Wielrenner in ziekenhuis na botsing met paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:48

Ryder schreef:
NatasjavE schreef:

Nou,...hierop de Jachthuislaan in Soest gaan ze effe harder dan 30.

Ze spelen daar tour de frans. De "finisch" is aan het einde. Ze waaieren in een "eindsprint" oerkreten uitstotend op je af.

Ze roepen en verminderen zeker geen vaart. De meeste paarden schrikken zich de kleren.

Vaart minderen en rustig naast elkaar blijven zou hier heeeel erg helpen. Mogen ze van mij kiezen rustig roepen of voor mij apart bellen.

Daar rijd ik ook regelmatig met mijn racefiets en ik herken mij noch degenen waarmee ik samen fiets hierin :n evenmin ben ik hier ooit getuige van geweest bij anderen op deze weg... dus dit geldt zeker niet voor alle wielrenners. Wat wij wel doen: op een tempo rijden waarin je rekening houdt met andere weggebruikers (een sprintje trekken is prima maar er wordt zeker rekening gehouden met de ponies die aan deze straat staan, dan rijden we rustig voorbij en als we van achteren naderen rijdt de eerste ruim langs en kondigt aan dat er nog meer fietsers willen passeren).

Overigens zijn juist ruiters uitermate 'asociale' weggebruikers. Houden een zweep vast die ze zo ver mogelijk uitsteken waardoor je lastig kunt passeren (maak ik me ook weleens schuldig aan!), rijden op het fietspad gerust naast elkaar, ruimen de poep niet op... Ik begrijp dit voor een groot deel omdat je als ruiter een kwetsbare weggebruiker bent, maar als wielrenner geldt dit net zo goed.
Ik vind ook dat wielrenners, vooral in grote groepen, zich net wat meer zouden mogen inleven in ruiters, maar dit komt vaak uit onbegrip voor de kwetsbare positie van een ruiter. Echter gaan mensen hier ook los op wielrenners, dat komt imo voort uit datzelfde wederzijdse onbegrip. Het is in ons land nou eenmaal vrij druk, we moeten de wegen (noodgewongen) delen. Dan kun je maar beter je best doen om rekening te houden met elkaar. Zelf heb ik hier mijn steentje aan bijgedragen door een stuk te schrijven voor het blad van de wielrenvereniging waar ik lid van ben 'hoe om te gaan met ruiters'.

Ayasha, met de auto kun je toch ook niet zomaar even stilstaan overal? Als ruiter heb ik zelf meer last van auto's die even willen langsrazen dan van fietsers.

Wordt thans wel verwacht dat ik zelfs voor een hert dat uit het bos springt uit het niks kan stoppen bv. je moet kunnen stoppen voor onverwachte factoren.

Snollygoster; in belgie wel ja. :) in een vorig topic hierover zeiden een aantal bokkers dat dat er in Nederland niet in staat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:27

Ayasha schreef:
Snollygoster; in belgie wel ja. :) in een vorig topic hierover zeiden een aantal bokkers dat dat er in Nederland niet in staat.

In Nederland hebben we artikel 5
Dat houd in dat je jezelf en een ander niet in gevaar mag brengen op de openbare weg.

Dat houd onder andere in dat je je snelheid aanpast aan de plaatselijk daar ontstane situatie.

Zelfs als de regels anders zijn gaat de daar ter plaatste ontstane situatie(wat dat ook mogen zijn) voor op de geldende regels.
Zelfs als die situatie ontstaat doordat een ander zich niet aan de regels houdt.

Dus als een oud omaatje met een rollator een 80 kilometer besluit over te steken ben je verplicht zo mogelijk te stoppen.

Twee paarden naast elkaar op de weg,...mag wellicht niet maar je moet toch je snelheid aanpassen om een veilige situatie te creëren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:05

Jolandaa_ schreef:
Nikass schreef:
Jessdaniels: Uit de enquête die bij ons in het bos gehouden werd kwam toch heel iets anders naar voren. Wielrenners, mountainbikers en groepjes joggers (die gaan ook niet aan de kant maar duwen je de berm in)
Die mensen zijn alleen bezig met hun eigen prestatie. Joggers die over een kind of een hond heenspringen om maar niet te hoeven inhouden zie je hier regelmatig.

Ik ben trouwens, maar dat was wel een uitzondering, ook een keer een groep nordic-walkers tegengekomen op het ruiterpad. Ze waren oefeningen aan het doen met zwaaiende stokken. Achteraf vonden we het wel hilarisch, maar het was natuurlijk levensgevaarlijk; we kwamen in vol galop aan.

Danique: dat hangt natuurlijk ook van de locatie af. Als ik bij ons in het bos neem, je zou je kunnen afvragen of je in een recreatie bos überhaupt zo hard moet rijden. Alle gemotoriseerde voertuigen zijn er verboden. Mensen zijn er niet op bedacht. Kinderen en honden zien het verschil niet tussen de stoep en het fietspad (alleen aangegeven met een streep.)

Dit vind ik nog meer gevaarlijk dan die zwaaiende stokken :=

Hoezo mag je niet galopperen op een ruiterpad dan??

Jolandaa_

Re: Wielrenner in ziekenhuis na botsing met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:59

Als jij tegenliggers tegen komt wat of wie dan ook minder je vaart

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:24

Alsnog zie ik het verschil niet in als je met de fiets een ruiter passeert met 25 of met 35. Voor een stappende ruiter ga je er voor hun gevoel toch wel hard langs, paard kan bij beide snelheden schrikken. Lagere snelheid is alleen handig om dat je harder kan roepen en de ruiter meer reactie tijd heeft. Als ik ruim kan passeren, minder ik geen snelheid.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:32

Van mij hoeven ze ook niet te minderen, paardlief is er niet bang van. Maar ik ga niet in volle galop een tegenligger passeren.

Ik kwam gisteren in 't bos een scoot mobiel tegen. Geen idee hoe paardlief reageerd, is pas de 3e keer in 't bos. Meneer verminderde vaart en ik heb hem vriendelijk bedankt.

Ook kwam ik een mountenbiker met hond tegen. Man bood z'n excuses dat hij niet vaart verminderde, terwijl ik 't pad kwijt was en niet op een ruiterpad liep.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:38

Tuurlijk, als iemand naar mij signaleert omdat het een jong/bang/whatever paard is. Prima, ik minder vaart, met alle liefde. Je moet de weg toch delen (hoewel ik het meer doe voor het gevoel van de ruiter aangezien ik nog steeds geen verschil zie in 25 km/h passeren en 35. Let wel, ik heb het over ruim passeren. Als het krap is, minder ik vaart ofcourse). Ik vind sommige dingen wel absurd die gesteld worden door ruiters. Iedereen moet rekening houden met de ruiters, maar in de praktijk houden ruiters 0,0 rekening met andere weggebruikers. Er zijn namelijk zat (met name oudere mensen) die paarden in het verkeer absoluut niet prettig vinden. Ik zie zat situaties waar ik me dood schaam voor mijn collega ruiters. Dus als iedereen die vingertje wijst naar een ander, hier even mee wil stoppen . Zou dat fijn zijn. Als je een vinger wijst naar een ander. Wijzen er drie naar jezelf :D

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:01

oh ja zeker hoor, ik heb gelukkig weinig problemen ondervonden en prijs mezelf gelukkig met een braaf dier. Ik vind de mentaliteit hier ook erg kortzichtig soms. Als je paard doodsbang is ga je die trainen, of je gaat het niet op zoeken.
Er moet altijd alleen maar rekening gehouden worden met de ruiters. Ik kreeg recent de vraag of ik niet wilde gaan draven uit angst dat de hond mij achterna kwam. Prima toch. Ben afgestapt en heb de hond laten kennis maken. vorige keer was die er achter aan gerend. Overigs was ik dus op de vlakte waar ik geloof ik niet mocht komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:31

Ik heb met alle andere weggebruikers, inclusief ruiters, minder fijne momenten meegemaakt. Maar zelfs dan kom ik na 35 jaar rijden nog niet aan 10 situaties waarin ik me doodgeërgerd heb. Het zal wel eigen zijn aan de mens zekers dat we alleen het slechte onthouden.

In deze wereld dat alles zo snel moet gaan, vind ik acties zoals "paard op de baan, kalm aan" zeker meer als nodig. De moderne mens is zo ver van de natuur verwijderd, dat we echt moeten sensibiliseren hoe je op paarden in het verkeer moet reageren. Er zijn kinderen die niet eens meer weten dat melk van een koe komt, komaan zeg.

Wat het trainen en overwinnen van angsten betreft. Tja, een rationeel wezen als de mens, slaagt er niet eens in om zijn angsten te overwinnen, lees de spinnen/muizen en andere enge beesten topic's er maar eens op na, maaaaar, een prooidier zoals ons paard, moet dan weer wel tegen alles kunnen. Thuis trainen is dan het antwoord. Wel, mijn paard kent al heel zijn leven honden, is gewend gemaakt aan tractors, auto's en vrachtwagens. We hebben bomen geveld die naast zijn paddock op de grond vielen, meneer sliep gewoon door. We hebben hier onlangs laten ophogen, geen krimp op het de vrachtwagen die het zand kwam brengen en de bobcat die alles uiteen kwam doen, vonden ze mega intressant. Vuurwerk? Het leek hier wel wereldoorlog 3 met oudjaar, mijn mannen verokken geen spier. Een bomproof paard, zou je zeggen. Wel, vergeet het maar. Als meneer zijn dag niet heeft, zijn zelfs de kleinste bloempjes monsters in zijn ogen. Veel rijden, weinig rijden, het heeft er geen invloed op, als hij een slechte dag heeft, dan staan de blaren op je handen en heb je minstens 1 keer op de grond gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:33

Ik denk dat grootse probleem dat er te veel asociale mensen zijn in Nederland.

Bij mijn vakantie in buiteland hadden ze voornamelijk maar 1 weg waar de autos, voetgangers, fietser, ruiters overheen gaan. Men houdt daar super rekening met elkaar en er is niks aan de hand.
Terwijl je in nl zo beetje elk verkeer categorie zijn eigen weg/pad moet moet hebben en zelfs dan gaat nog af toe fout :(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:13

Jolandaa_ schreef:
Als jij tegenliggers tegen komt wat of wie dan ook minder je vaart

Ik weet niet hoor. .. dat schreef ik toch niet? Kun je niet gewoon lezen wat er staat?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:09

Je schreef dat je in vol galop aan kwam ?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:18

Ik denk dat als Jolanda de mensen had gezien ze wel vaart zou hebben geminderd, op een ruiterpad ga je er inderdaad niet vanuit dat je even zo'n groep Nordic walker gaat tegenkomen.

ladymypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:21

mijn mening is dat wielrenners soms denken dat ze de enige in de wereld zijn en soms ook helemaal niet opletten
Laatst bijgewerkt door Warboel op 03-06-15 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 02:18

Naast de ruiters en menners zijn er natuurlijk nog meerdere personen op de openbare weg. Aangezien het paard niet aanzien wordt als een voertuig, worden de ruiters en menners door de wet beschouwd als zwakke weggebruikers en moeten dus ook als dusdanig behandeld worden. Bestuurders van gemotoriseerde voertuigen dienen te vertragen en moeten zelfs stoppen indien de paarden tekenen van angst vertonen. Er dient steeds rekening mee gehouden te worden dat paarden schichtig zijn en onvoorziene reacties kunnen hebben. Daarom moet er steeds een minimale afstand van 1 meter gerespecteerd worden. Verder is het verboden om dieren te laten schrikken door lawaai, zoals luide muziek, een fietsbel of door te claxonneren. Ook voetgangers mogen de dieren niet laten schrikken door te roepen en honden dienen vanaf het moment dat de paarden waargenomen worden, aan de leiband gehouden te worden.

http://vlaamspaardenloket.be/userfiles/ ... ochure.pdf

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 02:44

Jolandaa_ schreef:
Je schreef dat je in vol galop aan kwam ?

Ja op een ruiterpad. Ik heb het niet over tegenliggers gehad? Of over een oversteek ofzo? Midden op het ruiterpad stonden nordic walkers. En ja we zijn gestopt want anders waren we eroverheen gereden... en hebben die mensen vriendelijk uitgelegd dat het nogal gevaarlijk is wat ze deden.
Maar lijkt me dat ik daar mag galopperen en het niet heel logisch is om een groep 50+ vrouwen met zwaaiende stokken op een ruiterpad te verwachten.

Rij jij nooit in vol galop? :+
(Is voor mij toch regelmatig de reden om met mijn paard naar buiten te gaan, even flink de benen strekken. En gelukkig hebben we daar speciale -ruiter, geen nordic walking- paden voor :) )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:38

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:40

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:41

Haha gewoon niet opletten.
Ik ben ook wel eens tegen een verkeersbord gelopen omdat ik met andere dingen bezig was en als ik niet oplet op mijn paard heb ik ook zo een stel takken in mijn gezicht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:52

Josien_ schreef:
Ik ben ook wel eens tegen een verkeersbord gelopen omdat ik met andere dingen bezig was en als ik niet oplet op mijn paard heb ik ook zo een stel takken in mijn gezicht.

Op de baan moet je niet met andere dingen bezig zijn. Je speelt niet alleen met je eigen leven maar ook met dat van een de mensen rondom je.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:15

Ayasha schreef:
Josien_ schreef:

Op de baan moet je niet met andere dingen bezig zijn. Je speelt niet alleen met je eigen leven maar ook met dat van een de mensen rondom je.

Klopt natuurlijk helemaal, maar we zijn allemaal mensen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:26

NatasjavE schreef:
Ze botsen niet alleen tegen paarden aan :oo

http://112vandaag.nl/2015/06/wielrenner ... eindhoven/

Hoe krijgt deze beste man het voor elkaar?

MayDayParade schreef:
Is dat niet duidelijk dan?

Dat bushokje stond daar ineens natuurlijk!! Asociaal bushokje... :+

Bushokje sprong ineens opzij. Onberekenbaar die dingen _O- _O- _O- :=

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:55

Ayasha schreef:
Josien_ schreef:

Oh dit zou mij ook wel kunnen overkomen hoor :+ een tempo stuk ga je soms diep en dan hebben veel mensen (waaronder ik)de neiging om naar beneden te kijken. Hoort niet natuurlijk, maarja. Gebeurd soms gewoon, gelukkig zijn er verder geen mensen gewond geraakt! Gewoon een kleine seconde van niet opletten. Dit kan iedereen overkomen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:03

Zo ben ik een jaar of tien geleden eens tegen een stilstaande auto aan gefietst omdat ik zat te smsen. Dat was ook de laatste keer dat ik dat heb gedaan!!! Gelukkig geen schade gemaakt aan de auto. Maar ik stond wel knap voor lul. Zal de leeftijd zijn geweest, hoop ik dan maar.