Wat ik mij afvraag is waarom er wel zo vreselijk gepraat wordt over (top)sport en stallen, als er in de "recreatie"wereld, maneges en dergelijke bijna precies dezelfde dingen gebeuren ?
Op veel maneges (niet allemaal uiteraard) is het schoppen, trekken, niet meezitten. Dit ook vaak omdat het Niet wordt gecorrigeerd door de desbetreffende lesgever(geefster) , vaak "omdat het nog maar kinderen zijn".
Genoeg mensen die niet in de (top)sport rijden maar geen goede zadelmaker , tandarts oid. Laat komen en 'problemen' maar oplost met een slof, sporen, hoofdstel strakker, zweep etc.
Er wordt in het artikel over 1 kam geschoren. Ik zelf ben ook een amazone met ambitie (wel nog jong ) maar het welzijn van mijn paard staat voorop. Dierenarts, tandarts, fysio, zadelmaker , ze komen regelematig in een jaar. Als mijn paard niet lekker in zijn vel zit wordt dan ook gekeken waarom, en ik denk dat dit op veel (top)stallen zo is.
Daarbij vind ik ook dat ieder paard anders is : niet elk paard vindt het geweldig om 24 uur buiten te staan, of juist weer een aantal uur binnen, te dressuren of in het bos. Dat ligt aan het paard zelf.
In het artikel zie ik wel degelijk een mening en geen neutraal punt, maar om paardensport of paarden houden te verbieden of allemaal controles zoals ik in bepaalde reacties lees, lijkt me én overdreven én niet haalbaar.
Maar: je hebt paardenmensen en mensen met paarden en daar zit een erg groot verschil in.