HC Roosendaal: Glock's Toto Jr. schittert opnieuw in de ring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:43

daffie1986 schreef:
sympie schreef:
Stelling: hebben we dat in de loop der jaren niet zelf in de hand gekweekt? Ik bedoel maar, welke fokker wil dekken met een paard die gewoontjes door de bak loopt.. niet veel..
Fokkers zien nou eenmaal graag een paard met veel show rondlopen

Ho!! De ruiters en amazones van tegenwoordig willen dit sinds dit door juryleden in de ring beloond wordt. Als gevolg daarvan heeft Adelinde samen met goede fokkers al eens een artikel hierover gemaakt in 2013 dacht ik. De conclusie was dat door de actie van de juryleden er steeds meer vraag was gekomen naar een spectaculair voorbeen. Echter kunnen zulke paarden bouwtechnisch nooit een sterk achter been hebben. Doordat de spectaculaire voorbeen paarden verkocht raken en de andere niet kwamen de 5 ook tot de conclusie dat er steeds minder paarden met grand prix kwaliteiten beschikbaar zijn omdat fokkers niet lang met hun producten willen blijven zitten. Fokkerij is dus ook steeds meer mee gaan doen aan de "mode" wensen

klopt!! Er kwamen "voorbeenzwaaiers", die werden door juryleden gepromoot en als gevolg kwamen de fokkers achter.. bijgevolg dat er niemand meer een "gewonere" wil, omdat die niet goed genoeg zijn, en niet meer inderdaad in de "mode" zijn ( terwijl 90% van de ruiters soms beter zijn met een gewone, maar dit ter zijde )
Maar zijn die gewonere dan mindere paarden, of zijn het gewoon paarden die met minder druk worden gereden maar net zozeer lichte tour en hoger halen... ik bedoel maar..
Gisteren hengstencompetitie in Roosendaal.. één hengst in het Z.. één... die dan nog veel te groen was voor zijn niveau...is dat een slecht paard, nee hoor...
Alleen jammer dat er voor alles wat er is gekeurd, maar eentje meedoet in het Z..
Hoe komt dat dan?

daffie1986

Re: HC Roosendaal: Glock's Toto Jr. schittert opnieuw in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 01:04

Die "gewonere" paarden zullen beter zijn in bepaalde dingen. Het is alleen de vraag of jij en ik dezelfde mening delen waneer het aankomt op een beter paard. Een "gewoner" paard zal aanzienlijk minder slijtage oplopen t.o.v. de Voorbeen zwaaiers. Er komt immers een behoorlijke kracht en druk bij kijken om benen zo ver uit te steken dat de knie hol wordt gemaakt. Weet je nog dat je moeder vroeger zei je knieën niet op slot te zetten want dat was niet goed voor je? Dat gebeurd bij sommige paarden dus in hun knieën tijdens het uitsteken. Verder staan deze krachten ook weer in verbinding met de rest en zullen dus nog veel meer gewrichten die schokken moeten absorberen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:33

sympie schreef:
Stelling: hebben we dat in de loop der jaren niet zelf in de hand gekweekt? Ik bedoel maar, welke fokker wil dekken met een paard die gewoontjes door de bak loopt.. niet veel..
Fokkers zien nou eenmaal graag een paard met veel show rondlopen, en om dat te krijgen, moet er toch wel vaak met druk gereden worden... hoe graag zagen we Totilas niet zijn voorbenen torenhoog opheffen, die deed dit ook niet uit zichzelf hoor.. klein voorbeeldje: hoeveel vonden er destijds Krack C niet fantastisch lopen en daardoor mee fokten? Terwijl het destijds ook geen voorbeeld was van ontspanning...
even om over na te denken..

"we" "we". Ik vond Totilas helemaal niet fantastisch lopen en heb van begiun af aan me af gevraagd hoe lang zijn lichaam dat zou gaan volhouden. Nou, dat antwoord kennen we inmiddels he?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:40

Ayasha: dat is wel erg kort door de bocht. Niet alleen de rijerij maar zeker ook het management om zo'n paard heen heeft invloed op het behoud van het lichaam.

Zolang fokkers graag jonge paarden met veel spektakel door de baan zien gaan zal het blijven bestaan. Verbeter de wereld en begin bij jezelf zou ik zeggen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:42

Ik denk dat in dit geval vooral zijn spektakel hem de das om gedaan heeft want je maakt mij niet wijs dat één van de twee hem verder niet goed genoeg verzorgde. :n

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:03

Ayasha schreef:
Ik denk dat in dit geval vooral zijn spektakel hem de das om gedaan heeft want je maakt mij niet wijs dat één van de twee hem verder niet goed genoeg verzorgde. :n

Heb je de documentaire omtrent Totilas wel gezien?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:19

Ja hoor, en behalve dat ik de maker ronduit onbeschoft vond stelde ik me daar nog wel een paar vragen bij. :)
Maar dat doen we wellicht best via PB gezien dat erg off topic is. :)

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:33

Als alle jonge hengsten die een L proef moeten lopen op grand prix nivo worden gereden omdat de fokkers dat zo mooi vinden zijn we op de verkeerde weg !
Kijk eens naar de echte grand prix paarden ... Ze zijn door gaans niet mooi, hun bouw is geen toonbeeld van de jonge hengsten met hun lange benen... Hoeveel mooie hengsten lopen grand prix ? Weinig tot geen ze zijn al kapot voor dat ze ook maar verder komen dan inter 1 en 2. Apache is een mooie hengst met een k't karakter hij loopt nu GP maar ontploft wanneer hij dat wil. Waarom ? Paard is in zijn jonge jaren met mega veel druk gereden, want wat wS ie mooi en wat gaf een show ... United enz enz allemaal hetzelfde. Let maar op over een paar jaar zien we deze jonge hengsten niet of nauwelijks meer terug. Men heeft bij het KWPN ook wel al door dat het niet zo verder moet, maar probeert krampachtig de PAVO cup te veranderen in wat meer "braaf " gereden paarden. KNHS doet er niet veel aan brult wel dat er wat moet veranderen, maar laat hun juryleden volledig in de steek en vooral de jonge garde juryleden houden van het mega voorbeen zonder rug met achteroverhangende ruiter en vooral duwende zit en handen met druk gereden paarden.... Wat verwacht je dan nog? Marieke kan op het paard zitten knap, maar haar houding is niet je van het... Het duwen is verschrikkelijk storend en is iets wat er ingeslopen is en vooral door de mega aanhangers van Gal encorsorten in staat gehouden. Gal zie je niet duwen en misschien als hij deze commentaren leest kan hij Marieke ook leren om minder te duwen. Komt het beeld ten goede en ook de prestatie van het paard, zie je misschien geen mega voorbeen, maar wel een (H) eerlijk paard die zijn bewegingen als natuurlijk laat zien ! Zou veel meer kwaliteit geven, vooral een goed achterbeen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:43

Edhunter schreef:
Als alle jonge hengsten die een L proef moeten lopen op grand prix nivo worden gereden omdat de fokkers dat zo mooi vinden zijn we op de verkeerde weg !
Kijk eens naar de echte grand prix paarden ... Ze zijn door gaans niet mooi, hun bouw is geen toonbeeld van de jonge hengsten met hun lange benen... Hoeveel mooie hengsten lopen grand prix ? Weinig tot geen ze zijn al kapot voor dat ze ook maar verder komen dan inter 1 en 2. Apache is een mooie hengst met een k't karakter hij loopt nu GP maar ontploft wanneer hij dat wil. Waarom ? Paard is in zijn jonge jaren met mega veel druk gereden, want wat wS ie mooi en wat gaf een show ... United enz enz allemaal hetzelfde. Let maar op over een paar jaar zien we deze jonge hengsten niet of nauwelijks meer terug. Men heeft bij het KWPN ook wel al door dat het niet zo verder moet, maar probeert krampachtig de PAVO cup te veranderen in wat meer "braaf " gereden paarden. KNHS doet er niet veel aan brult wel dat er wat moet veranderen, maar laat hun juryleden volledig in de steek en vooral de jonge garde juryleden houden van het mega voorbeen zonder rug met achteroverhangende ruiter en vooral duwende zit en handen met druk gereden paarden.... Wat verwacht je dan nog? Marieke kan op het paard zitten knap, maar haar houding is niet je van het... Het duwen is verschrikkelijk storend en is iets wat er ingeslopen is en vooral door de mega aanhangers van Gal encorsorten in staat gehouden. Gal zie je niet duwen en misschien als hij deze commentaren leest kan hij Marieke ook leren om minder te duwen. Komt het beeld ten goede en ook de prestatie van het paard, zie je misschien geen mega voorbeen, maar wel een (H) eerlijk paard die zijn bewegingen als natuurlijk laat zien ! Zou veel meer kwaliteit geven, vooral een goed achterbeen!

Misschien interpreteer ik het verkeerd... Maar bedoel je met het dikgedrukte nu dat er niet gefokt wordt voor GP?

Want dan zijn we toch verkeerd bezig? Dan worden de criteria voor GP straks vanzelf anders door het aanbod. Of liggen sport en fokkerij dan echt mijlen ver uit elkaar?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:43

Ik denk dat ze bedoelt dat ze een L proef moeten lopen maar dat ze kwa houding en show in grand prix niveau geduwd worden.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:06

Ayasha schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat ze een L proef moeten lopen maar dat ze kwa houding en show in grand prix niveau geduwd worden.

Ja dat klopt !!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:21

Edhunter schreef:
Ayasha schreef:

Ja dat klopt !!

Oké, helemaal verkeerd begrepen dus :D

Die houding vind ik met name bij Toto Jr. nog wel meevallen. Maar toegegeven, Totilas had z'n hals vaak ook een fractie horizontaal. Ik weet niet goed wat ik van die houding moet vinden, die hengsten hebben natuurlijk ook de gewenste halslengte en halsaanzet, wat het makkelijker maakt om die houding zo te krijgen, vaak ook minder moeizaam dan bij een paard met een lagere hals aanzet en minder mooie hals-rug verbinding. Die paarden moet je natuurlijk echt in elkaar trekken. Dus dat vind ik wat lastig beoordelen.
Wat ik wel een echte tegenvaller vind, is dat het halsstrekken zo waardeloos getoond wordt. Daaruit blijkt wel duidelijk dat ze de paarden niet los durven te laten. Moet je op een gewone wedstrijd mee aankomen, krijg je een 4: Neus naar kniehoogte, neus er meer uit etc. etc. Paarden volgen wel keurig de hand, dus met de aanleuning lijkt me niet zo heel gek veel mis dan, ruiters durven het gewoon niet te geven.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:30

Jord schreef:
Vala schreef:

Belachelijk maken is niet de bedoeling..Echter staartzwiepen is wel degelijk een teken van verzet..Maar goed toto kan zwiepen wat ie wil daar heeft Gal en consorten geen boodschap aan..Dit paard zal t kosten wat kost moeten gaan doen als opvolger van zn vader..
4 jr en dan zo lopen..
Toto liep nog in de " pampers" toen ze erop zijn gaan zitten..!!
En dit zijn dan de mensen die een voorbeeld functie zouden moeten hebben!
Het verbaast mij steeds minder dat t gemiddelde sportpaard nog net de 8 haalt..
Prachtig paard zeer jammer dat hij niet de tijd krijgt om uit te groeien maar al zo aan t werk moet!

Wat een belachelijke reactie! Als er iemand is die weet wat een paard opleiden is en heel houden!! dan is het Edward Gal (en consorten :) ) wel. Zij hebben niet voor niets zoveel paarden succesvol op hoog(ste) niveau in de sport lopen.

Hele belachelijke reactie van mij :j :D
Let maar op over een paar jaar..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:32

Janine1990 schreef:
Wat ik wel een echte tegenvaller vind, is dat het halsstrekken zo waardeloos getoond wordt. Daaruit blijkt wel duidelijk dat ze de paarden niet los durven te laten. Moet je op een gewone wedstrijd mee aankomen, krijg je een 4: Neus naar kniehoogte, neus er meer uit etc. etc. Paarden volgen wel keurig de hand, dus met de aanleuning lijkt me niet zo heel gek veel mis dan, ruiters durven het gewoon niet te geven.

Wellicht iets met de combinatie jonge hengst en vreemd terrein?

Het is vanaf de zijlijn altijd makkelijk praten natuurlijk.. maar pas als je op zo'n paard zit weet je hoe het voelt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:34

SophievdV schreef:

Het is vanaf de zijlijn altijd makkelijk praten natuurlijk.. maar pas als je op zo'n paard zit weet je hoe het voelt.

Waarom toont Kirsten Brouwer het dan wel juist? En dan heb ik het niet alleen over Ferguson.
Een van de weinige amazones die het wel durft volgens mij en ze heeft vast niet alleen maar makkelijke dieren onder haar kont.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:36

daffie1986 schreef:
Nog niet zo heel lang terug verscheen hier op bokt een video van een "onbekende" amazone die een poging deed voor een wereldrecord galop wissels. Nagenoeg heel bokt was het er over eens dat het paard dit als onprettig moest ervaren gezien het zwiepen van de staart. Er komt een "bekende" amazone voorbij op een misschien wel nog "bekender" paard en nu zou het zwiepen van de staart gelijk zijn aan een blij paard. Vliegen willen ze immers zomerdag ook altijd leren touwtjespringen voor hun plezier. |o :?

Er komt een foto of video voorbij met een "onbekende" amazone op een kreupel paard. Er wordt schande gesproken over hoe ze het in dr hoofd haalt om op een kreupel paard te gaan zitten. Een "bekende" amazone wordt 3de op een "bekend" maar vooral KREUPEL paard en iedereen neemt het op voor de bekende amazone want ja al die mensen die roepen dat het paard kreupel is die hebben immers nog nooit op dat niveau gereden en worden verwezen naar het "Beste stuurlui staan aan wal" clubje :? |o

Elke amazone en ruiter leert wat de houding op een paard dient te zijn, nu zie ik mensen die deze "voorgeschreven" houding geleerd hebben tijdens hun opleiding tot instructrice deze ronduit foute houding gewoon goedpraten.

:( waar gaat het heen met de dressuur. Nee ik rij ook geen grand prix - gelukkig- maar als foutief rijden en dierenmishandeling verdedigd wordt voor "bekende" ruiters en amazones waar zijn we dan in hemelsnaam mee bezig dat we "onbekende" amazones en ruiters het verdomhoekje in schoppen. Waarom zouden we überhaupt mensen nog leren paardrijden aangezien je alleen nog maar "bekend" hoeft te zijn om grand prix te kunnen rijden??

Kromme (paarden)wereld

Precies hoe ik er over denk! AMEN _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:38

biscaya schreef:
Jord schreef:

Wat een belachelijke reactie! Als er iemand is die weet wat een paard opleiden is en heel houden!! dan is het Edward Gal (en consorten :) ) wel. Zij hebben niet voor niets zoveel paarden succesvol op hoog(ste) niveau in de sport lopen.

Hele belachelijke reactie van mij :j :D
Let maar op over een paar jaar..

Wat bedoel je hier mee?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-12-15 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:42

Janine1990 schreef:
SophievdV schreef:

Waarom toont Kirsten Brouwer het dan wel juist? En dan heb ik het niet alleen over Ferguson.
Een van de weinige amazones die het wel durft volgens mij en ze heeft vast niet alleen maar makkelijke dieren onder haar kont.

Wat de precieze beweegredenen zijn om het juist wel of juist niet te doen kan ik niet nagaan zo vanachter mijn computer. Ik ga daar ook mijn vingers niet aan branden. Het enige wat ik je wilde meegeven is dat het mogelijk zo zou kunnen zijn dat ruiters en amazones het niet doen vanwege de combinatie van een jonge hengst op vreemd terrein.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:25

SophievdV schreef:
Wat de precieze beweegredenen zijn om het juist wel of juist niet te doen kan ik niet nagaan zo vanachter mijn computer. Ik ga daar ook mijn vingers niet aan branden. Het enige wat ik je wilde meegeven is dat het mogelijk zo zou kunnen zijn dat ruiters en amazones het niet doen vanwege de combinatie van een jonge hengst op vreemd terrein.

Die jonge hengsten komen op meer vreemde plaatsen dan de gemiddelde jonge merrie. Ze moeten toch in de picture gereden worden. En dan lopen ze nu in een relatief rustiger ambiance dan de gemiddelde hengstenshow.
De amazones en ruiters zijn meer ervaren dan de gemiddelde Bokker en hebben ook bovengemiddelde ervaring met dekhengsten van jong tot ouder.

En nog zijn de hengsten onder de indruk?

Wat ik wel begrijp is dat het voor menig hengst gewoon veel te veel van het goede is. Een hengst als Governor bijvoorbeeld, die dit jaar ook de Pavo Cup (teleurstellend volgens diverse media) heeft gelopen, erg gewild is als dekhengst en dus een druk dekseizoen heeft gehad en nu ook nog de hengstencompetitie loopt. Waarom? Waarom zoveel? En hoe is het management daar buitenom? Kunnen ze lekker uit hun dak gaan in een ruime paddock of lekker gras eten in de wei? Druk op druk op druk levert bij mensen ook rare uitingen op.

Onlangs een jonge hengst gezien, zeer interessant gefokt ook. Ook dekhengst en had zijn eerste 'publieke' optreden. Maar doodrustig, simpelweg omdat ze er rustig aan mee doen. Geen grote competities. Alleen dekken, rijden en in de wei. Je zou bijna denken dat het een ruin is. Zo kan het kennelijk ook?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:49

@Biscaya, kijk je bericht even na, het klopt niet hoe je het gequoted hebt, zo komt het verkeerd over.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:56

@janine1990: Tuurlijk gaat dit ook zo, maar die zal in verhouding wel minder dekken ( hoop van niet).. En omdat alles nog steeds om geld draait...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:06

sympie schreef:
@janine1990: Tuurlijk gaat dit ook zo, maar die zal in verhouding wel minder dekken ( hoop van niet).. En omdat alles nog steeds om geld draait...

Welke hengst doel je op?

Natuurlijk draait alles om geld. Maar wat ik me dan afvraag: Waarom alles op die jonge leeftijd? Verwachten de hengstenhouders niet veel op hoger niveau/hogere leeftijd? Wordt er alleen gefokt voor jonge paarden competities etc.?
Is een paard op hoog niveau niet meer interessant? Naast geld dus ook de vraag die belangrijk is. En niet te vergeten het beleid van het KWPN.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:14

Janine1990 schreef:
sympie schreef:

Welke hengst doel je op?

Natuurlijk draait alles om geld. Maar wat ik me dan afvraag: Waarom alles op die jonge leeftijd? Verwachten de hengstenhouders niet veel op hoger niveau/hogere leeftijd? Wordt er alleen gefokt voor jonge paarden competities etc.?
Is een paard op hoog niveau niet meer interessant? Naast geld dus ook de vraag die belangrijk is. En niet te vergeten het beleid van het KWPN.

Weet je wat mijn ervaring is, en ik zit er nu ongeveer middenin, dus ik zie het genoeg... wat kan het iemand van die " grote namen" schelen of dat paard nu overincasseert of niet... opleiden en weg ermee.. zo simpel is het. Wat kan het hun schelen of hij versleten is aan 12j, ze verkopen hem gewoon lekker duur op 8... wat er voor de rest mee gebeurd zal hen een zorg wezen...
Zo ken ik bekend belgisch grand prix paard die alle 14 dagen ! wordt ingespoten omdat ze het anders niet redde.....

Het is echt jammer voor die paarden...
Zou graag eens veel van die "voorbeenzwaaiers" eens willen zien, " gewoon gereden" als jullie mij snappen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:34

sympie schreef:
Weet je wat mijn ervaring is, en ik zit er nu ongeveer middenin, dus ik zie het genoeg... wat kan het iemand van die " grote namen" schelen of dat paard nu overincasseert of niet... opleiden en weg ermee.. zo simpel is het. Wat kan het hun schelen of hij versleten is aan 12j, ze verkopen hem gewoon lekker duur op 8... wat er voor de rest mee gebeurd zal hen een zorg wezen...
Zo ken ik bekend belgisch grand prix paard die alle 14 dagen ! wordt ingespoten omdat ze het anders niet redde.....

Zou graag eens veel van die "voorbeenzwaaiers" eens willen zien, " gewoon gereden" als jullie mij snappen...

Waarom zei je nu op mij "merci" terwijl je mijn mening lijkt te delen? :)
OF heb ik de merci verkeerd geinterpreteerd?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:47

Ayasha schreef:
sympie schreef:

Waarom zei je nu op mij "merci" terwijl je mijn mening lijkt te delen? :)
OF heb ik de merci verkeerd geinterpreteerd?

je had het over alle belgische (sub) toppers waarvan je vond dat het bekkentrekkers waren, en ik probeer juist een te zijn die het niet probeert te doen.. :)