? Als jouw trainer zegt 'Ach rotknol, luistert niet. Spoor nog wat aan en geef m een ruk, dan luistert die zo wel' dan doe je dat. Betekend niet dat dat dé oplossing is.

Wat heeft dit met druk zetten te maken? Wat jij noemt is simpelweg straffen.
Je neemt het woord druk te letterlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:39

Janine1990: als hij geen 'constante' (zolang ze niet moeten verlengen en hij dus toe staat ) druk had zouden niet al zijn paarden zo kort in de hals lopen. En dat is niet enkel hun bouw want in die uitgestrekte stap kunnen ze lengte nemen: áls hij toestaat.
Dat is wat ik zo vreselijk vind aan zijn rijstijl... Die opgekropte halzen altijd.

xSlvna

Re: Edward Gal meldt zich af voor CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:41

Ik neem het woord niet te letterlijk, ik weet wat ik zie. Mijn paarden blijven ook drammen als ik ze zo kort zou rijden, en denk dat ze de 5e dag juist chagrijniger zijn als de 1e (want ja 'een keertje kort' levert nog geen problemen/ongemakken op).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:52

Ayasha schreef:
Janine1990: als hij geen 'constante' (zolang ze niet moeten verlengen en hij dus toe staat ) druk had zouden niet al zijn paarden zo kort in de hals lopen. En dat is niet enkel hun bouw want in die uitgestrekte stap kunnen ze lengte nemen: áls hij toestaat.
Dat is wat ik zo vreselijk vind aan zijn rijstijl... Die opgekropte halzen altijd.

Ik vind Romanov niet bepaald kort in de hals geweest bij Edward. Next One ook niet. Lingh niet.
En laten we even een recent voorbeeld er bij pakken, Zonik...
https://www.youtube.com/watch?v=_6drTRn6Ql8
Mooie open aanleuning, zie je niet vaak. Nek het hoogste punt en de neus voor de loodlijn. Volgens mij zou menig Bokker het graag zo zien.

Of noem je dit ook opgekropt?

De enige die ik echt opgekropt vond lopen zijn Undercover en Totilas. Bij Totilas werd dit later ook wat beter toen hij iets minder hectisch ging lopen. Gribaldi vond ik ook niet echt opgekropt lopen.

xSlvna schreef:
Ik neem het woord niet te letterlijk, ik weet wat ik zie. Mijn paarden blijven ook drammen als ik ze zo kort zou rijden, en denk dat ze de 5e dag juist chagrijniger zijn als de 1e (want ja 'een keertje kort' levert nog geen problemen/ongemakken op).

Dus je vindt dat Undercover dramt in zijn gedrag? En wat heeft een 5e dag daar mee te maken? Edward rijdt dit paard ruim 4 jaar... Pas na 3,5 ging het mis. Daarbij, als je het een beetje hebt gevolg heb je ook wel degelijk verbetering gezien in het op lengte stellen van de hals van Undercover.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:53

Ayasha schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=h48s_VsxZPw
Ik moet zeggen dat ik Zonik hier heel fijn op lengte en 'open' vind!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:00

Sunrise_ schreef:
Ayasha schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=h48s_VsxZPw
Ik moet zeggen dat ik Zonik hier heel fijn op lengte en 'open' vind!

Linkje dat ik heb geplaatst is een jaar jonger, aanleuning is beslist niet minder geworden *understatement*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:19

Zonik is tot nog toe de enige die ik doenbaar vind kwa aanleuning maar lícht is die aanleuning ook niet als je goed kijkt. :) En open ... Nja, ik kan het opene simpelweg niet zien omdat het op mij zo strak over komt.
Hetgeen ik van Lingh gezien heb vond ik geen open aanleuning. Romanov nog veel minder. Allemaal hoog en de kin bijna tegen de onderkant van de hals.
https://www.youtube.com/watch?v=T3XoJYQ6HVY
En Zonik is ook goed die richting uit aan het gaan. Oren het hoogste punt ja, maar dit kan je toch geen lichte aanleuning noemen?
De ene komt op mij nog strakker over vanvoren dan de andere...
Totilas en Gribaldi hadden het wel het duidelijkst idd, mede ook doordat die redelijk rond gereden werden ook in de ring, maar Zonik wordt bij het verkennen niet minder rond in gesteld.

Laura123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:49

Nu we toch aan het afdwalen zijn.. wordt chio live uitgezonden ? ( op nos/npo?)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:54

xMaxxiee schreef:
knip..

Je kan als ruiter niet zomaar meedoen met de grand Prix, dus ik gok dat menig top ruiter wel kan rijden en kan aanvoelen hoeveel druk ze moeten zetten bij een paard :')

...

Of is de jurering vandaag de dag zoveel veranderd?
Persoonlijk is dat wel mijn mening.
Want lopen de meeste paarden in de topsport nog wel van achteruit?
Zakken ze nog voor het oog in de achterhand bollen de rug en komt de schoft hoger in de piaffe?
Zou dat pak 'm beet, (kom ik weer :D ) 20? jaar terug een voldoende hebben gekregen?

Net als die uitgestrekte draf?
Maakt die nog wel meer bodem of maakt vooral die voorhand veel spektakel?
Ik denk eerlijk dat dit voorheen nooit punten gekregen zou hebben.

De dressuursport is daarin veranderd. Wat mensen graag willen zien. Of is het zelfs niet weten waar ze naar moeten kijken omdat de sport voortaan voor iedereen is?
En de jury doet er helaas aan mee.

Ik denk dat de topsporters mij niet in het hokje zouden willen hebben hoor. :D
Ik kan misschien wel Truus op de hoek met haar tinker hoger plaatsen in basis rijden dan de basis van de GP ruiters tegenwoordig.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:04

Janine1990 schreef:
antje_vip schreef:
Ik wil eigenlijk wel heel graag die vakmensen eens zien op een Tinker bijvoorbeeld :D Kijken hoeveel vakmanschap er dan vanaf straalt

Lijkt mij ook wel interessant. Maar dan zou ik ze wel echt de kans willen geven en er een maandje mee aan de slag laten. Een paard verandert niet in een uurtje.
En laten we realistisch zijn, het zal vast geen Valegro worden, maar ik denk zeker dat er meer uitgehaald wordt dan door the girl next door.

Anky heeft toch ook een keer op een koudbloed ergens erg hoog een kür gereden, dan wel eenmalig hehe

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:54

Overigens Janine, ging Totilas minder opgekropt lopen toen ie minder hectisch werd of werd ie minder hectisch omdat ie wat meer lucht kreeg vanvoor?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:44

Ayasha schreef:
Overigens Janine, ging Totilas minder opgekropt lopen toen ie minder hectisch werd of werd ie minder hectisch omdat ie wat meer lucht kreeg vanvoor?

Het een kan natuurlijk niet zonder het ander. Maar een paard met te veel looplust loslaten van voren heeft natuurlijk ook niet zoveel zin. Dat hij kort van voor was wist Edward en zijn hele team natuurlijk ook. Lopen al een poosje mee in dit wereldje, weten ook wel wat men wil zien en waar punten blijven liggen en zullen vast niet denken: Kom, ik laat hem nog wat korter worden. ;)
Maar dat heeft tijd nodig. Want als je een paard met te veel looplust lang laat worden van voren, laat je aan de achterkant punten liggen. En laat je een paard met te veel looplust kort van voren blijven omdat hij zo achter aan de gang blijft, dan laat je aan de voorkant punten liggen. Zoeken naar een gulden middenweg dus en dat kost tijd en training.

Maar to the point, ook dit heeft te maken met aanspanning en ontspanning. Ontspannen in de aanspanning en dat is knap lastig. Dus ja, de aanleuning begint bij ontspannen in de aanspanning. En dat vereist naar mijn idee ook een stukje ervaring voor het paard. Een stadion is thuis inderdaad maar lastig na te bootsen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:46

Mwah, als een simpele ruiter zonder enig talent zoals ik een paard met te veel looplust en spanning (genoeg dat ze er niet meer me verder wilde alleszins) kan leren loslaten vanvoren op relatief korte tijd zonder dat ie wegschiet dan moet een ruiter als Gal dat zeker kunnen. En nog veel sneller dan ik ook. Als die knollen echter ook winnen als ze zo kort zijn, kan ik me voorstellen dat ze daar de noodzaak niet van inzien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:52

Ayasha schreef:
Mwah, als een simpele ruiter zonder enig talent zoals ik een paard met te veel looplust en spanning kan leren loslaten vanvoren op relatief korte tijd zonder dat ie wegschiet dan moet een ruiter als Gal dat zeker kunnen. En nog veel sneller dan ik ook. Als die knollen echter ook winnen als ze zo kort zijn, kan ik me voorstellen dat ze daar de noodzaak niet van inzien.

Nou ja, ik zou zeggen, bied jezelf aan ;)

Ik ben echt geen fan van Edward, maar ik probeer het zo objectief mogelijk te bekijken en naar mijn idee ga je er een beetje ver in. Ik heb ooit een waanzinnig getalenteerde merrie mogen rijden en ik kon er niets mee. Alleen maar gruwelijk op de rem trekken want hij ging altijd te hard. Aanleuning en ontspanning waren beide ver te zoeken. Gewoon veel te veel paard voor mij. Overigens was ik niet de beste ruiter die er mee heeft gereden. Maar daar had ik wel een Edward Gal op willen zien rijden. Denk dat die er aardig mee uit de voeten had gekund.

Als topsporter wil je volgens mij altijd en alleen maar beter en beter. Charlotte Dujardin haalt een wereldrecord en geeft aan thuis te gaan werken aan de dingen die minder goed gingen (in een foutloze proef). En dit is niet alleen in de paardensport zo, in elke sport willen de besten zich alleen maar verder ontwikkelen. De manier waarop vinden ze zelf maar uit, zal vast niet allemaal de mooiste en beste manier zijn voor ons amateurs, maar eerlijkheid duurt het langst in een relatie. Ook in een relatie met een paard. Nou, dat blijkt?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:36

Ayasha schreef:
Mwah, als een simpele ruiter zonder enig talent zoals ik een paard met te veel looplust en spanning (genoeg dat ze er niet meer me verder wilde alleszins) kan leren loslaten vanvoren op relatief korte tijd zonder dat ie wegschiet dan moet een ruiter als Gal dat zeker kunnen. En nog veel sneller dan ik ook. Als die knollen echter ook winnen als ze zo kort zijn, kan ik me voorstellen dat ze daar de noodzaak niet van inzien.

Dat je eigen situatie in jouw ogen vergelijkbaar is met die van Gal maakt nog niet dat dat per definitie ook zo is :)

Ik denk wel dat ze er alles aan doen iets meer rust in het verhaal te krijgen en ook om Undercover wat meer op lengte voor te stellen. Het lijkt er vooralsnog op dat dat op concours onder invloed van een aantal slechte ervaringen, spanning en het vragen van aanspanning in de oefeningen nog weer extra bemoeilijkt wordt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:01

Maar janine, een paard dat teveel loopt moet je toch niet met de hand opvangen?
Daar wordt hij alleen maar heter van.

Natuurlijk ik als basis ruiter met een paard maatje teveel doe dat als reflex ook.
Maar eigenlijk weet ik dat ik het toch voor los moet laten en op moet vangen met de zit.
En los laten staat weer perse niet gelijk aan lang laten.

Natuurlijk kun je in de proef niet even een volte op om daarmee tempo te remmen, even stappen met die lange teugel of bij 1 die makkelijker galoppeert dan draaft een hand galopje pakken, om spanning kwijt te raken.
Dat is natuurlijk waar Gal in een proef ook tegenaan rijdt wat je met training anders aan zou pakken.

Maar phoe, hij is wel even wat meer dan een basisruitertje. Je zou toch verwachten dat hij wel wat op kan lossen. Zonder de hand.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:16

bruintje123 schreef:
Maar janine, een paard dat teveel loopt moet je toch niet met de hand opvangen?
Daar wordt hij alleen maar heter van.

Natuurlijk ik als basis ruiter met een paard maatje teveel doe dat als reflex ook.
Maar eigenlijk weet ik dat ik het toch voor los moet laten en op moet vangen met de zit.
En los laten staat weer perse niet gelijk aan lang laten.

Natuurlijk kun je in de proef niet even een volte op om daarmee tempo te remmen, even stappen met die lange teugel of bij 1 die makkelijker galoppeert dan draaft een hand galopje pakken, om spanning kwijt te raken.
Dat is natuurlijk waar Gal in een proef ook tegenaan rijdt wat je met training anders aan zou pakken.

Maar phoe, hij is wel even wat meer dan een basisruitertje. Je zou toch verwachten dat hij wel wat op kan lossen. Zonder de hand.

Dat zeg ik niet.... Wanneer je een looplustig paard hebt die je probeert op te vangen, kroppen deze zich gewoon makkelijk op. Daar hoef je niet voor te trekken hoor...
Kijk maar naar het grote gros in de basiswedstrijden, loperige paarden hebben daar vrijwel altijd de neus ver achter de loodlijn, worden kort in de hals. En op de bijbehorende niveaus zijn ze doorgaans voornamelijk achter de teugel. Teugels gaan af en aan in een boogje.
Wanneer je GP rijdt kan je niet zonder verbinding, dus is die er gewoon zoals het hoort, maar wordt een dergelijk paard toch redelijk beknopt in de halslengte.

Dat heeft niets met remmen op de hand te maken. Wederom met ontspannen in de aanspanning. En dan gaat het aanspannen toch een stuk eenvoudiger dan het ontspannen. Kijk maar eens naar jezelf, focus op een lichaamsdeel dat je tijdens het rijden gemakkelijk gespannen houdt. Probeer dit te ontspannen en zie hoeveel moeite het kost.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:25

Dan vang je dus teveel op met de hand als ze daarom op krullen. Welk niveau ook.
Dat klopt helemaal dat je daar niet voor hoeft te trekken. Maar die gevoelige paarden ervaren dat beetje opvangen als net zoveel druk als die koelbloedige waar je een keer serieus een ophouding maakt en dan pas erachter komt.

En natuurlijk schrijf ik het nu alsof het heel simpel is en ik weet dat het niet zo is.
Maar op krullen van voor is voor dat betreffende paard te veel druk in de hand. Dat dit niet veel hoeft te zijn voor het gevoel van de ruiter is wat anders.
Dat is ook waarom ik denk dat er zoveel basis ruiters niet overweg kunnen met een wat sensibeler paard.
In alles de hulpen te groot. Denken aan een hulp is bij die paarden al genoeg zeg ik altijd :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:36

bruintje123 schreef:
Dan vang je dus teveel op met de hand als ze daarom op krullen. Welk niveau ook.
Dat klopt helemaal dat je daar niet voor hoeft te trekken. Maar die gevoelige paarden ervaren dat beetje opvangen als net zoveel druk als die koelbloedige waar je een keer serieus een ophouding maakt en dan pas erachter komt.

En natuurlijk schrijf ik het nu alsof het heel simpel is en ik weet dat het niet zo is.
Maar op krullen van voor is voor dat betreffende paard te veel druk in de hand. Dat dit niet veel hoeft te zijn voor het gevoel van de ruiter is wat anders.
Dat is ook waarom ik denk dat er zoveel basis ruiters niet overweg kunnen met een wat sensibeler paard.
In alles de hulpen te groot. Denken aan een hulp is bij die paarden al genoeg zeg ik altijd :D

Wat gebeurt er dan als je een normaal gereden paard flink terug rijdt? Die wordt ook korter in de nek. Je gaat mij niet vertellen dat je die met de hand op de rem trekt :+ Ze moeten gewoon meer aanspannen en doen dat ook in de hals/nek. De kracht die nodig is om alles op achter over te nemen hebben ze niet altijd meteen en als jij een pasje meer op achter vraagt dan gaat zeker in het begin de hals ook gewoon mee. En dan heb ik het over basis dressuur, M/Z.

Een paard op GP niveau moet flink wat meer kracht leveren voor dat werk. Zeker bij weinig ervaring is het niet gek dat ze ook de hals aanspannen. En aangespannen spieren zijn korter. Heel simpel.

Volgens mij wordt het woord druk hier vertaald als het paard in z'n waffel hangen, een krachtmeting op het bit. Druk is ook de ruiter en hoe streng deze is. Een extreem consequente ruiter zal een paard zeer elektrisch kunnen laten bewegen, omdat het paard de consequenties van het niet luisteren kent. Daar hoeft geen hand aan te pas komen. Een streng been en een krachtige zit zijn ook een vorm van druk. Daarnaast is het werk een vorm van druk. En werken betekent aanspannen, dat doe je zelf ook in de sportschool wanneer je in de gewichten hangt. Je spant je spieren aan.

En dan kom ik weer bij de vergelijking Adelinde-Edward die ik gisteren maakte. Ik denk dat Adelinde de druk in de handen heeft, terwijl Edward die druk in zijn lichaam heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:53

Janine1990 schreef:
Nou ja, ik zou zeggen, bied jezelf aan ;)

Ik ben echt geen fan van Edward, maar ik probeer het zo objectief mogelijk te bekijken en naar mijn idee ga je er een beetje ver in. Ik heb ooit een waanzinnig getalenteerde merrie mogen rijden en ik kon er niets mee. Alleen maar gruwelijk op de rem trekken want hij ging altijd te hard. Aanleuning en ontspanning waren beide ver te zoeken. Gewoon veel te veel paard voor mij. Overigens was ik niet de beste ruiter die er mee heeft gereden. Maar daar had ik wel een Edward Gal op willen zien rijden. Denk dat die er aardig mee uit de voeten had gekund.

Als topsporter wil je volgens mij altijd en alleen maar beter en beter. Charlotte Dujardin haalt een wereldrecord en geeft aan thuis te gaan werken aan de dingen die minder goed gingen (in een foutloze proef). En dit is niet alleen in de paardensport zo, in elke sport willen de besten zich alleen maar verder ontwikkelen. De manier waarop vinden ze zelf maar uit, zal vast niet allemaal de mooiste en beste manier zijn voor ons amateurs, maar eerlijkheid duurt het langst in een relatie. Ook in een relatie met een paard. Nou, dat blijkt?

Tja, ik zie simpelweg nog maar weinig "eerlijke relaties" in de sport, niet op basis niveau en al evemin op topniveau.
En dan mag je dat te ver gaan noemen. Maar IK zie gewoon een dier, hij weet zelf niet dat ie topstportpaard is. Hij weet enkel dat ie paard is. Maar tijd nemen om zo'n dier op een andere manier te leren terug komen (en ja dat kan en ja dat heb ik ook geleerd van een GP ruiter) kost nu eenmaal te veel tijd en dus ook te veel geld. Deze manier werkt ook. De ene keer wat langer dan de andere maar he, zolang die het doet..........

Het is maar hoeveel je er voor wil opofferen. :) Maar "eerlijk" is een woord dat al heel lang niet meer thuis hoort in de paardensport. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-06-16 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:53

bruintje123 schreef:

Hij lost ook een boel zonder hand op, de beheersing die hij daarin over z'n eigen lichaam heeft is ongekend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:23

Ayasha schreef:
Tja, ik zie simpelweg nog maar weinig "eerlijke relaties" in de sport, niet op basis niveau en al evemin op topniveau.
En dan mag je dat te ver gaan noemen. Maar IK zie gewoon een dier, hij weet zelf niet dat ie topstportpaard is. Hij weet enkel dat ie paard is. Maar tijd nemen om zo'n dier op een andere manier te leren terug komen (en ja dat kan en ja dat heb ik ook geleerd van een GP ruiter) kost nu eenmaal te veel tijd en dus ook te veel geld. Deze manier werkt ook. De ene keer wat langer dan de andere maar he, zolang die het doet..........

Het is maar hoeveel je er voor wil opofferen. :) Maar "eerlijk" is een woord dat al heel lang niet meer thuis hoort in de paardensport. :)

Maar zo te lezen begrijp je in ieder geval wat ik bedoel.

Laurie schreef:
bruintje123 schreef:

Hij lost ook een boel zonder hand op, de beheersing die hij daarin over z'n eigen lichaam heeft is ongekend.

Treffend gesproken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:26

Ja hoor, maar dat betekent niet dat ik het er mee eens ben/het goed keur. :)
En dan kan het me eigenlijk helemaal niet schelen of het hier een GP ruiter betreft of een kleuter die z'n 1e lesje gekregen heeft. :)
Jawel, eigenlijk wel, die GP ruiter zou beter moeten weten.