Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:05

Arabesk schreef:
Dat de wetenschap nog geen antwoord heeft op alles geeft nog niet het recht om die leemte op te vullen met sprookjes en kwakzalverij.

Eens. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:08

Shadow0 schreef:
Maar uiteindelijk gaat het de klant/patient om het effect. Wetenschap is leuk als begin van de zoektoch wat het beste werkt, maar uiteindelijk gaat het in een behandeling toch echt om het effect. Maar uiteindelijk doet '90% kans op genezing' me weinig als mijn dier toevallig tot de overige 10% behoort. En als mijn pijn verlicht wordt, mag dat ook best gebeuren door iets wat wetenschappelijk gezien nergens op slaat - ik kom niet als proefpersoon.

Vergeet niet dat er zelfs bij de allerbest bewezen medicijnen HEEL veel situaties nog altijd door de mazen glippen - geen medicijn heeft 100% werkzaamheid en 0% bijwerkingen. Dat regelen is altijd iets dat van situatie tot situatie bekeken worden. En daarom is de blinde focus op 'wetenschappelijk' veel te smal. Als arts moet je boven de wetenschappelijke grenzen uit kunnen stijgen en per situatie kunnen bekijken en handelen. En daar zit ook een heel stuk bij wat te maken heeft met vakmanschap, intuitie, ervaring en onverklaarbare zaken.

Bovenstaande ben ik helemaal met jou eens. Het effect telt.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:24

De grapjes over verdunningen zijn talrijk, en zullen wel nooit stoppen.
Maar de bekendheid met het vele onderzoek is duidelijk niet navenant.

Een documentaire van de wetenschapsafdeling van de Franse tv, over een heel bijzonder, recent, en herhaald, experiment van een team wetenschappers onder leiding van een Nobelprijswinnaar. Met verdunningen zoals op de homeopathische manier: schuddend verdunnen.

De documentaire is verhuisd naar Youtube. Hier de tekst die er bij hoort:
ON A RETROUVÉ LA MÉMOIRE DE L'EAU
http://tinyurl.com/okdcc8p

En over dieren en homeopathie.
Een filmpje van de Duitse tv, Nederlandse ondertiteling. Diverse items, waaronder een dierenarts op een boerderij. Zij toont aan dat in dit geval placebo uitgesloten is:
Hoe werkt klassieke homeopathie
https://www.youtube.com/watch?v=GNXud8bkHDs

Een fijne sinterklaasdag gewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:26

Ik weet best dat de producten die ik op dit moment aan mijn paard geef tot de fytotherapie horen. Maar doordat ik met artsen samenwerk, waarvan een aantal tegen homeopathie zijn, weet ik ook dat zij fyototherapie in hetzelfde hokje stoppen. Mensen die zo ver gaan, dat ze een petitie tegen homeopathie starten, zijn vaak even fanatiek tegen fytotherapie. Vandaar dat dit soort onzin mij niet zint.

Anoniem

Re: Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:47

Niet mee eens hoor; Ik ben ook echt tegen homeopathie, omdat ik het mij gewoon niet kan voorstellen, dat het verdunnen en schudden met water en dat het water onthouden kan, ooit in een miljoen jaar werken zal. Zou idd wat zijn als water geheugen heeft: want idd in elke druppel op aarde heeft wel eens stront gezeten.
Maar ik ben groot voorstander van fytotherapie en geloof zeker in de werking van bepaalde kruiden!

Ik zal zo een petitie dan ook niet tekenen, omdat ik ook van mening ben , dat ieder voor zich moet weten welke richting ze op gaan, maar ik ben absoluut voor duidelijkheid. Ik heb dan ook echt moeite ermee als een reguliere arts, zich bezighoud met homeopathie. Maar ik wil dat wel van te voren duidelijk weten, zodat ik zelf naar een ander kan gaan. En dat is gewoon een probleem op het moment, maar dat is duidelijke uitleg over medicijnen die je krijgt voorgeschreven, of voor paard, zo wie zo al, regulier of alternatief of beide.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:05

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:27

jato schreef:
In mijn vorige bericht, zie de twee documentaires over onderzoek, wetenschap en bewijs.

beste jato heb je speciaal voor dit topic een Bokt account aangemaakt om hier te posten?
Je geeft links naar wetenschappelijk onderzoek.

Ik heb een hekel aan schaduw accounts, spreek je gewoon uit dat is simpatieker.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:39

En als ik me uitspreek, wat zeg je dan? Zie alle vorige reacties: placebo.
Dat heeft niet veel nut.
Heb je teksten en video bekeken? Interessant toch?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:53

jato schreef:
De grapjes over verdunningen zijn talrijk, en zullen wel nooit stoppen.
Maar de bekendheid met het vele onderzoek is duidelijk niet navenant.

Een documentaire van de wetenschapsafdeling van de Franse tv, over een heel bijzonder, recent, en herhaald, experiment van een team wetenschappers onder leiding van een Nobelprijswinnaar. Met verdunningen zoals op de homeopathische manier: schuddend verdunnen.

De documentaire is verhuisd naar Youtube. Hier de tekst die er bij hoort:
ON A RETROUVÉ LA MÉMOIRE DE L'EAU
http://tinyurl.com/okdcc8p

En over dieren en homeopathie.
Een filmpje van de Duitse tv, Nederlandse ondertiteling. Diverse items, waaronder een dierenarts op een boerderij. Zij toont aan dat in dit geval placebo uitgesloten is:
Hoe werkt klassieke homeopathie
https://www.youtube.com/watch?v=GNXud8bkHDs

Een fijne sinterklaasdag gewenst!

Hartstikke leuk Jato, heb je ook de verwijzingen naar de (peer reviewed) publicaties? Via pubmed kan ik er vaak wel bij en ik ben dol op goede studies :)

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:57

Jawel genoeg PubMed.
Maar dan wordt de vorige spreker weer boos :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:03

Waarom duik je in de slachtoffer rol?

Referenties? Ik ben reuze nieuwsgierig!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:56

jato schreef:
En als ik me uitspreek, wat zeg je dan? Zie alle vorige reacties: placebo.
Dat heeft niet veel nut.
Heb je teksten en video bekeken? Interessant toch?

Er wordt heden ten dage heel veel onderzocht en met heelveel nooit wat mee gedaan.
Onderzoek heeft pas waarde als er iets mee gedaan kan worden.

Het bewijzen dat een placeboeffect bij dieren niet bestaat geeft een antwoord op een nuteloze vraag.
iets wat geen nut heeft is zelden interessant.

Hetzelfde geld voor iemand die een schaduwaccount nodig heeft om iets te vertellen.
Boos worden op een schaduw account denkje dat een schaduw account zoveel kan?

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:14

Voor PubMed referenties onderzoek homeopathie is HRI een nuttige site.
Homeopathy Research Institute

Deze link, kijk in de linkerkolom: Clinical Trials, Evidence by Condition, enz
https://www.hri-research.org/resources/ ... /hri-facts
References, PubMed, staan steeds onderaan op de pagina

Lekker leesvoer, prettig weekend *\o/*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:12

Moderatoropmerking:
svp discussiëren zonder persoonlijk te worden. Heb je een vermoeden van een SA dan svp TEMmen ipv beschuldigingen in het topic te plaatsen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:17

jato schreef:
Voor PubMed referenties onderzoek homeopathie is HRI een nuttige site.
Homeopathy Research Institute

Deze link, kijk in de linkerkolom: Clinical Trials, Evidence by Condition, enz
https://www.hri-research.org/resources/ ... /hri-facts
References, PubMed, staan steeds onderaan op de pagina

Lekker leesvoer, prettig weekend *\o/*

Dank je!

Een snelle blik liet zien dat er aardig wat afvalt, blad zonder impact factor, niet placebo gecontroleerd, geen patiënt blindering of niet engels, maar niet alles valt af. Daar ga ik me binnenkort in verdiepen.

Leuk!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:25

Fytotherapie = zet een kopje thee van vingerhoedskruid. Ja dát overleef je niet.
Homeopathie = gooi een paracetemol in de oceaan en neem bij Alaska een slokje zeewater.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:26

Citaat:
Janneke2 schreef:

(Je kunt 1000 verkouden mensen nysileen geven of een placebo - maar dat is nu eenmaal geen echte homeopathie.)

Er zijn honderden onderzoeken te vinden waarin precies onderzocht wordt wat jij beschrijft. Namelijk "tailor made" behandeling. Dus 100 mensen met griep, en ieder kreeg een persoonlijk door de homeopaat samengestelde behandeling. Deze verschilde dus van patient tot patient, zoals uitgezocht wordt via Materia Medica. Ook in deze onderzoeken zie je dat er geen verschil is tussen de homeopathiegroep en de placebo groep ten opzichte van de behaalde resultaten. Dit soort onderzoeken zijn er ook te vinden waarin ze TM (tailor made), drugstore (nysileen voorbeeld) of placebo behandeling vergelijken. Ook hierin weer: placebo werkt even goed als TM of drugstore homeopathy.

Wat ik niet lees, is dat er 1) vergelijking is geweest tav de verschillende mensen.

Oma herinnert zich nog bepaalde onderzoeken, opgezet om acupunctuur in kwaad daglicht te stellen.
Uitgangspunt was "dit zijn de echte punten tegen astma - en dit zijn de placebo punten".
Tja, laat de chinese geneeskunde nou ons begrip astma opsplitsen in verschillende typen.
Wat in onderzoek x de placebo punten heetten, waren in werkelijkheid goede therapische punten voor astma type 2.
...daarna kun je uitrekenen wat de uitkomst van het "onderzoek" was.
Prima facie: "het is allemaal placebo! "
En wat er achter zit...? (Wellicht het onvermogen om gewoon geen seconde je eigen manier van kijken "astma is een duidelijke klacht" eens te bevragen 'zou dit ook gelden binnen acupunctuur? ' - Of geld, of "van mijn erf af"! of....?)

Wat ik ook niet lees, is "wat is beter" - homeopathie is een prikkeltherapie. De beste homeopathische behandeling maakt soms, dat je eerst een week of twee compleet gevloerd op bed ligt.
Reken je dan in dagen, puur kwantitatief - wat op zich duidelijk is, daar niet van - kom je tot laat ons zeggen de duidelijkheid "dat griep niet sneller overgaat met homeopathie".
Dat wil ik graag geloven.
Het is echter gewoon geen westers, valide bewijs voor de stelling "dat het even goed zou werken als die placebo".

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:13

Dat van die oceaan, dat duikt iedere keer weer op. Maar dan denk je weer in moleculen. De wetenschappers die ik hier boven heb aangehaald, die leggen nu juist uit dat het niks met moleculen te maken heeft. Daar heb je dus niet naar gekeken en gelezen.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:17

Griep gaat niet sneller over met homeopathie. Dat klopt wel. Maar je klachten zijn wel een stuk verminderd in die tijd. Dat was mijn ervaring toen ik tijdens een griep van een huisarts een homeopathisch middel kreeg. Vooral het suffige wattige gevoel in mijn kop verdween. En toen kon ik weer lekker gaan lezen tijdens die griep.
Sindsdien dat middel in huis en direct gebruiken.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:52

Voor TROI nog even deze site: http://extraordinarymedicine.org
Op de research-pagina kun je steeds op de link klikken, in de meeste gevallen is dat een verwijzing naar PubMed.
En verder ook heel interessant, ook over de wetenschap van de verdunningen, enz

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:04

Arabesk schreef:
Fytotherapie = zet een kopje thee van vingerhoedskruid. Ja dát overleef je niet.
Homeopathie = gooi een paracetemol in de oceaan en neem bij Alaska een slokje zeewater.

Nee. Dat zou dus het equivalent zijn van verwachten dat je een paard kunt sturen door op een willekeurig moment je gewicht te verplaatsen. Of dat je apen een typemachine kunt geven en dan een goed verhaal kunt krijgen.

(Veel interessanter is het volgens mij hoe de opbouw van verdunningen werkt. Je begint met een werkzaam middel, daarna verminder je de hoeveelheid van het middel maar hou je de rest gelijk. Gevoeligheid trainen dus zeg maar. De laatste stap is dan om een verdunning te nemen waar eigenlijk geen werkzame stof in zit, zonder dat het lichaam dat kan weten.)

Eigenlijk zou je dan kunnen zeggen dat homeopathie de ethische en juiste manier is om het placebo-effect in te zetten.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:11

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:18

Shadow0 schreef:
(Veel interessanter is het volgens mij hoe de opbouw van verdunningen werkt. Je begint met een werkzaam middel, daarna verminder je de hoeveelheid van het middel maar hou je de rest gelijk. Gevoeligheid trainen dus zeg maar. De laatste stap is dan om een verdunning te nemen waar eigenlijk geen werkzame stof in zit, zonder dat het lichaam dat kan weten.)

Hier moest ik smakelijk om lachen, bedankt daarvoor Shadow.

Mischien wil je ook nog even uitleggen waarom dit homeopathie een "juiste en ethische" manier van placebo inzetten maakt. Waarin verschilt dit van andere placebo´s?

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:34

Dat hangt ervan hoe hoe je Placebo definieert.
Bijvoorbeeld: Als een nepmiddel dat niet helpt.
Maar de grap is dat een nepmiddel toch vaak iets doet met de mens, het lichaam pikt dat op, doet er iets mee, en zo kan een placebo nog wel een werking hebben.

De andere definitie, die informatie-overdracht, zie de link naar de theorie in mijn vorige bericht.
Ook hier pikt het lichaam iets op.

De overeenkomst is dat het in beide gevallen een niet-moleculaire eerste werking is.
Het verschil: zie mijn vorige bericht.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:41