Duitsland: Mountainbiker door amazone mishandeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:54

Ik vind dit geen divagedrag. Ik kom voor mijn belang op en dat doet iedereen. En de enige die klachten over mij heeft als zijnde ruiter, dat ben jij! Want jij maakt daar een probleem van, maar de mensen die wij tegen kwamen waren vriendelijk, knikten lachend naar ons.

Ik zit absoluut niet vast in mijn idee hoe leuk paarden zijn helemaal niet! Ik wil mensen graag passeren op een bepaalde afstand en niet vlak langs ze heen. En dat doe ik dan ook niet. Waarom zou ik? Er is ruimte genoeg. En zo wil ik het ook vica versa. Gewoon gepaste afstand omwille van de veiligheid. Tussen ruiters en fietsers, ruiters en wandelaars en ruiters en auto´s. Veiligheid moet voorop staan.

Karl66

Re: Duitsland: Mountainbiker door amazone mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:03

Ik heb echt het gevoel dat ik tegen een stenen muur zit te praten. Gelukkig is jouw gebrek aan zelfreflectie vooral je eigen probleem. Het is alleen jammer dat je andere ruiters en mij dus ook daarmee een slechte naam bezorgt.

En zolang jij blijft volhouden dat fout gedrag van ruiters nooit de schuld van ruiters kan zijn, maar altijd de schuld van iemand anders is, heeft een verdere discussie ook geen enkele zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:23

http://www.gva.be/cnt/aid1092109/jonge- ... rend-paard

Deze vrouw deed wat ze moest doen, om van de ene landweg naar de andere te gaan, reed ze 500 meter door de dorpskern. Ze had ook langs een voetweg gekunnen, maar deed het niet. De vrachtwagenchaufeur kon de ruiters niet zien komen, omdat op die plek de baan enorm kronkeld. Als men voetwegen en fietspaden kan aanleggen om het veiliger te maken voor de zwakke weggebruikers, waarom zorgt men er dan niet voor dat ook ruiters die veiligheid krijgen?

Edit: ik weet dat dit off topic is, wou maar ff duiden waarom ruiters sommige plaatsen willen mijden. Je kan je paard niet in het midden van een buitenrit op een trailer zetten om gevaarlijke stukken te overbruggen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-15 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:33

Karl66 schreef:
Ik heb echt het gevoel dat ik tegen een stenen muur zit te praten. Gelukkig is jouw gebrek aan zelfreflectie vooral je eigen probleem. Het is alleen jammer dat je andere ruiters en mij dus ook daarmee een slechte naam bezorgt.

En zolang jij blijft volhouden dat fout gedrag van ruiters nooit de schuld van ruiters kan zijn, maar altijd de schuld van iemand anders is, heeft een verdere discussie ook geen enkele zin.

Ben het niet met je eens Karl66, Als het zo is dat je het gevoel hebt dat je tegen een muur zit te praten zou het dan misschien heel misschien zo mogen zijn dat Desiree zich gewoon niet herkend in het beeld wat geschetst wordt. Ik heb ook niet gelezen dat zij de schuld in andermans schoenen schuift.
Het zou me niet verbazen dat jullie eigenlijk hetzelfde willen. Het gewone wat iedereen wil, minder regels en gewoon respect voor elkaar hebben. Rekening houden met elkaar zonder een boel poes pas en gedoe in de pikorde.
Kunnen we nu weer verder denk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:38

Tja heel simpel; als ik de keuze heb tussen een fiets of voetpad, of een weg waar de auto's minstens 60 rijden, dan wist ik het wel hoor!
Kan iedereen hier heel dramatisch doen over hoe asociaal dat dan wel niet is en dat het wettelijk gezien niet mag, maar ik heb dan nog liever een boete aan mijn reet hangen, dan een ongeluk, zoals hierboven.

En dat heeft niets met diva gedrag te maken maar met gezond verstand.

Denk je het enige juiste te doen, moet je het met de dood bekopen, is toch van de zotte.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-15 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:40

Amen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 01:12

Maar als je de openbare weg zo gevaarlijk vindt en als er in het verkeer zoveel risico's zijn, wat let je dan om lekker thuis te blijven? Niemand verplicht je om buiten te gaan rijden, dat is eigen keuze. En als je wel naar buiten gaat, ook prima, maar accepteer dan dat jij degene bent die verantwoordelijk is voor de risico's die je daarmee neemt en de problemen die je tegenkomt. Jij neemt een paard mee naar buiten, jouw verantwoordelijkheid, jouw probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 01:27

Dat doe ik toch ook? Mijn verantwoordelijkheid nemen op zon moment? Ik kies dan voor de veiligheid van mijzelf en mijn paard. Of met mijn scooter. Want dat vind ik ook al zo van de zotte dat je daar mee de weg op moet ipv het fietspad, is toch niks meer dan een veredelde brommer. ( ik heb niet eens een scooter, maar dit vb = even voor het beeld).
Ik vind het idd belachelijk dat langzaam verkeer zich op de weg MOET begeven, waar auto's rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 01:32

Karl66 schreef:
Maar als je de openbare weg zo gevaarlijk vindt en als er in het verkeer zoveel risico's zijn, wat let je dan om lekker thuis te blijven? Niemand verplicht je om buiten te gaan rijden, dat is eigen keuze. En als je wel naar buiten gaat, ook prima, maar accepteer dan dat jij degene bent die verantwoordelijk is voor de risico's die je daarmee neemt en de problemen die je tegenkomt. Jij neemt een paard mee naar buiten, jouw verantwoordelijkheid, jouw probleem.

Auto, moto, fiets of te voet, ook dat zijn beslissingen die je zelf neemt, ook dat is een eigen risico en toch doet de overheid er alles aan om het aantal verkeersdoden en gewonden omlaag te krijgen. Men maakt wette, past de verkeerssituatie aan, doet controle op de naleving van deze wetten, etc. En dat vinden we allemaal normaal.
Maar als het dan om paarden gaat, dan moet er opeens helemaal niets meer aan de veiligheid, of naleving van bestaande wetten gedaan worden. Dan heb je maar 2 opties: a) thuis blijven b) het risico op een ongeval erbij nemen. En oh wee als je dan aan je eigen veiligheid denkt, omdat de wetgever het niet doet, want dan ben je een aso.
Geen paniek trouwens, de enige keer dat ik op een wandelpad heb gereden, was toen ze een ruiterpad plots hadden volgegoten met bio asfalt om er een rolstoelpad van te maken. We dachten in het begin dat ze daarnaast een zandberm gingen maken, zoals een paar kilometer verderop, niet dus. Ik blijf verder netjes van de wandelpaden af en moet maar 500 meter over onze rustige wijk voor ik in de natuur zit. Bij ons lopen alle paden door mekaar en hier wordt gewoon niet gezeurd. Fietsers, wandelaars, ruiters, menners zelfs mensen met crossmotors (die er eigenlijk niet mogen rijden), gunnen hier mekaar hun plezier nog. Maar blijkbaar zijn de meeste bokkers daar niet meer toe in staat, tis alles voor de paarden of alles voor de rest. Samen geniet en een oogje dichtknijpen als iemand eens iets doet wat niet mag, dat lukt ons totaal niet meer. Het lukt de amazone uit het artikel niet, het lukt de ruiter die anderen in gevaar brengt niet en het lukt de weggebruiker die niet wil begrijpen dat je soms voor je eigen veiligheid (en dat van je paard kiest niet). Er wordt hier veel te zwart/wit gedacht waarbij elkeen met oogkleppen op halsstarrig zijn eigen visie blijft vasthouden in plaats van oplossingen te zoeken die voor iedereen aanvaardbaar en veilig zijn (en daar hoort niet meer met je paard buiten rijden niet bij).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:53

Karl66 schreef:

Dit denk ik dus ook: er is niemand die zegt dat je de weg op móet met paard. Als de situatie daar te gevaarlijk is voor ruiter en paard dan zou ik het er ook niet op wagen. Wat ik wel vind is dat er meer voorlichting moet komen over paarden in het verkeer. Veel van de ongelukken gebeuren denk ik door onwetendheid van andere weggebruikers: niet (goed genoeg) weten hoe een paard kan reageren in bepaalde situaties. Maar midden op de weg gaan rijden om het verkeer af te remmen vind ik nog veel gevaarlijker dan ver aan de kant blijven. Wie zegt jou dat ze op tijd en met afstand genoeg remmen? En bovendien vind ik het vrij irritant gedrag eerlijk gezegd: ik zou me er als automobilist vreselijk aan ergeren. Ik houd trouwens netjes afstand van paarden omdat ik weet dat een schrikmomentje in een klein hoekje zit. Als ruiter (en ik rijd eigenlijk niet langs de weg) blijf ik netjes aan de kant.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:21

Karl66 schreef:

Ik praat evengoed tegen een stenen muur want jij denkt vanaf jouw schermpje te kunnen beoordelen dat ik ruiters een slechte naam zou geven. Wat weet jij daar nou van? Jij bent er nooit bij, bij de buitenritten. Jij weet absoluut niet hoe ik me gedraag maar je meent het te weten op grond van dat ik een keer over een wandelpad heb gestapt met mijn paard omdat ik geen andere optie zag.

Ruiters kunnen zich fout gedragen en ik heb daar eerder al een voorbeeld van gegeven.
Maar als mensen zich fout gedragen, hoeft de oorzaak daarvan niet altijd bij henzelf te liggen. Zo ook bij ruiters. Want ruiters zijn gewoon mensen.

Maar we zijn uitgepraat, prima!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:23

Karl66 schreef:

Weet je, de gunfactor ontbreekt bij jou.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:23

SandraVerl schreef:
Karl66 schreef:

Auto, moto, fiets of te voet, ook dat zijn beslissingen die je zelf neemt, ook dat is een eigen risico en toch doet de overheid er alles aan om het aantal verkeersdoden en gewonden omlaag te krijgen. Men maakt wette, past de verkeerssituatie aan, doet controle op de naleving van deze wetten, etc. En dat vinden we allemaal normaal.
Maar als het dan om paarden gaat, dan moet er opeens helemaal niets meer aan de veiligheid, of naleving van bestaande wetten gedaan worden. Dan heb je maar 2 opties: a) thuis blijven b) het risico op een ongeval erbij nemen. En oh wee als je dan aan je eigen veiligheid denkt, omdat de wetgever het niet doet, want dan ben je een aso.
Geen paniek trouwens, de enige keer dat ik op een wandelpad heb gereden, was toen ze een ruiterpad plots hadden volgegoten met bio asfalt om er een rolstoelpad van te maken. We dachten in het begin dat ze daarnaast een zandberm gingen maken, zoals een paar kilometer verderop, niet dus. Ik blijf verder netjes van de wandelpaden af en moet maar 500 meter over onze rustige wijk voor ik in de natuur zit. Bij ons lopen alle paden door mekaar en hier wordt gewoon niet gezeurd. Fietsers, wandelaars, ruiters, menners zelfs mensen met crossmotors (die er eigenlijk niet mogen rijden), gunnen hier mekaar hun plezier nog. Maar blijkbaar zijn de meeste bokkers daar niet meer toe in staat, tis alles voor de paarden of alles voor de rest. Samen geniet en een oogje dichtknijpen als iemand eens iets doet wat niet mag, dat lukt ons totaal niet meer. Het lukt de amazone uit het artikel niet, het lukt de ruiter die anderen in gevaar brengt niet en het lukt de weggebruiker die niet wil begrijpen dat je soms voor je eigen veiligheid (en dat van je paard kiest niet). Er wordt hier veel te zwart/wit gedacht waarbij elkeen met oogkleppen op halsstarrig zijn eigen visie blijft vasthouden in plaats van oplossingen te zoeken die voor iedereen aanvaardbaar en veilig zijn (en daar hoort niet meer met je paard buiten rijden niet bij).

He! Treffend verwoord!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:30

Zo jammer dat een groot aantal mountainbikers het verpest voor de rest. Ik doe het ook graag zowel in de bossen als gewoon op het fietspad maar zelfs ik heb last van sommige.
Ik zou idd ook wel de andere kant willen horen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:33

callum schreef:
Zo jammer dat een groot aantal mountainbikers het verpest voor de rest. Ik doe het ook graag zowel in de bossen als gewoon op het fietspad maar zelfs ik heb last van sommige.

Ik moet zeggen dat als ze alleen zijn of met tweeen, is er niets aan de hand. Ze bellen netjes van te voren dat ze er aan komen en dan kan ik daarmee rekening houden. Maar als ze met hele grote groepen zijn, voelen ze zich machtig en door de macht van de massa eigenen ze zich de weg toe. En als je met paard bent, kunnen ze zichzelf en mij daarmee in gevaar brengen. Het is gewoon niet verstandig. En nu praat ik even als ruiter, maar ik kan evengoed praten als automobilist of voetganger die met de honden loopt. Het zijn gewoon mijn ervaringen in het algemeen met sportfietsers, al dan niet als ruiter.

In principe behandel ik mensen op de voorhand netjes, en hier is genoeg ruimte op zich.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:36

Heb je idd een punt grote groepen ook wielrenners voelen zich oppermachtig levensgevaarlijk

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:39

Dat ligt aan de mens zelf. Ben vaker grote groepen tegengekomen en ze waren allemaal heel vriendelijk en riepen dat ik een mooi paard had en ze wenste me een fijne dag...

In beide werelden zitten rotte appels.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:54

Desiree schreef:
callum schreef:

Ik moet zeggen dat als ze alleen zijn of met tweeen, is er niets aan de hand. Ze bellen netjes van te voren dat ze er aan komen en dan kan ik daarmee rekening houden. Maar als ze met hele grote groepen zijn, voelen ze zich machtig en door de macht van de massa eigenen ze zich de weg toe. En als je met paard bent, kunnen ze zichzelf en mij daarmee in gevaar brengen. Het is gewoon niet verstandig. En nu praat ik even als ruiter, maar ik kan evengoed praten als automobilist of voetganger die met de honden loopt. Het zijn gewoon mijn ervaringen in het algemeen met sportfietsers, al dan niet als ruiter.

In principe behandel ik mensen op de voorhand netjes, en hier is genoeg ruimte op zich.

Volgens mij geldt dat in het algemeen wel voor groepen mensen dat ze zich misschien minder bewust zijn van de rest van de wereld en alleen bezig zijn met hun eigen groep.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:56

Tigra_ schreef:
Volgens mij geldt dat in het algemeen wel voor groepen mensen dat ze zich misschien minder bewust zijn van de rest van de wereld en alleen bezig zijn met hun eigen groep.

Ja, dat klopt wel!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 01:04

Iemand gaf hier het voorbeeld van "scooters ook op het midden van de weg" dit werd weerlegt door " Nee zo veel mogelijk rechts". Aham dit is volkomen onzin! Tijdens de praktijk lezen wordt je verplicht (!!!!) om op het midden van de weg te rijden omdat het risico te groot is dat je anders van de weg wordt gereden.
Waarom zou dit anders voor paarden zijn?

Wij komen thuis eigenlijk bijna nooit mountainbikers tegen. De keer dat ik ze wel tegen kom schrik ik me rot :+
Schieten ze zo uit de bossen voor je neus langs. Had geen flauw benul dat daar een mountainbike pad liep. Nu let ik dus altijd op maar vooralsnog zou ik het fijn vinden als ze even een ringetje lieten horen om er zeker van te zijn dat ze niet tegen t paard aan kletteren (komt net uit een onoverzichtelijke bocht).

Uiteraard hebben we aso ruiters en aso's van alles en nog wat. Maar ook ik steek mn zweep uit om alles op veilige afstand te laten passeren. Tijdje geleden was er een jongen om crossmotortje die voor de grap extra gas gaf als hij langs passeerde. Dit deed hij niet 1x, maar 3x. Paarden werden er onwijs nerveus van en ik was er klaar mee. Als hij nog een x terug was gekomen had ie ook een mep gekregen op zn helm, zo ga je niet met elkaar om.

Wielren groepjes rijden hier wel vaker, op de meeste stukken zit er voldoende afstand. Toch schrikt paardlief wel regelmatig van zo een grote groep, maar na een stuk of 5 kalmeert ze weer. Voor de zekerheid zet ik haar stil en wielrenners roepen ook meestal "PAARD" om even iedereen er op attend te maken om wat meer ruimte te nemen.

Echter was het ruiterpad hier een behoorlijk poos onder constructie... Lange tijd zakte paarden bijna een halve meter weg in het ruiterpad. Er hangen zelfs bordjes met "pas op, gevaarlijk ruiterpad". Hierdoor werden wij dus genoodzaakt om rechtsreeks aan het fietspad te lopen en soms zelfs erop. Joh, heb me toch wat naar mijn hoofd geslingerd gekregen |o Maar willen luisteren waarom je daar rijdt ho maar.

Op mijn oude verzorg adres moest ik een bruggetje waar een versmalling in zit ( dit is gemaakt om af te remmen, er past maar 1 auto door) over op een 60 weg als ik het goed zeg. Geen haar om mijn hoofd die dacht om daar aan de kant te gaan rijden. Jeetje wat een malloten, de eerste paar keren ging het goed, iedereen wachtte netjes tot ik aan de andere kant was en op zij kon, maar toen kregen we de eerste idioot die vol gas over het bruggetje langs me heen reed, het scheelde niet veel of ik had in het water gelegen met paard en al. Dus ja, ik ben VOOR midden op de weg rijden om anderen te dwingen om vaart te minderen in situaties waar dat nodig is.
Daarentegen erger ik mezelf aan de mensen die stapvoets voorbij komen rijden als ik in een inham op de weg wacht (past ook 1 auto door verder, als je de spiegels niet meetelt 2 ahum). Verder heel lief natuurlijk, maar paard kijkt er verder echt niet van op als er een auto met 40/50 langs passeert.

Ontopic, praat niet goed wat mevrouw gedaan heeft. Maar zou toch geweldig zijn om de achtervolging te zien :+

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:36

Pas maar op, dadelijk word je nog beschuldigd van `diva gedrag`.....
Maar ik begrijp je helemaal.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:54

Dees pas nou op straks beschuldigen ze je ook nog van rellen. Een Reldiva... Is toch best een mooi woord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:18

Ik denk dat op de weg rijden met een paard niet meer van deze tijd is. Het verkeer is niet meer gewend om paarden op de weg tegen te komen en verkeer is veelste veel gehaast.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 01:20

Mijn paard is harstikke verkeersmak,maar ik ga ook midden op de weg rijden tot het verkeer is afgeremd tot vlak achter me en dan ga ik net genoeg opzij zodat ze me rustig moeten passeren.De weg is een bos weg met een max van 50 verboden voor vrachtauto's en 28!!! verkeersdrempels.Helaas word deze weg vaak als sluipweg gebruikt.
Dan maar Diva gedrag, zal me worst wezen,ik zal altijd kiezen voor mijn eigen veiligheid en dat van mijn dieren.Op deze weg is ook geen berm fiets/voetpad voorzien.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:16

Tobbes schreef:
Ik denk dat op de weg rijden met een paard niet meer van deze tijd is. Het verkeer is niet meer gewend om paarden op de weg tegen te komen en verkeer is veelste veel gehaast.

Afschaffen dan maar? Geen paarden meer op straat voortaan, geen buitenritten meer, alleen nog maar rijden in de bak! Wat leven we toch in een leuke maatschappij.....