Ryder schreef:NatasjavE schreef:
Nou,...hierop de Jachthuislaan in Soest gaan ze effe harder dan 30.
Ze spelen daar tour de frans. De "finisch" is aan het einde. Ze waaieren in een "eindsprint" oerkreten uitstotend op je af.
Ze roepen en verminderen zeker geen vaart. De meeste paarden schrikken zich de kleren.
Vaart minderen en rustig naast elkaar blijven zou hier heeeel erg helpen. Mogen ze van mij kiezen rustig roepen of voor mij apart bellen.
Daar rijd ik ook regelmatig met mijn racefiets en ik herken mij noch degenen waarmee ik samen fiets hierinevenmin ben ik hier ooit getuige van geweest bij anderen op deze weg... dus dit geldt zeker niet voor alle wielrenners. Wat wij wel doen: op een tempo rijden waarin je rekening houdt met andere weggebruikers (een sprintje trekken is prima maar er wordt zeker rekening gehouden met de ponies die aan deze straat staan, dan rijden we rustig voorbij en als we van achteren naderen rijdt de eerste ruim langs en kondigt aan dat er nog meer fietsers willen passeren).
Overigens zijn juist ruiters uitermate 'asociale' weggebruikers. Houden een zweep vast die ze zo ver mogelijk uitsteken waardoor je lastig kunt passeren (maak ik me ook weleens schuldig aan!), rijden op het fietspad gerust naast elkaar, ruimen de poep niet op... Ik begrijp dit voor een groot deel omdat je als ruiter een kwetsbare weggebruiker bent, maar als wielrenner geldt dit net zo goed.
Ik vind ook dat wielrenners, vooral in grote groepen, zich net wat meer zouden mogen inleven in ruiters, maar dit komt vaak uit onbegrip voor de kwetsbare positie van een ruiter. Echter gaan mensen hier ook los op wielrenners, dat komt imo voort uit datzelfde wederzijdse onbegrip. Het is in ons land nou eenmaal vrij druk, we moeten de wegen (noodgewongen) delen. Dan kun je maar beter je best doen om rekening te houden met elkaar. Zelf heb ik hier mijn steentje aan bijgedragen door een stuk te schrijven voor het blad van de wielrenvereniging waar ik lid van ben 'hoe om te gaan met ruiters'.
Ayasha, met de auto kun je toch ook niet zomaar even stilstaan overal? Als ruiter heb ik zelf meer last van auto's die even willen langsrazen dan van fietsers.
Wordt thans wel verwacht dat ik zelfs voor een hert dat uit het bos springt uit het niks kan stoppen bv. je moet kunnen stoppen voor onverwachte factoren.
Snollygoster; in belgie wel ja.
in een vorig topic hierover zeiden een aantal bokkers dat dat er in Nederland niet in staat.
evenmin ben ik hier ooit getuige van geweest bij anderen op deze weg... dus dit geldt zeker niet voor alle wielrenners. Wat wij wel doen: op een tempo rijden waarin je rekening houdt met andere weggebruikers (een sprintje trekken is prima maar er wordt zeker rekening gehouden met de ponies die aan deze straat staan, dan rijden we rustig voorbij en als we van achteren naderen rijdt de eerste ruim langs en kondigt aan dat er nog meer fietsers willen passeren).