Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 06:48

Vanaf 2006 is het paard al in training bij iemand anders LL. En er staat niet dat er op 31-1-2014 ook gestopt is met het rijden van U2 door Bartels / Koot alleen dat het paard van stal verhuisd is. Je praat dan toch over meer jaren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 06:49

Ik ken beide partijen niet dus het blijft lastig oordelen.
Maar heb de facebook site van Lonneke wel eens vaker gevolgd en hier plaatst ze veel artikelen over de zaak maar ook over bitten en alles.
Ze lijkt zo op het eerste gezicht iemand die het goed voor heeft met haar paard.
Niks mis mee.
Maar ze zoekt wel continue de media op en gaat steeds overal op in (wat haar goed recht is )
Maar is dit wel zo verstandig.
Ik krijg hierdoor het idee dat ze het verhaal over haar paard aandikt, misschien voor de poen of de aandacht, geen idee.

Anderzijds zeg ik ook vaak: waar rook is, is vuur!!
Ik weet dat op sommige stallen de training nogal eens zwaar en doorgepakt kunnen worden en dat daar idd de wonden en alles van komen.
Maar ik weet niet hoe het op stal Bartels gaat en mij lijkt het dat ze zich dat niet echt kunnen permitteren.

Ik denk dat het gewoon van beide kanten om de een of andere reden niet lekker loopt, maar het fijne zullen we er nooit van weten.
Wel heeft Lonneke op haar facebook gezet dat ze haar medisch dossier van U2 openbaar zou maken na de uitspraak, dus ben benieuwd.
Trouwens ze leest hier ook soms mee volgens mij.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:04

Caesar schreef:
Vanaf 2006 is het paard al in training bij iemand anders LL. En er staat niet dat er op 31-1-2014 ook gestopt is met het rijden van U2 door Bartels / Koot alleen dat het paard van stal verhuisd is. Je praat dan toch over meer jaren.

Maar als je de zaak vanaf het begin gevolgd hebt was dat wel duidelijk geweest :).
Het dier is van stal verhuisd dus sowieso onder toezicht van de familie Bartels weg.
Iedereen die de zaak vanaf het begin heeft gevolgd weet dat U2 verplaatst is en dat Mischa Koot het paard toen al lang niet meer trainde. Verder is het paard verplaatst omdat Lonneke Engel weer in Nederland ging wonen en ze nu zelf met het dier aan de slag kon.
Daarnaast heeft Bartels het dier een paar keer geleend voor een clinic/show maar hebben zij het dier überhaupt niet getraind.
Danielle Mellink heeft ook nooit uit naam van Bartels op U2 gereden.

Dus nee, je praat niet over meer jaren dat het dier daar heeft gestaan/ gereden is bij/door Bartels
En zeker niet het grootste deel van zijn rijdbare leven.

Ik ben aan de ene kant wel blij met de uitspraak. Ik kan persoonlijk niet geloven dat een stal die zo bezig is met paarden welzijn zulke dingen zou doen. Echter... is de schuldvraag nog steeds niet beantwoord en dat is heel jammer voor de naam van de gedaagden.
Op deze manier kunnen de namen van de gedaagden nog steeds door de slijk gehaald worden, wat een aantal mensen hier ook bewijzen trouwens.
En verder blijven de mensen het slechtste natuurlijk onthouden net als destijds bij Coby van Baalen. Zij is destijds vrijgesproken door de bond en toch haal iedereen haar zaak steeds bij deze zaak (wat overigens gebeurd omdat ze namen verwarren).

Dus ondanks dat de gedaagde de zaak hebben gewonnen is hun naam nog steeds niet gezuiverd. En dat vind ik jammer!
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 11-06-15 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:10

Um....nu niet nog een andere Daniëlle erbij gaan halen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:14

De Danielle die U2 heeft gereden is Danielle Mellink, niet Heijkoop.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:26

MDH: Vanaf welk jaar is Engel dan zelf weer met U2 gaan trainen? Is dat vanaf 31-1-2014?
Volgens mij is van 2006-2014 uitbesteden aan een ander (wie dan ook) toch een behoorlijk aantal jaren. En als ik het verslag mag aanhouden, heeft hij in die periode niet bij Engel gestaan.

En daarbij, het maakt me niet uit wie het heeft gedaan, maar het is gebeurd! En ik vind best dat die vraag beantwoord mag worden. Want door Bartels / Koot niet als schuldige aan te wijzen, zegt men eigenlijk dat Engel zelf haar paard zo gekregen heeft. En of die vraag dan weer terecht is?
Ik kan überhaupt niet geloven dat iemand dit zijn/haar paard aandoet, maar de feiten liggen er dus wel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:36

jesito schreef:
Anderzijds zeg ik ook vaak: waar rook is, is vuur!!
Ik weet dat op sommige stallen de training nogal eens zwaar en doorgepakt kunnen worden en dat daar idd de wonden en alles van komen.
Maar ik weet niet hoe het op stal Bartels gaat en mij lijkt het dat ze zich dat niet echt kunnen permitteren.

als het LE te doen is om aan te geven dat een paardenbit veel schade kan veroorzaken (en dan mij om het even of het dier is gereden door Bartels / Van Baalen / Engel zelf of voor mijn part de paus (als die zou rijden) dan vind ik dat een goede zaak.

Ik ben, naar aanleiding van dit hele gebeuren, eigenlijk ook best benieuwd of mijn Eigen paarden een afwijkend beeld hebben in de mond. En hoe dit dan gebeurd / hoe te voorkomen. En ben ook benieuwd of een manegepaard meer of minder last heeft dan een HTK-knol van 1 eigenaar en of er verschil zit bij paarden die door professionals worden gereden. Leuk afstudeeronderwerp denk ik.

OVerigens, geen idee of de oorzaak van het geconstateerde aan/in de mond bij U2 is te dateren. Is dat iets van de laatste maanden? Of wellicht stamt het uit de tijd dat het dier nog door LE werd gereden. Of misschien wel van daarvoor. Zolang dateren niet mogelijk is, kun je alle gedaagden en voor mijn part eiseres zelf ook, want die heeft toch ook een tijdje rondgereden op haar paard wel schuldig houden. Ik word namelijk ook niet graag beschuldigd / schuldig bevonden voor iets dat ik niet heb gedaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:39

Getup schreef:
Um....nu niet nog een andere Daniëlle erbij gaan halen ;-)

Oh shit dat is waar, ik zat al te twijfelen over de achternaam :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:42

Er zijn meerdere paarden op hoger nivo (ggk hengsten) die schade hebben opgelopen in de mond (lagen/kaak) door het rijden. Vaak door de stang.
Toch sneu dat dit nog steeds voorkomt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:44

Caesar schreef:
MDH: Vanaf welk jaar is Engel dan zelf weer met U2 gaan trainen? Is dat vanaf 31-1-2014?
Volgens mij is van 2006-2014 uitbesteden aan een ander (wie dan ook) toch een behoorlijk aantal jaren. En als ik het verslag mag aanhouden, heeft hij in die periode niet bij Engel gestaan.

En daarbij, het maakt me niet uit wie het heeft gedaan, maar het is gebeurd! En ik vind best dat die vraag beantwoord mag worden. Want door Bartels / Koot niet als schuldige aan te wijzen, zegt men eigenlijk dat Engel zelf haar paard zo gekregen heeft. En of die vraag dan weer terecht is?
Ik kan überhaupt niet geloven dat iemand dit zijn/haar paard aandoet, maar de feiten liggen er dus wel.

Je weet echt helemaal niks van de zaak af he :n.
Jammer, door je te verdiepen zou je deze vragen niet hoeven te stellen :).

Engel is inderdaad zodra ze haar paard ophaalde weer zelf gaan rijden (al was ze volgens mij niet de enige ruiter, maar dat weet ik dan weer niet zeker)... Niet lang natuurlijk want daarna was het paard 'onherstelbaar' beschadigd.

Er hebben nog meer ruiters op U2 gereden, de schade zou zelfs bij het zadelmak maken al gebeurt kunnen zijn ;).
Dus nee, als de schuld niet mij Koot of Bartels ligt dan betekend dat ook niet automatisch dat de schuld bij Engel ligt.
Overigens zijn er genoeg ruiters die hun eigen paard naar de kl*ten rijden (bewust of onbewust) die vervolgens een ander daar de schuld van willen geven, dus zelfs dat is nog mogelijk (en daarmee wil ik niet zeggen dat Engel dat dan maar gedaan heeft, maar het uitvlakken omdat ze de eigenaar is kan je ook niet zo maar doen).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:48

Suzanne F. schreef:
Er zijn meerdere paarden op hoger nivo (ggk hengsten) die schade hebben opgelopen in de mond (lagen/kaak) door het rijden. Vaak door de stang.
Toch sneu dat dit nog steeds voorkomt.

Hoe weet je dat zo zeker?
Ik bedoel, ben je er bij geweest toen ze naar de dierenarts gingen? En hoeveel goedgekeurde hengsten betreft dit dan? En is het bewezen dat het door de stang komt?

Als het namelijk alleen bij goedkeurde hengsten voor komt is dat wel typisch en dan zou het ook nog door de hengstenketting of het hengstenbit/gewone bit kunnen komen die ze bij het dekken dragen :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:51

MDH; dat klopt. Ik ga me niet als een rechter inlezen en baseer me enkel en alleen op de genoemde punten. Want de feiten zeggen blijkbaar ook niet veel in deze zaak. Alleen dat er behoorlijke verwondingen zijn waardoor het paard niet meer op niveau bereden kan worden.

En Engel heeft het paard daar ook gekocht voor 35.000 toendertijd dus als het al met zadelmak maken gebeurd zou kunnen zijn, dan nog...

Maar ik verwacht dat dit straks gewoon de doofpot in gaat. Je hebt altijd kampen, en dat zal in deze ook blijven. Maar de daadwerkelijke vraag blijft onbeantwoord. En al was het Pietje Puk of de Buurman, het is gewoon schandalig wat dit dier is aangedaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:10

Caesar schreef:
MDH; dat klopt. Ik ga me niet als een rechter inlezen en baseer me enkel en alleen op de genoemde punten. Want de feiten zeggen blijkbaar ook niet veel in deze zaak. Alleen dat er behoorlijke verwondingen zijn waardoor het paard niet meer op niveau bereden kan worden.

En Engel heeft het paard daar ook gekocht voor 35.000 toendertijd dus als het al met zadelmak maken gebeurd zou kunnen zijn, dan nog...

Maar ik verwacht dat dit straks gewoon de doofpot in gaat. Je hebt altijd kampen, en dat zal in deze ook blijven. Maar de daadwerkelijke vraag blijft onbeantwoord. En al was het Pietje Puk of de Buurman, het is gewoon schandalig wat dit dier is aangedaan.

Jeetje, zit echt met ongeloof te lezen. Als je je niet inleest zoals een rechter ga dan niet strooien met benamingen als feiten als je niet weet of hetgeen je roept een feit of een mening is. Ja, er zijn verwondingen geconstateerd, maar LE claimt dat deze onherstelbaar zijn en dat dientengevolge het paard niet meer is dan een HTK-hobbelknol van 2500 euro. Maar dat verhaal wordt door niemand gestaafd en wat ik van het vonnis begrijp is niet eens zeker waar de taxateur naar heeft gekeken.

Kun je aangeven wat je bedoelt met dat engel het paard "daar" gekocht heeft? Engel heeft U2 toch bij Bria gekocht? Of zijn Bria en AB dezelfde?

Overigens blijft de daadwerkelijke vraag niet onbeantwoord. Jouw vraag blijft onbeantwoord (wie kunnen we opknopen voor het leed van U2). Engel heeft alleen maar een hele sloot geld geeist omdat haar paard onherstelbaar beschadigd is en dat daardoor het paard nu geen 2,5 ton waard is, maar 2,5 duizend. De rechter heeft gevonnist op het "onherstelbaar" beschadigd aangezien dat niet aangetoond / bewezen is. En daarom heeft LE deze rechtzaak verloren. Voor zover ik het vonnis begrijp ging het LE dus niet om de schuldvraag door wie U2 "kapot" gereden is, maar meer dat haar inverstering nu geen rendement oplevert.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:31

niet voldoende bewijs?(één Engel O:) ) dit U2-verhaal blijft hardnekkig hangen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:39

Caesar schreef:

Eh, nee. De feiten zijn helemaal niet zo duidelijk. Het is mij niet eens duidelijk wat die constateringen van de professor van Gent nou precies betekenen, hoe dat ontstaan kan zijn, of het een gevolg moet zijn van uitzonderlijk ruw rijden of dat het ook kan ontstaan door gewone belasting, of te maken kan hebben met een gevoeligheid van het paard waardoor het reacties ontwikkelt op het bit, etc.

Dus of er uberhaupt een schuldvraag is, is niet eens goed te zeggen! En dat is dan ook helemaal niet de vraag die in de rechtzaak aan de orde kwam... en het is niet erg netjes om nu alsnog een soort van schuld te impliceren als er simpelweg niet voldoende informatie beschikbaar is om daar meer over te zeggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:43

M_D_H schreef:
Ik bedoel, ben je er bij geweest toen ze naar de dierenarts gingen? En hoeveel goedgekeurde hengsten betreft dit dan? En is het bewezen dat het door de stang komt?

Als het namelijk alleen bij goedkeurde hengsten voor komt is dat wel typisch en dan zou het ook nog door de hengstenketting of het hengstenbit/gewone bit kunnen komen die ze bij het dekken dragen :)

Uit zeer betrouwbare bronnen namelijk de eigenaren van de hengsten. En de veeartsen hebben ook bevestigd dat er schade aan de lagen was door het stanggebruik. De stang drukt op de lagen bij verkeerd gebruik.
En deze hengsten dekten net met een hengstenketting of bit. Dat wordt bij KWPN hengsten bijna nooit gedaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:52

Suzanne F. schreef:
M_D_H schreef:

Uit zeer betrouwbare bronnen namelijk de eigenaren van de hengsten. En de veeartsen hebben ook bevestigd dat er schade aan de lagen was door het stanggebruik. De stang drukt op de lagen bij verkeerd gebruik.
En deze hengsten dekten net met een hengstenketting of bit. Dat wordt bij KWPN hengsten bijna nooit gedaan.

Oh jawel hoor :).
Ik heb op verschillende hengsten stations gewerkt en stage gelopen en merendeel van de KWPN hengsten dekt gewoon met hengstenketting of bit... ;)

Hmm apart, is er een reden dat het alleen de hengsten zijn of hebben ze alleen hengsten gecontroleerd?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:57

M_D_H schreef:
Oh jawel hoor :).
Ik heb op verschillende hengsten stations gewerkt en stage gelopen en merendeel van de KWPN hengsten dekt gewoon met hengstenketting of bit... ;)

Hmm apart, is er een reden dat het alleen de hengsten zijn of hebben ze alleen hengsten gecontroleerd?

Ik dan op 1 station maar wel een gerenommeerde en daar dekten alle hengsten met een speciaal hoofdstel maar nooit met een hengstenbit of ketting.

Ik weet het alleen van deze hengsten dus er zullen vast wel meer paarden, ook ruinen en merries zijn die dit hebben. Hengsten zijn alleen sterker dus misschien heeft dat er ook mee te maken.

Liz1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:19

Citaat:
Voor zover ik het vonnis begrijp ging het LE dus niet om de schuldvraag door wie U2 "kapot" gereden is, maar meer dat haar inverstering nu geen rendement oplevert.

volgens de rechter is de eis van LE onvoldoende onderbouwd, dus de feitelijke problemen van U2 zijn schromelijk overdreven of bestaan niet. Om die reden is er niet naar aansprakelijkheid gekeken, laat staan de schuld vraag beantwoord.

In de rechtszaak heeft de rechter de stukken over U2 als onbetrouwbaar en slecht onderbouwd terzijde geschoven. als het bewijs al zo is gemanupuleerd wat is er dan daadwerkelijk gebeurd? wat LE ons verteld?

Ik heb problemen met dat iemand die een kwart miljoen probeert te verhalen op een stalhoudster als dierenvriend en voorvechter tegen dierenleed wordt afgeschilderd terwijl zij feitelijk de opdrachtgeefster en daarmee eind verantwoordelijke is. Verder kan je voldoende onderbouwd ook vertalen als schromelijk overdreven zelfs neigend naar pertinente onwaarheden waarin het paard als zielig object alle schijn van oneerlijkheid moet wegnemen.

nee ik ben er verre van overtuigd dat U2 bij LE op de beste plaats staat, in die zin kan ik mij wel vinden in arm paard :(
Ik denk dat het paardehart bij Bartels veel harder klopt dan bij LE

Ja het lijkt erop dat het belang van de investering voorgaat boven menselijkheid, respect en liefde zelfs ook voor het paard.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:50

Liz1964 schreef:
Citaat:
Voor zover ik het vonnis begrijp ging het LE dus niet om de schuldvraag door wie U2 "kapot" gereden is, maar meer dat haar inverstering nu geen rendement oplevert.

volgens de rechter is de eis van LE onvoldoende onderbouwd, dus de feitelijke problemen van U2 zijn schromelijk overdreven of bestaan niet. Om die reden is er niet naar aansprakelijkheid gekeken, laat staan de schuld vraag beantwoord.

In de rechtszaak heeft de rechter de stukken over U2 als onbetrouwbaar en slecht onderbouwd terzijde geschoven. als het bewijs al zo is gemanupuleerd wat is er dan daadwerkelijk gebeurd? wat LE ons verteld?

Ik heb problemen met dat iemand die een kwart miljoen probeert te verhalen op een stalhoudster als dierenvriend en voorvechter tegen dierenleed wordt afgeschilderd terwijl zij feitelijk de opdrachtgeefster en daarmee eind verantwoordelijke is. Verder kan je voldoende onderbouwd ook vertalen als schromelijk overdreven zelfs neigend naar pertinente onwaarheden waarin het paard als zielig object alle schijn van oneerlijkheid moet wegnemen.

nee ik ben er verre van overtuigd dat U2 bij LE op de beste plaats staat, in die zin kan ik mij wel vinden in arm paard :(
Ik denk dat het paardehart bij Bartels veel harder klopt dan bij LE

Ja het lijkt erop dat het belang van de investering voorgaat boven menselijkheid, respect en liefde zelfs ook voor het paard.

Mooi gezegd. Want hier haal je wel iets belangrijks aan. Lonneke heeft haar paard daar niet neergezet voor gezellige buitenritjes, laten we wel wezen.

En wb je laatste alinea: Lonneke heeft in in een videointerview gezegd dat ze het liefst zou willen dat ze de Bartelsen kon verbieden nog langer paard te rijden maar dat dan onmogelijk is en ze dus in plaats daarvan de financiele schade wil verhalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:50

Caesar schreef:

Uit artikel op horses.nl
"Stephan Wensing, advocaat van Engel, tekent hoger beroep aan tegen het vonnis. “Er is feitelijk niets behandeld door de rechter. Deze is van mening dat niet aangetoond kan worden dat het letsel blijvend is. Onbesproken is wie er verantwoordelijk is voor de beschadigingen aan U2. Niemand kan iets met deze uitspraak”, aldus de reactie van Wensing."

Het is zoals ik dus al dacht. De rechter is er alleen van uitgegaan of de schade al dan niet blijvend is. Daar is onvoldoende bewijs van en dus is de eis van Lonneke ongegrond.
Let wel er is geen discussie over of er schade is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:52

Heb je de uitspraak zelf gelezen of ga je nu alleen af op Wensink?

Er is door de rechter veel van de geclaimde schade in twijfel getrokken, en dat wat er dan nog overblijft is niet blijvend, volgens de rechter. Dat vertellen is echter niet in het voordeel van Wensink zijn zaak, dus dat laat hij gemakshalve achterwege.

Edit: de eigen deskundige van Wensink (de hoogleraar) heeft tijdens de procedure een groot deel van zijn conclusies over het bestaan van schade aan de kaak ingetrokken. Dat vertelt hij er ook maar niet bij...

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:03

Nogmaals, uit de uitspraak:
Citaat:
Eiseres stelt dat gedaagden door hun handelen dan wel nalaten letsel aan haar paard hebben toegebracht. Zij vordert in conventie de waardevermindering van haar paard. De dragende feitelijke grondslag voor die vordering is de stelling van eiseres dat haar paard onherstelbaar letsel aan zijn mond en flanken heeft opgelopen.

De rechter is dus uitgegaan van wat Engel & Wensing stelden, en dat is dus juist feitelijk behandeld.
Als Wensing de grondslag had gemaakt 'ok paard doet t niet meer, laten we kijken hoe stuk ie is en bewijzen wie de schuldige is/wat er vergoed moet worden' dan was het anders gelopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:04

En hoe wil je gaan bewijzen WIE de schuldige is?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:10

Is niet te bewijzen, simpel zat, alleen voor diegenen die nog steeds naar Koot en Bartels wijzen als 'ja maar die hebben hem stuk gemaakt en arme U2 en Lonneke'
Het ging voor Engel er dus ook niet eens om wie hem stuk gemaakt heeft, of om daadwerkelijk uit te zoeken hoe/wat/waar, zij stelde dat Koot en bartels schuldig waren, en ik heb het gevoel dat dat vooral was omdat ze daar de kans zag meer geld te kunnen plukken.