Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ingeb0rg schreef:Wij hebben hier momenteel 3000 damherten op 3500 hectare. En ja dat klopt, is veel en veel te veel. Vandaar dat er nu besloten is actief te gaan beheren. Zodat de reeën en ander kleinwild ook weer een kans heeft. Omdat je in een bos loopt en het zelf niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.
Daar zijn professionals voor nodig die ook de wildtellingen doen
ingeb0rg schreef:Weet je wat het is Tomaatje, dat is in deze discussie nou zo lastig, wij zijn gewoon vriendelijk naar omstanders, en ook tegenstanders, maar ik weet ook heus uit ervaring dat vooral de gewinterde jagers nogal boers kunnen zijn! Heus wel, ze zijn heus niet allemaal makkelijk en poepen regenbogen en eten allemaal suikerspinnen, daar ben ik me ook wel van bewust.
Wat ik zou doen, als je iets opmerkt, is om gewoon eens fatsoenlijk een gesprek aan te gaan, als je dingen ziet die volgens jou niet door de beugel kunnen. Niet omdat je boos bent meteen op hoge poten ergens heen gaan, spreek ze gewoon aan, en vraag gewoon of dit wel helemaal de bedoeling is en wat ze precies aan het doen zijn. Uit ervaring weet ik ook dat een jager het enorm waardeert als er interesse is vanuit jou als persoon zijnde.
Wat je anders kunt doen, mochten er mensen zijn die het echt bont maken (en niet iedereen in het groen met een geweer is een jager) en je voelt je geïntimideerd of bedreigt of om wat voor reden dan ook, en doe het! Is om gewoon de politie te bellen, en dan niet hysterisch 112, zie wat je is opgevallen, en meldt het gewoon bij het reguliere nummer, grote kans dat ze langskomen en naar papieren vragen. Hebben deze mensen hun zaakjes niet op orde (jager of geen jager) worden ze meegenomen. Dan blijf je zelf buitenspel, maar weet dan wel zeker alsjeblieft dat er dingen gaande zijn die niet kloppen. Bijvoorbeeld dat ze op jouw terrein lopen zonder toestemming (en niet om een eend op te halen die op jouw terrein is gevallen, want dat gebeurt ons ook wel eens)
Verder is het allemaal behoorlijk lastig, ik bedoel, er is enorm bezuinigd op dit soort dingen, en dan vooral de tijd en de capaciteit die er is om in te kunnen grijpen, politie is laks, of kan niet komen. Dat soort geintjes, dat is niet leuk. Maar trek vooral aan de bel! Hier hebben wij als goede jagers uiteindelijk ook veel aan! Het is absoluut niet dat ik medecollega's wil beschermen.
Wat ik echt zou adviseren is om gewoon eens het gesprek aan te gaan. Het laatste voorbeeld is van vorig jaar, toen we omkwamen in de hazen, en hazen bejaag je doormiddel van drijfjacht. Toen kwamen er zes man met honkbalknuppels want de politie kwam volgens hen niet en wij deden dingen tegen de regels. Ik ben nog nooit in mijn hele leven zo bang geweest. Mijn vader heeft toen samen met zijn collega's meteen alle geweren ontdaan van patronen, en ze gebroken op de grond gelegd, want je weet maar nooit waar je van beschuldigd wordt. Mijn hond was net op de terugweg met een haas, en die werd ingesloten en ze wilden de haas van haar afnemen en de hond redden van mij (haar valse baas) want die leerde haar dat soort dingen, en riepen heel hard foei en laat los. Mijn hond snapte er natuurlijk niets van, en ik werd een beetje geïntimideerd door een gast met een knuppel. Uiteindelijk kwam de eigenaar van het terrein erbij en is het een en ander geëscaleerd en de politie is natuurlijk ook geweest. Ik ben hier zo van geschrokken dat ik met jagen op gelegenheid (dus als we gevraagd worden door een eigenaar van een terrein) niet meer mee wil.
Daarom vind ik het ook onwijs belangrijk dat er nuance is in een discussie, en dat er open en eerlijk gedaan kan worden over de stand van zaken. Wij als jagers zijnde en ik als voorjaagster zijnde horen gewoon openheid van zaken te kunnen geven en horen transparant te zijn.
Ik zou ten allen tijden eerst het gesprek aangaan, en probeer emoties daarbij op de achtergrond te houden, als je je op wat voor manier bedreigd voelt, of mensen bevinden zich op jouw terrein waar jij absoluut geen toestemming gegeven hebt bellen bellen bellen! Naar de politie dus. Mocht je het gevoel hebben niet gehoord te worden, probeer dan het informatienummer van de Koninklijke Jagers Vereniging (KNJV) Deze kunnen je ook erg goed adviseren wat te doen, en kunnen eventueel her en der je de juiste mensen aanwijzen of eventueel zelf ingrijpen mocht je als normale burger niet gehoord worden!
ingeb0rg schreef:Gele hesjes voldoen aan de veiligheidseisen [naam], mijn hond heeft er zelfs eentje aan. Het beste weer om te jagen is als het dus grijs en grauw weer is. Dan vliegt het meer op. En is het zicht dus ook minder in sommige omstandigheden, dus puur veiligheid. Dus dat is een beetje een flauwe opmerking.
Je valt zo zelf meer op, en mijn hond dus ook. Zeker omdat ze vossen rood is, en voor jezelf is het ook puur veiligheid. Hier is niks mis mee, en juist een goede benadering om alles zo veilig mogelijk te houden.
Anoniem schreef:ingeb0rg schreef:Gele hesjes voldoen aan de veiligheidseisen Repelsteel, mijn hond heeft er zelfs eentje aan. Het beste weer om te jagen is als het dus grijs en grauw weer is. Dan vliegt het meer op. En is het zicht dus ook minder in sommige omstandigheden, dus puur veiligheid. Dus dat is een beetje een flauwe opmerking.
Je valt zo zelf meer op, en mijn hond dus ook. Zeker omdat ze vossen rood is, en voor jezelf is het ook puur veiligheid. Hier is niks mis mee, en juist een goede benadering om alles zo veilig mogelijk te houden.
Als dat er al voor nodig is om veilig te zijn dan vraag ik me af hoe ze het wild uit elkaar kunnen houden en de juiste afschieten want het verschil daarin is echt stukkennnnnn miniemer dan het verschil tussen een ree en een hond, of een ree en een mens, of een mens en een struik.
Dan moet je je eens gaan afvragen of je niet te schietgraag bezig bent.