Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:09

Sannnn schreef:
Nee, maar een ruiter hoort ook niet in de mond van een paard te zitten trekken of hem 10x te slaan omdat hij stopt op een hindernis of op zijn rug te zitten bonken omdat de ruiter zelf geen balans heeft. Hoe vaak zie je dat en word er daar ooit iemand om gediskwalificeerd? Daar doe je een dier meer leed mee dan zoiets wat wat waarschijnlijk een ruiter 1x gebeurd en nooit weer. De voorbeelden hiervoor genoemd gebeuren misschien wel dagelijks/ wekelijks.

Wat doet dat er allemaal toe? Maken al die dingen dit oké?
Er zijn kinderen in Afrika die honger lijden, dus dan zal een keertje doorsporen vast geen wereldramp zijn. Ofwel; heeft er allemaal niks mee te maken, dat er nog dingen zijn die niet kunnen. Voor DIT ding dat niet kan is er een regel en die is toegepast. Klaar. Maar nu vind men die regel ineens overdreven. Want blijkbaar moet het kunnen dat een paard bloed na een rit. Dus naast bokkende, trekkende, trappende mensen mag ie nu ook nog eens door gespoord worden volgens een deel van de ruiters.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:36

Jennifuur schreef:
Ik snap niet zo goed waarvan je me probeert te overtuigen, BMHP.
Sommige entingen hebben in mijn ogen wel voordelen voor de paarden, het gaat ziektes tegen.

Dat de jury hier de steken heeft laten vallen en dat de beslissing nooit is toegelicht.

jouw ogen en andermans ogen en mijn ogen zien verschillende dingen, evenals meningen.
Volgens jouw gedachten over paard gebruik door de mens betekend dat je als mens geen paard kan rijden. Het is nooit in het belang van het paard.
Als je de statestiek er op naslaat zijn het bijna altijd de gedominiseerde paarden die blessures en verwondingen hebben. Maar daar gaat de discussie niet over.

In mijn ogen gaat het hiet om een communicatie fout van een jury die een beslissing niet wil onderbouwen. Omdat het hier een zwart wit regel betreft heel raar.
Het gevolg is een discussie waarbij het welzijn van het paard ter discussie wordt gesteld. Dat is niet nodig:
- het is wel geconstateerd
- het is niet geconstateerd
- er is iets onduidelijks geconstateerd wat een toelichting behoeft
meer smaken zijn er niet.

BA heeft een toelichting gevraagd en nooit gekregen

entingen geven voornamelijk bescherming tegen flu. als je paarden in de wei staan hebben ze weinig contact met andere paarden en ook nagenoeg geen kans om het op te lopen. Als het paard op een manege staat of komt is dat voor ons en niet voor het paard. entstoffen zijn troep en worden in ons belang of gemoedsrust gegeven.

Wel de discussie is al lang op een punt beland; in mijn ogen....................

pmarena schreef:
BMHP: Hij zegt toch zelf dat er wel een Ground jury bij geweest is :)

Citaat:
We went to the stables with Quiet Easy, that was completely fine. A person from the Ground Jury that had been called for by the FEI Steward, came to have a look at it and said that he did not think that they would give me a yellow card – but that he was unsure what would happen.

https://www.facebook.com/AnnouncerFrank ... 46065680:0

nagelezen, klopt echter heeft jury op dat moment geen beslissing genomen en tegenstrijdige info verstrekt, het blijft terecht dat BA netjes op de hoogte gesteld had moeten worden, zeker na zijn verzoek om uitleg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:47

Helemaal geen tegenstrijdige info, gewoon gezegd hoe de vlag er op dat moment voor stond: dat het nog spannend zou zijn wat men zou besluiten omdat de GJ het ook niet met zekerheid kon zeggen :)

Dan KRIJGT hij informatie en wordt hij op de hoogte gehouden, is het weer niet goed :P

Had die Ground Jury dan maar niets moeten zeggen? Da's toch ook raar.
Op die manier kunnen ze het natuurlijk nooit goed doen :)

Ik vind het ook niet netjes hoe het gegaan is, maar een ramp is het toch ook niet.
Er is gezegd dat men er een beslissing over moest nemen die 2 kanten op kon gaan.

En hij hoort dat zijn rit niet meetelt dus blijkbaar hebben ze besloten om hem uit te sluiten.
Dan heeft hij zijn antwoord toch :)

Misschien hebben ze de knoop doorgehakt vlak voor het omgeroepen werd.

Is het dan een must om het eerst persoonlijk te vertellen...? De show moet ook doorgaan :)

Sammie

Re: Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:14

De show duurde zelfs langer om een beslissing te nemen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:34

Ayasha schreef:
Sannnn schreef:
Nee, maar een ruiter hoort ook niet in de mond van een paard te zitten trekken of hem 10x te slaan omdat hij stopt op een hindernis of op zijn rug te zitten bonken omdat de ruiter zelf geen balans heeft. Hoe vaak zie je dat en word er daar ooit iemand om gediskwalificeerd? Daar doe je een dier meer leed mee dan zoiets wat wat waarschijnlijk een ruiter 1x gebeurd en nooit weer. De voorbeelden hiervoor genoemd gebeuren misschien wel dagelijks/ wekelijks.

Wat doet dat er allemaal toe? Maken al die dingen dit oké?
Er zijn kinderen in Afrika die honger lijden, dus dan zal een keertje doorsporen vast geen wereldramp zijn. Ofwel; heeft er allemaal niks mee te maken, dat er nog dingen zijn die niet kunnen. Voor DIT ding dat niet kan is er een regel en die is toegepast. Klaar. Maar nu vind men die regel ineens overdreven. Want blijkbaar moet het kunnen dat een paard bloed na een rit. Dus naast bokkende, trekkende, trappende mensen mag ie nu ook nog eens door gespoord worden volgens een deel van de ruiters.

Wat hebben kinderen in Afrika hiermee te maken?
Beter lezen en conclusies trekken als je dat doet, want niemand zegt dat een paard doorgespoord mag worden of dat bokkende, trekkende, trappende mensen mogen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:43

Niks, net zoveel als bonkende ruiters en ruiters die uit balans zitten dus. :)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:55

Sammie schreef:
equnews is weer lekker bezig... Waarom neemt Bokt dit de laatste tijd toch zo veelvuldig over? Geen correcte bronvermelding en ook regelmatig nog eens bomvol fouten!

Ik heb de wedstrijd gezien en ik twijfel nog of Allen eigenlijk wel sporen aanhad? Men vermoedt nu dat hij langs een vlag is geschampt. Bloed is bloed dus de uitsluiting is imo wel terecht. Wat geen schoonheidsprijs verdient is het langdurige gedimdam van de officials hierover. Dat duurde tot na de laatste starter, bij het afroepen/opstellen van de ruiters werd pas duidelijk dat Allen mocht blijven staan ipv op zn paard klimmen. En ook tijdens de show werd er nog overlegd. Absurd... Echt absurd dat het zo moest. De nieuwe 'winnaar' was ook echt niet blij met de overwinning.

Wat een rit wat een rit. Niemand kwam daar ook maar een fractie bij in de buurt.

Ik heb het ook gezien, met mijn man die niet van paarden houd en wij zaten beide verwondert op de bank. Zo triest hoe het verloop gegaan is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:05

BMHP schreef:
Jennifuur schreef:

Ook het paard heeft verloren, dat is uiteindelijk degene die gewond is geraakt.

Dat is afhankelijk van de definitie gewond, heb je het interview gelezen?
Ik geloof dat niemand hier de definitie gewond hard kan maken, het meest stuitende is dat de jury zelf niet de bevindingen van een steward bij het paard heeft gecontroleerd of dat de "verwonding" door een bevoegd DA is geconstateerd.

Als je jouw denkwijze van gewond doortrekt wordt sport onmogelijk omdat er bij de verplichte entingen meer bloed vrij komt.

Heb je de foto's gezien? Gaatjes en verdikkingen.
Shit happens, zeg niet dat het expres is gedaan, maar je hoort je kapot te schrikken als je dat bij je paard hebt gedaan.
En een uitsluiting is dan niet meer dan normaal, hoeveel pech het ook is dat het je gebeurd is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:31

Gewond is dat het paard bloed. Wat dus zo was.
Dat hij niet ernstig of levensgevaarlijk gewond is is ook een feit. Maar wel gewond. En terecht volgens de regels gediskwalificeerd.

Of gaan we voortaan ook discussiëren over een gevallen balk.
Ja hij wiebelde eerst nog een seconde voor dat hij eraf viel dus dan viel de balk ook niet ernstig dus telt niet.

Hebben we duidelijke regels gaan mensen erover zeiken ipv toejuichen dat een steward een schouderklopje geven dat hij dit goed heeft gedaan.

Dat de communicatie niet goed was is inderdaad waar.
Maar daar gingen de klachten niet over.
Mem vond gewond niet gewond genoeg.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 08:58

Ik verbaas mij er werkelijk over dat er zoveel mensen zijn (vooral op Facebook) die dit goed kunnen praten! Het welzijn van je paard staat toch voorop? En als je paard al kale plekken of witte haartjes heeft bij de plek van de sporen zul je al moeten nadenken over je spoorgebruik. Laat staat als er een bloeduitstorting of zelfs bloed zit!

Echt bizar dat mensen dit goedkeuren...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:23

Wat een pech voor Bertram Allen.
Ik heb die wedstrijd nog zitten kijken en hij reed een super barrage.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:34

Verbaas mij ook hier op bokt over hoeveel mensen t goed praten, dat ruiters hun paard stuk trappen met sporen.
Geschoren of niet je hoort als ruiter en zeker in de top, je paard gewoon heel te houden

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:00

Marjoow schreef:
Ik verbaas mij er werkelijk over dat er zoveel mensen zijn (vooral op Facebook) die dit goed kunnen praten! Het welzijn van je paard staat toch voorop? En als je paard al kale plekken of witte haartjes heeft bij de plek van de sporen zul je al moeten nadenken over je spoorgebruik. Laat staat als er een bloeduitstorting of zelfs bloed zit!

Echt bizar dat mensen dit goedkeuren...

Dit, het moet toch gewoon niet kunnen.

Een paard voelt een vlieg al landen op zijn huid... Dit moet gewoon zeer gedaan hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:08

Als een paard een vlieg voelt landen, hoe overleeft hij dan de trap van een ander paard? Volgens mij is reageren op een vlieg op de huid gewoon een onbewuste reactie..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:10

Billy schreef:
Als een paard een vlieg voelt landen, hoe overleeft hij dan de trap van een ander paard? Volgens mij is reageren op een vlieg op de huid gewoon een onbewuste reactie..

Dat doet flink zeer, en dus laat hij het dan de volgende keer wel uit zijn hoofd om in de weg te lopen. Gelukkig trappen paarden elkaar zelden, het is allesbehalve normaal. Net zoals je paard doorsporen dus.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:12

Dat er onbewust op gereageerd word, betekent toch niet dat het paard het niet voelt of wel soms?? ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:13

Billy schreef:

Dat ik iets goed voel betekent niet dat ik dood ga. Het betekent alleen dat het alles behalve aangenaam is en dat het iets is wat je, als je liefde voor je dier hebt, kost wat kost zou moeten willen vermijden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:59

Ik snap de hele discussie niet. Bloed is bloed. En de regels zijn duidelijk. Bloed betekent gediskwalificeerd. En dan al die excuses dat het paard een gevoelig huidje heeft..... als je dat weet dan rijd je toch gewoon zonder sporen of een kort stomp spoortje.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:53

voor hetzelfde geld was hij ermee weggekomen en kreeg hij de winst
dat is een afweging die de ruiter maakt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:37

Ik ben blij dat de FEI het oordeel handhaaft. Ze laten nu zien de regels te handhaven en achter hun medewerkers te staan i.P.v de druk van ruiters/eigenaars. Hopenlijk zal dit een voorbeeld zijn voor andere grond juryleden en grijpen die nu ook eens eerder in.

Eigenlijk verbaast het mij weinig dat er mensen zijn die het besluit belachelijk vinden. Dat zullen vast dezelfde mensen zijn die vinden dat een kreupel paard gewoon in de dressuurring thuis hoort. Jeetje wat wordt er toch een hoop goed gepraat tegenwoordig. Ik heb echt medelijden met de paarden in de toekomst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:55

Dat laatste is gewoon een verzinsel en nergens opgestoeld. Dat kun je helemaal niet zo stellen. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:10

Sammie schreef:
Dat laatste is gewoon een verzinsel en nergens opgestoeld. Dat kun je helemaal niet zo stellen. :)

Absoluut geen verzinsel. Was een topic hier op bokt ging over Adelinde en Hans-Peter. Ging ook op fb. Alle mensen die zeiden het niet mooi te vinden en dat adelinde haar paard kreupel liep kregen alleen maar de sneer dat ze gewoon jaloers waren en zelf niet konden rijden"het zag er prachtig uit".

Eerlijk is eerlijk, ik weet niet 100% of het dezelfde mensen zijn. Het zou me echter niets verbazen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:23

Oh zo.. ik dacht dat je het hypothetisch bedoelde. Kan mij t alleen niet herinneren dat er een discussie was over een parzival die kreupel liep?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:34

Ik ken de betreffende ruiter niet, ook het voorval niet. Maar ben het wel met het besluit eens.
Ergens moet men een grens trekken. Als men dit accepteert schuift de discussie steeds verder door tot er echt grote verwondingen ontstaan.

Van mij mag er ook veel strakker gestraft worden op te diepe krullen, te hard getrek en ruiters met flink overgewicht...