Politiepaard botst op bus bij Haagse rellen [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:18

Shadow0 schreef:
Riddershow schreef:
Over politie en mishandeling: Ik heb ook wel eens het idee dat mensen al snel roepen dat ze mishandeld zijn.

Bij een deel is de schade gewoon bewezen.

Citaat:
Tja als jij een politieagent duwt, kun je iets terugverwachten, deze heeft toch ervoor te zorgen dat hij/zijn overwicht behoudt

Dat werkt niet zo, ook niet in aanzien. Een politie die zich zo makkelijk laat provoceren daalt in elk geval stukken in mijn achting, maar ook in de achting van de mensen die ze aanspreken. (Want dat is uiteindelijk de reden dat ze het doen.)

Daarnaast, nogmaals: er zijn meerdere manieren om gezag te krijgen en te houden. Het is erg jammer dat we sociaal/emotioneel zo armoedig zijn dat we denken dat dat alleen kan met geweld. Dat is namelijk absoluut niet zo. De politie zou meer moeten trainen in die andere manieren, dat is en veiliger voor iedereen (zowel de burgers als de politie, omdat zaken minder escaleren) maar komt bovendien het gezag alleen maar ten goede.

Ik zeg niet dat het persé met geweld moet. Ik zeg dat als jij A zegt er B verwacht kan worden. Als je A niet zegt hoeft er ook geen B verwacht te worden...

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:10

Shadow0 schreef:
robert45 schreef:
Wat een grootst mogelijk onzin is dit, Nederland een Politiestaat.

Dat schreef ik dan ook niet :)

Maar als we echt vinden dat iedereen meteen en onmiddellijk moet voldoen aan wat de politie zegt, en dat het volkomen ok is als de politie dan meteen grof geweld gaat gebruiken, dan komt die politiestaat wel in de buurt.

We zijn het nu niet. Laten we dat zo houden.

Citaat:
Het is niet alsof hier willekeurig mensen worden opgepakt in elkaar geslagen en verdwijnen of vermoord worden. Als deze meneer zich normaal gedragen had en zelfs meegewerkt had zou dit niet gebeurd zijn.

Dat hangt er een beetje vanaf. Het verdwijnen en vermoord worden: godzijdank niet. Zonder reden oppakken en in elkaar geslagen worden is wel een punt van aandacht geweest in de Haagse Schilderswijk. (Overigens niet helemaal willekeurig - als je jong en allochtoon bent loop je risico, hoe zeer je je ook gedraagt.)

Verder weten we helemaal niet hoe 'niet normaal' die persoon zich gedragen heeft, en is het gewoon niet ok als we als vrije maatschappij vinden dat iedereen meteen en zonder enige vorm van protest moet meewerken aan wat de politie ook eist, en dat het anders best begrijpelijk is dat daar lichamelijk letsel tegenover staat. Nogmaals: straffen gaat via het strafrecht.

Citaat:
Als je je gewoon aan de regels houd heb je van de politie niets te vrezen.

Je zou ook niets te vrezen moeten hebben van de politie als je je niet aan de regels houdt... tenminste geen dood of geweld. Je moet wat te vrezen hebben van de strafrechter. DIE mag uiteindelijk als enige beslissen of je wel of geen straf krijgt. De politie mag in uitzonderlijke gevallen overgaan tot geweld als het niet anders kan, maar zeker NIET alleen omdat iemand zich niet aan de regels houdt.

Straffen gaat via het strafrecht inderdaad maar als iemand zich niet laat oppakken dan wordt dat straffen via het strafrecht erg lastig. Ik denk dat mensen vooral eerst goed moeten nadenken voordat ze een oordeel hebben over dit gebeuren. Het is in en in triest dat die meneer overleden is maar er zijn heel wat mensen die al weten hoe of wat er gebeurd is terwijl je maar een deel van een filmpje ziet.

jansje73

Re: Politiepaard botst op bus bij Haagse rellen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:29

Hoop dat het paard en agente snel herstellen.

Denk dat ze in DH teveel na de beelden hebben gekeken toen in Amerika ook rellen uit braken toen de politie daar hard ingreep.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:41

Ik wil iedereen vragen die vind dat de politie te hard optreed hier in zeer korte termijn is langs te komen in Den Haag in die omgeving... 2 nachten vliegt hier al de helikopter, hoor je veel knallen van vuurwerk etc. Van mij mag de politie nog harder optreden daar, om gek van te worden! Mijn vriend is persfotograaf, zijn collega's zijn ook met stenen bekogelt terwijl ze eergister die zogenaamde demonstratie vast wilde leggen. Belachelijk!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:58

Gillbo schreef:
En over discriminatie, dat wordt overal gedaan. Er zijn nog steeds vrouwen met topfunctie's die veel minder salaris krijgen dan een man in die zelfde functie.
Zie je die geweld gebruiken.....

Ja nou...een en al mat partijen daar op die kantoren hoor :')

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:07

lovehaffie schreef:
Ik wil iedereen vragen die vind dat de politie te hard optreed hier in zeer korte termijn is langs te komen in Den Haag in die omgeving... 2 nachten vliegt hier al de helikopter, hoor je veel knallen van vuurwerk etc. Van mij mag de politie nog harder optreden daar, om gek van te worden! Mijn vriend is persfotograaf, zijn collega's zijn ook met stenen bekogelt terwijl ze eergister die zogenaamde demonstratie vast wilde leggen. Belachelijk!

Idd, harder optreden en veel harder straffen. Tuig van de bovenste plank. Hek erom heen en niet meer mee bemoeien. Is de hoeveelheid gajes binnen no time gehalveerd.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:15

Het was ook duidelijk te zien dat, zodra en er met vuurwerk en stenen gegooid werd, de blanken zich terugtrokken en onze 'getinte medemensen' er vol in gingen. Duidelijk rellen om het rellen dus.
Ik heb absoluut niets tegen allochtonen, maar deze groep moet een enkeltje land van herkomst krijgen.

En om nog even terug te komen op de agente die viel. Ze gaat achter haar collega's aan omdat dat veiligheidsprotocol is. Je blijft bij je eenheid, omdat je in je uppie veel te kwetsbaar bent. Zeker in een situatie als deze.

En Shadow, ik krijg echt de kriebels van jouw opvattingen. Heb je je ooit weleens in een geweldssituatie bevonden?? Eentje waarin je persoonlijk flink bedreigd wordt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:02

Ik weet ook zeker dat ruim 90% van de mensen gewoon een vredig protest wilden. En dat de 10% procent hierbij dus puur kwam om te rellen. Vannacht scheen het ook lekker raak te zijn. Werd wakker doordat ik mij in arabische taferelen bevond volgens mij. Een paar scooters die voorbij raceten en die lekker alla dingen gingen roepen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:48

Shadow: ik erger me dood aan de manier waarop je meningen als feiten verkondigd en dan ook nog eens dingen zegt die niet kloppen.

En serieus: denk je echt dat het gajes wil praten?? Er zitten er een hoop die willen praten, maar dat zijn niet degene die midden in de nacht de boel vernielen hoor. Wees maar niet bang.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:48

Momenteel vliegen er weer 2 heli's, constant knallen van vuurwerk en sirenes... Leuk hoor in Den Haag! Politiegeweld? Owja? Daarom duurt dit nu al 3 nachten? Van mij mogen ze nu is wat geweld laten zien!
Shadow je bent van harte welkom! Ik woon er ruim 15 min lopen vanaf maar het is nu al 3 nachten raak ga er is gezellig heen lopen! Kan je met eigen ogen zien hoe het er hieraan toe gaat... Dan weer oordelen aub

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:56

Shadow0 schreef:
Tja als jij een politieagent duwt, kun je iets terugverwachten, deze heeft toch ervoor te zorgen dat hij/zijn overwicht behoudt

Dat werkt niet zo, ook niet in aanzien. Een politie die zich zo makkelijk laat provoceren daalt in elk geval stukken in mijn achting, maar ook in de achting van de mensen die ze aanspreken. (Want dat is uiteindelijk de reden dat ze het doen.)

Daarnaast, nogmaals: er zijn meerdere manieren om gezag te krijgen en te houden. Het is erg jammer dat we sociaal/emotioneel zo armoedig zijn dat we denken dat dat alleen kan met geweld. Dat is namelijk absoluut niet zo. De politie zou meer moeten trainen in die andere manieren, dat is en veiliger voor iedereen (zowel de burgers als de politie, omdat zaken minder escaleren) maar komt bovendien het gezag alleen maar ten goede.[/quote]
Wat had jij dan voorgesteld.
Meneer wij begrijpen dat u een wapen heeft maar u weet dat dat niet de bedoeling is he. Dus kom kom even mee in het busje naar de strafrechter want tja wie de billekes brand moet op de blaren zitten.

Ik vraag mij af of jij wel weet wat de training van een agent inhoud? Gecontroleerd geweld is een onderdeel maar daar gaan zoveel stappen aan vooraf. Deze man was die stappen al voorbij.

En sociaal emotioneel armoedig. Sorry maar spreek voor jezelf want ik denk dat het grote deel hier zeker is voor geweld vermijden maar waar nodig inzetten.
En blijkbaar was dat nodig.

Shadow ik ben echt benieuwd wat jij als geweldloze optie ziet voor de rellen in Den Haag?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 05:31

lovehaffie schreef:
Momenteel vliegen er weer 2 heli's, constant knallen van vuurwerk en sirenes... Leuk hoor in Den Haag! Politiegeweld? Owja? Daarom duurt dit nu al 3 nachten? Van mij mogen ze nu is wat geweld laten zien!
Shadow je bent van harte welkom! Ik woon er ruim 15 min lopen vanaf maar het is nu al 3 nachten raak ga er is gezellig heen lopen! Kan je met eigen ogen zien hoe het er hieraan toe gaat... Dan weer oordelen aub

Er is iemand doodgedrukt/verstikt door een paar politieagenten. Vervolgens is er schandalig gehandeld door ze. Niet geraninimeerd maar in een bus gesleurd. Terwijl een van de daders gewoon even wat stonden te drinken daarbij. Er werkelijk maar een iemand keek of er nog een pols was. Terecht dat deze mensen boos zijn. En blijkbaar moeten ze nog veel bozer worden voor dat de blanke Nederlanders door hebben wat er bij de politie allemaal mis is.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 05:51

Jennyj01 schreef:
lovehaffie schreef:

Er is iemand doodgedrukt/verstikt door een paar politieagenten. Vervolgens is er schandalig gehandeld door ze. Niet geraninimeerd maar in een bus gesleurd. Terwijl een van de daders gewoon even wat stonden te drinken daarbij. Er werkelijk maar een iemand keek of er nog een pols was. Terecht dat deze mensen boos zijn. En blijkbaar moeten ze nog veel bozer worden voor dat de blanke Nederlanders door hebben wat er bij de politie allemaal mis is.

Ja dat is vreselijk. En ik als blanke Nederlander (want dat doet er blijkbaar toe??) vind het ook verschrikkelijk wat er is gebeurd. Dit had nooit mogen gebeuren. Woede, onmacht, onrust, ik kan me waarschijnlijk niet voorstellen wat er allemaal voor emoties door die mensen heen gaat die betrokken zijn bij de rellen. Het lijkt me in ieder geval heel erg als je je zo voelt. Dan nog ga je die woede niet kanaliseren door het slopen van winkels/bezittingen van onschuldige mensen die 0.0 te maken hebben gehad met het hele voorval. Protesteren tegen geweld, door zelf geweld tegen bezittingen van onschuldige mensen te gebruiken, zegt i.m.o. alleen maar wat over de personen die dat doen. Dan gebruik je die emoties alleen achteraf als excuus om een ravage aan te kunnen richten. Kan ik begrip opbrengen voor de emoties? Ja. Kan en wil ik begrip opbrengen voor de manier waarop sommige mensen hiermee om gaan, zoals bij de rellen? Nee. Als je ervoor kiest om op dergelijke wijze je emoties te uiten, ben je een heel eind van het padje af en heb je, naar mijn mening, hulp nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 06:05

Jennyj01 schreef:
lovehaffie schreef:

Maar die relschoppers zijn hier niet boos om, die weten amper wat er aan de hand is, die willen gewoon rellen

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 06:37

Echt werkelijk waar er roepen een paar mensen discriminatie en vervolgens neemt iedereen dat voor waar aan. Ik kan daar zo slecht tegen. -:(-

Niet alles wat er gebeurd heeft met huidskleur te maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 06:50

pff, ben weer wat blij dat ik die rotstad uit ben, bah.

Ik heb zelf jaren gewoond in Den haag. Niet in de schilderswijk, maar wel in een buurt die bekend staat als een mindere wijk van Den Haag. Ik ben zelf absoluut niet het type dat in aanraking komt met politie, maar merk nu ik in een dorpje op de hei woon wel heel veel verschil. Je merkt aan de politie in Den Haag (maar wellicht ook andere grote steden, dat weet ik niet) dat ze door al het geweld, tegenwerking enz. veel harder zijn en veel minder open staan voor een gesprek. Logisch natuurlijk, de werkomgeving is veel minder veilig en de situaties zijn groter.
Het gevolg is echter wel dat je ook mensen tegen je werkt. Nogmaals, ik ben een hele brave burger, maar als ik met politie in aanraking kwam (bijvoorbeeld toen de straat afgezet ivm een onderzoek en ik toch echt mijn honden even uit moest laten na enkele uren) zij veel minder open staan voor een gesprek en veel minder de situatie van jou kant willen bekijken. Dat roept bij mij al frustratie op, laat staan bij iemand die sociaal niet erg vaardig is en al vaker met politie in aanraking is gekomen. Zo iemand grijpt sneller terug naar geweld, voor de politie is het een bevestiging en de escalatie zet door.

Vergelijk het met een puber en een stel ouders die niet goed overweg kunnen met elkaar. Na een tijdje is iedere opmerking teveel, van beide kanten. Naar mijn idee is dat wat er ook gaande is in de Schilderswijk.

En op dat punt snap ik Shadow best, want geweld lokt geweld uit. Maar het probleem is dat de situatie nu al zodanig is geescaleerd dat je het nu niet meer op gaat lossen door zonder wapens daar rond de wandelen en een praatje te maken, en dus word je gedwongen in een situatie van geweld. Wat overigens voor beide partijen geld.

Hoe het op te lossen zou ik ook niet weten. Maar hoewel ik het niet goedkeur (niets keurt dit goed) snap ik wel hoe dit tot stand is gekomen en is er schuld aan beide kanten. Het probleem is dat de situatie jaaaaaren geleden is ontstaan en je dit niet zomaar omdraait door de wapens thuis te gaan laten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 07:37

Ook ik ben van plan om den haag te verlaten in de toekomst. Ik vind het wonen hier steeds meer achteruit gaan. Sinds een half jaartje woon ik in het centrum tegen de Schilderswijk aan. Het is verre van plezierig nog

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 07:47

Jammer, ik heb familie in den haag gehad, maar de laatste is ook weggetrokken...geboren en getogen hagenezen....zij vonden de mentaliteit steeds agressiever worden en dan echt niet alleen van de tatoes, ook het "nette" volk heeft nu een kort lontje....ze wonen nu in Hoofddorp en hebben het super naar hun zin......

Jammer hoor, jaren geleden ben ik zelf Amsterdam uitgegaan....Amsterdam was mijn stadje, maar dat is het ook al jaren niet meer....zo jammer want deze steden zijn prachtig!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:05

Jennyj01 schreef:
lovehaffie schreef:

En ben jij erbij geweest? Reanimeren had niet veel zin, want hij is toch een dag later overleden? Een bewusteloze man reanimeer je niet... Ik zie ze hem even in een soort stabiele zijligging rollen en later de bus in (misschien omdat die airco heeft?) of om uit het zicht te halen want het kan natuurlijk ook voor onrust zorgen.

Tja, moet dan elke politieagent een pols/voet/hals ader vastpakken en hartslagen tellen? Denk echt niet dat daar een andere uitkomst uit komt hoor. Of misschien hysterisch rondjes rennen omdat iemand onwel is geworden? Of de rust bewaren en wachten op de ambulance? En ja, het zijn mensen dus op warme dagen moeten ze ook drinken.

Los van de fouten die er zijn gemaakt kun je op zo'n moment niet veel meer doen.

En zeg nu eerlijk, als die man niet had gedreigd dat hij een wapen had, was er helemaal niks gebeurd.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:08

Het zijn niet de Antillianen, Arubanen die 'actie' voeren. Niet de familie, die willen slechts de waarheid boven tafel en gerechtigheid. Het zijn relschoppers van overwegend Marokkaanse afkomst. Het is afschuwelijk wat er is gebeurd, maar deze rellen hebben er niets mee te maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:17

Zelfs de familie gooit het niet op discriminatie. Een van de agenten was notabele een Arubaan

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:23

CoriienRN schreef:
De politie stond daar alleen om het bedwang te houden, blijkbaar is dat voor een hoop van onze gekleurde medelanders aanstoten om te rellen en te plunderen... zie dat blanke Nederlanders dat niet zo 123 doen...

Och och, wij blanke Nederlanders (wat een rare verwoording trouwens) :roll:
Geloof me, je hebt genoeg uitkeringstrekkende tokkies die net zo erg zijn. Mensen moeten is begrijpen dat het niet om ras gaat maar om opvoeding, persoonlijkheid, sociale omstandigheden (de wijk waarin je opgroeit) er zijn zoveel "buitenlanders" die het hier perfect doen, maar daar wordt niet over gesproken. Wat mij altijd ergert is als mensen zeggen, 'Ik ben geen racist hoor, heb ook buitenlandse vrienden, maar de meeste vind ik niks'. Heb je verschrikkelijke marrokaanse/antilliaanse hangjongeren? zeker! Maar je hebt net zo een verschrikkelijke nederlandse jeugd uit achterstandswijken. Er is ooit een onderzoek gedaan, er zijn twee buitenlandse gezinnen uit een achterstandswijk gehaald en geplaatst in een nette wijk. Ze hebben deze mensen de kansen gegeven om een waardig leven te leiden. Uit beide gezinnen volgde de kinderen een HBO/uni opleiding en was er geen sprake van criminaliteit, daar waar de gezinnen die in de achterstandswijken zijn gebleven wel in het crimineel circuit terecht zijn gekomen. Mensen zijn ZO kortzichtig hierin.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:23

Jennyj01 schreef:

Oh ja is dat zo, de doodsoorzaak is nog niet eens bekend en jij weet al wat die is, dat is knap.
Mag die agent geen slokje water drinken dan? Er staan veel mensen bij en juist iemand die bewusteloos is moet je niet met z'n alle bovenop gaan zitten als een stelletje hysterische idioten, die moet je de ruimte geven.
Er waren mensen met de man bezig want reanimeren doe je niet op iemand met een hartslag.
Als je ook maar iets van ehbo af weer dan weet je ook dat juist 1 iemand de leiding moet nemen en de rest moet wel alert blijven maar niet overal mee bemoeien.
De bus was volgens de agenten ws de beste optie op dat moment. Ik geloof echt niet dat zij dachten: he jammer voor die kerel die laten we gewoon lekker dood gaan, kan ons het schelen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:25

secricible schreef:
pff, ben weer wat blij dat ik die rotstad uit ben, bah.

Ik heb zelf jaren gewoond in Den haag. Niet in de schilderswijk, maar wel in een buurt die bekend staat als een mindere wijk van Den Haag. Ik ben zelf absoluut niet het type dat in aanraking komt met politie, maar merk nu ik in een dorpje op de hei woon wel heel veel verschil. Je merkt aan de politie in Den Haag (maar wellicht ook andere grote steden, dat weet ik niet) dat ze door al het geweld, tegenwerking enz. veel harder zijn en veel minder open staan voor een gesprek. Logisch natuurlijk, de werkomgeving is veel minder veilig en de situaties zijn groter.
Het gevolg is echter wel dat je ook mensen tegen je werkt. Nogmaals, ik ben een hele brave burger, maar als ik met politie in aanraking kwam (bijvoorbeeld toen de straat afgezet ivm een onderzoek en ik toch echt mijn honden even uit moest laten na enkele uren) zij veel minder open staan voor een gesprek en veel minder de situatie van jou kant willen bekijken. Dat roept bij mij al frustratie op, laat staan bij iemand die sociaal niet erg vaardig is en al vaker met politie in aanraking is gekomen. Zo iemand grijpt sneller terug naar geweld, voor de politie is het een bevestiging en de escalatie zet door.

Vergelijk het met een puber en een stel ouders die niet goed overweg kunnen met elkaar. Na een tijdje is iedere opmerking teveel, van beide kanten. Naar mijn idee is dat wat er ook gaande is in de Schilderswijk.

En op dat punt snap ik Shadow best, want geweld lokt geweld uit. Maar het probleem is dat de situatie nu al zodanig is geescaleerd dat je het nu niet meer op gaat lossen door zonder wapens daar rond de wandelen en een praatje te maken, en dus word je gedwongen in een situatie van geweld. Wat overigens voor beide partijen geld.

Hoe het op te lossen zou ik ook niet weten. Maar hoewel ik het niet goedkeur (niets keurt dit goed) snap ik wel hoe dit tot stand is gekomen en is er schuld aan beide kanten. Het probleem is dat de situatie jaaaaaren geleden is ontstaan en je dit niet zomaar omdraait door de wapens thuis te gaan laten.

Mooi omschreven!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:46

Gillbo schreef:
Jennyj01 schreef:

Oh ja is dat zo, de doodsoorzaak is nog niet eens bekend en jij weet al wat die is, dat is knap.
Mag die agent geen slokje water drinken dan? Er staan veel mensen bij en juist iemand die bewusteloos is moet je niet met z'n alle bovenop gaan zitten als een stelletje hysterische idioten, die moet je de ruimte geven.
Er waren mensen met de man bezig want reanimeren doe je niet op iemand met een hartslag.
Als je ook maar iets van ehbo af weer dan weet je ook dat juist 1 iemand de leiding moet nemen en de rest moet wel alert blijven maar niet overal mee bemoeien.
De bus was volgens de agenten ws de beste optie op dat moment. Ik geloof echt niet dat zij dachten: he jammer voor die kerel die laten we gewoon lekker dood gaan, kan ons het schelen.

Misschien het nieuws even volgen.