Cinnepin schreef:martine0503 schreef:Wat heerlijk vermakend dit topic. Ik zit dit met een grote grijns op mijn gezicht te lezen. Waar ik me zo over verbaas is dat diegenen die de grootste commentaar hebben niet meerijden bij de crème de la crème oftewel bij de absolute top.
Ga eens kijken bij de turnsport. (om even een beetje vergelijking te kunnen maken.) Hoeveel van ons kunnen zomaar probleemloos in een spagaat of split zitten? Ik denk bar weinig. Dit moet je trainen. Gaat dit gepaard met de benodigde (spier)pijn? Ongetwijfeld. Zullen we de turnsport dan ook gelijk maar gaan afkraken. Om jezelf of paard of welk levend ander wezen lichamelijk te verbeteren, zul je grenzen moeten verleggen. Aan diegene die traint de taak dit op zo'n vriendelijk en verantwoordelijke manier te doen.
Als we dan nog dieronvriendelijk bezig zijn, zullen we dan allemaal onze rijkleding aan de wilgen hangen? Niks onvriendelijker dan op een paard zitten. Zijn ze niet voor gemaakt.
PS, ik pretendeer absoluut niet de wijsheid in pacht te hebben. Zit ongetwijfeld mijn paard af en toe flink in de weg en zal soms ook te hard in zijn mond zijn. Gelukkig vindt ie mij nog steeds lief. Gelukkig heeft nog niemand 144 gebeld, pffffff.
Heel toevallig heb ik als kind op zeer hoog niveau geturnd. En ja daar heb ik nog steeds last van in de rug, van de vroegere overbelasting!
Dat vind ik dan heel erg vervelend voor je. Ik denk ook dat je niet de enige bent, maar je moet dan wel weten dat je pas vooruit gaat als je grenzen verlegd. Blijkbaar bij jou helaas te snel en teveel. Al zal dit ook op laag niveau zijn. Zoals ik elke sport. De topsport is hard, maar als het goed is is daarbij een stuk betere begeleiding dan op lager niveau. Helaas zullen er overal uitzonderingen zijn. Moeten we het alleen niet generaliseren.
Anky vind ik zelf een top voorbeeld. Alle paarden waarmee ze naar de OS is geweest, zijn/waren van haar en kregen/krijgen na hun carrière als toppaard een mooi pensioen. Daarnaast zijn er weinig andere ruiters met zo'n staat van dienst. Als zij echt bagger reed, kreeg ze niet al die plakken.