Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:48

Voor het paard is het zielig, maar uiteindelijk is het voor deze amazone denk ik ook sneu, begrijp me goed, ik vind het walgelijk, haar reactie, alleen weet je wat ik vermoed?
Hoge bomen krijgen het ook echt soms zwaar te verduren, wat betreft jaloerse concurrenten, die gek genoeg zijn om van alles in het werk te stellen om iemand tot zulke acties te brengen.
Juist in de paardensport komt dit vaker voor dan we denken, volgens mij.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het goed te praten is, maar misschien is het wel goed om eens scherper naar oorzaak en gevolg te kijken, de hele situatie.
En niet alleen met een vergrootglas naar dit inktzwarte puzzelstukje blijven staren.
Hoe heerlijk het ook is om af en toe te zien dat ook topruiters soms erge fouten maken.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:50

Dit soort dingen dragen eraan bij dat 'leken' paardrijden steeds meer als dierenmishandeling gaan zien, duurt niet lang voor allerlei dierenrecht organisaties zich ermee gaan bemoeien (voor zover dat niet al wel gebeurt)

Dus buiten dat veel mensen het gedrag van de amazone buitensporig vinden (waaronder ik) is het ook nog eens ontzettend slecht voor het imago van de paardensport (wat al niet zo heel goed is, geloof ik).

Als we met zijn allen nog even een aantal jaren zo door gaan komt vanzelf ooit het moment waarop het verboden wordt op een paard te gaan zitten.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:55

Dat ze normaal hartstikke goed is voor haar paarden praat dit toch niet goed?

Zou niet weten waarom je een paard dusdanig hard in de mond moet trekken of met sporen moet trappen. Vind het niet normaal dat dit ook maar enigszins goedgepraat wordt. Miscommunicatie tussen paard en ruiter behoort altijd opgelost worden zonder pijnprikkels.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:57

Hoe kun je het nu normaal vinden dat een paard op zijn knieen stort als hij met een lang teugeltje gereden wordt?

Denkt nu echt iemand dat dat paard voor zijn lol op zijn knieen gaat liggen? :?

Dit paard mankeert iets, heel simpel!
Ieder paard wat op een beetje niveau loopt moet op eigen benen kunnen lopen zonder ter aarde te storten.
En als de reactie van de ruiter zo is omdat hij dat wel vaker doet dan is dat helemaal triest want dan weet ze dat er iets niet in orde is!

Haar reactie en handelen heeft totaal geen technisch nut, ze doet het paard alleen maar pijn in de mond, laat het de rug uitdrukken en zeker niet beter verzamelen.
Dit heeft totaal niks met op de achterhand zetten te maken, dit heet bewust je paard kwellen.

Blijkbaar heeft ze voor veel mensen jaren de schijn hoog kunnen houden dat ze zo'n fijne ruiter is, nu is ze van haar status gevallen !

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:03

Het is jammer dat t filmpje in een facebook-link staat. Ik heb geen facebook en kan dus niet het filmpje bekijken. Iemand een andere link voor mij?

Erg ongehoord lijkt me wel dot gedrag. Ik was altijd wel 'fan' van haar. Iig in de ring. Maar als ik het zo hoor, verliest ze zeker mijn respect.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:04

spatter schreef:
Hoe kun je het nu normaal vinden dat een paard op zijn knieen stort als hij met een lang teugeltje gereden wordt?

Denkt nu echt iemand dat dat paard voor zijn lol op zijn knieen gaat liggen? :?

Dit paard mankeert iets, heel simpel!
Ieder paard wat op een beetje niveau loopt moet op eigen benen kunnen lopen zonder ter aarde te storten.
En als de reactie van de ruiter zo is omdat hij dat wel vaker doet dan is dat helemaal triest want dan weet ze dat er iets niet in orde is!

Haar reactie en handelen heeft totaal geen technisch nut, ze doet het paard alleen maar pijn in de mond, laat het de rug uitdrukken en zeker niet beter verzamelen.
Dit heeft totaal niks met op de achterhand zetten te maken, dit heet bewust je paard kwellen.
Lijkt mij ook, als een paard struikelt gaat hij bdaarna niet op zijn knieen verder kruipen, hier klopt iets niet. en zij straft hem omdat hij valt!
Blijkbaar heeft ze voor veel mensen jaren de schijn hoog kunnen houden dat ze zo'n fijne ruiter is, nu is ze van haar status gevallen !

Pocca_Locca

Re: Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:09

Volgens mij is dat dier aan de ontstekingsremmers, daar schijnen ze toch ook vaak van door de benen te zakken?!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:19

Pocca_Locca schreef:
Volgens mij is dat dier aan de ontstekingsremmers, daar schijnen ze toch ook vaak van door de benen te zakken?!

Dat is nogal een aanname...heb jij een foto van je duim?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:24

Pocca_Locca schreef:

Lijkt me heel erg sterk met de nultolerantie :)*

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:27

Zo, dan roep je wel wat ja!

Die eerste correctie kan ik nog in komen uit een schrik reactie maar de tweede correctie is over de grens. Je kunt een paard ook wel scherp krijgen door iets minder grof in te komen. Maar ja, wie zonder zonde is werpt de eerste steen. Durf hier niet te beweren dat ik zelf nog nooit over de grens ben gegaan. Wel spijt daarna maar dat is achteraf.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:28

Spatter wat een aanname ..dus ieder paard wat struikelt mankeert wat ????

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:29

Waarom kan je in die eerste correctie komen? Als jij struikelt vind je het ook oké als ze je een klap geven? :? Tis een dier geen robot. Foutje kan gebeuren. Er had helemaal geen correctie moeten zijn. En zéker geen drie (want later in het filmpje rukt ze hem nog eens stil.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:34

Billy schreef:
Pocca_Locca schreef:

Dat is nogal een aanname...heb jij een foto van je duim?

:+ :+

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:36

“De FEI onderzoekt de omstandigheden van het incident waarbij Vagabond de la Pomme een zware struikeling maakte en de daaropvolgende heftige reactie van de amazone. De FEI-steward op het voorterrein rapporteerde het incident aan de FEI en aan de FEI-hoofdsteward”, aldus een woordvoerder van de FEI. “De Franse teamveterinair Jérôme Thévenot was eveneens getuige van de actie en controleerde het paard voordat hij de ring in ging. Vagabond was foutloos in de eerste manche en werd daarna in de stal opnieuw gecontroleerd door Thévenot, die hem helemaal in orde bevond.”

De woordvoeder besluit: “Paardenwelzijn staat hoog in het vaandel bij de FEI en is ook prioriteit voor de Zweedse federatie en de organisatie van de Gothenburg Horse Show. De gedragscode van de FEI wat betreft paardenwelzijn is er niet voor niets.”.

bron : Horses.nl

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:36

Musiess schreef:
Het is jammer dat t filmpje in een facebook-link staat. Ik heb geen facebook en kan dus niet het filmpje bekijken. Iemand een andere link voor mij?
.

Je kunt het filmpje ook bekijken op YouTube

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:39

Cer schreef:
ruitje schreef:
Ik heb zelf ook wel eens met verhoogde adrenaline een paard onterecht gestraft en daar later spijt van gehad.

Maar ik zie dat ik de enige ben die dat wel eens gedaan heeft :+

Waarbij ik niet wil zeggen dat ik deze actie normaal vind overigens :)

Ik vraag me af of je het filmpje helemaal hebt gezien... want ik denk niet dat jij zo'n actie als deze wel eens gedaan hebt.

Op het moment dat ie struikelt, kun je in je adrenaline iets doen wat niet handig is. Maar deze amazone doet het daarna nog 2x terwijl het paard gewoon rond loopt... en dat is niet okee, en heeft niets met adrenaline te maken.

Dat er op eigen terreinen vervelender dingen gebeuren zal zeker waar zijn (inhakend op een paar FB reacties over dit filmpje, waar het mij verbaasde dat toch nog veel mensen dit gedrag volkomen normaal vinden) maar deze mevrouw rijdt op hoog niveau op openbaar terrein.. dan moet je echt beter weten dan dit...

Niet? Nou ga maar eens naar een wedstrijd in de buurt van de plaatselijke rijvereniging; genoeg ruiters/amazones die dit doen. En niemand die er wat van zegt.
Begrijp me niet verkeerd; vind het absoluut fout wat deze amazone doet en wil het zeker niet goedpraten, maar laten we niet net doen alsof dit hoogst zelden gebeurt want dat is niet zo.
Ik kom niet vaak meer op wedstrijden (vroeger heel veel, bijna elk weekend, maar nu nog 2 tot 3 keer per jaar) en op elke wedstrijd waar ik kom gebeurt dit. En nee niet alleen bij de ponies, maar juist bij de volwassenen. En daar zitten meerdere bij die juist die afstraffing geven met als enige doel; paard ff flink pijn doen, want dan weet die weer waar zn plaats is.
Bij de ponies worden de kinderen juist aangemoedigd ff het dier flink op zn donder te geven. En het kindje dat het daadwerkelijk durft wordt flink geprezen, want 'goed zo, pak hem maar aan; hij moet weten wie de baas is, geef hem maar een flinke schop..en nog een, ja goed zo, en nog een, door schop hem erdoor'

En daar zegt ook niemand wat. Als we daar nu eens beginnen; het al niet meer pikken bij de basissport, want verdorie; leer maar rijden, dan rij je hem er wel doorheen ipv te moeten schoppen, trekken en slaan.

En dan niet achteraf na de wedstrijd klagen, maar meteen; personen erop aanspreken en naar wedstrijdleiding stappen. Want met moord en brand schreeuwen op social media of een forum bereiken we niets, want daar is iedereen helig en doet nooit wat en respecteert alles. Nou als Bokt de maatstaf is hoe heilig mensen zijn, waarom zien we het dan in het echte leven zo vaak verkeerd gaan dan??

edit; en ja, ik heb dit soort afstraffingen zien gebeuren met soortgelijke foutjes; struikelen, of zo maar wat sloffen omdat degene die erop zit alleen maar zit te zitten ipv rijden. Maar paard/pony krijgt de schuld.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 30-03-16 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:43

Ayasha schreef:
Waarom kan je in die eerste correctie komen? Als jij struikelt vind je het ook oké als ze je een klap geven? :? Tis een dier geen robot. Foutje kan gebeuren. Er had helemaal geen correctie moeten zijn. En zéker geen drie (want later in het filmpje rukt ze hem nog eens stil.

Dat zeg ik. Die andere correcties slaan helemaal nergens op. Kan me bij die eerste correctie nog voorstellen dat het in een schrik moment gebeurt, dat bedoelde ik meer. Daarmee keur ik het niet goed, maar dat blijkt wel uit m'n bericht denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:44

Ik kwam tot vorig jaar wekelijks op wedstrijd en ik zag dit soort geintjes zelden. En als het gebeurde werd daar door omstanders en andere ruiters ook meteen afkeurend op gereageerd.
Zéker een topruiter moet beter weten dan dit. En neen, ik heb mijn paard nog nooit op die manier afgestraft als ie struikelde, en zeker als een dier zo lelijk struikelt dan ga je toch niet straffen! Dan stap je af en kijk je hem na verdorie!

Pantykous; dat was dan wel een verlaat schrikmoment want ze straft 'm pas als ie al overeind staat.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:48

Haha, oké ik roep misschien wat te snel iets :o .
Nee, mijn duim past niet op de foto,haha! :+
Maar even serieus: dit kan toch gewoon niet bij een gezond paard?
En even los van dit geval, dat schijnt echt toch wel voor te komen dat paarden makkelijker door de benen zakken als er bepaalde ontstekingsremmers gebruikt zijn, dacht ik? ( correct me if i'm wrong..)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:50

Natuurlijk kan dit bij een gezond paard....als hij gewoon aan een lang tegeltje stapt en een beetje loopt te sloffen kan een struikeling gebeuren. Ze gaan gelukkig niet allemaal op de knieën, maar mijn merrie struikelt ook wel eens als we allebei niet opletten Mijn fout trouwens, moet ik haar wat actiever houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:50

Kan wel als ze lopen te sloffen. Sowieso is het gewoon een levend wezen en die maken wel eens foutjes. Gezonde mensen verstappen zich ook wel eens dus waarom zou een gezond dier dat niet kunnen? Deze gaat nu op de knieën waarschijnlijk een combinatie van verstappen en beetje laat in zijn reactie .... :+ hij werd pas helemaal wakker toen ie op de knieën ging geloof ik. :(:)

De reactie er op mag van mij een fikse schorsing op leveren. Ook op basis niveau zouden ze dit soort gedrag gewoon moeten bestraffen met een schorsing en liefst nog een geldboete er bij ook.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:52

ga maar eens de hele wedstrijd op het inrijterrein staan Ayasha; zie je genoeg van dat soort incidenten.
Althans; hier wel. Heb het de afgelopen 2 jaar veelvuldig gezien bij buitenwedstrijden waar ik als parcourshulp stond. Waar ik stond in de ring had ik perfect uitzicht op de inrijbanen van zowel dressuur als springen en in beide banen gebeurde het door een paar ruiters/amazones.
Moet ik er wel bij zeggen dat het leeuwendeel wel zich netjes gedraagt, maar al is het maar 1 of 2 die dit doen per wedstrijd; is al teveel.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:54

Pantykous schreef:
Ayasha schreef:

Dat zeg ik. Die andere correcties slaan helemaal nergens op. Kan me bij die eerste correctie nog voorstellen dat het in een schrik moment gebeurt, dat bedoelde ik meer. Daarmee keur ik het niet goed, maar dat blijkt wel uit m'n bericht denk ik.

Niet als commentaar op jou, maar ik kan het me niet voorstellen, en wel om het volgende.. Paard struikelt, loopt vervolgens weer. Ze zet hem op een rustige manier stil om te kijken of hij niks heeft, en gaat dán vervolgens hem vooruit trappen en in zn bek rukken.. Dan had ze dat meteen "moeten" doen als het uit schrikreactie was. Niet dat ik deze reactie dan wel goed had gekeurd want ze laat zelf het paard zo sloffen, gek dat ie dan struikelt..

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:55

Vreselijk!
Die meid verdient het niet om op een paard te zitten.
Ik snap niet de wedstrijdleiding hier niet correct op reageert. :(
Overigens zie ik dit gedrag ook op gewone wedstrijden wel vaker voorkomen. Daar zou een betere controle op moeten zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:59

Ik heb dit nog nooit, maar werkelijk nog nooit gezien op 'gewone' wedstrijden. Het zal best wel eens gebeuren, aangezien je af en toe van die tuchtmaatregelen in het KNHS-blad las. Met de genomen maatregelen/sancties.