KNHS-juryleden: ‘Ons wordt de mond gesnoerd’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:18

Roodvos schreef:
Sannnn schreef:
Ik vind ook niet dat deelnemers negatief moeten zijn op facebook of bokt of internet in het algemeen.
Maar je hebt als je wedstrijden wilt rijden geen keuze, dat kan alleen bij de KNHS.
Jureren is meer een keuze en daarmee ga je ook cursussen volgen bij de KNHS om het te leren. Je bent vrijwillig in dienst (in)direct voor de KNHS. Als ruiter zijnde liggen die relaties wel anders.

Nee Sannnn (en MCE), ik ben niet in dienst van de KNHS. Ik ben in dienst bij mijn werkgever. En zonder werkgever geen hobby /3 (en dus ook geen KNHS).

En zoals Fitzroy eerder al aangaf, veel officials zijn ook nog ruiter (ik ook). Een ruiter die geen jurylid is mag zich dus wel negatief uitlaten op het internet. Maar een ruiter die ook jurylid is mag zich in zijn/haar hoedanigheid als ruiter dus niet op dezelfde wijze uitlaten op het internet. Dat is op zijn zachtst gezegd vreemd.

Kijk, dat je qua kritiek/opmerkingen niet op de man mag/moet spelen, is voor mij duidelijk. Daar zal je mij ook niet over horen. Maar zoals het er nu staat mag je ook niet op de zaak spelen, en dan wordt het wel heel lastig. Want soms is iets gewoon niet in orde. En dat mag je dan toch gewoon (op nette wijze) aan de orde stellen? Want waar eindig je als dat niet meer mag?

Als je goed gelezen had zag je ook dat ik ook vind dat ruiters of instructeurs zich niet negatief moeten uitlaten over allerlei zaken op internet. Maar als ruiter zijnde is je relatie met de KNHS wel anders dan als jury of instructeur zijnde. Ik heb als ruiter zijnde geen keuze als ik wedstrijden wil rijden. Als persoon zijnde kies je er zelf voor om instructeur of jury te worden en dan volg je een opleiding bij de KNHS. Dat de KNHS dan zo'n gedragscode opstelt is niet heel gek gezien de opkomst van social media en internet.

Is op internet je ongenoegen uitspreken dan een nette wijze om orde te stellen?
Het is allemaal zo makkelijk om zoals nu hier op bokt een topic te hebben over deze gedragscode. Maar hoeveel van jullie zijn daadwerkelijk ook zover gegaan dat ze contact hebben gezocht met de KNHS om vragen te stellen over deze zaken?

Afgelopen tijd is er vaak genoeg het 1 en ander op social media verschenen en ik gok dat daar deze gedragscode uit voortgekomen is. Dan kan je de KNHS wel 1 of andere dictator vinden, maar dat zoiets nodig is komt door juryleden zelf die uit de slof schieten.
Dat de KNHS door een gedragscode dit soort juryleden kan aanspreken op dergelijk gedrag is geen gek uitgangspunt toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:26

Roodvos schreef:
@Santos: Nee, deze regels bestonden nog niet. En Social Media code? Prima, maar noem en omschrijf het dan ook zo.

@Janine: waar het om gaat is dat het dus niet duidelijk is waar de scheidslijn ligt. De nuance die jij aanbrengt maakt de KNHS niet in zijn gedragscode.

Maar die nuance hoort ook niet in een gedragscode te staan. Want als je elke situatie die je kan bedenken noemt, en er ontstaat een situatie die niet is genoemd maar wel degelijk voldoet aan de regel, dan kan je hier niet op ingrijpen. Je moet geen situaties willen uitsluiten. Je moet daarentegen wel elke situatie in alle redelijkheid benaderen.

Lees eens een aantal contracten of algemene voorwaarden, willekeurig, door, ook daarin zul je regels vinden die meervoudig uit te leggen zijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:29

Janine, hoe je het ook wil omschrijven, ik vind het gewoon monddood maken van de juryleden en dat kan in Nederland niet.

Van kritisch uitlaten worden organisaties alleen maar beter, alleen kan dit ook opgevat worden als negatief uitlaten.
Ik vind dit dictoriaal gedrag vanuit de knhs, of zoals ik op facebook las: Koninklijke Noordkoreaanse Hippische bond :D
Laatst bijgewerkt door R12312 op 02-03-16 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:32

R12312 schreef:
Janine, hoe je het ook wil omschrijven, het is gewoon het monddood maken van de juryleden en dat kan in Nederland niet.

Van kritisch uitlaten worden organisaties alleen maar beter, alleen kan dit ook opgevat worden als negatief uitlaten.
Ik vind dit dictoriaal gedrag vanuit de knhs, of zoals ik op facebook las: Koninklijke Noordkoreaanse Hippische bond :D

Hoooooo... dat is jouw mening...

Ik zie het namelijk niet als het monddood maken van juryleden en andere KNHS officials.

R12312

Re: KNHS-juryleden: ‘Ons wordt de mond gesnoerd’

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:33

Dat klopt, en daarom staat er ook: Ik vind en niet Het is :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:34

R12312 schreef:

R12312 schreef:
Janine, hoe je het ook wil omschrijven, het is gewoon het monddood maken van de juryleden en dat kan in Nederland niet.

Ik mis de ik vind hoor :P Maar ik begrijp je nu ;)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:36

Ik zat nog bij het zinnetje dictoriaal :D Maar zal die andere ook even wijzigen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:39

@Sannn (ik maar niet alles quoten :+ ):
Ik zeg nergens dat ik de KNHS een dictator vind?
Ik vind wel dat de gedragscode in zijn huidige vorm veel te ver gaat, omdat het toepassingskader ontbreekt. En zoals al eerder aangegeven: die rotte appel wordt hiermee echt niet ineens een verse appel.

Ik ben het met je eens over dat je je ook als deelnemer niet negatief zou moeten uitlaten. Maar nogmaals, het gaat mij om het principe, om wat kan of mag. Niet of je dat wel of niet zou doen. En een deelnemer die niet op officiallijst staat mag zich wel negatief uitlaten. Maar een deelnemer die wel op de officiallijst staat mag dat niet. Ik vind dat op zijn minst vreemd, en het zou mij niet verbazen als het rechtsongelijkheid is.

Ik heb trouwens wel eens contact gezocht met de KNHS over hun gebruik van social media. Zo heb ik mijn teleurstelling uitgesproken dat ze gebruik maken van het ranzige Facebook voor de Talent van het Jaar verkiezing ipv daarvoor hun mooie website te gebruiken. Ik zou ook graag mijn stem uitbrengen, maar dat kan dus niet. En ik heb ze aangesproken over het ongewenst verschijnen van Twitter-berichten in MijnKNHS. Daar wordt volledig nietszeggend op gereageerd. -O-

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:48

Roodvos.. misschien moet je je iets minder druk maken om dingen, maakt het leven zoveel leuker.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:57

Nee, dat zeg je idd niet Roodvos. Maar dat werd ergens anders gezegd in het topic vandaar. :)

In principe moet niemand zich op social media zo negatief uitlaten als dat sommigen doen. Enkel kan de KNHS deelnemers (ruiters) minder 'verplichten' om zo'n gedragscode te ondertekenen omdat die een andere relatie hebben met de KNHS. Dat de KNHS dan juryleden, en misschien instructeurs straks ook, zo'n gedragscode wel laat ondertekenen vind ik niet vreemd. Het had wellicht niet nodig geweest als juryleden zelf zich minder negatief uitgelaten hadden op internet.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:00

Sannnn schreef:
Nee, dat zeg je idd niet Roodvos. Maar dat werd ergens anders gezegd in het topic vandaar. :)

In principe moet niemand zich op social media zo negatief uitlaten als dat sommigen doen. Enkel kan de KNHS deelnemers (ruiters) minder 'verplichten' om zo'n gedragscode te ondertekenen omdat die een andere relatie hebben met de KNHS. Dat de KNHS dan juryleden, en misschien instructeurs straks ook, zo'n gedragscode wel laat ondertekenen vind ik niet vreemd. Het had wellicht niet nodig geweest als juryleden zelf zich minder negatief uitgelaten hadden op internet.

De leden zorgen voor de instandhouding van de KNHS. En niet andersom. KNHS behoort faciliterend te zijn aan zijn leden.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:05

Dat zijn ze hiermee toch ook?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:10

Caatje87 schreef:
Roodvos.. misschien moet je je iets minder druk maken om dingen, maakt het leven zoveel leuker.

Oh, maak je niet ongerust. Er zijn heel veel dingen waar ik mij niet druk over maak. Maar ik vind het dus onbegrijpelijk dat zoveel mensen zich totaal niet druk maken over zaken die (in potentie) aangrijpen op hun privacy, rechtsgelijkheid en vrijheid van meningsuiting.

Als je nu geen kritische kanttekening zet, en je komt er op enig moment achter dat het toch niet zo uitpakt als je had gedacht, dan ben je te laat.

Sannnn schreef:

We zijn het eens over het je niet negatief uitlaten. En dat er helaas individuen zijn die deze terughoudendheid niet voelen.

En met alleen een "internet/social media code" was er denk ik ook minder problemen geweest. En met het toevoegen van een zinnetje "in hun hoedanigheid als official" was er ook al een angel uit getrokken. Want ik ben maar een paar uurtjes in de maand jurylid, en de rest van de tijd heb ik een heel scala aan andere petten op mijn hoofd. Ik wil niet iedere keer als ik een andere pet op heb hoeven nadenken of wat ik schrijf wel past onder de officialpet.

En ben ik nou de enige die zich afvraagt hoe andere sportbonden dit doen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:16

Ik snap opzich dat het voor de KNHS super vervelend is als officials blijkbaar continue negatieve dingen over ze zeggen. Maar als je eigen mensen zo vaak over je klagen dat dat problematisch is is het toch veel logischer om een te kijken of je niet iets verkeerd doet ipv je eigen leden een brief te sturen dat ze hun bek maar moeten houden? Of bestaat een dergelijk probleem helemaal niet en hadden ze gewoon nog postzegels over ofzo :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:22

Citaat:
Want bij faire sport hoort ook vrijheid van meningsuiting. dus is deze discussie overbodig want wij bedrijven allemaal: fair onze sport

faire sport: bestaat dat nog!!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:23

Oke Roodvos, maar dat je gaat klagen over twitterberichten mijnknhs en een verkiezing op FB.. dan denk ik wel: stop die tijd en energie in iets leuks. Met dit denk ik ook, joh dan teken je toch niet? Jureer je niet meer?
Wat Janine zegt klopt, nuances worden nooit aannracht in gedragsregels, want je kunt niet elk denkbare situatie uitschrijven en in de praktijk zal het allemaal wel meevalllen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:28

Ik sluit me helemaal aan bij Roodvos en R12312.
En daarbij verbaas ik me ook nog over de slechte communicatie hieromtrent. Wat was makkelijker geweest dan om in het kader van de bijscholingen voor de nieuwe proeven, dit uit te leggen met argumentatie op de avond zelf ipv een brief die ineens op de deurmat ligt?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:41

Ik heb de kwestie voorgelegd aan iemand die niets met paarden heeft maar wel veel met sport :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:46

@Caatje: het is dus juist belangrijk daar feedback over te geven. Want zoals hierboven gezegd: de KNHS is faciliterend voor de leden. En dat kunnen ze alleen maar goed doen als ze feedback krijgen van die leden. En dus moeten ze ook weten dat niet iedereen gecharmeerd is van de “oh wij doen oh zo gezellig mee aan de social media kwebbel hype”.

@R12312: Ben benieuwd!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:49

Een hoop negativiteit in dit topic over de KNHS, ik hoop dat de bevoegdheden in stand blijven :) Grappig is het hoe een brief met een verplicht verzoek zo de KNHS te kakken kan zetten, dan komt de vraag: Komt dit door de Juryleden (die daar terecht hun vraagtekens bij hebben) of is dit een direct gevolg van het verplichte verzoek?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:55

Een reactie van een buitenstaander :Een aantal van de artikelen en punten zijn logisch, maar inderdaad ook een aantal voor velerlei uitleg vatbaar. Artikel 6 inderdaad als zodanig maar ook bijvoorbeeld artikel 2.2. Wat is correct, fatsoenlijk en behoorlijk gedrag? Ook op artikel 2.3, 2.4 en 2.5 kun je dit toepassen. Onduidelijkheid ligt hier op de loer.

Dit soort zaken ondervangen ze simpel door artikel 1.4 toe te passen en dan ben je overgeleverd aan min of meer willekeur en humeur van bestuur.

Met een mooi woord noemen ze dit muilkorven......

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:37

R12312 schreef:

Volgens mij zeg je toch duidelijk:''het is gewoon het monddood maken van de juryleden''. Maar dat zal een verschrijving zijn zeker?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:52

Billy schreef:
Op het moment dat je niet wilt tekenen word je bevoegdheid afgepakt. Mi is daar niks fairs aan en alleen al om die reden zou ik niet tekenen.

Je zult je moeten conformeren aan de regels die een bond stelt als je daar als official/deelnemer wilt fungeren. Vrij simpel eigenlijk. En ja, dan komt misschien het moment dat je een keuze moet maken: wat weegt zwaarder? De gedragscode die me om diverse redenen niet aan staat, of ik kan me er wel in vinden en onderschrijf de gedragscode?
In het eerste geval kies je voor je principes en verlaat de KNHS, in het tweede geval onderteken je de verklaring en blijf je in functie.
Hoe eenvoudig kan het leven soms zijn!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:26

Ben jij jurylid/official Charley? Want ik vind het niet zo eenvoudig als jij het stelt.

1) Ik fungeer al jaren als jurylid. Heb daar al heel wat tijd en energie in gestoken. Vorige week ook nog een avond om naar de bijscholing te gaan. Nog afgezien daarvan: ik vind het leuk om te doen. Ik vind het leuk om combinaties te zien groeien. Ik vind het contact met de deelnemers/begeleiders en mede-juryleden leuk. En onze sport drijft op vrijwilligers. Zonder vrijwilligers geen wedstrijden. Ik vind het leuk om op deze manier mijn bijdrage aan onze mooie sport te kunnen te leveren. Maar deze “alles-of-niets” code stuit me tegen de borst. En ik vind het niet zo makkelijk om dan maar al die jaren van inspanning aan de dijk te zetten. Je kan het je misschien niet voorstellen, maar dat gaat me aan het hart.

2) Als je ergens bij aangesloten bent moet je alles maar slikken en ja en amen knikken? Dat klinkt als een recept voor een dictatuur van de persoon die binnen het bestuur toevallig de grootste mond heeft. En de meest luidde is niet per sé de beste boodschap. Nee, ik ben geen mak schaap maar een hoog opgeleid en kritisch denkend mens. Ik ben van mening dat een organisatie juist groeit door de kritiek van buitenaf ter harte te nemen. Want de vereniging is er voor de leden. De leden zijn er niet voor de vereniging. En op deze manier wordt elke vorm van kritiek in de kiem gesmoord. Want de scheidslijn tussen kritiek en negatief is een dunne, en sterk afhankelijk van de ontvanger.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:11

@ Roodvos: ja ben jury, al geruime tijd. En ja ben kritisch en goed opgeleid. En toch heb ik geen moeite met de gedragscode.