Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:57

Wij zijn roofdieren omdat we vleeseters zijn en daar ook naar ruiken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:02

lady62 schreef:

Mensen zijn geen vleeseters maar alleseters.......

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:23

lady62 schreef:

mmmmmmm krijgt nu een heel gek beeld in het hoofd. "als ik dus vegetariër ben of veganist eet ik plantaardig en ga daar dus naar ruiken. En krijgt het paard zin in mij }> " mmmm moet ik dan gaan rennen voor paarden. :+ ( ziet er zelf wel de humor van in)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:26

Persoonlijk ben ik opgebouwd uit botten en vlees, lijkt me logisch dat je dan vlees ruikt.
Paard ook trouwens...

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:29

Nou, ik heb genoten van de show op zaterdagavond.
Ik vind het een vakman!!!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:36

Ik vind Gert misschien nog wel meer natural dan dat hele grondwerk geneuzel. Hij benaderd een paard als een paard en speelt juist in op natuurlijk gedrag.

Ik heb hier ooit een mega rel topic gehad omdat mijn toen driejarige mormel eventjes bij Gert heeft mogen logeren. Daar had ik en filmpje van geplaatst.
Mijn paard zou extreem getraumatiseerd zijn. Nu is het nog steeds een aparte, maar getraumatiseerd...neuhhhh. Dominant als de hel... ja.

Ondertussen mag hij met zn huidige eigenaresse Z springen.
[RIJ-ITP] Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

en dit is hem nu

[SPR-ITP] Challenge v. Asca Z wint 3x op rij!
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 02-02-15 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:36

Heel toevallig ken ik Nicoline Raimond, en ik kan wel degelijk zeggen dat zij een vakkundig persoon is.
Wat Gert doet zal vast niet zo vreselijk zijn als sommige zeggen, maar kom op zeg, om dat nou bij Jumping als "show" te laten geven, vind ik echt slecht. Al helemaal met zo'n groot publiek. Ik vind deze methode overigens ook niet echt wat om een paard zadelmak te maken, net als bij die van Monty Roberts, het paard moet zich inderdaad overgeven, maar dat lijkt mij niet uit vrije wil, respect en vertrouwen. Het paard had inderdaad geen bit in nee, zodat hij hem daarin geen pijn kon doen, want ze hadden gewoon een touwtje om zijn neus gebonden, want dat doet natuurlijk veel minder pijn :?
Maar goed, ik vond het iig een afdoener voor Jumping, dit is meer iets als een clinic bij het Horse Event.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:38

Yvank_ schreef:
Duidelijk dat veel mensen geen flauw benul hebben van wat Gert doet... Het gaat bij hem vaak niet om doorsnee paarden die makkelijk zadelmak te maken zijn.. Maar juist de gevallen waar maar weinig meer overweg kunnen en dan kan zo'n manier absoluut de juiste wel zijn.

Dit ja, de standaard kwpn-er komt niet bij Gert terecht hoor. :n

lady62 schreef:

Waar haal jij dit vandaan? :')

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:42

Ja ik denk ik zet maar even wat neer waar ik een reactie op krijg want als ik iets zinnigs neerzet dan word dat toch genegeerd.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:55

MarlindeRooz schreef:
Yvank_ schreef:
Duidelijk dat veel mensen geen flauw benul hebben van wat Gert doet... Het gaat bij hem vaak niet om doorsnee paarden die makkelijk zadelmak te maken zijn.. Maar juist de gevallen waar maar weinig meer overweg kunnen en dan kan zo'n manier absoluut de juiste wel zijn.

Dit ja, de standaard kwpn-er komt niet bij Gert terecht hoor. :n

Ik kan het toch niet laten om te reageren, had het stuk op de website gelezen samen met mijn vriend.

Mijn KWPN-ner (standaard en wel) is ook ingereden bij Gert. Hij heeft daar 3 weken op stal gestaan en je krijgt hem niet mee voor je er zelf 1 a 2 keer op gezeten heb onder begeleiding van Gert.
Hij is braaf, relaxed en vind zo wat alles wat je voor z'n neus zet (qua enge dingen) prima.

Neemt niet weg dat ik het show gedeelte kan missen, ondanks dat ik zelf ook wel eens naar Ermelo geweest ben om te kijken hoe wat waar.
Denk niet dat het show gedeelte toegevoegde waarde heeft, alleen voor de entertainment van de mensen. Al is het per paard verschillend hoe ze met zulke dingen om gaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:02

Ik vind het hele roofdier/prooidier verhaal ook een beetje lastig. Heb toch het vermoeden dat dat er voor een deel ook wel uitgeselecteerd is? Ik vermoed dat een boel paarden van nu, zich niet meer zouden redden in het wild.

Overigens geld hetzelfde voor mensen :)

En als je eigenlijk nog wel in het hele roofdier/prooidier verhaal geloofd: waarom ga je er dan opzitten, dat druist dan toch tegen de gehele natuur van het paard in?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:07

Jeetje 6 pagina's vol discussie al... weer echt zo lekker bokt onderwerp..

Want op bokt zitten de mensen die dagelijks paarden inrijden :z Ga eens bij de gemiddelde africhtingsstal kijken, dan gaan je haren overeind staan, menig paard wordt door zijn eigenaar weg gebracht, niet naar om gekeken en weet je dan wat er is gebeurd?

Het is toch heel makkelijk als het je niet aanstaat kijk je er niet naar, rij jij je paard lekker zelf in op een andere manier? Als we nou echt over diervriendelijk gaan spreken moet zo heel evenement dan georganiseerd worden? Denk dat menig wedstrijd paard ook liever thuis blijft dan uren op de vrachtwagen staat of even ze kunstje te vertonen in Amsterdam of waar dan ook..

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:12

TurboTinker schreef:
Laten we er met zn allen om gaan janken.
lekker aangedikt artikel dit.

Ik zie nooit geweld op de filmpjes die voorbij komen.

Als ik zo'n vliegend hert zou hebben. Graag dat gert me zou komen helpen

Nee inrijden met een lange adem is beter. Natuurlijk. Sommige paarden lenen zich daar niet voor. Dan is daar een gert. Die wel zijn nek waagt. Want zelf durven we het niet. En ja. Moet hij dan zitten gillen, of kan hij het beter luchtig houden?

Vliegend hert :') ben het overigens volkomen met je eens. Wat een sneu stuk heeft ze geschreven. Als mensen beginnen met het vergelijken van paarden en kinderen, stop ik met lezen. Niet alles gaat zoals het in het boekje staat en als ik zelf een debiel heb die zich op de rustige manier niet zadelmak laat maken, zou ik er ook 'een gert' op zetten, niet veel paarden die daar een trauma van over houden hoor, die trauma krijgen ze eerder als ze na een paar keer bokken hun baasje er af zien vliegen. Nee, doe mij dan maar Gert.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:14

Ik vind dit echt geen goede methode. Je kunt niet een kind in een paar minuten bijvoorbeeld alle tafels van het rekenen leren. Deze methode is echt totaal verkeerd! En het paard zelf wordt nog mishandeld ook. Het is nog maar drie jaar en dan moet het het gegil van op hol geslagen mensen nog maar eens aanhoren, toe maar! Zo kun je een paard nooit op een diervriendelijke manier het rijden aanleren en het zal op den duur geen mensen meer vertrouwen. Dit is gewoon te veel in één keer!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:18

Ik denk dat dat wel meevalt, heb zelf vele wedstrijdpaarden gehad en het selecteerd uit, degene die het niet leuk vinden presteren minder en daarnaast: Paarden moeten dagelijks dingen doen die ze misschien wel 'liever niet' doen, dus dan ga je je op glad ijs begeven......

Waarom zou je dan nog mogen opstappen?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:19

Hmm ik snap die ophef wel. Niet zozeer of zijn methode van africhten verkeerd is, daar heb ik ook te weinig kennis van om over te oordelen. Maar om nou een paard die helemaal groen is, af te gaan richten in zo'n grote showhal dat gaat me iets te ver.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:23

Sardis schreef:
Heel toevallig ken ik Nicoline Raimond, en ik kan wel degelijk zeggen dat zij een vakkundig persoon is.
Wat Gert doet zal vast niet zo vreselijk zijn als sommige zeggen, maar kom op zeg, om dat nou bij Jumping als "show" te laten geven, vind ik echt slecht. Al helemaal met zo'n groot publiek. Ik vind deze methode overigens ook niet echt wat om een paard zadelmak te maken, net als bij die van Monty Roberts, het paard moet zich inderdaad overgeven, maar dat lijkt mij niet uit vrije wil, respect en vertrouwen. Het paard had inderdaad geen bit in nee, zodat hij hem daarin geen pijn kon doen, want ze hadden gewoon een touwtje om zijn neus gebonden, want dat doet natuurlijk veel minder pijn :?
Maar goed, ik vond het iig een afdoener voor Jumping, dit is meer iets als een clinic bij het Horse Event.

laten we nou niet schijnheilig doen....
Alles wat de amateurruiter doet is ook verre van geweldig... de fouten die ik heb gemaakt krijg ik ook schaamrood van...wel gedaan met goede bedoelingen, maar dat maakt het niet minder erg voor het paard.
of je het paard nu zadelmak maakt met groot publiek of een wedstrijdproef rijdt met groot publiek...wat is daar nu het grote verschil in?
Het hele paardrijden is alles behalve "vriendelijk" te noemen, ze zijn er niet voor gemaakt.

Het is ondertussen ook bewezen gezien het aantal paarden wat hij zadelmak heeft gemaakt, dat het geen nadelige gevolgen heeft, wat hij doet. Tenminste, niet meer dan bij het gros ruiters die het op een andere manier doet.

Ik ben zelf ook meer van de "tijd nemen en vertrouwen" om het paard te laten wennen aan het zadel en ruiter. Dit zit volgens mij meer tussen mijn oren, dan dat ik kan zeggen dat daar bewijs voor is dat het beter zou zijn. (stress duurt immers langer, omdat je steeds kleine stapjes maakt ipv 1 grote en snelle.)
Daarbij gaat menig paard naar Gert toe, wanneer hij door menig ruiter als "gevaarlijk" en klaar voor de slacht is bestempeld. Dwz dat hij menig paard redt wanneer hij het paard wel zadelmak krijgt.

ook ik vind het een slecht stuk, vooral omdat het een menig is zonder goede(!) onderbouwing.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:24

ruitje schreef:
Ik denk dat dat wel meevalt, heb zelf vele wedstrijdpaarden gehad en het selecteerd uit, degene die het niet leuk vinden presteren minder en daarnaast: Paarden moeten dagelijks dingen doen die ze misschien wel 'liever niet' doen, dus dan ga je je op glad ijs begeven......

Waarom zou je dan nog mogen opstappen?

Omdat als je opstapt, je het aan je paard verplicht bent om dat dan iig zo vriendelijk mogelijk te doen.

Jij gebruikt toch ook geen goedkoop/slecht zadel omdat paardrijden toch al zielig is?
Je mest de stal toch uit, ondanks dat paardrijden toch al zielig is?
Een bit indoen zal dan ook wel zielig zijn, waarom dan toch moeite doen om er een te vinden die past, en het gebit van je paard te laten controleren?

Als je deze vragen kunt beantwoorden, begrijp je ook waarom ik vind dat inrijden zo rustig en vriendelijk mogelijk zou moeten gaan. Want ik geloof echt niet dat al die niet zadelmakke paarden die hij voor de show "inrijd" bij de slager gingen belanden.

Het had ook in een rustige omgeving bij hem thuis kunnen gebeuren. Of hij had bv 6 paarden in 6 verschillende stadia mee kunnen nemen, om zo alle fases van zijn werkwijze te kunnen laten zien.

Wat er nu gebeurt is, is imo puur een showtje weggeven. Ik denk echt wel dat het voor het paard leuker en beter had gekund.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:25

mvdbijl schreef:
Jeetje 6 pagina's vol discussie al... weer echt zo lekker bokt onderwerp..

Want op bokt zitten de mensen die dagelijks paarden inrijden :z Ga eens bij de gemiddelde africhtingsstal kijken, dan gaan je haren overeind staan, menig paard wordt door zijn eigenaar weg gebracht, niet naar om gekeken en weet je dan wat er is gebeurd?

Het is toch heel makkelijk als het je niet aanstaat kijk je er niet naar, rij jij je paard lekker zelf in op een andere manier? Als we nou echt over diervriendelijk gaan spreken moet zo heel evenement dan georganiseerd worden? Denk dat menig wedstrijd paard ook liever thuis blijft dan uren op de vrachtwagen staat of even ze kunstje te vertonen in Amsterdam of waar dan ook..

En dat vind ik dan weer zo'n BOKT dooddoener omdat je het niet dagelijks of misschien wel nooit doet mag je er geen mening over hebben? Er word hier gewoon een discussie gevoerd, ik vind het interessant om allerlei verschillende meningen te lezen!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:32

Het is zijn werk, zijn vak en op deze manier zijn marketing om zijn brood te kunnen blijven verdienen...

Andere kant; de eigenaar die zijn jonge paard hier ter beschikking voor stelt om paar €'s te besparen is belachelijk. Ook zou Gert zijn kennis en kunde zo moeten inschatten dat hij dergelijke shows niet nodig heeft...

Blijft lastig, maar was op deze manier niet nodig geweest.

Over de manier van Gert; voor sommige paarden daadwerkelijk de juiste oplossing, maar voor bijna alle paarden zeker onnodig.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:33

Citaat:
En dat vind ik dan weer zo'n BOKT dooddoener omdat je het niet dagelijks of misschien wel nooit doet mag je er geen mening over hebben? Er word hier gewoon een discussie gevoerd, ik vind het interessant om allerlei verschillende meningen te lezen!

Ik vind dat je vooral een mening over dingen moet hebben waar je verstand van hebt of over kan mee praten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:35

De filmpjes die ik van Gert heb gezien vond ik altijd wel bijzonder. Je ziet er wel aan dat hij een echte paardenman is en niet zomaar een man met paarden. Ondanks dat ik zelf liever uit vertrouwen werk met mijn paard snap ik dat voor sommige dieren dit wel een manier kan zijn.

Echter, vind ik de show die als het ware gegeven word niet zo tof. Wat voor baat heeft het paard erbij om in zo'n situatie even zadelmak gemaakt te worden? Persoonlijk vind ik dat onnodige extra factoren.
Zelfde vond ik trouwens ook van horse event betreft het trailerladen gebeuren. Ja erg leuk om zo'n persoon "even reclame te zien maken" maar is het paard echt gebaat met al dat publiek er omheen? In mijn ogen niet, en ik zou die trainingsmethodes liever toegepast zien in een rustige omgeving. Maar daar is natuurlijk moeilijk reclame mee te maken dus word er een dier meegenomen maar zo'n evenement.

Ik het persoonlijk niets tegen de manier hoe deze mensen de paarden trainen, maar ik heb wel iets tegen de shows die er van gemaakt worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:46

Gypsy, toevallig ben ik het helemaal met je eens hoor( er zijn van mij meerdere topics te vinden over hoe ik over beleren denk en dat is niet eens mijn beroep :') ) .

Het gaat mij om de andere boodschap van de brief, dat paardensport in het algemeen mishandeling is. Zij heeft een petitie ondertekend waarin ze is voor het verbieden van
paardensport in het algemeen en naar mijn idee 'gebruikt' ze nu Gert als voorbeeld voor paardensport in het algemeen.

En als je paardensport wil verbieden is de volgende stap imo rijden helemaal verbieden want wie zegt dat een Z paard het slechter heeft dan een recreatiepaard?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:47

'de paarden die ik beleer zijn niet bang, zweten niet en zijn totaal niet onder de indruk'....stuk voor stuk met rode ogen en badend in het zweet de piste zien verlaten om ze daarna boxwalkend aan te treffen...die vent neemt zichzelf niet serieus. Een paard beleren is een hele serieuze aangelegenheid en geen plek om te gaan zitten lachen en het dier belachelijk maken.
Laat die vent lekker in een circus gaan werken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:51

Gypsy schreef:
[Als je deze vragen kunt beantwoorden, begrijp je ook waarom ik vind dat inrijden zo rustig en vriendelijk mogelijk zou moeten gaan.

Maar is rustig wel het vriendelijkst?

langdurig, dus stapje voor stapje een beetje stress, want nieuwe dingen geven nu eenmaal stress.
Of een paard in 1 x een lading stress geven en ook de mogelijkheid om dat eruit te bokken.
De prikkels van de nieuwe en drukke omgeving, zouden ook juist een positief effect kunnen hebben.

Ik vind het niet zo duidelijk welke vriendelijker is...

En ja, ik ben ook van mening dat je je best moet doen om alles wat we met het paard doen, zo vriendelijk mogelijk te doen. weet ook dat we (iig ik) er geregeld de fout mee in gaan, ondanks onze goede bedoelingen...