Paardensport: commercie en eerzucht spelen hoofdrol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:31

Huertecilla schreef:
Dat dit híer modaal zo lastig ligt toont aan dat dit geen paardliefhebbers-forum is maar een paardrij-forum.

Ik vind dit wel een mooie eye-opener. Ik hoop dat dit besef helpt om bepaalde reacties in een ander daglicht te zien.

Zonder te willen slijmjurken: ik vind dat je erg zinnige dingen zegt in dit topic *D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:52

Olympia96 schreef:
Huertecilla schreef:
Dat dit híer modaal zo lastig ligt toont aan dat dit geen paardliefhebbers-forum is maar een paardrij-forum.

Ik vind dit wel een mooie eye-opener. Ik hoop dat dit besef helpt om bepaalde reacties in een ander daglicht te zien.

Zonder te willen slijmjurken: ik vind dat je erg zinnige dingen zegt in dit topic *D

helemaal mee eens....op dit punt lig ik helemaal op een lijn met HC...Zolang als ik op Bokt zit verkondigd hij dit al,en naar mijn idee heeft hij gelijk. :j

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:10

Wat ik mij afvraag is waarom er wel zo vreselijk gepraat wordt over (top)sport en stallen, als er in de "recreatie"wereld, maneges en dergelijke bijna precies dezelfde dingen gebeuren ?
Op veel maneges (niet allemaal uiteraard) is het schoppen, trekken, niet meezitten. Dit ook vaak omdat het Niet wordt gecorrigeerd door de desbetreffende lesgever(geefster) , vaak "omdat het nog maar kinderen zijn".
Genoeg mensen die niet in de (top)sport rijden maar geen goede zadelmaker , tandarts oid. Laat komen en 'problemen' maar oplost met een slof, sporen, hoofdstel strakker, zweep etc.
Er wordt in het artikel over 1 kam geschoren. Ik zelf ben ook een amazone met ambitie (wel nog jong ) maar het welzijn van mijn paard staat voorop. Dierenarts, tandarts, fysio, zadelmaker , ze komen regelematig in een jaar. Als mijn paard niet lekker in zijn vel zit wordt dan ook gekeken waarom, en ik denk dat dit op veel (top)stallen zo is.
Daarbij vind ik ook dat ieder paard anders is : niet elk paard vindt het geweldig om 24 uur buiten te staan, of juist weer een aantal uur binnen, te dressuren of in het bos. Dat ligt aan het paard zelf.

In het artikel zie ik wel degelijk een mening en geen neutraal punt, maar om paardensport of paarden houden te verbieden of allemaal controles zoals ik in bepaalde reacties lees, lijkt me én overdreven én niet haalbaar.

Maar: je hebt paardenmensen en mensen met paarden en daar zit een erg groot verschil in. :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:17

XxFlossxX schreef:
Wat ik mij afvraag is waarom er wel zo vreselijk gepraat wordt over (top)sport en stallen, als er in de "recreatie"wereld, maneges en dergelijke bijna precies dezelfde dingen gebeuren ?
Op veel maneges (niet allemaal uiteraard) is het schoppen, trekken, niet meezitten. Dit ook vaak omdat het Niet wordt gecorrigeerd door de desbetreffende lesgever(geefster) , vaak "omdat het nog maar kinderen zijn".
Genoeg mensen die niet in de (top)sport rijden maar geen goede zadelmaker , tandarts oid. Laat komen en 'problemen' maar oplost met een slof, sporen, hoofdstel strakker, zweep etc.
Er wordt in het artikel over 1 kam geschoren. Ik zelf ben ook een amazone met ambitie (wel nog jong ) maar het welzijn van mijn paard staat voorop. Dierenarts, tandarts, fysio, zadelmaker , ze komen regelematig in een jaar. Als mijn paard niet lekker in zijn vel zit wordt dan ook gekeken waarom, en ik denk dat dit op veel (top)stallen zo is.
Daarbij vind ik ook dat ieder paard anders is : niet elk paard vindt het geweldig om 24 uur buiten te staan, of juist weer een aantal uur binnen, te dressuren of in het bos. Dat ligt aan het paard zelf.

In het artikel zie ik wel degelijk een mening en geen neutraal punt, maar om paardensport of paarden houden te verbieden of allemaal controles zoals ik in bepaalde reacties lees, lijkt me én overdreven én niet haalbaar.

Maar: je hebt paardenmensen en mensen met paarden en daar zit een erg groot verschil in. :)

Zegt iemand hier dat dat goed is dan, dat het recreatief soms ook mis gaat? Dat keuren we met z'n allen ook af toch? :') en juist wanneer er héél veel geld en een hoog niveau in het spel is, zou men beter moeten weten en doen naar mijn mening. Ook omdat (zoals eerder gezegd) zij een voorbeeld zijn.

En volgens mij was het idee ook niet dat de journalist geen mening mocht hebben, maar dat hij die mening als onafhankelijk persoon zou geven.

Tillie20

Re: Paardensport: commercie en eerzuchtigheid spelen hoofdrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:30

Ik denk dat het tijd is dat mensen eens gaan nadenken met hoe ze met hun dieren omgaan. Ik zal even vanuit mijn ervaring met honden praten:

Wanneer er een 'help mijn hond doet ..' topic geopend wordt zijn standaard de eerste paar reacties 'Trek aan de lijn' 'Laat hem je schoen voelen' etc. etc. Je geeft de hond een extrinsieke motivatie, maar die hond snapt niet dat het niet mag. Een verschuiving in de relatie: hond is de onderdaan en de mens is de baas die commandeert.

Je kan het ook oplossen door het positief te benaderen en te kijken wat er aan de grondslag ligt van het probleem. Je lost dat op en spreekt door positief te trainen de intrinsieke motivatie aan van de hond. Verschuiving in de relatie: het wordt een samenwerking.

Verschil bij een samenwerking is dat het oplossingsgericht is. Vaak zie je dat bazen die een baas-onderdaan relatie hebben veel sneller gefrustreerd zijn als de hond iets niet snapt. Dit is algemeen gesproken, dus voel je vooral niet aangesproken als het niet helemaal klopt.

Ik denk dat bij paarden er te veel gewerkt wordt met extrinsieke motivatie en er te weinig rekening wordt gehouden met het paard-zijn. Het zou niet zo mogen zijn dat paarden die normaal groepsdieren zijn en afstanden afleggen in gevangenschap de hele dag in een box staan zonder contact met soortgenoten. Wanneer je dit doet houdt je geen rekening met het paard, maar alleen met jezelf. Als het paard geblesseerd raakt op de wei is dat jammer, maar je kan niet alles voorkomen. Het paard kan ook geblesseerd raken in een box.

Door een samenwerking aan te gaan en alle problemen een voor een op te lossen op een positieve manier zal een paard intrinsiek gemotiveerd raken om z'n best voor je te doen. Nu heerst er vooral een mentaliteit die ik herken van baas-onderdaan bij de hond. Er wordt afgedwongen en het paard heeft maar te luisteren.

Dit is mijn visie erop, en ik denk dat heel veel mensen hier anders tegenop kijken. Maar men moet beseffen dat dieren niet kunnen instemmen iets te doen, dus dan is het de verantwoordelijkheid van de mens om dan wel zo'n goed mogelijke omstandigheden te creëren. Dat betekend niet dat je nooit moet straffen en altijd lief en aardig iets moet vragen, maar wel dat de basis een bepaalde gelijkheid bevat.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:48

Thesserd schreef:
XxFlossxX schreef:

Zegt iemand hier dat dat goed is dan, dat het recreatief soms ook mis gaat? Dat keuren we met z'n allen ook af toch? :') en juist wanneer er héél veel geld en een hoog niveau in het spel is, zou men beter moeten weten en doen naar mijn mening. Ook omdat (zoals eerder gezegd) zij een voorbeeld zijn.

En volgens mij was het idee ook niet dat de journalist geen mening mocht hebben, maar dat hij die mening als onafhankelijk persoon zou geven.

Nee natuurlijk wordt dat niet gezegd, maar omdat je alleen beelden van (top)sport te zien krijgt, niet alleen wij, paardenmensen, maar ook gewoon mensen met de ballen verstand ervan, wordt juíst de (top)sport zo slecht voorgesteld, terwijl er vaak niet wordt nagedacht over recreatief, basissport ed.
En ja, ze moeten het goede voorbeeld geven voor mensen die dat belangrijk vinden, maar niet elke ruiter/amazone in de (top)sport is slecht voor het paard.
Ik vind , persoonlijk, de schrijver niet onafhankelijk, neutraal of hoe je het wilt noemen, maar dat hij duidelijk zijn "kant" kiest, om maar niet te spreken over de feiten die niet kloppen (rollkur/ ldr uitgevonden in NL etc)
:)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:43

XxFlossxX schreef:
Thesserd schreef:

Nee natuurlijk wordt dat niet gezegd, maar omdat je alleen beelden van (top)sport te zien krijgt, niet alleen wij, paardenmensen, maar ook gewoon mensen met de ballen verstand ervan, wordt juíst de (top)sport zo slecht voorgesteld, terwijl er vaak niet wordt nagedacht over recreatief, basissport ed.
En ja, ze moeten het goede voorbeeld geven voor mensen die dat belangrijk vinden, maar niet elke ruiter/amazone in de (top)sport is slecht voor het paard.
Ik vind , persoonlijk, de schrijver niet onafhankelijk, neutraal of hoe je het wilt noemen, maar dat hij duidelijk zijn "kant" kiest, om maar niet te spreken over de feiten die niet kloppen (rollkur/ ldr uitgevonden in NL etc)
:)

Nee snap ik hoor, en gelukkig zijn ze niet allemaal 'slecht' idd! :+

De journalist kiest wel een kant, maar volgens mij (nogmaals) bedoelde hij dat ook niet. Hij heeft afscheid genomen van zijn paarden clubs e.d. zodat zijn mening/kant daar los van komt te staan. Stel hij werkte voor Bit, en hij zou dat nu zo schrijven, dan zou iedereen denken dat dit de mening is die Bit uit wil voeren naar buiten. Daarom heeft hij zeg maar los daarvan zijn mening/kant gepubliceerd. Zodat het alleen gekoppeld is aan hem als persoon!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:39

Ik heb op 2 top dressuur stallen gewerkt waar wel met liefde voor het paard gewerkt werd.

Rare praktijken zoals bovengenoemd waren echt niet van toepassing. Paarden kwamen lekker buiten, stonden heerlijk te soezen onder het solarium en hadden het beste van het beste tuig, ook de trainingen waren eerlijk zonder martelwerktuigen of rare dingen.

Maarja, dat hoor je niet.. De rare cowboy verhalen wel natuurlijk.

Verhaal van stroom apparaat tussen de oren bij een weigering vind ik een heel rare hoor, dan krijg je die er toch nooit meer over? Weet niet wat ik daarvan moet geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:55

Amaranth7 schreef:
Ik heb op 2 top dressuur stallen gewerkt waar wel met liefde voor het paard gewerkt werd.

Rare praktijken zoals bovengenoemd waren echt niet van toepassing. Paarden kwamen lekker buiten, stonden heerlijk te soezen onder het solarium en hadden het beste van het beste tuig, ook de trainingen waren eerlijk zonder martelwerktuigen of rare dingen.

Maarja, dat hoor je niet.. De rare cowboy verhalen wel natuurlijk.

Verhaal van stroom apparaat tussen de oren bij een weigering vind ik een heel rare hoor, dan krijg je die er toch nooit meer over? Weet niet wat ik daarvan moet geloven.

Geloof het of niet. Ging trouwens niet zozeer om het weigeren, maar om het steigeren.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:52

Ik ben wel benieuwd om welke stallen dat dan gaat Joolien.. Ben ook wel benieuwd wat er verstaan wordt onder "top"stallen...

Ik denk namelijk ook dat het het meeste misgaat met de handelstallen die paarden hebben en verkopen aan amateurs.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:17

Grappig dat de ervaring van Joolien in twijfel getrokken wordt. Het bewijst dat topsporters écht een voorbeeldfunctie hebben en daarmee de verplichting hebben om rollende nekken, bloedende monden, blauwe tongen en lekgeprikte paarden uit te bannen (het is te zót voor woorden dat ik deze laatste zin schrijf vind ik... Hier zou toch helemaal geen sprake van moeten zijn!)....

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:58

Ik vind ook dat zij de verplichting hebben om dit soort misstanden uit te bannen. Ik ga alleen geen argument voor waarheid aannemen als dit niet kan worden gesteund door goede bronnen en feiten. Ik kan ook wel zeggen dat ik op een topstal ben geweest waar het echt te erg voor woorden is en dat topsport echt dierenmishandeling is en dat ik dit uit eigen ervaring weet. Dat zou een complete leugen zijn, want op een ECHTE topstal ben ik nooit geweest. Maar zou jij dit zo klakkeloos van mij aannemen?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:00

Caatje87 schreef:
Ik vind ook dat zij de verplichting hebben om dit soort misstanden uit te bannen. Ik ga alleen geen argument voor waarheid aannemen als dit niet kan worden gesteund door goede bronnen en feiten. Ik kan ook wel zeggen dat ik op een topstal ben geweest waar het echt te erg voor woorden is en dat topsport echt dierenmishandeling is en dat ik dit uit eigen ervaring weet. Dat zou een complete leugen zijn, want op een ECHTE topstal ben ik nooit geweest. Maar zou jij dit zo klakkeloos van mij aannemen?

Ik vind een ooggetuige een goede bron. Ze heeft er geen baat bij om te liegen, of wel dan?

Er zijn altijd rotte appels, dus ik snap ook niet dat het moeilijk is te geloven dat Jolien het over een rotte appel heeft. Over het begrip 'top'stal kan je natuurlijk blijven discussiëren. Dat is hetzelfde dat als ik zeg: er zijn geen goede topstallen. Dat is ook naïef. Er zijn gewoon hele goede stallen, en hele slechte.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:13

Ja ik vind een ooggetuige een goede bron, maar voordat ik iets aanneem van iemand op het internet die ik niet ken zou ik persoonlijk wel meer informatie willen. Natuurlijk zie ik geen reden voor haar om te liegen, of wie dan ook op dit forum. Maar toch ga ik niet zomaar klakkeloos iets aannemen van iemand die ik niet ken die zegt iets gezien te hebben.

Ik geloof ook dat er echt rotte appels zijn. Heb ook nare dingen gezien bij "gewone" stallen, maar dat betekent niet in mijn ogen dat alle "gewone" stallen dit doen. Dat is wel het beeld dat geschetst wordt door sommige over "top stallen".

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:14

Overigens heb ik op subtopwedstrijden ook dingen gezien die ik niet zo fijn vond, maar ook ruiters die ik wel heel fijn vond. Net als in de basissport dus.. :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:57

Caatje87 schreef:
Ik ga alleen geen argument voor waarheid aannemen als dit niet kan worden gesteund door goede bronnen en feiten.

Ik bedoelde alleen aan te geven hoe het werkt mbt voorbeeldfuncties. (Niet dat ik Jooliens verhaal in twijfel trek.)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:58

Tillie20 schreef:
Caatje87 schreef:

Ik vind een ooggetuige een goede bron. Ze heeft er geen baat bij om te liegen, of wel dan?

Dat zeg je wel heel makkelijk maar als zo iemand zelf ook nog werkt in de paardenwereld valt er natuurlijk best wel wat te winnen door de rest af te kraken. Ik ken er iig een paar die er wel bij varen, ik had een instructrice die me meestal niet vertelde waarom haar manier goed was maar waarom alle andere slecht waren (ook vaak met roddels en wilde verhalen :roll: ), ze had genoeg klanten die erin trapte := .

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:59

Nou bijvoorbeeld inderdaad liedje89 en het is wel heel makkelijk om anoniem op een forum zoiets te doen (en hiermee bedoel ik absoluut niet dat Joolien dit doet)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:00

liedje89 schreef:
Dat zeg je wel heel makkelijk maar als zo iemand zelf ook nog werkt in de paardenwereld valt er natuurlijk best wel wat te winnen door de rest af te kraken. Ik ken er iig een paar die er wel bij varen, ik had een instructrice die me meestal niet vertelde waarom haar manier goed was maar waarom alle andere slecht waren (ook vaak met roddels en wilde verhalen :roll: ), ze had genoeg klanten die erin trapte := .

Dat snap ik ook, maar ze noemt geen namen dus het heeft geen zin om een onbekende partij dan af te kraken aangezien ze andere partijen daar niet relatief beter mee maakt.. Totaal onvergelijkbare situaties..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:11

Imo hoeft dat niet perce, dat deed mijn instructrice ook lang niet altijd, het is juist makkelijker om het heel algemeen te doen "dressuurruiters/topruiters/springruiters doen x en dat is slecht want y" maar (alleen) ik en de mijnen zijn anders, het is juist makkelijk (en veilig) om de hele rest te beschuldigen en niemand in het bijzonder. En dat werkt prima bij een bepaalde groep mensen die toch al met het beeld loopt dat er op iedere straathoek paarden worden mishandeld. Haar vaste klanten waren er echt van overtuigd dat alleen die methode deugde en alle anderen hen zouden leren hun paard te mishandelen.

Nu kan het ook best wel waar zijn maar als zo'n vage beschrijving wel waar is kan je daar verder ook nog niets mee 'iemand die ooit heeft gereden op een olympische spelen heeft een groom in dienst die een paard een stroomstoot gaf' je kan toch verder niets met die informatie? behalve de hele beroepsgroep zwart maken dan :o?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:13

Als ik deze discussie lees, komen er vooral vragen in me op:
Dieren bestaan niet voor ons om mee te sporten, laat staan topsport. Wat voor stem heeft een paard hierin? De eerste vraag aan de mens is: vind je dat je een dier mag gebruiken voor jouw plezier of eerzucht? Als je daar ja op zegt, wat voor argumenten heb je dan? Gaan die over dat individuele dier of benader je dat ethisch gezien? Dat staat nog helemaal los van welke methoden je wilt toepassen. Want de ene methode is belastender dan de andere. Hoe ver vind je zelf dat je mag gaan met een paard? Is conditionering toegestaan? Waarom, welke argumenten heb je daarvoor? En als je tegen circusdieren bent, waar maak je dan het onderscheid? Wil je samenwerken met je paard? Samenwerken is 2 richtingverkeer. Hoe geef je dan een stem aan je paard, of beter gezegd, wanneer luister je wel of niet? Het zijn belangrijke vragen en er is duidelijk een verschuiving gaande, maar hoe die af zal lopen? Geen idee, ik weet ook niet precies waar ik sta, ik rijd wel graag op mijn pony's, maar vind ik dat eigenlijk nog wel kunnen met alle nieuwe kennis en inzichten? W redeneren natuurlijk allemaal graag naar ons zelf toe, wat verandert er als je eens van je paard uitgaat? of van een gedeelde beleving? (zooantropologie, http://www.learninghorse.nl)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:16

josien_m_ schreef:
Als ik deze discussie lees, komen er vooral vragen in me op:
Dieren bestaan niet voor ons om mee te sporten, laat staan topsport. Wat voor stem heeft een paard hierin? De eerste vraag aan de mens is: vind je dat je een dier mag gebruiken voor jouw plezier of eerzucht? Als je daar ja op zegt, wat voor argumenten heb je dan? Gaan die over dat individuele dier of benader je dat ethisch gezien? Dat staat nog helemaal los van welke methoden je wilt toepassen. Want de ene methode is belastender dan de andere. Hoe ver vind je zelf dat je mag gaan met een paard? Is conditionering toegestaan? Waarom, welke argumenten heb je daarvoor? En als je tegen circusdieren bent, waar maak je dan het onderscheid? Wil je samenwerken met je paard? Samenwerken is 2 richtingverkeer. Hoe geef je dan een stem aan je paard, of beter gezegd, wanneer luister je wel of niet? Het zijn belangrijke vragen en er is duidelijk een verschuiving gaande, maar hoe die af zal lopen? Geen idee, ik weet ook niet precies waar ik sta, ik rijd wel graag op mijn pony's, maar vind ik dat eigenlijk nog wel kunnen met alle nieuwe kennis en inzichten? W redeneren natuurlijk allemaal graag naar ons zelf toe, wat verandert er als je eens van je paard uitgaat? of van een gedeelde beleving? (zooantropologie, http://www.learninghorse.nl)

Helemaal eens, soortgelijk met wat ik eerder heb gepost in dit topic :j

@Liedje, en wat is nu je punt? Eerst was je punt persoonlijk gewin, dat gaat hier niet op. Nu is je nieuwe punt weer persoonlijk gewin, wat ook opnieuw niet opgaat. Alleen formuleer je het nu anders.

Ze heeft het gezien. Ze heeft geen reden om te liegen. Ja tuurlijk, iedereen kan zomaar iets op het internet zetten. Maar los daarvan. Ik zie geen reden om specifiek die opmerking als onbetrouwbaar aan te kaarten terwijl in andere topics altijd alles wordt geloofd. Dan krijg je ook niet zo'n discussie.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:17

Ik rijd graag omdat ik het heel erg leuk vind en ik vind het het leukste als het een samenwerking is. Vechten met mijn paard vind ik niet leuk, voor mezelf niet en ook niet omdat ik het zielig vind voor mijn paard.
Het rijden verder is egoïstisch, maar ik heb niet het gevoel dat het dierenmishandeling is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:21

Caatje87 schreef:
Ik rijd graag omdat ik het heel erg leuk vind en ik vind het het leukste als het een samenwerking is. Vechten met mijn paard vind ik niet leuk, voor mezelf niet en ook niet omdat ik het zielig vind voor mijn paard.
Het rijden verder is egoïstisch, maar ik heb niet het gevoel dat het dierenmishandeling is.

als je op een bepaalt nivo rijdt zal je toch steeds over grenzen heen moeten.Om verder te komen,de vraag is of dat paardvriendelijk is.
Ik heb sterk mijn bedenkingen bij alle takken van paardensport.En inderdaad,wat is het verschil tussen een circusact,wat zielig is....en een dressuurproef van een wedstrijdpaard?
Ik zie het verschil niet eigelijk,beiden even triest.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:21

Caatje87 schreef:

Gevoel is niet objectief, wanneer het dier het als een last beleeft dan valt het wel onder dierenmishandeling. Maar niet alle paarden zullen dat aangeven omdat het ook aangeleerd gedrag is. Wanneer een paard weigert wordt dat vaak in een jong stadium al de kop in geduwd. De uitspraak 'Als hij je er vanaf bokt dan moet je meteen weer opstappen en verder rijden, want anders heeft hij gewonnen' schiet dan door mijn hoofd heen.

Er zijn redelijk wat paarden die uitgevonden hebben dat ze mensen gewoon makkelijk er vanaf kunnen bokken en dan onder het werk uit komen. Waarom zouden ze dat doen als ze het als geen last zouden ervaren?