Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:50

Blue_Eyes schreef:
3x slobber (slubber :D ) op een dag, zegt meneer Faber in het radio-interview. Plus die wei die er goed uitziet. En volgens mij hoorde ik hem ook iets zeggen over hooi dat hij in de stal zag, maar dat weet ik niet meer zeker.

3 x per dag slobber is veel te weinig,moet minimaal 6 x per dag 1 kg zijn.

Janine1990

Re: Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:46

Als het in jullie optiek dan toch een oud boertje is, waarom zetten jullie (ongetwijfeld goed bedoelde) adviezen dan nog op Bokt? Hij leest het toch niet :')

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:02

Ik stoor me aan de term oud boertje.
Alsof boeren en helemaal oude boeren maar een beetje aankloten met voer en dieren.
De boeren van nu en de gepensioneerde boeren zijn vakmannen.
Die weten alles over voedingswaardes,gehaltes en soorten voer.
Ze hebben daarvoor geleerd en ieder voer is berekend per dier.Er wordt niet zomaar iets gegeven voor de lol.
Waarschijnlijk is dit een particulier met dieren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:18

Keutelenboertjes noemen we ze hier :))
En dan spreek je over de oude mensen van 70-80-90 die vroeger op een boerderij leefden en een moestuin hadden en een koe voor de melk, wat kippen, een varken en een paard. Eigenwijs, en met boerenverstand.. Mijn opa was ook zo iemand. Er zijn gewoon van die zaken die er niet uit gaan. Oud brood is voor paarden. Mok behandel je met afgewerkte olie. En paarden die werken krijgen haver. Zo ging dat vroeger, ging heel vaak goed, dus oude mensen uit die tijd houden vast aan die oude gewoontes. Met de beste bedoelingen uiteraard, maar soms is het jammer dat ze niet open staan voor nieuwe methodes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:50

8nnemiek schreef:
Keutelenboertjes noemen we ze hier :))
En dan spreek je over de oude mensen van 70-80-90 die vroeger op een boerderij leefden en een moestuin hadden en een koe voor de melk, wat kippen, een varken en een paard. Eigenwijs, en met boerenverstand.. Mijn opa was ook zo iemand. Er zijn gewoon van die zaken die er niet uit gaan. Oud brood is voor paarden. Mok behandel je met afgewerkte olie. En paarden die werken krijgen haver. Zo ging dat vroeger, ging heel vaak goed, dus oude mensen uit die tijd houden vast aan die oude gewoontes. Met de beste bedoelingen uiteraard, maar soms is het jammer dat ze niet open staan voor nieuwe methodes.

ik wilde het niet schrijven...jij gelukkig wel :+
Ik ken ze ook van vroeger :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:52

Ik zit ook op een boerenforum (veeteeltforum.nl) en daar lees je ook een hoop onkunde. En dat zijn dan al boeren die dus handig zijn met het internet. Er zitten echt hele goede boeren tussen, maar het feit dat mensen boer zijn (geweest) maakt ze ze nog niet direct kundig met dieren die speciale zorg nodig hebben. Ik val, met mijn opleiding, in hun categorie mapmannen/mapvrouwen. Oftewel, de mensen die hen komt helpen met voeding/fokkerij/huisvesting/management maar voornamelijk de theoretische kant kennen, daar wordt met grote regelmaat flink wat mee gewonnen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 25-08-15 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:56

Vreemd dat dat allemaal geassocieerd wordt met deze man en zijn pony. Hij heeft diverse controles gehad en blijkbaar is het goed.
Waarschijnlijk heeft de pony een beter leven (gehad) dan menig paard dat ergens luxe in een pensionstal staat en alleen er uit komt om te werken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:57

Het juiste woord is een keuterboer. Maar oordeel vooral rustig verder...

Keutelen doen we allemaal op de wc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:39

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:11

Keutel of keuter. Keutelen is heel wat anders.

Anyhow, er wordt nog steeds flink geoordeeld over wat voor persoon meneer Faber is en of hij het allemaal wel goed doet.
Ondertussen staat hij gewoon open voor vragen en dergelijke. Dus waarom oordelen zonder eerlijk beeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:15

Ach, meeste boeren weten meer over voeding dan heel bokt bij mekaar. Want een boer voert niet 1 beest maar 100/200.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:26

Dat alle oude paarden dik zijn te krijgen is naar mijn ervaring toch niet waar. Op stal kregen wij elk jaar gedurende twee weken een vakantieganger, een paard dat de 37 gehaald heeft. Die was ook enorm mager, stond wel van 's ochtends tot 's avonds op een mooie weide én kreeg slobber erbij. Dier was op geen enkele manier dik te krijgen, eigenaresse had alles uitgeprobeerd.

Anyway, aan de ene kant is goed dat mensen er vraagtekens bij hebben en de dierenbescherming inlichten, maar vanaf het moment dat ze hef in eigen handen gaan nemen loopt het fout. Laatst kwam ik op FB ook een post tegen van iemand die een een uitgemergelde merrie en haar 'veulen' opriep aan iedereen om hun eten te gaan brengen, kwamen al idioten vragen als ze hun versgemaaid gras mochten overkiepen. De merrie was trouwens 32 en haar 'veulen' is een 3-jarige Welsh, de eigenaars hebben hun paarden op stal moeten opsluiten omdat ze dagelijks 15 mensen aan de poort kregen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:28

Janine1990 schreef:

En toch wordt dat hier zo genoemd. 'Küttelebuurke' in het limburgs.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:41

amoj schreef:
Ach, meeste boeren weten meer over voeding dan heel bokt bij mekaar. Want een boer voert niet 1 beest maar 100/200.

waarvan 199 koeien en een paard :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:48

geerke schreef:
amoj schreef:

waarvan 199 koeien en een paard :+

:D :D :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:58

Het voeren van veel beesten vraagt vaak niet meer kennis dan het voeren van 1 beest. Je ziet dan juist dat alle beesten dezelfde portie krijgen. Gemiddeld melkveerantsoen is 60% graskuil, 40% maiskuil en dan nog een x aantal kg brok (vaak 20-25kg brok per 100L melk). Ook in de boerenwereld zijn een hoop problemen te voorkomen door passend te voeren en te huisvesten, nauwkeurig te werken.
Net als dat grote stallen (60+ paarden) ook nog regelmatig de raarste rantsoenen voorschotelen (slecht/beschimmeld voordroog, minder dan een kg ruwvoer per 100kg paard, 3+ kg krachtvoer). Ook van hen zou je dan meer kennis verwachten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:02

Koeienboeren kunnen koeien voeren maar hoeven totaal geen verstand te hebben van paarden.
Zo zijn er ook tig geiten bedrijven heel snel weer gesloten omdat de koeienboeren wel dachten op geiten te kunnen over gaan.
En menig koeienboer die een pensionstal er bij neemt voert paarden als koeien met alle ellende vandien.

Maar goed, het gaat hier over oude broodmagere paarden/pony's , waarschijnlijk zonder fatsoenlijk gebit.
Ik zou zo'n dier laten inslapen.
Een paard moet kunnen grazen en ruwvoer verwerken en als dat ergens stokt, in darmen of al in de mond, is bij mij de grens wel bereikt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:42

De pony komt zo in hart van Nederland

Ff gehoord en de pony wordt volgepropt met voer en heeft cushing. Bovendien is ze nog gewoon vrolijk.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 25-08-15 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:46

Hart van Nederland duurt nog wel even :=

Maar de pony vind ik wel erg mager hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:47

Paard ziet er nog magerder uit dan dat ik dacht.....

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:47

Laten we nou eerlijk zijn, dit heb ik nog nooit zo gezien...het paard heeft geen spieren meer, ben benieuwd hoe zo een diertje gaat liggen en weer opstaat, daar hebben ze toch spieren voor nodig? En in de winter een deken kan toch niet prettig liggen?

Ik kan mij voorstellen dat ze regelmatig controle krijgen...en dat moeten de eigenaren ook snappen..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:48

mijn hemel wat is die pony mager zeg. Zag haar net op TV. Weet niet goed wat ik er van moet denken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:54

8nnemiek schreef:
Janine1990 schreef:

En toch wordt dat hier zo genoemd. 'Küttelebuurke' in het limburgs.

Wist niet dat hier op Bokt Limburg de voertaal was....

Kennelijk is het oordeel van veearts, gebruik van medicijnen en oordeel van de DB nog niet genoeg voor Bokt. Bel toch die man op en vertel hem wat hij dan wel moet doen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:02

Ach, bokt is en zal altijd betweterig blijven wbt zulke situaties.
Weet zeker dat menig bokker deze pony al had weggedaan omdat ze niet meer onder het zadel kan.
Respect voor deze man.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:24

Janine1990 schreef:
Wist niet dat hier op Bokt Limburg de voertaal was....

:roll:
Ik zei alleen dat we kleine boertjes hier in Limburg vrij vertaald keuteleboertjes noemen. Dat jij daardoor op je tenen getrapt bent daar kan ik ook niks aan doen :Y)