Trailer met paard raakt te water in Spijkenisse *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:33

rien10 schreef:
Dank je voor de uitleg Canisia. Mijn man is gelukkig van het "controleren, leeg een rondje rijden met de trailer, keer flink remmen, keer flink optrekken, weer controleren, dan pony inladen".
En dan lekker voorzichtig wegrijden.

Dat heeft dus helemaal geen zin. Want er zit niets in. Trailer aankoppen, vervolgens neuswiel weer zover uitdraaien dat de auto een centimeter of 10 omhoog komt is de enige juiste manier om te controleren of hij vast zit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:38

Kirrr schreef:
Jammer genoeg kan dat losschieten ook met het rechtste wiel. Zelf al meegemaakt met een gewone aanhangwagen. Niet echt aan te raden als die vol geladen is.

Als je het linkse neuswiel goed vast zet, dan kan er evenveel/evenweinig fout gaan als met het rechtste wieltje.

Bij ons zit het altijd zo vast getrokken dat het moet los 'stampen'. Vaak zit het gewoon te los vast (als je begrijpt wat ik bedoel).

Nee dat kan niet want het meest rechtse wiel heeft geen optrek constructie. Wat wél kan is dat iemand vergeten is het wieltje op te draaien of op een fatsoenlijke manier vast te draaien en dan kán hij lostrillen. En zelfs dat eigenlijk nog niet want er zit een vrije slag op het wieltje. Enige conclusie moet eigenlijk zijn dat het wieltje niet opgedraaid was. Maar daar kom je nooit meer achter.

Kirrr

Re: Trailer met paard raakt te water in Spijkenisse *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:42

Tuurlijk kan dat wel.
Als het mechanisme iets of wat versleten is of er zelfs vuil tussen komt, dan kan het even goed uit zijn 'greep' schieten.

Staat los van 'een optrek constructie'.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:46

janderegelaa schreef:
rien10 schreef:
Dank je voor de uitleg Canisia. Mijn man is gelukkig van het "controleren, leeg een rondje rijden met de trailer, keer flink remmen, keer flink optrekken, weer controleren, dan pony inladen".
En dan lekker voorzichtig wegrijden.

Dat heeft dus helemaal geen zin. Want er zit niets in. Trailer aankoppen, vervolgens neuswiel weer zover uitdraaien dat de auto een centimeter of 10 omhoog komt is de enige juiste manier om te controleren of hij vast zit.

Dan komt die ook in het controle lijstje :)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:49

Ik kan mij voorstellen dat ook zo'n wiel uiteindelijk wellicht los kan raken. Dat is alleen wel meer een kwestie van goed onderhoud en op tijd vervangen, zo andere type hangt per keer af van de kracht waarmee die is vastgezet. Dit hoort ook geen probleem te zijn, maar toch zullen de meeste (zeker vrouwen) hier net wat minder sterk in zijn. En ook zulk mechanisme kan gaan slijten/zand tussen waardoor je steeds harder vast moet draaiien.

Tevens kan je als je een behoorlijk neuswiel koopt, volgens mij grotere/versie dan welke hier rechts op de foto, is het neuswiel mechanisme sterk genoeg om een volle tweepaardstrailer los te koppen met inhoud. Dit is niet wat je snel zou doen, maar in paniek situaties wellicht wel handig. Zo n 'los' neuswiel heeft niet de kracht om zoveel gewicht omhoog te draaien.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:50

Wat een nachtmerrie, echt een vreselijk ongeluk.
Dan ben je eindelijk opgelucht dat je je lieve paard op de kant hebt gaat het alsnog mis.
Heel veel sterkte voor de eigenaresse en iedereen die zich zo heeft ingezet

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:53

Wat een nachtmerrie is dit. Dit hoop je echt nooit mee te maken.
Heel veel sterkte aan de eigenaresse Y;(

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:54

Kirrr schreef:
Tuurlijk kan dat wel.
Als het mechanisme iets of wat versleten is of er zelfs vuil tussen komt, dan kan het even goed uit zijn 'greep' schieten.

Staat los van 'een optrek constructie'.

Nee dat kan echt niet met dat neuswiel. Het enige wat zou kunnen, en dat moet dat over een lange tijd gebeuren, is dat iemand de slinger van het neuswiel helemaal vastslaat na het opdraaien. Er zit een soort wartel in dat neuswiel en die gaat dan stuk. Maar als dat gebeurd valt het hele neuswiel eruit.

Vuil, versleten etc. maakt niet uit omdat het neuswiel het laatste stukje omklapt. Daarom zit dat pennetje er bovenop. Omdat er een vrije slag op zit door dat omklapsysteem zou het enige wat gebeurd als hij naar beneden klapt zijn dat het wieltje rond gaat draaien meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:15

Dit is het filmpje wat ik bedoelde ;)
Hier laten ze zien wat er gebeurd met een goed gemonteerde remkabel en eentje die niet goed gemonteerd is. Je wordt er niet vrolijk van.

Canisia,
Dat doe ook, altijd alles zelf doen of na lopen. Ga echt niet van een ander laten afhangen of boel wel goed zit. Halster is zeker geen gek idee. Zo was ik erg blij dat ik van die span bandjes in mijn auto heb liggen waarmee ik laats een paard van iemand anders mee van de weg heb gehaald. (Al zo een broekriem ook wel een goede alternatief zijn).

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:46

Wat een duidelijk filmpje over de losbreek kabel!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:22

Inderdaad een mooi filmpje, dat alleen de manier van vasthaken al zo'n verschil kan maken.
Ik deed hem al door dat zigzag ding wat aan m'n trekhaak zit, waarom weet ik niet, maar het is een gewoonte, zal ik ooit wel van iemand overgenomen hebben, goed te weten waarom het zo moet.

Wat m'n trailer betreft ben ik neuroot, ik check alles, hij krijgt regelmatig een beurt en is zelfs al 2x verhuisd, omdat het stallingsadres de afspraken niet na kwam.

In het filmpje valt me trouwens ook op hoe heftig de aanhanger remt, ik kan me bij een trailer, waarbij het zwaartepunt hoog ligt, goed voorstellen dat die omslaat.
En je ziet ook dat die remkabel echt is om het overig verkeer te beschermen tegen losgeslagen aanhangers, het moet gewoon snel stil staan, al is het op de zijkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:25

Dat klopt helemaal.
Hier was in de buurt een aanhanger op een N weg los geraakt die zo op verkeer inreed die van andere van de andere kant kwam. De automobilist die in de auto zat waar de aanhanger op is ingereden is overleden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:34

Collega's van me konden ooit maar net een losgeschoten aanhanger vol grafzerken ontwijken, schampte nog wel, maar een frontaaltje hadden zie niet overleefd.

Om terug te komen op dit topic, waardoor deze trailer van de auto is geschoten en of die door de remkabel omsloeg en in de sloot kwam weten we niet.
Maar het laat wel zien dat je met groot materieel en dier op pad bent en dat het dat soms heel snel heel erg mis kan gaan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:21

En je ziet ook dat zo'n losbreekreminrichting eigenlijk niet geschikt is voor een trailer met levende have. Want hij gaat alsnog als een ongeleid projectiel alle kanten op. Een vrachtwagentje is het enige juiste.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:03

Ah zeker duidelijk filmpje! Ookal gaat het met paarden erin sowieso fout als dit gebeurd.. Maar oke.. Alle beetje helpen laten we maar zeggen :Y)

Ik deed hem altijd aan het oog, volgens mij heeft 1 auto van ons ook niet zo'n zigzag ding. Even papa lief aankijken ;)

Heb 1x een aardige noodstop moeten maken (kwam een debiel vanuit stilstand tócht nog even ervoor gepiept zonder gas te geven -:(- ) en hierbij was de tussenwand iets omhoog gekomen, waardoor de balken licht verbogen waren.. Hebben paarden er uiteindelijk uit gekregen door de metalen balken er met een metalen hamer uit te slaan... (heel toevallig dat paps net een gereedschap setje had gekocht).. En dat was enkel nog een noodstop..

Je zou bijna een heel optrek tuig standaard mee willen nemen, voor het geval dat..

Het ergste is dat de meeste automobilisten rondom paardentrailers vaak de gevaarlijkste op de weg zijn..
Ik vind eigenlijk dat elke automobilist een E cursus moet doen, puur zodat je weet hoe een aanhanger 'rijd' en zijn werking gaat in het verkeer.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:12

Dat ben ik niet me je eens Canisia. Aanhangers reageren verschillend, afhankelijk van hun grootte en lading. Dat leer je niet bij E voor zover ik weet. En al helemaal krijg je geen les in het feit dat er weleens levende have in de aanhanger kan staan.

Ik probeer altijd rekening te houden met de onwetendheid van mijn mede weggebruikers maar het overkomt mij zo vaak dat mensen toch hun auto voor mij knallen. Ik rij daarom heel defensief. Ga altijd van het ergste uit en soms helaas terecht. Mensen die het echt niet snappen dat ze niet in kunnen voegen vlak voor mij en dan fiks in de rem kunnen. Nee, dat is leuk voor het paard(en)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:47

Dat is een feit, rijden met een paard erin is zeker nog eens een heel ander verhaal dan een lege/normale aanhanger. Maar misschien komt er dan wel meer kennis over langere remweg, uitzwaai, etc. en begrijpt men beter de handelingen die iemand met een aanhanger maakt.

Klopt, met paard erin is het heel erg vooruit kijken en eigenlijk al bedenken voor alle mensen om je heen wat zij zullen gaan doen (overigens met normaal autorijden ook, maar met trailer gaat dat wel even in 10voud). Maar dan nog zijn er helaas genoeg gekke.. Die bijv. jou extra, bewust genomen, ruimte tot je voorganger gebruiken om er nog even net tussen te proppen.

We raken alleen wel erg offtopic zo :Y)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:54

Ik vind deze 'informatie' hier niet helemaal gepast. Het wordt zo veel te zakelijk voor een behoorlijk emotionele gebeurtenis. Het is interessant en belangrijk, daar niet van, maar wellicht een idee voor een ander topic?

Wat verschrikkelijk zeg.. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:28

Er is toch geen direct betrokkene. Juist heel goed dat deze discussie hier uit voortkomt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:49

Dit bericht is zeer makkelijk te vinden.
Nu weet ik niet zeker of de eigenaren op bokt zitten.. Maar zeker bekende van ze.

Een eigen topic is daarom denk ik wel beter

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:02

Ik heb eens meegemaakt dat ik op concours was geweest.
Toen wij naar huis reden en zo'n 1 km weerop weg waren en wij remde verloren wij de 2-paardstrailer. Die was gelukkig op de rem getrokken maar stond dus midden op de weg stil.
Zeker te weten dat wij s'ochtends voordat wij van huis gingen de trailer en aankoppeling hadden gecontroleerd. Blijkbaar waren er trailerdieven actief geweest op concours en hadden aan onze aankopeling zitten rommelen. Waren wij op de snelweg geweest dan had het heel anders kunnen aflopen.
Dus het is zeker belangrijk om elke keer dat je even uit de auto bent geweest de aankoppeling te controleren.

Is er eigenlijk bekend waaraan het paardje uit dit topic aan is overleden?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:16

janderegelaa schreef:
Er is toch geen direct betrokkene. Juist heel goed dat deze discussie hier uit voortkomt.

Dat weet je niet :)

Het kan zijn dat de eigenaresse meeleest of dat bekenden meelezen. Ik kan mij voorstellen dat betrokkenen of bekenden van de slachtoffers dit topic steunbetuigingen willen zien/lezen en hier troost uit putten dan te lezen hoe ze het ongeluk misschien hadden kunnen voorkomen.

Het veilig rijden met een trailer lijkt mij een zeer zinvolle discussie om op het forum voort te zetten, zo zinvol dat het een eigen topic waard is :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:54

Ik zou zeggen: begin ermee.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:06

Ik ben de discussie niet begonnen dus zie niet in waarom ik dat topic zou moeten openen. Sterker nog ik heb geen trailer of paard

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:15

En wat ik bedoel te zeggen is, als je een item hierover opent is er niets meer te zeggen. Hier is al heel veel aan bod geweest. En ik denk dat iedereen t vreselijk vind voor alle betrokkenen van de OP.