Paard slaat op hol na schot van jager

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Re: Paard slaat op hol na schot van jager

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:20

@chasey ik wil je helemaal niet aanvallen maar een schot hagel heeft toch een spreiding van bijna dertig centimeter.Daarnaast vliegen er altijd hagelkorrels naast dus de spreiding komt dan rustig neer op bijna 1 meter. Dat zou betekenen dat je ook hagel in je paard gevonden zou moeten hebben? Want dan kun je namelijk direct aangifte doen bij de politie.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:34

hier mogen ze ook niet op het land jagen, kom ze wel tegen tijdens buitenritten. een zit in de auto gewoon over een pad te kijken of er reeen over steken tussen twee stukken bos. ik zie elk jaar nog genoeg reeen lopen. vorig jaar was wel een die kwam vertellen dat er achter in de weilanden omheining plat lag. ik ben er geen voorstander van verder.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:48

Echt balen voor het paard en de eigenaar dat het zo is gelopen. Er staat alleen in het stukje dat hij niet weet wie de jager is. Lijkt me niet zo moeilijk te achterhalen, het is bij de grondeigenaar toch gewoon bekend wie er op zijn grond mag jagen. Kleine moeite om er dus achter te komen wie het is geweest.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:01

ingeb0rg schreef:
Wij hebben hier momenteel 3000 damherten op 3500 hectare. En ja dat klopt, is veel en veel te veel. Vandaar dat er nu besloten is actief te gaan beheren. Zodat de reeën en ander kleinwild ook weer een kans heeft. Omdat je in een bos loopt en het zelf niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.

Daar zijn professionals voor nodig die ook de wildtellingen doen :D

Maar Ingeb0rg, heb jij nu tips voor mensen? Dat is denk ik waar we nog het meeste aan hebben.
1. Hoe weet je dat de jagers die rondlopen vergunningen hebben?
2. Wat doe je als ze zich overduidelijk niet aan de regels houden? Ze lopen bijvoorbeeld op jouw terrein terwijl je daar geen toestemming voor hebt gegeven of houden totaal geen rekening met je paarden? Bel je dan 112 omdat er mensen met wapens op jouw terrein lopen?

De enige manier om de rotte appels eruit te halen lijkt me door ze te pakken. Maar hoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:09

Ik overweeg om mijn weiland uit het jachtgebied te laten halen.

Op zich heb ik absoluut niets tegen jagers, zolang ze zich aan de afspraken houden.
In het begin huurde ik een weiland waar de eigenaar pal naast woonde. Ex en ik werden uit bed gebeld omdat de paarden uitgebroken waren. Toen we daar aan kwamen lag de halve omheining aan gort, paarden compleet over de zeik en in het zweet. De ochtend nadien zagen we waarom: de plastic hulzen lagen nota bene overal verspreid op de weide en er zat in 1 buitenwand van de schuilstal hagel. Bij de landeigenaar lagen er 2 kippen dood. Onmiddellijk klacht ingediend uiteraard.
Een goede week later, de landeigenaar had een pup gekocht, die ging kabaal maken 's nachts. Toen hij uit bed kwam heeft hij op heterdaad de daders betrapt en de politie erbij gehaald, die hen heeft opgepakt voor stropen (terrein was verboden voor jacht ivm grenzend aan tuinen en huizen). 2 dagen nadien is letterlijk de halve schuilstal gesloopt, zowat de complete omheining, poort en toegangsweg... De daders, die helaas gefilmd waren door de camera van de overbuur, zijn hun vergunning kwijtgeraakt en door hun jachtclub aan de deur gezet.

Een aantal jaar later heb ik ergens anders een stuk weiland gekocht. De paarden stonden er niet meer (was ergens begin oktober) en er liepen ook jagers tussen/langs de omheining. Daar heb ik toen een leuk praatje mee gemaakt en mijn akkoord gegeven dat mijn terrein betreden mocht worden (omringd door weide en maïsveld), maar pas wanneer de paarden er niet meer stonden en als ze alles netjes achterlieten. Die winter is prima verlopen en na het jachtseizoen een briefje gevonden aan de poort met een dankjewel.
Helaas heb ik woorden gehad met een jager die het jaar nadien kwam klagen dat de paarden begin oktober nog in het land stonden. Of ik kon zorgen dat ze de dag nadien weg waren. Heb ik geweigerd, waarop ik de belofte kreeg "dat zij daar dan wel voor zouden zorgen".
Sindsdien heb ik voor het 3e jaar op rij, vanaf half september, dat steevast een groot deel van mijn omheining op verschillende plekken wordt doorgesneden -O-
Om over de vele bandensporen op mijn weiland maar niet te spreken. Heb van de boer waar ik aan grens gehoord dat ze mijn grond dit seizoen gebruiken als algemene parking en startpunt, omdat ik echt pal een ingang aan de straat heb.

Vanaf dit weekend komt er een groot slot op de poort met overal nieuwe draad, en de boer belt me zodra hij merkt dat ze toch weer een feestje bouwen...

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:35

Weet je wat het is Tomaatje, dat is in deze discussie nou zo lastig, wij zijn gewoon vriendelijk naar omstanders, en ook tegenstanders, maar ik weet ook heus uit ervaring dat vooral de gewinterde jagers nogal boers kunnen zijn! Heus wel, ze zijn heus niet allemaal makkelijk en poepen regenbogen en eten allemaal suikerspinnen, daar ben ik me ook wel van bewust.

Wat ik zou doen, als je iets opmerkt, is om gewoon eens fatsoenlijk een gesprek aan te gaan, als je dingen ziet die volgens jou niet door de beugel kunnen. Niet omdat je boos bent meteen op hoge poten ergens heen gaan, spreek ze gewoon aan, en vraag gewoon of dit wel helemaal de bedoeling is en wat ze precies aan het doen zijn. Uit ervaring weet ik ook dat een jager het enorm waardeert als er interesse is vanuit jou als persoon zijnde.

Wat je anders kunt doen, mochten er mensen zijn die het echt bont maken (en niet iedereen in het groen met een geweer is een jager) en je voelt je geïntimideerd of bedreigt of om wat voor reden dan ook, en doe het! Is om gewoon de politie te bellen, en dan niet hysterisch 112, zie wat je is opgevallen, en meldt het gewoon bij het reguliere nummer, grote kans dat ze langskomen en naar papieren vragen. Hebben deze mensen hun zaakjes niet op orde (jager of geen jager) worden ze meegenomen. Dan blijf je zelf buitenspel, maar weet dan wel zeker alsjeblieft dat er dingen gaande zijn die niet kloppen. Bijvoorbeeld dat ze op jouw terrein lopen zonder toestemming (en niet om een eend op te halen die op jouw terrein is gevallen, want dat gebeurt ons ook wel eens)

Verder is het allemaal behoorlijk lastig, ik bedoel, er is enorm bezuinigd op dit soort dingen, en dan vooral de tijd en de capaciteit die er is om in te kunnen grijpen, politie is laks, of kan niet komen. Dat soort geintjes, dat is niet leuk. Maar trek vooral aan de bel! Hier hebben wij als goede jagers uiteindelijk ook veel aan! Het is absoluut niet dat ik medecollega's wil beschermen.

Wat ik echt zou adviseren is om gewoon eens het gesprek aan te gaan. Het laatste voorbeeld is van vorig jaar, toen we omkwamen in de hazen, en hazen bejaag je doormiddel van drijfjacht. Toen kwamen er zes man met honkbalknuppels want de politie kwam volgens hen niet en wij deden dingen tegen de regels. Ik ben nog nooit in mijn hele leven zo bang geweest. Mijn vader heeft toen samen met zijn collega's meteen alle geweren ontdaan van patronen, en ze gebroken op de grond gelegd, want je weet maar nooit waar je van beschuldigd wordt. Mijn hond was net op de terugweg met een haas, en die werd ingesloten en ze wilden de haas van haar afnemen en de hond redden van mij (haar valse baas) want die leerde haar dat soort dingen, en riepen heel hard foei en laat los. Mijn hond snapte er natuurlijk niets van, en ik werd een beetje geïntimideerd door een gast met een knuppel. Uiteindelijk kwam de eigenaar van het terrein erbij en is het een en ander geëscaleerd en de politie is natuurlijk ook geweest. Ik ben hier zo van geschrokken dat ik met jagen op gelegenheid (dus als we gevraagd worden door een eigenaar van een terrein) niet meer mee wil.

Daarom vind ik het ook onwijs belangrijk dat er nuance is in een discussie, en dat er open en eerlijk gedaan kan worden over de stand van zaken. Wij als jagers zijnde en ik als voorjaagster zijnde horen gewoon openheid van zaken te kunnen geven en horen transparant te zijn.

Ik zou ten allen tijden eerst het gesprek aangaan, en probeer emoties daarbij op de achtergrond te houden, als je je op wat voor manier bedreigd voelt, of mensen bevinden zich op jouw terrein waar jij absoluut geen toestemming gegeven hebt bellen bellen bellen! Naar de politie dus. Mocht je het gevoel hebben niet gehoord te worden, probeer dan het informatienummer van de Koninklijke Jagers Vereniging (KNJV) Deze kunnen je ook erg goed adviseren wat te doen, en kunnen eventueel her en der je de juiste mensen aanwijzen of eventueel zelf ingrijpen mocht je als normale burger niet gehoord worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:36

De gemiddelde "professional" is de oude boer om de hoek en zijn zoon :')
Alleen het feit dat ze altijd gele reflecterende hesjes dragen wanneer de "professionals" in groepjes gaan jagen geeft wat mij betreft al aan hoe professioneel ze zijn. Zonder die hesjes schieten ze elkaar af.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:40

Gele hesjes voldoen aan de veiligheidseisen Repelsteel, mijn hond heeft er zelfs eentje aan. Het beste weer om te jagen is als het dus grijs en grauw weer is. Dan vliegt het meer op. En is het zicht dus ook minder in sommige omstandigheden, dus puur veiligheid. Dus dat is een beetje een flauwe opmerking.

Je valt zo zelf meer op, en mijn hond dus ook. Zeker omdat ze vossen rood is, en voor jezelf is het ook puur veiligheid. Hier is niks mis mee, en juist een goede benadering om alles zo veilig mogelijk te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:43

Volgens mij zijn veel jagers al lang en breed gaan lopen als ik de politie zou bellen voor problemen :+ Dan is het altijd "ich habe es nicht gewusst" of iets dergelijks, of zij waren die dag niet op die plek, zal een ander geweest zijn bladiebla.

Jammer, want ik heb echt respect voor diegene die het doen zoals het hoort en zich aan de regels en afspraken houden.

@Repelsteel: om diezelfde reden zorg ik dat mijn paard steeds een redelijk felle kleur zadeldoek op heeft als ik op buitenrit ga. Tijdens het jachtseizoen zien de jagers me, buiten het seizoen hoop ik gewoon beter zichtbaar te zijn voor anderen, in het verkeer etc.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:45

ingeb0rg schreef:
Weet je wat het is Tomaatje, dat is in deze discussie nou zo lastig, wij zijn gewoon vriendelijk naar omstanders, en ook tegenstanders, maar ik weet ook heus uit ervaring dat vooral de gewinterde jagers nogal boers kunnen zijn! Heus wel, ze zijn heus niet allemaal makkelijk en poepen regenbogen en eten allemaal suikerspinnen, daar ben ik me ook wel van bewust.

Wat ik zou doen, als je iets opmerkt, is om gewoon eens fatsoenlijk een gesprek aan te gaan, als je dingen ziet die volgens jou niet door de beugel kunnen. Niet omdat je boos bent meteen op hoge poten ergens heen gaan, spreek ze gewoon aan, en vraag gewoon of dit wel helemaal de bedoeling is en wat ze precies aan het doen zijn. Uit ervaring weet ik ook dat een jager het enorm waardeert als er interesse is vanuit jou als persoon zijnde.

Wat je anders kunt doen, mochten er mensen zijn die het echt bont maken (en niet iedereen in het groen met een geweer is een jager) en je voelt je geïntimideerd of bedreigt of om wat voor reden dan ook, en doe het! Is om gewoon de politie te bellen, en dan niet hysterisch 112, zie wat je is opgevallen, en meldt het gewoon bij het reguliere nummer, grote kans dat ze langskomen en naar papieren vragen. Hebben deze mensen hun zaakjes niet op orde (jager of geen jager) worden ze meegenomen. Dan blijf je zelf buitenspel, maar weet dan wel zeker alsjeblieft dat er dingen gaande zijn die niet kloppen. Bijvoorbeeld dat ze op jouw terrein lopen zonder toestemming (en niet om een eend op te halen die op jouw terrein is gevallen, want dat gebeurt ons ook wel eens)

Verder is het allemaal behoorlijk lastig, ik bedoel, er is enorm bezuinigd op dit soort dingen, en dan vooral de tijd en de capaciteit die er is om in te kunnen grijpen, politie is laks, of kan niet komen. Dat soort geintjes, dat is niet leuk. Maar trek vooral aan de bel! Hier hebben wij als goede jagers uiteindelijk ook veel aan! Het is absoluut niet dat ik medecollega's wil beschermen.

Wat ik echt zou adviseren is om gewoon eens het gesprek aan te gaan. Het laatste voorbeeld is van vorig jaar, toen we omkwamen in de hazen, en hazen bejaag je doormiddel van drijfjacht. Toen kwamen er zes man met honkbalknuppels want de politie kwam volgens hen niet en wij deden dingen tegen de regels. Ik ben nog nooit in mijn hele leven zo bang geweest. Mijn vader heeft toen samen met zijn collega's meteen alle geweren ontdaan van patronen, en ze gebroken op de grond gelegd, want je weet maar nooit waar je van beschuldigd wordt. Mijn hond was net op de terugweg met een haas, en die werd ingesloten en ze wilden de haas van haar afnemen en de hond redden van mij (haar valse baas) want die leerde haar dat soort dingen, en riepen heel hard foei en laat los. Mijn hond snapte er natuurlijk niets van, en ik werd een beetje geïntimideerd door een gast met een knuppel. Uiteindelijk kwam de eigenaar van het terrein erbij en is het een en ander geëscaleerd en de politie is natuurlijk ook geweest. Ik ben hier zo van geschrokken dat ik met jagen op gelegenheid (dus als we gevraagd worden door een eigenaar van een terrein) niet meer mee wil.

Daarom vind ik het ook onwijs belangrijk dat er nuance is in een discussie, en dat er open en eerlijk gedaan kan worden over de stand van zaken. Wij als jagers zijnde en ik als voorjaagster zijnde horen gewoon openheid van zaken te kunnen geven en horen transparant te zijn.

Ik zou ten allen tijden eerst het gesprek aangaan, en probeer emoties daarbij op de achtergrond te houden, als je je op wat voor manier bedreigd voelt, of mensen bevinden zich op jouw terrein waar jij absoluut geen toestemming gegeven hebt bellen bellen bellen! Naar de politie dus. Mocht je het gevoel hebben niet gehoord te worden, probeer dan het informatienummer van de Koninklijke Jagers Vereniging (KNJV) Deze kunnen je ook erg goed adviseren wat te doen, en kunnen eventueel her en der je de juiste mensen aanwijzen of eventueel zelf ingrijpen mocht je als normale burger niet gehoord worden!

Thanks! :j Ik denk dat iedereen die overlast heeft hier wat mee kan.

En wat een nare situatie! :brr: (ook voor de hond, arme labrador is helemaal happy z'n werk aan het doen, staan daar ineens boze mensen met knuppels te vertellen dat hij het allemaal fout doet :(:) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:47

ingeb0rg schreef:
Gele hesjes voldoen aan de veiligheidseisen [naam], mijn hond heeft er zelfs eentje aan. Het beste weer om te jagen is als het dus grijs en grauw weer is. Dan vliegt het meer op. En is het zicht dus ook minder in sommige omstandigheden, dus puur veiligheid. Dus dat is een beetje een flauwe opmerking.

Je valt zo zelf meer op, en mijn hond dus ook. Zeker omdat ze vossen rood is, en voor jezelf is het ook puur veiligheid. Hier is niks mis mee, en juist een goede benadering om alles zo veilig mogelijk te houden.

Als dat er al voor nodig is om veilig te zijn dan vraag ik me af hoe ze het wild uit elkaar kunnen houden en de juiste afschieten want het verschil daarin is echt stukkennnnnn miniemer dan het verschil tussen een ree en een hond, of een ree en een mens, of een mens en een struik.
Dan moet je je eens gaan afvragen of je niet te schietgraag bezig bent.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:50

Nou de hond snapte het gezeur niet zo hoor haha, die dacht man pleurt allemaal op ik moet naar mijn baas het wild afgeven. Kreng liet ook mooi niet los ook hoor, die laat netjes los in mijn handen, en niet zomaar voor een ander. Ik was degene die heel bang was, ik schrok me dood! Maar goed alles opgelost uiteindelijk, en ik kreeg de indruk dat ze meer bezig waren met mijn hond (want zo konden ze ons pakken, afnemen wat voor mij dierbaar was) als met mij wat aan te doen. Maar die rode is mij alles waard, dus vandaar dat ik niet meer mee wil met dat soort gelegenheden.

Varekaj, ja als iedereen zo denkt schieten we niks op natuurlijk, het zal wel dat veel jagers dat denken, maar het moet ook maar eens klaar zijn. Wij hebben een jager in de groep gehad, die hebben we zelf aangegeven, zijn we nog vrienden? Nee. Is het nodig om dronken te schieten terwijl wij in vertrouwen samen een terrein proberen te beheren? Nee. Is het nodig om mensen uit te nodigen zonder vergunning om die op ons terrein te laten knallen en onze goede naam door het slijk te halen? Nee. Dus daar was het heel snel klaar mee. Dus alsjeblieft, je hebt toch niks te verliezen, desnoods film je het, en bel de politie. Er is al een zeer negatief beeld tegenwoordig van de jacht, en als mensen zoals jullie, omstanders, recreanten geef het een naam ons niet helpen, dan wordt het ook nooit beter.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:52

Anoniem schreef:
ingeb0rg schreef:
Gele hesjes voldoen aan de veiligheidseisen Repelsteel, mijn hond heeft er zelfs eentje aan. Het beste weer om te jagen is als het dus grijs en grauw weer is. Dan vliegt het meer op. En is het zicht dus ook minder in sommige omstandigheden, dus puur veiligheid. Dus dat is een beetje een flauwe opmerking.

Als dat er al voor nodig is om veilig te zijn dan vraag ik me af hoe ze het wild uit elkaar kunnen houden en de juiste afschieten want het verschil daarin is echt stukkennnnnn miniemer dan het verschil tussen een ree en een hond, of een ree en een mens, of een mens en een struik.
Dan moet je je eens gaan afvragen of je niet te schietgraag bezig bent.

Het is dan gewoon schieten op alles wat niet geel is ;)

Ingeborg, je verdedigt goed, maar ik zou de uitnodiging bijna omdraaien...misschien moest je zelf eens meemaken wat je hier allemaal leest...

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:53

Jup, wij zijn heel schietgraag bezig, alleen verzin ik de regels niet. En de veiligheidseisen niet. En als je zelf in het groen gekleed bent, en je loopt door het groen, of mijn rode labrador die de grote heeft van een vos door het struikgewas, is het wel heel handig als je gewoon goed zichtbaar bent. En dit heb ik al eens uitgelegd eerder in dit topic, maar ik heb eigenlijk niet zoveel zin om nu weer uit te moeten gaan leggen waarom we doen wat wij doen :) (En de conclusie was dat dat niet was om te kunnen raggen met een geweer)

Je hoeft je geen zorgen te maken of wij een damhert of een ree niet uit elkaar kunnen halen (die je overigens niet zomaar mag schieten tenzij ontheffing en je daarvoor aangewezen bent door de provincie als jager zijnde) een smient en een wilde eend, een grauwe gans of een canadese gans of een nijlgans, een haas of een konijn. Dat kan je na een jaar intensieve theoriecursus en heel veel lesavonden dromen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:57

En Shirley hoe moet ik meemaken wat ik hier allemaal lees? Ontken ik dingen? Probeer ik dingen te ontkrachten, ik probeer op elke mogelijk manier te vertellen wat wij doen, hoe wij bezig zijn. Dat als je ons niet gelooft je best een ochtend of een dag mee zou mogen om ons aan het werk te zien. Mits op een normale manier en dus niet in het zuurstokroze en dan heel veel lawaai gaan maken :D

Bovendien ben ik tegen alle verhalen die ik hier hoor, ik herken mezelf hier simpelweg niet in. Omdat wij zo niet te werk gaan, en omdat mensen hier zijn met dat soort verhalen, mag ik mijn verhaal dus niet doen hoe wij in elkaar steken en te werk gaan? Want dan moet ik eerst de bittere kant van het jagen meemaken, of de respectloze manier van doen?

Maar goed, het is eens tijd dat ik mijn bed op ga zoeken, aangezien morgenochtend de plicht vroeg roept in het veld. We zullen zien hoe het erbij ligt, en mochten jullie nu nog steeds denken dat wij op alles schieten (wat vooral niet geel is) dan heb ik gefaald in het proberen te informeren.

Ik heb me trouwens in geen enkele post geprobeerd te verdedigen, ik heb wel geprobeerd te informeren, ik hoef me namelijk nergens voor te verdedigen, aangezien ik niet verkeerd bezig ben. Ik heb geprobeerd om een andere kant te belichten van het verhaal, jammer dat jij dat ziet als verdediging :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:07

Het wordt al moeilijker als het om een bok of een geit, een drachtige geit of 1 die gust is gebleven gaat. Die dragen geen roze en blauwe halsbanden :')
Hier werd een kalf afgeschoten en toen ik ze daarop aansprak was de smoes dat het in hun ogen een miezerig kalf betrof dat geen aanwinst was voor de kudde. Knap dat ze dat kunnen zien voordat het kalf de kans geeft gehad op te groeien.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:09

En dat moet ik je eerlijk zeggen dat dat absoluut niet kan, en tegen de regels is. Of het nou een miezerig kalf is, kalveren horen niet geschoten te worden. Zomaar uit het niets! Dit is een regelrechte schande. Sorry dat je dat hebt mee moeten maken, want jagers mogen niet actief zijn tijdens het kalver seizoen. Dus dat was gewoon een kut smoes, en ze hoorden daar niet te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:13

En een maand of 2 daarvoor was zijn moeder al afgeschoten. Het dier was zo sterk dat het toch verder overleefde. Sorry maar ik heb er geen hoge pet van op, dat jagen. Op onze grond mag ook niet meer gejaagd worden en worden de contracten niet meer verlengd. Ik wil er normaal met mijn honden en kinderen kunnen wandelen zonder dat me de kogels om de oren vliegen.
Nu ook weer zoiets... verderop zijn ze het bos aan het uitdunnen (lees alle goede mooie rechte bomen eruit zagen voor de verkoop en de vogelkers laten staan). Al het wild vlucht daar dus weg naar de andere kant... en raad eens... aan de andere kant hoor je nu tig schoten per uur, al dagen lang, zolang die machine aan het werk is in het bos. Wat een laffe manier van jagen, bah!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:15

Repelsteel: maar omdat jij slechte ervaring hebt met jagen betekend niet meteen dat alle jacht en alle jagers slecht zijn.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:16

Lijkt me logisch dat je veilig met je kinderen en honden naar buiten wil gaan.

Maar goed, ik vind het spijtig om te horen dat je zulke ervaringen hebt. En het is schandalig dat een hinde geschoten is die een kalf bij zich heeft. Jammer dat je mening daardoor vast staat, wat overigens de daden niet minder schandalig maakt.

Ik weet ook niet hoe wij hier ons tegen moeten verweren verder, er is een tijd strenge controle geweest en een aparte fauna afdeling met politieagenten gespecialiseerd in deze wetgeving die veel controleerden en het probeerden aan te pakken. Maar deze is wegbezuinigd. Erg jammer en nu is er vaak geen tijd of weten ze niet wat ze ermee moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:24

Ik ben nog maar 1 goede jager tegen gekomen. Die jaagt zonder geel vestje, zit vaak dagen in de bossen te observeren en heeft dan helemaal geen geweer bij zich, schiet alleen dan wanneer het een dier betreft dat ook echt geschoten moet worden en weet dan ook exact wat hij schiet. Zo vaak als ik hier per uur schoten hoor, zo vaak schiet hij niet eens in een heel jaar.
En van die jagers zijn er maar weinig.

Mijn ervaring met melding maken is dat ze elkaar allemaal de handen boven het hoofd houden en er niets verandert of aan wordt gedaan. Dus dan maar de jacht eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:33

Bij mijn tante geldt de regel geen dieren schietenet jongen (Frankrijk). Is toch een keer per ongeluk gebeurt. De jagers hebben de jonge everzwijnen meegenomen naar huis en zelf grootgebracht. De meeste hebben ze nadien geslacht maar eentje is een aantal jaar als huiszwijn en waakhond Door het leven gegaan. Geniaal beest was dat :)) luisterde beter dan een hond! Helaas hebben ze em alsnog moeten afmaken later omdat een buur klacht heeft ingediend wegens het houden van een everzwijn als huisdier...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:42

Ik moest vanmiddag lachen(tussen aanhalingstekens)
Natuurgebied met oerkoeien en daar aangrensend weilanden waar in de winter die oerkoeien op verzameld worden en ik denk, nagekeken en waarschijnlijk gesellecteerd.
In die grote wei(paar hectares) staat een klein vierkant bosje.
Geen idee of dat nu nog onder natuurgebied hoort of boerenland maar goed.
Op ieder recht vlak stond een jager, 4 stuks dus met geweer om te schieten terwijl dat bosje dus echt niet groot is.
Met een beetje pech schoten ze elkaar overhoop ,om wat?
Reeen, herten mogen niet, wilde zwijnen zitten er niet(hebben ze dit voorjaar al uitgeroeid met drijfjachten van meer als 100 man door een stukje natuurgebied) dus een vos of konijn?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:44

Varekaj: zijn er daar geen jachtseizoenen dan? Want in het seizoen dat er jongen zijn mag er in mederland niet gejaagd worden.

Repelsteel: wellicht is het gewoon in dat gebied. Maar kom eens hier dan is dat echt niet hetzelfde hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:49

Als het op privé terrein is mag het denk ik het hele jaar rond mits het dier geen jongen heeft. Denk ik. Is intussen flink aantal jaar geleden en de wet kan intussen gewijzigd zijn.