Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:38

damian23 schreef:
En hoeveel vallen er niet af op de weg naar die top? Talentvolle jonge paarden waar je nooit meer wat van hoort.

Ik vind Totilas een prachtig paard. Alleen ik vind hem verkeerd gereden waardoor hij een extreme zweefdraf heeft met een enorm voorbeengebruik maar een achterhand die niet meedoet. Dat kan ook niet als je een paard in elkaar trekt (holle rug, gebroken diagonalen, 3e nekwervel hoogste punt) Het ziet er natuurlijk spectaculair uit, maar het zijn bewegingen die je in de natuur niet ziet en wat niet gezond is. En ja, ze halen hun punten, maar dat zegt mij meer over wat juryleden tegenwoordig onder goed dressuur rijden verstaan. Takt, losgelatenheid en aanleuning :(

Vinden jullie alleen Ingrid Klimke goed van de wedstrijdruiters?

Diezelfde juryleden belonen ook Charlotte en Carl. :D
Het kan niet zijn, dat de jury het bij Charlotte en Carl goed ziet, maar het niet goed ziet bij Edward, Adelinde enz.

@Ayasha: Totilas dekte nog niet onder Edward, dat kan natuurlijk ook invloed hebben.

On topic: fijn dat Mar weer meedoet met Toot, ik wens ze alle goeds, zoals ik alle ruiters het beste toewens met hun paarden. ;)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:05

Oh wel apart dat als het paard blijkbaar oud er mee kan worden dat het dan wel OK is, en dat het dan niet meer uit maakt hoe het paard getraind wordt en dat het met valse krul loopt en onnatuurlijke gans-stap-achtige bewegingen maakt :') tuurlijk, het is knap dat je dat voor elkaar krijgt met een paard, het ziet er ook heel indrukwekkend uit, maar ik vind het belachelijk dat dit de standaard is/wordt.

Nogmaals, wanneer een bokker hier zijn/haar paard in valse krul heeft lopen, kin op de borst bij het inrijden en de stang en trens niet vriendelijk lijkt te gebruiken, krijgt diegene heel Bokt over zich heen. Maar in de Grand Prix mag dat wel om wat ze er mee bereiken? Er wordt echt met twee maatstaven gemeten hier. Ik vind het echt belachelijk.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:30

@Electra: het is niet voor niets dat ik Ingrid Klimke noem (dat is dus geen specifieke dressuurruiter) en daarom snap ik jouw opmerking niet. Ik krijg óók jeuk van de trekkende handjes van Adelinde namelijk.

Ingrid heeft een gedegen opleiding gehad (wat wil je met zo'n vader) en zij weet waar ze mee bezig is. En daarmee heb ik mijn punt wel gemaakt toch? Of wil je dat ik alle hedendaagse profi dressuurruiters benoem en 100 keer 'nee' zeg en bij uitzondering misschien een keer 'ja'?

Wat Thesserd zegt: deze marionetten worden beloond door juryleden en daarom denkt het merendeel van de ruiters dat dit hét na te streven doel is. Wat dus niet zo is. Aan de basis is er iets grondig mis.

Electra63

Re: Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:42

Als alleen Ingrid jouw goedkeuring krijgt, vind ik dat erg weinig. Ingrid rijdt ook wedstrijden en is een prof, ik reken haar tot de top van Duitsland.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:14

Je begrijpt niet wat ik schrijf. En ik kan het niet nog Jip&Jannekeriger opschrijven dan ik in m'n voorgaande berichten heb gedaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 06:47

Electra, charlotte en carl vind ik ook ruiters die correct hun paarden rijden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:08

Electra63 schreef:
@Ayasha: Totilas dekte nog niet onder Edward, dat kan natuurlijk ook invloed hebben.

)

Het laatste jaar wel degelijk.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:22

Charlotte en Carl heb ik zwak voor, die zorgen nu echt voor een vooruitgang in de dressuur!

Khad net getypt wat ik van het inrijden vond en toen viel de IPad uit, ga het niet nog eens typen.

Behalve dan, dat zolang we niet weten welke instructies MAR krijgt en waarom hij sommige dingen zo doet, we geen strikte mening kunnen vormen naar zijn rijden. Ik zou best een keer een clinic van hem willen bijwonen en van daaruit een mening vormen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:48

Nou ja, MAR wordt getraind door Sjef momenteel. We hebben wel een globale indruk welke methode gehanteerd wordt. Sjef zal echt niet zomaar zijn methoden op de schop gooien als hij hiermee succesvol is geweest met Anky en andere topruiters/topamazones in het verleden en nu ook nog steeds.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:05

Je hoeft toch niet te weten welke methode of gedachtengang gevolgd wordt om een mening te vormen op basis van wat je ziet? Zo braaf en sociaal wenselijk hoef je je ook niet te uiten :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:42

Ik heb gewoon graag een reden achter de dingen die hij doet, ook de dingen die ik niet oké vind. En als sommige dingen gewoon beter werken dan andere (zonder dat het paarden welzijn in het geding komt), maar dan wil ik wel weten waarom iemand iets op die manier doet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:02

Het merendeel van de gelikte topdressuurrijders die heden ten dage aan het top-firmament verschijnen rijden hun paarden spectaculair, maar absoluut niet klassiek-correct.
Dat ze daarmee hoge ogen gooien zegt beslist iets over wat "men" in de ring graag ziet (namelijk spektakel), hetgeen alleen maar andere(lager "niveau") ruiters op het verkeerde been zet, want die zien dat voor gewenst aan, en voor de juiste manier, men neemt hier dus een voorbeeld aan, omdat er hoge ogen mee gegooid wordt.

Ik mag van harte hopen dat het tij eens gaat keren, en dat paarden eens minder gedwongen en geforceerd worden voorgesteld, dan heden ten dage het geval is.

Tsja, daar win je dan niet mee, op dit moment. Daarom gaat geen ruiter daar aan beginnen, want 't houdt herscholing van de gewoontegetrouwheid van ruiter en paard in.
En dan krijg je "Hoezo? ze winnen er toch mee?" (dus zal het wel "goed" zijn).

Blijkbaar zijn de lauwerkransen belangrijker dan kennis van de biomechaniek van het paard.

Het is écht tijd voor een frisse wind en andere voorlichting (ook voor het publiek) m.b.t. wat we zouden moeten willen zien van een paard OHZ.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:11

^ reden dat ik dus het waarom en hoezo van een training wil weten

Edit: eigenlijk zou er per jury een extra jury moeten zitten die jureert op ontspanning en in aanleuning gaande paard, impuls, houding en zit en de rest van die punten. Die dus niet kijkt hoe wordt de gehele oefening gereden, maar hoe ziet het eruit, hoe loopt het paard etc.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dit wordt gedaan met jureren en dergelijke..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:35

Juryleden krijgen een beknopte opleiding en wordt geleerd naar bepaalde dingen te kijken en die n.a. daarvan te honoreren met een cijfer.
Maar ook Juryleden lijden categorisch onder het "algemeen gewenste en voor juist aangenomen beeld" dus punten daar ook navenant op.

Wat ik nogal 'kwalijk" vind is dat de voorschriften volgens de FEI absoluut niet in de ring terug te zien zijn.
Los, ontspanning, schwung, etc. alles volgens de klassieke dressuur, hoe vaak zie je 't nog in de ring?
De theoretische klassieke uitgangspunten worden in hun praktische uitwerking zichtbaar met voeten getreden.
Niemand die er iets van zegt, niemand die er iets daadwerkelijk aan doet. Juryleden durven vaak ook niet zeer afwijkend te punten, anders hoeven ze niet meer terug te komen.

Dat "de meerderheid" iets wel okee vindt wil nog niet zeggen dat het dat ook IS.

Dus zo houdt het systeem zichzelf in stand.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:59

terpentijn schreef:
Juryleden krijgen een beknopte opleiding en wordt geleerd naar bepaalde dingen te kijken en die n.a. daarvan te honoreren met een cijfer.
Maar ook Juryleden lijden categorisch onder het "algemeen gewenste en voor juist aangenomen beeld" dus punten daar ook navenant op.

Wat ik nogal 'kwalijk" vind is dat de voorschriften volgens de FEI absoluut niet in de ring terug te zien zijn.
Los, ontspanning, schwung, etc. alles volgens de klassieke dressuur, hoe vaak zie je 't nog in de ring?
De theoretische klassieke uitgangspunten worden in hun praktische uitwerking zichtbaar met voeten getreden.
Niemand die er iets van zegt, niemand die er iets daadwerkelijk aan doet. Juryleden durven vaak ook niet zeer afwijkend te punten, anders hoeven ze niet meer terug te komen.

Dat "de meerderheid" iets wel okee vindt wil nog niet zeggen dat het dat ook IS.

Dus zo houdt het systeem zichzelf in stand.

Maar dat jouw goeroeclubje beweerd dat het allemaal niet klopt wat er in de topsport gebeurd en dat die wijze van rijden niet kloppend is volgens de FEI voorwaarden, dat betekent niet dat zij gelijk hebben.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:16

Er zou een onderzoek naar moeten komen. Er moet eens kritisch gekeken worden, meerdere wedstrijdruiters trainers en coaches zeggen dat ook. Daarbij als honderd man A roept en één roept B betekent niet dat die ene het fout heeft.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:29

Ámen Terpentijn. Soms zou je mensen door elkaar willen schudden. Zo van 'Zíe je dat nou écht niet?!?!'
Anyway, ik ben het roerend met je eens Terpentijn.

R12nogwat: goeroeclubje? Uit het antwoord van Terpentijn blijkt dat hij zich wél in 1 en ander verdiept heeft. Jij hebt me (nog) nergens van kunnen overtuigen tot zover.

Mocht er zo'n 'goeroe'clubje zijn: waar kan ik me aanmelden? *\o/*

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:32

Olympia96 schreef:
Ámen Terpentijn. Soms zou je mensen door elkaar willen schudden. Zo van 'Zíe je dat nou écht niet?!?!'
Anyway, ik ben het roerend met je eens Terpentijn.

R12nogwat: goeroeclubje? Uit het antwoord van Terpentijn blijkt dat hij zich wél in 1 en ander verdiept heeft. Jij hebt me (nog) nergens van kunnen overtuigen tot zover.

Mocht er zo'n 'goeroe'clubje zijn: waar kan ik me aanmelden? *\o/*

Komt mooi uit, ik zit hier ook niet om jou te overtuigen :+

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:07

Ik denk dat mensen het wel zien, maar liever kiezen voor een snelle oplossing. En dan heb je nog een categorie die het echt niet zien. Die zien die spectaculair lopende paarden op wedstrijden en gaan dit beeld nastreven (holle rug, achterhand die niet meedoet, valse knik). Zolang mensen dit als ideaal beeld blijven zien, zal er niks veranderen.

Los, ontspanning, schwung zie je niet veel meer in de ring. Of vind jij van wel R12312?
Zie jij veel paarden in een correcte aanleuning, los en onspannen met schwung? Of herken je een losgelaten paard niet?

Citaat:
Juryleden durven vaak ook niet zeer afwijkend te punten, anders hoeven ze niet meer terug te komen.

En zo is het ook echt gegaan. Mijn schoonzus lest bij een dressuurruiter (vroeger olympisch kader) die de omslag heeft meegemaakt. Juryleden die afwijkende punten gaven of kritiek hadden op de gedwongen manier van rijden werden gewoon niet meer uitgenodigd.

Waar is dat goeroeclubje? Ik heb ook wel interesse. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:08

denisesilver schreef:
Er zou een onderzoek naar moeten komen. Er moet eens kritisch gekeken worden, meerdere wedstrijdruiters trainers en coaches zeggen dat ook. Daarbij als honderd man A roept en één roept B betekent niet dat die ene het fout heeft.

Wat voor onderzoek bedoel je? Er zijn volgens mij al wel meerdere onderzoeken gedaan naar de gevolgen van deze manier van rijden en wat er gebeurd met het paard (stresslevel gemeten) als die achter de loodlijn wordt gereden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:33

R12312 er zijn genoeg artikelen te vinden over het waarom... Dus dat "dat betekent niet dat zij gelijk hebben." vind ik een beetje een dooddoener :')

Ik ga ook mee met het 'goeroeclubje'! Mooi uitgelegd terpentijn en damian23. Blij dat er ook nog bokkers zijn die er anders tegen aan kijken en hun kop niet in het zand steken :j

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:34

Ontspanning oke, maar hoe los en ontspannen wil je de toppaarden in de GP hebben? Die proeven kan je niet rijden zonder aanspanning. Vergelijk het bijv met Epke Zonderland, ook een topsporter, de adrenaline en aanspanning spat er af als hij bijv. op de brug zijn oefeningen doet.
Dat is voor een GP paard niet anders. Maar kijk naar een Totilas, de overgang naar uitgestrekte stap laat meteen totale ontspanning zien. En die valse knik? Kijk eens door de dikke bespiering heen. Als dit een valse knik is dan hebben ze die op de spaanse rijschool, toch wel heel klassiek, ook. Daar is de nek ook lang niet altijd het hoogste punt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:58

Weet jij de 3e halswervel wel te vinden MousM? Dat heeft totaal niks met bespiering te maken.
En ook de Spaanse rijschool 'lijkt' (ik heb alleen filmpjes en foto's gezien) een andere weg ingeslagen. Een weg die verrekte veel overeenkomsten vertoont met die van Sjef. Helaas.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:30

Yep, weet ik

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:38

Olympia96 schreef:
En ook de Spaanse rijschool 'lijkt' (ik heb alleen filmpjes en foto's gezien) een andere weg ingeslagen. Een weg die verrekte veel overeenkomsten vertoont met die van Sjef. Helaas.

Nou zo rijden ze bij Sjef echt niet rond hoor..... hier op de manege rijden ze nog beter :=