Geen Wereldbekerwedstrijden voor Valegro

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:57

Ze zullen daar vast een goed over nagedacht hebben.
Niet alle paarden worden tot de maximum leeftijd meegenomen op dit niveau.
Hij is nu 13, maar op moment van pensioen zal hij dan 15 zijn verwacht ik. En als combinatie doorgaan tot je de beste niet meer bent, dat levert alleen teleurstelling op.
Dat zie je bijvoorbeeld bij Adelinde. Deze combinatie heeft en zal nooit het juiste afscheid krijgen. Nu zal dat Parzival natuurlijk een worst wezen, maar goed....

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:20

Anoniem schreef:
fleurtjeuh schreef:
Ben ik de enige die dit een bijzondere keuze vind?
Ik heb er mijn twijfels bij..

Er is vast meer aan de hand.
Hoe oud is hij nou eigenlijk. Hij is in de fleur van zijn leven.
En die springpaarden dan. Die hebben het echt vele malen zwaarder dan een dressuurproefje van 6 minuten. Dikke parcoursen van meer dan 1.60 meter soringen en dat een aantal dagen achter elkaar is echt een belasting maar niet die paar dressuurproefjes. Als een paard werkelijk na een paar dressuurproeven op concours maanden rust nodig heeft is er meer aan de hand. Ik snap ook niet dat men hier in trapt.
Het zijn echte dressuursmoesjes.

Dit lijkt me juist precies wat Hester geleerd heeft bij de familie Bechtolsheimer. Paard gewoon eens een paar maanden in de wei zetten en m niet lastig vallen. Doen ze daar ook. Mistral ging gewoon maanden 24/7 de wei op met een vriendje na een groot kampioenschap. Ik denk dat dat juist in Engeland als heel normaal wordt gezien. Springpaarden gaan daar ook gewoon vaak maanden de wei op! Sterker nog sommige springpaarden worden alleen in t buitenseizoen gestart als binnen rijden ze te veel stress geeft. Misschien moeten juist springruiters hier eens een voorbeeld aan nemen. Het zomaar dood neervallen aan hartfalen of gescheurde aorta was toch een typisch springpaardenprobleem.

Tendance

Re: Geen Wereldbekerwedstrijden voor Valegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:37

Hier in Nederland krijgen de springpaarden ook een periode rust hoor!
Check de laatste interviews met de bondscoach even!
En van de laatste 2 in het parcours aan een gescheurde aorta overleden paarden is deze rustperiode ook bekend dus ik denk niet dat je die 2 dingen aan elkaar kunt en moet koppelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:49

Dat heeft ook niets met elkaar te maken.
Een zwakke aorta is gewoon een tijdbom.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:34

Olympia96 schreef:
Het enige wat ik echt bijzonder aan het hele verhaal vind is dat Valegro straks op zo'n jonge leeftijd met pensioen gaat...

Waarom bijzonder? Als het ze lukt hem in Rio te laten pieken kan hij 't daarna bijna alleen maar slechter doen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:40

Anoniem schreef:
fleurtjeuh schreef:
Ben ik de enige die dit een bijzondere keuze vind?
Ik heb er mijn twijfels bij..

Er is vast meer aan de hand.
Hoe oud is hij nou eigenlijk. Hij is in de fleur van zijn leven.
En die springpaarden dan. Die hebben het echt vele malen zwaarder dan een dressuurproefje van 6 minuten. Dikke parcoursen van meer dan 1.60 meter soringen en dat een aantal dagen achter elkaar is echt een belasting maar niet die paar dressuurproefjes. Als een paard werkelijk na een paar dressuurproeven op concours maanden rust nodig heeft is er meer aan de hand. Ik snap ook niet dat men hier in trapt.
Het zijn echte dressuursmoesjes.

haha een dressuurproefje van 6 minuten?? Het is geen B1 wat hij rijdt _O-
Je kan toch ook niet zeggen over Epke Zonderland dat hij hetzelfde doet als bassischool gym?
Grapje zeker :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:12

En daarbij.... ook Epke neemt rustperiodes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:13

Tendance schreef:
En daarbij.... ook Epke neemt rustperiodes!

En niemand zeurde dat Daphne niet meteen gehuldigd wilde worden... Haar besluit om eerst wat rust te krijgen werd ook gerespecteerd.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:11

super toch dat hij rust krijgt hij was in Aken niet op zijn best dus heeft hij het gewoon nodig wat een gezeur hier zeg als de eigenaren en ruiter aan het paard denken moet je daar alleen maar respect voor hebben

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:58

Rust is natuurlijk ook alleen maar betrekkelijk. Een paard in top wedstrijdconditie opeens op het land gooien is nu niet bepaald handig. Afbouwen is net zo belangrijk als opbouwen.

Je doet een paard/mens even veel kwaad bij een gebrek aan opbouwen als bij een gebrek aan afbouwen. Neem aan dat dit paard afgebouwd wordt, even een gezonde rust krijgt en dan rustig weer opgebouwd wordt.

Ons internationaal lopende paard heeft nu ook even rust, wordt wel degelijk rustig door getraind maar even geen intensieve wedstrijden meer. Niet omdat er iets mis is met hem maar wel om te voorkomen dat hij overbelast raakt. Voorkomen is beter dan genezen en ik vermoed dat dit ook de beweegreden bij Valegro is.

Dat is volkomen normaal voor paarden die op hoog niveau lopen. Je kan niet altijd op het toppen van je kunnen presteren.