Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Ik heb echt het gevoel dat ik tegen een stenen muur zit te praten. Gelukkig is jouw gebrek aan zelfreflectie vooral je eigen probleem. Het is alleen jammer dat je andere ruiters en mij dus ook daarmee een slechte naam bezorgt.
En zolang jij blijft volhouden dat fout gedrag van ruiters nooit de schuld van ruiters kan zijn, maar altijd de schuld van iemand anders is, heeft een verdere discussie ook geen enkele zin.
Karl66 schreef:Maar als je de openbare weg zo gevaarlijk vindt en als er in het verkeer zoveel risico's zijn, wat let je dan om lekker thuis te blijven? Niemand verplicht je om buiten te gaan rijden, dat is eigen keuze. En als je wel naar buiten gaat, ook prima, maar accepteer dan dat jij degene bent die verantwoordelijk is voor de risico's die je daarmee neemt en de problemen die je tegenkomt. Jij neemt een paard mee naar buiten, jouw verantwoordelijkheid, jouw probleem.
Karl66 schreef:Maar als je de openbare weg zo gevaarlijk vindt en als er in het verkeer zoveel risico's zijn, wat let je dan om lekker thuis te blijven? Niemand verplicht je om buiten te gaan rijden, dat is eigen keuze. En als je wel naar buiten gaat, ook prima, maar accepteer dan dat jij degene bent die verantwoordelijk is voor de risico's die je daarmee neemt en de problemen die je tegenkomt. Jij neemt een paard mee naar buiten, jouw verantwoordelijkheid, jouw probleem.
Karl66 schreef:Ik heb echt het gevoel dat ik tegen een stenen muur zit te praten. Gelukkig is jouw gebrek aan zelfreflectie vooral je eigen probleem. Het is alleen jammer dat je andere ruiters en mij dus ook daarmee een slechte naam bezorgt.
En zolang jij blijft volhouden dat fout gedrag van ruiters nooit de schuld van ruiters kan zijn, maar altijd de schuld van iemand anders is, heeft een verdere discussie ook geen enkele zin.
SandraVerl schreef:Karl66 schreef:Maar als je de openbare weg zo gevaarlijk vindt en als er in het verkeer zoveel risico's zijn, wat let je dan om lekker thuis te blijven? Niemand verplicht je om buiten te gaan rijden, dat is eigen keuze. En als je wel naar buiten gaat, ook prima, maar accepteer dan dat jij degene bent die verantwoordelijk is voor de risico's die je daarmee neemt en de problemen die je tegenkomt. Jij neemt een paard mee naar buiten, jouw verantwoordelijkheid, jouw probleem.
Auto, moto, fiets of te voet, ook dat zijn beslissingen die je zelf neemt, ook dat is een eigen risico en toch doet de overheid er alles aan om het aantal verkeersdoden en gewonden omlaag te krijgen. Men maakt wette, past de verkeerssituatie aan, doet controle op de naleving van deze wetten, etc. En dat vinden we allemaal normaal.
Maar als het dan om paarden gaat, dan moet er opeens helemaal niets meer aan de veiligheid, of naleving van bestaande wetten gedaan worden. Dan heb je maar 2 opties: a) thuis blijven b) het risico op een ongeval erbij nemen. En oh wee als je dan aan je eigen veiligheid denkt, omdat de wetgever het niet doet, want dan ben je een aso.
Geen paniek trouwens, de enige keer dat ik op een wandelpad heb gereden, was toen ze een ruiterpad plots hadden volgegoten met bio asfalt om er een rolstoelpad van te maken. We dachten in het begin dat ze daarnaast een zandberm gingen maken, zoals een paar kilometer verderop, niet dus. Ik blijf verder netjes van de wandelpaden af en moet maar 500 meter over onze rustige wijk voor ik in de natuur zit. Bij ons lopen alle paden door mekaar en hier wordt gewoon niet gezeurd. Fietsers, wandelaars, ruiters, menners zelfs mensen met crossmotors (die er eigenlijk niet mogen rijden), gunnen hier mekaar hun plezier nog. Maar blijkbaar zijn de meeste bokkers daar niet meer toe in staat, tis alles voor de paarden of alles voor de rest. Samen geniet en een oogje dichtknijpen als iemand eens iets doet wat niet mag, dat lukt ons totaal niet meer. Het lukt de amazone uit het artikel niet, het lukt de ruiter die anderen in gevaar brengt niet en het lukt de weggebruiker die niet wil begrijpen dat je soms voor je eigen veiligheid (en dat van je paard kiest niet). Er wordt hier veel te zwart/wit gedacht waarbij elkeen met oogkleppen op halsstarrig zijn eigen visie blijft vasthouden in plaats van oplossingen te zoeken die voor iedereen aanvaardbaar en veilig zijn (en daar hoort niet meer met je paard buiten rijden niet bij).
callum schreef:Zo jammer dat een groot aantal mountainbikers het verpest voor de rest. Ik doe het ook graag zowel in de bossen als gewoon op het fietspad maar zelfs ik heb last van sommige.
Ik zou idd ook wel de andere kant willen horen
Desiree schreef:callum schreef:Zo jammer dat een groot aantal mountainbikers het verpest voor de rest. Ik doe het ook graag zowel in de bossen als gewoon op het fietspad maar zelfs ik heb last van sommige.
Ik zou idd ook wel de andere kant willen horen
Ik moet zeggen dat als ze alleen zijn of met tweeen, is er niets aan de hand. Ze bellen netjes van te voren dat ze er aan komen en dan kan ik daarmee rekening houden. Maar als ze met hele grote groepen zijn, voelen ze zich machtig en door de macht van de massa eigenen ze zich de weg toe. En als je met paard bent, kunnen ze zichzelf en mij daarmee in gevaar brengen. Het is gewoon niet verstandig. En nu praat ik even als ruiter, maar ik kan evengoed praten als automobilist of voetganger die met de honden loopt. Het zijn gewoon mijn ervaringen in het algemeen met sportfietsers, al dan niet als ruiter.
In principe behandel ik mensen op de voorhand netjes, en hier is genoeg ruimte op zich.
Tobbes schreef:Ik denk dat op de weg rijden met een paard niet meer van deze tijd is. Het verkeer is niet meer gewend om paarden op de weg tegen te komen en verkeer is veelste veel gehaast.