Zuidlaren: handelaars bedreigen inspecteurs en cameraploeg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Zuidlaren: handelaars bedreigen inspecteurs en cameraploeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:56

Volgens mij is nu juist de discussie dat het filmen an sich al als provocatie gezien wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:02

269_life schreef:
269_life schreef:
Ik kan je in zoverre volgen dat er in dit specifieke filmpje dat misstand niet wordt vastgelegd (de agressie op zich is natuurlijk ook een misstand, al praat half Bok dat hier goed). Zij worden echter lastiggevallen tijdens het uitvoeren van hun journalistieke (mag zonder aanhalingstekens hoor) taak.

Waarom zouden zij in godsnaam een filmpje gaan maken om aangevallen te worden? Ze zijn daar voor het dierenwelzijn, niet om te provoceren.

Oei, my bad! :D
Sorry, dat heb ik in mijn discussiedrift niet gelezen :o

Dan zijn we het op dit vlak in ieder geval met elkaar eens. Natuurlijk maken ze geen filmpje om aangevallen te worden, ik zeg dat juist omdat ik graag wil weten met welke intentie ze dan wel zijn gaan filmen volgens jou.
En natuurlijk zijn ze daar voor het dierenwelzijn, alleen hebben ze verkeerde dingen laten zien. Of eigenlijk bewezen dat het met het gebrek aan dierenwelzijn wel mee valt als dit het ergste is geweest dat ze hebben kunnen vinden daar. Want die 30 dieren in één trailer heb ik even gemist... Dus met dit soort organisaties vraag ik me dan sterk af of deze bewering ook echt waar is.

Vandaar mijn opmerking. En vanwege dat laatste zet ik journalistiek tussen aanhalingstekens. Een beetje journalist stelt misstanden aan de kaak. Of zet dingen recht. Of brengt berichten met nieuwswaarde. Hier gebeurt geen van beide.
Niet iets dat relevant is voor hun website. En volgens mij is het ook nog niet opgepikt door het DVHN of iets dergelijks. Want voor zo'n site/krant is het filmpje misschien wel van nieuwswaarde. Oké, misschien moet een organisatie als Piepvandaag daar ook juist geen aandacht van krijgen, want dan worden ze alleen maar minder serieus genomen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:02

Sammie schreef:
Volgens mij is nu juist de discussie dat het filmen an sich al als provocatie gezien wordt.

Nouja, het filmen in combinatie met de communicatie van degene die filmt. Wanneer ze anders had gereageerd, was er waarschijnlijk niets gebeurd.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:06

xxCYNNxx schreef:
Inoterry schreef:
Ben ik nu de werkelijk de enige die wel degelijk iets heel erg fouts ziet in dit filmpje? Ja, de cameravrouw staat te filmen en ja, dat mag op de openbare weg. De houding van de handelaar is van het begin af aan alles behalve vriendelijk en vervolgens word de vrouw door meerdere personen tegelijk belaagd. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat een behoorlijk nare ervaring is en dan gingen de heren bij mij niet eens zo ver als bij deze cameravrouw. Vind het ook getuigen van vies agressief en laf gedrag wat de handelaren in kwestie doen :r

nee hoor, hier nog 1 die er precies hetzelfde over denkt.

hier ook!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:26

Inoterry schreef:
Dus dat agressieve gedrag is dan maar ineens goed :? ? Bovendien, even googlen en je komt er achter dat Piep een dierennieuws site is, dus ze liegt niet en ze doet niks illegaals.

Dus als ik een website opricht en het een nieuwssite noem,
mag ik mij opdringen, zonder perskaart, zonder dat ik een journalistieke achtergrond heb
en beelden die geen misstanden tonen, als misstanden de wereld inslingeren..
opstootjes veroorzaken en als men dan de politie wil bellen, weg proberen te komen uit het zelfveroorzaakte opstootje.. Om vervolgens moord en brand te nieuwspiepen dat je het slachtoffer bent van geweld van paardenhandelaren die hun paarden niet goed behandelden.. om vooral van het laatste geen schrijntje bewijs te tonen?

dat is geen nieuwssite, dat is riooljournalistiek..

269_life schreef:
Ayasha schreef:
Ja, als ze die taak nu eens ter harte namen en niet dit soort dingen zouden uitvreten dan zou iemand ze misschien ook nog serieus nemen.

Als je aangevallen wordt terwijl je die taak aan het uitvoeren bent wordt dat ter harte nemen lastig.

Dus als ik twijfel over het functioneren van hmmm laten we zeggen Z dressuurruiters..
en ik ga op een wedstrijd bij de voorbereiding, al die mensen een camara onder hun neus proppen en voor de voeten lopen terwijl ze hun paarden proberen los te rijden.. JA, owwww want die rijd met een zweepje op het opwarmterrein en wowwwwwww die heeft sporen.. en zo'n stang + trens, dat past toch nooit, daar duw ik mijn camara ook even bijna in de mond erbij om het goed te kunnen filmen..

Dan ben ik ook een 'taak' aan het uitvoeren..

tis makkelijk om jezelf een 'taak' toe te bedichten en ook nog eens om het nieuws te noemen..
dan richt ik een nieuwsite op en dat wordt dan mijn eerste item..

Wedden dat ik onder de striemen en blauwe plekken thuiskom met een kapotte camara? puur omdat niemand het zal pikken.. uithalen met een zweepje, of een oopsie met een spoortje.. een paard dat toevallig net over je heen walst, 'oopsie, kon m even niet houden'.. maar eruit gewerkt wordt je en niet zo 'zachtzinnig'..

Jezelf taken toebedelen is mooi, maar het werk van de handelaren is hun taak.. daar werden zo ook flink in tegengewerkt. waarbij het ook nog eens duidelijk was, dat ze niet alleen werden tegengewerkt, maar dat die camara er was om ze in een negatief daglicht te stellen.. En inderdaad dat is gebeurd, want camarabeelden die niets zeggend zijn, zijn gebruikt om dingen te 'ondersteunen' die totaal afwezig zijn in het beeld.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:49

Jeetje, ik blijf het knap vinden dat mensen geweld goed praten......
Dit zegt echt genoeg over de verharding van de maatschappij in mijn ogen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:52

Dat is geen geweld goedpraten, maar veels te erge opdringerigheid afkeuren.

Dat is namelijk juist (ook) een stukje van die verharding van de maatschappij: andere mensen maar lastig vallen.

En dan gaan piepen als een ander boos wordt als je niet ophoudt na normaal vragen om ermee te stoppen....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:53

Inoterry schreef:

En ik blijf het knap vinden dat ondanks dat er meerdere mensen zijn geweest die al meerdere keren hebben gezegd het niet goed te willen praten maar.... (vul de diverse argumenten zelf in!!!) Jij toch constant blijft zeggen dat het goed gepraat wordt...
Daarbij vind ik geweld een relatief begrip, ik zie dit niet als geweld, hooguit licht verbaal. Maar ik hoor meer vermanende woorden, waar het meisje van in paniek raakt als de heren in haar buurt willen komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:56

Inoterry schreef:

Ii blijf het knap vinden hoe jij er je eigen verhaal van maakt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:12

Eigenlijk als iemand continu met een camera voor je snufferd blijft staan is dat ook intimidatie of zelfs bedreiging....Wat ik al eerder zei, tegenwoordig kan je geen scheet verkeerd laten, wordt het gefilmd en wordt je aan de schandpaal genageld op social media (met alle gevolgen vandien!) en dat is allemaal niet strafbaar???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:13

Jep, wilde net al typen; iedereen die de journaliste verdedigd, verdedigd even zeer intimidatie en bedreiging want zo hebben de mannen die camera ervaren. Anders reageerden ze niet zo. En dat heeft niks met in een korte rok lopen te maken. Waar die vergelijking vandaan kwam is me een raadsel maar goed.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:31

Goed, ik ga het nog 1 keer proberen. De cameravrouw doet niks illegaals, ze mag gewoon filmen en, waarschijnlijk omdat ze er erg in op gaat, komt ze wat dichtbij. Wat niet mag is de beelden openbaar maken met de mensen herkenbaar in beeld zonder toestemming. Dat de heren, en dame handelaar zich ergeren aan het feit dat ze gefilmd worden, is hun keuze. Ze kunnen het ook heel makkelijk denken 'goh, we worden gefilmd, we doen toch niks fout dus laat ze dat maar mooi in beeld brengen'. En wat ze dan verder nog kunnen doen gewoon even zeggen dat als de beelden openbaar gemaakt worden ze niet herkenbaar in beeld willen en even normaal vragen of ze wat afstand wil houden met de camera. En daar gaat het dus fout, meneer de handelaar komt meteen op luide toon:' hé, vin je dat leuk ofzo"???? De cameravrouw reageert verder op de luide toon die de handelaren zetten. Zij had ook anders gereageerd als de heren niet meteen begonnen met roepen. En ook al dat de handelaren de beelden willen zien, vind ik ook alzo vaag....
En tot waar ligt dan de grens dat dergelijk gedrag goed gepraat kan worden? Een verkeershufter, die wel de wet overtreed uit zijn auto trekken? Iemand die praat/belt in een stiltecoupé in de trein er even met meerdere mensen uit duwen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:34

En waarom zou den die handelaren de beelden van zichzelf NIET mogen zien?
De beelden zijn nu openbaar he. :)
Ik vind het niet gek na al die ophef over markten en handelaren dat de handelaren niet meteen zeggen "welkom mevrouw, filmt u maar."
Net zoals de gemiddelde dressuurruiter vast ook niet happy zal zijn als een NH'er even met een dikke camera komt filmen.
Hell, veel bokkers zou ik niet eens op mijn erf willen laat staan dat ze mogen filmen en nee, hier gebeurt echt niets mis. :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:37

Inoterry, misschien moet je even met quotes komen waar wordt gezegd dat dit gedrag daadwerkelijk wordt goedgepraat.
Waarom kan jij niet inzien dat er al meerdere keren is gezegd dat het gedrag niet wordt goedgepraat maar dat het simpelweg wordt begrepen?

Een beetje inlevingsvermogen zou voor menig mens niet verkeerd zijn. Maar kennelijk ontbreekt dat menigeen, naast fatsoen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:38

elenaMM77 schreef:
Dus als ik twijfel over het functioneren van hmmm laten we zeggen Z dressuurruiters..
en ik ga op een wedstrijd bij de voorbereiding, al die mensen een camara onder hun neus proppen en voor de voeten lopen terwijl ze hun paarden proberen los te rijden.. JA, owwww want die rijd met een zweepje op het opwarmterrein en wowwwwwww die heeft sporen.. en zo'n stang + trens, dat past toch nooit, daar duw ik mijn camara ook even bijna in de mond erbij om het goed te kunnen filmen..

Dan ben ik ook een 'taak' aan het uitvoeren..

tis makkelijk om jezelf een 'taak' toe te bedichten en ook nog eens om het nieuws te noemen..
dan richt ik een nieuwsite op en dat wordt dan mijn eerste item..

Wedden dat ik onder de striemen en blauwe plekken thuiskom met een kapotte camara? puur omdat niemand het zal pikken.. uithalen met een zweepje, of een oopsie met een spoortje.. een paard dat toevallig net over je heen walst, 'oopsie, kon m even niet houden'.. maar eruit gewerkt wordt je en niet zo 'zachtzinnig'..

Jezelf taken toebedelen is mooi, maar het werk van de handelaren is hun taak.. daar werden zo ook flink in tegengewerkt. waarbij het ook nog eens duidelijk was, dat ze niet alleen werden tegengewerkt, maar dat die camara er was om ze in een negatief daglicht te stellen.. En inderdaad dat is gebeurd, want camarabeelden die niets zeggend zijn, zijn gebruikt om dingen te 'ondersteunen' die totaal afwezig zijn in het beeld.

De dressuurwereld is walgelijk en heeft niets met sport te maken, dus maak er alsjeblieft een item over, prachtig idee :).

Ik ben persoonlijk van mening dat de handel in dieren sowieso aan de kaak gesteld mag worden. Het zijn dieren, geen handelswaar. Dat die handelaren buitengewoon agressief reageren is volgens mij al aanwijzing genoeg dat ze iets te verbergen hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:38

Ayasha schreef:
En waarom zou den die handelaren de beelden van zichzelf NIET mogen zien?
De beelden zijn nu openbaar he. :)
Ik vind het niet gek na al die ophef over markten en handelaren dat de handelaren niet meteen zeggen "welkom mevrouw, filmt u maar."
Net zoals de gemiddelde dressuurruiter vast ook niet happy zal zijn als een NH'er even met een dikke camera komt filmen.
Hell, veel bokkers zou ik niet eens op mijn erf willen laat staan dat ze mogen filmen en nee, hier gebeurt echt niets mis. :')

Dit inderdaad Inoterry. Wil jij gefilmd worden door een vreemde als je aan het rijden bent?
Wat doe je als diegene niet ophoudt als jij dat vraagt?

Of wat als je door een vreemde gefilmd wordt terwijl je je kind een standje geeft...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:39

Dat de handelaren niet gefilmd willen worden kan in de publieke opinie juist er op wijzen dat ze wat te verbergen hebben. Wat dat aan gaat zouden ze er inderdaad wijs aan doen om zelf eens een cameraploeg uit te nodigen. En de beelden zijn nu openbaar, met de mensen onherkenbaar in beeld. Niks illegaals aan dus. En ik weet niet hoe dat wettelijk zit, maar als de heren handelaar van het begin af aan normaal hadden gereageerd hadden ze misschien wel de beelden mogen zien. Eerlijk gezegd zou ik met zo'n dreigende sfeer ook niet mijn dure camera in de buurt van die mannen willen hebben, dus ook dat is hun eigen schuld.
En zonder toestemming op iemands erf filmen is dus wel illegaal. Filmen op een station of in een trein zonder toestemming ook trouwens.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:41

269_life schreef:
De dressuurwereld is walgelijk en heeft niets met sport te maken, dus maak er alsjeblieft een item over, prachtig idee :).

Ik ben persoonlijk van mening dat de handel in dieren sowieso aan de kaak gesteld mag worden. Het zijn dieren, geen handelswaar. Dat die handelaren buitengewoon agressief reageren is volgens mij al aanwijzing genoeg dat ze iets te verbergen hebben.

Kom op, het zijn shitlanders... Wat kan er aan te verbergen zijn? :+

De handelaren/verkopers die je aan de tand moet voelen zijn niet te herkennen hoor... Die vind je ook niet op een paardenmarkt. Ik heb er niet zolang geleden nog twee gevallen van zeer dichtbij van mogen meemaken. Beide keren oogden de verkopers 100% in orde. Maar ze wisten dondersgoed dat ze een paard met gebreken verkochten. En ze verdienden er ook nog aan.
Nummer 1 is 100% zeker naar de slacht gegaan, nummer twee is maar de vraag of die niet doodleuk weer in het handelscircuit terecht is gekomen, terwijl de veearts aangaf er nooit weer een zadel op te willen zien. Door en door kapot.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:45

En als iemand mij filmt als ik aan het rijden ben, gaat die maar lekker zijn goddelijke gang. Ik heb tenslotte een mooi paard en daar kan ik me niet druk om maken. In mijn functie ben ik dus wel meerdere malen gefilmd zonder toestemming, wat dus ook illegaal is in de trein. Kan ik mezelf druk om maken maar dat maakt de situatie voor mij er niet makkelijker of beter op. Wat ik al eerder heb gezegd is dat ik dan gewoon zorg dat ik mijn werk correct doe en dat ze me dus niks kunnen maken met dat filmpje.

En diegene die zeggen dat ze hetzelfde kunnen doen als de handelaren, of het gedrag begrijpen, praten het goed. Daar heb ik verder geen quotes voor nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:45

269_life schreef:

Kijk, en dit soort reacties zijn de reden waarom veel ruiters en handelaren al preventief verdedigend reageren. Ze komen nl niet filmen om een neutraal beeld te schetsen maar om je zwart te maken. Dat weet je. Ben eens benieuwd hoeveel van jullie dat werkelijk zouden pikken als ze met een dikke camera kwamen filmen met als enige doel je zwart te maken.

En wat ben jij zwart wit inoterry. Dat ik begrijp dat een moeder steelt om haar kind te voeden maakt nog niet dat ik de actie goed keur. Dat maakt enkel dat ik ze begrijp. Maar als je die twee niet uit elkaar kan houden begrijp ik ook dat de wereld erg zwart-wit is.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:48

Ayasha schreef:
269_life schreef:

Kijk, en dit soort reacties zijn de reden waarom veel ruiters en handelaren al preventief verdedigend reageren. Ze komen nl niet filmen om een neutraal beeld te schetsen maar om je zwart te maken. Dat weet je. Ben eens benieuwd hoeveel van jullie dat werkelijk zouden pikken als ze met een dikke camera kwamen filmen met als enige doel je zwart te maken.

Hier heb ik mijn antwoord, al minstens 2 keer, op gegeven.

En in mijn ogen zijn diegene die deze actie goedpraten diegene die zwartwit denken. Een moeder die voedsel steelt om een kind te voeden us heel wat anders dan handelaren die iemand aanvallen die niks illegaals doet. Voedsel is een levensbehoefte en een camera is niet levensbedreigend. Ik heb inmiddels al dik het vermoeden dat we het niet met elkaar eens gaan worden
Laatst bijgewerkt door Inoterry op 23-10-15 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:53

Inoterry schreef:
En als iemand mij filmt als ik aan het rijden ben, gaat die maar lekker zijn goddelijke gang. Ik heb tenslotte een mooi paard en daar kan ik me niet druk om maken. In mijn functie ben ik dus wel meerdere malen gefilmd zonder toestemming, wat dus ook illegaal is in de trein. Kan ik mezelf druk om maken maar dat maakt de situatie voor mij er niet makkelijker of beter op. Wat ik al eerder heb gezegd is dat ik dan gewoon zorg dat ik mijn werk correct doe en dat ze me dus niks kunnen maken met dat filmpje.

En diegene die zeggen dat ze hetzelfde kunnen doen als de handelaren, of het gedrag begrijpen, praten het goed. Daar heb ik verder geen quotes voor nodig.

Kijk, hier gaat het dus mis he...
Hier maak jij er je eigen verhaal van... Zo, gemakkelijk, van achter je computer... Dat is makkelijk oordelen! En daar gaat de basis van de discussie dus door midden. Het gaat om luisteren (of in dit geval lezen), proberen te begrijpen accepteren wat iemand anders zegt. Aan de hand daarvan stel je vragen en geef je argumenten waarmee je probeert iemand anders te overtuigen van jouw mening. Maar je hoort personen in de discussie niet te veroordelen.

Het zou niet goed zijn als iedereen zo dacht...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:55

Inoterry schreef:
Hier heb ik mijn antwoord, al minstens 2 keer, op gegeven.

En in mijn ogen zijn diegene die deze actie goedpraten diegene die zwartwit denken. Ik heb inmiddels al dik het vermoeden dat we het niet met elkaar eens gaan worden

Maar het verschil is, dat in jouw functie (die je vermoedelijk goed uitvoert) waarschijnlijk aan het langste eind trekt. Je bent gewoon aan het handhaven, heel simpel. Dat zijn regels en daar heb je je aan te houden als reiziger. Heel logisch...

Maar nu ben je aan het paardrijden, met bit en sporen. En komt er een natural langs die misstanden aan de kaak wil stellen. Jij zult overtuigd zijn van je kunnen, en menigeen binnen de paardensport ook. Maar een leek niet. En dáár worden dit soort beelden aan getoond. Om zieltjes te winnen. Wat voor gevolgen heeft dat voor jou? Sta je voor die gevolgen in?

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:58

sinds jaren ook weer een keer op de zuidlaardermarkt geweest en helaas zag ik ook dat sommige paarden niet goed worden behandeld. Er stond een Schimmel helemaal alleen aan een hek met het touw in zijn mond, omdat hij (denk ik) te onrustig was. Nou sorry hoor zet hem er dan niet neer. Beest kon niet eens fatsoenlijk eten.
Moest wel lachen toen ik shetlandveulentje zag liggen en het touw hoog en strak stond en ik dat gewoon tegen mijn moeder zei van ''die hangt zichzelf nog op joh'' (had de neiging om het touw naar beneden te doen als de eigenaar het niet had gedaan) En de eigenaar er naast stond en zei dat het wel meeviel maar daarna toch het touw naar beneden deed.

Maar ik vind wel dat het in en uitladen van de paarden best eens gefilmd mag worden zoals deze vrouw dus deed. En als er niks aan de hand is dan hoef je niet agressief te worden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:00

Ik kan precies hetzelfde zeggen over jou Janine, zo kom jij namelijk vanachter mijn laptop ook op mij over.
Ik ken jou niet en jij kent mij niet. Ik heb geprobeerd om me voor te kunnen stellen waarom de handelaren meteen zo luid beginnen te roepen en dat lukt me niet. Waarom niet, omdat ik me er dus NIET druk over maakt als iemand me filmt. Dat is een eigen keuze die ik maak om mezelf te beschermen tegen mezelf druk maken om niks of mezelf kwaad te maken en zo mezelf in een kwaad daglicht te zetten. In mijn opzicht een veel verstandigere keuze dan met meerdere mensen 1 vrouw belagen. Ik heb bij diegene die het gedrag wel begrijpen nergens gezien dat er geprobeerd is om het vanuit de cameravrouw te zien, integendeel die word als provocerend en uit de hoogte gezien. Als je zelf in een dergelijke situatie komt en je zou gefilmd worden, en ik hoop van harte voor jullie van niet, dan snap je de cameravrouw waarschijnlijk een heel stuk beter.
Maar goed, ik ga stoppen met dit topic en mijn energie weer besteden aan positieve dingen want ik ga in herhaling vallen.