Paardenkwakzalver vandaag voor de rechtbank *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:48

Wendy schreef:
Omdat, zoals door anderen ook al genoemd niet het hele artikel is overgenomen, maar delen ervan, waarna zelf een suggestieve alinea over die tuigerhengst is toegevoegd.

En die alinea is ook nog eens verdraaid. Deze hengst had wel meer dan 'een ernstige peesblessure'.

Anoniem

Re: Paardenkwakzalver vandaag voor de rechtbank *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:58

Corientjuhh, toen ik vanmorgen op zijn site keek zag ik al een foto van een zadel met vulling en gereedschap.. Vond het al vreemd..

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:01

Dat vastbinden met de staart doet hij inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:06

MissJ schreef:

Walgelijk..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:09

MissJ schreef:

Zo zie je al dat zo iemand er niets van snapt en er dus ook geen opleiding in heeft gehad

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:17

Wendy schreef:
Tazzey schreef:
Op basis waarvan?

Omdat, zoals door anderen ook al genoemd niet het hele artikel is overgenomen, maar delen ervan, waarna zelf een suggestieve alinea over die tuigerhengst is toegevoegd.

Het is ook niet verplicht om het hele artikel te noemen. Ik zie hier geen laster noch smaad in.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:24

Weidebloem schreef:
maralyn schreef:
Ik ben inderdaad een bokker die hem heeft aangeprezen. Hij leek veel paarden te helpen en mijn omgeving was zeer over hen te spreken.

Mijn mond valt er van open...
Als ik dit wist had ik hem nooit aan iemand aangeprezen.

Sinds een kleine maand weet ik via via wat er ongeveer speelde.
Maar nu het op papier staat schrik ik nogmaals.

Bah wat naar voor de patiënten en klanten zeg!

Weet jij misschien waarom er een rechtzaak tegen de man is aangespannen? Ik krijg namelijk de indruk dat zijn klanten allen tevreden klanten zijn. Het hernoemen van de Ibuprofen vind ik schandalig, geef dan het advies om Ibuprofen aan te schaffen voor je paard, maar ga er geen paardengeneesmiddel van maken. Hij heeft vast verstand van zaken maar blijkbaar toch ergens tegen de lamp aan gelopen.

Zoals ik begrepen heb door een dierenarts.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:35

Nina_love schreef:
Jammer dat iedereen altijd reageert zonder het hele verhaal te kennen. Dit soort artikelen brengen niks anders dan negativiteit. Ik heb gezien hoe Emiliano binnen kwam bij Dhr. van Dokkum. Hij was al lang opgegeven door de reguliere dierenartsen en het woord in de openingspost 'ondanks' moet dan ook echt 'dankzij' zijn. Het is een wonder dat dat paard in de sport loopt. En dat is voor de volle 100% te danken aan de Hondsrug.
Ook mijn destijds eigen merrie, Aberdeen Ds, had zonder deze man niet meer geleefd.
Hij is ontzettend goed in wat hij doet, op bepaalde gebieden zeker beter dan de meeste reguliere dierenartsen. Voor zover ik weet heeft hij nooit een foute diagnose gesteld en nog belangrijker hij heeft zich nooit als dierenarts uitgegeven. Ongelooflijk dat niemand hier denkt aan het welzijn van het paard en dat er alleen maar oog is voor de wet.

Ik vind het onbegrijpelijk dat sommigen alleen denken aan hun eigen ego ipv het welzijn van paarden. Want dat is juist waarom ik dit zeer afkeur. Er zijn prima middelen op de markt die bewezen werken en veilig zijn, ipv zijn ibuprofen. Zoiets gaat puur om geld verdienen, anders had hij wel gezegt om het zelf ff te halen ipv een heel product omheen verzinnen.
En jouw zin over nog nooit foute diagnoses vind ik bijna grappig. Nog nooit foute diagnoses gesteld en nooit uitgegeven als dierenarts? Sorry, maar een diagnose stellen is wettelijk voorbehouden aan dierenartsen, dus door dat te doen doet hij zich wel degelijk voor als dierenarts!
Medische zorg vind ik zeer goed dat het gebonden is aan regels. En iemand die zo doelbewust mensen misleid en zn zakken vult, kan ik gewoon niet goedpraten. Ongeacht hoeveel paarden hij geholpen heeft. Jomanda heeft ook genoeg mensen geholpen....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:40

Hij werkte samen met dierenartsen.
Was zelf tandarts. Osteopaat en zadelpasser.
Daarnaast ook dressuurstal.

Hij heeft echter niet alleen ibuprofen vernoemd. Zo ook andere humane medicatie...
Hij heeft ook zeker paarden met peesblessures weer goed gekregen hoor.
Maar wat hij heeft gedaan is incorrect.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:41

janderegelaa schreef:
Zoals ik begrepen heb door een dierenarts.

Bang voor zijn eigen brood.....zo te horen waren veel klanten erg tevreden over zijn resultaten :7

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:46

Voor wat betreft die medicatie, het is natuurlijk niet toegestaan omdat het niet geregistreerd is. Maar hij is wel farmaceut! Dus hij weet wel wat hij doet.

Daarnaast worden er heel veel medicijnen gebruikt die niet voor paarden bedoeld zijn. Zo is bijvoorbeeld het middel
om chemisch te castreren bedoeld voor varkens en kunnen paarden er vreselijke bulten van krijgen. Regumate wordt maar al te vaak ook voor varken gebruikt omdat dat veel goedkoper is qua inkoop.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:49

Zwerte schreef:
Nina_love schreef:
Jammer dat iedereen altijd reageert zonder het hele verhaal te kennen. Dit soort artikelen brengen niks anders dan negativiteit. Ik heb gezien hoe Emiliano binnen kwam bij Dhr. van Dokkum. Hij was al lang opgegeven door de reguliere dierenartsen en het woord in de openingspost 'ondanks' moet dan ook echt 'dankzij' zijn. Het is een wonder dat dat paard in de sport loopt. En dat is voor de volle 100% te danken aan de Hondsrug.
Ook mijn destijds eigen merrie, Aberdeen Ds, had zonder deze man niet meer geleefd.
Hij is ontzettend goed in wat hij doet, op bepaalde gebieden zeker beter dan de meeste reguliere dierenartsen. Voor zover ik weet heeft hij nooit een foute diagnose gesteld en nog belangrijker hij heeft zich nooit als dierenarts uitgegeven. Ongelooflijk dat niemand hier denkt aan het welzijn van het paard en dat er alleen maar oog is voor de wet.

Ik vind het onbegrijpelijk dat sommigen alleen denken aan hun eigen ego ipv het welzijn van paarden. Want dat is juist waarom ik dit zeer afkeur. Er zijn prima middelen op de markt die bewezen werken en veilig zijn, ipv zijn ibuprofen. Zoiets gaat puur om geld verdienen, anders had hij wel gezegt om het zelf ff te halen ipv een heel product omheen verzinnen.
En jouw zin over nog nooit foute diagnoses vind ik bijna grappig. Nog nooit foute diagnoses gesteld en nooit uitgegeven als dierenarts? Sorry, maar een diagnose stellen is wettelijk voorbehouden aan dierenartsen, dus door dat te doen doet hij zich wel degelijk voor als dierenarts!
Medische zorg vind ik zeer goed dat het gebonden is aan regels. En iemand die zo doelbewust mensen misleid en zn zakken vult, kan ik gewoon niet goedpraten. Ongeacht hoeveel paarden hij geholpen heeft. Jomanda heeft ook genoeg mensen geholpen....

Hij heeft nooit letterlijk gezegd dierenarts te zijn. 'Diagnose' is een heel breed begrip en hoeft niet per definitie in verband te staan met een dierenarts of arts, dus het hier genoemde argument is niet geldig.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:50

Wendy schreef:
Wat een schandalig subjectief artikel zeg... nee, ik heb geen ervaring met deze man, zelfs nog nooit van hem gehoord, maar als ik hem was zou ik bokt aanklagen voor laster.

Waarom bokt? in de kranten (DvhN bijv) en andere paardengerelateerde website's hebben ook zo'n zelfde artikel staan :o dan mag meneer de hele media aanklagen wegens laster.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:56

Hij is humaan farmaceut....en paarden zijn geen mensen!
Maar ongeacht of het nou schadelijk was of niet, hij was gewoon flink geld aan het verdienen met een goedkoop humaan middeltje. Puur bedrog om geld te verdienen en niks anders. Iedereen die dit goedpraat vertrouw ik direct ook niet meer.... Maar ik ben dan ook een moraalridder die een hekel heeft aan bedrog. Praat ik nooit goed.
En ja, offlabeluse komt veel voor. Heb je heel mooi de cascaderegeling voor, niet voor niks. Streng gereguleerd en daardoor veilig. Heeft geen klap te maken met de misleiding van deze engerd.
We kunnen gaan mierenn**ken over diagnose stellen, maar de wetgeving is daar heel helder in hoor. Hij mag dan nooit letterlijk hebben gezegd dat hij dierenarts is, die indruk wekte hij wel. Alleen al door het paardenkliniek te noemen en zn dr titel te gebruiken. Hij wist donders goed wat hij deed en dat mensen er wel in zouden trappen. Gelukkig vond de rechter dat ook.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:19

MissJ schreef:

-O- :x

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:25

Ik neem me steeds voor niet meer te reageren maar ik krijg hier echt kromme tenen van :(

@Cemlys hoe weet je dat? Was je er bij? Heb je jouw paard bij hem laten behandelen?

@Relaxed dan vind je dit vast ook walgelijk https://www.youtube.com/watch?v=RokOFL3CFME Hij wordt 'de bottenkraker' genoemd, en ik begreep (niet te zien in het filmpje) dat dat er ook niet altijd zacht aan toegaat, terwijl hij ontzettend veel paarden ermee geholpen heeft.

@Corientjuh je post heeft niks te maken met waarvoor hij is aangeklaagd..

@wendy mee eens!

@manie ik vind het echt beneden alle peil dat je zoiets op deze manier op inet zet...

Relaxed schreef:
Ligt het nu aan mij of is de Facebookpagina verwijderd? Vanmorgen was ie er nog en nu zie ik hem nergens meer..

Dat zal vast iets met de uitspraak van de rechter te maken hebben, denk je niet?

Wendy schreef:
Wat een schandalig subjectief artikel zeg... nee, ik heb geen ervaring met deze man, zelfs nog nooit van hem gehoord, maar als ik hem was zou ik bokt aanklagen voor laster.

Mee eens. Ik heb al getemd en de mods uitgelegd waarom dit laster is.

Focussed schreef:
Even een verduidelijking, maar ik heb de titel (in iets aangepaste versie) overgenomen van Dagblad v/h Noorden. Zij hebben in de krant staan: Dierenkwakzalver voor Asser rechtbank.

Dat het dagblad vh noorden het ook 'dierenkwakzalver' noemt, betekent niet dat dat hier op bokt dan ook ok is om te doen- het betekent dat het dagblad ook fout zat. Wss hebben ze het daarom op de website veranderd naar 'nep-dierenarts'.

janderegelaa schreef:
9 van de 10 paardentandartsen zijn ook geen dierenarts.

Dit is precies wat ik tegen de mods heb gezegd. Als je alle behandelaars die paarden op de een of andere manier beter proberen te maken, maar niet officieel dierenarts zijn, kwakzalver noemt, kunnen alle tandartsen en fysios er ook maar beter meteen mee stoppen.

Relaxed schreef:
Nina_love schreef:

Serieus? Dus bij jou mag iedereen doen wat ie wil zonder er de juiste papieren voor te hebben? Jij hebt toevallig goede ervaringen en daarmee praat je het goed, maar je kunt je toch niet zomaar voor dierenarts uitgeven zonder het te zijn? :?

Persoonlijk zal het mij aan mijn reet roesten of iemand dierenarts is of niet. Voor mij is het enige dat telt dat iemand verstand van zaken heeft en je paard kan helpen. Mijn ervaring is dat dierenartsen niet altijd overal meer verstand van hebben. Het is gemakkelijk om klakkeloos te geloven wat een dierenarts zegt- hij heeft een titel dus zal het wel goed komen. Overigens wist ik meteen vanaf heb begin dat Richard geen dierenarts is, en hij heeft nooit die indruk gewekt.
Ik ben nu wel benieuwd, omdat je toch vaak in dit topic reageert - heb jij je paard door hem laten behandelen?

Rohol schreef:
Ben het er zeker mee eens dat sommige mensen veel kennis op doen in de loop der jaren, ervaring. Zo heeft mijn paard jarenlang gestald gestaan bij een voormalig paardenslager, man wist alles over de dieren, zowel van binnen als van buiten en heb altijd veel aan zijn adviezen gehad. Maar toch als er echt iets aan de hand was, dan liet ik liever een DA komen die er voor heeft geleerd!

Die ervaring heb ik niet. De laatste keer dat ik een dierenarts bij mijn paard liet komen -paard stond op 3 benen en kon geen stap meer verzetten- was de diagnose van de dierenarts 'Ja, ik zie het al! Ja hoor! Hij heeft last van zijn been!' waarop mijn paard antibiotica, metacam en boxrust voorgeschreven kreeg. En uiteraard zorgde de da ervoor dat hij de dag er op, en de dag erna ook nog even kwam kijken. Eindresultaat - geen diagnose, en geen verbetering maar wel 400 euro lichter. Ik wil hiermee uiteraard niet zeggen dat de betreffende da niet het beste voor had met mijn paard, maar dat je moet uitkijken met iemand blindelings te volgen omdat het een dierenarts is.

mylittlejoy schreef:
Discutabel? Zoiets heet gewoon oplichting. Los van of zijn methodes werkten, heeft hij begrijp ik wel mensen misleid door hen in de waan te laten dat ze door een DA werden geholpen. Dat mensen voor iets nieuws/out of the box willen gaan, is hun goed recht. Maar het is de plicht van deze meneer om zijn klanten goed voor te lichten, zodat ze weten waar ze aan beginnen. Ook hier in dit topic heeft iemand haar paard laten behandelen die niet op de hoogte was van dat hij geen dierenarts was. Dat opgeteld met het gesjoemel met ibuprofen en het uitschrijven van medicijnen waar hij niet tot bevoegd was, kán je toch niet goedpraten onder het mom dat "het werkt"?

Waarom ben ik dan nooit in die waan geweest? Ik snap niet hoe de rechter tot die conclusie is gekomen. Hij legde op zijn website uitgebreid zijn achtergrond uit, waarin overduidelijk was dat hij geen da is.

Zwerte schreef:
Nina_love schreef:

In het algemeen een diagnose stellen is voorbehouden aan dierenartsen? Dat is natuurlijk niet waar. Misschien moet je de regels nog even nazoeken. Een tandarts, een fysio en zelfs een instructrice kan toch ook een diagnose stellen (door bijv. te zeggen; je paard loopt kreupel, ik denk dat hij zich verstapt heeft) en dat zijn toch ook geen dierenartsen?
Ja officieel had hij geen ibuprofen mogen verkopen omdat dat nu eenmaal tegen de regels is. Zelf vind ik dit vrij onschuldig.
Ik moet zeggen dat als ik zelf bepaalde geneesmiddelen als metacam zou kunnen bestellen, dat ik dat dan ook zou doen. 9 van de 10 keer als je een da belt, weet je wat ze gaan voorschrijven (boxrust en antibiotica of metacam, of een combinatie hiervan :+ ) en als ik dat zelf zou kunnen bestellen zou me dat een hoop kosten schelen.

@Zwerte heb je je paard bij hem laten behandelen? Overigens vind ik het echt raar dat als iemand dr voor zijn naam heeft, dat mensen denken dat hij arts is. Ik vind het bij je algemene kennis horen dat dr betekent dat je gepromoveerd bent. Ik vind het bizar dat zoiets door de rechter als argument aangehaald wordt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:35

Wat denk je zelf? Natuurlijk heb ik mijn paard niet bij hem laten behandelen. Alleen eerlijke mensen mogen aan mn paarden komen. Ik ben zeer kritisch op wie ik inschakel, daarom heb ik ook een dierenarts die wat verder weg zit dan prettig is, maar deze man vertrouw ik en is eerlijk. Een DA die meteen aan komt zetten met boxrust en antibiotica hoeft niet weer te komen. Ik heb er ook heus wel eens andere experts bij gehad behalve een dierenarts, maar dan wel mensen die gewoon eerlijk zijn in wat ze doen.
Constateren dat een paard zich verstapt heeft, is geen diagnose. Dus misschien ben jij degene die even moet inlezen wat het betekent?
Zelf lopen dokteren ben ik ook zeker geen voorstander van.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:42

Zwerte schreef:
Wat denk je zelf? Natuurlijk heb ik mijn paard niet bij hem laten behandelen. Alleen eerlijke mensen mogen aan mn paarden komen. Ik ben zeer kritisch op wie ik inschakel, daarom heb ik ook een dierenarts die wat verder weg zit dan prettig is, maar deze man vertrouw ik en is eerlijk. Een DA die meteen aan komt zetten met boxrust en antibiotica hoeft niet weer te komen. Ik heb er ook heus wel eens andere experts bij gehad behalve een dierenarts, maar dan wel mensen die gewoon eerlijk zijn in wat ze doen.
Constateren dat een paard zich verstapt heeft, is geen diagnose. Dus misschien ben jij degene die even moet inlezen wat het betekent?
Zelf lopen dokteren ben ik ook zeker geen voorstander van.

Ik vraag me af, hoe je dan -op basis van alleen het nieuwsartikel- zoveel kan weten over hem dat je pagina's tekst hier op bokt erover kan vertellen?
Wat ik met mijn posts probeer duidelijk te maken, is dat als je ergens weinig van af weet, bijvoorbeeld omdat je niet meer weet over R. van D. dan de 2 alinea's van het nieuwsberichtje, het beter zou zijn je wat meer gereserveerd op te stellen. Het is zo makkelijk om iemand op deze manier volledig onderuit te schoffelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:44

Dat jij een goede ervaring hebt hinke betekend niet dat anderen dat óók hebben ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:49

Yvank_ schreef:
Dat jij een goede ervaring hebt hinke betekend niet dat anderen dat óók hebben ;)

Mee eens :) Laat dan vooral mensen reageren die zelf ervaring met zijn behandeling hebben.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:51

Volgens mij is dit geen ervaringen topic maar gewoon een nieuwsbericht. Dus laten we vooral doorgaan met zeggen wat we willen zeggen over dit nieuwsartikel.

Lijkt wel of je een aandeel hebt joh, zo erg zit je hem te verdedigen :=

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:51

En daar heb ik vorig jaar mn paard aan verkocht :/ hij doet het wel goed daar en zorgt er super voor mja.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:52

De FB pagina die nu niet meer werkt stond alleen maar vol met goede ervaringen dat maakt het des te triester.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:53

Hinke schreef:
Yvank_ schreef:

Mee eens :) Laat dan vooral mensen reageren die zelf ervaring met zijn behandeling hebben.

En ik ben wel eens benieuwd wie hier daadwerkelijk een paard heeft dat slechter geworden is van de High laser therapy, dry needling en of de ibuprofen variant van Dhr van Dokkum.

Gezien al deze reacties zullen het er veel moeten zijn, verras me. Volgens mij zijn er enkel succesverhalen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:05

Nina_love schreef:
En ik ben wel eens benieuwd wie hier daadwerkelijk een paard heeft dat slechter geworden is van de High laser therapy, dry needling en of de ibuprofen variant van Dhr van Dokkum.

Gezien al deze reacties zullen het er veel moeten zijn, verras me. Volgens mij zijn er enkel succesverhalen.

Daar ben ik inderdaad ook wel heel erg benieuwd naar.

Omdat ik hem zakelijk ken maakt deze situatie mij er wel heel erg bewust van hoe erg iets of iemand gedemoniseerd kan worden zonder dat je het hele verhaal kent. En daar heb ik mijzelf in het verleden ook wel schuldig aan gemaakt. Een wijze les.