Onderzoek: is euthanasie paardvriendelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: Onderzoek: is euthanasie paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:48

@Sandra Dat het verlengde merg niet geraakt wordt, zegt nog niet dat het paard dus gevoel heeft als het meteen na het schieten in elkaar zakt. Het dier is in ieder geval door de plotselinge schok en de beschadigingen van de pin, bewusteloos. Dat het daarna zo snel mogelijk de keel wordt doorgesneden is om te voorkomen dat het dier eventueel weer bijkomt, maar ook om te voorkomen dat door te lang wachten het hart minder goed klopt en het dier dan moeilijk leeg bloedt.

Wat vegetatieve patiënten betreft: die zijn langdurig in coma, en dat kun je niet vergelijken met hun vermogen om pijn te voelen tijdens het oplopen van het trauma, heel vaak zie je dan dat ze bewusteloos zijn en geen pijn voelden op dat moment.
Vaak weten ze later, mochten ze bijkomen, niets meer van het ongeluk zelf daardoor.
Bij het slachten wordt meteen na het oplopen van het trauma door de pin de keel doorgesneden, en is het aan te nemen dat het dier zich van het vallen en keel doorsnijden niet bewust is.

Bij een narcose worden trouwens ook stoffen gebruikt die de hersenschors lamleggen en niet zozeer de hersenstam. Toch weten mensen niet dat ze geïntubeerd werden, meteen nadat ze wegraakten.
Dus zonder de hersenstam te slopen kun je iemand toch "out" maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:30

Zoolgangster schreef:
@Sandra Dat het verlengde merg niet geraakt wordt, zegt nog niet dat het paard dus gevoel heeft als het meteen na het schieten in elkaar zakt. Het dier is in ieder geval door de plotselinge schok en de beschadigingen van de pin, bewusteloos. Dat het daarna zo snel mogelijk de keel wordt doorgesneden is om te voorkomen dat het dier eventueel weer bijkomt, maar ook om te voorkomen dat door te lang wachten het hart minder goed klopt en het dier dan moeilijk leeg bloedt.

Wat vegetatieve patiënten betreft: die zijn langdurig in coma, en dat kun je niet vergelijken met hun vermogen om pijn te voelen tijdens het oplopen van het trauma, heel vaak zie je dan dat ze bewusteloos zijn en geen pijn voelden op dat moment.
Vaak weten ze later, mochten ze bijkomen, niets meer van het ongeluk zelf daardoor.
Bij het slachten wordt meteen na het oplopen van het trauma door de pin de keel doorgesneden, en is het aan te nemen dat het dier zich van het vallen en keel doorsnijden niet bewust is.

Bij een narcose worden trouwens ook stoffen gebruikt die de hersenschors lamleggen en niet zozeer de hersenstam. Toch weten mensen niet dat ze geïntubeerd werden, meteen nadat ze wegraakten.

Oh boooy, daar gaat het kleinerend lesje spellen weer. Ik denk dat ik na meer dan 20 jaar verplegen geen lessen meer te leren heb van een leek, danku. Ik baseer mijn mening op mijn ervaring en heb uwe commentaar niet nodig, danku. Trouwens, voor een intubitie wordt er naast curare en sedatie ook een pijnstiller gebruikt bij de inductie, deze zou niet nodig zijn als uwe uitleg zou kloppen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:47

SandraVerl schreef:
Zoolgangster schreef:

Oh boooy, daar gaat het kleinerend lesje spellen weer. Ik denk dat ik na meer dan 20 jaar verplegen geen lessen meer te leren heb van een leek, danku. Ik baseer mijn mening op mijn ervaring en heb uwe commentaar niet nodig, danku.

Er is toch echt verschil in kennis van een neurofysioloog, en een verpleegkundige.
Op iedere universiteit, zelfs de OU, leer je bij een opleiding in de psychologie ook neurofysiologie en dan weet je ook dat er meerdere redenen zijn waarom mensen en (zoog)dieren buiten westen raken, en je weet ook dat wetenschap in beweging is.
En dat doen alsof je alles weet en alleen jouw mening telt, not done is.
Laat staan op een openbaar forum.
Oh ja, en pijnstillers tijdens een operatie zijn er niet vanwege het intuberen, maar vanwege de pijnprikkels die de operatie zelf geeft.

Verder staat het een ieder vrij om voor of tegen euthanasie bij paarden te zijn. Dat jij liever geen paard laat slachten, prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:24

Er is toch echt verschil in kennis van een neurofysioloog, en een verpleegkundige.
Op iedere universiteit, zelfs de OU, leer je bij een opleiding in de psychologie ook neurofysiologie en dan weet je ook dat er meerdere redenen zijn waarom mensen en (zoog)dieren buiten westen raken, en je weet ook dat wetenschap in beweging is.
En dat doen alsof je alles weet en alleen jouw mening telt, not done is.
Laat staan op een openbaar forum.
Oh ja, en pijnstillers tijdens een operatie zijn er niet vanwege het intuberen, maar vanwege de pijnprikkels die de operatie zelf geeft.

Verder staat het een ieder vrij om voor of tegen euthanasie bij paarden te zijn. Dat jij liever geen paard laat slachten, prima![/quote]

Sorry hoor, maar ik heb het over intubatie op een spoed of intensieve, niet over een intubatie voor een ingreep.
Enne, jij bent wel degene die al 2 dagen uw mening aan mij wil opdringen, niet andersom hé. Eerst maak je mij belachelijk omdat ik mijn mening al lang geleden gevormd heb en als ik dan reageer en zeg waarom ik al die jaren mijn mening behouden heb, blijf jij het nodig vinden om mij te blijven viseren. Jij dringt jou gedachtegoed aan mij op. Ik zou dus maar je eigen advies opvolgen ipv nog maar een keer uit de hoogte te doen. Als mensen zich tegenover mij zo arrogant opstellen, komen al mijn stekels recht en kan je dit soort respons van mij krijgen.
Wat wetenschap in beweging betreft, niet alles verandert, zelfs de nieuwste generatie cytostatica is amper anders van samenstelling als de eerste. Dus bronnen van 30 jaar geleden zijn in dat geval nu nog relevant.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:03

geerke schreef:
_Lucy schreef:
ik zou als het mogelijk is (Lees: het paard nog normaal en zonder als te veel stres op de trailer kan) voor slachten kiezen. Zelfs als er niet correct geschoten zou worden, wat hier genoemd wordt. Dan nog zijn de hersenen van het dier kapot. En kan er altijd nog een tweede schot gegeven worden.

Bij het verdoven van het paard weet je nooit helemaal zeker hoeveel het er nog van mee krijgt. Bij slachten stoppen de hersenen waardoor (al klopt het hart nog door) het paard er niks van merkt.
Het is bij slachten een naar gezicht hoe het paard neer valt op de grond. Maar het paard is hersendood (of verdoofd) voor het de grond raakt.

Bij verdoven moet het paard gaan liggen. Wat het zeer waarschijnlijk niet vrijwillig zal doen en zal proberen weer op te staan (als het lichamelijk niet kan, zal het hoofd het vast nog wel proberen). Of valt het om omdat het niet meer op zijn benen kan staan.
Dit is in het onderzoek niet genoemd want daar gaat het alleen vanaf de dodelijke injectie.
Die injectie zal vast prima zijn. Maar de stres van de sedatie..

Als het paard al in de stal ligt zou ik wel voor euthanasie kiezen. Maar dan is dat stressvolle gedeelte voor de injectie dus ook een stuk minder aanwezig

Dit gaat dan natuurlijk wel over slachten hier in Nederland. waar je je paard brengt en deze bijna direct geschoten wordt (waar je zelfs nog bij mag zijn). In landen waar paarden in grote groepen moeten wachten enzo zou dat natuurlijk weer helemaal anders zijn

als een paard al in de stal ligt kun je beter proberen hem eruit te krijgen,eventueel door een flinke shot pijnstilling.Buiten inslapen is prettiger dan met een tractor een dood paard uit zijn stal te slepen :7

(Ik heb mijn paard ook een flinke pijnstiller ingespoten voordat de da kwam om hem in te laten slapen,en zelfs daarmee liep hij nog moeilijk.Hij lag niet,en als hij lag kwam hij nog goed overeind.)

Het ging me daarbij niet om de stal. Maar om dat hij de val (of liggen en opkrabbelen)niet hoeft te maken

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:41

@Zoolgangster: Als neurofysioloog zou je toch moeten weten dat er genoeg casussen zijn van mensen waarbij de hersenen volledig gepenetreerd zijn door een kogel of staaf ect en volledig bij bewustzijn zijn gebleven. Dus om iemand zo stellig tegen te spreken terwijl er gewoon te weinig bekend is over de functionele indeling van hersenen bij paarden om hierover een zekere uitspraak te doen vind ik not done. En de neurofysiologie die je bij een algemene psychologie bachelor (waarnaar je zelf refereert) leert is slechts een puntje van de ijsberg van hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt.
Bovendien is er nogal een groot verschil in een algehele verdoving door middel van anesthesie of een beschadiging en daardoor verlies van functie van slechts een beperkt gebied. Het zou heel goed mogelijk zijn dat een paard wanneer verkeerd geschoten nog pijn waar kan nemen omdat een deel van de hersenen nog functioneert. In mensen weten we dat dit mogelijk is, bij paarden kunnen we het niet met zekerheid zeggen omdat er gewoon te weinig bekend is.