Van Grunsven sluit achtste Spelen niet uit *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:29

Cinnepin schreef:
martine0503 schreef:
Wat heerlijk vermakend dit topic. Ik zit dit met een grote grijns op mijn gezicht te lezen. Waar ik me zo over verbaas is dat diegenen die de grootste commentaar hebben niet meerijden bij de crème de la crème oftewel bij de absolute top.

Ga eens kijken bij de turnsport. (om even een beetje vergelijking te kunnen maken.) Hoeveel van ons kunnen zomaar probleemloos in een spagaat of split zitten? Ik denk bar weinig. Dit moet je trainen. Gaat dit gepaard met de benodigde (spier)pijn? Ongetwijfeld. Zullen we de turnsport dan ook gelijk maar gaan afkraken. Om jezelf of paard of welk levend ander wezen lichamelijk te verbeteren, zul je grenzen moeten verleggen. Aan diegene die traint de taak dit op zo'n vriendelijk en verantwoordelijke manier te doen.

Als we dan nog dieronvriendelijk bezig zijn, zullen we dan allemaal onze rijkleding aan de wilgen hangen? Niks onvriendelijker dan op een paard zitten. Zijn ze niet voor gemaakt.

PS, ik pretendeer absoluut niet de wijsheid in pacht te hebben. Zit ongetwijfeld mijn paard af en toe flink in de weg en zal soms ook te hard in zijn mond zijn. Gelukkig vindt ie mij nog steeds lief. Gelukkig heeft nog niemand 144 gebeld, pffffff.

Heel toevallig heb ik als kind op zeer hoog niveau geturnd. En ja daar heb ik nog steeds last van in de rug, van de vroegere overbelasting!

Dat vind ik dan heel erg vervelend voor je. Ik denk ook dat je niet de enige bent, maar je moet dan wel weten dat je pas vooruit gaat als je grenzen verlegd. Blijkbaar bij jou helaas te snel en teveel. Al zal dit ook op laag niveau zijn. Zoals ik elke sport. De topsport is hard, maar als het goed is is daarbij een stuk betere begeleiding dan op lager niveau. Helaas zullen er overal uitzonderingen zijn. Moeten we het alleen niet generaliseren.

Anky vind ik zelf een top voorbeeld. Alle paarden waarmee ze naar de OS is geweest, zijn/waren van haar en kregen/krijgen na hun carrière als toppaard een mooi pensioen. Daarnaast zijn er weinig andere ruiters met zo'n staat van dienst. Als zij echt bagger reed, kreeg ze niet al die plakken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:34

Free2 schreef:
Ik vind dit wel een overhaaste generalisatie, mag ik dat zeggen? Ik zeg absoluut niet dat ik beter rij dan Anky of dat zij een zware crimineel is, maar ik trek haar LDR-methode enigszins in twijfel omdat onderzoek heeft aangetoond dat het schade zou kunnen toebrengen aan een paard. Vind ik een beetje weinig gegevens om mee te concluderen welk paard ik heb, op welk niveau ik rij en hoe mijn persoonlijkheid is.

Onderzoek heeft juist aangetoond dat dit niet het geval is. Daarnaast hebben Anky en Sjef aangeboden om Salinero en Bonfire op de foto te zetten en dat aanbod is niet aangenomen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:39

@martine heel mooi verwoord :)
En turnen is idd niet altyd gezond al is dat al stukken verbetert in nl dan

Sommige trainers gaan soms te snel maar aan de andere kant vanuit niets naar n sprint rennen (als mens) kan ook n spierscheur opleveren het trainen masseren oprekken op tijd rust en voedingspatroon is voor sporters zowel mens en dier erg belangrijk

en dat word wel eens vergeten:) en Anky en sjef zijn echt heel gedoseerd in LDR HOOR Ze waarschuwen ook om dit niet zelf of zonder trainer met kennis te doen omdat t n methode is die je wel moet kennen en precies moet timen (wat ook inhoudt op tijd stoppen en nooit langer ongeacht hoe ver t paard is dan ik meen mij te herinneren iets van 3 minuten per keer de absolute max is en daarna ontspannen :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:40

Selina schreef:
Psst. Joeri van Gelder > Lord of the Rings
Epke Zonderland > Flying Dutchmen

Wahaha oeps daar gaat mijn voorbeeld naar de haaien :')
Duidelijk een kenner van topsport hier :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:45

janderegelaa schreef:
Free2 schreef:
Ik vind dit wel een overhaaste generalisatie, mag ik dat zeggen? Ik zeg absoluut niet dat ik beter rij dan Anky of dat zij een zware crimineel is, maar ik trek haar LDR-methode enigszins in twijfel omdat onderzoek heeft aangetoond dat het schade zou kunnen toebrengen aan een paard. Vind ik een beetje weinig gegevens om mee te concluderen welk paard ik heb, op welk niveau ik rij en hoe mijn persoonlijkheid is.

Onderzoek heeft juist aangetoond dat dit niet het geval is. Daarnaast hebben Anky en Sjef aangeboden om Salinero en Bonfire op de foto te zetten en dat aanbod is niet aangenomen.

Dat zegt toch eigenlijk voldoende he..

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:47

Succes ankie!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:51

Gottegot, een bericht dat ze misschien wel weer een keer meerijdt en gelijk weer zo'n zeik topic over training methodes, LDR etc, pffff..
Ik hoop dat we de koningin van de dressuur nog eens mogen zien schitteren. En het interesseert me geen reet of dat op een chemisch gecastreerde hengst is ofzo :D , als het maar mooie sport is!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:01

janderegelaa schreef:
Free2 schreef:

Gewoon even random gegoogeld, dit was de eerste hit:
http://www.horses.nl/algemeen/nieuwe-we ... perflexie/

Dat ze Salinero en Bonfire op de foto mochten maar niet hoefden, dat is idd wel opmerkelijk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:08

Alweer achterhaald:http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws/dressuur/kritiek-duits-onderzoek-hyperflexie.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:12

Oh wow , wat lees ik nou over cortisol in dat artikel? Bonfire had toch cushing? Sorry als ik dit niet zeggen mag, maar dat was nu echt het eerste dat er door mijn hoofd schoot...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:13

Toevallig rijdt Anky met haar kids in onze kring.Ik weet dus dat beide kinderen zeer regelmatig aan dressuur wedstrijden deelnemen.
Ik kan niks anders zeggen dan dat ze gewoon net als iedere ouder gezellig op concour gaat met de kinderen.
Hardstikke leuk om te zien!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:14

Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 20-05-15 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:16

ohjajoh6 schreef:
Oh wow , wat lees ik nou over cortisol in dat artikel? Bonfire had toch cushing? Sorry als ik dit niet zeggen mag, maar dat was nu echt het eerste dat er door mijn hoofd schoot...

Oh wow.....alleen wordt cushing door iets heel anders veroorzaakt.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:17

janderegelaa schreef:
Alweer achterhaald:http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws/dressuur/kritiek-duits-onderzoek-hyperflexie.html

Oké, bedankt voor de link. Dat schept weer wat duidelijkheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:17

ohjajoh6 schreef:

Bonfire was een hyper nerveus paard, daarom is ze hem ook zo gaan trainen... geloof niet in de trainingsmethode en het verband met cushing want onze fjord die nog nooit rollkur gelopen heeft het ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:20

Mijn shet ook niet hoor en die heeft het ook, beschuldig ook niemand, maar viel gewoon op...

Anky is trouwens mijn jeugd idool, dus van mij mag ze best nog een keer knallen hoor, ga ik alvast op het puntje van mijn stoel zitten...

En wat trainingsmethodes heb ik echt de ballen verstand, ik kloot altijd maar wat aan dus zal daar niks over zeggen, maar met een pony met cushing gaat er bij het woord cortisol gewoon een rood lampje in mijn hoofd branden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-15 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:21

Vala schreef:
Gottegot, een bericht dat ze misschien wel weer een keer meerijdt en gelijk weer zo'n zeik topic over training methodes, LDR etc, pffff..
Ik hoop dat we de koningin van de dressuur nog eens mogen zien schitteren. En het interesseert me geen reet of dat op een chemisch gecastreerde hengst is ofzo :D , als het maar mooie sport is!

Precies! Go Anky!!
Van mij mag ze ( graag zelfs )

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:22

Jeetje, wat een zijnpissers hier.
Je wordt geen olympisch kampioen met het geven van suikerklontjes. Er is geen één dressuurruiter die in de top mee rijdt diervriendelijk bezig. Komen jullie bij de ruiters thuis? Wij zien en weten heel veel niet.
Ook bij Hester en Dujarding en Gal gaat het niet vanzelf. Maar zij hebben een goede PR en het lijkt alsof daar nooit iets dieronvriendelijks gebeurd. Maar dat is heel naïef om te denken.

En ik vind dat Anky de laatste keer in Londen haar beste proef/kur ooit heeft gereden. Salinero was super en ze werden echt ondergewaardeerd. Ze had in de medailles moeten zitten.
Wat dat betreft is er een hoop mis met de ogen van juryleden. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:51

ohjajoh6 schreef:

Schoot er ook maar gelijk door je hoofd om op te zoeken wat cushing nou eigenlijk is en hoe het ontstaat.. De suggestie alleen al die je hier doet is zwaar beneden peil en geniet niet bepaald van enige kennis van zaken (wat betreft cushing).. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:10

Sammie schreef:
ohjajoh6 schreef:

Schoot er ook maar gelijk door je hoofd om op te zoeken wat cushing nou eigenlijk is en hoe het ontstaat.. De suggestie alleen al die je hier doet is zwaar beneden peil en geniet niet bepaald van enige kennis van zaken (wat betreft cushing).. ;(

Niet?
Dat is ook lullig voor alle paardeneigenaren uit het centraal topic voor cushing / ppid dan eigenlijk...
Maar ik geloof dat ik mij eigenlijk al direct heb verduidelijkt en verontschuldigt voor de topicvervuiling en daar wil ik het graag bij laten...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:18

Beukenoot schreef:
Je wordt geen olympisch kampioen met het geven van suikerklontjes. Er is geen één dressuurruiter die in de top mee rijdt diervriendelijk bezig. Komen jullie bij de ruiters thuis? Wij zien en weten heel veel niet.
Ook bij Hester en Dujarding en Gal gaat het niet vanzelf. Maar zij hebben een goede PR en het lijkt alsof daar nooit iets dieronvriendelijks gebeurd. Maar dat is heel naïef om te denken.

En ik vind dat Anky de laatste keer in Londen haar beste proef/kur ooit heeft gereden. Salinero was super en ze werden echt ondergewaardeerd. Ze had in de medailles moeten zitten.

En jij komt dagelijks bij ze thuis? Ik heb in het verleden de gelegenheid gehad om een tijdje te kijken hoe het reilt en zeilt bij bepaalde topruiters...ik weet dus wel het een en ander. Maar als we allemaal echt diervriendelijk willen zijn dan moeten we gewoon stoppen met op een paard te gaan zitten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:10

Elisa2 schreef:
Beukenoot schreef:

En jij komt dagelijks bij ze thuis? Ik heb in het verleden de gelegenheid gehad om een tijdje te kijken hoe het reilt en zeilt bij bepaalde topruiters...ik weet dus wel het een en ander. Maar als we allemaal echt diervriendelijk willen zijn dan moeten we gewoon stoppen met op een paard te gaan zitten.

Leze Elisa2, ze zegt hetzelfde als jij.

debbiew

Re: Van Grunsven sluit achtste Spelen niet uit *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:02

Ik vind het zo jammer dat mensen die in de top presteren/hebben gepresteerd altijd zo veel kritiek krijgen.

Opmerkingen als 'het tijdperk van Anky is voorbij' vind ik niet terecht. De paardensport is bekend als een sport waarin je heel lang kan meedraaien. Als voorbeeld, op de OS in Hong Kong reed er ook een Japanner mee die in de 70 was geloof ik? Natuurlijk presteert Anky op dit moment niet in de top, maar dat beweert ze ook nergens & dat bepaalt ook niet dat er geen perspectief is op wat langere termijn. De sport is gewoon ontzettend snel ontwikkeld de laatste tijd, met nieuwe talentvolle paarden en nieuwe talentvolle ruiters en Anky heeft in die tijd getwijfeld aan haar motivatie om door te gaan, omdat ze alles al behaald had wat behaald kon worden. Maar dat betekent niet dat ze geen enorm goede comeback kan maken als ze er weer totaal voor gaat, met een nieuw paard. Want eerlijk is eerlijk, ze beschikt over ontzettend veel talent, anders was ze nooit zover gekomen. :)

En ik ben het wel met haar opmerking eens, dat er nog voldoende mankeert aan de dressuursport. Maar dat betekent niet dat ze een slechte verliezer is, want ze heeft altijd al commentaar gehad op de manier van jureren, ook toen ze nog in de top presteerde. Bovendien zet ze zich enorm in om de dressuursport te verbeteren, wat ik alleen maar top kan vinden. :)

En bovendien, wat doet het er toe dat ze geen held is? Als dat zo'n significante invloed had op haar rijden of haar prestaties hadden we haar niet 7 keer op de olympische spelen gezien :+ Ik snap het heel goed hoor, paarden zijn nou eenmaal levende wezens en dressuurpaarden kunnen soms behoorlijk pittig zijn. Maar toch weet ze er goed mee te presteren.

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen, of ze er voor gaat of niet. Hoe dan ook, als ze er voor gaat dan kan ik niet wachten, zou toch leuk zijn als iemand die zo veel heeft gepresteerd weer de strijd aan gaat met de 'nieuwe generatie ruiters' :D

even een offtopic vraag, maar als ze 7 keer mee heeft gereden op de Olympische spelen, hoe jong was ze dan wel niet bij haar eerste OS? :oo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:05

Ik meen dat Anky nipt 20 was toen ze de eerste keer mee reed.
De komende 12 jaar kan sowieso niemand haar nog evenaren kwa resultaten. :)
Dus het tijdperk van anky is voorbij? Mwaah..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:30

Ik mag hopen dat ze het kunstje nog een keer flikt, schitteren in de ring, en goed rijden. En welke plaats ze dan haalt? Nou, dat zie je (net als met je B proefje) tijdens de prijsuitreiking wel he? (Nou ja, op dit niveau iets eerder :o ) Top Anky, Ga ervoor! (als je het zelf wilt :D )