Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:22

Ibbel schreef:
Ach, de Tour de France startte vorig jaar in Utrecht. Grofweg waren de kosten 20 miljoen en de omzet ergens in de buurt van de 50 miljoen. Uiteindelijke winst dus even afgerond 30 miljoen. Dat waren 2 dagen. Waarin toeristen dus 50 miljoen omzetten.

Die snap ik. Want dat is een sportevenement waar veel mensen op af komen vanuit verschillende landen.

Maar voor een kunstwerk aan de afsluitdijk?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:24

En sommige mensen die niets met de Tour hebben, en het maar een doping-feestje vinden, snappen niet wat een Ronde van Frankrijk in hemelsnaam in Nederland te zoeken heeft.

Met die 20 miljoen uit Utrecht hadden óók heel veel 'oudjes' geholpen kunnen worden. Toch?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:28

Ibbel schreef:
En sommige mensen die niets met de Tour hebben, en het maar een doping-feestje vinden, snappen niet wat een Ronde van Frankrijk in hemelsnaam in Nederland te zoeken heeft.

Met die 20 miljoen uit Utrecht hadden óók heel veel 'oudjes' geholpen kunnen worden. Toch?

Klopt. Maar door de enorme omzet is er nu 30 miljoen vrij gekomen toch? Ik denk dat zulke sportevenementen heel goed zijn voor het land. Alleen zie ik nog steeds de vergelijking met een kunstwerk niet :')

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:31

Leuk dat er tijd en geld in kunst gestoken wordt, dat dient zeker zijn doel. Maar 13 miljoen euro? :') zo onzinnig altijd die budgetten die overal voor neergelegd worden. Zoiets kan ook prima voor 1 miljoen euro gerealiseerd worden lijkt mij.

Gemeenten en budgetten = bad combo. De budgetten zijn altijd te hoog en degenen die iets mogen doen binnen dat budget zorgen er meestal wel voor dat ze het volledige budget 'nodig' hebben. Geldklopperij altijd.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:37

De toeristen die het paard gaat brengen? Weet je wel hoeveel dingen de chinezen (en natuurlijk andere toeristen) willen zien? Die gaan graag een dagje naar Friesland, doen ze daar een rondje en nemen ze gelijk het paard mee. Want ik geef zelf als Fries toe, ik vind dat hier veel te weinig mooie kunst is. Die enorme bollen in belgie trekken ook toeristen, waarom moet een 30 meter paard dat niet doen?

Volgens mij weet het grootste deel ook niet hoeveel de kosten van dit paard echt zullen zijn. (i
Ik ook niet) Maar ik denk zelf dat een deel van de afsluitdijk afzetten en het paard vervoeren al een grote hap uit dat budget gaat vreten,

Marjo

Re: Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:40

Omdat die bollen zo'n beetje het nationale symbool zijn van België. Nee kan me niet voorstellen dat er toeristen zijn die speciaal voor dat paard hierheen komen. Hooguit dat ze er heen gaan als ze er toch zijn maar dat zijn geen hoge extra inkomsten als je 't mij vraagt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:43

Marjoow schreef:
Klopt. Maar door de enorme omzet is er nu 30 miljoen vrij gekomen toch? Ik denk dat zulke sportevenementen heel goed zijn voor het land. Alleen zie ik nog steeds de vergelijking met een kunstwerk niet :')

De afsluitdijk is een toeristische attractie. Ook nu al. Voor ons is het 'gewoon die weg van de lege, saaie kop van Noord-holland naar dat gekke verweggistan waar ze ook nog een raar taaltje praten'. Wie rijdt daar nou...

Voor buitenlanders is het een symbool van 'de Nederlandse strijd tegen het water'. Het feit dat NL voor éénderde 'onder water' ligt is voor veel buitenlanders volkomen maf en onbegrijpelijk, en dat komen ze graag bekijken.

En een toeristische attractie oppimpen heeft tot gevolg dat er meer toeristen komen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:03

Als dat het idee er achter is zou het imo meer zinnig zijn om dan ook een waterachtigkunstwerk te maken dat onze strijd tegen het water benadrukt.

Bij de dam in Aswan staat een kunstwerk dat ter ere van de gesneuvelden is. Daar liep geen hond.. die dam was wel intressant.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:08

Sammie schreef:
Als dat het idee er achter is zou het imo meer zinnig zijn om dan ook een waterachtigkunstwerk te maken dat onze strijd tegen het water benadrukt.

:)* Ik denk ook dat ze niet voor niets Daan Roosegaarde voor dit project hebben gevraagd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:14

Misschien eens fatsoenlijk reageren.. zou je beter sieren :)* Dank u.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:16

Die 13 miljoen is ook voor meerdere kunstwerken bedoeld, langs de hele 32 kilometer.
Vereniging Het Friesche Paard wil graag (en dan vast aan de Friese kant) voor 2,5 miljoen, dat paard. Dat dat er komt, staat ook nog niet vast. En als ze het echt heel graag willen, kunnen ze natuurlijk ook een crowdfunding actie opzetten om bij te dragen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:32

Ibbel schreef:
Dat dat er komt, staat ook nog niet vast. En als ze het echt heel graag willen, kunnen ze natuurlijk ook een crowdfunding actie opzetten om bij te dragen.

Ik acht de kans dat dit paard er komt overigens minimaal, als Roosegaarde daar iets over te zeggen heeft.
Ik kan me niet voorstellen dat hij op voorhand al een deel van zijn budget en de ruimte afstaat aan iets wat ver af staat van zijn gebruikelijke concepten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:58

Maar als dat paard er wel komt, waarom zo gigantisch hoog? Daar val ik een beetje over.

De olifanten bij Almere zijn 7 meter hoog en dat vind ik kolossale beelden. Dat paard zou dan bijna 4,5 keer zo hoog worden. Da's toch nergens voor nodig?
Zet dan een kleine kudde paarden met veulens van hooguit 10 m. hoog neer. Is mooier en zal zeker net zoveel toeristen trekken als 1 knol.

Iemcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:52

Sorry ik ben echt een friezen liefhebber maar 13 Miljoen voor een stukje kunst gaat mij toch echt te ver Besteed het liever aan mensen die door onze regering worden gekort op de zorg dan doe je pas echt iets goeds .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:01

Dit doet me trouwens denken aan de Kelpies.
Dat is dan wel een kunstwerk dat veel mensen trekt.

Citaat:
Glasgow's Andy Scott is the artist responsible for the Kelpies, a sculpture of colossal Clydesdale horse heads that tower 30 metres over Helix Park, Falkirk, near the M9 motorway. What for? For "regeneration", of course. It is claimed the £5m, 300-tonne sculptures will bring in £1.5m a year through guided tours.

Afbeelding

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:40

Precies. Leuk bij een ander. Hoezo moeten wij dan ook weer een paard hebben.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:58

Jennyj01 schreef:

Deze snap ik niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:18

Vanavond had ik het met mijn oma over de nieuwe aankleding van de Afsluitdijk.
Mijn oma is 95, volledig bij de tijd, nooit ziek geweest en buiten dat ze doof is is ze kerngezond. Ze heeft vorige week een kleine ingreep aan haar pols gehad, ze mag er nu niet op steunen, mag niet met de rollator lopen met als gevolg dat ze helemaal niet kan lopen momenteel en dus tijdelijk zorg ontvangt in haar zelfstandige woning.
Als mijn oma dan vertelt dat ze leest over die belachelijke bedragen die in een paard op de afsluitdijk worden gestoken terwijl er nauwelijks personeel rondloopt om haar van de juiste zorg te voorzien waardoor zij bijna 12 uur in bed moet liggen en om haar af en toe naar de wc te helpen waardoor ze het in haar broek doet dan breekt echt mijn hart en dan denk ik serieus 'fuck dat paard, fuck die hele afsluitdijk, ga investeren in de zorg zodat mijn oma (die normaal gesproken trouwens volledig zelfstandig is en het zo slecht dus niet heeft) en al die andere oudjes de verzorging krijgen die zij verdienen!'

lindalacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:25

ik ben het eens met dat er naar onder andere de ouderen in nederland, naast heel veel andere doelgroepen meer geld zou moeten. De Nederlandse overheid heeft een budget voor kunst en cultuur. met het geven van subsidies is er ook veel werkgelegenheid. Als we dan toch niets kunnen doen aan het budget en de bestemming, vindt ik een 30 meter hoog paard op de afsluitdijk wel een enorm gaaf idee. De afsluitdijk, met een soort paard van troje.......

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:11

Goof schreef:
Vanavond had ik het met mijn oma over de nieuwe aankleding van de Afsluitdijk.
Mijn oma is 95, volledig bij de tijd, nooit ziek geweest en buiten dat ze doof is is ze kerngezond. Ze heeft vorige week een kleine ingreep aan haar pols gehad, ze mag er nu niet op steunen, mag niet met de rollator lopen met als gevolg dat ze helemaal niet kan lopen momenteel en dus tijdelijk zorg ontvangt in haar zelfstandige woning.
Als mijn oma dan vertelt dat ze leest over die belachelijke bedragen die in een paard op de afsluitdijk worden gestoken terwijl er nauwelijks personeel rondloopt om haar van de juiste zorg te voorzien waardoor zij bijna 12 uur in bed moet liggen en om haar af en toe naar de wc te helpen waardoor ze het in haar broek doet dan breekt echt mijn hart en dan denk ik serieus 'fiets dat paard, fiets die hele afsluitdijk, ga investeren in de zorg zodat mijn oma (die normaal gesproken trouwens volledig zelfstandig is en het zo slecht dus niet heeft) en al die andere oudjes de verzorging krijgen die zij verdienen!'

Ja maar zo werkt het toch niet.. Behalve ouderen die er verzorgt moeten worden moet er ook politie op straat lopen, worden er snelwegen aangelegd, wordt er geinvesteerd in onderwijs en ja.. gaat er ook een ietsie pietsie van de rijksbegroting naar kunst en cultuur.
Daarbij is het heus een hoop geld om een dijk te renoveren, maar om de Flevopolder opnieuw droog te moeten leggen over een paar decennia omdat we het nu onze ouderen meer gunnen lijkt me een ook niet echt een puik plan.

Ik kan me niet voorstellen dat iedereen die nu zo bezorgd is over de ouderen ook zo reageert als hier het bericht verschijnt dat er de komende jaren wordt geinvesteerd in het opknappen en aanleggen van (nieuwe) ruiterpaden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:31

maava schreef:
Jennyj01 schreef:

Deze snap ik niet.

Omdat een ander land een belachelijk groot paard heeft wat toeristen trekt moet er op onze afsluitdijk ook maar een paard. Rare na-aperij.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:36

Jennyj01 schreef:
maava schreef:
Deze snap ik niet.

Omdat een ander land een belachelijk groot paard heeft wat toeristen trekt moet er op onze afsluitdijk ook maar een paard. Rare na-aperij.

Toeristen=geld *\o/*
Hoe meer geld nederland heeft hoe minder we hoeven te bezuinigen op dingen zoals zorg.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:40

Jennyj01 schreef:

Omdat er in Saint-Denis een gotische kerk werd gebouwd, moest elke stad en dorp in West-Europa er een hebben. Na-aperij? Daar hoor je niemand meer over.

En helemaal hetzelfde is het natuurlijk niet. Dit moet een Fries paard worden, die hebben ze in Engeland niet. :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:42

Maar niemand vraagt zich af waarom het betreffende paard 13 miljoen moet kosten? Ik denk dat iedere lokale ondernemer hier het ook zeker voor 1 miljoen zou willen doen. En ook wel voor 500.000 euro :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 00:29

2,5 miljoen was het toch?
Hoeveel werkgelegenheid zal die opdracht hier verschaffen? Of wordt het paard grotendeels in die pop up studio in China geproduceerd en hier alleen maar ontworpen en opgebouwd? Waar komt het materiaal vandaan?
Is het ontwerp, materiaal en de realisatie van het paard daadwerkelijk zo duur of wordt er betaald voor de naam van de kunstenaar?
Wordt dit alles openbaar gemaakt?
Waarom is de vereniging die dat paard wil niet zelf financieel verantwoordelijk voor de realisatie?