PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:46

Bij de rollkur wordt (zoals ik het zie) de nek ingekort en heeft het paard zijn hoofd tegen zijn onderhals. Dan wordt het hoofd als het ware tegen zijn hals aangeplakt.

Laag diep en rond is wat anders lijkt mij. Dan krijgt het paard nog de kans om de rug aan de bovenkant los te laten. Die foto's die van het EK zijn opgedoken zijn echt naar om naar te kijken. Paarden hebben gewoon geen nek meer. Ze moeten topprestaties neerzetten met weinig zuurstof omdat hun luchtpijp wordt dichtgetrokken.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:47

Tango1979 schreef:
dnieSz schreef:
Volgens mij is er geen 'correcte wijze' van rollkur :') het blijft rollkur.

Ik begrijp (correct me if I'm wrong) dat het verschil tussen LDR en Rollkur zou zijn dat Rollkur met geweld afdwingen te maken zou hebben en LDR op uitnodiging (dus zonder geweld) van de ruiter. Dus imo is er geen correcte rollkur mogelijk, maar alleen correct LDR

Geen enkel paard zal op een uitnodiging met zijn kin op borst gaan lopen waarbij die dus alleen maar zijn eigen hoeven kan zien en niet voor zich uit kan kijken. Er hoeft geen geweld voor nodig te zijn, maar zeker wel ene vorm van dwang. Alleen is die dwang voor een ruiter langs de kant vaak niet eens zichtbaar. En aangezien alle gevolgen van die dwang tegenwoordig als normaal worden gezien (paarden met blauwe tongen, deuken van strakke neusriemen en totale stress en onwil), lijkt het allemaal geheel op uitnodiging gebeurt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:48

Seventeen schreef:
ingedebruijn schreef:
Ik denk dat PETA bij Gal weinig kan doen ivm bewijs dat er eigenlijk niet is. Bij Toot denk ik echter dat ze best een kans maken omdat hij ook al niet vlekkeloos door de voorkeuring kwam. Wat er ook uit komt, ik hoop dat alle ruiters zich de volgende keer sneller afvragen of het wel juist is wat ze doen.

Dan moeten ze ook de keuringsdierenarts voor de rechter dagen.

Tillie20@ Ik denk dat het verstandiger is als je je eerst een inleest wat topsport op dit niveau nou eigenlijk is, hoeveel management en er nagedacht word voor en over het dier, hoe te trainen etc. voor je zulke gevaarlijke uitspraken gaat doen. Ik las het laatst op facebook door de groom van Gal, die nodigde iedereen uit om eens te komen kijken en mee te komen lopen hoe het er nou aan toe ging in plaats van van alles rond te bazuinen.

Sorry, welke gevaarlijke uitspraken? Ik heb nergens gezegd dat deze dieren niet goed verzorgd worden.
Ik weet niet of je de hele discussie hebt gevolgd, maar ik ging de hele tijd in op de bewering dat paarden niet gedwongen kunnen worden om op dat niveau te rijden omdat ze dan niet ontspannen zouden zijn.

Ik heb die voorbeelden aangehaald om dus aan te tonen dat een niet ontspannen paard toch nog een redelijke score op GP niveau kan halen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:49

Sees schreef:
Half Bokt zal het wel niet met me eens zijn maar in beide gevallen vind ik het niet slecht dat er actie ondernomen wordt. Met een kreupel paard moet je niet aan de start verschijnen en bloed uit de mond? Kom op zeg, sinds wanneer is dat geaccepteerd? Als een reguliere Bokker daar foto's van zou plaatsen zou er een ware hetze ontstaan maar nu het Edward betreft is de situatie ineens anders? Ik vind dit onacceptabele 'bijkomstigheden' van de dressuursport. En in iedere tak van paardensport gebeuren ongetwijfeld dingen die (iig imo) niet door de beugel kunnen.

Ik lees hier gelukkig een hoop reacties die het ermee eens zijn dat het goed is dat dit eens officieel aangekaart wordt :)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:50

Eens met Sees!!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:54

Eigenlijk is het best wel triest. Wat je tegenwoordig in de ring ziet lopen is niet volgens de regels van de FEI. Neem nu bijvoorbeeld the pol. Volgens de FEI moet het hoogste punt de nek zijn (direct achter de oren, zoals op die foto's uit de jaren 70) en bij alle paarden die LDR gereden worden is dat een handbreedte daarachter. Dat is dus volgens de eigen regels van de FEI geen juiste aanleuning en toch krijgen juist die paarden de hoge scores.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:54

Sees schreef:
Half Bokt zal het wel niet met me eens zijn maar in beide gevallen vind ik het niet slecht dat er actie ondernomen wordt. Met een kreupel paard moet je niet aan de start verschijnen en bloed uit de mond? Kom op zeg, sinds wanneer is dat geaccepteerd? Als een reguliere Bokker daar foto's van zou plaatsen zou er een ware hetze ontstaan maar nu het Edward betreft is de situatie ineens anders? Ik vind dit onacceptabele 'bijkomstigheden' van de dressuursport. En in iedere tak van paardensport gebeuren ongetwijfeld dingen die (iig imo) niet door de beugel kunnen.

Bloed in de mond kan verschillende oorzaken hebben. Bijten op de lip/ tong kan je niet op voorhand van zeggen dat het een ruiterfout is (Let op: ik zeg niet dat het niet door een ruiterfout kan komen ). Kapot getrokken mondhoeken die bloeden bijvoorbeeld, is een heel ander verhaal.

Starten met een kreupel paard is imo ook not done, maar wat is kreupel en wat is onregelmatig/tactfout?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:57

Het paard van Gal werd niet aan meer stressfactoren blootgesteld dan de andere deelnemers (zelfde stadion, zelfde publiek, zelfde proef, zelfde jury). Het paard reageerde daar wel anders op, dus ik vraag me af wat Peta hier wil. Beperking van stressfactoren of individuele stress-ervaring? Kennelijk willen ze het laatste, want ze benoemen specifiek Gal. Ik neem aan dat ze daar dan ook een eenvoudige, snelle en betrouwbare meetmethode voor hebben? Zodat we de paarden die minder expressief zijn maar wel stress-gevoelig ook kunnen beschermen.

M.b.t. Rath hebben ze een punt. En of de jury hem wel/niet had moeten uitsluiten: dat is een ontzettend moeilijke beslissing voor een jury. En ik vind dat ten allen tijde de ruiter als eerste verantwoordelijk is. Die zit erop, die voelt (of althans: dat zou moeten) dat het paard niet helemaal goed loopt. Rath had moeten voelen dat het dier niet goed was en niet moeten starten. En als hij dat niet had gedurfd, had hij na de uitgestrekte draf moeten afgroeten. Dat dat niet gebeurt is, zegt ofwel iets over zijn ruitergevoel, ofwel iets over de dwang en druk waarmee hij door zijn omgeving de ring in is gestuurd. Het laatste kunnen we niet veel aan doen. M.b.t. het eerste: ik hoop echt dat naar aanleiding van dit incident de FEI de hele veterinaire keuring onder de loep neemt en (ingrijpend) aanpast. Dit paard had niet mogen starten.

@Sees: bloed in de mond (en ook elders) is niet geaccepteerd. Daarom werd Gal uitgesloten. En in de GP een amazone waarbij het paard zich had aangetikt en bloed aan het been had.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:04

damian23 schreef:
Als je maar lang genoeg rollkur rijdt wordt het vanzelf LDR. Paard zal leren de druk te ontwijken. Maar beiden fout.

onmogelijk....rollkur kan nooit LDR worden.Twee hele verschillende houdingen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:13

geerke schreef:
damian23 schreef:
Als je maar lang genoeg rollkur rijdt wordt het vanzelf LDR. Paard zal leren de druk te ontwijken. Maar beiden fout.

Toch lees ik amper een verschil, kan je me 2 foto's laten zien die het verschil tonen? Gewoon omdat ik het niet goed genoeg snap, niet als veroordeling bedoeld.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:15

Tango1979 schreef:
Bloed in de mond kan verschillende oorzaken hebben. Bijten op de lip/ tong kan je niet op voorhand van zeggen dat het een ruiterfout is (Let op: ik zeg niet dat het niet door een ruiterfout kan komen ). Kapot getrokken mondhoeken die bloeden bijvoorbeeld, is een heel ander verhaal.

Starten met een kreupel paard is imo ook not done, maar wat is kreupel en wat is onregelmatig/tactfout?

Bijten op de lip of tong? Het zóu kunnen maar ik vind het dan op z'n zachtst gezegd frappant dat er wel vaker foto's opduiken van paarden tijdens dressuurwedstrijden met bloed uit de mond. Ik heb dat in alle jaren dat ik zelf rij nog nooit bij de hand gehad, jij wel ;)?

Met een onregelmatig paard moet je imo net zo goed niet aan de start verschijnen ;).

Roodvos, precies en omdat het niet geaccepteerd is (en dat in mijn ogen ook niet meer dan normaal is) vind ik het wèl goed dat men zich hier over buigt.

EDIT, ik vind het überhaupt onacceptabel dat de stress voor een dier tijdens de wedstrijd zó hoog kan worden dat het blijkbaar uit 'frustratie' op lip of tong gaat bijten maar dat kan aan mij liggen :o.

Michelle77

Re: PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:27

Ik heb het ook eens gehad, net voor aanvang van mij proef, niets aan de hand en ik zie bij het rondje in de ring opeens roze schuim. Dus ik sein de jury in, mocht van start, omdat het meestal net 'een misser' maar als het aanhield dan werd ik uitgebeld. Maar nog voor onderdeel 3 was het weg.

Merrie was niet gespannen. Ook hebben haar mondhoeken ng nooit gebloed, of open gelegen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:28

damian23 schreef:

onmogelijk....rollkur kan nooit LDR worden.Twee hele verschillende houdingen.[/quote]

Toch lees ik amper een verschil, kan je me 2 foto's laten zien die het verschil tonen? Gewoon omdat ik het niet goed genoeg snap, niet als veroordeling bedoeld.[/quote]

ik vermoed dat de ''top'' vaak bewust de twee houdingen door elkaar haalt.Rollkur is gedwongen,paard moet wel.
LDR is ongedwongen ,vrij los contact.Paard is geheel rond.
Bij rollkur alleen zijn hals en kin op de borst.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:31

Sees schreef:
EDIT, ik vind het überhaupt onacceptabel dat de stress voor een dier tijdens de wedstrijd zó hoog kan worden dat het blijkbaar uit 'frustratie' op lip of tong gaat bijten maar dat kan aan mij liggen :o.

Wie zegt dat hij uit stress op zijn tong bijt? Het zou kunnen, maar het zou ook zomaar kunnen van niet. Veel meningen hangen van aannames aan elkaar.

En hoe kan je van te voren voorspellen dat de stress zo hoog wordt, dat hij op zijn tong/ lip gaat bijten?

Ik bijt ook wel eens op mijn tong, geloof niet dat ik dan echt gestrest was.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:32

ehh...nou ik heb het zeker vaker gezien, paard had niet het mooiste gebit, zelfs beetje raar gebit, met een snijtand, die beetje uitstak. Zoals je bij mensen ook wel eens ziet ( snap je wat ik bedoel) en op thuis terrein ging alles prima, maar op wedstrijd terrein, kon ie wel eens tikkie zenuwachtig worden ( niet overdreven!) ging beetje op bit knagen, en jawel, schampte daarmee wel eens zijn lip. Kun je gewoon naar huis. Niet leuk, wel goed. Wij wisten waaraan het lag, kon je ook zo laten zien, maar dat zijn de uitzonderingen. En helaas hebben die gewoon te lijden onder de standaard. Bloed is stoppen. Je kan geen regels maken op alle uitzonderingen. Ik kan de regel ook wel waarderen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:33

geerke schreef:
damian23 schreef:

Toch lees ik amper een verschil, kan je me 2 foto's laten zien die het verschil tonen? Gewoon omdat ik het niet goed genoeg snap, niet als veroordeling bedoeld.[/quote]

ik vermoed dat de ''top'' vaak bewust de twee houdingen door elkaar haalt.Rollkur is gedwongen,paard moet wel.
LDR is ongedwongen ,vrij los contact.Paard is geheel rond.
Bij rollkur alleen zijn hals en kin op de borst.[/quote]

Ik ken de theorie, maar ook daarin lees ik maar weinig verschil behalve dat het een geforceerd is en het andere het niet zou zijn. Ik zie wel veel dat wat ik als rollkur zie LDR genoemd wordt en daar komt mijn verwarring vandaan.

Vandaar de vraag kan jij (of wie dan ook) eens 2 foto's onder/naast elkaar plaatsen die het verschil laten zien.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:38

damian23 schreef:
Tillie20 schreef:

De eerste drie plaatjes zijn conform de regels van de FEI. De laatste niet. Ergens is er dus iets fout gegaan en daar mag best wel eens iets aan gedaan worden. Deze keer is het PETA en ik hoop de volgende keer iemand anders. Maar de FEI reageert niet eens op brieven die gestuurd zijn.

Een goed voorbeeld.
De eerste drie plaatjes zijn schitterend..Elena Petruskova met Pepel. Ze reed met heel lichte hand.
Ik hoop dat er iets gedaan wordt tegen "paarden in elkaar trekken van nu".
https://www.youtube.com/watch?v=9W4zxE83oao

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:38

Ik schrik er echt van te zien dat zoveel mensen de situatie(s) goedpraten of goedkeuren :n
Heel geleidelijk worden de grenzen in de (top) sport verlegd. Ik vind het goed dat er instanties zijn (want die zijn blijkbaar al nodig) die dit soort situaties ter discussie te stellen..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:51

precies wat k in het vorige topic ook al zei van edward word nu alles ineens goedgepraat.

ook hij had af kunnen stappen en kunnen kijken of er iets dwars zat? dit heeft ook hij niet gedaan dus net zo fout als ieder anders.
Ik moet eens een foto plaatsen en erbij zetten kwam omdat hij op de lip heeft gebeten. nou dan krijg ik half bokt over me heen dat ik dan maar beter even een dag niet kan rijden etc. !!??

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:52

StalNollie schreef:
precies wat k in het vorige topic ook al zei van edward word nu alles ineens goedgepraat.

ook hij had af kunnen stappen en kunnen kijken of er iets dwars zat? dit heeft ook hij niet gedaan dus net zo fout als ieder anders.
Ik moet eens een foto plaatsen en erbij zetten kwam omdat hij op de lip heeft gebeten. nou dan krijg ik half bokt over me heen dat ik dan maar beter even een dag niet kan rijden etc. !!??

Ik zie vrijwel niemand goedpraten van Edward deed..?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:53

jawel hoor, lees alles nog maar eens rustig door, en ook in vorige topic precies zo. er een andere oorzaak voor zoeken dan de ruiterhand. het zou kunnen maar alles kan?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:58

StalNollie schreef:
jawel hoor, lees alles nog maar eens rustig door, en ook in vorige topic precies zo. er een andere oorzaak voor zoeken dan de ruiterhand. het zou kunnen maar alles kan?

Maar de schuld dat Totilas mank liep wordt toch ook niet aan Rath gegeven? Dus zie niet echt in hoe iedereen wél wat Gal deed goed praat, maar niet wat Rath deed.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:59

Jirina,op het filmpje wat jij plaatst zie ik toch niet zo'n mooie stille hand die ik verwachte zien. Ook komt ze best even door zo nu en dan plus in het galopgedeelte vastgezette pianohandjes.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:00

StalNollie schreef:

Mijn gevoel zegt dat als hij afgestapt zou zijn dat het dan veel minder goed afgelopen was dan het wondje op de tong.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:01

StalNollie schreef:

Dus het bijten op de tong/lip komt zeker weten door de ruiterhand ? Kan je aangeven waarom dat zou zijn?

En ok, laten we zeggen dat het door een tegenhoudende ruiterhand komt, wat doen wij op het moment dat je paard in de stress schiet en onder je vandaag wil? Maar laten gaan (met alle gevolgen van dien voor je omgeving) of misschien toch ook maar met je hand bij je houden?