Man op scooter glijdt uit over paardenpoep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:23

Zoolgangster schreef:
Cinderella schreef:
Ik reed een keer 's avonds laat met mijn brommer op een bromfietspad door de polder. Het was donker, regende en ik ging een scherpe bocht om en daar lag paardenmest in de bocht. Was heel moeilijk te zien en ik had mazzel dat ik zo zacht reed, want mijn brommer gleed alle kanten op. Ik vind het echt superasociaal dat mensen het gewoon op de wegen laten liggen. Ja, ik vind ook dat mensen er blij mee horen te zijn dat het gedoogd wordt. Nederland is eigenlijk heel makkelijk met paardenstront wat gewoon overal en nergens ligt op de wegen. Belachelijke reacties hier zitten ertussen :n.

Klopt, daarbij: lang niet ieder fietspad is zo breed dat je de ruimte hebt er nog even omheen te rijden als er mest ligt...

Nee maar gas terug nemen en anticiperen behoort iedereen te beheersen.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:26

Amanda schreef:
Dus omdat veel weggebruikers geen rekening houden met paarden mogen ruiters de mest op het fietspad laten liggen :?
Kan iemand mij uitleggen wat het 1 met het ander te maken heeft :+
Iets met appels en peren enzo...

Moet je het op een 80 km weg ook opruimen dan?

Parkeert haar volbloedhengst op de weg en gaat met de mestboy aan de slag.....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:28

Begin met de fiets/wandelpaden enz,,, dan begin je al goed/...

Wat een kansloze vergelijking je woont met elkaar op een klein gebied is het nou zo moeilijk rekening met elkaar te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:29

ariatje schreef:
Amanda schreef:
Dus omdat veel weggebruikers geen rekening houden met paarden mogen ruiters de mest op het fietspad laten liggen :?
Kan iemand mij uitleggen wat het 1 met het ander te maken heeft :+
Iets met appels en peren enzo...

Hahaha! Al heb je een ouwe makke tinker merrie, dan nog doe je dat niet.

Ze heeft hier natuurlijk wel een punt wat de 80 km weg betreft, want waarom mag het daar dan wel blijven liggen van jullie? Alsof motorrijders zich niet gelijk hartstikke dood kunnen vallen, als ze daar over uitglijden, met die snelheid...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:33

Zoals al eerder genoemd: je kan altijd eerst je rit af maken en daarna terug om het op te ruimen :)*

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat je een langer stuk op een 80km weg gaat rijden met een paard. Ik zou het lef niet hebben en pak ook het fietspad. Maar heb dan wel het fatsoen mijn rommel op te ruimen of mijn paard in de berm te laten mesten ;)

Anoniem

Re: Man op scooter glijdt uit over paardenpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:43

Dan doen de meesten, waaronder ik zelf dan ook gewoon hoor Amanda, maar dat werd zelfs door sommigen hier als niet netjes beschouwd. En die verwachten, nee eisen, dat iedereen, gelijk van paard of wagen afspringt om het in de berm te schoppen, wat in mijn ogen, met onze mede weggebruikers, nog veel gevaarlijkere situaties kan opleveren.

En laten wij nu eerlijk zijn; die hoop waar deze meneer over is uitgegleden, zou ook zomaar, 10 minuten later keurig netjes kunnen zijn opgeruimd door de eigenaar van de poeperd.
Je weet het gewoon niet.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:45

En waarom leest men nooit

Scooter rijder uitgegleden over berg herfstbladeren!

Nee, is geen sensatie! Gebeurd namelijk dagelijks!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:46

Amanda schreef:
Zoals al eerder genoemd: je kan altijd eerst je rit af maken en daarna terug om het op te ruimen :)*

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat je een langer stuk op een 80km weg gaat rijden met een paard. Ik zou het lef niet hebben en pak ook het fietspad. Maar heb dan wel het fatsoen mijn rommel op te ruimen of mijn paard in de berm te laten mesten ;)

Wij ruiters behoren op de rijweg NIET op het fietspad!
Dus knoop die mestboy maar achter op je rug en neem een gevaren driehoek mee! Ook dat ben je verplicht bij pech en mestopruimen.....

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:49

ohjajoh6 schreef:
ariatje schreef:

Hahaha! Al heb je een ouwe makke tinker merrie, dan nog doe je dat niet.

Ze heeft hier natuurlijk wel een punt wat de 80 km weg betreft, want waarom mag het daar dan wel blijven liggen van jullie? Alsof motorrijders zich niet gelijk hartstikke dood kunnen vallen, als ze daar over uitglijden, met die snelheid...

Grinnnn. Maar misschien wel wat eerder dan een stuiterende bloedkikker, haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:59

ariatje schreef:
Amanda schreef:

Wij ruiters behoren op de rijweg NIET op het fietspad!
Dus knoop die mestboy maar achter op je rug en neem een gevaren driehoek mee! Ook dat ben je verplicht bij pech en mestopruimen.....

Joh :D
Plastic zakje en stevige laarzen helpt overigens ook prima en is wat makkelijker mee te nemen ;)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:05

Ik krijg die hoeveelheid echt niet in een plastic zakje 8)7 _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:09

Rol vuilniszakken met hengsels dan _O-
Past prima in je jaszak/broekzak en met vulling kun je 'm aan je pols laten bungelen of ergens aan vast knopen. :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:54

Volgens mij is de situatie zo dat je als ruiter bij voorkeur in de berm rijdt, is dat niet mogelijk dan rij je op de weg. Is het op de weg te gevaarlijk, dan wordt het gedoogd dat je op het fietspad daarnaast rijdt, mits je rekening houdt met de andere weggebruikers op dat fietspad. Maar zoals de meeste ongeschreven gedoogconstructies, is dat in de loop van de tijd veranderd en volgens de gemiddelde bokker heb je als ruiter ten allen tijde het recht om op elk fietspad te rijden en dienen de andere gebruikers vooral rekening met ons te houden, want wij zitten op een paard en wij zijn dus extra bijzonder...

Ik heb zo'n idee dat de wal het schip vanzelf een keer keert en dat we dan niet meer of alleen maar onder hele stringente voorwaarden buiten mogen rijden. En hoe jammer dat ook is, daar hebben we het gewoon zelf naar gemaakt.

En als laatste nadenkertje, ik vraag me echt af hoe ruiters dat in de rest van de wereld, waar ze niet of nauwelijks fietspaden hebben, buitenrijden. Misschien moeten we maar eens gewoon met dat gedogen stoppen.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:44

Geen berm dus! Fout!

Men behoort op de rijweg!

Omdat iedereen maar zijn eigen regeltjes verzint wordt het chaos. Denkt het overige verkeer moesten die niet in de berm of op het fietspad?

Als iedereen en dus AL het verkeer de regels eerst eens goed leert, dan zijn dit soort discussies niet nodig!
Daar aan toegevoegd dat degene die het wegdek vervuilt en daardoor een ongeluk veroorzaakt, aansprakelijk kan worden gesteld.....

Zo zijn de regels en de wetten. De rest in persoonlijke invulling.

Oh en in Spanje rijden ze gewoon op de auto snelweg. Een handje in de zij, sombrero op, verzameld drafje van de ene olijfboomgaard naar de andere. Heeft niemand problemen mee....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:11

ariatje schreef:
Oh en in Spanje rijden ze gewoon op de auto snelweg. Een handje in de zij, sombrero op, verzameld drafje van de ene olijfboomgaard naar de andere. Heeft niemand problemen mee....

Probleem is dat je hier niet lang leeft als je dat gaat proberen. Ik ben hier wel eens bijna aangereden, met paard, toen ik op de rijweg reed........... een kennis van mij heeft het meegemaakt dat een auto dus echt achterop haar paard reed; jammer, paard was voor de rest van zijn leven niet meer geschikt om te rijden.

Jammer genoeg houden automobilisten hier geen of weinig rekening met paarden, sommige vinden het zelfs leuk om extra gas te geven of even te toeteren!

Ik vraag me inderdaad af of er ook zo'n verhaal was geplaatst als de scooter was uitgegleden over modder of mest die van een trekker/ tractor was gevallen en niet meteen opgeruimd. Hier in het buitengebied ligt de weg nu regelmatig vol met glibberige modder, mest en bergen herfstbladeren.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:35

Klopt! In NL is de situatie totaal anders omdat de ruiters geen bescherming krijgen. Degene die de grootste mond heeft krijgt gelijk en anders nemen ze het wel door paard en ruiter van de weg te drukken.

Ook ik heb al twee paarden dood gereden zien worden. Gewoon wegens drammerij van de automobilist. Beide keren met meiden van een jaar of 13/14 die NIETS fout deden maar wel hun ponies kwijt zijn en een trauma rijker. Denk je dat ze ooit excuses hebben gekregen? Nee! Maar wel van de politie kregen te horen dat ze beter niet op de weg hadden kunnen rijden. Dan breekt toch je klomp?

Zelf al 3 keer met hengst al midden op de weg moeten gaan staan om een aso automobilist tot stoppen te dwingen. Met klepperende ladders achter in de aanhanger met 80 km per uur langs een groep kinderen op ponies te rijden. Nog het onfatsoen hebben met een honkbalknuppel uit de auto te stappen om mijn paard even in elkaar te komen meppen. Dan ben je blij dat je op een bakbeest van een hengst zit, die heel makkelijk even brullend op twee beentjes gaat staan en klauwend om zich heen mept.

Is dat hoe wij ruiters de weg op moeten? Met gevaar voor eigen leven? Omdat iedereen haast heeft, geduld niet meer bestaat laat staan goede manieren? Ik kon vroeger als kind op mijn pony dwars door de steden rijden. In mijn uppie, iedereen stopte netjes of maakte een praatje. Nu moet je vrezen voor je leven en oprotten. Want paarden horen niet in het verkeer.....

Is er iemand die deze onverlaten eens op de wet gaat wijzen? Ik en mijn paard heb net zoveel rechten op de openbareweg als de buurman in zijn auto vol met sjoemelsoftware. En zo'n flats af en toe nemen ze maar op de koop toe. Minder schadelijk dan al die uitstoot. Zeker weten dat er jaarlijks meer mensen overlijden aan uitlaatgassen dan aan paardenstront....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:41

Volgens mij gaat dit topic over een ongeluk door paardenpoep op een fietspad. En als je als ruiter rechten op de openbare weg wilt hebben, dan zal je ook moeten accepteren dat daar plichten bij horen en dat is in dit geval het verwijderen van de mest van het fietspad. En als je die plichten aldoor lekker blijft negeren door naar anderen te wijzen, dan moet je niet zeuren over je rechten. Het gaat namelijk twee kanten op.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:46

Karl66 schreef:
Volgens mij gaat dit topic over een ongeluk door paardenpoep op een fietspad. En als je als ruiter rechten op de openbare weg wilt hebben, dan zal je ook moeten accepteren dat daar plichten bij horen en dat is in dit geval het verwijderen van de mest van het fietspad. En als je die plichten aldoor lekker blijft negeren door naar anderen te wijzen, dan moet je niet zeuren over je rechten. Het gaat namelijk twee kanten op.

Vogens mij is dat door mij al tig keer aangegeven! Er is geen eenduidig beleid iedereen verzint zelf maar wat en daardoor ontstaat er verwarring en chaos! Aan de sterke arm om eens de wet na te leven en ruiters hun rechten terug te geven. Staat allemaal zo leuk op papier maar als er niet gehandhaaft wordt gaat het mis. En dat geldt voor beide partijen....

De meerderheid kent de regels niet eens!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:52

Je snapt het echt niet he? Dit topic gaat helemaal niet over de rechten van ruiters, maar juist over het tegenovergestelde hun plichten. In dit geval is er iemand gewond geraakt doordat een ruiter het teveel moeite vond om de mest van zijn of haar paard op te ruimen. Het gaat hier juist om de overige gebruikers van het fietspad die hun rechten terug moeten krijgen, namelijk een fietspad waar geen mest ligt.

Het blijft me verbazen hoe moeilijk ruiters de hand in eigen boezem kunnen steken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:57

ariatje schreef:
Geen berm dus! Fout!

Als je mensen op fouten gaat wijzen, zorg dan dat je informatie wel klopt.
wegenverkeerstwet schreef:
Artikel 8

1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Jijzelf kent de regels dus ook niet Ariatje....

Ik lees hier in elk geval wel terug waarom nederland het land van de regeltjes is geworden. Als er geen harde wet voor een fatsoensnorm is, dan doen we het gewoon niet. Want een ander doet ook zoveel niet wat hij wel zou moeten doen. Dus.
Ik verbaas mij over die houding. Waarom? Waarom niet gewoon je eigen verantwoordelijkheid nemen? Ontslaat dat een ander van zijn verantwoordelijkheid? Natuurlijk niet. De scooterrijder heeft de verantwoordelijkheid uit te kijken en zijn snelheid aan te passen. Dat is zijn deel. Maar of hij dat wel of niet doet, heeft toch helemaal niks te maken met wat jij wel of niet doet?
Natuurlijk kan hij ook over blaadjes uitglijden, of over modder. Maar een betere, gezelligere wereld, begint echt bij jezelf. Zolang half nederland alleen maar naar een ander wijst en niet naar zijn eigen aandeel in het geheel kijkt, en enkel met wetsartikelen begint te zwaaien ipv een beetje fatsoen te tonen, moet je niet raar opkijken dat straks helemaal niks meer mag. We kunnen toch wel een beetje samen leven???? Waarom moeten per sé overal regels voor komen?

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:18

Lalidan schreef:
ariatje schreef:
Geen berm dus! Fout!

Als je mensen op fouten gaat wijzen, zorg dan dat je informatie wel klopt.
wegenverkeerstwet schreef:
Artikel 8

1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Jijzelf kent de regels dus ook niet Ariatje....

Ik lees hier in elk geval wel terug waarom nederland het land van de regeltjes is geworden. Als er geen harde wet voor een fatsoensnorm is, dan doen we het gewoon niet. Want een ander doet ook zoveel niet wat hij wel zou moeten doen. Dus.
Ik verbaas mij over die houding. Waarom? Waarom niet gewoon je eigen verantwoordelijkheid nemen? Ontslaat dat een ander van zijn verantwoordelijkheid? Natuurlijk niet. De scooterrijder heeft de verantwoordelijkheid uit te kijken en zijn snelheid aan te passen. Dat is zijn deel. Maar of hij dat wel of niet doet, heeft toch helemaal niks te maken met wat jij wel of niet doet?
Natuurlijk kan hij ook over blaadjes uitglijden, of over modder. Maar een betere, gezelligere wereld, begint echt bij jezelf. Zolang half nederland alleen maar naar een ander wijst en niet naar zijn eigen aandeel in het geheel kijkt, en enkel met wetsartikelen begint te zwaaien ipv een beetje fatsoen te tonen, moet je niet raar opkijken dat straks helemaal niks meer mag. We kunnen toch wel een beetje samen leven???? Waarom moeten per sé overal regels voor komen?

_/-\o_

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:23

Karl66 schreef:
Je snapt het echt niet he? Dit topic gaat helemaal niet over de rechten van ruiters, maar juist over het tegenovergestelde hun plichten. In dit geval is er iemand gewond geraakt doordat een ruiter het teveel moeite vond om de mest van zijn of haar paard op te ruimen. Het gaat hier juist om de overige gebruikers van het fietspad die hun rechten terug moeten krijgen, namelijk een fietspad waar geen mest ligt.

Het blijft me verbazen hoe moeilijk ruiters de hand in eigen boezem kunnen steken.

Niks in dit verhaal gaat over of de ruiter de mest opgeruimd heeft/zou hebben, enkel dat de scooter er eerder was dan dat de ruiter de kans had om dit te doen. Of de ruiter het inderdaad normaal vindt om het op te ruimen verteld het verhaal al helemaal niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:35

Natuurlijk Tamary, opruimen is de regel en laten liggen de uitzondering, vandaar dat je overal op de fietspaden grote plakken mest tegenkomt... En dan nog blijft de ruiter verantwoordelijk voor het feit dat er door de mest een ongeluk is veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:11

Volgende keer dus een gevarendriehoek voor de drol op de grond droppen, dan kun je hem ook makkelijker terug vinden wanneer je na de rit terugkomt met de bezem.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:17

ariatje schreef:
Strekking van het verhaal, kijk uit het gevaar ligt overal op de loer en misschien is de schuldvraag niet zo duidelijk altijd....

In dit geval wel.