Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 01:02

listiglistje schreef:
Electra63 schreef:
Ik ga voor bitloos in Rio met wat hulp van horsemenship :o

ik vind het zo grappig dat mensen advies geven aan Edward en niet vergeten het hele team er omheen :D

mmhhhhh ik heb nog andere opties, mocht de rest niet werken....

1. Instralen
2. Hypnose, "Lopen over hete kolen, je kan het,Tsjakka"
3. Retourtje Lourdes en hopen op wonderen

Gewoon eventjes de stress weg-pendelen :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 03:25

Kendra schreef:
Hoezo doorgefokt? Undercover is Ferro x Donnerhall, een combinatie waarbij je nou niet direct een super rirrelig karakter verwacht.

Toch vraag ik me dan af, wat als iemand eens bedacht had dat hij een spring carrière zou krijgen met zijn Ferro achtergrond, zou hij dan ook zo rillerig zijn?
Want daar zie je dat zelden zo en zijn toch ook kwpn, bloedpaarden.

En springen is ook niet vol gas rond vliegen, want dan verongeluk je ook op dat niveau.

Avelienvd

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 04:06

Mijn mening:
Dhr Gal trekt bepaalde bloedpaarden naar zich toe.
Blijkbaar is dat wat hem goed ligt.
Dit soort paarden zal net dat beetje meer moeten hebben waardoor ze dit werk aan kunnen.
De paarden krijgen echt wel wat aan ervaringen mee. T is niet dat ze 1 keer per jaar mee mogen, hoewel zo'n groots opgezet evenement wel anders is dan een standaard proef in Lutjebroek om maar wat te noemen.
En nog over de vergelijking met western: ik ken geen westerndiscipline die zo gestructureerd is.
Reining heeft snelheid. Cutting reactievermogen richting de koe. En pleasure gaat wel om beheerst rijden maarniet in de mate van waarop dit in de dressuur gevraagd wordt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 04:49

bruintje123 schreef:
Kendra schreef:
Hoezo doorgefokt? Undercover is Ferro x Donnerhall, een combinatie waarbij je nou niet direct een super rirrelig karakter verwacht.

Toch vraag ik me dan af, wat als iemand eens bedacht had dat hij een spring carrière zou krijgen met zijn Ferro achtergrond, zou hij dan ook zo rillerig zijn?
Want daar zie je dat zelden zo en zijn toch ook kwpn, bloedpaarden.

En springen is ook niet vol gas rond vliegen, want dan verongeluk je ook op dat niveau.

Van een springpaard wordt natuurlijk rijtechnisch iets heel anders gevraagd dan in de dressuur. De entourage is anders, eigenlijk zijn de 2 en de omstandigheden maar op enkele punten te vergelijken.
Plus dat er genoeg paarden heel fel en heet zijn, maar dat vloeit dan af door het springen van hindernissen of een bok tussendoor wat in de springring niet voor een lagere score zorgt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 05:03

De entourage is anders, heel het publiek is anders.
En luisteren moeten ze nog steeds. Anders landen ze ergens in het midden van de oxer.
Dat geeft dan geen lage score maar een nare val.
Dus daar is heet geen probleem. Want je kunt wel zeggen het vloeit af, maar dan ben je ook al diverse sprongen verder voordat het zover is.

Zou de training dan toch een grotere rol hebben dan het hete karakter?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 05:30

Springen en dressuur is gewoon niet te vergelijken in de wedstrijd zelf.
Verder is er natuurlijk niet voor niets een spring en dressuurrichting in de fokkerij, waar ook weer verschillen wegkomen.
En ik moet zeggen, dat ondanks dat er vanuit de bloedlijnen een prima springpaard uit Ferro moet kunnen komen, mijn ervaring is, dat seze dieren prima tot goed kunnen springen, maar toch ergens iets aparts hebben, waardoor ik hem zelf liever niet in de lijn van mijn springpaard heb. Maar dat is mijn ervaring.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 07:42

Ik begrijp echt het hele gedoe niet rondom dit incident. Misschien was de heisa iets minder geweest als Undercover zich niet op zijn lip/tong had gebeten. Maar kom op zeg, in de basissport zie je toch ook mensen afgroeten omdat er geen land met hun paard te bezeilen is. Een meisje die van ons een merrie reed heeft ook eens moeten stoppen omdat ze het paard niet eens voorbij de B-E lijn kreeg, zelfs met een pony hebben we dat meegemaakt. Dat paard is nu een keer, door omstandigheden, over de rooie gegaan wat heel lullig is, maar die combinatie komt daar echt wel weer overheen. En Edward trekt echt niet zulke paarden aan, hij heeft zat paarden gereden, en nog, maar alleen Undercover en Sisther waren extremer. Noem ze maar op, Romanov, Next One, Lingh, Bodyguard, Totilas natuurlijk, Capuccino, Gribaldi, Rubin Cortes, Risky Business,kan ze niet allemaal opnoemen, waren echt niet zo sensibel als nu Undercover.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:00

Prijsuitreikingen zijn ook verschrikkelijk en gevaarlijk. Ik snap niet dat ze die niet anders gaan inrichten. Waarom moeten die te paard?

En Tristan Tucker is absoluut erg goed en zou misschien een verfrissende kijk kunnen hebben hierop.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:42

Ik hoop echt dat ze iets met Tristan gaan doen. Je kunt niet 100x in zo'n entourage rijden om je paard te laten wennen en dan zal je ook net zien dat er in Rio net iets anders is, waardoor Undercover te veel spanning opbouwt.

Ik denk dat er haast geen andere ruiters zijn die dit onder het zadel beter hadden kunnen oplossen dan Edward. Hij heeft zo ontzettend veel gevoel.

Maar ik denk dat je dit probleem anders zult moeten benaderen wil je het echt verbeteren. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen!

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:23

Ik zou zelf ook in de stress schieten als paard zijnde, wat voor foto's er nu weer op stonden van Undercover met rollkur, wordt je niet vrolijk van!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:28

Ik begrijp juist niet dat er zo weinig heisa is. Als dit MAR was geweest stond ie op de brandstapel onderhand en Gal 'trekt gewoon bloedpaarden aan'. Tzou thans ook niet de eerste zijn die t niet meer doet na wat jaartjes met Gal.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:32

Ayasha schreef:
Ik begrijp juist niet dat er zo weinig heisa is. Als dit MAR was geweest stond ie op de brandstapel onderhand en Gal 'trekt gewoon bloedpaarden aan'. Tzou thans ook niet de eerste zijn die t niet meer doet na wat jaartjes met Gal.

Zoals jij het hier formuleert, krijgt de gouden Glock revolver-speld op Edward zijn plastron een geheel andere lading. Gal is geen dierenvriend voor jou?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:37

Hij zal vast een dierenvriend zijn maar dat ik geen fan ben van zijn manier van rijden is algemeen geweten. (En dat wil niet zeggen dat ik vind dat ie het niet kan, enkel dat ik het niet vriendelijk vind uit zien.).
Ik heb nog geen enkele echt ontspannen gezien. Die 'aanspanning' die Rath er niet in gereden krijgt ben ik het trouwens mee eens. Maar als ie daar nu stuk van gaat ga ik mezelf andere vragen stellen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:48

Edward Gal weet een super sensibel paard wat door een samenloop van omstandigheden (de prijsuitreiking en het applaus/gejuig van t publiek voor zijn twee voorgangers in de Special) op exploderen staat toch nog zodanig te managen dat ze als een van de weinigen de moeilijkste oefening (verzamelde stap-piaffe) goed laten zien. Dit getuigt voor mij van vakmanschap. MAR rijdt gewoon door met een onzuiver lopend paard die tijdens afgroeten op drie benen staat en er "op" uit ziet plus een blauwe tong heeft, en is dan super blij met zijn proef. Tja, wie is de betere ruiter? Voor mij een heel duidelijk verhaal.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:08

Weet niet waar dat bloedpaard verhaal vandaan komt.
Volgens horsetelex %xx/ox
Undercover 30.2%
Totilas 26.1%
Johnson 43.9%
Valegro 39.2%
Arlando 54.4%
Uzzo 44.3%
Desperados 38.0%
Delgado 31.0%
Conclusie: De 2 paarden van Edward zijn de koudbloeden onder de dressuurpaarden :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:14

Wat springpaarden betreft, daar lopen ook echt een heleboel geflipte idioten hoor.
Echter is daar het doel voor het paard wat duidelijker, hij moet er overheen.
Sommige zetten ook echt een knop om als de bel gaat.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:16

Een conclusie daaruit kan zijn dat het iets moet zijn in de manier van trainen.
We willen allemaal dat het paard reageert op de kleinste hulpen(veranderingen). Als deze veranderingen dan van buitenaf komen en het paard reageert daarop noemen we het ineens een bloedpaard, neurotisch, sensibel heet of moeilijk.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:26

Ayasha schreef:

_/-\o_ _/-\o_

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:28

cjb schreef:
We willen allemaal dat het paard reageert op de kleinste hulpen(veranderingen). Als deze veranderingen dan van buitenaf komen en het paard reageert daarop noemen we het ineens een bloedpaard, neurotisch, sensibel heet of moeilijk.

Hier stem ik wel mee in.

Ik zie maar weinig ontspanning gereden worden in de sport. Welk Niveau dan ook.
Het moet zo krachtig, zo vlug en zo mooi mogelijk.

Zonder ontspanning, kun je nooit een volledig harmonieuze samenspanning worden.

Ook als ik zie, wat een paard tegenwoordig allemaal moet presteren, om maar mee te doen in de sport, omdat hij anders weinig oplevert....

Elke reden heeft zijn oorzaak...
En dan al niet vanuit paard? Dan al niet vanuit de training.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:29

cjb schreef:

Idd ik mag hopen dat de oorzaak (en de remedie) gevonden wordt. Rust ligt binnenin. Het zou wel eens een gouden Olympische medaille kunnen opleveren.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:33

Misschien is gewoon ff 1 á 2 maanden op het weiland en dan weer oppakken?
Maar dat zal wel niet gebeuren aangezien er centjes verdiend moeten worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:35

Je kan een paard die vollop in training staat echt niet zomaar van de één op de andere dag in de wei gooien en niet meer mee trainen. Dan krijgen de spieren een enorme klap.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:44

senna21 schreef:
Nou, heel wat paarden gaan stuiteren als ze worden toegejuicht door 40.000 mensen, incl entourage, camera's etc. Zo gek is dat ook weer niet.
En er zijn ook genoeg mensen die dat ook niet lollig vinden en hard wegrennen. :Y)

:D :D :j

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:37

cjb schreef:
Weet niet waar dat bloedpaard verhaal vandaan komt.
Volgens horsetelex %xx/ox
Undercover 30.2%
Totilas 26.1%
Johnson 43.9%
Valegro 39.2%
Arlando 54.4%
Uzzo 44.3%
Desperados 38.0%
Delgado 31.0%
Conclusie: De 2 paarden van Edward zijn de koudbloeden onder de dressuurpaarden :D

_/-\o_

Kijk, dat is nou eens beargumenteren. Goed zo.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:46

Hihi is die van mij met zijn 50% toch een bloedpaard, veeeel koeler in 't hoofd.. Maar ook veeeel minder scherp aan de hulpen.

Ik denk ook dat met bloederig misschien meer wordt bedoeld dat Undercover een sensibel en nerveus karakter heeft. Dat heeft hij zeker wel en ik denk dat hij bang is aangelegd. Ik vind het heel knap hoe Edward ermee omgaat. Hij had nu echt pech, maar ik ben ervan overtuigd dat hij dit ook wel weer goed krijgt.