Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:06

Laten we niet vergeten dat FREE al 7 jaar bezig is met Wildernisvlees en niemand ooit heeft geprobeerd om deze koniks, maar ook de galloways en shotse hooglanders te redden :+

Even zonder dollen, Ik heb net mijn stage bij FREE Nature afgrond met als hoofdonderwerp Wildernisvlees. Deze stichting heeft mij een hele andere kant van vlees laten zien. Ik had altijd in mijn hoofd die zielige plofkipjes en de varkentjes in de donkere hokjes zoals ze je op tv altijd laten zien. Het kan dus ook anders :D

Tijdens deze stage heb ik te maken gehad met het beheer, de selectie van dieren en de rest omtrent Wildernisvlees. De selectie gaat echt niet alleen op kleur hoor mensen, is het niet een beetje hypocriet om te denken dat ze de oude / zielige dieren laten staan "omdat het andere kleurtje niet klopt"? 8)7 geloof mij, hier hebben ze echt wel eerst naar gekeken. En ja, misschien gaan ze er wel tegelijk uit... lekker boeiend :') deze kleur hoort gewoon niet in het rasstandaard thuis :Y)
Wildernisvlees is in mijn ogen het meest diervriendelijke vlees wat je kan hebben! Op youtube staan gewoon filmpjes van vangacties. In mijn ogen verloopt dit gewoon rustig en diervriendelijk?
Mochten jullie meer willen weten over Wildernisvlees? Ik sta open voor vragen, of je kan natuurlijk op de website kijken :j

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:07

Deze paarden hebben een ge-wel-dig leven gehad. De beheerders van het natuurgebied zorgen ervoor dat er géén paarden slecht bij komen te staan. Er zijn zoveel paarden die de stichting nodig hebben om uit een vreselijke situatie te komen. Die paarden hebben van de stichting nodig dat ze doen waar ze zo geweldig in zijn- vechten voor hen zonder stem die door ons slecht behandeld zijn.

Hoe erg het ook is dat deze 2 koniks om een kleurtje naar de slacht zouden gaan; er zijn paarden die voor minder geslacht worden. Niet leuk, wel realistisch

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:43

charmaine90 schreef:
Het zou inderdaad makkelijker als ze met sterilisatie of castratie gaan werken. Of anticonceptie, nog beter.
Maar daar hebben ze blijkbaar geen zin in.
Deze dieren hebben een afwijkende kleur waardoor ze in een buitenlandse reservaat teveel zouden opvallen.
Dan kan je beter slachten, daar krijgen ze minder van mee dan verhongeren omdat er niet genoeg eten is

Ik ben een tijd terug rondgeleid in een gebied met koniks maar daar zei de gids dat merries die daar niet drachtig raakten meestal in het voorjaar zwaar hoefbevangen werden met een beetje pech moest je ze dan afmaken. Het lijkt me dan nog niet zo vanzelf sprekend om even aan anit-conceptie te doen.

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:47

Als deze paarden geslacht worden heb je heerlijk biologisch scharrelvlees! De dieren hebben een beter leven gehad dan de plofkippen in kleine kooitjes. Snap de keuze wel om ze niet naar Spanje te transporteren, Zo'n reis brengt erg veel stress mee. Zeker voor dieren die hun hele leven los lopen

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:00

Maar pakken ze dan wel de ouders aan die dat vosgen en het vlekje hebben doorgegeven....
want anders blijven er vlekkies en vosjes komen, ook dat is fokken volgens de ras standaard en wild beheer,Dan zouden het er zomaar 4 slacht kandidaten kunnen worden!
maar als je dan zo gericht bezig bent moet je wel je beleid doorvoeren!( en dat rammelt dan weer een beetje) ;)

Sammie

Re: Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:07

Gezien het doel van Free Nature is de kans aanzienlijk dat vrijwel alle dieren daar (ooit) naar de slacht gaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:24

Focussed schreef:
Maar Jos Vrolijk van FREE Nature voelt niets voor het plan. "De paarden moeten helemaal naar Spanje en daar krijgen ze ook weer de nodige stress en gedoe van."

De paarden helemaal naar Spanje verhuizen is teveel stress en gedoe voor de arme dieren... Alleen staat dit argument nogal haaks tegenover hun eerdere berichtgevingen dan :o? Op transporten naar andere landen dan Spanje vind FREE Nature dit namelijk geen probleem:

van de website schreef:
Dat grazers trektochten ondernemen was al bekend. Maar Letland is toch wel iets aan de verre kant. Daarom vertrek op dinsdag 18 september een groot grote grazer transport richting de Letse wildernis

van de website schreef:
Alle dieren zijn goed aangekomen op hun nieuwe bestemming. Tijdens het 5 uur durende transport naar Ost Friesland waren we genoodzaakt de veulens apart te zetten.

De veulens apart zetten, dat is overigens zeker niet stressvol voor zowel de veulens als de moederdieren? :+ Ze lijken zelfs helemaal niet zo'n tegenstander van transport, in hun andere uitspraken:

Citaat:
Door de natuurlijke aanwas zijn er jaarlijks Koniks beschikbaar voor andere natuurgebieden. FREE Nature zoekt dan ook constant naar nieuwe leefgebieden in binnen- als buitenland.

Citaat:
De natuur in Nederland is versnipperd. Grote grazers kunnen niet van het ene naar het andere gebied lopen, maar moeten getransporteerd worden. FREE Nature heeft veel ervaring met het transporteren van halfwilde dieren. Transport van de dieren gebeurt in alle rust. FREE Nature werkt met vaste transporteurs die bekend zijn met onze werkwijze. Kleine transporten doet FREE Nature zelf, daar is een veetrailer voor beschikbaar. Heeft u grote grazers die naar een ander gebied vervoerd moeten worden, FREE Nature kan u daar bij helpen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:28

PiN zal de paarden zelf wel willen transporteren en dat heeft Free Nature niet in de hand. Dat kun je mi niet vergelijken. En laten we de koe bij de hoorns pakken.. Het gaat helemaal niet om dat transport... Er worden gewoon met regelmaat paarden geslacht van FN, daar leven die paarden voor en daar leeft FN van.
Waarom deze twee willen redden en om de rest niet malen? Dat is gewoon hypocriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:34

PINS wilt volgens mij de paarden zelf transporteren (via hun vaste en ervaren transportdienst) om de kosten zo te dekken zodat FREE Nature hier geen omkijken naar heeft. Als FREE Nature zou aanbieden het transport te doen, denk ik dat ze daar geen problemen mee zouden hebben ;) Maar het gaat inderdaad helemaal niet om het transport... en dat maakt mijn inziens FREE Nature juist zo hypocriet, en niet PINS.

Waarom deze twee redden? Alle anderen zijn tot nu toe niet 'in het nieuws' geweest, dus had PINS wellicht geen weet van. Het is een organisatie die ontzettend veel dieren redt, een nieuw leven geeft, en ieder dier een kans wilt geven. En als je dan van deze twee paarden hoort, waarom zou je ze dan niet kunnen proberen van de slacht te redden - alleen omdat je ze toch niet allemaal kunt redden, dus dan ook maar beter er niet aan beginnen? Dat is niet 'gewoon hypocriet', dat is beter wél iets doen en daarmee twee levens redden, dan helemaal níets doen en daarmee niets helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:46

Maar zijn deze twee paarden 'zielig'? Zijn deze twee paarden 'in nood'? Zijn ze ondervoed, mishandeld, achtergelaten?

Ik snap namelijk niet waarom een stichting, die zelf al amper het hoofd boven water kan houden en moet leven van donatie naar donatie, nu paarden uit Nederland wil halen, om deze in spanje op te vangen, zodat ze daarna hoogst waarschijnlijk weer naar Nederland verkocht kunnen worden.

Ze hebben het daar geloof ik druk genoeg met alle paarden die ze nu al amper op kunnen vangen, waarom ze dan nu uit Nederland zelfs halen? Staan wel meer zielige paarden in Nederland, België en omstreken.. Ik sluit me erbij aan hoor.. Mooi stukje gezond scharrelvlees. Dan eet ik dat liever dan een plofkip.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:47

@ Wild wings, zoals eerder vermeld is de aard van die transposten heel anders.
Ik ben zelf mee geweest met het verhuizen van prezwalski's en wilde Koniks.
Dat is echt wat anders dan een transport naar Spanje via de reguliere weg.

Nogmaals, ik snap niet dat men alleen deze twee wil redden.
Jaarlijks gaan er honderden dieren naar de slacht uit wildgebieden, groot deel van het vlees gaat naar dierentuinen. Maar die hebben natuurlijk niet een "bijzonder" kleurtje :Y)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:48

PiN had hier geen weet van? Ga bij een slachthuis staan en ze komen er nog net niet dagelijks aan 'gerold'. Ik zie daar PiN niet staan hoor. Geen enkele 'reddings'organisatie trouwens om al die dieren op te kopen. Je kan niet elk dier redden. Niet als organisatie en niet als mens zijnde. En zolang iemand zelf vleeseter is moet je vooral niet zeuren over dat deze twee dieren geslacht worden. Want of ze nu vanwege een kleur uitgekozen of vanwege een geslacht: Er is een reden waarom nu precies die dieren geschoten worden. Een reden die voor elke dier geldt, voor paarden net zo. De een is niet goed, de ander wordt niet verkocht of ze zijn simpelweg te oud. Dat gebeurt dagelijks, hier en dagelijks in het buitenland (waar het vaak nog veel schrijnender is). Maar omdat hier nu een paar geitenwollensokken het naar buiten hebben gebracht is het opeens zielig, schandalig en moeten deze twee gered worden? Da's hypocriet. Dan kan je als mens en organisatie je beter richten op het vegatarierschap ipv roepen ach wat zielig, die dieren worden uitgekozen op kleur en ondertussen lekker een gehaktballetje wegmalen tussen de kiezen... (Dan snap je toch echt niet hoe de wereld in elkaar steekt en hoe dat balletje op je bord komt.)

Houdt je nog steeds het uitkiezen voor de andere dieren (leeuwen etc) over, dus geslacht zal er altijd worden. En ook dan worden nog steeds niet al die 'zielige' paarden 'gered'. Paarden in nood? Deze paarden zijn niet in nood. Die weten nergens van, die komen aan, pin door de kop en klaar.

Toevallig is er nog recent een uitzending van Rambam geweest over konijnen in een dierenwinkel. Evenzo hypocriet van mensen: http://www.dibevo.nl/nieuws/geen-nieuws ... ing-rambam

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:51

Of je nou voor of tegen slachten bent, deze dieren wordt een een mooi leven geboden. Daar tegenover staat de dood. Dan gun je ze dat toch, ook al gaan andere dieren wel naar de slacht. Zoveel zullen ze ook niet opbrengen, als je ze op de foto ziet. Als je de vacht eraf haalt blijft er weinig over zo te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:01

Dus omdat je niet alle dieren kan redden, hoef je ook niet te proberen te voorkomen dat twee levende wezens onnodig gedood worden? :o? Want dat is hypocriet? Ik denk dat de mensen van PINS nog álle dieren ter wereld zouden willen redden als ze het geld en de plek hadden, dus hypocriet, nee.. Zij doen tenminste íets. Twee levens proberen te redden versus helemaal niets doen, achter je computer zitten, en anderen hypocriet noemen en de les lezen over gehaktballetjes (die je zelf met plezier verorbert?).. Ik weet wel waarvan ik denk dat het iets positievers toevoegt aan de wereld, hoe klein dan ook wellicht :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:11

Ik snap PiNs wel, hoor maar mijn inziens begint het iets doen bij onderwijzen en het leren hoe men met dieren omgaat (het welzijn van dieren). Dat welzijn is namelijk totaal niet in het gedrang van deze dieren. Deze dieren zijn niet in nood. Er zijn tig locaties waarbij een stichting kan beginnen in plaats van twee dieren willen redden die niet gered hoeven te worden én die toevallig in het nieuws komen terwijl er elke dag dieren om deze reden of nog om mindere doodgaan. Deze twee om kleur, de ander vanwege te weinig melkproductie, een derde omdat het een mannetje is, de vierde omdat ie een bepaalde leeftijd heeft bereikt. Deze twee redden levert eigenlijk niks positiefs op, behalve dan de hypocrieze dat er dagelijks dieren op deze wijze geselecteerd worden, waar men over zwijgt. Want dat zien ze niet.

En ja daar uit IK kritiek op ja en ja IK vind dat hypocrietgedrag en dat uit IK net zoals Wildwings en vele andere hier inderdaad van achter mijn pc, omdat ik het niet nodig vind dat deze twee gered moeten worden. Dan ga je óf wezelijk het hele systeem proberen te veranderen en niet enkel door twee paarden die in het nieuws komen proberen op te kopen om vervolgens niks meer te doen. En dat laatste is nu net wat hier gebeurd. De mensen in de omgeving vinden deze twee zielig, vanwege een kulreden en verder gebeurt er geen drol. Niks, helemaal niks.

Deze dieren worden trouwens niet onnodig geslacht, er zijn zelfs een divers aantal redenen gegeven waarom deze twee gaan en waarom er diverse andere gaan. Gaat geen stukje vlees van verloren.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 02-03-16 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:11

WildWings schreef:
Dus omdat je niet alle dieren kan redden, hoef je ook niet te proberen te voorkomen dat twee levende wezens onnodig gedood worden? :o?

Wat is onnodig? In het gebied waar ze leven willen ze een overschot voorkomen en er zijn mensen die graag een stuk paardenvlees, met betrouwbare herkomst, op hun bord willen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:12

Maar wat moet hier in godsnaam aan gered worden dan? Een konik hoort niet thuis in een klimaat als dat in Spanje, en nog los daarvan, mag je als eigenaar misschien nog over je eigen dier beslissen?

Ik vind het prima dat mensen dit bij hun eigen dieren niet zouden laten gebeuren, maar dat hoeft in dit geval echt niet zo aan een ander opgedrongen te worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:21

fransje23 schreef:
WildWings schreef:
Dus omdat je niet alle dieren kan redden, hoef je ook niet te proberen te voorkomen dat twee levende wezens onnodig gedood worden? :o?

Wat is onnodig? In het gebied waar ze leven willen ze een overschot voorkomen en er zijn mensen die graag een stuk paardenvlees, met betrouwbare herkomst, op hun bord willen.

Da's nou net wat iemand anders ook al zei. Doet de eigenaar niks (zie oude situatie Oostvaardersplassen) is er commentaar, is er een eigenaar die wél wat op tijd doet dan is er ook weer commentaar. Ik zie liever dit dan het maandenlange creperen in de 'natuur'.

PiN heeft iets aangeboden, FN zegt als eigenaar nee.. en dan is het zoals de rijdende rechter t zegt 'daar moet u het mee doen'. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:57

Wendy schreef:
Fennadev schreef:
@callum, heb jij met de beheerder gesproken van de ovp? Zo, nee, dan moet je dat eens doen ;)
Ook daar worden dieren afgeschoten als ze een te lage body score hebben, je merkt er alleen weinig van omdat daar de maximale graasdruk wordt aangehouden in plaats van een 'mooi' gebied waar mensen het liefste willen wandelen.

Die films van jaren terug gelden nu al niet meer, omdat het beleid is aangepast daar.

Het gebied is alles behalve dood en kaal, in de zomer kunnen er naast deze duizenden hoefdieren nog eens met gemak duizenden ganzen grazen. Ja, in de winter overleven de dieren op hun vetreserves, maar dat is echt dichter bij het woord 'natuurlijk' dan de populatie maar laag houden zodat de dieren nooit te kort komen. Ga mijn uitleg over het bioom waar een paard in hoort niet herhalen, staat op de vorige pagina.

Misschien moet de beheerder van de OVP dan eens ernstig gaan nadenken over de functie van een natuurgebied in Nederland. En hoe onnatuurlijk het uberhaupt is om daar paarden in te willen houden.
De manier waarop jij het beschrijft, maakt van de OVP niks meer dan een hele grote wei.
Maar dan met dure woorden.

Wat is dat toch voor denigrerend toontje? Die beheerder heeft echt wel een visie hoor, en ik denk beter onderbouwd dan die van jou, als ik je commentaar zo lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:52

Anoniem schreef:
Maar zijn deze twee paarden 'zielig'? Zijn deze twee paarden 'in nood'? Zijn ze ondervoed, mishandeld, achtergelaten?

Ik snap namelijk niet waarom een stichting, die zelf al amper het hoofd boven water kan houden en moet leven van donatie naar donatie, nu paarden uit Nederland wil halen, om deze in spanje op te vangen, zodat ze daarna hoogst waarschijnlijk weer naar Nederland verkocht kunnen worden.

Ze hebben het daar geloof ik druk genoeg met alle paarden die ze nu al amper op kunnen vangen, waarom ze dan nu uit Nederland zelfs halen? Staan wel meer zielige paarden in Nederland, België en omstreken.. Ik sluit me erbij aan hoor.. Mooi stukje gezond scharrelvlees. Dan eet ik dat liever dan een plofkip.

WildWings, ik herhaal mezelf maar even, maar het gaat hier om paarden die níet in nood zijn, níet ondervoed zijn, níet zielig zijn, níet achter gelaten zijn. Je kan niet alle dieren redden, en als je fel tegen slachten bent ja dan is het ongetwijfeld heel erg zielig maar het is dan (imo) voornamelijk zielig omdat je ze dan vermenselijkt. Dier zelf merkt er vrij weinig van, heeft een onbezorgd leventje gehad, is niet van hot naar her gesleept.. Denk dat er genoeg paarden voor zouden tekenen :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:40

Anoniem schreef:
Anoniem schreef:

WildWings, ik herhaal mezelf maar even, maar het gaat hier om paarden die níet in nood zijn, níet ondervoed zijn, níet zielig zijn, níet achter gelaten zijn. Je kan niet alle dieren redden, en als je fel tegen slachten bent ja dan is het ongetwijfeld heel erg zielig maar het is dan (imo) voornamelijk zielig omdat je ze dan vermenselijkt. Dier zelf merkt er vrij weinig van, heeft een onbezorgd leventje gehad, is niet van hot naar her gesleept.. Denk dat er genoeg paarden voor zouden tekenen :+

Niks aan toe te voegen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:50

Als transport te stresserend is voor paarden zullen we best met z'n allen stoppen met wedstrijden te rijden, of alleen wedstrijden binnen een straal van 10km en te voet gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:57

Sclimpre schreef:
Als transport te stresserend is voor paarden zullen we best met z'n allen stoppen met wedstrijden te rijden, of alleen wedstrijden binnen een straal van 10km en te voet gaan.

Ga je nou serieus paarden die opgegroeid zijn met mensen vergelijken met paarden/ pony's uit natuurgebieden? Denk dat je zelf ook wel in ziet dat dat niet te vergelijken is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:46

Anoniem schreef:
WildWings, ik herhaal mezelf maar even, maar het gaat hier om paarden die níet in nood zijn, níet ondervoed zijn, níet zielig zijn, níet achter gelaten zijn.

Een absoluut goede reden om afgemaakt te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:48

Nikass schreef:
Anoniem schreef:
WildWings, ik herhaal mezelf maar even, maar het gaat hier om paarden die níet in nood zijn, níet ondervoed zijn, níet zielig zijn, níet achter gelaten zijn.

Een absoluut goede reden om afgemaakt te worden.

Hebben ze een mooi leven gehad? Zijn ze iets tekort gekomen?

Je kan niet alles tot in lengte der dagen in leven houden. Als je een rondje marktplaats houdt zie je meer dan genoeg paarden die oud, sneu en afgedankt zijn. Als Paard in Nood spanje díe nou eens gaat opkopen.. Als ze toch zo graag Nederlandse paarden willen redden.

Overigens mag je als eigenaar trouwens nog steeds zelf bepalen of je een dier laat afmaken/afspuiten. Daar ben je eigenaar voor geworden; verantwoording voor begin tot einde. En soms is dat einde dus eerder dan later.