Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:38

:') Een konik die een aantal jaar in de natuur heeft gelopen op een kinderboerderij? Zie je het al voor je? :')
Ik heb zelf een aantal keer met koniks gewerkt en het waren stuk voor stuk dieren met een pittige gebruiksaanwijziging. Dit zijn geen dieren die je zomaar even naar je hand kunt zetten.

Niets mis met slachten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:42

Het is nog vroeg maar goed lezen wat er staat. Ik zeg niet dat die naar een kinderboerderij kunnen. Maar sommige natuur organisaties vinden het dan weer belangrijk dat de bezoekers leuke plaatjes (lees: veulentjes) te zien krijgen. Dat is het kinderboerderij/zoo gevoel wat men er ook nog graag bij wil.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:43

Ik gaf mijn reactie in het algemeen op de reacties van de afgelopen pagina's. Ik heb je ook niet gequote :) Zelf ook goed lezen dus ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:45

In de vorige reacties is verder helemaal niet over een kinderboerderij gesproken. :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:30

Jennyj01 schreef:
Pantykous schreef:
Wat is er mis met iets korter en gelukkig leven?

Het is een levend dier geen wegwerp artikel.

Dat staat er ook niet bij toch?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:32

Ik zou gewoon wolven vrijlaten eigenlijk. Al pakken die eerst de reeën in plaats van de paarden. Wat is eigenlijk de natuurlijke predator van de paarden?
Nu treedt de mens op als natuurlijke predator. Ook ik zou eerst voor de zwakkere dieren gaan en dan pas de gezonde, maar kennelijk is de begrazingsdruk in dit gebied te laag zodat zwakkere dieren niet ontstaan. Dus dan moet je wel gezonde dieren afschieten. Ik vind het dan ook heel logisch dat ze twee met een afwijkende kleur doen, want die kleuren zouden ook als eerste worden gepakt door een predator.

(Sorry maar ik word gewoon boos als mensen ten onrechte dingen roepen over de oostvaardersplassen, ik heb met de beheerder mogen praten en het gaat daar nu heel erg anders dan jaren geleden en ja die dieren leven s winters op hun vetreserves, maar dat gebeurt ook in gebieden in het buitenland(alleen daar worden zwakkere dieren gewoon gepakt door een predator ). En nu reageer ik weer on topic)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:34

T zou toch prachtig zijn als dit soort gebieden worden gebruikt als een soort biologisch vleesveld?
Gooi er nog wat wild en koeien bij, voer ze goed bij zodat er geen oostvaarderplassen taferelen ontstaan en schiet af wat er teveel loopt. Dat zal niet eens bijna de bio industrie vervangen, maar het is in ieder geval een stap de goeie richting op.
En wbt de kleur...er worden heus niet alleen maar puur zwarte Friezen geboren, maar heel veel van de onjuiste kleur Friezen zien wij niet lopen. Sorteren op kleur doen we al duizenden jaren bij allerlei diersoorten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:50

hier hebben we ook een konik het echte wilde uit het reservaat gaat er nooit uit, maar ze kunnen zich ontzettend aanpassen.En het is voor ons de perfecte pony,sober,lief en sociaal.
Het meest kenmerkende wat ik herken van mijn eerdere pony die ook uit natuurgebied kwam:
blijven de kuddekenmerken erg sociaal en zich niet op de kop laten zitten,Ze hebben een echte leider nodig die te vertrouwen is. Vrijheidsdrang , je moet ze niet opsluiten in een drukke pension stal of manage. Bij vreemde dingen een echt oerinstinct: vlucht gedrag!
Maar als je dat weet kun je daar naar handelen, vind ik dan tenminste.
Het blijven eigenwijze pony's met een sterk karakter en ze laten zich niet dwingen, En het zijn geen kinderpony's....maar dat zie je ook bij shetten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:52

We hadden er eentje in de manege lopen. Bij de kinderen :D Hartstikke lief dier.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:58

Voor alle fans van freenature, jullie kunnen weer opgelucht ademhalen, ik krijg de ponies niet!!!!

Misschien krijgt iemand van jullie dan toch nog een lekker biefstukje!!! Zelf heb ik er geen trek in, ik ben vegetarier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:17

Jennyj01 schreef:
Het is nog vroeg maar goed lezen wat er staat. Ik zeg niet dat die naar een kinderboerderij kunnen. Maar sommige natuur organisaties vinden het dan weer belangrijk dat de bezoekers leuke plaatjes (lees: veulentjes) te zien krijgen. Dat is het kinderboerderij/zoo gevoel wat men er ook nog graag bij wil.

Die veulentjes zijn er alleen niet voor het leuke plaatje maar om de dieren zelf gezond te houden.. Maar goed, naar hoefbevangen paarden/pony's kijken is natuurlijk veel beter dan :j
Zou je de merries er helemaal uithalen en alleen hengsten en ruinen inzetten dan zullen zij ook sneller bevangen raken want die hoeven dan ook alleen maar te eten.
Ik heb een groepje exmoorpony's gezien die op dat moment niet eens zo'n groot gebied hadden en die hengst had al vetjes genoeg.. Laat staan als je hem in een groot gebied zet zonder drang om te dekken enz. Lijkt mij niet handig.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:37

Dan zouden hele opfok stallen met bevangen dieren zitten. Denk je nou echt dat hengstengroepen alleen maar eten? Gezonde paarden die lekker in hun vel zitten spelen heel wat af hoor. Alsof die hengst de hele dag hitsig rond loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:42

Jennyj01 schreef:
Dan zouden hele opfok stallen met bevangen dieren zitten. Denk je nou echt dat hengstengroepen alleen maar eten? Gezonde paarden die lekker in hun vel zitten spelen heel wat af hoor. Alsof die hengst de hele dag hitsig rond loopt.

In de opfok lopen jonge paarden en pony's die hun energie ook steken in het opgroeien.
Gooi een volwassen kudde in een groot gebied met veel grassen en je creëert zelf een probleem..
Het is allemaal niet zo simpel als het lijkt, ze kiezen niet voor niks voor de rassen en samenstelling van een kudde maar dat wil maar niet doordringen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:18

Tja het blijft lastig als je iets wil wat er niet is. Kunst natuur is en blijft nep. Zolang er een hek om staat zal die nooit op een natuurlijke manier in balans komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:52

Wel grappig dat op een forum met paarden bezitters, men het risico op hoefbevangenheid linkt aan het krijgen van veulens of niet.

Ik was echt van het idee dat alle mensen met paarden wel weten dat dieren hoefbevangen worden door te rijk gras. Tuurlijk verwerken zwangere en zogende dieren meer energie, waardoor ze minder "last" hebben van dat rijk gras. Maar haal die gevoelige dieren eraf, zet ze op een sober dieet en ze worden niet hoefbevangen ook al hebben ze geen veulens. :)*

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:43

dees_daan schreef:
anjali schreef:
Dit is toch een forum van paardenliefhebbers. Daarom vind ik het shockerend dat er zo harteloos wordt gesproken over het doden van paarden.Dat omstanders die zelf waarschijnlijk niet in de paardenwereld zitten er nog meer medegevoel mee hebben.

Mij stoort het dat over het algemeen de mensen die zelf vlees uit de bio-industrie eten het hardst roepen dat dit zielig is, en zich niet verdiepen in de redenen om de paarden te laten slachten.
Merries niet drachtig laten worden kan bijvoorbeeld niet, alles houden ook niet, ze verkopen als rijpony gaat ook niet met alle dieren lukken dus wat moet je dan?
Nu wordt het vlees verkocht, wat is daar mis mee? Zie je dan liever dat ze een hongerdood sterven omdat er teveel zijn?

@Deesdaan: Nou ik ben al 48 jaar lang vegetarier hoor.Maar al was ik dat niet dan zou ik nooit het vlees van mijn lievelingsdieren de paarden eten. Want mijn vrienden eet ik zowiezo niet op.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:19

Ik eet rustig paardenvlees, vind het zelfs een beetje hypocriet als je dat bij anderen afkeurt. Net of ik daardoor minder om de beesten zou geven.

Ik gun ze allemaal een mooi leven en zie niet zo'n probleem in kudde controle.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:25

Fennadev schreef:
Ik zou gewoon wolven vrijlaten eigenlijk. Al pakken die eerst de reeën in plaats van de paarden. Wat is eigenlijk de natuurlijke predator van de paarden?
Nu treedt de mens op als natuurlijke predator. Ook ik zou eerst voor de zwakkere dieren gaan en dan pas de gezonde, maar kennelijk is de begrazingsdruk in dit gebied te laag zodat zwakkere dieren niet ontstaan. Dus dan moet je wel gezonde dieren afschieten. Ik vind het dan ook heel logisch dat ze twee met een afwijkende kleur doen, want die kleuren zouden ook als eerste worden gepakt door een predator.

(Sorry maar ik word gewoon boos als mensen ten onrechte dingen roepen over de oostvaardersplassen, ik heb met de beheerder mogen praten en het gaat daar nu heel erg anders dan jaren geleden en ja die dieren leven s winters op hun vetreserves, maar dat gebeurt ook in gebieden in het buitenland(alleen daar worden zwakkere dieren gewoon gepakt door een predator ). En nu reageer ik weer on topic)

Je eerste alinea, helemaal mee eens maar de tweede???
En jij gelooft die beheerder op zijn woord!!! Kom nou, wacht maar tot er een strenge winter komt en bekijk even de tegenhanger van de nieuwe wildernis, de wildernix. Ik hoop dat het dan duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:09

SandraVerl schreef:
Wel grappig dat op een forum met paarden bezitters, men het risico op hoefbevangenheid linkt aan het krijgen van veulens of niet.

Ik was echt van het idee dat alle mensen met paarden wel weten dat dieren hoefbevangen worden door te rijk gras. Tuurlijk verwerken zwangere en zogende dieren meer energie, waardoor ze minder "last" hebben van dat rijk gras. Maar haal die gevoelige dieren eraf, zet ze op een sober dieet en ze worden niet hoefbevangen ook al hebben ze geen veulens. :)*

En hoe ga je het grasland dan beheren? En waar moeten alle volwassen dieren heen die niemand wil hebben omdat ze niet gewend zijn om op stal te staan, mensen om zich heen te hebben etc.?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:17

grasland beheerd zichzelf. Dat is namelijk natuur.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:19

anjali schreef:
@Deesdaan: Nou ik ben al 48 jaar lang vegetarier hoor.Maar al was ik dat niet dan zou ik nooit het vlees van mijn lievelingsdieren de paarden eten. Want mijn vrienden eet ik zowiezo niet op.

Dat is ook mijn punt. Ik ben geen vegetarier, maar ik heb gewoon grenzen. Paarden staan te dicht bij mij. Net zo goed als honden en mensen en die ga je óók niet opeten.

Maar toch zie ik in bepaalde landen de gevolgen van sluiten van slachthuizen. Zoals in Amerika of in Engeland, waar paarden verhongeren omdat er geen voer meer voor is, en ze ook niet geslacht kunnen worden. En zoals in Spanje, waar een wachtlijst is voor slachthuizen zodat paarden verkommeren.

Jennyj01 schreef:
Tja het blijft lastig als je iets wil wat er niet is. Kunst natuur is en blijft nep. Zolang er een hek om staat zal die nooit op een natuurlijke manier in balans komen.

Precies en het is dan ook misdadig om dieren daar niet af te schieten maar op te sluiten om ze vervolgens te laten verhongeren. Ik snap niet de MACHT van de natuurorganisatie dat zij daar mee weg komen. Zijn ze maffia of zo?
Laatst bijgewerkt door Desiree op 25-02-16 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:20

Jennyj01 schreef:
grasland beheerd zichzelf. Dat is namelijk natuur.

Enig idee hoeveel extra je uit goed graslandbeheer kan halen? Niet alleen voor bloemen en planten maar ook voor insecten, amfibieën en reptielen? Heel veel.. Zonder dat beheer zou de natuur er heel anders uit zien.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:28

Ach als beheer het sleutelwoord zou zijn zouden er niet zulke schrijnende gevallen zijn. De geschiedenis heeft ons allang geleerd dat overal waar de mens zich mee bemoeid het alleen maar minder ipv beter wordt.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:28

Desiree schreef:
Jennyj01 schreef:

Precies en het is dan ook misdadig om dieren daar niet af te schieten maar op te sluiten om ze vervolgens te laten verhongeren. Ik snap niet de MACHT van de natuurorganisatie dat zij daar mee weg komen. Zijn ze maffia of zo?

En dan is er een keer een natuur organisatie (in dit geval FREE Nature) die wel verantwoording neemt voor de dieren die zij beheren en dan is het weer niet goed. -O-

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:32

Beetje kort door de bocht reactie. Niemand zegt dat het nooit goed is. Maar gezonde dieren dood maken omdat ze over zijn is vind ik een te radicaal middel.