EK Aken: Rath niet tevreden met puntentelling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:44

KPet schreef:
Ik reageer liever niet op de hele totilas discussie, maar nav deze verhalen over kreupelheid heb ik toch even gekeken. Ik snap ergens wel dat rath blij was, want ik vond er veel minder spanning in zitten dan ik eerder wel eens heb gezien.
Verder wil ik op de hele discussie voorhand-achterhand niet ingaan, maar ik vond in de proef 3 heel erg opvallende punten zitten.

1: de eerste uitgestrekte draf
2: vlak daarna het zigzag appuyement, vooral naar links komt dat kreupele been echt niet mee
3: heel opvallend vond ik het afgroeten.... ik ben benieuwd naar andere beelden, maar het paard lijkt halt te houden op 3 benen!

Ja, wat mij betreft had ie niet moeten mogen rijden/uitgebeld moeten worden

Dacht dat ik het verkeerd had gezien, maar blijkbaar niet dus. Leek mij namelijk dat hij bij afgroeten niet ging staan op linksachter.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:44

LBLGypsyCobs schreef:
Sterker nog, als ik zie hoe strak Undercover gereden wordt, snap ik wel dat Toot een beetje stuk is.

Waar is de ontspanning en harmonie?
En waarom krijgen ze hier punten mee?

Onzin, heb je de proef wel gezien.

Paard werd zo ongelooflijk gretig en heet in de proef, ik vond het machtig om te zien hoe gal het paard ondanks die heetheid op z'n pinken onder controle had. Ik zag geen getrek of gesleurd en gal zijn benen zag je bijna niet bewegen.

Ik zag echt een happy athlete in de ring, vond het prachtig om te zien.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:45

Damn
Wat ben ik blij dat Bokt niet jureert. Heb paarden met grotere tactfouten zien lopen en niemand die daarover valt.
Hele nette proef, hele nette ruiter, beetje safe gereden maar can't blame him.
Daarnaast geven de meeste ruiters hun paard weg na de proef, zodat zij met de coaches kunnen bijpraten, punten kunnen aanhoren en de groom hun paard netjes afwerkt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:51

Amaranth7 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Sterker nog, als ik zie hoe strak Undercover gereden wordt, snap ik wel dat Toot een beetje stuk is.

Paard werd zo ongelooflijk gretig en heet in de proef, ik vond het machtig om te zien hoe gal het paard ondanks die heetheid op z'n pinken onder controle had. Ik zag geen getrek of gesleurd en gal zijn benen zag je bijna niet bewegen.

Ja heb de proef gezien, zag een paard wat meer achter de LL liep dan ervoor, bij de uitgestrekte stap bleek ie ineens een veel langere nek te hebben.
Bewegingen zijn niet vloeiend, kan prima dat een paard heet wordt in zo'n ring en Gal zal best kunnen sturen anders was het EHBO werk geworden.

Een proef is een moment opname en de jury's moeten dat moment beoordelen.
En als daar dingen te zien zijn die tegen de FEI regels in gaan, moet daar ook op gepunt worden.

Maar nee, het wordt beloond en geeft een signaal af dat je om punten te rijden, flink druk op de ketel moet zetten en je paard zo moet voorstellen.

En daar gaan paarden stuk van, zie Toot.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:53

guppekop schreef:
Damn
Wat ben ik blij dat Bokt niet jureert. Heb paarden met grotere tactfouten zien lopen en niemand die daarover valt.
Daarnaast geven de meeste ruiters hun paard weg na de proef, zodat zij met de coaches kunnen bijpraten, punten kunnen aanhoren en de groom hun paard netjes afwerkt.

Ik hoop dat jij geen proeven hoeft te jureren als je deze onzuiverheden goedkeurt!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:02

guppekop schreef:
Damn

Plus daar nog bij, dat er direct controle is op paard en ruiter, dus bijna alle combinaties worden niet liefjes aan de hand naar stal gebracht door hun eigen ruiter.
Ik denk bijna geen!
Het is geen amateurwedstrijd waar eerst een half uur met de pony geknuffeld kan worden. Behalve passie voor de sport zijn deze mannen en vrouwen ook gewoon aan het werk. En niet bij de Penny.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:07

Rindin schreef:
guppekop schreef:
Damn

Ik hoop dat jij geen proeven hoeft te jureren als je deze onzuiverheden goedkeurt!

Als jury mag je een deelnemer enkel uitsluiten als duidelijk sprake is van kreupelheid.
Bij de KNHS mag je deelnemers met hele duidelijke onregelmatigheden uitsluiten t/m het 3e onderdeel, daarna is het oordeel aan de ruiter en moet je punten geven voor wat je ziet.
Bij FEI wedstrijden is er constant toezicht (zou in ieder geval wel moeten) van een behandelend arts. Als deze niet aangeeft, dat het paard "not fit to compete" is, dan heeft de ruiter gewoon recht om te starten.
En wat ik zag aan het binnenrijden van het stadion, is dat hij toen volledig regelmatig was. Ik denk dus ook eerder aan spanning of teugelkreupel, dan daadwerkelijk kreupel.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:07

guppekop schreef:
Damn

Er waren inderdaad meer tactfouten te zien; ik heb bijvoorbeeld weinig zuivere stap gezien en die van Johnson was ook niet best, maar dit beperkte zich tot de stap. Maar goed, de combinaties met de grote tactfouten kregen dan ook geen 76%.

Er zaten nette stukken in de proef; als je kijkt naar de galoppade en de laatste lijn dan waren die in orde. Maar die uitgestrekte draf aan het begin was echt naar om te zien, zo onregelmatig. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het 's middags op m'n kleine online schermpje minder kon zien, maar toen ik gisteravond de herhaling zag op tv, schrok ik ervan. Tel daarbij op het veeeeel te diep gaan in de piaffe, de mond die heel erg open was bij het achterwaarts en meer van dat soort fouten, dan kán je gewoon geen 80% scoren. Ik vind het wat naïef gedacht van MAR dat hij boven de 80 zou komen, juist op dat niveau verwacht je dat iemand goed in de gaten heeft wat er onder hem gebeurt. Maar ja, hij is ook maar mens en zal ook best last van de spanning gehad hebben.

Wat ik me meer afvraag is wat ze nu moeten doen voor de Special. Doen ze er uberhaupt goed aan om te starten morgen? Of hebben de juryleden dan ook nog eens teruggekeken naar die onzuiverheid en wordt hij meer afgestraft dan gister? Ergens denk ik dat je dan nog het beste de eer aan jezelf kan houden en je terugtrekken voordat je de vetcheck niet doorkomt. Dit even los van het feit dat dit voor het paard waarschijnlijk het beste is, wat toch voorop moet staan.

Edit: even verduidelijkt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:12

Hij moet sowieso de vetcheck (of een soort van) doen. Eenmaal gestart draai je gewoon in de molen van de wedstrijd mee. Je kunt niet zomaar zeggen, dat je je terugtrekt voor de vetcheck, want dan wordt er juist gecontroleerd waarom je niet deelneemt. Misschien niet in de vetcheck waar de deelnemers naartoe moeten, maar er wordt dan wel degelijk een controle gedaan door de behandelend arts.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:13

Op telegraaf staat al een artikel dat het niet zeker is of ze starten in de special, dierenarts zou het vandaag bekijken.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:20

Amaranth7 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

_/-\o_

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:25

Die echte Happy Athlete nog niet, want daar moet toch echt iets heets er voor af, maar een goede proef zeker.
Overigens heb ik gisteren geen enkele combinatie gezien, die wel aan de echte happy athlete standaard voldeed. Voor mijn beeld dan.
Wat ik met de juryleden erg eens ben is dat dit hete van Undercover soms terug te zien was in onderdelen. Je zag op die momenten het percentage dan ook wel dalen.

Wat mij overigens wel opviel is dat ik menig combinatie in de L2 dressuur blijkbaar vaker een 8 of 9 op het halthouden moet gaan geven, want het halthouden en achterwaarts van sommige combinaties liet echt te wensen over en achterwaarts was scheef of niet diagonaalsgewijs en die krijgen op dat niveau gewoon een 7.....

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:27

Al die aandacht op Totilas, er waren genoeg paarden-ruiters die discutabele scores haalden.
De jurering kan toch best beter want men praat over het verschil zit in de kwaliteit van het paard maar ook ik zie dat de oefeningen helemaal niet -nagenoeg foutloos- verlopen. Vaak zijn punten mede afhankelijk van reputatie, nationalisme etc. Juryleden zijn ook maar mensen, wel met een hele grote verantwoordelijkheid.
Hun werk ligt m.i dan ook vooral aan het perfectioneren van het jureringsysteem. De meetlat moet wel in grote lijnen transparant en een standaard voor allen blijven.

Een paard dat je thuis direct uit de baan haalt bij enig vermoeden van onregelmatigheid laten ze op dit soort wedstrijden doorlopen uit angst voor schandaal.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:30

Amaranth7 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Ja dat dus!! Ik vond het een genot om naar te kijken. Ik vind Gal een kunstenaar

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:32

Askja schreef:
Wat is punt 1 uit het Duitse Ausbildungsskala? Het eerste waar je naar streeft bij de opleiding van een rijpaard? Takt. De regelmaat van de beweging.Taktfouten wijzen op zijn best op een balansprobleem en op zijn slechtst op blessures of overbelasting.
Ik mag dan een zeurpiet zijn die geen GP rijdt maar ik weet wel wat takt is. Dat een paard op dit niveau zo voorgesteld wordt en dan nog zulke punten krijgt zegt veel over de jury. Namelijk dat voorbeengezwaai en reputatie kennelijk zwaarder wegen dan een zuivere, uitgebalanceerde, gezonde beweging. Op die hierboven aangehaalde Duitse site stond denk ik niet voor niets dat Totilas volgens velen wel met erg veel geluk (voor de ruiter dan) door de medische keuring was gekomen. Jammer van zo'n paard, zijn talent is inmiddels meer een last dan een zegen voor hem ... En hij is niet het enige paard waarvoor dat geldt.

Mooi geschreven. Je slaat de spijker op zijn kop met de laatste alinea dat het nu meer een last dan zegen is voor toot :(

Dan kan je zeggen dat hij bij edward al niet helemaal spatzuiver liep maar toen had ik nog wel het idee dat het een 'happy athleet' was, dat straalde hij toen iig wel uit en nu echt niet meer...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:35

@Tendance: Helemaal eens wbt Undercover. Dát maakte het voor mij juist zo spannend tussen Valegro en Undercover. Valegro pakte de 9ens op het uitstrekken, juist waar Undercover wat punten liet vallen. De pi en pa van Undercover waren echter weer beter dan die van Valegro en daar pakte hij weer punten. Als hij deze lijn met steeds meer ontspanning kan doorzetten, gaat Undercover nog een serieuze bedreiging worden voor Rio.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:42

mylittlejoy schreef:
@Tendance: Helemaal eens wbt Undercover. Dát maakte het voor mij juist zo spannend tussen Valegro en Undercover. Valegro pakte de 9ens op het uitstrekken, juist waar Undercover wat punten liet vallen. De pi en pa van Undercover waren echter weer beter dan die van Valegro en daar pakte hij weer punten. Als hij deze lijn met steeds meer ontspanning kan doorzetten, gaat Undercover nog een serieuze bedreiging worden voor Rio.

Hihi, bedreiging klinkt zo nors.

Eerder stevige concurentiestrijd :D

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:47

maralyn schreef:
mylittlejoy schreef:

Hihi, bedreiging klinkt zo nors.

Eerder stevige concurentiestrijd :D

:D :D :D Dat klinkt beter idd. Ik heb iets teveel horror- en terrorkoppen van de Telegraaf gelezen de laatste tijd vrees ik. :')

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:48

Ik denk dat beide begrippen hier wel door elkaar gebruikt kunnen worden. :')

HorseTimeXL

Re: EK Aken: Rath niet tevreden met puntentelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:54

https://www.youtube.com/watch?v=UZPXBlb_JTE

hier is de proef zonder hapering te zien en ik moet zeggen ben iemand die eigenlijk vaak pas laat ziet dat een paard onregelmatig loopt maar hier zie ik het toch echt wel, zeker tijdens de uitgestrekte draf..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:02

Binnenkomen is onderdeel 1
Voorwaarts wegrijden onderdeel 2
Uitgestrekte draf onderdeel 3, waarin hij onregelmatige passen laat zien, maar niet constant.

Volgens KNHS reglementen (die hier natuurlijk niet gelden... FEI) hadden ze hem er tot en met onderdeel 3 nooit met zekerheid uit kunnen sturen. Juryleden valt hier dus, wat de oorzaak van onregelmatigheid ook is, niets te verwijten.

En als dit al zo was, dan besluit (KNHS reglementen) de hoofdjury over te gaan tot uitsluiting en laat dit nu net een Nederlandse jury zijn en is het als bokt-mensen, die het maar belachelijk vinden dat er niet uitgesloten wordt, dus heel eenvoudig om met hem in contact te komen om hem te vertellen, dat hij toch echt een bril op moet zetten .........
(Of ben ik nu flauw.)
Laatst bijgewerkt door Tendance op 14-08-15 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:06

Daarnaast snap ik ook wel dat de juryleden niet bepaald happig zijn om combinaties eruit te sturen, ook al loopt het paard twijfelachtig. Het blijft toch enigszins subjectief en je zal als jury "onterecht" de golden boy van Duitsland eruit halen, terwijl je collega hem op 80% heeft staan. Tja, wie durft z'n vingers eraan te branden? Ik vond het al heel wat dat er zo realistisch gepunt werd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:08

mylittlejoy schreef:
Daarnaast snap ik ook wel dat de juryleden niet bepaald happig zijn om combinaties eruit te sturen, ook al loopt het paard twijfelachtig. Het blijft toch enigszins subjectief en je zal als jury "onterecht" de golden boy van Duitsland eruit halen, terwijl je collega hem op 80% heeft staan. Tja, wie durft z'n vingers eraan te branden? Ik vond het al heel wat dat er zo realistisch gepunt werd.

Plus dat je gewoon heeeeeeeeeeeeel zeker van je zaak moet zijn en dat is duidelijk niemand, want iedereen noemt momenten en onderdelen, maar niemand zegt, dat hij de hele proef onzuiver was, want dat is namelijk niet het geval.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:27

Ik vind het heel kwalijk dat paarden schijnbaar niet in bescherming worden genomen omdat niemand zijn vingers durft te branden. Je moet als paard bijna een been kwijt zijn wil iemand voor je opkomen en zeggen dit kan zo niet verder. Kwalijke ontwikkeling en misschien op lange termijn nog eens de doodsteek voor sport met dieren. Iedere idioot kan mijn in ziens zien dat dit paard sowieso in een aantal onderdelen niet zuiver loopt (zacht uitgedrukt) en de geoefende mensen kunnen zeker zien dat hij eigenlijk de gehele proef niet zuiver is. Onder de geoefende mensen schaar ik ook de GP juryleden. Denk dat zij best hebben zitten twijfelen maar het niet aan durfden om uit te bellen, jammer...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:37

The_Stig schreef:
Ik vind het heel kwalijk dat paarden schijnbaar niet in bescherming worden genomen omdat niemand zijn vingers durft te branden. Je moet als paard bijna een been kwijt zijn wil iemand voor je opkomen en zeggen dit kan zo niet verder. Kwalijke ontwikkeling en misschien op lange termijn nog eens de doodsteek voor sport met dieren. Iedere idioot kan mijn in ziens zien dat dit paard sowieso in een aantal onderdelen niet zuiver loopt (zacht uitgedrukt) en de geoefende mensen kunnen zeker zien dat hij eigenlijk de gehele proef niet zuiver is. Onder de geoefende mensen schaar ik ook de GP juryleden. Denk dat zij best hebben zitten twijfelen maar het niet aan durfden om uit te bellen, jammer...

Er zijn omtrent onregelmatigheid gewoon regels in de reglementen opgenomen waar deze juryleden zich aan dienen te houden en dit ook doen.
Dat kun je oneerlijk vinden, maar dan moet je de reglementen aanvechten, niet wat er gisteren door de juryleden gedaan wordt. Jij gaat mij niet vertellen, dat jij in die eerste 3 onderdelen met 100% zekerheid kon zeggen, dat we hier spraken over een kreupel paard. Dus niet een paard met tactfouten in zijn uitgestrekte draf, maar een daadwerkelijk kreupel paard.

Of de reglementen aangepast moeten worden, dat kun je bediscussiëren, maar de juryleden handelden hier gewoon via de bestaande reglementen.

Overigens zijn er zeker oefeningen waarin hij wel zuiver was. Jij doet het voorkomen alsof hij op 3 benen liep.
Onregelmatig/onzuiver/tactfouten zeker! Maar stokkreupel is echt wat anders.