Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:01

Tendance schreef:
Maar jullie mogen van mij best als je de baan aan het verkennen bent even knikken of goedemiddag zeggen hoor.
Bijna hetzelfde als groeten en nog persoonlijker ook.
Dan laat je zien, dat je het waardeert dat "ik" er zit ipv dat verplichte knikje.

Over het algemeen stel ik mezelf altijd gewoon netjes voor indien mogelijk :D Kijk als de jury bij een binnenmanege in een juryhok zit die boven de baan zit tja... dat praat wat lastig maar in andere gevallen stop ik altijd bij de jury, wacht tot de jury mij aankijkt en stel mij + paard dan voor. Vind ik ook wel zo netjes en dan is gelijk duidelijk wie er in de ring is.
Ik heb vaak genoeg als schrijver ernaast gezeten dat we moesten gokken wie er nou in de ring zat :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:06

Tendance schreef:
Maar jullie mogen van mij best als je de baan aan het verkennen bent even knikken of goedemiddag zeggen hoor.
Dan laat je zien, dat je het waardeert dat "ik" er zit ipv dat verplichte knikje.

Als ik het goed begrijp, waardeer jij het afschaffen van het halthouden en groeten aan het begin van de proef, vanwege het voorwaartse aspect.

Maar waarom zou dat voorwaartse verdwijnen bij halthouden aan het begin? En niet halverwege?
Immers, we mogen in alle klassen gewoon de baan verkennen voor de proef. Dus de dikste spanning kan je er meteen af rijden.

Daarbij heeft halthouden in mijn ogen niets te maken met het verlies van de voorwaartse drang. Natuurlijk hangt het af van hoe je rijdt. Maar als je het goed doet, kan je gewoon voorwaarts halthouden en verlies je hiermee echt geen impuls.
Als je dat niet kan, dan moet je gewoon gaan oefenen volgens mij. Als je spanning houdt ondanks het baan verkennen, moet je daar aan gaan werken.

Dressuur is in mijn ogen ook gewoon in harmonie controle hebben over je paard, over elke beweging die het paard maakt. Daar vallen halthouden en het daaruit voorwaarts gaan ook onder.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:17

Groeten afschaffen, wat eenfluiting. Laatste beetje respect ook weer verdwenen.
Lichtijden in uitgestrekte draf! 3 sterren, helemaal top. Scheelt weer heel veel scheef hangende butstende ruiters. De paarden danken u.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:20

ariatje schreef:
Lichtijden in uitgestrekte draf! 3 sterren, helemaal top. Scheelt weer heel veel scheef hangende butstende ruiters. De paarden danken u.

Wat dat aangaat heeft de KNHS ook weinig keus, zullen maar weinig zijn die dan kritisch met zichzelf aan de slag gaan naast het paard.
Dus ondanks dat ik het onzin vind, vind ik het wel begrijpelijk.

Anoniem

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:25

Ik hoor vaak respect. Ik geloof dat we dit al jaren geleden verloren zijn.

Hoe vaak staan deelnemers geïrriteerd aan je raam als je nog even met de laatste punten van de vorige deelnemer aan het noteren bent? Gewoon hun naam roepen tegen de schrijfster of gewoon roepen in de hoop dat je het hoort?
De vorige ruiter is immers weg en het is toch echt hun beurt dus opletten!

Nee volgens vele deelnemers staan zij exact op 1 lijn met het jurylid. Zij betalen dus bepalen...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:32

Janine1990 schreef:
ariatje schreef:

Wat dat aangaat heeft de KNHS ook weinig keus, zullen maar weinig zijn die dan kritisch met zichzelf aan de slag gaan naast het paard.
Dus ondanks dat ik het onzin vind, vind ik het wel begrijpelijk.

Ik erger me nu al dood als ik niet fijn kan doorzitten als ik een stukje middendraf doe :') ik ga niet eerder M starten voordat dat lukt hoor, moet je toch wel onder de knie hebben als je M start :n

Halsstrekken vind ik een goeie! Vind ik niet zo'n probleem aangezien ik altijd een 7 en meestal een 8 rijdt, ook een aantal x een 9 gehad dus dat telt mooi aan :))
Verzorging mag wmb ook eruit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:33

Amiigo schreef:
Ik erger me nu al dood als ik niet fijn kan doorzitten als ik een stukje middendraf doe :') ik ga niet eerder M starten voordat dat lukt hoor, moet je toch wel onder de knie hebben als je M start :n

Halsstrekken vind ik een goeie! Vind ik niet zo'n probleem aangezien ik altijd een 7 en meestal een 8 rijdt, ook een aantal x een 9 gehad dus dat telt mooi aan :))
Verzorging mag wmb ook eruit.

That's the spirit!!!

Maar helaas, en dat zie je zelf ook wel om je heen, heeft niet iedereen die instelling.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:44

Tendance schreef:

Precies wat ik voor jou al zei. Ik merk vaak zeer positieve reacties daarop als ik dat doe. Helaas niet altijd mogelijk.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:50

Dat is toch logisch? :o ik zeg altijd goede morgen/middag/avond en m'n naam + meestal naam paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:51

Amiigo schreef:
Dat is toch logisch? :o ik zeg altijd goede morgen/middag/avond en m'n naam + meestal naam paard

Nee hoor. Helaas niet, zie mijn post paar plaatsjes hoger.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:00

Oh dat vind ik echt asociaal := ik rijdt dan gewoon nog een extra rondje of wacht even tot de jury klaar is met schrijven, die nemen toch ook een hele/halve dag vrij om voor een kleine vergoeding mijn coupon van punten te voorzien

Edit: als jury zijnde ga je toch ook veel "positiever" de proef in als de ruiter/amazone zich vriendelijk voorsteld? Kan me goed voorstellen dat als iemand loopt te zaniken dat het te lang duurt terwijl je nog bezig bent eerder naar een 5 toe gaat dan een 6 als er een foutje ontstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:02

Was het maar zo'n feest hihi.
Afgelopen weekend viel het zelfs mijn schrijfster op!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:06

Janine1990 schreef:
Anne_GTI schreef:
Lijkt me toch grappig om de huidige ruiters in de diverse klassen een keertje uit het boekje waar 156 een winstpunt was te laten rijden.

Ik ken ruiters die in die tijd (en de tijd die Bruintje123 noemt) heel erg leuk mee reden, maar die nu helemaal over de kop rijden...

Maar het lijkt me wel een heel erg leuk experiment!!

Valt te regelen. Als je minimaal 10 deelnemers hebt ga ik een jury van het oude stempel regelen (tegen normale jury vergoeding ) lokatie op 10 minuten van de snelweg in Zwolle. Weet ook wel een jury die hier wel voor te strikken is. Mogelijkheid tot filmen en gelijk opnemen van het commentaar.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:26

Suzanne F. schreef:
Is het al 1 april??
Jeetje, wat een aanfluiting! Nu ben ik pas echt blij dat ik eind dit jaar stop met jureren. Ik vind de wedstrijdsport al zo veranderd de laatste 10 jaar, ook qua reglementen. ZZ licht bij basis, kledingvoorschriften veranderd, optoming, proeven etc. etc. Ik kan er gewoon niet meer achterstaan. En nu ik dit lees sta ik helemaal achter mijn beslissing om afscheid van de sport, het jureren en de KNHS te nemen. Lichtrijden in de M2? Geen halthouden en groeten meer? Waar is de uitstraling van de dressuursport gebleven? Echt belachelijk.

Dat is idem dito waarom ik het jureren dit jaar al heb neergelegd.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:43

vonneke schreef:
Hoe vaak staan deelnemers geïrriteerd aan je raam als je nog even met de laatste punten van de vorige deelnemer aan het noteren bent? Gewoon hun naam roepen tegen de schrijfster of gewoon roepen in de hoop dat je het hoort?
De vorige ruiter is immers weg en het is toch echt hun beurt dus opletten!

Die mensen zouden eens moeten schrijven...

Daarbij het halthouden en groeten, om nog niet te praten over het lichtrijden in tijdens de midden- uitgestrekte draf... Zonde, om het zo te doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:55

Oh Please ik hoop dat je mag kiezen om wel door te zitten.

Ik kan mijn paard juist beter op het achter been houden dan met lichtrijden.
Ik heb een groot lang paard dat eerder iets op de voorhand valt in de uitgestrekte draf.

Hals strekken vind ik een pluspunt!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 00:04

Inderdaad komt het dus vaker voor, dat je als jury het idee hebt er niet te zitten, dan wel.
Een lezer meldt zich en de ruiter vaak, maar regelmatig voor de proef nog geen blik van de ruiter zelf in de richting van de jury (in dit geval mijn richting).

En halthouden is absoluut geen voorwaartse gang. Tenslotte zet je je paard stil.
Een maand geleden waren er velen, die vonden, dat voor het afvloeien van de spanning bij Edward, het mooi was geweest als hij voorwaarts had kunnen doorrijden. Door het halthouden en groeten kwam er nog meer spanning dan er al was.
Nu gaat het halthouden en groeten er voor de basis af en is het ineens niet goed..... dat is wat vreemd.

Je moet 2 keer het halthouden in de proef laten zien, dat vind ik zat. Daar heb ik dat halthouden in het begin als jury niet voor nodig.
Velen zullen het niet nodig hebben, maar in het voordeel van het paard zie ik ook dat het velen goed zou doen om de eerste onderdelen niet stil te hoeven staan.
Mijn mening hierover is dus ook gebaseerd op het welzijn van het paard.

Maar zo vind ik, dat de wijzigingen allemaal terug te voeren zijn op het welzijn van het paard en ik denk dat dat goed is. Hierdoor zullen ruiters en amazones naar mijn idee langer bezig zijn met de ontspanning in hun paard, tot in hogere klassen. Wat uiteindelijk zorgt voor meer Happy Athletes en nog betere en gezondere paarden, dan we nu hebben in de uiteindelijke Internationale sport.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 05:39

Over een paar maand is iedereen eraan gewend! Je moet de proeven maar gewoon rijden en het zal allemaal wel reuze meevallen denk ik. :j
Wie weet veranderd de Knhs wel weer een heleboel over een paar jaar.

Je even melden bij de jury lijkt me wel zo netjes inderdaad, en als je je niet zelf meld om welke reden dan ook dan even een knikje geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 05:54

Ik denk eigenlijk -hoewel ik er helemaal voor ben- dat het halsstrekken nog niet zo simpel gaat zijn }> De oefening op zich wel, maar niet elke ruiter gaat ze van daaruit vloeiend terug op het achterbeen kunnen zetten. De jury gaat gelijk kunnen zien wie zijn paard gewoon lift aan de voorkant en wie hem terug op zijn kont zet. Hele interessante oefening :))

Jammer dat het binnenkomen in verzamelde galop in het Z eruit gaat, was toch ook een mijlpaal _O-

En proeven nog meer inkorten is jammer, moet je straks die hele rit en organisatie voor drie minuutjes in de ring. -O- Ik had juist bijv sb en travers graag terug samen in de proef gezien. Ook lastiger voor de organisatie denk ik, veel sneller inlopen bij afmeldingen of dat het niet meer de moeite is een L jury te laten komen, omdat het onzin is om de MZ jury voor een half uurtje te laten komen etc.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 06:54

Als ik in de ring rij dan knik en glimlach ik altijd even naar de jury dat is toch netjes

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:05

Anne_GTI schreef:
Lijkt me toch grappig om de huidige ruiters in de diverse klassen een keertje uit het boekje waar 156 een winstpunt was te laten rijden.

Ik vond die proeven ook veel mooier opgesteld <3 makkelijker te onthouden ook want wat je rechtsom ging doen kwam een oefening tussendoor en ging je daarna links ook doen. Reed zo graag mn proeven uit mn hoofd! Tegenwoordig niet.. Proeven zijn wel "simpel" maar niet makkelijk te onthouden. Structuur ontging me al.

Heb ergens nog mn coupons liggen (die geel/roze) jeetje.. Das lang geleden :P

Maargoed, wat zal t? Ik denk niet dat t makkelijker wordt winstpunten te rijden.. De hele M/Z groepen die ik nu op wedstrijd zie rijden kunnen er maar een handjevol een beetje fatsoenlijk halsstrekken. Verder is het teugels kort en slot er op want t paard moet bovenin.

Halsstrekken is imo dan juist n hele mooie "door de mand valler" voor die paarden om gewoon tegen de hand te komen in het opnemen. Wat zorgt voor een onvoldoende. Voor de paarden die niet op t achterbeen waren ook, want die zullen ook niet magisch na de oefening op t achterbeen gaan.

Middendraf lichtrijden een keuze.. Als paard niet over de rug is zal ie niet bergop gaan, als ruiter met middendraf verkeerd meerijd dondert ie nog meer op de voorhand. Wat juist negatief uit kan pakken, terwijl ze voorheen misschien t paard met doorzitten lekker in hun handen lieten hangen. Een paard dat té lang wordt zal hierop alsnog afgestraft worden wanneer ze van t achterbeen af lopen. Verzameling terugvinden terwijl je m eerst nog op 3 drafpassen aan t eind van de diagonaal terug moet zetten op t achterbeen/doorzitten/vw actief verzamelen.. T maakt t er niet simpeler op hoor :) genoeg mensen die door de mand vallen.

Het halthouden en groeten.. Nja.. Ik snap t wel. Al vind k groeten ook netjes.. Had t dan op n andere lijn gedaan dan A-C desnoods.

Aan de andere kant

Ja uh, 18 jaar geleden zag ik paarden ook al stressen voor juryhokjes, uiteindelijk gingen ze er allemaal langs.. Ze moeten t allemaal maar leren.

Doorzitten, je moet t kunnen, ben ik met jullie eens.. Maargoed.. Dingen veranderen nu eenmaal

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:19

Het niveau moet kennelijk omlaag. En om meer geld te verzamelen moeten de proeven korter. Meer is het niet. Geld, geld, geld. En 35 combinaties op 1 morgen of 28, dat scheelt weer 7 keer 10 euro.

Maar graag dan de vrijheid van doorzitten in de B en L terug, LOL. Ik zit graag door.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:29

Vind het trouwens wel grappig, dat iedereen graag die 6 minuten wil blijven rijden, terwijl ik laatst 32 combinaties geklokt heb en iedereen krap aan de 5.5 minuut kwam.
Eerder minder dan meer.

Het gaat echt niet zo zijn, dat je zo al binnen 2 minuten klaar bent hoor.

Op zich is een kür op muziek altijd wel een mooie lengte vind ik. En die moet tussen de 4.5 en 5 minuten zijn. Ik denk dat je daar min of meer vanuit moet gaan en dat het dan wel meevalt.

Verder wordt er gezegd, dat het binnenkomen over de AC zal zijn en geen halthouden, maar over verzamelde galop wordt niet gesproken dus misschien zit dat er gewoon nog in.

Het lijkt mij goed om eerst maar eens gewoon de proeven af te wachten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:32

Change3x schreef:
Over een paar maand is iedereen eraan gewend! Je moet de proeven maar gewoon rijden en het zal allemaal wel reuze meevallen denk ik. :j
Wie weet veranderd de Knhs wel weer een heleboel over een paar jaar.

Je even melden bij de jury lijkt me wel zo netjes inderdaad, en als je je niet zelf meld om welke reden dan ook dan even een knikje geven.

Ik ben er nog steeds niet aan gewend in het B iemand over de hoefslag te zien rijden en dat dan de proef begonnen is.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 26-09-15 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:34

ik rijd al een paar jar geen wedstrijden meer, maar elke keer als ik een proefje bekijk, denk ik, dat ze vergeten zijn om binnen te komen :Y)