Arabesk schreef:Dat de wetenschap nog geen antwoord heeft op alles geeft nog niet het recht om die leemte op te vullen met sprookjes en kwakzalverij.
Eens.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Maar uiteindelijk gaat het de klant/patient om het effect. Wetenschap is leuk als begin van de zoektoch wat het beste werkt, maar uiteindelijk gaat het in een behandeling toch echt om het effect. Maar uiteindelijk doet '90% kans op genezing' me weinig als mijn dier toevallig tot de overige 10% behoort. En als mijn pijn verlicht wordt, mag dat ook best gebeuren door iets wat wetenschappelijk gezien nergens op slaat - ik kom niet als proefpersoon.
Vergeet niet dat er zelfs bij de allerbest bewezen medicijnen HEEL veel situaties nog altijd door de mazen glippen - geen medicijn heeft 100% werkzaamheid en 0% bijwerkingen. Dat regelen is altijd iets dat van situatie tot situatie bekeken worden. En daarom is de blinde focus op 'wetenschappelijk' veel te smal. Als arts moet je boven de wetenschappelijke grenzen uit kunnen stijgen en per situatie kunnen bekijken en handelen. En daar zit ook een heel stuk bij wat te maken heeft met vakmanschap, intuitie, ervaring en onverklaarbare zaken.
jato schreef:In mijn vorige bericht, zie de twee documentaires over onderzoek, wetenschap en bewijs.
jato schreef:De grapjes over verdunningen zijn talrijk, en zullen wel nooit stoppen.
Maar de bekendheid met het vele onderzoek is duidelijk niet navenant.
Een documentaire van de wetenschapsafdeling van de Franse tv, over een heel bijzonder, recent, en herhaald, experiment van een team wetenschappers onder leiding van een Nobelprijswinnaar. Met verdunningen zoals op de homeopathische manier: schuddend verdunnen.
De documentaire is verhuisd naar Youtube. Hier de tekst die er bij hoort:
ON A RETROUVÉ LA MÉMOIRE DE L'EAU
http://tinyurl.com/okdcc8p
En over dieren en homeopathie.
Een filmpje van de Duitse tv, Nederlandse ondertiteling. Diverse items, waaronder een dierenarts op een boerderij. Zij toont aan dat in dit geval placebo uitgesloten is:
Hoe werkt klassieke homeopathie
https://www.youtube.com/watch?v=GNXud8bkHDs
Een fijne sinterklaasdag gewenst!
jato schreef:En als ik me uitspreek, wat zeg je dan? Zie alle vorige reacties: placebo.
Dat heeft niet veel nut.
Heb je teksten en video bekeken? Interessant toch?
jato schreef:Voor PubMed referenties onderzoek homeopathie is HRI een nuttige site.
Homeopathy Research Institute
Deze link, kijk in de linkerkolom: Clinical Trials, Evidence by Condition, enz
https://www.hri-research.org/resources/ ... /hri-facts
References, PubMed, staan steeds onderaan op de pagina
Lekker leesvoer, prettig weekend
Citaat:Janneke2 schreef:
(Je kunt 1000 verkouden mensen nysileen geven of een placebo - maar dat is nu eenmaal geen echte homeopathie.)
Er zijn honderden onderzoeken te vinden waarin precies onderzocht wordt wat jij beschrijft. Namelijk "tailor made" behandeling. Dus 100 mensen met griep, en ieder kreeg een persoonlijk door de homeopaat samengestelde behandeling. Deze verschilde dus van patient tot patient, zoals uitgezocht wordt via Materia Medica. Ook in deze onderzoeken zie je dat er geen verschil is tussen de homeopathiegroep en de placebo groep ten opzichte van de behaalde resultaten. Dit soort onderzoeken zijn er ook te vinden waarin ze TM (tailor made), drugstore (nysileen voorbeeld) of placebo behandeling vergelijken. Ook hierin weer: placebo werkt even goed als TM of drugstore homeopathy.
Arabesk schreef:Fytotherapie = zet een kopje thee van vingerhoedskruid. Ja dát overleef je niet.
Homeopathie = gooi een paracetemol in de oceaan en neem bij Alaska een slokje zeewater.
Shadow0 schreef:(Veel interessanter is het volgens mij hoe de opbouw van verdunningen werkt. Je begint met een werkzaam middel, daarna verminder je de hoeveelheid van het middel maar hou je de rest gelijk. Gevoeligheid trainen dus zeg maar. De laatste stap is dan om een verdunning te nemen waar eigenlijk geen werkzame stof in zit, zonder dat het lichaam dat kan weten.)